Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Při ministerstvu financí zřizuje se fond
pro zmírnění škod způsobených
mimořádným suchem v roce 1947 v oboru zemědělství
a výživy (v dalším jen "Fond").
Spravuje jej ministr financí. Fond je veden účetně
odděleně od ostatního státního
hospodářství. Jeho účetní
závěrka obsahující zvláštní
závěrku pro země české a zvláštní
závěrku pro Slovensko se připojí jako
příloha ke státnímu závěrečnému
účtu.
Do Fondu plynou příjmy
a) podle zákona ze dne 31. října 1947, č.
185 Sb., o mimořádné jednorázové
dávce a o mimořádné dávce z
nadměrných přírůstků
na majetku, pokud výnos dávek neplyne do Likvidačního
fondu měnového,
b) podle zákona ze dne 31. října 1947, č.
200 Sb., o dani z předmětů zbytné
potřeby (přepychová daň),
c) z jiných opatření stanovených zvláštními
předpisy.
(1) Z Fondu se platí:
1. mimořádné příplatky
a) k výkupním cenám těchto rostlinných
výrobků ze sklizně 1947: obilí (včetně
uznaného osiva), luštěnin, olejnin (včetně
semen), kukuřice (včetně osiva), brambor
(včetně uznané sadby), pozdní zeleniny,
suchých lusků kořenné papriky, řepy
cukrovky a zelené čekanky;
b) k výkupním cenám hovězího
a vepřového dobytka, jakož i mléka a
selského másla dodaných v hospodářském
roce 1947/48;
c) k úhradě nákladů spojených
se zlevněním spotřebitelských cen
konserv ze selat a masa ze selat určeného pro přímou
spotřebu ve stavu syrovém neb uzeném;
2. dopravní výdaje spojené s mimořádnou
přepravou objemných krmiv drahou neb motorovými
vozidly;
3. výdaje spojené s mimořádnými
opatřeními na hubení mandelinky bramborové;
4. rozdíly mezi cenami dovezených osiv a sadeb bramborových,
chlebového obilí, krmiv, olejnin (surovin pro výrobu
jedlých tuků), zeleniny a brambor ze sklizně
1947, masa, sádla a jatečného dobytka a jejich
cenami tuzemskými;
5. podpory zemědělcům, kteří
pro mimořádné sucho nemohli odvésti
na předepsaný kontingent žádné
obilí neb odvedli jen nepatrné množství,
až do úhrnné částky 500,000.000
Kčs podle směrnic stanovených vládou;
6. částečné odškodnění
do výše 12,000.000 Kčs těm zemědělcům,
kteří buď vůbec neodvedli žádnou
kukuřici na předepsaný kontingent nebo odvedli
v poměru k dodávkám v normálních
letech jen nepatrné množství;
7. závazky ze záruky převzaté ministrem
financí za úvěry na krytí ztrát
a škod z prodeje hovězího dobytka rolníkům
na úvěr a na krytí ztrát a škod
vzniklých zemědělským družstvům
při výkupu, přemísťování
a prodeji selat a vepřů rolníkům na
úvěr. Uspokojování těchto závazků
provádí se podle obsahu záručních
listin;
8. ztráty až do výše 30,000.000 Kčs
vzniklé uhynutím, nemocí a úrazy dobytka
buď při jeho přemísťování
aneb z jiných příčin způsobených
suchem, pokud tyto ztráty nejsou kryty pojištěním.
(2) Vláda stanoví usnesením výši
mimořádných příplatků
k výkupním cenám rostlinných a živočišných
výrobků a ostatních plnění
uvedených v odstavci 1, jakož i podmínky, za
kterých se všechna tato plnění poskytují,
a upraví způsob jejich poskytování.
Podrobné směrnice vydá podle potřeby
příslušný člen vlády,
neb orgán jím pověřený.
(3) Dodávají-li se zemědělcům
plodiny na podkladě jejich vlastních dodávek
plodin, za něž byl vyplacen mimořádný
příplatek k výkupním cenám,
může příslušný ministr,
po případě v mezích své působnosti
nejvyšší úřad cenový, v
dohodě se zúčastněnými členy
vlády stanoviti, že se dodávka uskuteční
jen, vrátí-li zemědělci zcela neb
zčásti vyplacený mimořádný
příplatek. Orgány, které provádějí
dodávky plodin, uvedené v předcházející
větě, vyberou příslušné
částky vrácených mimořádných
příplatků a odvedou je Fondu.
Vláda může stanoviti, že se mimořádné
příplatky poskytují též k výkupním
cenám jiných rostlinných a živočišných
výrobků než těch, které jsou
uvedeny v § 3, odst. 1, č. 1.
(1) Ministr financí může Fondu poskytnouti
zálohy z hotovosti státní pokladny, po případě
opatřiti mu prostředky potřebné ke
splnění jeho úkolů stanovených
v § 3 uvěrovými operacemi.
(2) Prostředky poskytnuté podle odstavce
1 vrátí Fond státní pokladně,
a to s příslušnými úroky.
(1) Plnění z Fondu nutno požadovati
do konce roku 1948 s výjimkou plnění podle
§ 3, odst. 1, č. 1, 2 a 6, o které nutno požádati
nejdéle do konce července 1948.
(2) Po ukončení činnosti Fondu
se odvede jeho zůstatek do státní pokladny.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, pokud však před
jeho účinností byla činěna
opatření odpovídající jeho
ustanovením, považují se tato opatření
za učiněná podle něho; provedou jej
ministři financí, zemědělství
a výživy v dohodě se zúčastněnými
členy vlády.
Katastrofální sucho v roce 1947 postihlo zemědělce
do té míry, že bylo vládním usnesením
z 2. a 23. září 1947 rozhodnuto jednak zmírniti
škody způsobené suchem v těch případech,
kde zemědělec má menší výnos
sklizně než v letech normálních, mimořádnými
příplatky k výkupním cenám
zemědělských výrobků, jednak
vyplatiti mimořádné podpory těm suchem
nejvíce postiženým zemědělcům,
kterým újma suchem způsobená nemůže
býti buď vůbec nebo dostatečnou měrou
nahrazena mimořádnými příplatky
k výkupním cenám, jelikož neúroda
u nich dosahuje takových rozměrů, že
nemohou buď vůbec nebo jen v nepatrné míře
dodávati plodiny a výrobky, na něž se
výplata mimořádných příplatků
vztahuje. Jde tu v podstatě jednak o přímou
sociální pomoc postiženým zemědělcům,
jednak o mimořádné příplatky,
jež nedocházejí však výrazu v prodejních,
resp. spotřebitelských cenách a jichž
úhradu nutno proto zajistiti z veřejných
prostředků.
Podle předběžných dat jeví se
výnos níže uvedených plodin v roce 1947
u porovnání s lety 1945 a 1946 takto:
Pšenice | 455.869 | 12,6 | 5,737.429 | 499.995 | 16,3 | 8,148.406 | |
Žito | 548.092 | 13,8 | 7,575.354 | 616.453 | 15,2 | 9,339.476 | |
Ječmen | 292.905 | 13,4 | 3,920.821 | 258.504 | 15,5 | 4,014.046 | |
Oves | 411.330 | 12,9 | 5,293.020 | 414.785 | 15,1 | 6,262.711 | |
Brambory | 390.568 | 81,3 | 31,738.231 | 427.009 | 166,5 | 71,101.691 | |
Cukrovka | 145.962 | 146,4 | 21,363.419 | 144.628 | 269,2 | 38,937.725 | |
Krmná řepa | 109.096 | 134,3 | 14,654.218 | 117.861 | 286,9 | 33,809.881 | |
Zelí | 6.274 | 98,6 | 618.791 | 6.309 | 240,0 | 1,514.406 | |
Seno+) | 1,366.673 | (1) | 18,6 | 25,464.650 | 1,441.649 | 26,2 | 37,722.668 |
Sláma | 1,868.385 | 17,6 | 32,812.033 | 1,910.175 | 23,5 | 44,873,898 |
*) Předběžná data.
+) Jetelová a luční píce.
(1) Chybí údaje za vičenec.
Pšenice | 356.927 | 7,1 | 2,517.247 | 400.095 | 12,0 | 4,819.111 | |||
Žito | 161.023 | 9,2 | 1,476.922 | 169.452 | 12,2 | 2,065.214 | |||
Ječmen | 270.093 | 10,0 | 2,692.085 | 286.734 | 12,6 | 3,609.319 | |||
Oves | 176.294 | 8,4 | 1,480.182 | 185.072 | 10,7 | 1,975.551 | |||
Brambory | 209.641 | 53,5 | 11,215.821 | 213.277 | 90,8 | 19,369.060 | |||
Cukrovka | 35.894 | 86,0 | 3,086.882 | 30.401 | +) | 106,0 | +) | 3,222.000 | +) |
Krmná řepa | 36.988 | 98,5 | 3,643.316 | 35.982 | +) | 185,0 | +) | 6,656.670 | +) |
Zelí | 8.033 | 51,2 | 410.895 | 9.866 | 94,5 | 932,248 | |||
Seno | 555.505 | 14,3 | 7,954.450 | 582.904 | 19,3 | 11,233.500 | |||
Sláma (1) | - | - |
*) Předběžné odhady.
+) Odhad SÚS v Praze.
(1) Stát. úřadu statistickému
- zeměd. odd. data dosud nedošla.
Snížená úroda v roce 1947 u porovnání
s předchozími lety 1945 a 1946 není s to
vyživiti ani v nejnutnější míře
obyvatelstvo státu; bylo proto nutno přikročiti
kromě obvyklých normálních dovozů
k dalším mimořádným dovozům
osiv a sadeb bramborových, chlebového obilí,
krmiv, olejnin (surovin pro výrobu jedlých tuků),
zeleniny a brambor, masa, sádla a jatečného
dobytka, o nichž si vláda vyhradila rozhodnutí.
Poněvadž ceny zemědělských produktů
v zahraničí jsou podstatně vyšší
než ceny tuzemské a poněvadž ceny zdejší
nelze přizpůsobiti k zahraničním,
nemá-li dojíti k zvýšení cen
na tuzemském trhu, bylo nutno i v tomto směru přikročiti
k vyrovnání.
Proto bylo usnesením vlády ze dne 2. září
1947 uloženo ministerstvu financí, aby za účelem
opatření úhrady nákladu, jehož
si vyžádají uvedená opatření,
vypracovalo osnovu zákona o dani, kterou by se postihly
druhy takového zboží, které mají
potud povahu přepychovou, že zvýšení
jejich cen nepostihuje široké vrstvy spotřebitelské
a neznamená pro ně zdražení denních
životních potřeb. (Zákon ze dne 31.
října 1947, č. 200 Sb., o dani z předmětů
zbytné potřeby). K témuž účelu
má býti použito i mimořádné
jednorázové dávky a mimořádné
dávky z nadměrných přírůstků
na majetku. (Zákon ze dne 31. října 1947,
č. 185 Sb.). Tím byl dán základ k
opatřením, jimiž na jedné straně
jsou ministerstvu zemědělství, výživy
a financí dány určité úkoly,
s druhé strany stanoví se určitý,
třeba že neúplný způsob úhrady,
t. j. tvoří se Fond, jenž se upravuje v připojené
osnově.
Povinnosti Fondu po stránce výdajové i příjmové
nelze v osnově přesně vyjádřiti,
poněvadž není známo přesně
ani zdejší, ani zahraniční množství
dodávek, na něž bude nucen stát připláceti;
také s příjmovou stránkou nejsou dosud
žádné zkušenosti a jakýkoliv odhad
v tom směru nutně by byl vystaven výtkám
buď pro svoji nepřesnost nebo neúplnost.
K jednotlivým paragrafům se uvádí:
Aby se mimořádné příplatky
neprojevily v konsumních cenách, musí ministerstvo
financí pečovati o jejich úhradu a opatření
prostředků, pokud zákonem stanovená
úhrada nedojde do státní pokladny včas.
Proto osnovu podává ministerstvo financí,
které má Fond spravovati.
§ 1 upravuje dále účetní stránku
Fondu a stanoví povinnost předkládati účetní
závěrku jako přílohu státního
závěrečného účtu. Za
tím účelem ministerstva výživy
a zemědělství vypracují dílčí
vyúčtování svých výdajů
provedených v jich kompetenci, doplněné souvislou
zprávou a předloží ji ministerstvu financí,
které sestaví fondovní závěrku
s celkovou zprávou o hospodaření Fondu. Vzhledem
k oddělené pokladní službě na
Slovensku je nutno i závěrku Fondu sestavovati pro
země české a pro Slovensko odděleně.
§ 2 stanoví jako příjmy Fondu jednak
mimořádnou jednorázovou dávku a mimořádnou
dávku z nadměrných přírůstků
na majetku, jednak daň z předmětů
zbytné potřeby. Že jmenované mimořádné
dávky jsou dávkami účelovými
a mají býti základem Fondu, je vidno z §
1 zákona č. 185/47 Sb., dle něhož dávka
ta slouží k úhradě mimořádných
příplatků vyplácených k zemědělským
cenám jako náhrada škod utrpěných
suchem, pokud ovšem výnos dávek neplyne do
Likvidačního fondu měnového.
U daně z předmětů zbytné potřeby
vyplývá z § 24 zákona o této
dani a z jeho důvodové zprávy, že daň
má přechodnou účelovou povahu, neboť
platnost zákona č. 200/47 Sb. končí
dnem 1. prosince 1949.
Poněvadž ani výnos obou těchto dávek
nestačí na krytí všech výdajů
Fondu, počítá návrh zákona
pro ten účel případně i s dalšími
příjmovými opatřeními, neboť
nějakých reserv ve vyšších příjmech
v rozpočtu na rok 1948 očekávati nelze.
§ 3 stanoví v bodech 1 - 8 povinnosti Fondu:
V bodech 1a a 1b jsou to mimořádné příplatky
k výkupním cenám rostlinné a živočišné
výroby. Podle vládního usnesení ze
dne 23. září 1947 [bod 21, písm. ch)]
se ministři výživy a zemědělství
dohodli s předsedou nejvyššího úřadu
cenového, aby mimořádná opatření
o poskytování příplatků k výkupním
cenám zemědělských výrobků
podle příslušných vládních
usnesení byla uskutečněna jako cenová
opatření příslušnými vyhláškami
nejvyššího úřadu cenového.
Jsou to tyto vyhlášky:
1. Vyhláška nejvyššího úřadu
cenového ze dne 8. října 1947 o mimořádných
příplatcích k výkupním cenám
obilí, olejnin, luštěnin a olejnatých
semen (Ú. l. I č. 163, běž. č.
1060) doplněná vyhláškou ze dne 5. XII.
1947 (Ú. l. I č. 197, běž. č.
1265) a ze dne 30. I. 1948 (Ú. l. I č. 19, běž.
č. 172).
2. Vyhláška nejvyššího úřadu
cenového ze dne 8. října 1947 o mimořádném
příplatku k výkupním cenám
bramborů (Ú. l. I č. 163/1947, běž.
č. 1061).
3. Vyhláška nejvyššího úřadu
cenového ze dne 8. října 1947 o mimořádných
příplatcích k výkupním cenám
jatečných prasat váhové a jakostní
třídy "b" (nad 50 kg do 70 kg živé
váhy) (Ú. l. I č. 163/1947, běž.
č. 1062), doplněná vyhláškou
ze dne 21. I. 1948 (Ú. l. I č. 14, běž.
č. 128).
4. Vyhláška nejvyššího úřadu
cenového ze dne 24. října 1947 o mimořádném
příplatku k ceně řepy cukrovky ze
sklizně 1947 (Ú. l. I č. 176/1947, běž.
č. 1126).
5. Vyhláška nejvyššího úřadu
cenového ze dne 15. listopadu 1947 o mimořádných
příplatcích k cenám jatečného
skotu (Ú. l. I č. 185/1947, běž. č.
1173), doplněná vyhl. běž. č.
158 (Ú. l. I č. 18/1948).
6. Vyhláška nejvyššího úřadu
cenového ze dne 3. října 1947 o cenách
čerstvé zeleniny a ovoce domácího
původu (Ú. l. I č. 160/1947, běž.
č. 1041). - Dále vyhlášky NÚC
ze dne 18. října 1947 (Ú. l. I č.
168, běž. č. 1079), ze dne 3. listopadu 1947
(Ú. l. I č. 175, běž. č. 1117),
ze dne 15. listopadu 1947 (Ú. l. I č. 183, běž.
č. 1167), ze dne 28. listopadu 1947 (Ú. l. I č.
192, běž. č. 1229), ze dne 19. prosince 1947
(Ú. l. I č. 206, běž. č. 1322)
a ze dne 9. ledna 1948 o cenách čerstvé a
skladované zeleniny a ovoce domácího původu
(Ú. l. I č. 6/1948, běž. č. 49),
ze dne 23. ledna 1948 (Ú. l. I č. 15, běž.
č. 134).
7. Vyhláška nejvyššího úřadu
cenového ze dne 21. listopadu 1947 o výkupních
cenách kořenné papriky ze sklizně
1947 (Ú. l. I č. 188, běž. č.
1197), doplněná vyhláškou nejvyššího
úřadu cenového ze dne 7. ledna 1948 (Ú.
l. I č. 4/1948, běž. č. 39).
8. Vyhláška nejvyššího úřadu
cenového ze dne 26. listopadu 1947 o cenách bramborové
sadby počínajíc sklizní 1947 (Ú.
l. I č. 191, běž. č. 1224).
9. Vyhláška o mimořádných příplatcích
k výkupním cenám mléka a selského
másla (Ú. l. I č. 40/1948, běž.
č. 48).
Výpočet vyhlášek bude možno doplniti
po jich publikaci v Úředním listě.
Výše příplatků odpovídá,
pokud to finanční schopnosti státu dovolí,
snížení tržby zemědělců
u příslušných zemědělských
produktů. U luštěnin a olejnatých semen
byl stanoven vládou průměr, který
pak byl propočten u jednotlivých druhů podle
sklizně 1946 váženým průměrem.
U zeleniny se vyplácejí příplatky
k rámcovým cenám. Rozšíření
výplaty mimořádných příplatků
i na dodávky provedené před 2. září
1947 bylo nutné z toho důvodu, že zemědělci,
kteří dodávají řádně,
resp. s dodávkou spěchali, byli by poškozeni.
Výše mimořádných příplatků
u selského másla odpovídá výši
mimořádných příplatků
stanovených u mléka, resp. hodnotě tukových
jednotek.
K bodu 2: Dopravní výdaje spojené s mimořádnou
přepravou objemných krmiv drahou nebo motorovými
vozidly. V létě 1947 si zemědělci
z krajů postižených suchem sklízeli
seno, případně slámu v krajích
suchem méně postižených, zejména
v pohraničí (svépomocné sklizňové
akce). Sklizeň si pak zemědělci převáželi
do svých usedlostí a při těchto převozech
sena a slámy měli výlohy spojené s
touto mimořádnou přepravou. Je proto nutné
poskytnouti jim určité odškodnění
za výdaje, jichž by v normální době
nebylo. Podle předběžného vyčíslení
činí tyto škody asi 16,000.000 Kčs.
Jednalo se o přepravu přibližně 50.000
tun (25.000 t Čechy, 20.000 t Morava a 5.000 t Slovensko)
sena a slámy na vzdálenost průměrně
as 200 km.
Poněvadž vagony byly 30 - 35 tunové, vznikly
výlohy ve výši 32 - 50 Kčs na 1 q přepravované
objemné píce.
K bodu 3: Výdaje spojené s mimořádným
opatřením na hubení mandelinky bramborové.
Abnormálně příznivá povětrnost
pro vývoj mandelinky bramborové v roce 1947 byla
příčinou, že došlo k neočekávanému
náletu a rozšíření mandelinky
bramborové v sousedních státech (Polsko,
Německo, Rakousko, Maďarsko), kde ložisko mandelinky
bramborové je vzdáleno od československých
hranic jen nepatrně. Převládajícími
severozápadními větry došlo k intensivním
náletům mandelinky bramborové do okresu chomutovského
a lounského, odkud Poohřím šířila
se mandelinka bramborová dále do vnitrozemí.
Oproti ojedinělým ohniskům výskytu
tohoto škůdce v roce 1945 a 1946, která byla
likvidována, došlo v r. 1947 nejen k náletům
ze Saska, ale i od jihu z Rakous v takovém rozsahu, že
do dnešního dne možno počítati
s tím, že v Čechách je zamořeno
mandelinkou bramborovou celkem 29 okresů se 105 obcemi.
Na základě této skutečnosti bylo ministerstvo
zemědělství nuceno učiniti všechna
opatření ke zdolání tohoto nebezpečného
škůdce bramborů. Bylo nutno počítati
s propagací tohoto nebezpečí pro nejširší
veřejnost, s náklady na větší
spotřebu pohonných látek a s vybavením
potřebným množstvím stříkaček,
rozprašovačů a chemických látek
na potírání tohoto škůdce. Náklady
na potírání jsou značně vysoké,
takže zemědělci je nemohou hraditi z vlastních
prostředků. Usnesením vlády ze dne
2. prosince 1947 byly upraveny na částku 77,300.000
Kčs; poněvadž však v roce 1948 možno
předvídati rozšíření na
území Moravy a Slovenska a poněvadž
podle dohody se SSSR je Československo zavázáno
vésti proti mandelince bramborové boj všemi
prostředky, mohou výdaje spojené s hubením
mandelinky bramborové dosáhnouti částky
až 220,000.000 Kčs.
K bodu 4: Cenové rozdíly vzniklé rozpětím
mezi cenami dováženého zboží a
jeho tuzemskou cenou. Menší sklizeň způsobuje
jednak zvýšený nedostatek, neuhraditelný
z domácí výroby, pro hladké a plynulé
zásobování pracujících při
zachování přiměřených
dávek, jednak nedostatek krmiv nutných pro živočišnou
výrobu. Nezbytné potraviny, případně
krmiva a olejniny, kterých též nebude dostatek,
bude nutno dovézti z ciziny, kdež jest jejich cena
značně vyšší než jest cena,
stanovená v tuzemsku. Poněvadž tyto ceny jsou
pro zpracovatele i spotřebitele neúnosné,
jest nutno ceny dováženého zboží
zlevňovati na výši u nás platnou. Poněvadž
zvýšený dovoz jest způsobován
neúrodou v důsledku sucha, bude prostředků
Fondu použito i k zlevnění tohoto dovozu.
Při tom bude nutno přihlížeti, zda jde
o dovoz, k němuž by docházelo i v době
normální úrody, neboť pro krytí
cenových rozdílů takového dovozu je
určen úvěr preliminovaný v rozpočtu
Všeobecné pokladní správy kap. 25, tit.
9, § 3 rozpočtu na rok 1948. "Vyrovnávání
cen z dovozu rostlinných a živočišných
výrobků" částkou 1.545,000.000
Kčs pro celé území; kdežto podle
§ 3, odst. 4 mají se krýti cenové rozdíly
jen z mimořádných dovozů, k nimž
musí dojíti právě pro nedostatek zemědělských
produktů v důsledku sucha a jež mohou přesahovati
značně 4.000,000.000 Kčs.
K bodu 5: Zemědělcům nejvíce postiženým,
kterým újma suchem způsobená nemůže
býti buď vůbec nebo dostatečně
nahražena mimořádnými příplatky
k výkupním cenám, protože neúroda
u nich dosahuje takových rozměrů, že
buď nemohou vůbec anebo jen v nepatrné míře
dodávati plodiny a výrobky, k jejichž výkupním
cenám se podle odst. 1, bod 1 poskytují mimořádné
příplatky, budou vypláceny podpory až
do úhrnné výše 500,000.000 Kčs.
Výplata těchto podpor je již provedena. Z uvedené
částky připadlo na země české
221,436.460 Kčs a na Slovensko 278,563.540 Kčs.
Kromě toho podle § 6 zemědělcům,
kteří buď vůbec nebudou moci odvésti
kukuřici nebo odvedou v poměru k dodávkám
v normálních letech jen nepatrné její
množství, má se dostati odškodnění
do výše 12,000.000 Kčs.
K bodu 7: Usnesením 103. schůze vlády ze
dne 17. září 1947 bylo uloženo ministerstvu
zemědělství, aby na podkladě státní
záruky v částce 200,000.000 Kčs, poskytnuté
Ústřednímu svazu zemědělských
družstev výnosem ministerstva financí ze dne
10. července 1946, č. j. 171.989/46-IV/1 k umožnění
přesunu hovězího dobytka z krajů postižených
suchem, kterážto záruka byla rozšířena
výnosem ministerstva financí ze dne 10. října
1946, č. j. 237.492/46-VI/1, na přesuny selat a
výnosem téhož ministerstva ze dne 20. prosince
1946, č. j. 315.562/46-IV/1 na běhouny, uvolnilo
částku do výše 10,000.000 Kčs
na krytí ztrát a škod vzniklých zemědělským
družstvům z titulu výkupu, přesunu a
prodeje selat a vepřů rolníkům na
úvěr, jakož i částku 10,000.000
Kčs na krytí ztrát a škod z prodeje
hovězího dobytka rolníkům na úvěr.
Ježto jde o provádění přesunu
dobytka právě v důsledku katastrofálního
sucha v roce 1947, je nutno, aby i závazky z této
záruky plynoucí byly hrazeny z prostředků
Fondu pro zmírnění škod způsobených
zemědělcům v roce 1947.
K odstavci 2: Podrobné směrnice ve smyslu tohoto
odstavce byly již vydány o mimořádných
příplatcích poskytovaných podle §
3, odst. 1, č. 1, lit. a) a b) příslušnými
trhovými svazy se souhlasem ministerstva výživy,
zemědělství, financí a NÚC.
K odstavci 3: U plodin, na něž se vztahují
mimořádné příplatky k výkupním
cenám, které však pěstitelé jsou
povinni podle příslušných předpisů
dodati jako protidodávku, může příslušný
ministr, po případě v mezích své
působnosti nejvyšší úřad
cenový, v dohodě se zúčastněnými
členy vlády stanoviti, že se dodávka
uskuteční jen, vrátí-li zemědělci
zcela neb zčásti vyplacený mimořádný
příplatek.
Vládě se ponechává možnost, aby
stanovila v případě potřeby příplatky
i na jiné rostlinné a živočišné
výrobky.
Z povahy Fondu vyplývá, že výplata příplatků
z Fondu musí se provésti rychle a má se vztahovati
jen na produkty rostlinné neb živočišné,
které jsou přímo neb nepřímo
v souvislosti se sklizní 1947. Proto je v § 6 vloženo
ustanovení, že příplatky z Fondu lze
požadovati jen do konce roku 1948, aby tak výdajová
stránka byla časově omezena. Příjmy
Fondu budou však docházeti nesporně déle,
nejméně do konce roku 1949; § 5 zmocňuje
ministra financí, aby nedostačující
příjmy Fondu doplnil zálohami z hotovosti
státní pokladny, po případě,
aby opatřil prostředky k dosažení účelů
Fondu úvěrovými operacemi (k odstranění
časové neshody mezi výdaji a příjmy
Fondu).
Vzhledem k tomu, že jsou již vyplaceny mimořádné
příplatky podle § 1, odst. 1 na základě
příslušných vládních usnesení
z větší části a podpory zemědělcům
podle § 3, odst. 1, bod 5 úplně, je v §
7 druhou větou dána tomuto praktickému stavu
sankce právní.
Slovensko | Úhrn | ||||
Celkové náklady na provedení § 3 lze odhadnouti zatím jen přibližně: | |||||
podle bodu 1 na mimořádné příplatky (podle odhadu příslušných ministerstev) pro potřebu min. výživy | 2.644 | 406 | 3.050 | ||
pro potřebu min. zemědělství | 247,2 | 9 | 256,2 | ||
podle bodu 2 na dopravní výdaje spojené s mimořádným přesunem objemných krmiv (podle odhadu ministerstva výživy) | 14,4 | 1,6 | 16 | ||
podle bodu 3 na výdaje spojené s mimořádnými opatřeními na hubení mandelinky bramborové (podle usnesení vlády) | 170 | 50 | 220 | ||
podle bodu 4 na cenové rozdíly vzniklé rozpětím mezi cenami cizími a domácí cenovou hladinou (podle odhadu příslušných ministerstev) | |||||
pro potřebu min. výživy: | |||||
1.447 | 5.790 | ||||
pro potřebu min. zemědělství: | |||||
180 | 457,5 | ||||
1.627 | 6.247,5 | ||||
Po odečtení částek zajištěných pro | |||||
v rozpočtu na rok 1947: | |||||
206 | |||||
v rozpočtu na rok 1948: | |||||
450,7 | 1.545 | ||||
z výnosu cenových rozdílů u potravin: | |||||
90 | |||||
z výnosu nadměrných zisků při vývozu brambor ze sklizně 1946: | |||||
55 | |||||
450,7 | 1.896 | 3.175,2 | 1.176,3 | 4.351,5 | |
podle bodu 5 na podpory zemědělcům vyplaceno | 221,5 | 278,5 | 500 | ||
podle bodu 6 na částečné odškodnění zemědělcům pěstujícím kukuřici včetně mimořádných příplatků na kukuřici | 2 | 18 | 20 | ||
podle bodu 7 na závazky z převzatých záruk | 14 | 6 | 20 | ||
podle bodu 8 na ztráty vzniklé uhynutím, nemocí a úrazy dobytka při jeho přemisťování a pod. | 30 | 30 | |||
podle § 4 na další případná opatření vlády | 90 | 25 | 115 | ||
Celkový úhrn očekávaných výdajů | 6.608,3 | 1.970.4 | 8.578,7 |
Také odhad příjmů stanovených
v § 2 osnovy působí značné obtíže,
neboť pro mimořádnou jednorázovou dávku
podle § 3, odst. 1, písm. a) zákona č.
185/1947 Sb. nelze opatřiti podklad v žádných
statistických datech pro jejich úplný nedostatek;
není dosud statisticky zjištěno, kolik bylo
v posledních letech poplatníků s důchodem
přesahujícím 240.000 Kčs, ani není
podkladu pro odhad mimořádné dávky
z nadměrných přírůstků
na majetku a nelze proto uvésti bližší
zdůvodnění níže očekávaného
výnosu.
Pro odhad výnosu mimořádné jednorázové
dávky podle § 3, odst. 1, písm. b) shora uvedeného
zákona lze použíti jen dat zjištěných
statisticky z přiznání k dávce z majetku
a majetkového přírůstku (zákon
č. 134/1946 Sb.). Podle této statistiky podalo přiznání
k dávkám podle zákona č. 134/1946
Sb. 94.479 fysických osob, neodevzdaných pozůstalostí,
akciových společností a společností
s ručením omezeným a jimi přiznaný
majetek činí celkem 60.258,000.000 Kčs po
odečtení dávky z majetkového přírůstku
a dávky z majetku.
Z této sumy činil majetek přesahující
u jednotlivých subjektů 1,000.000 Kčs celkem
27.123,000.000 Kčs, v kterémžto základu
přihlíží se již k dávky
prostým částkám, které jsou
sice od dávky z majetku, nikoliv však od mimořádné
jednorázové dávky podle § 3, odst. 1,
písm. b) zákona č. 185/47 Sb. osvobozeny.
Lze důvodně předpokládati, že
tato data vyplývající z přiznání
poplatníků jsou v neprospěch fisku zkreslena
a lze proto počítati s korekcí 10%, cca na
30.000,000.000 Kčs.
Vezme-li se v úvahu vyčíslená základna
30.000 mil. Kčs a počítá-li se, že
průměrná sazba podle § 9, odst. 2 zákona
č. 185/47 Sb. bude se pohybovati v dolejší
čtvrtině sazebníku, t. j. kolem 5%, lze odhadnouti
očekávaný výnos 1.500,000.000 Kčs,
z čehož pravděpodobně asi 300,000.000
Kčs připadne Likvidačnímu fondu měnovému.
Odhad očekávaného výnosu daně
z předmětů zbytné potřeby (zákon
č. 200/47 Sb.) za rok 1948 a 1949 může vycházeti
jen z předpokladu, že tato daň vynese, pokud
jde o lihové nápoje, přibližně
za jeden rok 920,000.000 Kčs a pokud jde o ostatní
předměty zbytné potřeby z odhadu 330,000.000
Kčs Výnos daně z lihových nápojů
bude záviseti na tom, jaké množství
bramborů bude možno použíti k výrobě
lihu.
1. mimořádné jednorázové dávky podle § 3, odst. 1, písm a) zákona č 185/1947 Sb. | 300 |
2. mimořádné jednorázové dávky podle § 3, odst. 1, písm. b) | 1.200 |
3. mimořádné dávky z nadměrných přírůstků na majetku | 1.500 |
4. daně z předmětů zbytné potřeby za rok 1948 a 1949 | 2.500 |
5. vrácených mimořádných příplatků podle § 3, odst. 3 osnovy | 150 |
Pro vysvětlení se podotýká: Za nadkontingentní dodávky ječmene obdržel na příklad pěstitel kukuřici v poměru 100 za 100 kg za sníženou cenu Kčs 358.- za 100 kg, ale vrátil současně příplatky, které obdržel za dodaný nadkontingentní ječmen. Za dodané brambory měl pěstitel nárok na odběr kukuřice za sníženou cenu Kčs 358.-, a to na 20% kukuřice z dodaného množství brambor. Při tom byl pěstitel povinen odvésti mimořádné příplatky, které dostal za dodané brambory. Odvedl tedy Kčs 200.- za každých 100 kg odebrané kukuřice. Fakticky zaplatil tedy za 100 kg kukuřice Kčs 558.-. - Konečně nutno počítati též s tím, že budou vráceny příplatky za obilí a brambory těmi zemědělci, kteří si odebrali uznané osivo a uznanou sadbu. - Celkem lze odhadnouti příjmy z vrácených příplatků při protidodávkách kukuřice na 120,000.000 Kčs, u ostatních na 30,000.000 Kčs. | |
Celkový odhad příjmů | 5.650 |
Srovnáním celkových příjmů a výdajů jeví se zatím pravděpodobné pasivní saldo částkou | 2.928,7 |
S rozpočtového hlediska nutno podotknouti:
Ani příjmy, ani výdaje tohoto Fondu nelze
zařaditi do rozpočtu na rok 1948, neboť na
straně příjmů se jedná stejně
u mimořádné jednorázové dávky
jako u mimořádné dávky z nadměrných
přírůstků na majetku a rovněž
u daně z předmětů zbytné potřeby
o dávky účelové, jichž platnost
pomíjí u mimořádných dávek
jich zaplacením, u daně z předmětů
zbytné potřeby pak podle § 24 zákona
č. 200/47 Sb., koncem roku 1949. Na straně výdajové
pak jde o jednorázová opatření, jichž
platnost bude skončena jich provedením, na příklad
výkupem ze sklizně 1947, případně
uplynutím lhůty stanovené v příslušných
vyhláškách. Nebylo by proto vhodno, aby výdaje
zvyšovaly rozpočet na rok 1948 a tím se po
případě staly důvodem k trvalému
zvýšení rozpočtu i v letech příštích.
Sluší též zdůrazniti, že příjmy
i výdaje Fondu jsou časově podstatně
rozdílné a přesahují dobu rozpočtu
jednoho roku. Kdežto výdaje bylo nutno pro nebezpečí
z prodlení plniti již v roce 1947 zálohově,
budou příjmy k dobru Fondu, zejména pokud
půjde o nedoplatky daně z předmětů
zbytné potřeby, docházeti ještě
i v roce 1950, kdy výdaje musí býti již
dávno uzavřeny.