Na slavnostním zasedání ústavně-právního
výboru, které se konalo dne 4. května 1949,
jsme si znovu připomněli všechny skutečnosti,
z nichž se zrodila nová ústava. Provedli jsme
bilanci, jak jsme ústavou splnili úkol zabezpečit,
upevnit a konsolidovat únorové vítězství.
Znovu jsme si uvědomili, kolik ještě úkolů
je před námi. Především je třeba
plánovitě a rychle dobudovat náš lidově
demokratický právní řád, aby
se stal pevnou zárukou všech vymožeností
lidu, aby celý náš právní řád
rozvinutím ústavy usnadňoval naši cestu
k socialismu.
Náš lid miluje Ústavu 9. května. Je
to lidová charta a charta lidových práv.
Mocná vlna socialistického soutěžení,
jež zachvacuje města i vesnice, továrny, závody,
školy a vědecké ústavy, jakož i
obětavá práce lidu na plnění
pětiletky jsou důkazem nesmírné lásky,
vděčnosti a oddanosti našeho lidu k lidově
demokratickému řádu. Pracující
lid miluje vlastní ústavu, která mluví
o plodech jeho vítězství. Zajišťujme
proto stále, aby její myšlenky ještě
více pronikly do vědomí každého
českého a slovenského člověka,
aby se ústava stala majetkem nejširších
mas. Tento úkol si znovu připomínáme
v prvé výročí Ústavy 9. května.
Je to úkol celé obrozené Národní
fronty.
Právem vzpomínáme prvého výročí
Ústavy 9. května. Je to po slavném 1. máji,
svátku dělnické třídy, svátku
mezinárodní solidarity pracujícího
lidu celého světa. Je to v týdnu výročí
května 1945, dne osvobození našich národů
největším spojencem a přítelem,
Sovětským svazem. Z těchto zdrojů
síly pramení naše oprávněná
radost, s níž vítáme a slavíme
první výročí ústavy. Náš
pracující lid při této příležitosti
vzdává hold velkému osvoboditelskému
dílu Sovětského svazu, které umožnilo
našemu lidu vydání takové ústavy,
která zabezpečuje všechna jeho práva
a zajišťuje mírovou výstavbu státu.
Proto náš lid uctíval 9. květen letos
jako pracovní den a manifestoval přímo na
pracovištích na směně míru své
pevné odhodlání ještě více
zvýšit pracovní úsilí, překročovat
pracovní normu a neustat v práci pro mír.
Pracovní směna 9. května jako směna
míru ve výročí ústavy dosvědčuje
před celým světem, co chtějí
národy našeho státu. A pracovní směna
míru ve výročí ústavy je výrazem
síly lidově demokratického režimu. A
tak práce, právo na práci ústavou
zaručené a ústava prací lidu slavená
a zajišťovaná upevňuje víru v naše
síly a mobilisuje všechen pracující
lid za nová vítězství. (Potlesk.)
Předseda: Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výboru rozpočtového (tisk
291) o státním závěrečném
účtu republiky Československé za rok
1945 (ode dne osvobození do konce roku 1945) - (tisk 240).
Zpravodajem je posl. Janouš, dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Janouš: Pane předsedo, páni
ministři, paní a pánové!
Projednávání státního závěrečného
účtu na rok 1945 nám poskytlo příležitost
v časovém odstupu 4 roků porovnat a změřit
výsledky, kterých jsme v našem hospodářském
životě za tuto dobu dosáhli. Rozpočtový
výbor provedl důkladný rozbor účetní
závěrky druhého závěrkového
období za rok 1945.
Poučení pro nás z toho vyvěrající
bylo zhodnoceno v široké a plodné diskusi.
Rok 1945 byl pro nás rokem nad jiné památným
a historickým. Slavné vítězství
hrdinné Rudé armády nad hitlerovskými
loupežnými hordami vrátilo svobodu i nám
a našim zemím. Košický vládní
program přijatý na první schůzi vlády
dne 5. dubna 1945 byl pevným základem budování
nového státu - státu lidově demokratického
- s novou, vyšší formou demokracie. Lid s nadšením
přivítal zásady Košického vládního
programu a žárlivě střežil jeho
plnění. Pronikavé hospodářské,
sociální a společenské změny,
které až dosud byly u nás provedeny, začínaly
se uskutečňovat právě na základě
Košického vládního programu jíž
v roce 1945. Hospodářské výsledky
dosažené v roce 1945 nejen ve státním
sektoru, ale v celém národním hospodářství,
jsou tedy výsledky hospodaření mimořádné
historické doby s mimořádnými historickými
úkoly.
Čísla obsažená v II. závěrkovém
období státního závěrečného
účtu se nemohou proto mechanicky porovnávat
se žádnou účetní závěrkou
z let předcházejících. Závěrečný
účet je skutečně podrobný a
je sestaven s nevšední odpovědností
a svědomitostí.
Časově se závěrečný
účet vztahuje jen na dobu svobody. Období,
obsahující výsledky z doby nesvobody, bude
souhrnně pojato do zvláštní celkové
zprávy, na které NÚKÚ pracuje.
Formálně zachovává státní
závěrečný účet dřívější
strukturu. Nehospodařilo se podle státního
rozpočtu pro toto období, protože prakticky
nebylo možné státní rozpočet
sdělat. Život tak bohatý na nové situace
a vyžadující si proto plně pozornosti
vlády k zvládnutí všech úkolů
plně zaměstnával příslušné
vládní činitele naléhavějšími
problémy. Proto se hospodařilo podle měsíčních
výkazů, předpokládaných příjmů
a vydání, očekávaných v příštím
kalendářním měsíci. Tyto výkazy
vláda schvalovala a byly zavedeny dekretem presidenta republiky
čís. 52/1945 Sb. výdaje i příjmy
jsou členěny podle kapitol zavedených dekretem
presidenta republiky z 2. dubna 1945, čís. 1 Sb.
Ostatní kapitoly byly doplněny kapitolami podle
vzoru prvé republiky.
Celkově je státní závěrečný
účet rozdělen na tři hlavní
skupiny: I. vlastní státní správa,
II. Správa státních podniků, III.
Správa státního dluhu.
Každá skupina je členěna na účiny
a) v zemích českých a b) na Slovensku. Členění
na ústřední výdaje a příjmy
zavedeno nebylo. Kromě těchto tří
hlavních skupin jsou ještě vykázány
účiny z úvěrových operací
a záloh. Účiny z úvěrových
operací se zakládají na zákonném
zmocnění ministra financí a povereníka
financií.
Účtovací měnovou jednotkou, podle
které jsou výdaje i příjmy vykazovány,
je měnová jednotka Kč, zavedená dekretem
presidenta republiky č. 91/1945 Sb. Podkladem účtování
byly účiny v platidlech různých měn,
které za okupace a ještě po ní u nás
obíhaly. Při zavedení nové měnové
jednotky byl stanoven výměnný poměr
1 K = 1 Kčs a 1 Ks rovněž 1 Kčs.
Než uvedu zásady a hlediska rozboru, dovolte mi, abych
se s tohoto místa dotkl otázky kontroly. Touto otázkou
se rozpočtový výbor zabýval již
při projednávání státního
rozpočtu na rok 1949. Při projednávání
účetní závěrky za rok 1945
byla část debaty opět věnována
otázce kontroly. Při bedlivé pozornosti zjišťujeme,
že rozpočtovému výboru nešlo a
nejde o kontrolu pro kontrolu. Jde mu o ducha a zásady
kontroly a o sjednocení kontroly ve smyslu ustanovení
§ 62, odst. 2 naší Ústavy 9. května.
Proto nám nemůže postačit nebo být
vzorem stav, jaký byl za první republiky.
Pan předseda NÚKÚ dne 27. dubna t. r. ve
své řeči pronesené v rozpočtovém
výboru konstatoval, že dřívější
kontrolní činnost NÚKÚ byla většinou
jen formální a málo účinná.
Je to přirozené, protože šlo převážně
o kontrolu dodatečnou. To samozřejmě odpovídalo
tehdejší formální parlamentní
demokracii. Výsledků kontroly využívaly
všechny tehdejší vládnoucí strany
ke skandalisování protivníků a tak
i k boji za urvání většího podílu
na moci a profitu. Nechtěli nepořádky odstranit,
ale z nepořádků stranicky těžit.
Proto kontrolní aparát musel být tak uzpůsoben,
aby nemohl zabránit nepořádkům již
při jejich vzniku, ale aby těchto nepořádků
mohlo být použito jako zbraně.
My takovou kontrolu nepotřebujeme, protože naší
zbraní není skandalisování. Potřebujeme
kontrolu preventivní, kontrolu, která pomáhá
budovat, kontrolu, která zabraňuje již v samém
vzniku jakýmkoliv nepořádkům. A to
může zaručit jen kontrola lidová. Kontrola,
na které se lid a jeho volené orgány podílejí,
která je ovládána novým duchem, usnadní
a urychlí naši cestu k socialismu. Nejvyšší
účetní kontrolní úřad,
který by byl ovládán takovým duchem,
jaký tam byl v době prvé republiky, nepotřebujeme.
Rozpočtový výbor několikrát
kvitoval, že nejvyšší účetní
kontrolní úřad v Praze a Najvyšší
kontrolný dvor v Bratislave se oprostily od starého
ducha a method tam dříve vládnoucích
a pomáhají v naší budovatelské
práci. Rozpočtový výbor vítá
zájem a pozornost, věnovanou našimi nejvyššími
místy problémům kontroly, což je nejlepší
zárukou, že sjednocení, forma a náplň
kontroly budou řešeny. To je v kostce, co rozpočtový
výbor věnoval ve své rozpravě problému
výstavby orgánu, kontrolujícího naše
národní hospodářství.
Paní a pánové, dnes, kdy máme vyrovnaný
státní rozpočet, dnes, kdy díky úspěšnému
splnění dvouletého plánu je rozsah
naší průmyslově výroby o 10 %
vyšší než v roce 1937, dnes, kdy máme
v pořádku dopravu, kdy se neustále zlepšuje
naše zásobování, kdy máme pevnou
měnu a celý náš hospodářský
život je v plném tempu, mnoho našich občanů
si již uvědomuje, v jakém neutěšeném
stavu jsme začínali v roce 1945. Na mnohých
místech a úsecích bylo vidět spoušť
způsobenou válkou, v celém zhoubném
rozsahu. Ale jen malé procento si dovedlo naše ochuzení
představit v pravém světle. Peněžní
tíseň nebyla pociťována, naopak, přebytek
peněz, za které nebylo možno nic koupit, vyvolával
v širokých masách lidu iluse, že to vše
nebylo tak zlé a že jsme z toho všeho vyšli
dobře a lehce. Tato domněnka byla reakcí
záměrně živena. Proč, pochopíme
hned, když se ohlédneme zpět a provedeme rozbor
jak s hlediska škod, tak hlavně i jejich rozložení.
Není žádným tajemstvím, že
hospodářskou kolaborací s okupanty se řada
zrádců z řad našeho národa obohacovala,
zatím co tisíce nejlepších synů
a dcer národa platilo životy a statisíce dalších
ztrátou svobody. Košický vládní
program pamatoval na potrestání zrádců
a kolaborantů, a to i propadnutím jejich majetku.
Přes to, že všechny strany Národní
fronty tento program přijaly a schválily, praxe
byla jiná. Kolaboranti za část majetku, kterou
dávali ve formě darů sekretariátům
jistých stran, si vykupovali nejen beztrestnost ale i majetek.
Věděli, že se vláda musí tak
či onak vypořádat s přemírou
oběživa, a proto chtěli předem účinnost
chystaných opatření zeslabit poukazováním
na dobrý konec. Pro koho má být ten konec
po stránce hospodářské "dobrý",
už z opatrnosti neříkali.
Není možné rozebírat detailně
ani škody napáchané tím nebo oním
způsobem.
Přepočítáme-li vše to, co shrnujeme
pod pojem válečných škod, podle dnešní
kupní síly naší koruny, dostaneme sumu
1 bilion 351 miliard 800 milionů válečných
škod. Podrobný rozbor škod podle jednotlivých
oborů byl proveden v rozpočtovém výboru
a nebudu jej zde opakovat. Je jen třeba připomenout,
že za těmito čísly se skrývají
statisíce nacisty utracených lidských životů,
statisíce osob s podlomeným zdravím, sníženou
pracovní schopností, nebo lidí bez pracovní
schopnosti vůbec, a statisíce pozůstalých
po popravených a umučených. Za těmito
čísly stojí ukradená válečná
výzbroj a výstroj armády zrazené domácí
a mezinárodní reakcí. Zde před námi
defiluje několik tisíc km zničených
železničních tratí, 1520 mostů,
38 tunelů a 390 stanic. Jen silničních mostů
bylo zničeno a poškozeno 2190 a 20.520 km silnic poškozeno
těžce. Sem musíme zařadit 41.644 zničených
nebo zavlečených osobních automobilů,
1475 autobusů, 17.282 nákladních aut, 29.000
železničních vozů odevzdaných
Němcům, 5.000 vozů odevzdaných Maďarům
a dalších 80.094 za okupace zničených
a zavlečených osobních a nákladních
železničních vozů 2.110 zničených
a zavlečených lokomotiv a dalších 1.169
lokomotiv odevzdaných Němcům a Maďarům.
Sem musíme zařadit spálené Lidice,
Ležáky, Konětopy, Baláže - atd.,
přes 294.000 zbořených a poškozených
obytných domů. Tady si uvědomujeme hodnoty
ztracené bombardováním našich továrních
objektů. A konečně sem musíme zařadit
také zlato Národní banky, Zbrojovky a Škodovky,
zlaté mince vše ve váze ryzího zlata
téměř 51.000 kg, kterého se Němci
zmocnili tím nebo oním způsobem. Tu bychom
si měli připamatovat, že se zmocnili 30.400
kg zlata, které bylo uloženo Londýně,
kterého by se nebyli mohli zmocnit, kdyby londýnská
Bank of England nebyla ochotně uposlechla rozkazu k převodu,
o kterém bezpečně věděla, že
byl Němci vynucen.
To jsou škody jen v několika úsecích
nám způsobené. Škody kulturní,
způsobené uzavřením vysokých
škol, persekucí studentstva, profesorského
a učitelského sboru, se velmi těžko
dají vyčíslit. Statisíce ukradených
nebo zničených knih, historických nebo vědeckých
dokumentů, uměleckých děl a zničených
památek představují škody nenahraditelné.
Německá zášť a nenávist
nás postihla velmi těžce i jinak. Byli umučeni
nebo popraveni vynikající vědci, umělci,
spisovatelé, novináři, architekti, odborníci
v šedé litině a metalurgii vůbec, jakož
i chemici. Nevýslovně smutná kapitola lidských
ztrát je těžkou obžalobou a dokladem zvěrstev
nacistického povýšeného Herrenvolku.
Škody, způsobené státu a státním
financím, byly v rozpočtovém výboru
též velmi podrobně projednány. Výměnným
kursem stanoveným 10 K = 1 ř. m. byla podhodnocena
koruna ihned o jednu třetinu hodnoty. Odbourání
celních hranic mezi t. zv. protektorátem a říší
umožnilo Němcům neohraničené
a nekontrolovatelné vykrádání našich
zemí. Neodváželi jen strojní zařízení
z uzavřených továren, dílen a pod.,
vyváželi i zásoby surovin, a to za cenu odpadu.
Odčerpali veškeré získané devisy,
vykradli zlaté krytí, přivlastnili si zahraniční
účasti našich finančníků
a průmyslníků. Rozvrátili daňový
systém. Vnutili nám říšské
směnky a poukázky. Zatížili protektorát
placením t. zv. matrikulárního příspěvku,
jehož výši rok od roku stupňovali. Stav
oběživa se všemi jejich opatřeními
z předválečných 5 miliard zvýšil
na 109 miliard. Stav vkladů u peněžních
ústavů vzrost z předválečných
asi 66 miliard na 193 miliard 176 milionů na vkladních
knížkách a 69 miliard 887 milionů na
běžných účtech, celkem tedy na
263 miliardy 63 miliony.
Posl. Horák kladně hodnotil snahu vlády
po zavedení pevné měny, t. j. celou měnovou
reformu, mzdovou i cenovou politiku, které byly součástí
měnové reformy a vedly k t. zv. trojnásobku
zvýšení hospodářských
čísel. Při této příležitosti
bylo vzpomenuto kolkování peněz, zavedeného
Rašínem po skončení první světové
války. Oportunistickou politiku naší buržoazie
za Rakouska, upisování válečných
půjček, musel tehdy plně zaplatit pracující
lid. Vždyť každý, kdo přinesl ke
kolkování třeba jen 100 kor., přišel
o plnou polovinu, jako ten, kdo přinesl statisíce.
Válečné vdovy s dětmi, žijící
z nedostačující podpory, invalidé
žijící z renty, nezaměstnaní
demobilisovaní vojáci,ti všichni, kteří
nesli ke kolkování i jen 10, 20, 30 korun, na tuto
Rašínovu měnovou reformu ještě
dnes trpce vzpomínají. A nejen to, po Rašínově
reformě neustále stoupaly ceny všech životních
potřeb a mzdy a platy byly namísto zvýšení
odbourány. Kromě toho je třeba ještě
připomenout pokusy o hromadné pašování
nekolkovaných korun z Rakouska, jejich dodatečné
kolkování a skandální aféry
s pašováním rakouských válečných
půjček, na kterých podnikavci vydělali
desítky milionů korun.
Naše měnová reforma byla jiná. Sociálních
ohledů bylo dbáno, jak to odpovídalo novému
duchu, duchu lidové demokracie. Její doplňující
částí byl zákon o dávce z majetku
a přírůstku majetkové hodnoty. Výnos
byl určen k nápravě měny. Rozpočtový
výbor po zhodnocení rozložení vázaných
vkladů do několika skupin konstatoval, že zatím
co vklady do 30.000 Kčs vynesly podle zákona o dávce
průměrně 14 %, vklady v nejvyšší
vkladové skupině, t. j. od milionu výše,
vynesly jen 25 % z jejich výše. Posl. Štětka
právem tedy konstatoval, že výnos dávek
z majetku a přírůstku majetkové hodnoty
postihl majetně silné vrstvy nedostatečně
a že výnos těchto dávek by byl býval
vyšší, kdyby se byla zachovala progrese a původního
návrhu komunistické strany.
Rozpočtový výbor došel k závěru,
že měnová reforma byla nevyhnutelná,
její charakter se podstatně a zásadně
lišil od Rašínovy měnové reformy
a odpovídal jak zájmu státu, tak i sociálním
potřebám pracujícího lidu. Měnová
reforma nám dala jednotnou, pevnou měnu, nepřinesla
nikým nekontrolovatelné stoupání cenové
hladiny, naopak, vyrovnala mzdové a cenové rozdíly
a výkyvy v celostátním měřítku.
Z bezcenného potištěného papíru,
kterého nám zde okupanti zanechali celé stohy,
se nyní usilovnou a cílevědomou prací
našeho lidu, který tvoří nové
hodnoty, zhodnocují i vázané vklady a zabezpečuje
pevnost nové měny.
Paní a pánové, než přejdu k materii
státního závěrečného
účtu, ještě několik vět
o některých zvláštnostech situace v
r. 1945. Mezi výpočet škod, které ovlivňují
naše hospodářství i dnes, je nutno zařadit
škody, způsobené našemu zemědělství
a našim lesům.
Němci si u nás počínali jako v kolonii.
Zřídili zvláštní úřad,
t. zv. Bodenamt, pomocí kterého začali dělat
t. zv. německou půdní politiku. Pod záminkou,
že jde o majetek židovský nebo o zabezpečení
řádného hospodářství
a podobně, dosadili na 340.000 ha zemědělské
půdy na 6.000 vnucených správců. Na
rozšiřování vojenských cvičišť,
střelnic a letišť zabrali 80.000 ha půdy.
Vysidlovali celé české oblasti. Tyto oblasti
byly v roce 1945 úplně zničené, pole
již několik roků neobdělaná.
Celkový stav hovězího dobytka byl v koncem
roku 1945 jen 80 %, vepřového 57 % průměrného
předválečného stavu. Úrodnost
u obilovin poklesla o 43 %, cukrovky o 42 % a u chmele o 24 %.
Nebylo strojů, nebylo umělých v hnojiv, nebylo
ušlechtilých sádí a osiv. V lesním
hospodářství to nebylo o nic lepší.
Těžební etát byl v letech okupace průměrně
ročně překročován o 52 % proti
normálu. Školky byly naprosto zanedbané, porostům
nebyla věnována dostatečná péče
a jako památka po okupantech zůstalo 180.000 ha
holin a ředin. Byl nedostatek jak zemědělských,
tak i lesních dělníků. Snaha z ministerstva
zemědělství se nesla směrem výpomoci
dobrovolných pracovníků a tak jen na zajištění
žní bylo z Prahy v r. 1945 posláno v organisované
akci 25.000 pracovních sil.