Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Účelem státní podpory podle tohoto
zákona (dále jen "podpora") jest umožniti
novomanželům založení rodiny.
(1) Podpora může býti poskytnuta československým
státním občanům, kteří
za účinnosti tohoto zákona uzavřou
sňatek, jsou-li v den podání žádosti
o podporu (§ 10) splněny tyto podmínky:
a) žádný z žadatelů nedosáhl
třicátéhopátého roku věku,
b) žádný z žadatelů nemá
předměty uvedené v § 12 ani prostředky,
za něž by je mohl opatřiti, a osoby povinné
zříditi podle ustanovení občanského
práva nevěstě věno nebo ženichovi
výbavu nemohou jim potřebné prostředky
poskytnouti,
c) ode dne uzavření sňatku neuplynuly ještě
2 roky.
(2) Osobám, které hodlají uzavříti
sňatek (dále jen "snoubenci"), může
býti podpora poskytnuta, vyhovují-li podmínkám
uvedeným v odstavci 1, písm. a) a b), pouze pod
podmínkou, že sňatek uzavřou do 6 měsíců
ode dne podání žádosti.
(3) Podporu nelze poskytnouti osobám, u nichž vzhledem
k jejich dosavadnímu způsobu života nebo zdravotnímu
stavu by poskytnutí podpory nebylo účelné;
jsou to zejména osoby marnotratné, osoby vyhýbající
se práci, notoričtí alkoholici a osoby trpící
chorobou nebo vadou, která ohrožuje zdraví
potomstva.
(4) Na poskytnutí podpory není právního
nároku.
Podpora záleží
a) ve státní záruce za zápůjčku,
b) ve státním příspěvku.
(1) Státní záruka záleží
v tom, že se stát, zastoupený ministerstvem
sociální péče, zaručí
věřiteli za zápůjčku, a to
za zúročení, úmor a vedlejší
platy a za zaplacení zápůjčky s příslušenstvím
tak, jak jest stanoveno v dlužním úpise. Stát
bere na sebe závazek, že zaplatí nedostávající
se částku i s úroky z prodlení až
do skutečného zaplacení a náklady
spojené s vymáháním, nesplní-li
dlužník, ač byl doporučeným dopisem
upomenut, povinnosti uložené mu dlužním
úpisem. Státní záruku přejímá
ministerstvo sociální péče v dohodě
s ministerstvem financí.
(2) Závazek podle odstavce 1, druhé věty,
vznikne uplynutím třicátého dne počítajíc
ode dne, kdy věřitel oznámil okresnímu
národnímu výboru (§ 10) dlužníkovo
prodlení.
1. je-li zápůjčka uzavřena oběma
manžely nebo snoubenci u peněžního ústavu
určeného na podkladě ustanovení §
21,
2. je-li zápůjčka umořitelná
pravidelnými čtvrtletními splátkami
upravenými tak, že se splácením se počne
v měsíci lednu roku následujícího
po roku, v němž byla zápůjčka
vyplacena, a že splátky budou stanoveny tak, aby celá
zápůjčka byla splacena nejpozději
do 10 let,
3. poskytuje-li se zápůjčka v takové
výši, že rozsah závazků ze zápůjčky
plynoucích nepřesahuje finanční možnosti
žadatelů, posuzované podle jejich majetkových
a výdělkových poměrů v době
podání žádosti, avšak v žádném
případě, že výše zápůjčky
nepřesahuje 36.000 Kčs,
4. nepřesahuje-li úroková míra sazby
stanovené pro jiné druhy zápůjček
zaručených státem, a
5. zaváže-li se věřitel, že
a) nevyplatí žadatelům zápůjčku
dříve, než uzavřou spolu sňatek,
b) uvědomí okresní národní
výbor o tom, že
aa) dlužníci nedostáli povinnostem uloženým jim dlužním úpisem, ač byli upomenuti,
bb) zamýšlí postoupiti zaručenou zápůjčku nebo její část,
cc) dlužníci vypověděli nebo splatili
zaručenou zápůjčku nebo její
část,
c) nevypoví zápůjčku bez svolení
ministerstva sociální péče, nebo že
ji na jeho výzvu vypoví, nebo bude podle dlužního
úpisu žádati za její splacení
bez výpovědi a bude ji soudně vymáhati,
d) povolí na požádání dlužníkům
po narození dítěte odklad splácení
zaručené zápůjčky na dobu nejdéle
1 roku.
Zaplatí-li stát z důvodu záruky zaručenou
zápůjčku, jest uspokojený věřitel
povinen vydati ministerstvu sociální péče
všechny právní pomůcky a zajišťovací
prostředky, které o zápůjčce
má.
Státní příspěvek záleží
v tom, že stát přispívá za podmínek
uvedených v §§ 8 a 9 na úrokování
a úmor zaručené zápůjčky.
(1) Stát převezme úrokování
zaručené zápůjčky až do
jejího úplného zaplacení od prvního
dne kalendářního čtvrtletí
následujícího po narození dítěte
manželům, jímž byla zaručená
zápůjčka vyplacena (dále jen "manželé").
(2) Zemře-li dítě, na něž byl
poskytnut státní příspěvek
před úplným zaplacením zaručené
zápůjčky, zanikne závazek státu
podle odstavce 1 posledním dnem kalendářního
čtvrtletí, v němž dítě
zemřelo, pokud manželé nemají jiné
dítě, na něž byl státní
příspěvek poskytnut.
(1) Za každé dítě manželům
narozené převezme stát od prvního
dne kalendářního čtvrtletí
následujícího po dni, v němž
se dítě dožije jednoho roku věku, splácení
jedné šestiny původní výše
zaručené zápůjčky.
(2) Za každé dítě narozené manželům
před vyplacením zaručené zápůjčky,
jakož i za každé dítě narozené
jim nejpozději jeden rok před uzavřením
sňatku, převezme stát od prvního dne
kalendářního čtvrtletí, následujícího
po narození dítěte uvedeného v odstavci
1, splácení jedné šestiny původní
výše zaručené zápůjčky.
(3) Nedosahuje-li v době splatnosti státního
příspěvku podle odstavců 1 a 2 nesplacený
zbytek zaručené zápůjčky jedné
šestiny její původní výše,
převezme stát splácení pouze tohoto
zbytku.
(1) Společnou žádost o poskytnutí podpory
podají na úředním tiskopise oba manželé
(snoubenci) okresnímu národnímu výboru
příslušnému podle bydliště
jednoho z nich. Vzor úředního tiskopisu stanoví
ministerstvo sociální péče v dohodě
s ministerstvy financí a zdravotnictví vyhláškou
v Úředním listě.
(2) Okresní národní výbor přezkoumá,
zda jsou splněny podmínky pro poskytnutí
podpory (§ 2). Zjistí-li se, že podmínky
nejsou splněny, žádost zamítne, jinak
předloží věc se svým návrhem
ministerstvu sociální péče k rozhodnutí
(§ 4).
Z poskytnuté zaručené zápůjčky
jsou zavázáni oba manželé rukou společnou
a nerozdílnou a to i když manželství skončilo.
(1) Manželé smějí použíti
zaručené zápůjčky jedině
k opatření předmětů potřebných
k založení jejich domácnosti a potřeb
pro děti.
(2) Za předměty podle odstavce 1 nelze považovati
šatstvo a osobní prádlo manželů
a zbytné předměty.
(1) Manželé jsou povinni prokázati okresnímu
národnímu výboru do 1 roku ode dne vyplacení
zaručené zápůjčky, že
jí použili podle ustanovení § 12.
(2) Okresní národní výbor může
na odůvodněnou žádost prodloužiti
lhůtu uvedenou v odstavci 1 nejvýše o 6 měsíců.
(3) Nesplní-li manželé povinnost uloženou
jim v odstavci 1, oznámí to okresní národní
výbor ministerstvu sociální péče.
Ministerstvo sociální péče neposkytne
jim státní příspěvek (§
7), po případě omezí jej na tu část
zaručené zápůjčky, jejíž
řádné použití bylo prokázáno;
poskytnutí státního příspěvku
(jeho části) odvolá a manželé
budou povinni nahraditi státu částku z tohoto
důvodu věřiteli vyplacenou. Mimo to budou
manželé povinni zaručenou zápůjčku
ihned splatiti.
Manželé jsou povinni plniti včas všechny
povinnosti ze zápůjčky a prokázati
kdykoliv na výzvu okresnímu národnímu
výboru, že tyto povinnosti včas a řádně
splnili.
Manželé jsou povinni až do úplného
zaplacení zaručené zápůjčky
i s příslušenstvím hlásiti okresnímu
národnímu výboru všechny skutečnosti
rozhodné pro poskytnutí a trvání podpory
a pro splácení a vymáhání zápůjčky
nejpozději do 30 dnů od jejich vzniku.
Manželé jsou povinni nahraditi státu všechny
platy, které stát za ně učinil z důvodů
státní záruky (§ 4).
Kdo v žádosti nebo v řízení o
poskytnutí podpory uvede nebo potvrdí nesprávné
skutečnosti, které mohou míti vliv na rozhodnutí
o poskytnutí podpory,
kdo použije zaručené zápůjčky
jinak, než je uvedeno v § 12,
kdo předměty opatřené ze zaručené
zápůjčky před jejím úplným
zaplacením zcizí nebo dá do zástavy,
nebo
kdo ve lhůtě stanovené v § 15 neohlásí
změnu svého bydliště nebo úmrtí
dítěte, na něž byl poskytnut státní
příspěvek,
bude potrestán - nejde-li o čin přísněji
trestný - okresním národním výborem
pro přestupek pokutou do 10.000 Kčs nebo vězením
(uzamčením) do 1 měsíce. Pro případ
nedobytnosti pokuty se vyměří zároveň
náhradní trest vězení (uzamčení)
podle míry zavinění v mezích sazby
trestu na svobodě.
Nárok žadatelů na výplatu zaručené
zápůjčky nelze postihnouti exekucí.
Právní poměry mezi státem a manžely,
založené poskytnutím podpory, nejsou právními
poměry soukromoprávními a nelze o nich rozhodovati
pořadem práva.
(1) Písemnosti a úřední úkony,
jichž je třeba k provádění tohoto
zákona, pokud slouží výlučně
tomuto účelu, jsou osvobozeny od poplatků
a dávek za úřední úkony ve
věcech správních.
(2) Poskytnutí státního příspěvku
podle §§ 7 až 9 jest osvobozeno od daně
darovací.
Peněžní ústavy povinné poskytovati
zaručené zápůjčky určí
ministerstvo financí vyhláškou v Úředním
listě.
Působnost, příslušející
podle tohoto zákona jednotlivým ministerstvům,
vykonávají tato ministerstva na Slovensku zásadně
prostřednictvím příslušných
pověřenectev.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej ministři
sociální péče, financí a zdravotnictví
v dohodě se zúčastněnými ministry.
Úspěšné řešení problémů
populačních jest jedním z nejdůležitějších
úkolů naší sociální politiky,
a to jak ve směru zvýšení porodnosti,
tak snížení kojenecké úmrtnosti.
O správnosti těchto názorů a zásad
není sporu. V otázce zvětšení
počtu porodů je jedním ze základních
předpokladů řádné manželské
soužití a rodina je též nejvýhodnějším
prostředím pro zdárný vývoj
a výchovu dětí. Podporou uzavírání
manželství podporuje se tudíž i populace.
Při zkoumání důvodů, jež
brání včasnému uzavírání
manželství, dospělo se k názoru, že
jest to hlavně nedostatek finančních prostředků
a nedostatek vhodných bytů. Nedostatek finančních
prostředků projevuje se hlavně v tom, že
osoby hodlající uzavříti manželství
nemohou si ze svých prostředků opatřiti
nejnutnější zařízení a
vybavení domácnosti, jejich rodiče jim často
nemohou pro tento účel ničím přispěti
a proto odkládají uzavření sňatku
až do doby, kdy si našetří peníze
na zařízení a výbavu potřebné,
nebo kdy se jejich existenční a hospodářská
základna zvýší. Tak se odsunují
sňatky do vyššího věku a tím
zároveň se snižuje pravděpodobnost zrození
a řádné výchovy většího
počtu dětí z těchto manželství.
Mezi návrhy na vhodná opatření pro
zvýšení populace, které ministr sociální
péče vládě předložil,
byl proto zařazen i návrh na podporu novomanželům
k založení rodiny. Schvalujíc tyto návrhy,
usnesla vláda ve své schůzi dne 17. června
1947 kromě jiného, že ukládá
ministrům sociální péče a financí,
aby v dohodě s ministrem zdravotnictví předložili
osnovu zákona o poskytování zápůjček
novomanželům k založení rodin. Dále
se vláda usnesla, aby při vypracování
osnovy byla vhodným způsobem upravena zejména
forma poskytování zápůjček,
stanovena věková hranice novomanželů
a pamatováno na poskytování premií
při narození dítěte ve formě
odpisu určité částky zápůjčky
a prominutí úroků.
Při úpravě státní podpory novomanželům
vycházelo se z názoru, že bude nejlépe
ponechati poskytování zápůjček
peněžním ústavům a že stát
by pouze za tyto zápůjčky převzal
záruku podle obdoby státní podpory na bytovou
výstavbu. Prominutí úroků a odpis
určité části zápůjčky
má býti prováděn formou státního
příspěvku.
Návrh zákona svěřuje předběžné
řízení o žádostech za poskytnutí
státní podpory okresním národním
výborům. Lze předpokládati, že
výkonem působnosti podle ustanovení tohoto
zákona zvýší se sice pracovní
výkony zaměstnanců úřadoven
okresních národních výborů,
že však je bude možno ve většině
případů zvládnouti dosavadními
silami a že pouze výjimečně bylo by
nutno rozšířiti počet zaměstnanců
úřadoven.
V otázce nákladů, jichž si provedení
tohoto zákona vyžádá, bylo by uvésti
v podstatě toto: Dle zjištění státního
úřadu statistického bylo uzavřeno
v roce 1945 73.681 sňatků, v roce 1946 89.565 a
v měsících lednu až září
1947 66.217 sňatků. Podle téhož zjištění
narodilo se v letech 1943 - 1945 z manželských dětí
v prvním roce manželství 30%, v druhém
roce 10%, ve třetím roce 10%, ve čtvrtém
roce 8%, v pátém roce 7%, v šestém roce
5%, v sedmém roce 5%, v osmém roce 4%, v devátém
roce 4% a desátém roce 3%; přitom připadá
podle pořadí 37,77% na první dítě,
33 - 43% na dítě narozené jako druhé,
15,60% na třetí dítě a 13,20% na čtvrté
a další dítě. Navazujíc na tato
zjištění, lze míti za to, že průměrný
počet sňatků v příštích
letech bude 100.000 ročně. Přitom se předpokládá,
že průměrně 50% všech manželských
dvojic (t. j. 50.000 ročně) požádá
o poskytnutí podpory podle ustanovení tohoto zákona
v průměrné výši 30.000 Kčs.
Dále se předpokládá, že z těchto
50.000 podporovaných manželství 6%, t. j. 3.000
manželských dvojic nebude míti žádných
dětí po dobu trvání zápůjčky,
a že ze zbývajících 47.000 manželství
bude míti vždy 17.000 (36,17%) jen jedno dítě,
16.000 (34,05%) 2 děti, 7.000 (14,89%) 3 děti a
7.000 (14,89%) 4 a více dětí. Jako pravděpodobný
průměr pro narození prvního dítěte
béře se přitom doba 1 roku a u dalších
dětí (druhého, třetího a čtvrtého)
pak doba 3, 6 a 9 let. Za všech těchto předpokladů
činil by náklad státu z titulu státního
příspěvku (§§ 7 až 9) v jednotlivých
letech tyto částky:
V prvním roce účinnosti zákona (t.
j. v roce 1948) nebude prakticky žádných nákladů,
v roce 1949 činil by náklad | 282 mil. Kčs, |
v roce 1950 | 316 mil. Kčs, |
v roce 1951 | 495 mil. Kčs, |
v roce 1952 | 514 mil. Kčs, |
v roce 1953 | 528 mil. Kčs, |
v roce 1954 | 575 mil. Kčs, |
v roce 1955 | 579 mil. Kčs, |
v roce 1956 | 580 mil. Kčs, |
v roce 1957 | 580 mil. Kčs, |
za prvých 10 let činil by úhrnný náklad
pro státní pokladnu - 4.449 mil. Kčs, pokud
by bylo pokračováno v poskytování
zápůjček za stejných podmínek.
V dalších letech činila by roční
potřeba konstantní částku - 580 mil.
Kčs.
K uvedeným státním nákladům
vyplývajícím ze státního příspěvku
(§§ 7 až 9) přistoupí ještě
platby, které stát vykoná z důvodu
záruky, které však nelze zatím ani přibližně
odhadnouti, jsou však v nich obsaženy platby, které
stát vykoná na podkladě ustanovení
§ 9, odst. 2.
Úhrada případných nákladů
spojených s prováděním osnovy v roce
1948 bude opatřena v rámci rozpočtu ministerstva
sociální péče na rok 1948, kap. 21,
tit. 4, § 2, pol. 191/1 "Zápůjčky
novomanželům k založení rodin", pokud
by pak tento úvěr nestačil, tedy z úspor
na jiných rozpočtových položkách
kap. 21, na rok 1948.
Úhrada pro rok 1949 a léta příští
bude opatřena v rámci schválených
ročních úvěrů ministerstva
sociální péče na příslušná
léta.
Zákon má svými ustanoveními podporovati
zvýšení populace. Jedním z hlavních
předpokladů tohoto zvýšení jest
založení rodiny.
Podpora se omezuje pouze na čs. státní občany,
kteří uzavřou sňatek po účinnosti
zákona. Bylo by zajisté třeba poskytnouti
možnost podpory podle tohoto zákona i manželům,
kteří uzavřeli sňatek před
účinností zákona, avšak vysoké
náklady, kterých by si toto opatření
vyžádalo, byly by pro státní pokladnu
neúnosné.
Věková hranice manželů jest stanovena
s ohledem na to, že mají býti pokud možno
podporována manželství osob mladých,
u nichž lze předpokládati, že budou míti
větší počet dětí.
Z důvodů nedostatku finančních prostředků
nelze státní podporu poskytnouti všem novomanželům
a jest třeba vybrati pouze ony, kteří ze
sociálních důvodů podporu nejvíce
potřebují.
Lhůta dvou roků od uzavření sňatku,
v níž musí býti žádost podána,
má-li se dostati manželům podpory, jest stanovena
z důvodů populačních.
Aby bylo umožněno vyplacení zaručené
zápůjčky co nejdříve po uzavření
sňatku, dává se možnost, aby o poskytnutí
podpory mohli požádati již snoubenci. Při
tom však jest třeba zachovávati náležitou
opatrnost, aby dobrodiní zákona nebylo zneužíváno
osobami, které by po poskytnutí podpory sňatek
neuzavřely. Další záruku v tomto směru
poskytuje ustanovení § 5, č. 5, písm.
a).
Z dobrodiní zákona vylučují se osoby,
které nezaručují, že poskytnutí
podpory splnilo by u nich účel zákonem sledovaný.
Byl zvolen způsob státní podpory obdobně
podle úpravy provedené v zákoně č.
41/1947 Sb. o státní podpoře na bytovou výstavbu.
Z povahy státní záruky, která je podmíněným
státním dluhem, u něhož platí
zásada centrálního vedení, plyne,
že zmocněn má býti ministr financí,
po případě jeho úřad, nebo
sice jiný ministr, který však z důvodů
jednotné evidence státních závazků
má býti vázán na dohodu s ministrem
financí. Přijímáním státních
záruk nelze pověřiti okresní národní
výbory, po případě jejich komise péče
o mládež, nýbrž pouze ministerstvo resortně
příslušné pro státní sociální
správu.
Také ustanovení tohoto paragrafu jsou v podstatě
obdobou příslušných ustanovení
zákona o státní podpoře na bytovou
výstavbu.
Čtvrtletní splátky byly voleny proto, aby
jednak výše jednotlivých anuit byla pro dlužníky
únosná, jednak aby peněžní ústavy
nebyly příliš zatěžovány
pracemi spojenými se splácením zápůjčky.
Ustanovením, že se splácením zápůjčky
se počne až v roce následujícím
po její výplatě, byl sledován účel,
aby novomanželé v prvním roce po výplatě
zápůjčky nebyli hned finančně
zatěžováni jejím splácením.
Doba splácení 10 let jeví se nejvhodnější
jednak s ohledem na výši anuit, jednak z toho důvodu,
aby dlužníci nebyli splácením zatěžováni
po dobu nadbytečně dlouhou.
Výše zaručené zápůjčky
v jednotlivém případě má býti
volena tak, aby její splácení nečinilo
dlužníkům potíže vzhledem k jejich
celkovému majetkovému a výdělkovému
stavu. Nejvyšší možná výše
zápůjčky byla volena jednak s ohledem na
náklady potřebné na nejnutnější
vybavení domácnosti, jednak s ohledem na únosnost
pro státní pokladnu.
Ustanovení pod č. 5 jsou obdobou ustanovení
zákona o státní podpoře na bytovou
výstavbu. Povolení odkladu splácení
zápůjčky při narození dítěte
jest odůvodněno zvýšenými náklady
vzniklými manželům v těchto případech.
Ustanovením tohoto paragrafu má býti zajištěn
regresní nárok státu proti dlužníkům,
za něž stát z důvodů záruky
zápůjčku splatil.
Státní příspěvek se dělí
na příspěvek k placení úroků
a příspěvek k úmoru části
zápůjčky.
Státní příspěvek spočívající
v placení úroků převezme stát
ihned příštím měsícem
po narození dítěte manželům (ne
tedy již snoubencům), pokud se toto dítě
narodí po vyplacení zaručené zápůjčky.
Na děti narozené před tímto datem
je pamatováno v § 9, odst. 2. Tím jest poskytnuta
manželům, kterým se dítě narodí,
podstatná pomoc, poněvadž od této doby.stává
se pro ně zápůjčka bezúročnou.
Pokud dítě zůstane po celou dobu trvání
zápůjčky na živu, bude stát platiti
úroky ze zápůjčky až do úplného
zaplacení. Při úmrtí dítěte,
pokud ovšem manželům se mezitím nenarodilo
dítě jiné, zaniká závazek státu
k placení úroků ze zápůjčky.
Kromě příspěvku uvedeného v
§ 8, poskytne stát při narození každého
dítěte za předpokladu, že se dožije
1 roku věku, další příspěvek,
spočívající v tom, že převezme
splácení částky zaručené
zápůjčky. Tím se opět podstatně
pomůže novomanželům, poněvadž
při větším počtu dětí
manželům narozených stát zaplatí
větší díl zápůjčky
místo dlužníků a tím jim vlastně
poskytuje tyto částky jako podporu. Požadavek,
aby dítě se dožilo jednoho roku věku,
jest odůvodněn tím, že s hlediska zvýšení
populace jest důležité nejen zvýšiti
pokud možno počet narozených dětí,
ale i docíliti toho, aby jim byla věnována
náležitá péče a tím se
snížila kojenecká úmrtnost na minimum.
Mají-li manželé, jimž se narodí
po vyplacení zaručené zápůjčky
dítě, kromě toho spolu ještě
jiné děti dříve narozené a
to bez rozdílu, zda narozené v manželství
anebo v době jednoho roku před uzavřením
sňatku, bude jim i na tyto děti poskytnut státní
příspěvek ve výši jedné
šestiny zaručené zápůjčky.
I toto ustanovení má velký význam
populační.
V zájmu jednotného provádění
zákona stanoví se povinnost podávati žádosti
na úředním tiskopise, který bude vypracován
tak, aby zachycoval všechny údaje pro posouzení
žádosti potřebné. Poněvadž
podle ustanovení § 11 zákona jsou ze zápůjčky
zavázáni oba manželé rukou společnou
a nerozdílnou, stanoví se povinnost manželů,
po př. snoubenců, podepsati žádost.
Aby nebylo ministerstvo sociální péče
zbytečně zatěžováno zkoumáním
žádostí, při nichž žadatelé
nesplňují podmínky stanovené v §
2, dává se okresnímu národnímu
výboru právo, aby tyto nevyhovující
žádosti sám zamítl.
Poněvadž výnos zápůjčky
slouží ku prospěchu oběma manželům
a poněvadž má býti docíleno co
největšího zabezpečení věřitelova,
stanoví zákon solidární závazek
obou manželů.
Ustanoven tohoto paragrafu vyplývá u účelu
zákona uvedeného v § 1. Výběr
potřebných věcí ponechává
se volbě manželů, při čemž
zákon pouze stanoví, které předměty
nepovažuje za potřebné k založení
domácnosti. Zejména mají býti kupovány
ze zaručené zápůjčky předměty,
které by manželé ze svých běžných
příjmů nemohli zaplatiti.
Aby byla možna kontrola, že výnosu zápůjčky
bylo skutečně použito k účelu.
sledovanému tímto zákonem, stanoví
se povinnost prokázati vhodným způsobem (předložením
účtů, dodacích listů, potvrzení
a pod.) příslušnému národnímu
výboru ve stanovené lhůtě, že
byly zakoupeny pouze předměty domácího
zařízení nebo nábytek. Lhůta
1 roku jest dostatečná pro nákup těchto
předmětů.
Pro případ, že manželé neprokáží
ve stanovené lhůtě řádné
použití výnosu zápůjčky,
nemají nároku na poskytnutí státního
příspěvku při narození dítěte.
Pokud snad byl již tento příspěvek vyplacen,
vznikne státu nárok na jeho náhradu. Tímto
způsobem budou všichni manželé vedeni
k tomu, aby včas a řádně národnímu
výboru použití zápůjčky
prokázali.
Stát má z titulu záruky zájem na tom,
aby dlužníci včas a řádně
plnili všechny povinnosti ze zápůjčky
plynoucí. Proto se dává národním
výborům možnost přesvědčiti
se o stavu tohoto plnění.
Stát musí míti v každé době
přehled o tom, kde dlužníci bydlí, kolik
mají dětí, jakož i o případných
dalších skutečnostech z těch důvodů,
že jednak se za jejich zápůjčku zaručil,
jednak jim za určitých předpokladů
poskytuje příspěvek a jednak v některých
případech vznikají i závazky dlužníků
vůči státu. Proto jest stanovena povinnost
hlášení.
Ustanovení tohoto paragrafu upravuje regresní právo
státu v případech, kdy dlužníci
nedodrželi povinností stanovených dlužním
úpisem a kdy stát z titulu záruky byl nucen
za ně vykonati platby.
Aby bylo zabráněno zneužívání
zákona, uvádí zákon některé
správní přestupky, jež by se mohly nejpravděpodobněji
vyskytnouti. Větší, zejména úmyslné
zneužití dobrodiní zákona, podléhalo
by ovšem trestním ustanovením podle všeobecných
předpisů.
Aby byla zachována zápůjčka pro účely
sledované tímto zákonem, vylučuje
se právo vésti exekuci na nárok na její
výplatu.
Státní podpora podle ustanovení tohoto zákona
jest příspěvkem veřejné sociální
péče osobám této pomoci potřebujícím.
Aby byl veřejnoprávní charakter zdůrazněn,
má o tom tento paragraf výslovné ustanovení.
Účelem zákona jest pomoci osobám ze
sociálních důvodů této pomoci
potřebujícím a proto by nebylo účelné
zatěžovati je placením poplatků a dávek
spojených s povolením zápůjčky.
Aby bylo možno zaručiti, že bude dostatek peněžních
ústavů povinných poskytnouti zápůjčky
podle tohoto zákona, zmocňuje se ministr financí,
aby učinil opatření vhodné k tomuto
zabezpečení.
Toto ustanovení obsahuje obvyklou formulaci o výkonu
působnosti na Slovensku prostřednictvím pověřenectva.
Toto ustanovení nepotře.buje zvláštního
odůvodnění.