Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Přeložení do zálohy (propuštění
ze svazku československé branné moci) podle
§ 25, odst. 1 branného zákona republiky Československé
ze dne 19. března 1920, čís. 193 Sb., ve
znění předpisů jej měnících
a doplňujících, jakož i propuštění
z další činné služby podle §
139, odst. 5 branných předpisů, je do 31.
prosince 1952 vyloučeno u důstojníků
a) zdravotnictva, lékárnictva a veterinářů,
b) ženijního vojska, spojovacího vojska, technické
zbrojní služby, technické zbrojní služby
letectva a zeměpisné služby, pokud jsou ustanoveni
na služebních místech (jsou čekateli
na služební místa) ve služebních
kategoriích důstojníků zbraní
pro vyšší úkony nebo důstojníků
služeb pro vyšší úkony.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr národní
obrany.
Vojenská správa má trvalý nedostatek
důstojníků zdravotnictva a lékárnictva,
veterinářů, jakož i vojenských
inženýrů ženijního vojska, spojovacího
vojska, technické zbrojní služby, technické
zbrojní služby letectva a zeměpisné
služby.
Tento nedostatek je v prvé řadě zaviněn
tím, že důstojníci těchto kategorií
získávají v současné době
ve svobodných povoláních nebo soukromých
službách daleko výhodnější
postavení, než jim může zajistiti vojenská
správa.
Jak povážlivě kritický je přítomný
stav, vysvítá z toho, že u důstojníků
zdravotnictva se nedostává plná třetina,
u důstojníků lékárnictva přes
30%, u vojenských veterinářů 40%,
z vojenských inženýrů u spojovacího
vojska 74%, u ženijního vojska 68%, v technické
zbrojní službě 51%, v technické zbrojní
službě letectva 69%, v zeměpisné službě
62% na systemisované počty.
Nedostatky vojenských gážistů z povolání
jsou počítány podle systemisace schválené
v roce 1936. Tato systemisace je vzhledem k nynější
organisaci branné moci nepostačující,
takže do budoucnosti třeba počítati
s vyšší systemisací. Tím i nedostatky
uvedených kategorií důstojníků
z povolání se ještě zvýší.
Normální způsob doplňování
důstojníků těchto kategorií
nelze předpokládati dříve než
v roce 1953. Teprve v této době lze očekávati
větší příliv nově promovaných
lékařů, lékárníků,
veterinářů a inženýrů,
pro něž již nebudou ve svobodných povoláních
a soukromých službách tak příznivé
podmínky, takže i služba veřejná,
tudíž i v armádě bude pro ně
přitažlivá.
Nad to v této době budou končit studia ti
studující zmíněných oborů,
jímž vojenská správa udělila
v létech 1945 až 1947 vojenská stipendia.
Je proto nutno pro dobu do konce roku 1952 učinit taková
opatření, aby důstojníci zmíněných
kategorií nemohli vojenskou službu volně opouštět.
Za dnešního právního stavu mohou důstojníci,
pokud nepřevzali reversální závazek
k další činné službě nebo
pokud tento závazek již splnili, požádat
podle § 25 branného zákona a § 144 branných
předpisů o přeložení do zálohy,
resp. po dovršení 50. roku svého věku
o propuštění z branné moci a vojenská
správa musí této žádosti vyhověti.
Ale i během trvání reversálního
závazku mohou býti důstojníci podle
§ 139, odst. 5 branných předpisů výjimečně
propuštěni z činné služby. Tak
od 5. května 1945 až dosud bylo podle těchto
ustanovení propuštěno do zálohy: u zdravotnictva
13%, u lékárnictva 20%, u veterinářů
16%, z vojenských inženýrů u spojovacího
vojska 23%, u ženijního vojska 39%, v technické
zbrojní službě 32%, v zeměpisné
službě 12% celkového systemisovaného
počtu.
Jen převzaté reversální závazky
brání i ostatním důstojníkům,
že rovněž nežádají o přeložení
do zálohy. Splnění těchto reversálních
závazků u většiny důstojníků
uvedených kategorií spadá však právě
do doby od začátku roku 1948 do konce roku 1952.
Tak na příklad u zdravotnictva 75%, u vojenských
veterinářů 50% celkového systemisovaného
počtu, dále všichni vojenští lékárníci
a v technické zbrojní službě letectva
všichni inženýři budou do konce roku 1952
bez závazku a vojenská správa bude nucena
vyhověti eventuelním žádostem o jejich
přeložení do zálohy. Tento úbytek
nebude moci vojenská správa včas nahraditi
přijetím nových důstojníků,
protože na př. v roce 1947 dal se aktivovati jediný
lékař z celkového počtu nováčků
lékařů, kteří nastoupili ve
třech nástupních termínech do vojenského
výcviku v náhradní záloze, takže
chod služby, nebude-li učiněno příslušné
legislativní opatření, bude vážně
ohrožen, po případě úplně
znemožněn.
Ministerstvo národní obrany za vylíčeného
stavu věci, aby zajistilo brannou pohotovost armády,
navrhuje jako příslušné legislativní
opatření, aby na přechodnou dobu do konce
roku 1952 bylo u uvedených kategorií důstojníků
suspendováno ustanovení § 25 branného
zákona, jakož i ustanovení § 139, odst.
5 branných předpisů.
Provedení tohoto zákona si nevyžádá
finančního nákladu.