Vážné důvody hospodářské,
organisační a administrativně technické
vedou k tomu, že se navrhuje, aby různé části
zákona o národním pojištění
vstoupily v účinnost v různých termínech.
Tyto poměrně krátce za sebou nastupující
etapy účinnosti zákona jsou: ustanovení
o organisaci národního pojištění
a o řízení u nositele pojištění;
ustanovení o důchodovém pojištění;
ustanovení o nemocenském pojištění
zaměstnanců, důchodců a nezaměstnaných;
ustanovení o nemocenském pojištění
samostatných a spolupracujících členů
rodiny; ostatní ustanovení a ustanovení (§
120 a § 135) o tom, kdo platí pojistné (za
pojištění zaměstnanců a za nemocenské
pojištění důchodců).
Důvodem těchto etap jsou tyto úvahy:
1. Je snaha, aby starodůchodcům se dostalo výpomoci
co nejdříve, jak bylo ze směrodatných
míst slíbeno. Proto § 276 stanoví, že
důchodcům Ústřední sociální
pojišťovny, Všeobecného pensijního
ústavu a Ústřední bratrské
pokladny (kromě těch, kteří pobírají
již pense podle zákona č. 44/1947 Sb.), dostane
se v květnu 1948 dvojité důchodové
splátky a v červenci 1948 jednorázového
přídavku, aby tím byla překlenuta
doba do 1. října 1948, kdy nabývají
účinnosti ustanovení o valorisaci důchodů
(§ 270).
2. Je snaha, aby nově zřizovaný nositel pojištění
mohl fungovati už nějakou dobu přede dnem účinnosti
materielních předpisů tohoto zákona.
Nový nositel pojištění v období
od 1. července 1948 do 1. října 1948 připraví
zavedení nového pojištění a přechod
z dosavadního právního stavu, provede nejdůležitější
úkony likvidace dosavadních nositelů pojištění
a učiní organisační a personální
opatření nutná k tomu, aby 1. října
1948 mohlo národní pojištění
býti hladce uvedeno v život.
3. Je snaha, aby všechna odvětví národního
pojištění byla uvedena v život současně
a to co nejdříve. Proto byl volen den 1. října
1948. Z této zásady však musela býti
učiněna výjimka pro nemocenské pojištění
osob samostatně hospodařících a spolupracujících
členů rodiny. Důvodem toho jest, že
zdravotnický aparát (lékaři, ostatní
zdravotní personál, nemocnice, ambulatoria a jiné
léčebné ústavy), jímž
národní pojištění do 1. října
1948 bude disponovati, by asi nemohl zvládnouti tento příliv
velikého množství nových pojištěnců.
Neboť při zásadě ipso iure pojištění
(srv. ad 3) již počínaje prvým dnem
účinnosti zákona má každý
pojištěnec i jeho rodinní příslušníci
nárok na dávky v nemocenském pojištění,
zejména na mimoústavní a ústavní
léčení. Proto byla účinnost
nemocenského pojištění pro tyto skupiny
pojištěnců odsunuta až do doby, kdy poskytování
těchto dávek jim bude v plném rozsahu zajištěno.
První část zákona shrnuje pod titulem
"Všeobecná ustanovení" velmi důležité
normy, tvořící základ pojištění.
Obsahuje úvodní § 1, vymezující
stručně obsah zákona, a rozděluje
se na dva oddíly, z nichž první (§§
2 - 11) vymezuje osobní rozsah pojištění,
druhý (§§ 12 až 24) pak obsahuje ustanovení
tvořící podklad pro provádění
povinného pojištění.
Pod pojem národního pojištění
spadá jak krátkodobé pojištění
nemocenské, tak dlouhodobé pojištění
důchodové, do něhož je včleněno
i dosavadní samostatné pojištění
úrazové.
Výpočet risik krytých pojištěním
a uvedených v § 1 není úplný.
Nemocenské pojištění kryje též
risiko pohřebných výloh jednorázovým
pohřebným (§ 49); v pojištění
důchodovém zůstalo dosud z důvodů
spíše historických jednorázové
výbavné (§ 70), poskytované pojištěncům
(důchodcům) při sňatku.
První oddíl obsahuje ustanovení o osobním
rozsahu pojištění. Po výpočtu
uvedeném v § 2 následuje v dalších
paragrafech definice jednotlivých skupin pojištěnců
(§§ 3 - 9). V § 10 je ustanovení o pojištěni
osob vykonávajících několik činností
a konečně v § 11 jsou vypočítány
důvody vynětí z povinného pojištění.
Zákon o národním pojištění
má sloužiti k dobru všem pracujícím,
včetně těch, kdož po vykonané
celoživotní práci odešli na zasloužený
odpočinek (důchodci), nebo kteří beze
své viny byli dočasně vyřazeni z pracovního
procesu (nezaměstnaní).
Hlavní podmínkou pojištění je
výdělečná činnost; pod
tento širší pojem lze vřaditi pojmy jak
"zaměstnání", tak "povolání",
jichž zákon promiscue užívá. Přesná
determinace těchto pojmů není však pro
potřeby pojištění nutná. Stejně
je tomu u pojmu poměru pracovního a poměru
služebního; oba pojmy se vlastně kryjí.
Pojem "poměr služební" byl v zákoně
ponechán spíše z důvodů historických
a vzhledem k všeobecně vžité terminologii,
která jako poměr služební označuje
poměr soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách a služební poměr veřejných
zaměstnanců. Totéž platí pro
pojmy "práce" a "služby".
V odstavci 1 jsou uvedeny skupiny pojištěnců
podléhající národnímu pojištění.
Z ustanovení odstavce 1, písm. a) plyne, že
vojenští gážisté, t. j. důstojníci
a rotmistři z povolání (v aktivní
službě nebo v záloze) nepodléhají
národnímu pojištění vůbec.
To odpovídá dosavadnímu stavu, neboť
i ustanovení zákona čís. 221/25 Sb.
o Léčebném fondu vztahovalo se pouze na civilní
zaměstnance, nikoliv na osoby vojenské. O vynětí
poživatelů vojenských odpočivných
(zaopatřovacích) platů viz ustanovení
§ 8, lit. b). Důvod je zřejmý: vyloučit
možnost porušení vojenského tajemství.
Naproti tomu příslušníci SNB pojištění
podléhají.
Všechny skupiny osob uvedené v odst. 1 nepodléhají
národnímu pojištění v celém
rozsahu. To plyne z ustanovení odst. 2, z něhož
je patrno, že část zaměstnanců
(srovn. § 7), jakož i důchodci a nezaměstnaní
podléhají pouze pojištění nemocenskému
[§ 1, lit. a)], nikoliv však pojištění
důchodovému [§ 1, lit. b)].
Z úvodu odst. 1 a 2 plyne, že národní
pojištění je pojištěním
ze zákona (pojištění ipso iure). Jeho
vznik a trvání není tedy vázáno
na přihlášku a placení pojistného.
Rozdělení pojištěnců do skupin
uvedených v § 2 má své odůvodnění,
poněvadž rozdílné životní
postavení vyjmenovaných skupin musilo míti
za následek rozdílné vymezení nároků
na některé dávky, dále odchylné
stanovení vyměřovacího základu
(§ 20) a konečně i různou sazbu pojistného
(§ 117).
K odst. 1:
Z definice zaměstnance obsažené v odst. 1 plyne,
že zahrnuje:
1. osoby vykonávající práce nebo služby
na základě služební smlouvy podle §
1151 obecného zákona občanského,
2. osoby vykonávající práce nebo služby
na základě veřejnoprávního
poměru pracovního (služebního) a
3. osoby, které jsou v poměru učňovském,
volontérském nebo praktikantském, ať
již jejich poměr má charakter soukromoprávní
nebo veřejnoprávní.
Zaměstnancem ve smyslu odst. 1 je tedy osoba pojištěná
přede dnem účinnosti tohoto zákona
podle zákona č. 221/24 Sb. (dělníci),
podle vlád. nařízení čís.
365/41 Sb. a zák. čís. 26/29 Sb. (soukromí
zaměstnanci), podle vlád. nařízení
čís. 70/43 Sb. a zák. č. 44/47 Sb.
(horníci) a podle zákona čís. 221/25
Sb. (veřejní zaměstnanci), resp. osoby pojištěné
podle obdobných norem platných na Slovensku. Pojistné
povinnosti se podrobují i osoby, které podle dosavadních
předpisů byly vyňaty z pojištění
proto, že jim t. zv. privilegovaný zaměstnavatel
(stát, země, okres, obec nebo korporace postavené
jim na roveň) zaručil nárok na rovnocenné
dávky [srovn. na př. ustanovení § 5,
písm. b) zákona čís. 221/24 Sb., nebo
ustanovení § 3, č. 3 vlád. nařízení
č. 365/41 Sb.].
Předpokladem pojistné povinnosti jest, aby zaměstnanec
vykonával práce nebo služby na uzemí
Československé republiky. Pojistná povinnost
se tedy nevztahuje pouze na československé státní
občany, nýbrž i na cizince, kteří
vykonávají na našem státním území
činnost podléhající pojištění.
K odst. 2:
Bližší definici domáckého dělníka
obsahuje ustanovení vládního nařízení
č. 261/42 Sb. o domácké práci. Tuto
podrobnější definici převzaly také
dosavadní směrnice Ústřední
sociální pojišťovny pro pojištění
domáckých dělníků pro případ
nemoci, invalidity a stáří. Domácká
práce je prací zakázkovou a proto je vykonávána
s malými výjimkami na základě smlouvy
o dílo, nikoliv na základě smlouvy služební.
Přesto je nutno vzhledem k životnímu postavení
domáckých dělníků pojmouti
je do kategorie zaměstnanců. To má zatím
(§ 255) význam zejména pro rozdělení
břemene pojistného mezi podnikatele a pojištěnce.
Vzhledem k zvláštní povaze domácké
práce nevystačí se při provádění
pojištění domáckých dělníků
se všeobecnými ustanoveními zákona a
jest proto dána možnost jejich pojištění
v různých směrech upraviti odchylně
směrnicemi Ústřední národní
pojišťovny, vydanými podle ustanovení
§ 24, odst. 1.
K odst. 3:
Podobné důvody jako u domáckých dělníků
vedly k tomu, že do kategorie zaměstnanců byla
pojata i ta část zástupců na provisi,
jichž životní postavení jeví nepochybně
značnou obdobu s životním postavením
zaměstnanců. Jsou to zástupci na provisi,
u nichž zastupování na provisi je jejich jedinou
výdělečnou činností a tudíž
výhradním zdrojem jejich hospodářské
existence. Za zaměstnance bude tedy pokládán
takový zástupce na provisi, který pro podnik
pracuje jako jiný podnikový zaměstnanec a
ze získaných provisí uhražuje svoje
životní potřeby, nebude však pokládán
za zaměstnance na příklad živnostník
(kovář, majitel železářského
závodu a pod.), který občas uzavře
obchod pro jinou firmu jako její zástupce na provisi
(na př. prodá několik hospodářských
strojů pro továrnu, již zastupuje); taková
osoba nebude pojištěna jako zaměstnanec (§
3), nýbrž jako osoba samostatně výdělečně
činná (§ 4).
Nejvyšší správní soud řešil
dříve ve velké řadě sporů
právní povahu poměru zástupce na provisi
a za účinnosti zákona o národním
pojištění by trvalo dále nebezpečí
obdobných obtížných sporů o tom,
zda zástupce na provisi je zaměstnancem (§
3) nebo osobou samostatně výdělečně
činnou (§ 4). Ustanovení odstavce 3 těmto
sporům zabraňuje.
K odst. 4:
Přechodný výkon prací mimo území
Československé republiky nemá vlivu na pojistnou
povinnost; přitom je nerozhodné, zda jde o československého
státního občana nebo cizího státního
příslušníka.
Výjimečně ani trvalý výkon
prací mimo uzemí Československé republiky
nemá vlivu na pojistnou povinnost, avšak jenom v tom
případe, jde-li o zaměstnance určitých
skupin zaměstnavatelských v zákoně
taxativně vypočtených a jsou-li tito zaměstnanci
československými státními příslušníky.
Pokud jde o právo ministerstva sociální péče
vyjímati osoby pracující mimo území
Československé republiky z pojistné povinnosti
v tuzemsku, není důvodu, aby toto právo bylo
omezováno jen na československé státní
příslušníky pracující
trvale mimo území ČSR a nutno je vztahovati
na všechny osoby uvedené v § 3, odst. 4, tedy
i na osoby pracující přechodně v cizině.
I při přechodném výkonu prací
v cizině může totiž jíti o zaměstnání
případně několik let trvající,
na př. při dlouhotrvajících montážích
mostů, továrních zařízení
a pod.
K odst. 1:
Předchozí snahy zavésti pojištění
osob samostatně výdělečně činných
se setkaly s nezdarem. Zákon č. 148/25 Sb. upravoval
pouze důchodové pojištění osob
samostatně hospodařících a nevstoupil
nikdy v působnost. Vládní nařízení
č. 29/45 Sb. upravovalo sice jak nemocenské, tak
i důchodové pojištění, ale vztahovalo
se pouze na zemědělské podnikatele a nevstoupilo
prakticky rovněž v účinnost.
Odstavec 1. obsahuje kromě úvodní definice
osoby samostatně výdělečně
činné demonstrativní vypočet těchto
osob. Při zkoumání pojistné povinnosti
bude proto nutno v konkretních případech
se přesvědčiti, zda jsou splněny předpoklady
úvodní věty odstavce 1. Okolnost,
že na př. komisionáři, sběrači
a výkupčí zemědělských
produktů, pachtýři, obchodníci s tabákovými
výrobky, porodní asistentky, dentisté, zkoušení
zubní technikové a zubní technici vykonávající
živnost, nebo i jiní zdravotničtí pracovníci
(na př. masáři), pracující
na vlastní vrub, nejsou uvedeni v demonstrativním
výpočtu v odstavci prvním, nemůže
nic změniti na zahrnutí jich do povinného
pojištění.
Vzhledem k celkové konstrukci zákona je možno
všechny osoby samostatně výdělečně
činné podléhající pojištění
podle § 4 rozděliti do dvou skupin, z nichž první
tvoří zemědělci a druhou všechny
ostatní samostatně výdělečně
činné osoby. Toto rozdělení je odůvodněno
odchylným způsobem, jímž se stanoví
vyměřovací základ těchto osob,
mající význam jednak pro stanovení
výše pojistného, jednak pro stanovení
výše opakujících se peněžitých
dávek (§§ 20, 36 a 71, odst. 5).
Základní předpoklady povinného pojištění
podle § 4, jsou:
1. aby šlo o osoby samostatně výdělečně
činné (nikoliv tedy o osoby v námezdním
poměru pracovním), čili o podnikatele;
2. aby šlo o osoby, které vyvíjejí samostatnou
výdělečnou činnost na území
Československé republiky;
3. aby tyto osoby byly osobně činny v podniku na
vlastní vrub.
Podmínku osobní činnosti v podniku nutno
zvláště zdůrazniti. Pro povinné
pojištění nestačí pouhé
vlastnictví podniku (na př. u nedospělců,
kteří jsou jen vlastníky zemědělského
podniku), nýbrž musí býti splněna
podmínka osobní činnosti v podniku na vlastní
vrub. Poněvadž vymezení pojmu osobní
činnosti může v praxi působiti potíže,
jest podle § 6, odst. 2 dána možnost, aby po
zkušenostech, které se získají při
provádění zákona, byl blíže
vymezen pojem osobní činnosti v podniku vládním
nařízením.
I kdyby však k vydání takového nařízení
v dohledné době nedošlo, jest pojem podnikatele
v obecném slova smyslu natolik jasný, že nelze
za zemědělce povinného pojištěním
podle § 4, pokládati majitele weekendových
chat, domovních zahrádek a pod., poněvadž
nejde o podnik v obecném slova smyslu. Slovy "na vlastní
vrub" se rozumí podnikání charakterisované
jednak možností podnikatelského zisku, jednak
podnikatelským risikem.
K odst. 2:
U osob samostatně výdělečně
činných vyskytují se četné
případy spolupodnikatelů v různé
podobě, na př. u živnostenských nebo
jiných podniků. K tomu přistupují
různé druhy společníků podle
zákona obchodního, resp. společníků
společností podle občanského práva.
Jestliže podnik patří dvěma nebo více
spolupodnikatelům, u nichž nejsou splněny předpoklady
obsažené v definici spolupracujícího
člena rodiny (§ 5), t. j. patří-li podnik
dvěma nebo více osobám, mezi nimiž nejsou
svazky příbuzenské nebo podobné svazky
rodinné, anebo patří-li sice dvěma
příbuzným, kteří však
nežijí ve společné domácnosti
(na př. dvěma bratřím, kteří
mají oddělené domácnosti), pak každý
z těchto spolupodnikatelů je pojištěn
podle § 4.
Pojem spolupodnikatele byl vynesen obsáhlou judikaturou
nejvyššího správního soudu, z níž
vyplývá, že za spolupodnikatele možno
považovati osobu, která vykonává podnikatelskou
činnost společně s jinou osobou, resp. osobami
v poměru k práci nebo k dílu, jež má
býti vykonáno. Musí při tom jíti
o takovou činnost, kterou tato osoba v podniku vyvíjí
koordinovaně s ostatními, t. j. vedle nich, k dosažení
podnikatelského, ve většině případů
výdělečného účelu. Dalším
podstatným znakem spolupodnikatele jest, že výsledek
podnikové činnosti musí jíti na jeho
vrub, to znamená, že docílený zisk nebo
ztráta se projeví přímo v jeho majetku
(srov. na př. nález Nss č. 810/44).
Spolupodnikatelé podléhají pojištění
podle § 4 jenom tenkrát, jestliže nejsou k podniku
v poměru služebním. Je-li tomu tak, má
pojištění podle § 2, odst. 1, písm.
a) přednost před pojištěním podle
§ 2, odst. 1, písm. b).
K odst. 1:
Z definice spolupracujícího člena rodiny,
který je přímým pojištěncem,
plyne, že za takového pojištěnce možno
pokládati určitou osobu za těchto předpokladů:
a) spadá-li do okruhu osob spojených příbuzenskými
nebo jinými rodinnými či quasi-rodinnými
svazky s osobou podnikatele, při čemž výpočet
těchto svazků je v zákoně uveden taxativně;
b) jde-li o osobu starší 15 let. Před dovršením
tohoto věku nebylo považováno za účelné
podrobiti osoby, o něž jde, přímému
pojištění za pojistné; ochrany nemocenského
pojištění se jim dostane jako rodinným
příslušníkům (§ 54). Vzhledem
k tomu, že věková hranice byla stanovena jinak
pro rodinné příslušníky (§
54) a jinak pro spolupracující členy rodiny
(§ 5, odst. 1), předepíše nemocenská
pojišťovna výměrem z moci úřední
pojistné, po případě pořádkovou
pokutu nebo náhradu (§ 18), jestliže zjistí,
že u rodinného příslušníka
osoby samostatně výdělečně
činné staršího 15 let jsou splněny
předpoklady § 5;
c) sdílí-li společnou domácnost s
podnikatelem (spolupodnikatelem);
d) je-li spolupracující člen rodiny trvale
činný v podniku osoby samostatně výdělečně
činné, a to tak, že nahrazuje cizí pracovní
sílu. Tyto podmínky mohou býti blíže
vymezeny vládním nařízením
podle § 6;
e) nevykonává-li spolupracující člen
rodiny práce na základě smlouvy služební
nebo není-li správcem podniku. V prvém případě
je pojištěn podle § 2, odst. 1, písm.
a) jako zaměstnanec, v druhém případě
je pojištěn jako podnikatel podle § 2, odst.
1, písm. b).
Spolupracující členy rodiny bylo nutno pojmouti
do pojištění jako přímé
pojištěnce zejména proto, že by jinak
vznikla disparita mezi nimi a ostatními pojištěnci
jiných kategorií. Zejména v zemědělství
se vyskytuje, že syn jest činný v podniku otcově
jako spolupracující člen rodiny do poměrně
vysokého věku, i když mezi tím založil
vlastní rodinu. Kdyby s jeho přímým
pojištěním mělo býti započato
teprve, až se stane samostatným podnikatelem, byli
by jeho rodinní příslušníci zbaveni
ochrany nemocenského pojištění a kromě
toho by to mělo v budoucnu nepříznivý
vliv na jeho osobní nároky i na nároky jeho
rodinných příslušníků
z pojištění důchodového.
K odst. 2:
Spolupracují-li v podniku členové rodiny
a jsou-li u několika z nich splněny předpoklady
definice přímo pojištěného člena
rodiny podle odst. 1, pak je pojištěn podle §
4 ten ze členů rodiny, který podnik spravuje,
kdežto ostatní jsou pojištěni podle §
5. Nezáleží tedy na tom, zda, resp. jaký
podíl v podniku ten který spolupracující
člen rodiny má, nýbrž záleží
jedině na zjištění, kdo je pověřen
správou podniku. Vznikne-li v tomto případě
pochybnost, platí zákonná domněnka
o pořadu spolupracujících členů
rodiny, která byla převzata z vlád. nařízení
č. 29/45 Sb.
K odst. 3:
Snaha ulehčiti břemeno plynoucí z povinnosti
osoby samostatně výdělečně
činné platiti celé pojistné za sebe
i za spolupracující členy rodiny (§
120, odst. 2) vedla k výjimečnému ustanovení
odstavce třetího, podle něhož ani manželka
podnikatele (spolupodnikatele) (§ 4), ani manželka spolupracujícího
člena rodiny (§ 5) není přímo
pojištěna. Nepodléhá přímému
pojištění ani jako spolupodnikatelka, ani jako
spolupracující člen rodiny. Ochrana nemocenského
pojištění jest jí však zaručena
ustanovením § 54, neboť spadá do okruhu
rodinných příslušníků,
u nichž není převážná odkázanost
výživou na pojištěnce pojmovým
předpokladem.
Vedle snahy ulehčiti břemeno pojistného mluví
však pro vynětí manželek z povinného
pojištění ještě tyto další
úvahy:
U zemědělců, kteří pravidelně
mají větší počet spolupracujících
členů rodiny, jest - až na případy
zcela výjimečné - manželka vždy
zaměstnána v podniku takovým způsobem,
že nahrazuje cizí pracovní sílu, kdežto
u jiných podnikatelů (živnostníků,
obchodníků) není spolupráce manželky
v podniku zdaleka zjevem tak obecným a pravidelně
se vyskytujícím, i když se s ní také
zde někdy setkáváme. Kdyby i manželky
byly podrobeny přímo povinnému pojištění,
pak by tím vznikla disparita mezi zemědělci
a ostatními podnikateli, a to v neprospěch zemědělců.
U osob samostatně výdělečně
činných může však býti docíleno
přímého pojištění manželky
tím, že manželé uzavřou služební
smlouvu v těch případech, kdy manželka
je skutečně zaměstnána v podniku jako
námezdní síla. Tím lze dosáhnouti
pojištění podle § 2, odst. 1, písm.
a).
Ovdoví-li manželka a stane-li se sama podnikatelkou,
bude ovšem pojištění podléhati.
Také ovdovělá snacha, která byla manželkou
syna spolupracujícího v podniku otcově, uvádí
se z těchže důvodů v okruhu osob podléhajících
přímému pojištění.
K odst. 1:
Stejně jako zaměstnanci, podléhají
osoby samostatně výdělečně
činné a spolupracující členové
rodiny - splňují-li zákonné předpoklady
- povinnému pojištění bez ohledu na
svou státní příslušnost. Přechodné
vykonávání činnosti zakládající
povinné pojištění podle § 2, odst.
1, písm. b) a c) mimo území Československé
republiky nepřerušuje povinné pojištění.
Půjde na př. o samostatné obchodní
jednatele, kteří zajíždějí
do ciziny za obchodem, nebo o spolupracujícího člena
rodiny zemědělcovy majícího část
pozemků za hranicemi státu.
K odst. 2:
Jak již řečeno, osnova zákona nedefinuje
blíže pojem podnikatele a spolupodnikatele, vycházejíc
spíše z toho, jak se těmto pojmům obecně
rozumí. Objeví-li se toho potřeba, může
býti pojem podnikatele a spolupodnikatele blíže
vymezen vládním nařízením.
Do skupiny osob shrnutých pod pojem provozovatelů
svobodných povolání, jejichž jednotlivé
druhy jsou příkladmo uvedeny v § 4, odst. 1,
písm. c), spadá celá široká stupnice
nejrůznějších druhů činnosti,
které lze zahrnouti pod pojem svobodného povolání.
Vyskytnou-li se v praxi potíže, je možno i zde
provésti bližší vymezení tohoto
pojmu vládním nařízením.
Také pojem osobní činnosti v podniku by zasluhoval
bližší definice vzhledem k tomu, že tvoří
základní předpoklad pojistné povinnosti.
Od jednotné definice však osnova upouští
vzhledem k tomu, že různé podniky vyžadují
různé druhy, rozsah a intensitu osobní činnosti.
Přes to však i zde, ukáže-li se toho potřeba,
bude možno vládním nařízením
pojem osobní činnosti v podniku blíže
vymeziti, ať již všeobecně nebo pro určité
kategorie podniků. Pokud je o přímé
pojištění spolupracujících členů
rodiny (§ 5), mohl by působiti obtíže
výklad pojmu "trvalé činnosti v podniku"
a "nahražování cizí pracovní
síly". Nedojde-li k bližšímu vymezení
těchto pojmů vládním nařízením,
nutno ponechati jich krystalisaci příslušné
judikatuře. Pro zamezení nepopulárních
sporů zatěžujících agendu, bude
však pravděpodobně vydání vládního
nařízení účelné, byť
i po případném kratším časovém
odstupu, umožňujícím zhodnotiti zkušenosti
nashromážděné praktickým prováděním.
K odst. 1:
Úkolem národního pojištění
je zvýšiti nároky pojištěnců
na nejvyšší možnou a hospodářsky
únosnou úroveň. Přes značné
zlepšení důchodů nebylo možno dosud
dosáhnouti takové úpravy, která by
se vyrovnala úpravě normálních pensijních
nároků státních a jiných veřejných
zaměstnanců.
Z těchto i z jiných vážných důvodu
bylo rozhodnuto nepodrobiti takové zaměstnance prozatím
národnímu pojištění důchodovému.
Budou podléhati proto jen pojištění
nemocenskému. Výpočet zaměstnanců
uvedených v odst. 1 je taxativní; kryje se s okruhem
osob uvedených v § 36, odst. 5 a v § 117, odst.
2, písm. b).
K odst. 2:
Ustanovení odstavce 2 dává možnost rektifikace
ve dvojím směru. Vládní nařízení
může vyjmouti i jiné skupiny zaměstnanců,
než které jsou uvedeny v odstavci 1, z povinného
pojištění důchodového a naopak
zase může Ústřední národní
pojišťovna na žádost obce (v úvahu
přicházejí zejména obce malé,
resp. střední) její zaměstnance do
pojištění převzíti. Povolení
jednou dané týká se všech zaměstnanců
obce, která žádost podala, a je neodvolatelné.
K odst. 3:
Vydání vládního nařízení,
upravujícího přestupy, je nutné. Umožňuje
se tím jednak upraviti právní situaci přestupujících,
jednak formu a výši eventuelních úhrad
mezi pojišťovnou a nositelem veřejnoprávního
zajištění.
Pojištění důchodců je pojištění
pouze pro případ nemoci a podléhají
mu osoby uvedené pod písm. a) - c) pouze, pokud
se zdržují na území Československé
republiky a nejsou v pracovním nebo služebním
poměru, zakládajícím jejich pojištění
jako zaměstnanců, případně
pokud nejsou osobami samostatně výdělečně
činnými nebo spolupracujícími členy
rodiny takových osob. Pojištění důchodců,
které neposkytuje nároku na nemocenské (§
36, odst. 6), je sekundérní proti pojištění
založenému výdělečnou činností.
Důchodcům přísluší zásadně
nárok na všechny dávky, vypočtené
v § 25 kromě nemocenského (§ 36, odst.
6) a podpory při ústavním ošetřování
(§ 45).
Důchodci uvedení v § 8, písm. a) nepřispívají
ničím na své pojištění,
což přinese úlevu důchodcům kategorie
dělnické a důchodcům z řad
soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách, pokud dosud přispívají
na své nemocenské pojištění určitou
srážkou z důchodu (§ 7 vládního
nařízení č. 99/42 Sb., § 86,
odst. 3 vládního nařízení čís.
365/41 Sb.). V budoucnu přijde tato úleva k dobru
i důchodcům pojištěným dosud
u Léčebného fondu (zák. č.
221/25 Sb.). K tomu srovnej ustanovení §§ 135
a 255, odst. 2.
K písm. a):
Pod toto ustanovení spadají:
1. důchodci Ústřední sociální
pojišťovny a Fondu pro invalidní a starobní
pojištění poštovních zaměstnanců,
pojištění dosud pro případ nemoci
podle vlád. nař. č. 99/42 Sb.,
2. důchodci Všeobecného pensijního ústavu
a pensijních ústavů náhradních,
pojištění dosud pro případ nemoci
podle vládního nařízení č.
365/41 Sb.,
3. horničtí provisionisté a poživatelé
hornických pensí (zákon č. 44/47 Sb.),
pojištění nemocensky dosud podle příslušných
ustanovení vládního nařízení
č. 70/43 Sb.,
4. osoby požívající důchod podle
úrazového zákona, pokud jejich výdělečná
schopnost byla úrazem snížena alespoň
o polovinu,
5. důchodci pojištění podle obdobných
předpisů platných na Slovensku,
6. osoby, jimž napadne z jakýkoliv důchod podle
tohoto zákona, zejména i důchod sociální
(§ 89). Poživatelé státních starobních
podpor podle zákona č. 43/29 Sb. ve znění
zákona č. 155/45 Sb. a podle nařízení
č. 107/45 Sb. n. SNR, budou míti ode dne začátku
účinnosti tohoto zákona nárok na sociální
důchod (§ 273) a budou proto také pojištěni
pro případ nemoci.
K písm. b):
Pod ustanovení písm. b) spadají poživatelé
odpočivných a zaopatřovacích požitků,
kteří byli dosud nemocensky pojištěni
u Léčebného fondu veřejných
zaměstnanců nebo jiných fondů podle
zákona č. 221/1925 Sb., případně
obdobných předpisů slovenských. Jde
nejen o osoby požívající normálních
odpočivných a zaopatřovacích platů,
nýbrž i o osoby požívající
pensí administrativních nebo opakujících
se darů a pensí z milosti z veřejných
prostředků. Poživatelé vojenských
odpočivných (zaopatřovacích) platů
jsou z pojištění vyňati, a to ze stejných
důvodů, jako vojenští gážisté
aktivní.
K písm. c):
Důsledky první a druhé pozemkové reformy,
jimiž byl likvidován velký majetek pozemkový,
projevily se i nutností zajistiti dávky nemocenského
pojištění bývalým zaměstnancům
odešlým na odpočinek s nárokem na důchod,
případně jich rodinným příslušníkům
požívajícím zaopatřovací
požitky podle zákona číslo 130/21 Sb.
ve znění doplňujících předpisů
a podle zákona č. 16/47 Sb.
Pojištění nezaměstnaných bylo
dosud upraveno v § 29 vládního nařízení
č. 250/43 Sb. O tom, komu přísluší
peněžitá podpora v nezaměstnanosti,
rozhoduje příslušný úřad
ochrany práce podle platných předpisů.
Trvání nemocenského pojištění
nezaměstnaných se váže k době
požívání podpory v nezaměstnanosti
[srov. § 12, písm. d) a § 13, písm. d)].
V tom směru nebyla změněna dosavadní
konstrukce daná ustanovením § 29, odst. 7 vlád.
nař. č. 250/43 Sb. Odchylně však bylo
ustanoveno o nároku na nemocenské (§ 36, odst.
6).