Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Ministr zemědělství se zmocňuje,
aby k zajištění zemědělské
výroby rostlinné, živočišné
a lesní včetně myslivosti, zejména
k stanovení osevního a chovatelského plánu,
jakož i ke zvýšení výrobnosti a
hospodárnosti v zemědělství a k zlepšení
jakosti zemědělských výrobků,
činil v dohodě se zúčastněnými
ministry, a pokud jde o Slovensko, též po vyjádření
pověřence zemědělství a pozemkové
reformy, všechna nutná opatření týkající
se této výroby, pokud k nim není třeba
zákona.
(2) Ustanovení § 16, odst. 2. zákona
ze dne 25. října 1946, č. 192 Sb., o dvouletém
hospodářském plánu, zůstává
nedotčeno.
(3) Opatření všeobecné povahy,
učiněná podle ustanovení odstavce
1, vyhlásí ministr zemědělství
v Úředním listě, a pokud se vztahují
na Slovensko, uveřejní je též v Úředním
věstníku.
(1) Jednání a opominutí, příčící
se opatřením učiněným podle
tohoto zákona, trestá, nejde-li o čin trestný
soudem, okresní národní výbor pokutou
do 100.000 Kčs nebo vězením (uzamčením)
do šesti měsíců nebo oběma těmito
tresty. Pro případ nedobytnosti pokuty buď
zároveň vyměřen náhradní
trest vězení (uzamčení) podle míry
zavinění do šesti měsíců.
Uloží-li se oba tresty, nesmí trest na svobodě
spolu s náhradním trestem za nedobytnou pokutu činiti
více než šest měsíců.
(2) Přestupky podle odstavce 1 se promlčují
v době šesti měsíců ode dne,
kdy byly spáchány. K promlčení se
hledí z moci úřední.
Úřady a orgány veřejné správy
jsou povinny v mezích své působnosti spolupůsobiti
při provádění tohoto zákona.
Ustanovení zákona ze dne 13. srpna 1936, č.
131 Sb., o obraně státu, a dekretů presidenta
republiky ze dne 27. října 1945, č. 109 Sb.,
o řízení výroby, ze dne 27. října
1945, č. 113 Sb., o úpravě, řízení
a kontrole zahraničního obchodu, a ze dne 27. října
1945, č. 118 Sb., o opatřeních v řízení
vyživovacího hospodářství, jakož
i předpisy podle nich vydané zůstávají
nedotčeny. Rovněž zůstává
nedotčena použivatelnost vládního nařízení
ze dne 26. června 1943, č. 175 Sb., o oběhu
zboží, a vládního nařízení
ze dne 26. června 1943, č. 194 Sb., o veřejném
veterinářství.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr zemědělství
v dohodě se zúčastněnými ministry.
V § 16, odst. 2 zákona č. 192/1946 Sb. o dvouletém
hospodářském plánu bylo potvrzeno
zmocnění jednotlivých ministrů vydávati
opatření hospodářské povahy,
které bylo omezeno, jen pokud jde o provádění
úkolů dvouletého plánu, schválením
předsednictva vlády. Jde tu o zmocňovací
předpisy: vládní nařízení
č. 175/1943 Sb. o oběhu zboží a dekrety
č. 109/1945 Sb. o řízení výroby,
č. 113/1945 Sb. o úpravě, řízení
a kontrole zahraničního obchodu a č. 118/1945
Sb. o opatřeních v řízení vyživovacího
hospodářství.
Pro obor působnosti ministerstva zemědělství
však takovýchto možností není,
neboť ministerstvo zemědělství, nehledíme-li
k použivatelnému okupačnímu vládnímu
nařízení č. 270/1940 Sb., které
bylo ve značné míře dotčeno
dekretem č. 118/1945 Sb. a dnes již nevyhovuje, žádné
vyhovující zmocňovací normy nemá,
ač jí velmi nutně potřebuje. Už
ta okolnost, že ostatní hospodářská
ministerstva mohou používati i k provádění
dvouletého hospodářského plánu
rychlejších opatření a okamžitých
zásahů, staví ministerstvo zemědělství
v provádění jeho úkolů do tísnivé
situace, protože za daného stavu nemůže
hladce koordinovati svoji činnost s činností
oněch ministerstev. Avšak právě v zemědělské
výrobě je třeba velmi častých
rychlých zásahů. Může na př.
jíti o upravování osevního plánu,
který byl již stanoven, který však je
odvislý též od vlivů přírodních,
takže se může objeviti náhle nutnost jej
pozměniti a přizpůsobiti nově vzniklým
poměrům. Bude na př. nutno stanoviti, že
na místo obilí, které vlivem přezimování
vyhynulo, je třeba pro jarní osev učiniti
rychlé vhodné opatření náhradní.
Pro tato detailní opatření chybí ministerstvu
zemědělství potřebný zákonný
podklad. Potřeba podchytiti včas přirozené
vegetační podmínky nepřipouští,
aby takové okolnosti byly zachycovány zdlouhavějším
procesem, jakým je projednávání zákonů
nebo i vládních nařízení. Nedostatek
takových možností vedl v minulosti vícekráte
k tomu, že potřebné opatření
vydalo na žádost ministerstva zemědělství,
které bylo pro ně příslušné,
nemělo však zmocňovací normy, jiné
ministerstvo, jehož zmocnění vydání
takového opatření připouštělo.
Je tedy zřejmé, že nestejné postavení
hospodářských resortů může
vésti k nesrovnalostem a též i k poruchám
ve vývoji hospodářského života,
což padá na váhu zejména v době
plánovaného hospodářství a
plánované výroby, která ukládá
ministerstvu zemědělství zcela přesné
úkoly.
Omezení uvedené v § 1, odst. 1 na konci slovy
"pokud k nim není třeba zákona"
jest obdobou ustanovení § 16, odst. 1 zákona
č. 192/1946 Sb. o dvouletém hospodářském
plánu.
V § 1 bylo přihlédnuto k ustanovením
§ 16, odst. 2 zákona č. 192/1946 Sb.
Provedení osnovy nebude vyžadovati zvýšených
nákladů ze státní pokladny.

