A jak je tomu se znárodněným
sektorem? Odvětví železo a kovy hlásí
potřebu pracovních sil 712, dodáno jich bylo
262 - procento plnění tohoto plánu 36,7 %.
Energetika hlásí potřebu 188 pracovních
sil, dodáno jich bylo 12 - v procentech 6,3 %.
To, že za příklad uvádím
okresní úřad ochrany práce v Pardubicích,
neznamená, že by jiné okresní úřady
ochrany práce postupovaly lépe. O tom svědčí
zprávy těměř ze všech krajů.
Uvedl jsem tento příklad pouze jako případ
typický.
Nebo lze snad považovat za plnění
plánu jestliže okresní úřady
ochrany práce zasazují do průmyslové
výroby pracovní síly, které odbírají
z jiného sektoru, kde pociťujeme značný
nedostatek pracovních sil, jako je na př. sektor
zemědělský? Bylo by dobře, kdyby se
naši vedoucí úředníci na těchto
úřadech podívali na počet zaměstnanců
převedených ze zemědělství
do průmyslové výroby a viděli by,
že nejde o zjev ojedinělý, nýbrž
vyskytující se opětovně ve všech
krajích. Zprávy, které jsme dostali tomu
aspoň nasvědčují.
Nebylo by lepším plněním
plánu při začleňování
pracovních sil, kdyby se naše úřady
ochrany práce a v budoucnosti již referáty
práce a sociální péče podívaly,
kolik osob v jejich obvodu, které byly po únoru
odstraněny ze svých dosavadních zaměstnání,
se dosud potuluje bez řádného zaměstnání
a mnohde dokonce pobírá platy? Kdy přiloží
tito lidé svou ruku k výstavbě na společném
díle ve prospěch celého našeho národa,
kdy jim dopomohou úřady ochrany práce k tomu,
aby tak učinili?
Jiným takovým předpokladem
řádného plnění úkolů
je nezbytnost zjednodušení, zhospodárnění
a zrychlení celé agendy těchto institucí,
čímž by se rovněž přispělo
k vytvoření nového, lepšího vzájemného
poměru mezi uchazeči o místo a úřadem.
Zavést nový styl práce, vybrat vhodné
pracovníky, nebát se vyměnit neschopné,
nahradit je lidmi ze závodů znalými života
a potřeb závodu, politicky a odborně školit
všechny zaměstnance, to jsou možnosti, kterými
lze dosáhnout zlidovění a zlepšení
také v tomto oboru výkonu naší veřejné
správy. Dosáhnout zlidovění veřejné
správy neznamená ji jenom přiblížit
lidu, nýbrž dosáhnout také, aby celá
veřejná správa, její úřady
bez rozdílu sloužily lidu a jeho zájmům.
Paní a pánové, zdůraznil
jsem úmyslně některé z dosavadních
nedostatků a vyjmenoval některé z předpokladů
dobré práce nově tvořených
referátů okresních a krajských národních
výborů, neboť jsem přesvědčen,
že ruší-li se dnem 31. března okresní
úřady ochrany práce, mizí-li z našeho
slovníku ono nepopulární a neoblíbené
slovo "pracák", měl by zmizet i onen dosud
ne příliš přátelský vztah
našich pracujících k těmto institucím,
a začlenění jejich do lidové správy
mělo by přispět též k tomu, aby
náš pracující lid v nových referátech
práce a sociální péče viděl
nové, lidové, pracujícímu lidu sloužící
veřejné orgány. Dosáhneme toho, budou-li
naše úřady pamětlivy toho, že lid
není zde pro úřady, nýbrž úřady
pro lid.
Sociálně-politický
a zdravotnický výbor projednal tuto osnovu zákona,
zhodnotil ji jako zákon, který při správném
pochopení jeho smyslu bude dobře sloužit prospěchu
pracující třídy u nás a doporučil
ji proto slavnému Národnímu shromáždění
k přijetí s těmi změnami, jež
jsou uvedeny ve zprávě výboru, tisk č.
259. (Potlesk.)
Podpredseda Valo (zvoní):
Zpravodajcom za výbor ústavno-právny je pani
posl. Škrlantová. Dávam jej slovo.
Zpravodajka posl. Škrlantová:
Pane místopředsedo, vážená sněmovno!
Zákon o organisaci a ochraně
práce, o němž jednáme, je logickým
důsledkem změn v rozšíření
pravomocí a odpovědnosti národních
výborů jako orgánů lidu a státu.
Vzpomínáme při této příležitosti
dřívějších úporných
bojů reakce ve sněmovně, která úzkostlivě
chránila kde jaký byrokratický úřednický
celek, aby se mohl stát nástupistěm jejích
rejdů. Tak tomu bylo i s úřady ochrany práce.
Reakce bojovala vždy proti rozšíření
pravomoci národních výborů, chtěla
jejich práci sešněrovat v úřadování,
zavalovala předsedy stohy oběžníků
a směrnic.
Náš loňský slavný
únor rozdrtil hlavní síly reakce a tak dík
tomu naše demokratická ústava stanoví
v § 124, odst. 1, že národní výbory
vykonávají na území, pro něž
jsou zvoleny, veřejnou správu ve všech jejích
oborech, mimo jiné též organisaci a ochranu
práce.
Dnešní zákon je nezbytný,
protože dosavadní způsob práce v úřadech
ochrany práce by nikdy nezvládl úkoly stanovené
pětiletým plánem. Připomeňme
si předpoklady o zařadění pracovních
sil z pětiletého plánu, podle nichž
se zvýší počet pracujících
o 482.000 osob. I když budou přesuny pracovníků
z jiných oborů - asi 205.000 - jejichž přeřazení
a přeškolení vyžaduje dobrou organisaci
práce, zbývá tu - stále ještě
velký počet 277.000 pracujících, které
je nutno zařadit do výroby a překonávat
často i individuálně mnohé potíže.
Avšak úspěch pětiletky
nezávisí jen na počtu nasazených pracovníků,
nýbrž též na stoupnutí produktivity
práce, na každé péči o pracovníka,
na pracovním prostředí, na vzájemném
kolektivním vztahu. Splnění pětiletky
závisí na novém způsobu práce,
na rozvinutí socialistického soutěžení,
na nových vynálezech k úspoře práce,
na politickém růstu všech, aby poznali, že
nepracují již pro kapitalisty, bankéře,
velkostatkáře, nýbrž pro sebe, své
děti, pro svou vlast, pro svou rodnou komunistickou stranu.
Proto nová správa si musí
uvědomit tuto základní změnu proti
minulosti, kdy námezdní práce byla prokletím,
jak dokazují hospodářské krise kapitalistických
států, stávky a střílení
do pracujících. Nový zákon je zaměřen
k největšímu bohatství národa,
k pracujícímu člověku. To je rozdíl
proti minulosti.
Až na malé výjimky jsme
nebyli s dosavadní činností úřadů
ochrany práce spokojeni. Mnoho v nich zůstalo z
práce bývalých Arbeitsamtů "blahé"
paměti. Byly to velké úřednické
aparáty, které nedělaly o puntík nic
víc než co bylo v oběžnících.
Vše se vyřizovalo papírovým úřadováním
bez přímého styku s pracovním prostředím,
bez bližšího styku s masovými organisacemi,
zejména s Revolučním odborovým hnutím.
Jak byly naše úřady ochrany práce nepružné,
když šlo ku př. o zasazení do práce
některých reakčníků, kteří
se flákali a kteří většinou po
únoru utekli, o tom máme konkretní příklady.
Nerozhodnost, maloměšťácké kolísání
a politická ignorance současného dění
byly právě zde často pomahačem záškodníctví
proti státu. Až dosud byla v kompetenci úřadů
ochrany práce péče o stálost pracovních
poměrů, o pracovní výkon, ochrana
života a zdraví zaměstnanců. A jak to
bylo ve skutečnosti? Lidově demokratická
republika s několika stran zajišťuje uvedenou
péči. Ale hlavní oporou vlády má
být její státní aparát, který
signalisuje, když něco není v pořádku.
Vezměte si jen péči o zdraví, hygienu
v závodech, svobodárnach, internátech mládeže.
Kolik máme soc.-politických ředitelů
a přednostů i referentů, kteří
znají po této stránce stav závodů
ve svých obvodech, bydlení zemědělských
dělníků a brigádniků atd.?
Prošli jsme řadu internátů, svobodáren,
nezdravých dílen, kde sa dalo mnohdy lehce odpomoci
nedostatkům, ale nikdo za tím nešel.
Způsob jednání úředníků,
který vyžaduje velké porozumnění
pro úkoly v organisaci práce, to není jen
odbornost, jak je zmínka v důvodové zprávě.
Podchod k člověku, chápat dění
dnešní doby, učit se učení všech
učení, vědě všech věd",
jak říká náš president soudr.
Gottwald, učit se marxizmu-leninismu, to je to hlavní.
V nové organisaci práce musí
zmizet případy, jako se staly nedávno na
úřadu ochrany práce v Praze, kde 47letému
muži se řekne, že je již do práce
starý. Ale starším ženám se to
říká všeobecně. Žena, Bálinka
jsme ji říkali v koncentráku, fašisté
jí muže umučili, sama je kvalifikovaná
síla, předevčírem na mou otázku,
co dělá, řekla: A mně řekli
na pracáku, že jsem již stará na práci.
A je jí něco přes 50 let. Kde bychom to byli,
kdyby se takovéto odbývaní veteránů
práce mělo stát pravidlem?
V továrně Kalla v rybárně
v Kovářích u Vejprt je soudr. Marie Charvátová,
která je vedoucí úderky a mnohé mladé
strčí do kapsy. Mohla by jít do pense, ale
tato reemigrantka z Francie vám řekne: "Ale
kdepak! Vždyť toho naše milá republika má
na sobě dost. Pracovali jsme dříve pro kapitalisty,
jakpak bychom nepracovali tedy pro naši republiku."
"U nas starikov nět - my jsme všichni mladí
v naší mladé krásné Sovětské
zemi" se zpívá v jedné z písní
Sovětského svazu.
Nový úřad organisace
práce musí být poradcem, druhem, učitelem,
kam každý z pracujících půjde
s plnou důverou. Naše nová organisace a ochrana
práce vedená národními výbory
bude mít svou vlastní širokou iniciativu. A
tak v nejtěsnějším spojení s
lidem, s ROH a všemi masovými organisacemi, se ženami,
mládeží, pomůže nám rozvinout
socialistickou soutěž i uvnitř závodů,
na polích i v úřadech - samozřejmě
vždy v čele - a bude zvyšovat kvalitu pracovníků.
Jaká je to radostná perspektiva dříve
škrobených úřadů, jíž
dnešní zákon otvírá dveře
dokořán k širokému uplatnění
se zástupci lidu v národních výborech.
Ústavně-právní
výbor projednal ve své schůzi konané
dne 22. března t. r. vládní návrh
zákona tisk 257 o výkonu veřejné služby
v oboru organisace a ochrany práce národními
výbory a usnesl se doporučit Národnímu
shromáždění jeho přijetí
ve znění usneseném výborem soc.-politickým
a zdravotnickým. Prosím vážené
shromáždění, aby tento návrh
zákona přijalo. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ku slovu nie je
nikto prihlásený, rozprava odpadá.
Sú nejaké návrhy opráv
alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. Štička:
Ne.
Zpravodajka posl. Škarlantová:
Nejsou.
Podpredeseda Valo: Pristúpime
k hlasovaniu.
Osnova má 9 paragrafov, nadpis zákona
a úvodnú formulu.
Pretože niet pozmeňovacích
návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz
podľa zprávy výborovej. (Námietky
neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou
zákona, to je s jej 9 paragrafmi, nadpisom zákona
a úvodnou formulou podľa správy výborovej,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Tým
Národné shromaždenie prijalo túto
osnovu zákona podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený program dnešnej
schôdze.
Pred ukončením schôdze oznamujem, že
dovolenú podľa § 1, ods. 4 rokov poriadku dal
som na dnešný deň ešte poslancovi Holdošovi,
dr. Burianovi, dr. Loubalovi, Mikulášovi,
Vandrovcovi, dr. Procházkovi.
Prosím o pozornosť!
Ako inokedy, poriada tohto roku Československý
červený kríž na Bielu sobotu, t. j.
dňa 16. apríla 1949 o 1/212hod.
predpol. v Dome umelcov (Rudolfínum) manifestáciu
za svetový mier, pri ktorej bude spomenuté dvoma
minútami ticha obetí vojen i tých, ktorí
za našu národnú slobodu položili svoje
životy.
Upozorňujem členov Národného
shromaždenia na túto slávnosť a prosím,
aby sami v obore svojej pôsobnosti pripomenuli význam
mierovej manifestácie Československého Červeného
kríža, aby sa táto mierová manifestácia
Československého Červeného kríža
stala manifestáciou všetkého československého
ľudu.
Oznamujem, že sa predsedníctvo
usnieslo, aby budúca schôdza Národného
shromaždenia bola svolaná písomne alebo telegraficky.
Končím schôdzu.