Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1948.

4. zasedání.

1059.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne........................1948,

kterým se mění a doplňují předpisy o národní mobilisaci pracovních sil.

Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Článek I.

V § 49 zákona ze dne 9. května 1947, č. 87 Sb., o některých opatřeních k provedení národní mobilisace pracovních sil, se škrtá nadpis "Osvobození od poplatků a dávek", jeho dosavadní znění se označuje jako odstavec 1 a za tento odstavec 1 se připojují dva nové odstavce tohoto znění:

"(2) Podpory, které poskytují okresní úřady ochrany práce zaměstnancům podle ustanovení tohoto zákona, jsou osvobozeny od daní, poplatků a jiných veřejných dávek.

(3) Podpory, uvedené v předchozím odstavci, se nepovažují za pracovní výdělek (plat) rozhodný pro výpočet pojistného veřejnoprávního sociálního pojištění, jsou příjmem vyňatým z exekuce (§§ 4 a 12 zákona ze dne 5. března 1947, č. 47 Sb., o exekuci na platy) a jejich udělení nemá žádných jiných právních následků."

Článek II.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 10. června 1947; provedou jej všichni členové vlády.

Důvodová zpráva.

Podpory, které se poskytují podle zákona č. 87/1947 Sb., o některých opatřeních k provedení národní mobilisace pracovních sil, nejsou pracovním výdělkem ve vlastním slova smyslu, nýbrž jsou dávkami sui generis, které mají zvláštní sociální účcel. Nebylo by proto na místě, kdyby se podle příslušných daňových předpisů, podle předpisů pro výpočet pojistného veřejnoprávního sociálního pojištění a podle předpisů o exekuci posuzovaly stejně jako ostatní příjmy. Tuto zásadu obsahuje již vládní nařízení č. 250/1943 Sb. o podpoře při včleňování do práce (srov. § 63). Jelikož podpory poskytované podle zákona č. 87/1947 Sb. zaměstnancům (§ 6, § 7, odst. 3, § 15, § 32, odst. 1 a 2, druhá věta, § 34) jsou obdobou podpor podle vládního nařízení č. 250/1943 Sb., jež jsou osvobozeny od daní, poplatků a jiných veřejných dávek, nejsou zabavitelné a nepovažují se za pracovní výdělek rozhodný pro výpočet pojistného veřejnoprávního sociálního pojištění, jde toliko o rozšíření platného právního stavu na oblast působnosti zákona č. 87/1947 Sb.

Za právní následky, o nichž se mluví na konci odstavce 3, článku 1, se považují právní následky chudinské podpory. Není sice pravděpodobné, že by kdokoli nebo jakýkoli úřad považoval podpory poskytované podle zákona o některých opatřeních k provedení národní mobilisace pracovních sil za chudinskou podporu, která by mohla míti vliv na nabývání domovského práva podle § 2 zákona č. 222/1896 ř. z., přece však bylo účelno výslovně tuto možnost vyloučiti, tím spíše, že také § 63 vládního nařízení č. 250/1943 Sb. má příslušné ustanovení.

V Praze dne 10. února 1948.

Předseda vlády:

Klement Gottwald v. r.

Ministr sociální péče:

Dr. Zdeněk Nejedlý v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP