Ústavní výbor navrhuje: Ústavodárné
Národní shromáždění račiž
se usnésti:
Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto ústavním
zákoně:
(1) Po skončení činnosti Ústavodárného
Národního shromáždění,
zvoleného podle ústavního zákona ze
dne 11. dubna 1946, č. 65 Sb., o ústavodárném
Národním shromáždění,
bude moc zákonodárnou vykonávat a to buď
podle ustanovení nové ústavy, anebo pokud
nová ústava nenabude účinnosti, podle
ustanovení tohoto zákona, Národní
shromáždění zvolené podle tohoto
zákona.
(2) Národní shromáždění
tvoří jediná sněmovna o 300 členech
(poslancích).
(3) Jeho volební období trvá 6 let.
(1) Volební právo do Národního shromáždění
je obecné, rovné, přímé a tajné.
Volby se provádějí podle zásady poměrného
zastoupení.
(2) Volební právo má každý občan
Československé republiky, jakmile dosáhl
18. roku, vyhovuje-li ostatním zákonným podmínkám.
(3) Poslancem může být zvolen každý
občan Československé republiky, jakmile dosáhl
21. roku, vyhovuje-li ostatním zákonným podmínkám.
Ustanovení o dalších podmínkách
a o výkonu volebního práva, jakož i
o provádění voleb do Národního
shromáždění uvedeného v čl.
1 obsahuje zákon ze dne 21. února 1946, č.
28 Sb., o úpravě stálých seznamů
voličských a zákon o volbách do Národního
shromáždění.
Pokud nová ústava nenabude účinnosti,
platí o Národním shromáždění
uvedeném v čl. 1, nestanoví-li tento ústavní
zákon jinak, obdobně ustanovení čl.
1 odst. 2, 3 a 4, jakož i článků 2,
7, 8 a 10 až 13 ústavního zákona č.
65/1946 Sb., rovněž ustanovení § 48 ústavní
listiny z roku 1920.
(1) Ústavodárné Národní shromáždění,
zvolené podle ústavního zákona č.
65/1946 Sb., zůstává v činnosti až
do té doby, dokud nebude zvoleno nové Národní
shromáždění, nejdéle však
do 17. června 1948.
(2) Tím nejsou dotčena ustanovení čl.
7, odst. 1, věty prvé, a odst. 2 ústavního
zákona č. 65/1946 Sb.
(3) Čl. 9 ústavního zákona č.
65/1946 Sb. pozbývá pro zbytek funkčního
období Ústavodárného Národního
shromáždění platnosti.
Tento ústavní zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení. Provedou
jej všichni členové vlády.
Podle dosavadních disposic budou volby do Národního
shromáždění pravděpodobně
vyhlášeny dříve, než Ústavodárné
Národní shromáždění schválí
novou ústavu. Tím vznikne stav, při němž
nebyl by nový volební řád opřen
o ústavní předpis. Ústava z r. 1920
má jiné předpisy (dvě sněmovny,
volební právo aktivní od 21, případně
26 let, pasivní volební právo od 30, případně
45 let). Ústavní zákon č. 65/ 1946
Sb. pak platí výslovně jen pro nynější
Ústavodárné Národní shromáždění.
Ústavní výbor, který podle zákona
č. 197/ 1946 Sb., čl. 3, odst. 1, má právo
přímo navrhovati ústavní zákony,
předkládá návrh ústavního
zákona, kterým se tento nedostatek odstraňuje.
Návrh vznikl z podnětu poslanců sdružených
v obrozené Národní frontě.
V čl. 1 - 3 se dává volbám do nového
Národního shromáždění
ústavní podklad ještě před účinností
nové ústavy. Přitom jsou tato ustanovení
formulována tak, že přejímají
hlavní zásady návrhu nové ústavy.
Je to proto, že voliči mají právo vědět,
jaké Národní shromáždění
volí. V čl. 1, odst. 2 přejímá
se zásada platná již pro Ústavodárné
Národní shromáždění, že
naše Národní shromáždění
má jen jednu sněmovnu o 300 poslancích; odst.
3 stanoví volební období tohoto Národního
shromáždění. § 2 obsahuje hlavní
zásady volebního práva, jako ústavní
podklad pro chystaný volební řád.
Čl. 3 odkazuje podrobnosti volebního práva
do zákona o volebním řádu, který
vláda současně předkládá
Ústavodárnému Národnímu shromáždění,
a přejímá pro tuto první volbu zákon
o stálých voličských seznamech.
V dalších ustanoveních pamatuje návrh
na opatření pro všechny možné případy,
které by nastaly, kdyby se schválení nové
ústavy z jakékoli příčiny pozdrželo,
zejména také, kdyby nové Národní
shromáždění bylo již zvoleno a
ústava ještě nevešla v účinnost.
Novému Národnímu shromáždění
se tu dává čl. 4 právo schválit
definitivně novou ústavu podle § 48 úst.
listiny, kdyby v té době nebyla již definitivně
schválena.
V čl. 5 se stanoví, že Ústavodárné
Národní shromáždění zůstane
v činnosti i v době, kdy již budou vypsány
volby do Národního shromáždění
a to proto, že bude nutno ještě před volbami
dokončit zákonodárný program. Přitom
však zůstává nedotčeno právo
presidenta republiky rozpustit Ústavodárné
Národní shromáždění. Dále
pak se ruší ustanovení čl. 9 úst.
zákona č. 65/1946 Sb., neboť toto ustanovení
by mohlo prejudikovati budoucímu ústavnímu
uspořádání poměru Čechů
a Slováků.
V přechodných ustanoveních nové ústavy
se navrhuje, aby Národní shromáždění,
zvolené podle tohoto ústavního zákona,
bylo plnoprávným Národním shromážděním
podle nové ústavy. Ústavní výbor
se jednomyslně usnesl, doporučiti Ústavodárnému
Národnímu shromáždění
přijetí tohoto návrhu.