Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Na československý stát přecházejí
veškerá práva a závazky "Českého
rozhlasu, společnosti s ručením omezeným
se sídlem v Praze" a "Slovenského rozhlasu,
spoločnosti s ručením obmedzeným so
sídlom v Bratislave".
(2) Přechod knihovních práv podle odstavce
1 zapíší knihovní soudy na návrh
ministerstva informací s odvoláním na tento
zákon. Obdobně se provede vyznačení
přechodu práv v úředních rejstřících
a seznamech.
(1) Společnosti, uvedené v § 1, odst. 1, zanikají
bez likvidace a soudy je na návrh ministerstva informací
vymaží v obchodním (firemním) rejstříku
s odvoláním na tento zákon.
(2) Veškerá práva a povinnosti společníků
ze společenského poměru k společnostem,
uvedeným v § 1, odst. 1, zanikají. Dosavadním
společníkům nepřísluší
náhrada, v případech hodných zvláštního
zřetele lze jim však poskytnouti náhradu, odpovídající
jmenovitě hodnotě jejich kmenových vkladů;
o poskytnutí náhrady rozhodne ministerstvo informací
v dohodě s ministerstvem financí.
(1) Činnost, kterou vyvíjely společnosti,
uvedené v § 1, odst. 1, vykonává nadále
státní podnik Československý rozhlas.
(2) Sídlem podniku je Praha.
(3) Úkolem podniku jest připravovati a vysílati
pořady rozhlasem a televisí a zřizovati,
udržovati a provozovati potřebná zařízení.
Pořadem se rozumějí původní
nebo reprodukované projevy hudební, choreografické,
dramatické, recitační, dále rozhlasové
hry a pásma, reportáže a zpravodajství
a vůbec jakékoli zvukové nebo obrazové
projevy života kulturního, politického, hospodářského
a sociálního.
(4) Vrchní vedení podniku přísluší
ministru informací; vyžadují-li zájmy
obrany státu zvláštní opatření,
rozhoduje ministr informací v dohodě s ministrem
národní obrany.
Tento zákon nabývá účinnosti
prvního dne měsíce následujícího
po dni vyhlášení; provede jej ministr informací
v dohodě s ministry financí a národní
obrany.
Československý rozhlas má veledůležité
poslání kulturní a informační
a ministerstvo informací se proto hned v počátcích
své činnosti zabývalo přípravami
pro přiměřené legislativní
opatření, kterým by bylo vyřešeno
právní postavení Československého
rozhlasu a jeho organisační struktura tak, aby odpovídala
co nejlépe státnímu zájmu Československé
republiky a umožnila nejúčelnější
šíření informací a kulturních
statků.
Poněvadž se dosavadní společnosti obchodního
práva staly pro zásah okupačních mocností
statutárně neschopnými a octly se bez zastupovacího
a znamenacího práva, byla vyvinuta s počátku
snaha obnoviti statutární poměry orgány
těchto společností na základě
právního a skutkového stavu z roku 1938,
což se však ukázalo neúnosným pro
sám účel rozhlasové služby, sledující
zásady lidové demokracie.
Před dobou nesvobody byl Československý rozhlas
ustaven jako společnost s r. o., a 51% kmenového
jmění, 510.000.- Kč, representovalo závodní
podíl československého státu, poštovní
správy. Zbývajících 49% závodních
podílů, odpovídajících kmenovým
vkladům v hodnotě 490.000 Kč, bylo v majetku
různých soukromých osob (příslušníků
politických stran).
Za doby nesvobody došlo pod nátlakem okupantů
postupně k převodům závodních
podílů tehdejšího Českého
rozhlasu, spol. s r. o., s tak zv. Protektorátu Čechy
a Morava na Reichsrundfunkgesellschaft, G. m. b. H. Berlin, Deutsches
Reich, a to nejprve závodního podílu, representovaného
částkou 450.000 K v září 1940
a později, podle notářského spisu
z 1. listopadu 1941, č. 2726/41, celého zbytku,
kterého mezitím t. zv. Protektorát nabyl
buď koupí nebo zabavením soukromých
podílů.
Na základě výměru Osidlovacího
úřadu a Fondu národní obnovy ze dne
5. 1. 1948, č. j. 25355647-V/3 vydal pak krajský
soud obchodní v Praze usnesení ze dne 31. ledna
1948, č. j. C XIV-253/9899, podle něhož vzal
tento soud na vědomí, že převod závodního
podílu v nominální hodnotě Kčs
510.000.-, provedený dne 1. listopadu 1941 notářským
spisem č. 2726/41, je podle § 1 dekretu č.
5/1945 Sb. a § 1 zák. č. 128/1946 Sb. neplatný
a že vlastníkem tohoto závodního podílu
je nyní československý stát - ministerstvo
informací.
Zbytek kmenového jmění "Českého
rozhlasu, spol. s r. o." representovaný závodním
podílem ve výši 490.000 Kčs, jest podle
§ 16, odst. 1, zák. č. 128/1946 Sb. spravován
Fondem národní obnovy.
Jest přiměřené poslání
a významu rozhlasu, aby se ze smíšeného
podniku stal podnik státní, v němž by
stát mohl náležitě uplatniti a rozvinouti
svůj vliv, poněvadž rozhlas je v prvé
řadě všenárodním prostředkem
kulturním. Jednotnost programové linie rozhlasu
a jednotnost organisace rozhlasu vyžadují pak soustředění
veškeré rozhlasové agendy do kompetence ministerstva
informací, do jehož oboru působnosti spadá
již od květnových dnů 1945 dozor nad
rozhlasem. Tuto působnost ministerstva Informací
v oboru rozhlasu dlužno v zájmu jednotnosti rozšířit
o působnost v oboru zřizování a udržování
vysilačů. Právě uvedené myšlenky
byly probrány v mnoha meziresortních jednáních
a se souhlasem přijaty, jak tomu dalo výraz také
usnesení vlády v její 3. schůzi dne
12. března 1948 pod bodem 12, 13 a 14. Konkrétní
normativní opatření plynou pak z jednotlivých
ustanovení.
Aby bylo možno zřídit Československý
rozhlas jako státní podnik, (srovn. dále
§ 3), je nutno nejprve v osnově vyslovit přechod
všech práv a závazků dosavadního
"Českého rozhlasu, spol. s r. o." v Praze
a "Slovenského rozhlasu, spol. s r. o." v Bratislavě
na československý stát, který se tak
stává universálním nástupcem
zanikajících společností. Přecházejí
tudíž na československý stát
všechna práva a všechny závazky jakékoli
povahy, tedy nejen práva a závazky ze smluv trhových,
nájemních a jim podobných, nýbrž
i práva a závazky jiné povahy, jako zejména
práva a závazky z poměru pracovního.
Zvláště se ještě podotýká,
že na československý stát přirozeně
přechází i závazek zanikajících
společností přispívat na Pensijní
příplatkový ústav zaměstnanců
Československého rozhlasu. V druhém odstavci
téhož paragrafu se dává podklad pro
příslušné knihovní a jim obdobné
veřejné zápisy.
V tomto ustanovení se vyslovuje zánik subjektu majetku,
který přešel na stát a pokud jde o upuštění
od likvidace, sleduje tu osnova stejnou myšlenku jako §
95 zák. č. 58/1906 ř. z. Přirozeným
důsledkem § 2, odst. 1 je následek, vyslovený
v § 2, odst. 2. Zásadně dochází
k přechodu práv na stát bez náhrady
dosavadním oprávněným v důsledku
zvláštního postavení rozhlasu, jehož
všeužitečnost a státní důležitost
byla vždy všeobecně uznávána Ustanovení
druhé věty § 2, odst. 2 má zabrániti
tvrdostem, které by při lineárním
provádění zásady osnovy snad mohly
vzniknouti.
Toto ustanovení má erekční účel
a vymezuje pojem pořadu jakožto stěžejního
pojmu rozhlasového vysílání. Současně
řeší otázky kompetenční,
a to ve shodě s vládním usnesením
ze dne 12. března 1948.
Kompetence ministra financí je dána povahou Československého
rozhlasu jako státního podniku.
S provedením zákona bude spojen nanejvýše
náklad na náhradu podle § 2, odst. 2; může
však jíti jen o výdaje zcela nepatrné,
neboť poskytnutí náhrady přijde v úvahu
jen u malé skupiny soukromých společníků.