Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1948.

4. zasedání.

1064.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne...............................1948,

kterým se mění a doplňují některá ustanovení dekretu presidenta republiky ze dne 24. října 1945, č. 104 Sb. o závodních a podnikových radách.

Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Čl. I.

Dekret č. 104/1945 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. § 1, odst. 1 zní:

"Zájmovým zastupitelstvem zaměstnanců v závodě (dále jen "závodní zastupitelstvo") jsou závodní rada, závodní důvěrník, podniková rada a náhradní orgán závodního zastupitelstva. Závodní zastupitelstvo je prvotním a výkonným orgánem jednotné odborové organisace."

2. § 9, odst. 1 zní:

"Závodní rada se volí na dobu dvou roků".

3. § 10, odst. 2, písm. c) zní:

"c) rozpuštěním závodní rady příslušným orgánem jednotné odborové organisace nebo"

4. § 13 zní:

"(1) Pracovní (služební) poměr člena závodní rady může býti zaměstnavatelem zrušen a člen závodní rady může býti přeložen jednostranným opatřením správy závodu do jiného závodu jen po předchozím souhlasu -závodní rady.

(2) Odepřela-li závodní rada souhlas, může zaměstnavatel navrhnouti u příslušného orgánu jednotné odborové organisace, aby na místě závodní rady udělil souhlas ke zrušení pracovního (služebního) poměru nebo k přeložení.

(3) Souhlas závodní rady podle odstavců 1 a 2 se vyžaduje také ke zrušení pracovního (služebního) poměru bývalého člena závodní rady v době dvou roků od zániku jeho funkce. V této době není však třeba souhlasu, byl-li bývalý člen závodní rady pravoplatně soudem odsouzen

a) pro zločin nebo pro přečin nebo přestupek, spáchaný z pohnutek nízkých nebo nečestných nebo pro trestný čin proti veřejné mravopočestnosti,

b) pro přečin nebo přestupek podle zákona ze dne 19. března 1923, č. 50 Sb., na ochranu republiky, ve znění předpisů jej měnících a doplňujících."

5. § 15 zní:

"Členství v závodní radě zaniká:

a) zánikem závodní rady nebo skončením její činnosti,

b) ztrátou volitelnosti,

c) rozvázáním pracovního (služebního poměru se závodem,

d) vzdáním se, bylo-li příslušným orgánem jednotné odborové organisace schváleno, nebo

e) zbavením funkce člena závodní rady příslušným orgánem jednotné odborové organisace."

Čl. II.

Ustanovení § 9, odst. 1 ve znění tohoto zákona platí i pro závodní rady zvolené před účinností tohoto zákona podle čl. II vládního nařízení ze dne 5listopadu 1946, č. 216 Sb., kterým se provádějí některá ustanovení dekretu presidenta republiky ze dne 24. října 1945, č. 104 Sb., o závodních a podnikových radách, pokud jejich činnost neskončila.

Čl. III.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1948; provede jej ministr sociální péče v dohodě se zúčastněnými ministry.

Důvodová zpráva.

K čl. I.

K č. 1. Protože až na zcela nepatrnou část jsou všichni zaměstnanci ve všech oborech hospodářské i jiné činnosti stejně jako zaměstnanci ve veřejné správě odborově organisováni v Revolučním odborovém hnutí, je zájmové zastupitelstvo zaměstnanců v závodě ve skutečnosti již dnes také orgánem odborově organisovaných zaměstnanců. Proto také již dekret č. 104/1945 Sb. o závodních a podnikových radách a prováděcí nařízení tohoto dekretu č. 216/1946 Sb. daly Revolučnímu odborovému hnutí rozhodující vliv na ustavení závodního zastupitelstva a pravomoc ve věci řízení a usměrňování činnosti závodního zastupitelstva. Je tedy jen logickým důsledkem této skutečnosti, jestliže předpokládaná osnova tuto skutečnost jasně stanoví a dává Ústřední radě odborů možnost, aby svými směrnicemi působila k tomu, aby některé otázky, týkající se zájmů zaměstnanců, nebyly snad řešený dvěma různými orgány Revolučního odborového hnutí způsobem po případě odchylným nebo naopak, aby jiné otázky zaměstnanecké nebyly řešeny snad ani jedním ani druhým orgánem, když dosud nebyla mezi nimi zaručena naprostá spolupráce.

K č. 2. Dosavadní jednoroční funkční období, při čemž toto funkční období muselo končiti vždy 30. dubna běžného roku, znamenalo, že činnost některých závodních rad netrvala ani celý rok buď proto, že proti volbě byly podány námitky, nebo že k volbě došlo teprve po 1. květnu běžného roku, takže by se funkcionáři závodních rad nemohli do svých úkolů řádně zapracovati. Kromě toho každoroční volby by zbytečně zanášely neklid do závodů. Navrhuje proto osnova funkční období dvouleté.

K č. 3 a 5. Ze skutečnosti, že závodní rady jsou přímými orgány Revolučního odborového hnutí, vyplývá, že má míti Revoluční odborové hnutí právo samo orgány zájmového zastoupení zaměstnanců v závodě buď jako celek této funkce zbaviti, anebo zbaviti členství v tomto orgánu jednotlivé osoby. Revoluční odborové hnutí vykonává tuto působnost orgány zřízenými na základě zákona č. 144/1946 Sb. o jednotné odborové organisaci. Příslušnost orgánů jednotné odborové organisace se řídí organisačními směrnicemi vydanými po schválení vlády podle § 75 vl. nař. č. 216/1946 Sb., jimiž byla provedena některá ustanovení dekretu o závodních a podnikových radách.

K č. 4. Rovněž otázka zrušení pracovního poměru člena závodní rady zaměstnavatelem nebo jeho přeložení jednostranným jeho opatřením může býti v důsledku shora uvedeného ustanovení, že závodní rada je orgánem Revolučního odborového hnutí, schváleno jen orgány Revolučního odborového hnutí.

K čl. II.

Aby nebylo pochybností, že ustanovení o dvouročním funkčním období platí i pro závodní rady zvolené před účinností tohoto zákona a dosud fungující, bylo potřebí jasně tuto skutečnost v zákoně stanoviti.

V Praze dne 5. března. 1948.

Předseda vlády:

Klement Gottwald v. r.

Ministr sociální péče:

Evžen Erban v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP