Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé 1948.

5. zasedání.

1090.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne.........................1948,

o státní podpoře novomanželům.

Ústavodárné Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

Účel podpory.

§ 1.

Účelem státní podpory podle tohoto zákona (dále jen "podpora") jest umožniti novomanželům založení rodiny.

Podmínky poskytnutí podpory.

§ 2.

(1) Podpora může býti poskytnuta československým státním občanům, kteří za účinnosti tohoto zákona uzavřou sňatek, jsou-li v den podání žádosti o podporu (§ 10) splněny tyto podmínky:

a) žádný z žadatelů nedosáhl třicátéhopátého roku věku,

b) žádný z žadatelů nemá předměty uvedené v § 12 ani prostředky, za něž by je mohl opatřiti, a osoby povinné zříditi podle ustanovení občanského práva nevěstě věno nebo ženichovi výbavu nemohou jim potřebné prostředky poskytnouti,

c) ode dne uzavření sňatku neuplynuly ještě 2 roky.

(2) Osobám, které hodlají uzavříti sňatek (dále jen "snoubenci"), může býti podpora poskytnuta, vyhovují-li podmínkám uvedeným v odstavci 1, písm. a) a b), pouze pod podmínkou, že sňatek uzavřou do 6 měsíců ode dne podání žádosti.

(3) Podporu nelze poskytnouti osobám, u nichž vzhledem k jejich dosavadnímu způsobu života nebo zdravotnímu stavu by poskytnutí podpory nebylo účelné; jsou to zejména osoby marnotratné, osoby vyhýbající se práci, notoričtí alkoholici a osoby trpící chorobou nebo vadou, která ohrožuje zdraví potomstva.

(4) Na poskytnutí podpory není právního nároku.

Způsob podpory.

§ 3.

Podpora záleží

a) ve státní záruce za zápůjčku,

b) ve státním příspěvku.

Státní záruka.

§ 4.

(1) Státní záruka záleží v tom, že se stát, zastoupený ministerstvem sociální péče, zaručí věřiteli za zápůjčku, a to za zúročení, úmor a vedlejší platy a za zaplacení zápůjčky s příslušenstvím tak, jak jest stanoveno v dlužním úpise. Stát bere na sebe závazek, že zaplatí nedostávající se částku i s úroky z prodlení až do skutečného zaplacení a náklady spojené s vymáháním, nesplní-li dlužník, ač byl doporučeným dopisem upomenut, povinnosti uložené mu dlužním úpisem. Státní záruku přejímá ministerstvo sociální péče v dohodě s ministerstvem financí.

(2) Závazek podle odstavce 1, druhé věty, vznikne uplynutím třicátého dne počítajíc ode dne, kdy věřitel oznámil okresnímu národnímu výboru (§ 10) dlužníkovo prodlení.

§ 5.

Státní záruku lze převzíti jen tenkráte,

1. je-li zápůjčka uzavřena oběma manžely nebo snoubenci u peněžního ústavu určeného na podkladě ustanovení § 21,

2. je-li zápůjčka umořitelná pravidelnými čtvrtletními splátkami upravenými tak, že se splácením se počne v měsíci lednu roku následujícího po roku, v němž byla zápůjčka vyplacena, a že splátky budou stanoveny tak, aby celá zápůjčka byla splacena nejpozději do 10 let,

3. poskytuje-li se zápůjčka v takové výši, že rozsah závazků ze zápůjčky plynoucích nepřesahuje finanční možnosti žadatelů, posuzované podle jejich majetkových a výdělkových poměrů v době podání žádosti, avšak v žádném případě, že výše zápůjčky nepřesahuje 36.000 Kčs,

4. nepřesahuje-li úroková míra sazby stanovené pro jiné druhy zápůjček zaručených státem, a

5. zaváže-li se věřitel, že

a) nevyplatí žadatelům zápůjčku dříve, než uzavřou spolu sňatek,

b) uvědomí okresní národní výbor o tom, že

aa) dlužníci nedostáli povinnostem uloženým jim dlužním úpisem, ač byli upomenuti,

bb) zamýšlí postoupiti zaručenou zápůjčku nebo její část,

cc) dlužníci vypověděli nebo splatili zaručenou zápůjčku nebo její část,

c) nevypoví zápůjčku bez svolení ministerstva sociální péče, nebo že ji na jeho výzvu vypoví, nebo bude podle dlužního úpisu žádati za její splacení bez výpovědi a bude ji soudně vymáhati,

d) povolí na požádání dlužníkům po narození dítěte odklad splácení zaručené zápůjčky na dobu nejdéle 1 roku.

§ 6.

Zaplatí-li stát z důvodu záruky zaručenou zápůjčku, jest uspokojený věřitel povinen vydati ministerstvu sociální péče všechny právní pomůcky a zajišťovací prostředky, které o zápůjčce má.

Státní příspěvek.

§ 7.

Státní příspěvek záleží v tom, že stát přispívá za podmínek uvedených v §§ 8 a 9 na úrokování a úmor zaručené zápůjčky.

§ 8.

(1) Stát převezme úrokování zaručené zápůjčky až do jejího úplného zaplacení od prvního dne kalendářního čtvrtletí následujícího po narození dítěte manželům, jímž byla zaručená zápůjčka vyplacena (dále jen "manželé").

(2) Zemře-li dítě, na něž byl poskytnut státní příspěvek před úplným zaplacením zaručené zápůjčky, zanikne závazek státu podle odstavce 1 posledním dnem kalendářního čtvrtletí, v němž dítě zemřelo, pokud manželé nemají jiné dítě, na něž byl státní příspěvek poskytnut.

§ 9.

(1) Za každé dítě manželům narozené převezme stát od prvního dne kalendářního čtvrtletí následujícího po dni, v němž se dítě dožije jednoho roku věku, splácení jedné šestiny původní výše zaručené zápůjčky.

(2) Za každé dítě narozené manželům před vyplacením zaručené zápůjčky, jakož i za každé dítě narozené jim nejpozději jeden rok před uzavřením sňatku, převezme stát od prvního dne kalendářního čtvrtletí, následujícího po narození dítěte uvedeného v odstavci 1, splácení jedné šestiny původní výše zaručené zápůjčky.

(3) Nedosahuje-li v době splatnosti státního příspěvku podle odstavců 1 a 2 nesplacený zbytek zaručené zápůjčky jedné šestiny její původní výše, převezme stát splácení pouze tohoto zbytku.

Řízení.

§ 10.

(1) Společnou žádost o poskytnutí podpory podají na úředním tiskopise oba manželé (snoubenci) okresnímu národnímu výboru příslušnému podle bydliště jednoho z nich. Vzor úředního tiskopisu stanoví ministerstvo sociální péče v dohodě s ministerstvy financí a zdravotnictví vyhláškou v Úředním listě.

(2) Okresní národní výbor přezkoumá, zda jsou splněny podmínky pro poskytnutí podpory (§ 2). Zjistí-li se, že podmínky nejsou splněny, žádost zamítne, jinak předloží věc se svým návrhem ministerstvu sociální péče k rozhodnutí (§ 4).

Povinnosti manželů.

§ 11.

Z poskytnuté zaručené zápůjčky jsou zavázáni oba manželé rukou společnou a nerozdílnou a to i když manželství skončilo.

§ 12.

(1) Manželé smějí použíti zaručené zápůjčky jedině k opatření předmětů potřebných k založení jejich domácnosti a potřeb pro děti.

(2) Za předměty podle odstavce 1 nelze považovati šatstvo a osobní prádlo manželů a zbytné předměty.

§ 13.

(1) Manželé jsou povinni prokázati okresnímu národnímu výboru do 1 roku ode dne vyplacení zaručené zápůjčky, že jí použili podle ustanovení § 12.

(2) Okresní národní výbor může na odůvodněnou žádost prodloužiti lhůtu uvedenou v odstavci 1 nejvýše o 6 měsíců.

(3) Nesplní-li manželé povinnost uloženou jim v odstavci 1, oznámí to okresní národní výbor ministerstvu sociální péče. Ministerstvo sociální péče neposkytne jim státní příspěvek (§ 7), po případě omezí jej na tu část zaručené zápůjčky, jejíž řádné použití bylo prokázáno; poskytnutí státního příspěvku (jeho části) odvolá a manželé budou povinni nahraditi státu částku z tohoto důvodu věřiteli vyplacenou. Mimo to budou manželé povinni zaručenou zápůjčku ihned splatiti.

§ 14.

Manželé jsou povinni plniti včas všechny povinnosti ze zápůjčky a prokázati kdykoliv na výzvu okresnímu národnímu výboru, že tyto povinnosti včas a řádně splnili.

§ 15.

Manželé jsou povinni až do úplného zaplacení zaručené zápůjčky i s příslušenstvím hlásiti okresnímu národnímu výboru všechny skutečnosti rozhodné pro poskytnutí a trvání podpory a pro splácení a vymáhání zápůjčky nejpozději do 30 dnů od jejich vzniku.

§ 16.

Manželé jsou povinni nahraditi státu všechny platy, které stát za ně učinil z důvodů státní záruky (§ 4).

Trestní ustanovení.

§ 17.

Kdo v žádosti nebo v řízení o poskytnutí podpory uvede nebo potvrdí nesprávné skutečnosti, které mohou míti vliv na rozhodnutí o poskytnutí podpory,

kdo použije zaručené zápůjčky jinak, než je uvedeno v § 12,

kdo předměty opatřené ze zaručené zápůjčky před jejím úplným zaplacením zcizí nebo dá do zástavy, nebo

kdo ve lhůtě stanovené v § 15 neohlásí změnu svého bydliště nebo úmrtí dítěte, na něž byl poskytnut státní příspěvek,

bude potrestán - nejde-li o čin přísněji trestný - okresním národním výborem pro přestupek pokutou do 10.000 Kčs nebo vězením (uzamčením) do 1 měsíce. Pro případ nedobytnosti pokuty se vyměří zároveň náhradní trest vězení (uzamčení) podle míry zavinění v mezích sazby trestu na svobodě.

Ustanovení všeobecná a závěrečná.

§ 18.

Nárok žadatelů na výplatu zaručené zápůjčky nelze postihnouti exekucí.

§ 19.

Právní poměry mezi státem a manžely, založené poskytnutím podpory, nejsou právními poměry soukromoprávními a nelze o nich rozhodovati pořadem práva.

§ 20.

(1) Písemnosti a úřední úkony, jichž je třeba k provádění tohoto zákona, pokud slouží výlučně tomuto účelu, jsou osvobozeny od poplatků a dávek za úřední úkony ve věcech správních.

(2) Poskytnutí státního příspěvku podle §§ 7 až 9 jest osvobozeno od daně darovací.

§ 21.

Peněžní ústavy povinné poskytovati zaručené zápůjčky určí ministerstvo financí vyhláškou v Úředním listě.

§ 22.

Působnost, příslušející podle tohoto zákona jednotlivým ministerstvům, vykonávají tato ministerstva na Slovensku zásadně prostřednictvím příslušných pověřenectev.

§ 23.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej ministři sociální péče, financí a zdravotnictví v dohodě se zúčastněnými ministry.

Důvodová zpráva.

Část všeobecná.

Úspěšné řešení problémů populačních jest jedním z nejdůležitějších úkolů naší sociální politiky, a to jak ve směru zvýšení porodnosti, tak snížení kojenecké úmrtnosti. O správnosti těchto názorů a zásad není sporu. V otázce zvětšení počtu porodů je jedním ze základních předpokladů řádné manželské soužití a rodina je též nejvýhodnějším prostředím pro zdárný vývoj a výchovu dětí. Podporou uzavírání manželství podporuje se tudíž i populace. Při zkoumání důvodů, jež brání včasnému uzavírání manželství, dospělo se k názoru, že jest to hlavně nedostatek finančních prostředků a nedostatek vhodných bytů. Nedostatek finančních prostředků projevuje se hlavně v tom, že osoby hodlající uzavříti manželství nemohou si ze svých prostředků opatřiti nejnutnější zařízení a vybavení domácnosti, jejich rodiče jim často nemohou pro tento účel ničím přispěti a proto odkládají uzavření sňatku až do doby, kdy si našetří peníze na zařízení a výbavu potřebné, nebo kdy se jejich existenční a hospodářská základna zvýší. Tak se odsunují sňatky do vyššího věku a tím zároveň se snižuje pravděpodobnost zrození a řádné výchovy většího počtu dětí z těchto manželství.

Mezi návrhy na vhodná opatření pro zvýšení populace, které ministr sociální péče vládě předložil, byl proto zařazen i návrh na podporu novomanželům k založení rodiny. Schvalujíc tyto návrhy, usnesla vláda ve své schůzi dne 17. června 1947 kromě jiného, že ukládá ministrům sociální péče a financí, aby v dohodě s ministrem zdravotnictví předložili osnovu zákona o poskytování zápůjček novomanželům k založení rodin. Dále se vláda usnesla, aby při vypracování osnovy byla vhodným způsobem upravena zejména forma poskytování zápůjček, stanovena věková hranice novomanželů a pamatováno na poskytování premií při narození dítěte ve formě odpisu určité částky zápůjčky a prominutí úroků.

Při úpravě státní podpory novomanželům vycházelo se z názoru, že bude nejlépe ponechati poskytování zápůjček peněžním ústavům a že stát by pouze za tyto zápůjčky převzal záruku podle obdoby státní podpory na bytovou výstavbu. Prominutí úroků a odpis určité části zápůjčky má býti prováděn formou státního příspěvku.

Návrh zákona svěřuje předběžné řízení o žádostech za poskytnutí státní podpory okresním národním výborům. Lze předpokládati, že výkonem působnosti podle ustanovení tohoto zákona zvýší se sice pracovní výkony zaměstnanců úřadoven okresních národních výborů, že však je bude možno ve většině případů zvládnouti dosavadními silami a že pouze výjimečně bylo by nutno rozšířiti počet zaměstnanců úřadoven.

V otázce nákladů, jichž si provedení tohoto zákona vyžádá, bylo by uvésti v podstatě toto: Dle zjištění státního úřadu statistického bylo uzavřeno v roce 1945 73.681 sňatků, v roce 1946 89.565 a v měsících lednu až září 1947 66.217 sňatků. Podle téhož zjištění narodilo se v letech 1943 - 1945 z manželských dětí v prvním roce manželství 30%, v druhém roce 10%, ve třetím roce 10%, ve čtvrtém roce 8%, v pátém roce 7%, v šestém roce 5%, v sedmém roce 5%, v osmém roce 4%, v devátém roce 4% a desátém roce 3%; přitom připadá podle pořadí 37,77% na první dítě, 33 - 43% na dítě narozené jako druhé, 15,60% na třetí dítě a 13,20% na čtvrté a další dítě. Navazujíc na tato zjištění, lze míti za to, že průměrný počet sňatků v příštích letech bude 100.000 ročně. Přitom se předpokládá, že průměrně 50% všech manželských dvojic (t. j. 50.000 ročně) požádá o poskytnutí podpory podle ustanovení tohoto zákona v průměrné výši 30.000 Kčs. Dále se předpokládá, že z těchto 50.000 podporovaných manželství 6%, t. j. 3.000 manželských dvojic nebude míti žádných dětí po dobu trvání zápůjčky, a že ze zbývajících 47.000 manželství bude míti vždy 17.000 (36,17%) jen jedno dítě, 16.000 (34,05%) 2 děti, 7.000 (14,89%) 3 děti a 7.000 (14,89%) 4 a více dětí. Jako pravděpodobný průměr pro narození prvního dítěte béře se přitom doba 1 roku a u dalších dětí (druhého, třetího a čtvrtého) pak doba 3, 6 a 9 let. Za všech těchto předpokladů činil by náklad státu z titulu státního příspěvku (§§ 7 až 9) v jednotlivých letech tyto částky:

V prvním roce účinnosti zákona (t. j. v roce 1948) nebude prakticky žádných nákladů,

v roce 1949 činil by náklad 282 mil. Kčs,
v roce 1950316 mil. Kčs,
v roce 1951495 mil. Kčs,
v roce 1952514 mil. Kčs,
v roce 1953528 mil. Kčs,
v roce 1954575 mil. Kčs,
v roce 1955579 mil. Kčs,
v roce 1956580 mil. Kčs,
v roce 1957580 mil. Kčs,

za prvých 10 let činil by úhrnný náklad pro státní pokladnu - 4.449 mil. Kčs, pokud by bylo pokračováno v poskytování zápůjček za stejných podmínek.

V dalších letech činila by roční potřeba konstantní částku - 580 mil. Kčs.

K uvedeným státním nákladům vyplývajícím ze státního příspěvku (§§ 7 až 9) přistoupí ještě platby, které stát vykoná z důvodu záruky, které však nelze zatím ani přibližně odhadnouti, jsou však v nich obsaženy platby, které stát vykoná na podkladě ustanovení § 9, odst. 2.

Úhrada případných nákladů spojených s prováděním osnovy v roce 1948 bude opatřena v rámci rozpočtu ministerstva sociální péče na rok 1948, kap. 21, tit. 4, § 2, pol. 191/1 "Zápůjčky novomanželům k založení rodin", pokud by pak tento úvěr nestačil, tedy z úspor na jiných rozpočtových položkách kap. 21, na rok 1948.

Úhrada pro rok 1949 a léta příští bude opatřena v rámci schválených ročních úvěrů ministerstva sociální péče na příslušná léta.

Část zvláštní.

K § 1.

Zákon má svými ustanoveními podporovati zvýšení populace. Jedním z hlavních předpokladů tohoto zvýšení jest založení rodiny.

K § 2.

Podpora se omezuje pouze na čs. státní občany, kteří uzavřou sňatek po účinnosti zákona. Bylo by zajisté třeba poskytnouti možnost podpory podle tohoto zákona i manželům, kteří uzavřeli sňatek před účinností zákona, avšak vysoké náklady, kterých by si toto opatření vyžádalo, byly by pro státní pokladnu neúnosné.

Věková hranice manželů jest stanovena s ohledem na to, že mají býti pokud možno podporována manželství osob mladých, u nichž lze předpokládati, že budou míti větší počet dětí.

Z důvodů nedostatku finančních prostředků nelze státní podporu poskytnouti všem novomanželům a jest třeba vybrati pouze ony, kteří ze sociálních důvodů podporu nejvíce potřebují.

Lhůta dvou roků od uzavření sňatku, v níž musí býti žádost podána, má-li se dostati manželům podpory, jest stanovena z důvodů populačních.

Aby bylo umožněno vyplacení zaručené zápůjčky co nejdříve po uzavření sňatku, dává se možnost, aby o poskytnutí podpory mohli požádati již snoubenci. Při tom však jest třeba zachovávati náležitou opatrnost, aby dobrodiní zákona nebylo zneužíváno osobami, které by po poskytnutí podpory sňatek neuzavřely. Další záruku v tomto směru poskytuje ustanovení § 5, č. 5, písm. a).

Z dobrodiní zákona vylučují se osoby, které nezaručují, že poskytnutí podpory splnilo by u nich účel zákonem sledovaný.

K § 3.

Byl zvolen způsob státní podpory obdobně podle úpravy provedené v zákoně č. 41/1947 Sb. o státní podpoře na bytovou výstavbu.

K § 4.

Z povahy státní záruky, která je podmíněným státním dluhem, u něhož platí zásada centrálního vedení, plyne, že zmocněn má býti ministr financí, po případě jeho úřad, nebo sice jiný ministr, který však z důvodů jednotné evidence státních závazků má býti vázán na dohodu s ministrem financí. Přijímáním státních záruk nelze pověřiti okresní národní výbory, po případě jejich komise péče o mládež, nýbrž pouze ministerstvo resortně příslušné pro státní sociální správu.

Také ustanovení tohoto paragrafu jsou v podstatě obdobou příslušných ustanovení zákona o státní podpoře na bytovou výstavbu.

K § 5.

Čtvrtletní splátky byly voleny proto, aby jednak výše jednotlivých anuit byla pro dlužníky únosná, jednak aby peněžní ústavy nebyly příliš zatěžovány pracemi spojenými se splácením zápůjčky. Ustanovením, že se splácením zápůjčky se počne až v roce následujícím po její výplatě, byl sledován účel, aby novomanželé v prvním roce po výplatě zápůjčky nebyli hned finančně zatěžováni jejím splácením. Doba splácení 10 let jeví se nejvhodnější jednak s ohledem na výši anuit, jednak z toho důvodu, aby dlužníci nebyli splácením zatěžováni po dobu nadbytečně dlouhou.

Výše zaručené zápůjčky v jednotlivém případě má býti volena tak, aby její splácení nečinilo dlužníkům potíže vzhledem k jejich celkovému majetkovému a výdělkovému stavu. Nejvyšší možná výše zápůjčky byla volena jednak s ohledem na náklady potřebné na nejnutnější vybavení domácnosti, jednak s ohledem na únosnost pro státní pokladnu.

Ustanovení pod č. 5 jsou obdobou ustanovení zákona o státní podpoře na bytovou výstavbu. Povolení odkladu splácení zápůjčky při narození dítěte jest odůvodněno zvýšenými náklady vzniklými manželům v těchto případech.

K § 6.

Ustanovením tohoto paragrafu má býti zajištěn regresní nárok státu proti dlužníkům, za něž stát z důvodů záruky zápůjčku splatil.

K § 7.

Státní příspěvek se dělí na příspěvek k placení úroků a příspěvek k úmoru části zápůjčky.

K § 8.

Státní příspěvek spočívající v placení úroků převezme stát ihned příštím měsícem po narození dítěte manželům (ne tedy již snoubencům), pokud se toto dítě narodí po vyplacení zaručené zápůjčky. Na děti narozené před tímto datem je pamatováno v § 9, odst. 2. Tím jest poskytnuta manželům, kterým se dítě narodí, podstatná pomoc, poněvadž od této doby.stává se pro ně zápůjčka bezúročnou. Pokud dítě zůstane po celou dobu trvání zápůjčky na živu, bude stát platiti úroky ze zápůjčky až do úplného zaplacení. Při úmrtí dítěte, pokud ovšem manželům se mezitím nenarodilo dítě jiné, zaniká závazek státu k placení úroků ze zápůjčky.

K § 9.

Kromě příspěvku uvedeného v § 8, poskytne stát při narození každého dítěte za předpokladu, že se dožije 1 roku věku, další příspěvek, spočívající v tom, že převezme splácení částky zaručené zápůjčky. Tím se opět podstatně pomůže novomanželům, poněvadž při větším počtu dětí manželům narozených stát zaplatí větší díl zápůjčky místo dlužníků a tím jim vlastně poskytuje tyto částky jako podporu. Požadavek, aby dítě se dožilo jednoho roku věku, jest odůvodněn tím, že s hlediska zvýšení populace jest důležité nejen zvýšiti pokud možno počet narozených dětí, ale i docíliti toho, aby jim byla věnována náležitá péče a tím se snížila kojenecká úmrtnost na minimum.

Mají-li manželé, jimž se narodí po vyplacení zaručené zápůjčky dítě, kromě toho spolu ještě jiné děti dříve narozené a to bez rozdílu, zda narozené v manželství anebo v době jednoho roku před uzavřením sňatku, bude jim i na tyto děti poskytnut státní příspěvek ve výši jedné šestiny zaručené zápůjčky. I toto ustanovení má velký význam populační.

K § 10.

V zájmu jednotného provádění zákona stanoví se povinnost podávati žádosti na úředním tiskopise, který bude vypracován tak, aby zachycoval všechny údaje pro posouzení žádosti potřebné. Poněvadž podle ustanovení § 11 zákona jsou ze zápůjčky zavázáni oba manželé rukou společnou a nerozdílnou, stanoví se povinnost manželů, po př. snoubenců, podepsati žádost.

Aby nebylo ministerstvo sociální péče zbytečně zatěžováno zkoumáním žádostí, při nichž žadatelé nesplňují podmínky stanovené v § 2, dává se okresnímu národnímu výboru právo, aby tyto nevyhovující žádosti sám zamítl.

K § 11.

Poněvadž výnos zápůjčky slouží ku prospěchu oběma manželům a poněvadž má býti docíleno co největšího zabezpečení věřitelova, stanoví zákon solidární závazek obou manželů.

K § 12.

Ustanoven tohoto paragrafu vyplývá u účelu zákona uvedeného v § 1. Výběr potřebných věcí ponechává se volbě manželů, při čemž zákon pouze stanoví, které předměty nepovažuje za potřebné k založení domácnosti. Zejména mají býti kupovány ze zaručené zápůjčky předměty, které by manželé ze svých běžných příjmů nemohli zaplatiti.

K § 13.

Aby byla možna kontrola, že výnosu zápůjčky bylo skutečně použito k účelu. sledovanému tímto zákonem, stanoví se povinnost prokázati vhodným způsobem (předložením účtů, dodacích listů, potvrzení a pod.) příslušnému národnímu výboru ve stanovené lhůtě, že byly zakoupeny pouze předměty domácího zařízení nebo nábytek. Lhůta 1 roku jest dostatečná pro nákup těchto předmětů.

Pro případ, že manželé neprokáží ve stanovené lhůtě řádné použití výnosu zápůjčky, nemají nároku na poskytnutí státního příspěvku při narození dítěte. Pokud snad byl již tento příspěvek vyplacen, vznikne státu nárok na jeho náhradu. Tímto způsobem budou všichni manželé vedeni k tomu, aby včas a řádně národnímu výboru použití zápůjčky prokázali.

K § 14.

Stát má z titulu záruky zájem na tom, aby dlužníci včas a řádně plnili všechny povinnosti ze zápůjčky plynoucí. Proto se dává národním výborům možnost přesvědčiti se o stavu tohoto plnění.

K § 15.

Stát musí míti v každé době přehled o tom, kde dlužníci bydlí, kolik mají dětí, jakož i o případných dalších skutečnostech z těch důvodů, že jednak se za jejich zápůjčku zaručil, jednak jim za určitých předpokladů poskytuje příspěvek a jednak v některých případech vznikají i závazky dlužníků vůči státu. Proto jest stanovena povinnost hlášení.

K § 16.

Ustanovení tohoto paragrafu upravuje regresní právo státu v případech, kdy dlužníci nedodrželi povinností stanovených dlužním úpisem a kdy stát z titulu záruky byl nucen za ně vykonati platby.

K § 17.

Aby bylo zabráněno zneužívání zákona, uvádí zákon některé správní přestupky, jež by se mohly nejpravděpodobněji vyskytnouti. Větší, zejména úmyslné zneužití dobrodiní zákona, podléhalo by ovšem trestním ustanovením podle všeobecných předpisů.

K § 18.

Aby byla zachována zápůjčka pro účely sledované tímto zákonem, vylučuje se právo vésti exekuci na nárok na její výplatu.

K § 19.

Státní podpora podle ustanovení tohoto zákona jest příspěvkem veřejné sociální péče osobám této pomoci potřebujícím. Aby byl veřejnoprávní charakter zdůrazněn, má o tom tento paragraf výslovné ustanovení.

K § 20.

Účelem zákona jest pomoci osobám ze sociálních důvodů této pomoci potřebujícím a proto by nebylo účelné zatěžovati je placením poplatků a dávek spojených s povolením zápůjčky.

K § 21.

Aby bylo možno zaručiti, že bude dostatek peněžních ústavů povinných poskytnouti zápůjčky podle tohoto zákona, zmocňuje se ministr financí, aby učinil opatření vhodné k tomuto zabezpečení.

K § 22.

Toto ustanovení obsahuje obvyklou formulaci o výkonu působnosti na Slovensku prostřednictvím pověřenectva.

K § 23.

Toto ustanovení nepotře.buje zvláštního odůvodnění.

V Praze dne 12. března 1948.

Předseda vlády:

Klement Gottwald v. r.

Ministr financí:
Ministr sociální péče:
Dr. Dolanský v. r.
Evžen Erban v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP