Středa 11. května 1949

Tím, že budou jednotné národní výbory vykonávat působnost na území celého správního okresu a současně i působnost místního národního výboru v hranicích krajského města, mohou podstatnou měrou přispět k sladění zájmů krajského města se zájmy jeho širokého okolí.

Za velký klad je možno považovat zřizování obvodních rad pro jednotlivé části města. Tím se podaří zajistit k spolupráci dostatečný počet lidosprávných pracovníků, kteří, jsouce dobře školení a získávajíce postupně stále nové a nové bohaté zkušenosti, se stanou nejlepšími prostředníky mezi zájmy té které čtvrti a obyvatelstva v ní a zájmy města.

Vládní návrh celkem vhodně počítá s prozatimní úpravou hospodářství jednotných národních výborů. Ukazuje se však, že je zcela odůvodněné úsilí vlády, jak o něm víme z některých projevů pánů ministrů vnitra a financí, abychom novou úpravu finančního hospodářství národních výborů provedli co nejdříve, zvláště když příští územní organisace lidové správy je již dnes takřka celkem hotova.

Také s ustavením zatímních orgánů těchto jednotných národních výborů je možno souhlasiti, ovšem současně s přáním, aby bylo možno také co nejdříve řádně zvolit správní orgány, jak odpovídá duchu naší ústavy.

Všechno toto znamená a bude znamenat hlubokou změnu ve výkonu a vůbec v celém životě naší lidové správy v krajích, okresech i obcích.

Soustava národních výborů je pružnou organisací, která umožňuje stále znovu a nově jejich další zdárný vývoj, bude-li mít k tomu čas, dobrou vůli a tvůrčí činnost všech, kdož v jejich působnosti žijí.

Nelze tvrdit, že vyhlášené normy jsou konečné. Budou ještě podléhat vývoji, z jehož závěrů bude pak nutno případně je přizpůsobit, aby plně sloužily výhradně svému poslání, to jest lidu, a odpovídaly skutečnému životu. Jsou však velkým přínosem k vytvoření správních řádů, jež budou zaručovat pevnou, ale také jednotnou linií, po níž se bude moci v klidu a pokoji ubírati denní život našich občanů, kteří mají své obce, okresy i kraje rádi a rádi pro ně pracují.

Poslanci čs. strany socialistické budou pro vládní návrh zákona o výkonu lidové správy v sídle krajů hlasovat, protože jej považují za další kvádr na stavbě naší lidové demokracie. (Potlesk.)

Místopředseda dr. Polanský (zvoní): Dávám slovo poslednímu přihlášenému řečníkovi, panu posl. Slávovi.

Posl. Sláva: Paní a pánové!

Právě projednávaná osnova zákona o oddlužení svazků lidové správy je jedním z nejvýznamnějších činů Národního shromáždění v poslední době a řadí se organicky k základním zákonům, k zákonu ústavnímu z 9. května a k zákonu o krajském zřízení, z nichž také přímo vychází a které vlastně provádí v jednom z nejdůležitějších oborů, jímž jsou finanční záležitosti svazků lidové správy a především jejich oddlužení. Již v novém zákoně ústavním jsou formulovány nové veliké úkoly samosprávných úkolů, a bylo proto nutno vytvořit předpoklady k jejich splnění. Důležitá je také součinnost všech orgánů lidové správy při uskutečňování velkých plánovaných celostátních budovatelských akcí, jako byl dvouletý plán a jako je nyní pětiletka, k čemuž je naprosto nutné co nejvíce sjednotit naše finanční hospodářství, aby tak plán mohl být všude lépe plněn a také lépe kontrolován.

Vedoucí zásadou všech našich nynějších zákonných opatření je myšlenka nejpronikavějšího zjednodušení správy, a tato idea je také smyslem právě projednávané osnovy, čímž bude také dosaženo žádoucího hospodářského prospěchu nejen celku, ale také krajů, okresů a obcí. Velikým přínosem bude nový zákon zvláště pro komunální svazky chudé, mimořádně zadlužené a jinak postižené.

Tím, že zákonem o oddlužení svazků lidové správy přeneseme na stát finanční břemena okrajových orgánů lidové správy, činíme první krok k jednotnému státnímu finančnímu hospodářství a splňujeme již aspoň v tomto úseku fakt, vyjádřený v rozpočtové debatě Národního shromáždění dne 1. února 1949 panem generálním zpravodajem posl. Janoušem, který tehdy pravil: "Jestliže svazky lidé správy čerpají podle rozpočtu na rok 1949 55,2 % svých příjmů ze státní pokladny, pak jsme se všichni shodovali v tom, že bude lépe, aby rozpočty svazků lidové správy byly příště obsaženy přímo ve státním rozpočtu."

Z tehdejšího projevu pana ministra financí dr. Dolanského je také zřejmo, že již od příštího roku budou v jednotném státním rozpočtu obsaženy také rozpočty krajské, a jednou z příprav k tomuto významnému kroku je právě také projednávaný zákon o oddlužení svazků lidové správy.

Domnívám se, že jednotné a jednoduché uspořádání otázky dluhů samosprávných svazků podstatně umožní jak přechod k rozpočtu jednotnému, tak také lepší plnění úkolů komunálních i úkolů budovatelského plánu v jednotlivých oblastech. Právě dluhy nahromaděné za dlouhou řadu let byly nejtíživějším břemenem v hospodářství svazků lidové správy. Tyto dluhy jsou kromě toho nerovnoměrně rozděleny a bohužel přispívají k zvětšování rozdílů mezi komunálními svazky chudými a bohatými. S prostředky a metodami dosud používanými, k nimž patří i pomocné fondy pro úpravu dluhů okresů a obcí, nelze při novém uspořádání veřejné správy již vystačiti.

Je potřebí provést v této věci radikální nápravu a svazky lidové správy oddlužiti úplně. Tuto pomoc obcím a okresům lze uskutečnit tak, že stát převezme sám dluhy svazků lidové správy, pokud nejde o dluhy podnikové, které budou převedeny na podniky. Podmínkou tohoto oddlužení ovšem je, že napříště nesmí dojít k novému zadlužení svazků lidové správy. Proto nebudou v budoucnosti svazky lidové správy uzavírati zápůjčky, neboť financování investic komunální správy převezme přímo státní rozpočet. Tak bude zajištěno provedení všech investic obsažených v plánu a na druhé straně nebude možno prováděti investice v plánu neobsažené. Oddlužení zahrne kromě okresů a obcí také školní obce a újezdy, které někdy uzavíraly samostatně zápůjčky na stavbu a vybavení škol, ač to nebylo zcela v souhlasu se zákonným stavem.

Do oddlužení svazků lidové správy se zahrnují pouze dluhy ze zápůjček, ať již v jakékoli formě uzavřených, nikoli však závazky administrativní, především ne závazky z dodávek a ze služebního poměru. Mezi dluhy ze zápůjček, které budou státem převzaty a vyřízeny, patří také dluhy ze zápůjček, uzavřených svazky lidové správy v souvislosti s provozem a investiční činností jejich léčebných a ošetřovacích ústavů, jakož i ze zápůjček okresních, uzavřených na investice všeobecných veřejných okresních nemocnic v Čechách. Státem budou převzaty a vypořádány pouze dluhy tuzemské, nikoli také zahraniční, jichž ostatně samosprávné svazky nemají mnoho a jež budou řešeny samostatně.

Jak bylo již dříve řečeno, stát nepřevezme komunální dluhy podnikové. Komunální podniky jsou obdobou podniků národních a proto je věcně odůvodněno, aby si samy uhrazovaly dluhovou službu ze zápůjček uzavřených k jejich vybudování nebo rozšíření. Má-li hospodářství komunálních podniků poskytnouti správný a srovnatelný obraz jejich prosperity, je třeba, aby všechny složky ovlivňující jejich finanční hospodářství byly také v tomto hospodářství vyjádřeny, což platí samozřejmě i o věcech dluhových.

Při oddlužení svazků lidové správy je zákonem uplatňována co nejvíce zásada, aby mnohé dosavadní složité uspořádání, jehož důvody obyčejně dávno pominuly, bylo nahrazeno jasnou a jednoduchou úpravou, aby skutečný dlužník se stal dlužníkem i ve smyslu právním a dlužník formální, aby byl svého závazku zproštěn. Podobné racionalisace se dosáhne soustředěním všech - často drobných - zápůjček u jediného dlužníka a jejich řešením ve formě jednotného emisního státního dluhu. Takto nově upravený dluh bude vyžadovat i mnohem nižšího nákladu než dosud. Přitom všem jen úspora na úrocích, které budou nyní činit nejvýše 3 1/2 % místo dosavadní nejvyšší přípustné sazby 4 3/8 %, a úspora na správních příspěvcích je úsporou skutečnou. Úspora na nákladech umořovacích, které se nyní zvolní, znamená naproti tomu pouze časový přesun, jehož význam však v letech budování je také značný.

Není pochyby, že zákon o oddlužení svazků lidové správy má ze všech těchto důvodů pro komunální celky význam dalekosáhlý a je proto nutno, aby tyto svazky plně pochopily jeho dobrodiní a svým spolupůsobením také umožnily rychlé a přesné jeho provedení. Jde především o to, aby včas byla dodána všechna potřebná data na přihláškách podle stanoveného vzorce, aby tak byla umožněna řádná evidence i kontrola přihlášených dluhů.

Stejně je nutno, aby řádně a v plném pochopení celkové akce oddlužovací sdělily komunální svazky svůj majetek, který v této souvislosti podle § 17 navrhovaného zákona má přejíti na stát. Jsou to vklady a jiné peněžní pohledávky u peněžních ústavů, vázané podle dekretu presidenta republiky č. 91/45 Sb., dále cenné papíry přihlášené podle dekretu č. 95/45 Sb. a státní dluhopisy vinkulované u ředitelství státního dluhu v Praze nebo u státní pokladny pro Slovensko v Bratislavě, pohledávky a nároky, které se staly pochybnými nebo nedobytnými v důsledku válečných událostí nebo uspořádáním státoprávních poměrů, dále nároky na náhradu za znárodněný majetek a jiné nároky a pohledávky, které vypočítává zákon. Je totiž jistě spravedlivé, aby v souvislosti s oddlužením svazků lidové správy přešly na stát některé jejich majetkové složky, které nejsou nezbytné nebo nemají význam pro jejich další hospodaření. Pokud to povahou tohoto majetku není vyloučeno, bylo by ho lze použíti ke snížení státního dluhu. Tím by se aspoň částečně vyrovnalo značné zvýšení státního dluhu, ke kterému dojde po převzetí dluhů svazků lidové správy.

Především však bude těchto aktiv použito k úhradě některých zvláštních závazků svazků lidové správy, o nichž jednají §§ 18 až 20 navrhovaného zákona. V této souvislosti se podle § 18 svazky lidové správy, po příp. komunální podniky zprošťují povinnosti zaplatit přídělovou cenu za majetek, který jim byl nebo bude přidělen do 31. prosince 1949 podle předpisů platných pro rozdělení konfiskovaného majetku a majetku získaného z pozemkových reforem, pokud přídělová nebo kupní cena nebyla zaplacena před účinností tohoto zákona.

Je ovšem možno, že některé svazky lidové správy převedou na stát více majetkových složek než dluhů. Snad to budou jen případy skutečně výjimečné, ale i tu je nutno trvati na dodržení zásady a postaviti všem svazkům lidové správy hledisko celkové a skutečnost, že oddlužení je úpravou všeobecnou, která nečiní rozdílu mezi svazky bohatými a chudými a zájmy celku staví nad zájmy jednotlivých svazků.

Navrhovaný zákon by nedosáhl plně svého cíle, kdyby se také nevypořádal s okolností, že národní výbory většinou dosud nevyúčtovaly výtěžky, které přijaly z rozprodeje a pronájmu konfiskátů, ze zajištěných konfiskovaných hotovostí a složených záloh. Mnohdy použily svazky lidové správy těchto hodnot pro své rozpočtové potřeby nebo na investice, a proto zákon žádá přesné vyúčtování i těchto záležitostí.

V celkovém hodnocení navrhované osnovy zákona lze říci, že jí bude vnesen pořádek do finančních záležitostí komunálních svazků, při čemž stát prokazuje obcím a okresům velikou a obětavou službu. Je proto nutno, aby také tak byl zákon chápán všude, kde jeho účinnost zasáhne.

Celkově představuje tento vládní návrh zákona důležitý přínos, který vybuduje pevný základ pro další činnost lidosprávných svazků a bude důležitým příspěvkem pro jejich další úspěšný vývoj, zvláště pak pro jejich zapojení do budovatelského úsilí ve prospěch všeho pracujícího lidu našeho státu; proto také bude klub poslanců čs. strany lidové pro tuto osnovu hlasovati. (Potlesk.)

Místopředseda dr. Polanský: Společná rozprava je skončena.

Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 15, posl. Juhovi.

Zpravodaj posl. Juha: Vzdávám se slova.

Místopředseda dr. Polanský: Dávám slovo k doslovu zpravodaji k odst. 16, posl. dr. Skálovi.

Zpravodaj posl. dr. Skála: Vzdávám se slova.

Místopředseda dr. Polanský: Vykonáme nyní oddělené hlasování o obou ze společně projednávaných předloh.

Národní shromáždění je způsobilé se usnášeti.

Budeme hlasovati o odstavci 15.

Ad 15. Hlasování o osnově zákona o oddlužení svazků lidové zprávy (tisk 286).

Zpravodajem je posl. Juha.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Juha: Nejsou.

Místopředseda dr. Polanský: Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 6 oddílů, nadpisy oddílů, 28 paragrafů, nadpis zákona a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 6 oddíly, nadpisy oddílů, 28 paragrafy, nadpisem zákona a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 15. odstavec pořadu.

Budeme hlasovati o 16. odstavci pořadu.

Ad 16. Hlasování o osnově zákona o výkonu lidové správy v sídlech krajů (tisk 293).

Zpravodajem je posl. dr. Skála.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. dr. Skála: Nejsou.

Místopředseda dr. Polanský: Přistoupíme k hlasování.

Osnova má 10 paragrafů, nadpisy paragrafů, nadpis zákona a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 10 paragrafy, nadpisy paragrafů, nadpisem zákona a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen pořad schůze.

Klub poslanců čs. strany lidové oznámil spolu s posl. Antonínem Fridrichem, že posl. Fridrich vstoupil do klubu poslanců čs. strany lidové (č. j. 112-11/5-49-S).

Ministerstvo vnitra sdělilo přípisem ze dne 11. května 1949, č. 214/12-11/5-1949-I/5, že povolává na uprázdněný poslanecký mandát za resignovavšího posl. Václava Jiráska posl. Antonína Žáka.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP