Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Potíráním alkoholismu se rozumějí
všechna potřebná opatření a zařízení
směřující k ochraně lidského
zdraví před následky alkoholismu.
(2) Potírání alkoholismu se uskutečňuje
zejména:
a) výchovou obyvatelstva ke střídmosti, průzkumem
příčin a následků alkoholismu
a jejich odstraněním, léčením
osob, které si způsobily požíváním
alkoholických nápojů poruchu na zdraví,
jakož i dozorem na ně (§§ 2 až 4);
b) omezením podávání alkoholických
nápojů určitým osobám, v určitých
dnech nebo při určitých příležitostech
(§§ 5 až 9);
c) trestáním přestupků spáchaných
proti ustanovením tohoto zákona soudy nebo okresními
národními výbory (§§ 10 až
16).
Potírání alkoholismu podle § 1, odst.
2, písm. a) provádějí okresní
národní výbory zpravidla prostřednictvím
ústavů národního zdraví (§§
3 a 7 zákona ze dne 19. března 1947, č. 49
Sb., o poradenské zdravotní péči).
Přitom spolupůsobí zejména orgány
péče o mládež podle zákona ze
dne 19. března 1947, č. 48 Sb., o organisaci péče
o mládež, a předpisů vydaných
podle něho, školy a školní úřady
a úřady ochrany práce.
(1) Okresní národní výbor
může výměrem uložiti osobám,
které se nadměrným požíváním
alkoholických nápojů opětovně
přivedly do stavu vzbuzujícího veřejné
pohoršení nebo si takovým požíváním
způsobily poruchu na zdraví, aby se podrobily péči
příslušné poradny ústavu národního
zdraví (dále jen "poradna").
(2) Péče poradny záleží
v tom, že osoby uvedené v odstavci 1 jsou povinny
a) účastniti se pravidelných přednášek
konaných poradnou nebo abstinentním spolkem,
b) podrobiti se pravidelným opětovaným prohlídkám
v poradně (výchovný dozor),
c) dáti se odborně léčiti podle pokynů
poradny.
(3) Směrnice pro provádění
úkolů podle odstavce 2 stanoví ministerstvo
zdravotnictví v dohodě s ministerstvy vnitra, školství
a osvěty a sociální péče a
vyhlásí je v Úředním listě.
Vláda určí nařízením,
kdo hradí náklady povinného léčení,
nařízeného podle ustanovení §
3, odst. 2, písm. c).
(1) Zakazuje se
a) prodávati nebo podávati alkoholické nápoje,
jakož i nabízeti, zprostředkovati nebo jinak
umožniti požívání takových
nápojů
1. osobám mladším 18. roků (dále
jen "mladiství"),
2. osobám podnapilým nebo opilým;
b) požívati nebo umožniti komukoli při
tanečních zábavách požívání
alkoholických nápojů s výjimkou piva
a vína.
(2) Okresní národní výbor
může naříditi, že se smějí
v určité dny v týdnu nebo při určitých
příležitostech v hostinských, kavárenských
a výčepních živnostenských provozovnách
nebo na veřejně přístupných
místech podávati a požívati z alkoholických
nápojů toliko pivo a víno.
(3) Zákaz podle odstavce 1, písm. a),
č. 1 se nevztahuje na podávání piva
mladistvým, kteří je odnášejí
mimo živnostenskou provozovnu k požívání
osobám starším 18 let.
(1) Alkoholické nápoje podle tohoto zákona
jsou nápoje, které obsahují více než
0.75 objemových procent alkoholu.
(2) Ministerstvo zdravotnictví může
v dohodě s ministerstvem výživy vyhláškou
v Úředním listě stanoviti, že
se tento zákon nevztahuje na některé druhy
ovocných šťáv a syrupů s vyšším
obsahem alkoholu než je uvedeno v odstavci 1.
Osobám, které vykonávají povolání
nebo činnost, s jejichž výkonem bývá
spojeno nebezpečí pro život, zdraví
nebo tělesnou bezpečnost lidí nebo pro majetek,
se zakazuje požívati alkoholických nápojů
při výkonu tohoto povolání nebo této
činnosti nebo bezprostředně před jejich
vykonáváním nebo v takové době
a v takovém množství, že při nastoupení
tohoto povolání nebo této činnosti
nejsou zcela střízlivé.
(1) Provozovatelé živnostenských
podniků jsou povinni učiniti dostatečná
opatření, aby byl zachován zákaz vyslovený
v § 5, odst. 1 a 2 a v § 7, a to i když hosty sami
neobsluhují, nýbrž dávají je
obsluhovati osobami jinými.
(2) Rodiče, jiní zákonní
zástupci nebo osoby, jejichž péči a
výchově je mladistvý svěřen
přechodně nebo trvale, jsou povinni dbáti
toho, aby byl zachován zákaz uvedený v §
5, odst. 1, písm. a), č. 1.
(1) Každý, kdo podává nebo
prodává alkoholické nápoje, je povinen
odepříti jejich podávání nebo
prodej, může-li vzejíti pochybnost o věku
osoby [§ 5, odst. 1, písm. a), č. 1.], která
nápoj požaduje, pokud nepředloží
úřední průkaz, že dokonala 18.
rok věku.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na případ
uvedený v § 5, odst. 3.
Kdo podává mladistvému pro jeho vlastní
spotřebu alkoholické nápoje takového
druhu nebo takovou měrou, že se tím může
vážně ohroziti jeho zdraví, nebo kdo,
ač je povinen tomu zabrániti (§ 8, odst. 2),
tak nečiní, bude trestán, není-li
jeho čin přísněji trestný podle
jiných ustanovení, soudem pro přestupek tuhým
vězením od jednoho do šesti měsíců.
Kdo úmyslně někoho jiného opije nebo
podá opilému alkoholický nápoj, ač
ví nebo věděti musí, že tato
osoba je ve stavu opilosti náchylná k násilnostem
nebo trestným činům, bude potrestán
soudem pro přestupek vězením od tří
dnů do tří měsíců.
Kdo při výčepu nebo při drobném
prodeji alkoholických nápojů poskytne nepřiměřené
množství takového nápoje osobě,
o níž ví nebo věděti musí,
že se nadměrným požíváním
alkoholických nápojů vydává
v nebezpečí hospodářské zkázy
nebo ohrožuje vlastní výživu nebo výživu
své rodiny, bude potrestán soudem pro přestupek
vězením od tří dnů do tří
měsíců.
(1) Kdo požívá alkoholických
nápojů, ač ví nebo věděti
musí, že svým jednáním může
ohroziti život, zdraví nebo tělesnou bezpečnost
lidí nebo způsobiti škodu na majetku, bude
potrestán, není-li jeho čin přísněji
trestný podle jiných ustanovení, soudem pro
přestupek vězením od tří dnů
do tří měsíců.
(2) Stejným trestem jako v odstavci 1 bude potrestán,
pokud není trestný podle jiných zákonných
předpisů, kdo se nadměrným požíváním
alkoholických nápojů opětovně
přivádí do stavu vzbuzujícího
pohoršení na veřejnosti, zejména v pracovním
prostředí.
(1) Pokus přestupků uvedených
v §§ 10 až 13 je trestný.
(2) Byl-li čin uvedený v §§
10 až 12 spáchán ze zištnosti, může
soud vedle trestu na svobodě uložiti vinníku
peněžitý trest od 500 Kčs do 25.000
Kčs.
Jiná jednání a opomenutí příčící
se ustanovením tohoto zákona, zejména ustanovení
§ 3, odst. 2, § 5, odst. 1 a 2, §§ 7, 8 nebo
§ 9, odst. 1 potrestá okresní národní
výbor, nejde-li o čin přísněji
trestný, jako správní přestupek pokutou
do 25 000 Kčs nebo trestem na svobodě do tří
měsíců. Zároveň s pokutou se
vyměří pro případ nedobytnosti
náhradní trest na svobodě podle míry
zavinění do tří měsíců.
Odsuzuje-li soud nebo okresní národní výbor
vinníka pro čin trestný podle tohoto zákona,
spáchaný při provozování živnosti,
může mu, byl-li již pro čin trestný
podle tohoto zákona potrestán, uložiti jako
vedlejší trest ztrátu živnostenského
oprávnění na čas nebo navždy.
(1) Pokud ministr (ministerstvo) zdravotnictví
všeobecně upraví podle předcházejících
ustanovení některou věc, učiní
tak pro Slovensko po vyjádření pověřence
(pověřenectva) zdravotnictví, který
se po případě dohodne se zúčastněnými
pověřenci (pověřenectvy).
(2) Ministr (ministerstvo) zdravotnictví vykonává
svou působnost podle tohoto zákona na Slovensku
zásadně prostřednictvím pověřence
(pověřenectva) zdravotnictví, který
se při tom řídí směrnicemi
a rozhodnutími vydanými ministrem (ministerstvem)
zdravotnictví.
(3) Vyhlášky ministra (ministerstva) zdravotnictví
v Úředním listě ve věcech upravených
tímto zákonem uveřejní pověřenec
(pověřenectvo) zdravotnictví též
v Úředním věstníku.
Zrušují se zákon ze dne 17. února 1922,
č. 86 Sb., kterým se omezuje podávání
alkoholních nápojů, a vládní
nařízení ze dne 13. června 1922, č.
174 Sb., jímž se uvedený zákon provádí.
Tento zákon nabývá účinnosti
patnáctého dne měsíce následujícího
po vyhlášení; provede jej ministr zdravotnictví
v dohodě s ministry vnitra, spravedlnosti, sociální
péče a ostatními zúčastněnými
členy vlády.
Jedním z neblahých následků druhé
světové války je velké rozšíření
alkoholismu, které vážně ohrožuje
zdraví a morálku všech vrstev národa
a způsobuje nenahraditelné škody na poli zdravotním,
sociálním a hospodářském. Musíme
konstatovati, že se také stále vzmáhá
požívání alkoholických nápojů
u mládeže. Je jisto, že takový stav nemůžeme
trvale přehlížeti a že v této záležitosti
bude nutno podniknouti účelné kroky.
Za první republiky byl vydán zákon č.
86/1922 Sb., jakož i prováděcí vládní
nařízení č. 174/1922 Sb., kterýmižto
normami byl zahájen boj proti alkoholismu. Tyto normy nebyly
však už dříve dodržovány,
jejich provádění nebylo a není dostatečně
kontrolováno a leckde se o nich ani neví. Ministerstvo
zdravotnictví u vědomí toho a ve snaze zabrániti
neblahým následkům stále se šířícího
alkoholismu, vyzvalo oběžníkem ze dne 11. září
1946, č. IIa/4-6034/46 všechny kompetentní
úřady a orgány, aby dbaly na přísné
dodržování ustanovení zákona
č. 86/1922 Sb., jakož i jeho prováděcího
vládního nařízení č.
174/1922 Sb.
Třetí vláda Československé
republiky ve své 21. schůzi, konané dne 16.
září 1946, uložila ministrům
zdravotnictví, vnitra, financí, výživy
a vnitřního obchodu, aby utvořili komisi
za vedení ministra zdravotnictví, pojednali o otázce
účinného potírání alkoholismu
a navrhli vládě s urychlením vhodná
administrativní a legislativní opatření
podle provedené debaty.
Ministerstvo zdravotnictví obnovilo dále činnost
Stálého poradního sboru pro boj proti alkoholismu
při ministerstvu zdravotnictví a dalo podnět
k uspořádání dvou veřejných
projevů proti alkoholismu ve dnech 10. a 12. prosince 1946.
Na těchto projevech byly přijaty resoluce, které
obsahují v 25 bodech nejdůležitější
požadavky, jejichž splnění je podmínkou
úspěšného výsledku boje proti
alkoholismu. Stejným cílem je vedena i interpelace
(tisk ÚNS č. 384) podaná vládě
v záležitosti soustavného potírání
alkoholismu v celém státě.
Navrhovaná osnova zákona o potírání
alkoholismu přihlíží ve svých
ustanoveních ke shora zmíněným resolucím,
pokud obsahují požadavky, které spadají
do kompetence ministerstva zdravotnictví, jakož i
k iniciativním návrhům, zejména ministerstev
vnitra, spravedlnosti a sociální péče,
které byly vzneseny během meziministerského
připomínkového řízení.
Prostředky, jimiž osnova hodlá potírati
alkoholismus v našem národě, možno podle
osnovy rozděliti do tří skupin:
1. prevence,
2. částečná prohibice,
3. represe.
Ad 1. Ústavy národního zdraví, které
byly zřízeny zákonem č. 49/1947 Sb.,
o poradenské zdravotní péči, budou
prostřednictvím svých poraden prováděti
preventivní zdravotní péči o obyvatelstvo
našeho státu. Úkolem protialkoholních
poraden jakožto součástí ústavů
národního zdraví bude především
vychovávati občanstvo ke střídmosti
a k názoru, že alkohol způsobuje všestranné
oslabení lidského organismu obzvláště
u mladistvých, a rozvrácení rodinného
života. U osob pak, které svým opilstvím
vzbuzují veřejné pohoršení nebo
si požíváním alkoholických nápojů
přivodí poruchu na zdraví, bude poradna působiti
při provádění prohlídek radou,
poučením a výstrahou. Ježto alkoholismus
jest v určitém stadiu chorobou v pravém slova
smyslu, bude osobám takto nemocným nařízeno
odborné léčení.
Do boje proti alkoholismu budou podle § 2, odst. 2 zákona
č. 49/1947 Sb., o poradenské zdravotní péči,
zapojeny dobrovolné organisace sociálně zdravotní
péče, a to především abstinentní
spolky, zejména po stránce výchovné
a propagační. V tom směru připravuje
ministerstvo zdravotnictví směrnice v dohodě
s ministerstvem sociální péče, které
budou vyhlášeny v Úředním listě.
Ad 2. Dalším prostředkem boje proti alkoholismu
je částečná prohibice. Toto omezení
platí podle osnovy bezpodmínečně pro
všechny osoby mladší 18 let a pro osoby starší
jen tehdy, jsou-li podnapilé nebo opilé. Podle dosavadních
norem platila částečná prohibice pouze
pro osoby do 16 let, osoby starší 16 let mohly požívati
pivo a víno. Dále podle dosavadních předpisů
byl hostinský trestán pouze administrativně
podle příslušných ustanovení
živnostenského řádu, když podával
osobám opilým nebo podnapilým alkoholický
nápoj. Zákaz požívání
alkoholických nápojů s výjimkou piva
a vína při tanečních zábavách
byl podle platných předpisů problematický
ježto nepostihoval požívání nápojů,
které si návštěvníci přinesli
sami.
Pod pojmem tanečních zábav jest rozuměti
podle osnovy příležitostné podniky,
jako plesy, veselice a pod. a tedy nikoliv živnostenský
podnik.
Ježto veřejný zájem v určitém
místě bude často vyžadovati, aby se
omezilo podávání alkoholických nápojů
v určité dny, jako při výplatách,
odvodech a pod., nebo někdy při určitých
příležitostech, jako jsou poutě, výlety
a pod., dává osnova okresnímu národnímu
výboru možnost, aby pro určitou dobu vyslovil
zákaz podávání alkoholických
nápojů mimo pivo a víno.
Osnova dále ponechává na žádost
některých ústředních úřadů
v platnosti ustanovení, že donášení
piva osobami mladšími 18 let k požívání
osobám dospělým není trestné
ježto podle názoru těchto ústředních
úřadů by byl prý takový zákaz
stále obcházen, a to zejména na venkově
ve žních, kdy se vyžaduje krajní vypětí
pracovní u dospělých, a zůstal by
tedy podle jejich názoru jen na papíře.
Ad 3. Aby povinnosti, které osnova zákona ukládá
jednotlivcům, byly také skutečně plněny,
pamatuje se v osnově i na trestní sankci, která
může býti jako stálá hrozba v
mnohých případech jedním z nejúčinnějších
prostředků.
Je samozřejmé, že poctivé provádění
navrhovaného zákona si vyžádá
zvýšení státních výdajů.
Náklady takto vynaložené budou však na
druhé straně vyváženy hospodářskými
zisky, které přinese ozdravení národa.
Nelze zapomínati, že alkoholismus vynucuje na společnosti
ohromné oběti, způsobuje řadu činností,
nákladných opatření a práci,
které jsou samy o sobě neproduktivní a tím
jsou pro hospodářský život a blahobyt
společnosti v pravém slova smyslu ztraceny.
Hospodářský parasitism plynoucí z
alkoholismu způsobuje společnosti národohospodářské
škody, které jen příkladmo uvádíme:
1. zvýšení počtu nemocí a tím
též značné zvýšení
nákladů na nemocnice, léčebné
ústavy pro alkoholiky a ústavy pro duševně
nemocné,
2. ohromný počet úrazů, jež jsou
přímým následkem alkoholismu, a tudíž
i finanční zatížení úrazových,
invalidních a nemocenských pojišťoven,
3. rozmnožení počtu soudních a administrativních
úředníků a zaměstnanců,
kteří se starají o lidi, kteří
z pití alkoholu se dopouštějí trestných
skutků,
4. ztráta pracovního času, zmenšení
pracovní výkonnosti a otupení bystrosti duševní
a tělesné síly u dělníků,
úředníků a zaměstnanců
všech oborů,
5. demoralisující vliv v prostředí
alkoholických rodin, působení sociální
podřadnosti a materiální nouze, nedostatečná
a nevhodná výchova, jíž se dětem
alkoholiků dostává,
6. podlamuje populační politiku úmrtím
a snížením životnosti pokolení,
7. má ohromný vliv na duševní, mravní
a kulturní úroveň budoucí generace
(snižuje činnost nervovou, mozkovou, duševní,
nadání dětí, prospěch ve školách,
kulturní vývoj, sociální a mravní
vzestup, brannost národa a vůli k pokroku).
Jen s tohoto hlediska dlužno posuzovati časové
zvýšení státních nákladů
na zdravotní péči o osoby ohrožené
alkoholismem. Ministerstvo zdravotnictví hodlá však
v r. 1948 držeti se přesně rozpočtových
položek a v rámci těchto prováděti
boj proti alkoholismu podle zásad navrhované osnovy
zákona.
Podrobný výpočet výdajů spojených
s provedením tohoto zákona v roce 1948:
1. výchova obyvatelstva ke střídmosti (§ 1, odst. 1, písm. a) je zajištěna v kap. 22, tit. 1, § 6 d, pol. 102 | 100.000 Kčs |
2. osobní a věcné potřeby protialkoholních poraden a průzkum příčin a následků alkoholismu (§ 1, odst. 2, písm. a), § 2 a § 3, odst. 1 a 2. písm. a) a b) zajištěny v kap. 22, tit. 2, § 11 | 1,500.000 Kčs |
3. léčení alkoholiků (§ 4) zajištěno v kap. 22, tit. 1, § 6 b), pol. 105 | 300.000 Kčs |
celkem | 1,900.000 Kčs |
Přesný propočet nákladů spojených
s léčením alkoholiků nelze prozatím
stanoviti, ježto výpočet této částky
závisí od vládního nařízení,
kterým bude stanoveno, v jakém rozsahu převezme
státní zdravotní správa léčení
těchto osob. Při převzetí nákladu
léčení všech alkoholiků pocházejících
z vrstev sociálně slabých, činil by
tento náklad přibližně 3,000.000 Kčs.
Provedení tohoto zákona nebude vyžadovati
rozmnožení počtu státních zaměstnanců,
ježto boj proti alkoholismu provádějí
již nyní okresní národní výbory
a protialkoholní poradny.
Ustanovení § 1 podává směry,
kterými se bude ubírati boj proti alkoholismu. Jinak
vysvětlení k tomuto ustanovení podává
všeobecná část.
Potírání alkoholismu budou prováděti
okresní národní výbory prostřednictvím
protialkoholních poraden jako součástí
ústavů národního zdraví, jež
byly zřízeny zákonem č. 49/1947 Sb.,
o poradenské zdravotní péči. Dále
do boje proti alkoholismu budou zapojeny orgány péče
o mládež, školy a školní úřady,
úřady ochrany práce, úřady
vojenské (osvětoví důstojníci),
jakož i dobrovolné organisace sociálně
zdravotní péče (abstinentní spolky)
a pod. Spolupůsobení zmíněných
úřadů, orgánů, institucí
a spolků bude se ubírati především
ve směru výchovném, propagačním
a podáváním zpráv a námětů
protialkoholním poradnám na vhodná opatření
a zařízení.
Ustanovení § 3 dopadá na osoby, které
nadměrným požíváním alkoholických
nápojů způsobily veřejné pohoršení
anebo častým požíváním
alkoholických nápojů způsobily si
poruchu na zdraví. Péči o tyto osoby budou
prováděti protialkoholní poradny buď
přímo samy, anebo prostřednictvím
jiných orgánů, ústavů a zařízení,
zejména jednalo-li by se o léčení
alkoholiků.
Plnění povinností uložených podle
ustanovení tohoto paragrafu je zajištěno trestní
sankcí podle § 15 osnovy. Pod pojem léčení
podle odstavce 2, písm. c) spadá zejména
léčení ambulantní. Detence alkoholiků
v ústavech pro léčení duševních
chorob mohla by býti nařízena jen za podmínek
řádu o zbavení svéprávnosti
podle cís. nař. ze dne 28. června 1916, č.
207 ř. z.
Ježto alkoholismus jako jedna ze sociálních
chorob je poměrně velmi rozšířena
ve vrstvách sociálně slabých, bude
nutno, aby náklady vzniklé léčením
alkoholiků, pokud by znamenaly ohrožení výživy
rodiny postiženého, hradil stát (zdravotní
správa). Jak už bylo ve všeobecné zprávě
zdůrazněno, náklady vzniklé prováděním
léčení se jeví jako dobrá investice,
ježto znamenají po stránce hospodářské
zlepšení pracovního výkonu osob vyléčených
a po stránce mravní osvobození vyléčeného
od požívání alkoholických nápojů.
Osnova ponechává vládě, aby stanovila,
kdy a v jaké výši bude stát přebírati
léčení alkoholiků na svůj náklad.
Úhrada léčení bude zásadně
požadována od všech léčených
(za určitých předpokladů i od sociálně
slabých), takže budou alkoholici i takto nabádáni
k vyvarování se alkoholismu.
Ustanovení tohoto paragrafu nepotřebuje bližšího
vysvětlení nehledě k tomu, že vysvětlení
k věci podává všeobecná část.
Alkoholickými nápoji podle tohoto ustanovení
se rozumějí nápoje, které byly získány
a) lihovým zkvašením rostlinných, cukernatých
nebo škrobnatých látek (pivo, víno atd.),
b) destilací lihově zkvašených rostlinných,
cukernatých nebo škrobnatých látek (destiláty),
c) smíšením těchto destilátů
s dovolenými přísadami,
d) smíšením lihu (ethylalkoholu) s dovolenými
přísadami.
Ovocné šťávy a syrupy (odstavec 2) mohou
sice někdy obsahovati více než 0.75 objemových
procent alkoholu, ale nelze je pokládati za alkoholické
nápoje v pravém slova smyslu, protože alkohol
vzniklý při jejich výrobě je nutným
vedlejším produktem a jeho vyloučení
by způsobilo zhoršení kvality, případně
úplné znehodnocení nápoje. Výjimky
podle tohoto ustanovení bude povolovati ministerstvo zdravotnictví
jen velmi opatrně a po slyšení odborných
kruhů, aby tím nebylo ustanovení zákona
obcházeno. Léky, které obsahují alkohol,
nejsou samozřejmě nápoji ve smyslu tohoto
zákona a jejich podávání a prodej
jsou vázány speciálními předpisy
(lékopis, vl. nař. č. 26/1926 Sb. atd.).
Zásahem podle tohoto ustanovení chce osnova čeliti
stále stoupajícímu počtu dopravních
nehod a neštěstí v průmyslu, která
byla způsobena opilými osobami. Rozsah osob, na
které ustanovení tohoto paragrafu dopadá,
je velmi široký a postihuje celou řadu povolání
(příkladmo budiž uvedeno: strojvůdce,
osoby obsluhující zvíře, stroje, dělníky
na stavbách atd.).
Ustanovení těchto paragrafů byla převzata
ze zákona č. 86/1922 Sb.
Podávání alkoholických nápojů
mladistvým může míti, jak již bylo
uvedeno, zhoubné následky pro jejich zdraví.
Ustanovení § 10 má vyplniti mezeru v právním
řádě, který nechrání
dostatečně trestními ustanoveními
mladistvé před vážným ohrožením
jejich zdraví, způsobeným podáváním
alkoholických nápojů. Takové podávání
má býti postiženo trestně jen tehdy,
když alkoholické nápoje mají býti
samou osobou mladistvou spotřebovány.
Stejně jako osobu podávající alkoholické
nápoje třeba postihnouti i toho, kdo maje povinnost
tomu zabrániti (rodiče, pěstouni a jiné
osoby odpovědné za výchovu mladistvého),
tak neučiní.
K trestnosti se tu vyžaduje, aby vinník věděl
nebo musel věděti, že osoba, kterou opíjí,
nebo které, ač ví, že je opilá,
podává alkoholické nápoje, je ve stavu
opilosti náchylná k násilnostem nebo k trestným
činům. Na Slovensku platí ovšem dále
podpůrné ustanovení § 85 přestupkového
zákona zák. čl. XL/1879.
Je známo, že vykořisťováním
pijácké vášně bývají
ožebračováni jedinci hospodářsky
značně silní a že jím tím
bývá rozvrácen rodinný život.
Čeliti tomuto snaží se osnova ustanovením
§ 12.
Předpokladem trestnosti je vědomí nebo zaviněná
nevědomost pachatelova, že osoba žádající
alkoholický nápoj se vydává nadměrným
požíváním alkoholických nápojů
nebezpečí hospodářské zkázy
nebo, že nadměrným požíváním
takových nápojů ohrožuje vlastní
výživu nebo výživu své rodiny.
Tímto ustanovením nemá býti postiženo
podávání alkoholických nápojů
běžné podle místních zvyklostí
při stravování v hostinci. Proto osnova zde
přijímá omezení v tom smyslu, že
musí jíti o množství "nepřiměřené".
Ustanovení odstavce 1 tohoto paragrafu vyžaduje k
trestnosti příčinnou souvislost mezi požitím
alkoholického nápoje a možností ohroziti
život, zdraví nebo tělesnou bezpečnost
lidí nebo způsobiti škodu na majetku. Již
samo požádání alkoholického nápoje
je trestné administrativně podle ustanovení
§ 15 ve spojení s ustanovením § 7. Obdobný
text jako v odst. 2 obsahuje ustanovení § 37, odst.
1 zákona ze dne 9. května 1947, č. 87 Sb.,
o některých opatřeních k provedení
národní mobilisace pracovních sil, jehož
účinnost je však vázána na dobu
dvouletého hospodářského plánu.
Trestnost pokusu přestupků uvedených v §
10 až 13 je třeba zdůrazniti se zřetelem
na obecnou část trestního zákona platného
na Slovensku.
Aby pachatel byl postižen v těch svých sklonech,
z nichž snad jeho trestný čin vyplynul, má
býti podle § 13, odst. 2 vedle trestu na svobodě
uložen trest peněžitý, byl-li čin
uvedený v §§ 10 až 12 spáchán
ze zištnosti.
Není třeba zvláštního vysvětlení.