Ústavodárné Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Stát, zastoupený ministerstvy sociální
péče a financí, může i bez předchozí
výpovědi splatiti státními dluhopisy
zápůjčky, zaručené podle zákona
ze dne 23. května 1919, č. 281 Sb., o státní
podpoře stavebního ruchu, podle zákona ze
dne 6. února 1920, č. 92 Sb., kterým se povoluje
další státní podpora stavebního
ruchu, nebo podle zákonů o stavebním ruchu
ze dne 11. března 1921, č. 100 Sb., ze dne 27. ledna
1922, č. 45 Sb., ze dne 25. ledna 1923, č. 35 Sb.,
a ze dne 7. března 1924, č. 58 Sb. Na Slovensku
může stát splatiti takto též zápůjčky
(jejich části), zaručené podle §
4 zákona ze dne 18. dubna 1941, č. 75 Sl. z., o
podpoře stavebního podnikání, po případě
ve znění zákona ze dne 15. dubna 1943, č.
40 Sl. z., kterým se mění a doplňují
právní předpisy o podpoře stavebního
podnikání, nebo podle § 21 nařízení
ze dne 22. října 1945, č. 128 Sb. n. SNR,
o výstavbě měst a obcí na Slovensku.
(2) Ministr financí se zmocňuje, aby
úhradu, potřebnou podle odstavce 1, opatřil
vydáním 3% státních dluhopisů,
znějících na jméno, a aby stanovil
bližší podmínky jejich vydání,
jakož i podmínky, za jakých bude možno
je převáděti. Věřitelé
jsou povinni přijmouti tyto dluhopisy ve jmenovité
hodnotě k vyrovnání všech svých
nároků, vyplývajících ze zápůjčky
a ze záruky.
(3) Směrnice pro postup při splácení
zápůjček podle odstavce 1 stanoví
ministr sociální péče v dohodě
s ministrem financí.
(1) Zápůjčky, zaručené
podle zákonů uvedených v § 1, odst.
1, se neumořují. Úroky z nich se snižují
na 3%, pokud přesahují tuto sazbu; jde-li o zápůjčky
emisní, stanoví úrokovou sazbu ministr financí
v dohodě s ministrem sociální péče.
(2) Úrokové sazby se snižují
podle odstavce 1 ode dne, kdy budou po vyhlášení
tohoto zákona po prvé podle dluhopisu splatné
pravidelné roční splátky (anuity)
ze zápůjčky.
(3) Z pravidelných platů ze zápůjček,
zaručených podle zákonů uvedených
v § 1, odst. 1, první větě, splatných
po dni 30. září 1938 a včas nezapravených,
nemůže věřitel požadovati úroky
z prodlení.
(1) Ministerstvo sociální péče
dá vymazati zástavní právo za zaručenou
zápůjčku, splacenou státem, jakož
i poznámku státní záruky. Je-li splacená
zápůjčka zaručena podle některého
ze zákonů uvedených v § 1, odst. 1,
první větě vymaže zároveň
soud na návrh ministerstva sociální péče
zástavní právo za pokutu, zajišťující
povinnosti vlastníka domu, a omezení vlastnického
práva podle § 4 zákona č. 281/1919 Sb.
(2) Ustanovení odstavce 1 o výmazu zástavního
práva za zaručenou zápůjčku,
jakož i o výmazu jiných břemen, platí
přiměřeně též, splatil-li
stát z důvodů záruky zaručenou
zápůjčku před účinností
tohoto zákona.
(3) Byla-li splacená zápůjčka
zaručena podle zákona č. 75/1941 Sl. z.,
zůstává omezení vlastnického
práva podle § 11 téhož zákona v
platnosti po dobu, po kterou by trvalo umoření zápůjčky
pravidelnými ročními splátkami podle
umořovacího plánu. Nesplní-li vlastník
domu v této době některou z podmínek,
uložených mu podle § 3 uvedeného zákona,
bude povinen zaplatiti státu podle rozhodnutí ministerstva
sociální péče pokutu do výše
10% počáteční jistiny zaručené
zápůjčky; zástavní právo
za kauční pohledávku státu podle §
13 téhož zákona zůstává
po tutéž dobu nedotčeno. Toto zástavní
právo, jakož i omezení vlastnického
práva podle § 11 zákona dá ministerstvo
sociální péče vymazati před
časem, nahradí-li vlastník domu státu
část platů, učiněných
na splacení zápůjčky, připadající
na její zbytek, který by nebyl splacen při
jejím umořování pravidelnými
ročními splátkami podle umořovacího
plánu.
(4) Byla-li splacená zápůjčka
zaručena podle § 21 nařízení
č. 128/1945 Sb. n. SNR, přechází pohledávka
do výše splacené jistiny a zástavní
právo ji zajišťující na stát
(správu sociální péče); tento
přechod se vloží podle kvitance na návrh
ministerstva sociální péče do pozemkové
knihy.
(1) Splacením zaručené zápůjčky
(§ 1, odst. 1 a § 3, odst. 2) zůstává
nedotčena povinnost vlastníka domu k náhradě
podle zákona ze dne 21. prosince 1937, č. 260 Sb.,
o náhradě podle zákonů o stavebním
ruchu, jakož i k náhradám, předepsaným
podle vládních nařízení ze
dne 21. května 1921, č. 191 Sb., ze dne 19. července
1923, č. 160 Sb., a ze dne 3. května 1924, č.
96 Sb., vydaných k provedení zákonů
uvedených v § 1, odst. 1, první větě.
(2) O zapravení náhrad, předepsaných
podle vládních nařízení č.
191/1921 Sb., č. 160/1923 Sb. nebo č. 96/1924 Sb.,
a o jejich zajištění, po případě
o odkladu jejich umořování nebo zapravení
splátek, platí přiměřeně
ustanovení § 13, odst. 1 a 3, §§ 14 až
17 a §§ 23 a 24 zákona č. 260/1937 Sb.,
pokud ministerstvo sociální péče nedalo
nebo nedá podle § 13, odst. 4 téhož zákona
souhlas, aby byly zapraveny jiným způsobem.
(3) Byl-li dům, vystavěný s podporou
podle zákonů, uvedených v § 1, odst.
1, první větě ve spojitosti s válečnými
událostmi nebo s nepřátelskou okupací
zničen nebo tak poškozen, že ho nelze užívati
nebo že ho lze užívati jen z části,
může ministerstvo sociální péče
v dohodě s ministerstvy financí a techniky se zřetelem
na rozsah škody, po případě na její
náhradu, a na sociální poměry vlastníka
domu upustiti od vyměření náhrady
podle zákona č. 260/1937 Sb. nebo vyměřiti
ji jen z části anebo náhradu již vyměřenou
zcela nebo z části prominouti.
(4) Náhrady, vyměřené podle
zákona č. 260/1937 Sb. u domů, konfiskovaných
dekretem presidenta republiky ze dne 21. června 1945, č.
12 Sb., o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa, na Slovensku
nařízením ze dne 23. srpna 1945, č.
104 Sb. n. SNR, o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i nepřátel slovenského
národa, ve znění předpisů je
měnících a doplňujících,
nebo dekretem presidenta republiky ze dne 25. října
1945, č. 108 Sb., o konfiskaci nepřátelského
majetku a o Fondech národní obnovy, se zapraví
tak, že se jejich úhrn odečte od úhrnu
zaručených zápůjček věřitelů,
jejichž majetek podléhá konfiskaci.
(1) Platy na zaručenou zápůjčku,
které po 30. září 1938 učinili
vlastníci domů a k nimž by byl z důvodu
záruky podle zákonů uvedených v §
1, odst. 1, první větě povinen stát,
vyúčtují se na žádost, podanou
nejpozději do 31. prosince 1949 ministerstvu sociální
péče, po odečtení částek,
jež snad vlastník domu obdržel podle předpisů,
vydaných v době nesvobody pro pohraniční
území zemí České a Moravskoslezské,
na náhradu podle zákona č. 260/1937 Sb.,
jakož i na náhrady, předepsané podle
vládních nařízení č.
191/1921 Sb., č. 160/1923 Sb. nebo č. 96/1924 Sb.,
a po případě na jiné platy, k nimž
je vlastník domu povinen z důvodu podpory. Zbytek,
pokud vyplývá z platů učiněných
po osvobození, se nahradí hotově, a to, jde-li
o náhradu platů, učiněných
před 1. listopadem 1945 nebo z vázaného vkladu
(účtu) později, poukazem na vázaný
vklad (účet) vlastníka domu; vyplývá-li
zbytek z platů, učiněných před
osvobozením, lze jej nahraditi toliko podle rozhodnutí
ministerstva sociální péče v dohodě
s ministerstvem financí v případech hodných
zvláštního zřetele, avšak vždy
jen poukazem na vázaný vklad (účet).
(2) Ustanovení odstavce 1 platí přiměřeně
též o platech na zápůjčky státu,
poskytnuté podle zákonů uvedených
v § 1, odst. 1, první větě nebo z peněz
podle §§ 32 zákonů o ochraně nájemníků
ze dne 27. dubna 1922, č. 130 Sb., a ze dne 30. dubna 1923,
č. 85 Sb., nebo na pohledávky státu, které
na něj přešly podle § 26 zákona
č. 260/1937 Sb., pokud ovšem tyto platy neměly
povahu náhrady podle zákona č. 260/1937 Sb.
nebo náhrad, předepsaných podle vládních
nařízení č. 191/1921 Sb., č.
160/1923 Sb. nebo č. 96/1924 Sb.
(3) Ustanovení odstavců 1 a 2 neplatí
u domů, konfiskovaných dekretem č. 12/1945
Sb., na Slovensku nařízením č. 104/1945
Sb. n. SNR ve znění předpisů je měnících
a doplňujících nebo dekretem č. 108/1945
Sb.
Zákon č. 260/1937 Sb. se mění a doplňuje
takto:
1. Ustanovení § 8, odst. 1, 2 a 4 se zrušují.
2. Ustanovení § 13, odst. 1 zní:
"(1) Vlastník domu je povinen umořovati
náhradu pravidelnými ročními splátkami
(anuitami) o 2% vyššími nad 4% úrok z
počáteční jistiny náhrady a
splátky takto vypočtené odváděti
státní pokladně v pololetních lhůtách,
splatných předem vždy dne 1. dubna a 1. října
každého roku."
3. Ustanovení § 17, odst. 1 zní:
"(1) Z částek náhrady včas
nezaplacených platí se 4.5% úrok z prodlení."
4. Ustanovení § 19, odst. 1 a 2 znějí:
"(1) Dokud náhrada není zapravena,
je vlastník domu povinen plniti povinnosti, uložené
mu vládním nařízením č.
191/1921 Sb. nebo vládním nařízením
č. 160/1923 Sb.
(2) Nesplní-li vlastník domu zcela nebo
z části některou z povinností, uložených
mu podle podstavce 1, bude povinen zaplatiti státu podle
rozhodnutí ministerstva sociální péče
pokutu ve výši 20% počátečního
kapitálu splacené zaručené zápůjčky
(§ 3, odst. 1). Zaplacení této pokuty může
býti na návrh ministra sociální péče
zajištěno ve prospěch státu (správy
sociální péče) na nemovitosti zástavním
právem."
5. Ustanovení § 22 zní:
"Zapravil-li vlastník domu náhradu podle tohoto
zákona, jakož i náhrady, předepsané
podle vládních nařízení č.
191/1921, č. 160/1923 Sb. nebo č. 96/1924 Sb., dříve,
než by byly umořeny pravidelnými ročními
splátkami podle § 13, odst. 1 až 3, dá
ministerstvo sociální péče vymazati
reálné břímě nebo vyznačení
jiného způsobu zapravení náhrady podle
§ 24, odst. 1 a 2, zástavní právo za
pokutu, zajišťující povinnosti vlastníka
domu (§ 19, odst. 2), a omezení vlastnického
práva podle § 37, odst. 1. Vlastník domu nesmí
však po dobu 25 let, počínajíc dnem
udělení obývacího povolení,
provésti na domě změnu, kterou by dům
pozbyl povahy obytného domu (§ 10, odst. 2). Při
porušení této povinnosti může býti
vlastníku domu uložena pokuta až do výše
10% stavebního nákladu, z něhož byla
podpora vyměřena; na návrh ministerstva sociální
péče může býti tato pokuta zajištěna
v pozemkové knize zástavním právem."
6. Ustanovení §§ 20, 21 a 25 až 30 se zrušují.
(1) Zrušuje se použivatelnost
1. vládního nařízení ze dne
10. února 1939, č. 21 Sb. II., kterým se
nově upravuje splácení zbytků zaručených
zápůjček podle § 21 zákona ze
dne 21. prosince 1937, č. 260 Sb., o náhradě
podle zákonů o stavebním ruchu;
2. vládního nařízení ze dne
26. září 1940, č. 432 Sb., kterým
se mění § 8 zákona ze dne 21. prosince
1937, č. 260 Sb., o náhradě podle zákonů
o stavebním ruchu.
(2) Dále neplatí
1. vládní nařízení ze dne 12.
dubna 1939, č. 36 Sl. z., o splácení zbytků
zaručených zápůjček podle §
21 zákona ze dne 21. prosince 1937, č. 260 Sb.,
o náhradě podle zákona o stavebním
ruchu;
2. ustanovení § 2, odst. 2 až 6 a §§
4, 5 a 7 vládního nařízení
ze dne 8. května 1939, č. 97 Sl. z., o prodeji domů,
vystavěných za podpory státu podle zákonů
o stavebním ruchu, a o splácení náhrady
a státem zaručených zápůjček;
3. ustanovení § 6 zákona ze dne 29. března
1940, č. 85 Sl. z., o změně některých
ustanovení zákonů o stavebním ruchu.
Působnost, příslušející
ve věcech upravených tímto zákonem
ministerstvům sociální péče,
financí a techniky, vykonávají tato ministerstva
na Slovensku zásadně prostřednictvím
příslušných pověřenectev,
která se při tom řídí jejich
rozhodnutími směrnicemi.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
ministry.
Prudký vzestup stavebních nákladů
po první světové válce, jejichž
index dosahoval v roce 1921 asi 1.600 až 1.800 bodů
oproti 100 bodům z roku 1914, měl za následek
naprostou nerentabilnost staveb. Stavební podnikání
mohlo se proto rozvinouti jen za předpokladu, že stavebníkům
bude očekávaný pokles hodnoty domů,
jakož i schodek ve výnosu nájemného
nahrazen z veřejných prostředků.
Právní normy, které tuto myšlenku realisovaly,
byly zákony o stavebním ruchu z let 1919 až
1924. Základní normou byl zákon č.
281/1919 Sb., jehož účinnost byla prodloužena
zákonem č. 92/1920 Sb. Na něj navazovaly
další zákony č. 100/1921 (§ 30),
č. 45/1922 (§ 25) a č. 35/1923 Sb. (§
25), takže v tomto ohledu měly povahu jen jakýchsi
novel; poslední zákon č. 58/1924 Sb. byl
pak novelou k zákonu č. 35/1923 Sb. K zákonům
byla vydána prováděcí nařízení,
a to, pokud šlo o přímou podporu obytných
domů, vl. nař. č. 191/1921 Sb., které
platí pro zákon č. 281/1919 a č. 100/1921
Sb. a podle vl. nař. č. 355/1922 Sb. též
pro zákon č. 45/1922 Sb.; další vl.
nař. č. 160/1923 Sb. se vztahuje na zákon
č. 35/1923 a č. 58/1924 Sb., z nichž tohoto
týká se ještě vládní nařízení
č. 96/1924 Sb.
Stěžejním druhem podpory podle všech těchto
zákonů byla státní záruka za
hypotekární zápůjčky, poskytnuté
na stavby obytných domů nad mez zákonné
jistoty. Rukojemský závazek státu byl však
při tom zesílen tak, že stát se zavazoval
věřiteli a od zák. č. 45/1922 Sb.
též hlavnímu dlužníku, že
bude za něho sám platiti ze zaručené
zápůjčky úrok, úmor a jiné
vedlejší platy.
Poněvadž státní záruka i při
této své modifikaci nepozbyla povahy rukojemství,
mohl stát podle všeobecných zásad občanského
práva (§ 1358 obč. zák.) žádati
na hlavních dlužnících náhradu
platů, které za ně učinil. Toto postihové
právo uplatnil z části ihned v §§
58 a 76 vl. nař. č. 191/1921 Sb., v § 51 vl.
nař. č. 160/1923 Sb. a v § 8 vl. nař.
č. 96/1924 Sb. K jeho konečné úpravě
došlo zákonem č. 260/1937 Sb., k němuž
bylo vydáno vl. nař. č. 48/1938 Sb.
Vycházeje z prvotního účelu podpory,
stanovil tento zákon, že vlastníci domů
jsou povinni zaplatiti státu jako náhradu částku,
o kterou je zaručená zápůjčka
větší než ona část stavebního
nákladu, o níž lze předpokládati,
že na její zúročení a úmor
nestačí výnos domu. Výši tohoto
nákladu stanoví přímo zákon
pevnými částkami. V některých
případech lze však vyměřiti náhradu
podle nynější hodnoty nákladu na stavbu,
zjištěné odhadem. Tu se již nevychází
z výnosnosti domu, nýbrž z pořizovacího
nákladu domu v době odhadu, takže náhrada
se rovná částce, o kterou je zaručená
zápůjčka větší než
rozdíl mezi stavebním nákladem, z něhož
se vyměřila podpora, a hodnotou tohoto nákladu,
vyplývající z odhadu.
V některých případech upustil zákon
ze sociálních důvodů vůbec
od náhrady, v jiných připouští
její snížení a v některých
dovoluje její zvýšení.
Jako primerní způsob zapravení náhrady
stanovil zákon její umořování
pravidelnými ročními splátkami o 1%
vyššími nad 5% úrok z počáteční
jistiny (§ 13, odst. 1). Vlastníci domu mohou však
zapraviti náhradu též jiným způsobem
(§ 13, odst. 4), a to buď hotově do státní
pokladny (§ 23) nebo věřiteli zaručené
zápůjčky na její účet
anebo tak, že převezmou část zaručené
zápůjčky ve výši náhrady
k vlastnímu zúročení a umoření
a věřitel propustí tuto část
zápůjčky ze státní záruky
(§ 20, odst. 2). Při těchto posledních
dvou způsobech zapravení náhrady (§
20, odst. 2) mohl stát zbytek zápůjčky
splatiti dluhopisy 4.5% unifikační půjčky
(§ 21); v takovém případě vymazalo
se pak zástavní právo za zápůjčku,
jakož i zástavní právo za kauční
pohledávku státu podle § 62 vl. nař.
č. 191/1921 Sb. nebo § 55 vl. nař. č.
160/1923 Sb. a omezení vlastnického práva
podle § 4 zák. č. 281/1919 Sb. (§ 22,
odst. 1). Tata břemena - vyjímajíc zástavní
právo za zaručenou zápůjčku
- mohou býti vymazána i tehdy, jestliže stát
zbytek zaručené zápůjčky nesplatí
nebo zaplatil-li vlastník domu náhradu hotově
do státní pokladny (§ 22, odst. 2); obdobně
tomu je i v případech, kde vlastník domu
umořuje náhradu pravidelnými splátkami,
avšak souhlasí, aby mu byla určena vyšší
částkou, než stanoví zákon (§
22, odst. 3). Stejným způsobem je možno postupovati
i tenkráte, jestliže na stát přešla
pohledávka věřitele zaručené
zápůjčky a zástavní právo
ji zajišťující proto, že z důvodu
záruky splatil zaručenou zápůjčku,
kterou věřitel vypověděl; zástavní
právo na tuto pohledávku, jakož i ostatní
uvedená břemena, váznoucí na domě,
se vymažou, jestliže vlastník domu náhradu
zaplatil hotově do státní pokladny nebo souhlasí,
aby mu byla určena vyšší částkou,
než stanoví zákon (§ 26, odst. 5).
Jakýmsi náhradním druhem podpory za státní
záruku byla podpora ve formě zápůjček,
poskytovaných přímo státem. Takovéto
zápůjčky poskytoval stát z výnosu
státní losové výpůjčky,
a to podle zák. č. 100/1921 a č. 45/1922
Sb. na dokončení staveb, zahájených
v létech 1919 a 1920, a podle usnesení vlády
obecně prospěšným bytovým družstvům
státních zaměstnanců na Slovensku
vůbec na stavbu domů s malými byty. Vedle
toho byly podle usnesení vlády poskytovány
zápůjčky státu též z peněz,
přikázaných zákony o ochraně
nájemníků č. 130/1922 a č.
85/1923 Sb. na podporu stavebního ruchu, a to obecně
prospěšným bytovým sdružením
a jiným korporacím sociální povahy.
Poněvadž všechny tyto zápůjčky
měly povahu náhradní výpomoci za zápůjčky
zaručené, žádal z nich stát podle
§ 44, odst. 2 vl. nař. č. 191/1921 Sb. 6% anuity
(5% úrok a 1% úmor) jen potud, pokud hlavní
dlužníci zaručených zápůjček
byli podle § 58, odst. 1 a 2 téhož nařízení
povinni k náhradě. Ke konečné úpravě
platů z těchto zápůjček došlo
rovněž zákonem č. 260/1937 Sb. Podle
něho může stát pohledávati na
dlužnících takovou část zápůjček,
kterou by činila náhrada, kdyby zápůjčky
státu byly zápůjčkami zaručenými
(§ 31, odst. 1).
Druhý hlavní způsob podpory, a to ve způsobu
státního příspěvku na zúročení
a úmor stavebního nákladu, zavedly zák.
č. 100/1921, č. 45/1922 a č. 35/1923 Sb.
(zák. č. 58/1924 Sb.). Záležel v závazku
státu přispívati vlastníku domu, který
uhradil stavební náklad vlastními prostředky
nebo úvěrem bez státní záruky,
po 25 let hotovými peněžitými částkami
k částečné amortisaci tohoto nákladu.
Kombinací tohoto způsobu podpory s podporou ve způsobu
státní záruky vznikl její nový
druh, jehož podstata záležela v tom, že
stát převzal záruku za zápůjčku
nižší, než mohla činiti podle zákona,
a na částečnou amortisaci rozdílu
až do přípustné výše zaručené
zápůjčky poskytl stavebníku příspěvek
na 25 let.
Předpisy zákona č. 260/1937 Sb. o náhradě
platily též pro tento druh podpory, při čemž
k zaručené zápůjčce se připočítávala
počáteční hodnota státního
příspěvku (§ 32). Jinak podpora ve způsobu
státního příspěvku předmětem
náhrady nebyla.
Zákon č. 260/1937 Sb., kterým byla provedena
jednotně pro celý stát konečná
úprava postihového práva při podporách
podle zákonů o stavebním ruchu z let 1919
až 1924, byl v roce 1938 opatřením Stálého
výboru č. 290/1938 Sb. z části změněn
(§ 9) a doplněn (§ 42a).
V témže roce bylo vládním nařízením
č. 306/1938 Sb. odloženo umořování
zápůjček, pokud k platům na jistinu
byl zavázán stát nebo státní
fondy buď jako hlavní dlužník nebo jako
rukojmí (§ 4). To se týkalo především
zápůjček zaručených podle zákonů
o stavebním ruchu z let 1919 až 1924. Jasně
to vyslovilo vládní nařízení
č. 59/1939 Sb. I (§ 19), které však bylo
nařízením č. 73/1939 Sb. I odvoláno.
Poněvadž toto nařízení bylo vyhlášeno
až 16. března 1939, nenabylo již účinnosti
na Slovensku.
Ještě před okupací bylo v roce 1939
vydáno pro české země vládní
nařízení č. 21/1939 Sb. II, které
zmocnilo ministra financí, aby pro splácení
zbytků zaručených zápůjček,
které až dosud byly spláceny podle § 21,
odst. 1 zák. č. 260/1937 Sb. dluhopisy 45% unifikační
půjčky, vydal dluhopisy 4.5% státní
výpůjčky pro země Českou a
Moravskoslezskou.
V době nesvobody vyvíjela se další úprava
náhrad různým způsobem podle jednotlivých
územních částí, na něž
byla republika rozdělena.
I. Ve vnitřní oblasti českých zemí
činily neumořené zbytky zápůjček,
zaručených podle zákonů o stavením
ruchu z let 1919 až 1924, ke dni 30. září
1938 úhrnnou částku 1.987,668.948.64 Kč.
Prvním z opatření, které se týkalo
podpor podle těchto zákonů, bylo vl. nař.
č. 142/1939 Sb. Nařízení omezilo podle
obdoby vl. nař. č. 59/1939 Sb. I odklad umořování
podle vl. nař. č. 306/1938 Sb. u zápůjček,
zaručených státem podle zákonů
o stavebním ruchu, toliko na zápůjčky
zaručené státem podle zákonů
z let 1919 až 1924 (§ 15). Obě tato nařízení
byla zrušena v roce 1943 vládním nařízením
č. 348/1943 Sb. (§ 22).
Toto nařízení zmocnilo ministra financí,
aby předčasně zcela nebo zčásti
splatil úvěry, z nichž byl stát zavázán
jako dlužník nebo z nichž hradil úrok
a úmor, a aby stanovil podmínky tohoto splacení.
Podle tohoto zmocnění splatilo ministerstvo vnitra,
jemuž za okupace příslušela agenda bytové
péče, 3.5% pokladničními poukázkami
ve vnitřní oblasti českých zemí
- až na nepatrný zlomek 87.047.46 Kčs - všechny
zápůjčky, zaručené podle zákonů
o stavebním ruchu z let 1919 až 1924. Ve všech
případech vyměřilo také náhradu
podle zákona č. 260/1937 Sb., postupujíc,
pokud jde o výmazy, podle obdoby § 22, odst. 1 téhož
zákona. V této části území
státu jsou tedy podpory podle uvedených zákonů
téměř úplně likvidovány.
Pokud jde o znění zákona č. 260/1937
Sb., zrušilo za okupace vl. nař. č. 432/1940
Sb. jeho ustanovení § 8, odst. 1, 2 a 4, která
přiznávala obcím, okresům, zemím
a obecně prospěšným bytovým sdružením
nárok na snížení náhrady u nájemních
domů, obsahujících aspoň ze tří
čtvrtin toliko dvoupokojové a menší
byty. Motivem snížení byla snaha poskytnouti
ve skutečnosti úlevu na nájemném osobám
sociálně slabým. Poněvadž však
výměra bytu nevyjadřuje vždy majetkové
poměry jeho uživatelů a poněvadž
mimo to řízení o věci bylo příliš
komplikované, byla ustanovení zrušena. Přitom
přihlíželo se zejména též
k možnosti dosíci vhodnějším způsobem
téhož účelu podle § 9 zákona,
který zmocňuje státní správu,
aby v případech zvláštního zřetele
hodných snížila náhradu u domů
obcí a obecně prospěšných bytových
sdružení.
II. Jinak bylo s úpravou podpor podle zákonů
o stavebním ruchu z let 1919 až 1924 v pohraničním
území českých zemí. Zde přešly
podle úmluvy z 30. dubna 1941 (vyhl. č. 263/1941
Sb.) práva a závazky ze státních záruk
na Německo. Toto záruky zrušilo, poskytnuvší
v náhradu za to věřitelům v jednotlivých
případech státní záruku, avšak
toliko ve formě pouhého subsidiárního
závazku, takže vlastníci domů byli povinni
zaručené zápůjčky sami úrokovati
a umořovati; za určitých podmínek
mohl jim býti poskytnut na částečnou
úhradu těchto platů státní
příspěvek (RABI/1941, str. 62).
Zaručené zápůjčky věřitelů
se sídlem ve vnitřní oblasti českých
zemí byly podle zmíněné úmluvy
převedeny na věřitele se sídlem v
pohraničním území nebo v Německu,
po případě v Rakousku. Postupující
věřitelé byli při tom většinou
uspokojeni. Zvláštní skupinu tvořily
sociálně pojišťovací ústavy.
Podle úmluvy ze 14. března 1940 (vyhl. č.
205/1940 Sb.) přešla část plnění
z pojistných případů na nositele německého
sociálního pojištění, jímž
byly vzhledem k tomu naše sociálně pojišťovací
ústavy nuceny odevzdati poměrnou část
svého jmění. Na účet této
částky byly převedeny na německé
nositele sociálního pojištění
též zápůjčky, zaručené
podle zákonů o stavebním ruchu z let 1919
až 1924 a zajištěné na nemovitostech v
pohraničním území. Neumořený
zbytek těchto zápůjček činil
ke dni 30. září 1938 celkem 76,218.998.77
Kč.