Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Příslušné ministerstvo v dohodě
se zúčastněnými ústředními
úřady, na Slovensku po slyšení příslušného
pověřenectva, může stanoviti pro všechna
nebo jednotlivá hospodářská odvětví
vyhláškou v Úředním listě,
uveřejněnou na Slovensku též v Úředním
věstníku, závaznost hospodářských
a technických norem, vydaných Československou
společností normalisační, po případě
Elektrotechnickým svazem československým,
jimiž se jednotně určují zejména
tvary, rozměry, druhy, jakost, třídění,
označování, způsob provádění,
provedení nebo technické, bezpečnostní,
dodací, zkušební a přejímací
podmínky pro materiál, výrobky, stavební
prvky, stavby, podniková zařízení
a plodiny.
(2) Materiál, výrobky, stavby, podniková
zařízení a plodiny, pro něž byla
stanovena závaznost hospodářských
a technických norem, se smějí, pokud nejde
o výzkumné a pokusné práce, vyráběti,
stavěti, zřizovati nebo uváděti do
oběhu jen, vyhovují-li podmínkám stanoveným
v těchto normách.
(3) Ve vyhlášce podle odstavce 1 může
býti stanoven omezený rozsah závaznosti hospodářských
a technických norem, zejména u předmětů
určených pro vývoz, a přechodná
doba, po jejímž uplynutí nastává
všeobecná závaznost.
(4) Příslušné ministerstvo v dohodě
se zúčastněnými ústředními
úřady, na Slovensku po slyšení příslušného
pověřenectva, může odvolati závaznost
hospodářských a technických norem
vyhláškou v Úředním listě,
uveřejněnou na Slovensku též v Úředním
věstníku.
(1) Příslušné ministerstvo v dohodě
se zúčastněnými ústředními
úřady, na Slovensku po slyšení příslušného
pověřenectva, může v jednotlivých
případech povoliti výjimky z ustanovení
vyhlášky vydané podle § 1.
(2) Oprávnění podle odstavce 1 může
příslušné ministerstvo přenésti
v dohodě se zúčastněnými ústředními
úřady ve svém oboru působnosti na
jiné úřady nebo orgány.
(1) Příslušné ministerstvo, na Slovensku
zásadně prostřednictvím příslušného
pověřenectva, dozírá na zachovávání
ustanovení tohoto zákona a předpisů
vydaných podle něho. Za tím účelem
může žádati, aby mu osoby, jimž hospodářské
a technické normy, prohlášené za závazné
podle tohoto zákona, ukládají povinnosti,
podávaly vysvětlení, a může svými
orgány v rozsahu nezbytně nutném prováděti
prohlídky provozních míst a zařízení,
nahlédnouti do obchodních knih, technických
výkresů a výrobních návodů
a předpisů. U dopravních zařízení
a podniků, jmenovitě u dopravních prostředků
pro hromadnou dopravu, jakož i u jejich pomocných
a vedlejších závodů, přísluší
tato pravomoc ministerstvu dopravy, u zařízení
československých pošt ministerstvu pošt.
(2) Oprávnění podle odstavce 1 může
příslušné ministerstvo v dohodě
se zúčastněnými ústředními
úřady přenésti ve svém oboru
působnosti na jiné úřady nebo orgány.
(3) Při výkonu dozoru podle odstavce 1 jest šetřiti
ustanovení §§ 8 až 10 ústavního
zákona ze dne 9. dubna 1920, č. 293 Sb., o ochraně
svobody osobní, domovní a tajemství listovního.
(4) Osoby, vykonávající dozor podle odstavce
1, jsou povinny - jak po dobu trvání služebního
poměru nebo funkce, tak i po jejich skončení
- zachovávati úplnou mlčenlivost o všech
věcech, o kterých se dověděly při
této činnosti, zejména o obchodních
a výrobních tajemstvích.
Jednání a opominutí, příčící
se ustanovením tohoto zákona nebo předpisům
vydaným podle něho, trestají, nejde-li o
čin přísněji trestný, okresní
národní výbory jako přestupek podle
míry zavinění pokutou do 50.000 Kčs
nebo vězením (uzamčením) do 6 měsíců
nebo oběma těmito tresty. Byla-li uložena pokuta,
budiž pro případ její nedobytnosti zároveň
vyměřen náhradní trest vězení
(uzamčení) podle míry zavinění
do 6 měsíců. Uloží-li se oba
tresty zároveň, nesmí trest na svobodě
spolu s náhradním trestem za nedobytnou pokutu činiti
více než 6 měsíců.
Ustanovení zákona ze dne 13. května 1936,
č. 131 Sb., o obraně státu, zůstávají
nedotčena.
Použivatelnost vládního nařízení
ze dne 30. května 1942, č. 201 Sb., o závaznosti
technických norem, obchodních a dodacích
podmínek a předpisů o jakosti a označování,
se zrušuje; nedotčena zůstává
však použivatelnost vyhlášek, vydaných
podle vládního nařízení č.
201/1942 Sb., jimiž technické normy byly prohlášeny
za závazné.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej všichni členové
vlády.
Po všeobecné stránce bude účelné
se zmíniti alespoň ve stručných rysech
o vývoji a podstatných znacích moderní
normalisace. Začátky normalisace možno hledati
již ve starých kulturách, kde obchod si vynutil
sjednocení měr a vah. Teprve rychlé tempo
hospodářského a technického vývoje
vedlo od normalisace podnikové, koncernové a pod.
k soustavné národní normalisaci nejprve v
Anglii, po níž rychle následovaly státy
ostatní a dnes má již převážná
většina států s vyspělým
hospodářstvím své národní
normalisační korporace, k nimž republika Československá
přistoupila v r. 1922. Zároveň se vznikem
národních společností jevila se však
potřeba organisací mezinárodních,
které by odstraňovaly vzájemné rozdíly
mezi národními normami jednotlivých zemí
výměnou zpráv a návrhů a technickými
konferencemi, které měly umožniti směnitelnost
všech spotřebních statků mezi jednotlivými
zeměmi.
Moderní hospodářství lze si dnes již
těžko představiti bez normalisace. Normalisace
je vědomá dohoda o jednotné práci,
jednotné výrobě nebo jednotném užití
výrobků nebo zboží často nebo
ve větším množství užívaného.
Hospodářská a technická norma nemá
a nesmí míti povahu statickou, neboť by stárla
a byla předstižena technickým a hospodářským
vývojem; tato se musí stále přizpůsobovati
tomuto vývoji. Přesnou definici hospodářských
a technických norem nelze stanoviti, neboť tyto normy
mohou zasahovati v nejširší míře
do celého hospodářského života.
Po stránce věcné máme doposud normy,
které stanoví technicky důležité
jednotky (délky, plochy, obsah atd.) nebo konstanty, dále
normy rozměrů, jakosti, výkonnosti, normy
třídící, normy zkoušek, prací,
normy bezpečnostní, výběrové,
typisační, simplifikační) atd. Tímto
výpočtem však nijak není postiženo
vše, co může býti normou v hospodářském
životě upraveno a každá definice by také
zbytečně a ku škodě hospodářství
podvazovala vývoj.
Výhody normalisace pro celkové hospodářství,
pro výrobce, obchodníka i spotřebitele jsou
všeobecně známy a jejich rozsah je tak značný,
že rámec důvodové zprávy nedovoluje
jejich obšírnější výpočet.
Normalisace je dnes již naprosto nepochybným a podstatným
předpokladem racionelního soustavného a účelného
hospodaření celého národa.
Normalisační práce jsou u nás soustředěny
v Československé normalisační společnosti
(ČSN) založené v r. 1922 a v Elektrotechnickém
svazu československém (ESČ) založeném
již v r. 1919; vzájemná spolupráce obou
organisací je zajištěna dohodou. Popud k vytvoření
československé normy přichází
zpravidla z průmyslu, z průmyslových a jiných
organisací, od úřadů, od korporací
konsumentů, obchodníků a pod. Jednatelský
sbor ČSN ustaví pak zvláštní
komisi, v níž jsou zastoupeny všechny zúčastněné
složky od výrobce až ke spotřebiteli i
úřady a výsledkem prací komise je
návrh osnovy, který se uveřejní za
účelem její kritiky. Po zevrubném
projednání došlých podnětů
teprve se návrh schválí a prohlásí
za československou normu - zkráceně ČSN
- která se otiskne a dá do prodeje. Norma je zpravidla
výsledkem dohody po samozřejmém přezkoumaní
norem zahraničních. Tím však práce
komise nekončí, neboť tato i nadále
sleduje působení normy, provádí zkoušky
a sleduje i další hospodářský
vývoj. Jest plně zaručena nejtěsnější
souvislost prací s praktickým životem a jeho
potřebami. Normy takto projednávané jsou
jen dobrovolnou dohodou a nejsou obecně závaznými.
Nutno však konstatovati, že se rychle vžívají,
a to leckdy již dříve, než norma byla
publikována, a působí ustálení
výroby i odbytu. Má-li normalisace přinésti
plný úspěch všeobecný, je zapotřebí,
aby byla zavedena obecně. Ze snahy o zajištění
hospodářských výhod plynoucích
z důsledně zavedených a ve výrobě
i odbytu povinně dodržovaných hospodářských
a technických norem vyplývá předkládaný
návrh zákona. Nejde tu snad o opatření,
které by v našem právním řádě
bylo novinkou. Již za první republiky ministerstva
železnic a národní obrany zaváděla
ve svém oboru nejen normy speciální, ale
i obecné a stále více pak normy pronikaly
při veřejných dodávkách. V
oboru elektrotechniky již podle elektrisačního
zákona z r. 1919 mohou býti vydávány
závazné předpisy pro elektrická zařízení.
Konečně vládním nařízením
č. 201/1942 Sb. byl vydán všeobecný
předpis zmocňující ministerstva, aby
mohla prohlásiti závaznost norem. Jeho ustanovení
mají býti nahrazena předkládaným
zákonem.
V řízeném a plánovaném hospodářství
jsou hospodářské a technické normy
důležitým regulátorem výroby
i jakosti, neboť stanoví, v jakých rozměrech
a tvarech se má zboží vyráběti,
umožňují jednotně je tříditi
podle jakosti a jiných znaků a tím poskytují
i spolehlivý zaklad pro tvorbu cen. Výhody ze soustavné
a důsledně dodržované normalisace se
projeví v nejrůznějších odvětvích
výroby průmyslové, v živnostech, v obchodě
i ve státní správě a bude jich účasten
i konsument.
Již samo stanovení hospodářského
plánu a jeho provádění předpokládá
všestrannou normalisaci, která z množství
druhů stanoví účelný výběr
pro hospodářské ukojení potřeb
a jednoznačným označováním
každého předmětu plánovaní
usnadňuje přesnou statistiku výroby i spotřeby,
což je nezbytným předpokladem pro správné
předvídání odbytu a další
plánovaní výroby. Aby se zajistilo toto důsledné
zavádění a dodržování
norem v praxi a dosáhlo zamýšleného
hospodářského účinu, je nutno,
aby hospodářské a technické normy
byly obecně závazné. Ve znárodněném
průmyslu jsou dány všechny předpoklady
pro úspěšný rozvoj normalisačních
prací. Zákon má za účel přispěti
k provedení normalisace ve všech složkách
hospodářského života.
Zvláštní význam má osnova zejména
nyní po vyhlášení dvouletého
budovatelského plánu, který výslovně
proklamuje naprostou nezbytnost zhospodárnění
výroby i odbytu, nutnost racionalisace provozu, jakožto
prostředků k uskutečnění dvouletky.
Konečně nelze přehlížeti ani
vývoj mezinárodní, který vesměs
uznává nutnost hospodářských
a technických norem, jichž tvorbu při nejmenším
buď podporuje, nebo je přímo důsledně
zavádí a jejichž dodržování
přísně kontroluje. I náš stát
musí ovšem navázati na již v zásadě
uznané normy mezinárodní, aby se úspěšně
mohl zapojiti na všech cizích trzích výrobky,
které odpovídají požadavkům na
ně v cizině kladeným.
Zákon stanoví, že příslušné
ministerstvo může vyhlásiti závaznost
hospodářských a technických norem
po dohodě s ostatními zúčastněnými
ústředními úřady; jest podotknouti,
že v konkrétních případech půjde
o dohodu dvou nebo více ústředních
úřadů, neboť závaznost norem
se může dotýkati těchto jako spotřebitelů
(železnice a dopravní prostředky - ministerstvo
železnic), takže bude normu vydati v takových
případech s takto interesovaným ústředním
úřadem. Hospodářské a technické
normy budou míti nesporně vliv při tvoření
a úpravě cen a proto jest mimořádně
tangován i Nejvyšší úřad
cenový. Způsob volený osnovou jest jedině
možný, nemá-li se norma na druhé straně
státi brzdou pokroku. Nutno proto ponechati hospodářským
ministerstvům, aby vyhlašovaly závaznost norem
a aby je mohly také co nejrychleji přizpůsobovati
měnícím se hospodářským
potřebám, neboť má-li určitá
norma býti závaznou a za jakých modalit a
po jak dlouhou dobu, jest otázkou především
hospodářskou.
Za závazné mohou býti prohlášeny
jen normy řádně projednané a schválené
Československou normalisační společností
a v oboru elektrotechnickém Elektrotechnickým svazem
československým Tyto organisace vybudované
na podkladě zákona spolkového i při
této dosavadní jejich povaze dávají
záruku naprosto objektivního posuzování,
neboť jde o útvary s dlouholetou tradicí, bohatými
zkušenostmi, které jsou ve stálém styku
s normalisačními společnostmi zahraničními.
Normy jimi vydané jsou pak výsledkem těchto
zkušeností a jsou vždy jen výslednicí
dohody se všemi zúčastněnými
kruhy podnikatelskými i spotřebitelskými.
Osnova definuje hospodářské a technické
normy jen příkladným výpočtem,
neboť přesná definice nejen že není
dobře možnou, ale znamenala by i škodlivé
podvázání hospodářského
vývoje. Vypočítávají se jen
typické a dosud obvyklé druhy norem pro materiál,
výrobky, stavby, podniková zařízení
a plodiny. Je samozřejmé, že norma se může
vztahovati nejen na výrobek nebo stavbu jako celek, nýbrž
i na jejich pouhé části. Normami mohou býti
postiženy v podstatě všechny hospodářské
statky, t. j. materiál (suroviny, polotovary, pomocné
látky), výrobky (zboží), stavby, podniková
zařízení všeho druhu i plodiny. U plodin
přicházejí v úvahu především
normy třídící, které je třídí
na skupiny co možná nejpřesněji definované
(na př. obilí, vlna, bavlna).
V odstavci 2 se vypočítává, jaké
důsledky má prohlášení normy
za závaznou, t. j. výlučnost, jejíž
porušení má za následek trestní
sankce. Bylo proto nutno již v zákoně pamatovati
na výjimku pro pokusné a výzkumné
práce, při čemž se vycházelo
z úvahy, že bez poskytnutí výjimky pro
takové činnosti by byl brzděn další
hospodářský a technický pokrok. Realisace
pokusných a výzkumných prací může
pak býti provedena povolením individuální
výjimky podle ustanovení § 2; generelní
zákonné uvolnění není tu možné,
neboť by pak každý neukázněný
výrobce tvrdil, že jde o realisaci novinek, což
by pak zcela zvracelo účel normalisace, neboť
její dodržování by bylo závislým
jen na dobré vůli jednotlivců, což by
však bylo v naprostém rozporu s účelem,
který jest zákonem sledován.
V odstavci 3 jest pamatováno na to, že pro určitý
úsek výrobní nebo hospodářské
činnosti by nebylo hospodářsky vhodné
stanoviti všeobecnou závaznost norem, které
vyhovují jinému oboru. nebo bude třeba všeobecně
vyjmouti ze závaznosti materiál, výrobky,
stavby a jejich části, podniková zařízeni
a plodiny, které jsou určeny pro vývoz, poněvadž
v cizině jest zahraničními zájemci
požadován tvar, rozměr atd., který neodpovídá
normalisaci. Je pochopitelným, že tu bude směrodatným
posouzení ministerstva zahraničního obchodu.
Bylo proto vysloviti, že rozsah závaznosti může
býti ve vyhlášce, stanovící závaznost,
omezen. Závěrečné ustanovení
odstavce 3 má na zřeteli případy,
že při stanovení závaznosti norem musí
býti ponechána jednotlivým podnikům
určitá doba, aby mohly podniková zařízení
přestavěti způsobem, který bude pro
danou výrobu optimální (pořízení
potřebných zařízení a prostředků
a pod.). Rovněž bude nutno stanoviti přiměřenou
dobu pro spotřebu předmětů dosud nenormalisovaných.
Ustanovení odstavce 4 jest sice samozřejmým
a mohlo by býti vypuštěno, ale zákon
chce tak zdůrazniti odvolatelnost norem, aby bylo již
ze zákona patrno, že hospodářská
a technická norma, která byla prohlášena
za závaznou, není nezměnitelnou a neodvolatelnou.
Závaznost bude odvolána zejména, když
odpadnou předpoklady, za kterých došlo k jejímu
vydání, nebo stala-li se zastaralou nebo překonanou
vývojem, pokusnými a výzkumnými pracemi
a pod.
Nutnost připustiti v jednotlivých odůvodněných
případech výjimky z obecné závaznosti
norem byla již výše zmíněna. I
tu může jíti o konkrétní výjimky
z důvodů exportních nebo k výrobě
předmětu patentovaného a pod. Další
skupinu výjimek mohou tvořiti výrobky pro
určitou speciální neběžnou potřebu
nebo zvláštní potřebu pošt a drah,
které mohou ovšem býti povoleny i obecně
již v příslušné vyhlášce,
je-li jejich rozsah již předem znám. Touto
úvahou nutno se zabývati při vydání
příslušné vyhlášky, ale
nelze již v zákoně stanoviti obecné
věcně nevymezené výjimky, neboť
by to znamenalo rozvrat normalisace. Vzhledem k tomu, že
půjde jen o individuelní případy,
jest počítati s možností přenesení
této agendy na podřízené úřady
a jiné orgány, kterými jsou míněny
především hospodářské
svazy povahy veřejnoprávní; těmito
případy není třeba zatěžovati
ústřední státní správu.
Předpisy o dozoru jsou obdobné ustanovením
jiných zákonných norem (na př. dekretu
č. 109/1945 Sb., o řízení výroby).
Tato ustanovení jsou nezbytná vzhledem k tomu, aby
bylo zaručeno skutečné dodržování
vyhlášených a závazných hospodářských
a technických norem. Vzhledem k tomu, že ustanovení
zákona o obraně státu č. 131/1936
Sb. brání v některých případech
povoliti v plném rozsahu výkon dozorčího
práva, bylo do zákona vloženo ustanovení,
že předpisy zákona o obraně státu
zůstávají nedotčeny (§ 5). Kontrolní
předpisy neznamenají zmnožení kontrol
podniku, neboť tato bude zpravidla prováděna
v souvislosti s prohlídkou podniku, při níž
bude zjišťováno dodržování
jiných předpisů, na př. o řízení
výroby, o hospodářském plánu
a p. Bude to věcí řádné organisace
kontroly a instruování kontrolních orgánů.
Kontrola bude míti dvojí charakter, t. j. zkoumati
nejen, zda podnik vyrábí jen normalisované
zboží, ale i zda výrobek svým obsahem
odpovídá normě. Vypracovati sebelepší
a dokonalejší pravidla nebo normy pro nějaký
výrobek není vše, co žádá
hospodářský život. Neposledním
účelem závaznosti jest,.aby konsument dostal
normalisovaný výrobek v normalisované jakosti.
Poněvadž se ruší použivatelnost vládního
nařízení č. 201/1942 Sb., které
jest nahraženo tímto zákonem, bylo nutno vypořádati
se s normami, jichž závaznost byla již podle
tohoto nařízení vyhlášena. Bylo
by sice nejúspornější prohlásiti
tyto normy za závazné podle tohoto zákona,
ale není to možným, poněvadž některými
z nich byly prohlášeny za závazné normy
říšskoněmecké, v některých
pak se ukládá dvojjazyčné označení
a pod. Již z tohoto důvodu bude nutno zmíněné
vyhlášky přezkoumati a vyhlásiti je
případně znovu po příslušných
opravách tak, aby se staly závaznými normami
podle tohoto zákona. Zachovává se tudíž
prozatím jen jejich závaznost do té doby,
neb budou odvolány nebo nahraženy normami novými.
Závěrem se poznamenává, že použivatelnost
vládního nařízení ze dne 8.
srpna 1940, č. 311 Sb., o závaznosti českomoravských
technických norem při dodávkách a
pracích pro veřejné úřady,
ústavy, podniky a fondy, jakož i vládního
nařízení ze dne 15. října 1941,
č. 439 Sb., o závaznosti českomoravských
norem požárně-technických, zůstávají
tímto zákonem nedotčena. Děje se tak
proto, poněvadž jde o předpisy specielní
povahy. Jest samozřejmým, že předpisy
tohoto zákona se ani v nejmenším nedotýkají
ustanovení specielních i obecných norem,
kterými jsou jednotlivá ministerstva zmocněna
ke stanovení podmínek výroby nebo oběhu
zboží; jde tu na př. o předpisy v oboru
působnosti ministerstev průmyslu, výživy,
vnitřního obchodu, zemědělství,
zdravotnictví a dopravy.
Provedení zákona si nevyžádá
žádných zvláštních nákladů
z prostředků státní správy,
neboť náklady kontroly a příp. příspěvků
normalisační společnosti jsou kryty v mezích
řádných rozpočtů příslušných
ministerstev.