Středa 11. května 1949

(Začátek schůze v 15 hod. 13 min.)

Přítomni:

Předseda dr. John.

Místopředsedové Hodinová-Spurná, Komzala, dr. Polanský, dr. Procházka, Richter, V. David, Žiak.

Zapisovatelé dr. Pátková, dr. Patschová.

Členové vlády: náměstek předsedy vlády Fierlinger; ministři Nosek, dr. Nejedlý, dr. Čepička, Kopecký, Kliment, Krajčír, Petr, dr. inž. Šlechta, dr. Neuman, Plojhar, inž. Jankovcová.

250 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: náměstkové gen. tajemníka NS dr. Ramajzl, dr Rattinger.

Pořad

29. schůze Národního shromáždění republiky Československé,

svolané na středu dne 11. května 1949 na 15. hod.

1. Projev předsedy ústavně-právního výboru posl. dr. Bartušky k výročí Ústavy 9. května.

2. Zpráva výboru rozpočtového o státním závěrečném účtu republiky Československé za rok 1945 (ode dne osvobození do konce roku 1945) (tisk 240), (tisk 291).

3. Zpráva výboru kulturního k vládnímu návrhu zákona (tisk 264) o Národní galerii v Praze (tisk 279).

4. Zpráva výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona (tlač 262) o sídle správneho súdu (tlač 287).

5. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 269) o náhradě poštovného za zásilky v soudním řízení (tisk 290).

6. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 268) o některých přechodných opatřeních v trestních věcech důchodkových a daňových (tisk 289).

7. Zpráva výboru hospodářského o vládním návrhu zákona (tisk 270), jímž se činí některá opatření ve věcech konfiskovaných patentů (tisk 281).

8. Zpráva výboru rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 271) o poplatkových a dávkových úlevách při postupu nemovitostí pro stavby v období pětiletého plánu (tisk 285).

9. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 263) o názvu ministerstva sociální péče a pověřenectva sociální péče (tisk 288).

10. Zpráva výboru sociálno-politického a zdravotníckeho o vládnom nariadení zo dňa 8. marca 1949, č. 73 Sb., o sociálnom poistení príslušníkov vojenských oddielov, pridelených k baníckym alebo iným prácam (tlač 283).

11. Zpráva výboru branného a bezpečnostního o vládním návrhu zákona (tisk 261), jímž se zrušuje Svaz brannosti (tisk 278).

12. Zpráva výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona (tlač 272) o úprave niektorých vecí v odbore školstva a pôdohospodárstva zákonom Slovenskej národnej rady podľa § 96, ods. 2 Ústavy (tlač 294).

13. Zpráva výboru hospodářského o vládním návrhu zákona (tisk 265), jímž se vydávají některé předpisy o veřejných silnících (tisk 282).

14. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 277) o změnách v organisaci veřejné správy a v působnosti jejích orgánů (tisk 292).

15. Zpráva výboru rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 273) o oddlužení svazků lidové správy (tisk 286).

16. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 275) o výkonu lidové správy v sídlech krajů (tisk 293).

Předseda, (zvoní): Zahajuji 29. schůzi Národního shromáždění.

Sděluji, že dovolenou podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal jsem na dnešní schůzi poslancům dr. Hobzovi, Šlingovi, Polákovi, Haškovi, Barešovi, P. Dávidovi, Gaďurkové, Horklové, dr. Jelínkovi, Karlovské, K. Klimentovi, Kopřivovi, Koštejnovi, dr. Mouralové, Mrázikovi, Ant. Novotnému, Pavlovi, Šimonkové, Škrlantové, Šmidkemu, Uhrovi, Zimákové, dr. Patschové, dr. Frišovi, Synkové, dr. Burešovi, Pšeničkovi, Machačové.

Posl. Mikuláš žádá o udělení další zdravotní dovolené na dobu dvou měsíců.

Poslanci Plecháč, Lad. Blaha Hajšman žádají o udělení dovolené do konce července 1949 z důvodu návštěvy tříměsíčního běhu ústřední politické školy KSČ.

Navrhuji udělení těchto dovolených.

Kdo s tímto návrhem souhlasí, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Dovolené se udělují.

Do dnešní schůze dostavil se posl. Antonín Fridrich.

Protože předtím podle § 5 jedn. řádu v kanceláři sněmovní podepsal slibovací formuli, přistoupíme ke slibu podle § 42 ústavy a § 5 jedn. řádu tím způsobem, že přečtena bude ústavou předepsaná formule slibovací, pan posl. Fridrich ke mně přistoupí a vykoná slib podáním ruky a slovem "slibuji".

Žádám o přečtení slibovací formule a pana. posl. Fridricha žádám, aby přistoupil ke mně vykonat slib.

Náměstek gen. tajemníka NS dr. Ramajzl (čte): "Slibuji, že budu věren republice Československé a jejímu lidově demokratickému zřízení. Budu zachovávat její zákony a svůj mandát vykonávat podle nejlepšího vědomí a svědomí k prospěchu lidu a státu."

Posl. Fridrich (podávaje předsedovi ruku): Slibuji.

Předseda: Pan předseda vlády poslal Národnímu shromáždění republiky Československé dopis ze dne 6. dubna 1949, v němž sděluje: "Dovoluji si oznámiti, že president republiky rozhodnutím ze dne 5. dubna 1949 zprostil ministra financí dr. Jaromíra Dolanského řízení ministerstva financí, jmenoval jej předsedou Státního úřadu plánovacího a pověřil jej řízením tohoto úřadu. Zároveň jmenoval dosavadního zástupce ministra financí Jaroslava Kabeše ministrem a pověřil jej řízením ministerstva financí". (Potlesk.)

Přistoupíme k prvnímu odstavci pořadu, kterým je projev předsedy ústavně-právního výboru posl. dr. Bartušky k výročí Ústavy 9. května.

Žádám pana posl. dr. Bartušku, aby se ujal slova.

Posl. dr. Bartuška: Pane předsedo Národního shromáždění, páni poslanci, paní poslankyně!

Uplynul rok od památného dne 9. května 1948, kdy na pražském Hradě v historickém Vladislavském sále schválilo Ústavodárné Národní shromáždění Ústavu 9. května. Nová ústava zakotvila všechno to, čeho náš lid po osvobození dosáhl. Ústavodárné národní shromáždění svým hlasováním zpečetilo tuto chartu práv, která si vybojoval lid obou našich národů. Historický význam tohoto slavnostního aktu tkví právě v tom, že Ústavodárné Národní shromáždění po vítězném únoru 1948 - kdy jasnou a nedvojsmyslnou řečí promluvil náš lid, že napříště bude v této zemí vůle lidu zákonem - schválilo novou ústavu, která vzešla ze skutečné vůle lidu a která i pro budoucnost dá průchod vůli lidu.

K přijetí nové ústavy Ústavodárným Národním shromážděním došlo 9. května 1948. A tak prvé výročí Ústavy 9. května - a stejně každé další výročí - bude na věčné časy splývat s památným datem, kdy slavná sovětská armáda na rozkaz generalissima Stalina osvobodila hlavní město republiky Prahu, kdy se skončila druhá světová válka v Evropě vítězstvím nad hitlerovským Německem. Pan president republiky Klement Gottwald, tehdy jako předseda vlády, dne 9. května 1948 v Ústavodárném Národním shromáždění o tom řekl: "Je hluboká vnitřní souvislost mezi tímto velkým osvobozujícím činem sovětské armády a naší novou ústavou. Bez vyhnání cizáckých vetřelců sovětskou armádou nebylo by nového národního osvobození, nebylo by svobodné republiky. Bez osvobození národního, bez zlomení pout německé okupace nemohl by si náš lid vyrovnat své účty s domácími pány a zrádci, nemohl by se stát hospodářem ve vlastní zemí, nemohl by si vybojovat a vybudovat republiku skutečně novou, skutečně svou, republiku lidově demokratickou. Prostě bez 9. května 1945 nebyl by 9. květen 1948, nebylo by nové ústavy, která zabezpečuje lidu všechny vymožeností posledních tří let."

K přijetí nové Ústavy 9. května došlo po vítězství dělnické třídy a pracujícího lidu v únoru 1948. Domácí a cizí zpátečníci chtěli zmařit uskutečnění nové ústavy. Proto okolo ústavy před únorem a v únoru rozvinul se boj. Generální zpravodaj ústavního výboru univ. prof. dr. Procházka, přímý účastník dvouletých zápasů o novou ústavu, o tom řekl v ústavně-právním výboru: "Do února byly náš ústavní výbor i celé naše Národní shromáždění rozpolceny na dvě skupiny, z nichž jedna chtěla uskutečnit vůli lidu, zakotvit v ústavě revoluční vymoženosti a učinit ji rámcem dalšího vývoje k socialismu, druhá pak všemožně mařila toto dílo a byla by chtěla mít takovou ústavu, aby se stala právním podkladem pro návrat k předmnichovským poměrům, t. j. k neomezenému kapitalistickému zřízení. Tento boj byl v naších vnitřních poměrech v únoru 1948 definitivně rozhodnut. Ale reakcionáři, kteří se tolik vychloubali svou láskou k demokracii, se nepodřídili této vůli lidu v únoru jasně projevené a ve volbách 30. května potvrzené, nýbrž se jeden po druhém vytráceli z republiky. Dnes sedí naši odpůrci z bývalého ústavního výboru a jejích vůdcové téměř bez výjimky za hranicemi a pokračují v marném boji - pokračují v něm pomluvou, vybízením k sabotáži a k teroristickým aktům. Boj o ústavu, která byla před rokem proti jejich vůli uvedena v život a která se všestranně provádí k blahu našeho lidu, proměnil se u nich v boj proti samé existenci republiky, proti samostatnosti a nezávislosti obou našich národů, tedy ve zradu. Tito zrádci přešli plně do tábora imperialismu a potvrdili tak dodatečně - bylo-li o tom kde ještě pochybností - že jejich boj proti nové ústavě byl jenom složkou obecného boje o pokrok či reakci, věrnost Sovětskému svazu či zradu na něm, boj o to, máme-li jít ve svém vývoji dále po cestě k socialismu, anebo po cestě k novému Mnichovu."

Pracující lid dobře pochopil, že reakce chce připravit lid o výsledky národní a demokratické revoluce již tím, že chce oddalovat nebo kazit uskutečnění nové ústavy, která by byla zárukou těchto vymožeností. Proto věc ústavy měla a má nejširší ohlas mezi lidem. Proto také věc uskutečnění ústavy se stala jedním z bojových hesel února. Dělnická třída a pracující lid Československa, vedeny stranou komunistickou, rozdrtily v únoru 1948 možnost provést restauraci kapitalismu vnitřními silami reakce. Hlavní linií naší politiky po únoru 1948 bylo upevnit, konsolidovat a zabezpečit únorové vítězství. A tento úkol - vedle mnoha dalších úspěchů - už jsme splnili také vyhlášením lidově demokratické ústavy, která zaručuje, že napříště v naší republice vůle lidu bude zákonem.

Jeden rok není příliš dlouhá doba, avšak jak významných je těchto 365 dní pro lid našich národů, který je naplnil mírovou budovatelskou prací, obnovou a dalším rozvojem hospodářství, kultury a vědy naší vlasti. Právě minulý rok byl obrovským krokem vpřed na cestě socialistické organisace hospodářství, na cestě budování lidově demokratického právního řádu, na cestě omezování a zatlačování kapitalistických živlů, na cestě výstavby socialistické společnosti. Vždyť celé pracovní období Národního shromáždění vyznačuje se postupným a plánovitým rozvedením Ústavy 9. května v dalších a dalších zákonech. Tak Ústava 9. května, zákon zákonů, stává se právním základem našeho lidově demokratického režimu, základem nového právního řádu a usnadňuje přechod k vyšší společenské formě, socialismu. Trvalo by přespříliš dlouho, kdybych měl vypočítávat velké legislativní práce k provedení Ústavy 9. května. Stačí, když si připomeneme, že všechny tyto zákony zajišťují, aby si lid svými zástupci nejen zákony dával, nýbrž je také svými zástupci vykonával a kontroloval, že tyto zákony formují náš stát, aby v něm všechno hospodářství sloužilo lidu, aby hospodářství bylo vedeno tak, aby vzrůstal obecný blahobyt a aby byl národní důchod spravedlivě rozdělován. V lidové demokracii, jejíž podstatnou složkou je nové hospodářské zřízení, stát vystupuje od samého počátku jako organisátor hospodářského a kulturního života své země. A tak i právo mění svou funkci, odhazuje svou úlohu konservativní, stává se činitelem vývoje, pokroku a budovatelského úsilí, zaměřuje svou práci k převýchově mas všeho pracujícího lidu. A tento fakt je nejlepším důkazem skutečné a tvůrčí síly lidové demokracie.

Ústava 9. května nezůstala na papíře, ústava se provádí. Z celého tohoto legislativního díla k provedení ústavy je nutno zaměřit pozornost k dvěma velkým legislativním pracím: ke krajskému zřízení a k zlidovění soudnictví.

Soustava národních výborů je svou podstatou opravdu nejlidovější organisací, která zapojuje do stálého státního zřízení celé statisícové masy. Nejvýraznější změnou, která definitivně ukončila trvání starých organisačních útvarů správy, je krajské zřízení. Územní organisace okresů, instituce újezdních tajemníků, soustředění výkonu jednotné lidové státní moci v obcích, okresech a krajích, decentralisace administrativy, likvidace zastaralé instituce statutárních měst, celá ta učleněná soustava orgánů lidem volených, lidem kontrolovaných a lidu odpovědných, proniknutá principem a duchem demokratického centralismu, je lidu nejbližší způsob státního zřízení. Francouzský král Ludvík XIV. rád o sobě prohlašoval, že stát je on sám. Dnes mohou všichni pracující lidé Československa plným právem prohlásiti: Stát jsme my všichni. Vždyť oni skutečně jsou pány bohatství své země, hospodáři svého státu, jim patří výkonná a správní moc v celému rozsahu. Pan ministr vnitra V. Nosek na slavnostní schůzi ústavně-právního výboru NS správně řekl: "Opírajíce se o Ústavu 9. května, vytvořili jsme a vytváříme tak novou lidově demokratickou veřejnou správu, novou v celé struktuře své organisace, novou ve složení i rozmístění svých kádrů, novou i v pracovních methodách. Administrativu takovou, která dovede účinně a rychle pomáhat likvidovat poslední zbytky vykořisťovatelské soustavy kapitalistické a která napomůže rychlému vývoji naší vlasti, společenské soustavě, v níž již člověk nebude vykořisťovat člověka, k socialismu."

Všude se uplatňuje vláda lidu, všechny orgány našeho státu slouží lidu, reakce ztrácí legální možnost postavit část státních orgánů proti lidové demokracii. A tak i justice byla vyrvána z rukou reakce a tato důležitá část státního ústrojí stala se součástí lidově demokratického zřízení. Dnes rozhoduje v soudnictví - stejně jako ve všech oblastech státního zřízení - vůle lidu. A tak zlidovění soudnictví dovršuje výstavbu lidové státní moci u nás, jak to prohlásil pan ministr spravedlnosti dr. Čepička na slavnostní schůzi ústavně-právního výboru k 1. výročí Ústavy 9. května. A pokračoval: "Nic neukazuje tak přesvědčivě pronikavou změnu, kterou přinesla lidová demokracie, jako právě to, že pracující člověk se s hrdostí a plnou odpovědností ujímá úřadu soudce. Pracující lid pochopil, že nemůže vykonávat skutečně všechnu politickou moc, jestliže se nebude podílet také na soudní moci a jestliže soudy nebudou pod jeho kontrolou."

Náš lid s opodstatněnou pýchou pohlíží na jednoroční cestu boje a práce, kterou urazil od schválení Ústavy 9. května. Společnost, kterou podle nové ústavy budujeme, nepozná krise, nezaměstnanosti ani zchudnutí mas. Všem pracujícím lidem otevřela se cesta k blahobytnému a kulturnímu životu. Tendence vývoje našeho hospodářství spočívá v tom, že po únoru zesílil a stále sílí sektor socialistický, sektor rozhodující pro další cestu k socialismu. To zaručuje rychlý a neustálý vzestup výrobních sil. V průmyslu i v zemědělství se rozvíjí socialistické soutěžení, vyšší forma boje za produktivitu práce. Tak naše vlast sílí a buduje základy pro další hmotný a kulturní rozvoj všeho pracujícího lidu. Na poli mezinárodním stojí Československo pevně ve světové frontě míru, v jejímž čele kráčí nepřemožitelný Sovětský svaz. Ústava 9. května je proto záštitou budování, pokroku, svobody, nezávislostí a míru naší vlasti. Nikdy nezapomínejme, že jen díky bratrské pomoci SSSR mohli jsme uskutečniti velké demokratické změny a vtělit je v Ústavu 9. května a tak bezpečně postavit náš stát na cestu vývoje k socialismu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP