Předseda dr John.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Komzala, dr Polanský, dr Procházka,
Richter, Valo, V. David, Žiak.
Zapisovatelé Čáp, dr Jelínek.
Členové vlády: ministři Petr,
dr inž. Šlechta, dr Neuman.
208 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik;
jeho náměstkové dr Ramajzl, dr Rattinger.
1. Zpráva výborů ústavně-právního,
hospodářského a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 306)
o Československé poště, národním
podniku (tisk 317).
2. Zpráva výboru pro řemeslo a obchod k vládnímu
návrhu zákona (tisk 301) o vnitřním
obchodě (tisk 307).
3. Zpráva výboru rozpočtového k vládnímu
návrhu zákona (tisk 300) o konečné
úpravě vnitřního státního
dluhu a některých jiných dluhů z doby
do 31. prosince 1945 (tisk 322).
4. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 280)
o stálých přísežných znalcích
a tlumočnících (tisk 310).
5. Zpráva výboru branného a bezpečnostního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 284)
o zbraních a střelivu (tisk 316).
6. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 298) o vojenských újezdech (tisk
320).
7. Zpráva výboru soc.-politického a zdravotnického
k vládnímu návrhu zákona (tisk 286)
o boji proti pohlavním nemocím (tisk 309).
Předseda (zvoní): Zahajuji 32. schůzi
Národního shromáždění.
Sděluji, že dovolenou na dnešní schůzi
podle § 1, odst. 4 jedn. řádu dal jsem posl.
Buchvaldkovi, Havlíčkovi, Trojanové,
Šalgovičovi, Bašťovanskému,
Obuchové, Janečkové, Honcovi,
Jos. Pospíšilovi, Zuzaňákovi,
Sýkorovi, Martanovičovi, Šmidkemu,
Kapounovi a Hornovi.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výborů ústavně-právního,
hospodářského a rozpočtového
k vládnímu návrhu zákona (tisk 306)
o Československé poště, národním
podniku (tisk 317).
Zpravodajem za výbor hospodářský je
posl. Kolář. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Kolář: Pane předsedo,
pane ministře, slavná sněmovno!
Jako zpravodaj hospodářského výboru
mám za povinnost předložiti dnes slavnému
Národnímu shromáždění
k projednání a ke schválení vládní
návrh zákona tisk 317 o přeměně
státního podniku Československá pošta
na podnik národní. Tato povinnost je pro mne tím
radostnější, že kromě funkce zpravodaje
o tomto zákoně zastávám také
funkci odborového představitele poštovních
zaměstnanců.
Dnešní den je pro všechny naše poštovní
zaměstnance dnem velmi významným, a to nejenom
snad proto, že z nich, z poštovních zaměstnanců
jako zaměstnanců státních s charakterem
t. zv. zaměstnanců definitivních, stanou
se zaměstnanci národního podniku s novým
charakterem jejich zaměstnaneckého poměru.
Ale dnešní den je také proto a hlavně
proto dnem významným, že projednáním
a přijetím tohoto zákona budou položeny
dobré základy pro vybudování podniku
nového typu, který bude schopen lépe plnit
svou společenskou funkci, nežli tomu bylo až
dosud. A bude významným také proto, že
v novém podniku budou zaměstnanci osvobozeni od
všech zpátečnických opatření,
zavedených ve státní správě
rakouskou monarchií, všech opatření,
která odsoudila všechny státní zaměstnance
k bezduchému plnění příkazů
a pokynů často více než nesmyslných.
Budou zbaveni všech opatření, která
v zárodku udusila a zašlapala jakýkoli pokus
o iniciativu, o vlastní úsudek a názor.
Dále je pro poštovní zaměstnance tento
den významný také proto, že přijetím
zákona budou vytvořeny objektivní podmínky
k započetí přeformování poštovních
zaměstnanců na zaměstnance nového
typu, že bude možno vytvářet a formulovat
nového člověka, člověka pokrokového,
iniciativního a socialisticky myslícího,
že budou zeširoka otevřeny dveře novým
pracovním methodám, novým organisačním
formám a že i tak jako pracující ve
výrobě, také poštovní zaměstnanci
při zavedení nových pracovních a organisačních
forem budou moci lépe a více rozvíjet socialistické
soutěžení a údernické hnutí
než dosud a vyrovnat se tak v úsilí o zvýšení
produktivity práce a tím o rychlejší
vybudování socialismu se všemi ostatními
pracujícími.
Paní a pánové, dovolte mi, abych jako zpravodaj
o tomto jistě alespoň pro poštu významném
zákoně odůvodnil nutnost a správnost
jeho vydání.
Již po první světové válce kapitalističtí
národohospodáři cítili neudržitelnost
ponechat zařízení, jako je pošta a poštovní
provoz, v těsném svazku se státní
správou. Již tenkrát si někteří
političtí činitelé uvědomovali,
že by bylo protismyslné chtít vést a
řídit poštu jako každý jiný
státní úřad. Proto byl vydán
zákon č. 404/1922 Sb. a vládní nařízení
č. 206/1924 Sb., jímž měl být
zřízen státní podnik československá
pošta, jemuž by bylo uloženo, aby hospodařil
podle zásad obchodního podnikání.
Jediné z nejvýznačnějších
opatření, které by bylo umožnilo vyhovět
zásadám citovaných zákonných
norem, to jest odloučení podniku od státní
správy, však provedeno nebylo. Nebylo zřízeno
generální ředitelství pošt, i
když byla zřízena funkce generálního
ředitele, který však byl zaměstnancem
nikoli podniku, nýbrž zaměstnancem a součástí
vrchního vedení ministerstva pošt, to jest
státní správy. Odluka podniku od ministerstva
pošt sice provedena nebyla, ale to nijak vysoké byrokracii
v ministerstvu pošt nevadilo, aby nezřídila
správní sbor a revisní komisi pro neexistující
podnik.
A jako generální ředitel, byli i členové
správního sboru a revisní komise vysokými
úředníky ministerstva pošt, kteří
pochopitelně a samozřejmě plně využili
všech daných možností, aby podnik a veškeré
poštovní podnikání bylo zcentralisováno
v ministerstvu pošt a tudíž aby poštovnictví
nebylo řízeno v duchu zásad obchodního
podnikání, nýbrž aby bylo vedeno v duchu
zásad státního byrokratického úřadu.
Funkce generálního ředitele a funkce členů
správního sboru a revisní komise tedy nebyly
zřízeny proto, aby mohlo být vyhověno
zákonu č. 404 a vládnímu nařízení
č. 206, nýbrž jen a jen proto, aby těchto
funkcí bylo použito ve prospěch centralistického
řízení podniku a aby pro několik nejvyšších
úředníků ústředního
úřadu byla vytvořena nová místa,
místa, která pro ně znamenala nový
a další vysoký a ničím nezasloužený
bezpracný zisk
A přece jen ještě v jednom bodě vysoká
byrokracie velmi ochotně vyhověla duchu zákona
č. 404, a to v tom, že zcela ve smyslu kapitalistických
obchodních zásad byli vykořisťováni
drobní poštovní zaměstnanci. Byly zřízeny
nové, platovému zákonu č. 103 odporující
kategorie t. zv. neplně zaměstnaných poštovních
poslů a pomocníků, kteří se
však od ostatních kategorií lišili pouze
názvem neplně zaměstnaných a nejvyšší
měsíční odměnou 380 korun.
Nelišili se však menší zaměstnaností;
naopak, právě tito nejubožejší
s titulem neplně zaměstnaných byli ve veliké
většině zaměstnanci nejvíce zaměstnanými.
Dále byla zřízena kategorie plně zaměstnaných
poštovních poslů a pomocníků,
kteří po dobu 15 až 20 let a někdy i
více byli nuceni sloužit bez jediného platového
postupu, bez jediného povýšení s věčnou
hrozbou propuštění, když se domáhali
zmenšení své bídy.
A tak zákona č. 404 a vládního nařízení
č. 206 nebylo použito k zřízení
podniku s obchodním vedením, nýbrž bylo
jich použito pouze k zřízení, promiňte
mi, několika tak zvaných žlabů a k soustavnému
a bezohlednému vykořisťování
drobných poštovních zaměstnanců,
a pošta a poštovní provoz bez ohledu na platné
zákonné normy byly spravovány a řízeny
v duchu celé tehdejší byrokratické státní
správy.
Ministerstvo pošt a jeho vedoucí zaměstnanci
ve snaze co nejvíce se zavděčiti svým
kapitalistickým chlebodárcům potlačili
veškerou iniciativu pracujícího lidu poštovního
tím, že ho zbavili veškeré možností
spolu zasahovat do řízení poštovního
provozu. Byly vydány obšírné předpisy,
které se během doby staly snůškou obsáhlých
svazků knih a které důsledně odporovaly
praxi a životu, které z lidí vychovávaly
nemyslící služebníky, jimž bylo
zakázáno při výkonu služby myslet
na cokoli jiného nežli na bezduché plnění
předpisů.
Byly vydávány předpisy, podle kterých
důsledně pracovat by bylo znamenalo prakticky sabotovat.
Předpisy ty však dokonale chránily vysokou
byrokracii před následky jejího neodpovědného
vedení podniku. Stovky listonošů, stovky zaměstnanců
vlakových pošt, pokladních úředníků
a jiných zaměstnanců by mohly žalovat,
že vinou rafinovaných předpisů byli
na dlouhá desítiletí odsouzeni k bídnému
živoření a zadlužení, často
až k úplnému zničení s celými
svými rodinami, často i s rodinami blízkých
svých příbuzných, a to jen proto,
že při výkonu služby došlo k nehodě.
Při vyšetřování nehody bylo zjištěno,
že zaměstnanec nepostupoval podle platných
předpisů, podle kterých se však postupovat
naprosto nedalo, a byli proto tito zaměstnanci odsouzeni
zaplatit vzniklé škody.
Dovolte, abych uvedl alespoň jeden konkrétní
případ. Vysoká byrokracie po celá
desetiletí ví, jak se na př. při službě
ve vlakových poštách každodenně
manipuluje s peněžními závěry
tak, že to zásadně odporuje platným
předpisům. Celá desetiletí proti tomuto
postupu vysoká byrokracie nic nenamítá a
v duchu s ním souhlasí, protože prakticky jinak
postupovat vůbec nelze. Avšak v okamžiku, kdy
v peněžním závěru chybí
cenný dopis nebo cenná zásilka a není
zjištěn pachatel, vrhne se byrokracie s celou vervou
na zjišťování, zdali se při manipulaci
s peněžním závěrem postupovalo
podle předpisů, a protože z desetileté
zkušenosti ví, že se tak postupovat vůbec
nedá, je v zápětí zaměstnanec
usvědčen a zaměstnanci, u nichž byla
ztráta zjištěna, jsou povinni ztracenou zásilku
nahradit.
V tomto ohledu byla prostým zaměstnancům
dána plná odpovědnost, ale pouze jen odpovědnost
za jim svěřený úsek služby, zatím
co ve vedení ministerstva pošt a všech ředitelství
pošt vesele bujela anonymita práce a kolektivní
neodpovědnost. Doručovatel byl osobně odpověden
za správně doručený soudní
dopis a v případě jeho chybného doručení
musel nahradit vzniklou škodu.
Přednosta oddělení nebo odboru ministerstva
nenesl na rozdíl od toho žádnou odpovědnost,
třeba na př. za špatný výnos,
jehož vydáním a prováděním
vznikly statisícové a někdy i milionové
škody. Nikdy se nestalo, a to ani v jediném případě,
aby sekčnímu šéfovi nebo podobnému
úředníkovi byla předepsána
náhrada jím zaviněné škody, a
přece těmito lidmi bylo způsobeno na našem
hospodářství mnoho škod, a to nejen
na poště, nýbrž v celém hospodářství.
Mohl bych uvést celou řadu konkrétních
dokladů, jako je na př. stavba poštovní
budovy v Kostelci nad Orlicí, stavba poštovních
budov v Praze VIII. a XVIII., úmyslně špatně
provedena výměna platných známek při
výměně peněz po druhé světové
válce, která umožnila šmelinářům
a nepřátelům lidové demokracie "ulít"
statisíce starých neplatných peněz
do poštovních známek, které platily
ještě 14 dnů po zavedení nové
měny. A nejen prostí zaměstnanci, nýbrž
i přednostové poštovních úřadů
byli zbaveni jakékoli kompetence i ve věcech zcela
malicherných. I přednostové poštovních
úřadů se stali slepými vykonavateli
vrchnostenské vůle.
Dovolte mi, abych uvedl několik konkrétních
dokladů. Tak na př. přednosta úřadu,
třebas i velikého úřadu, nejen že
nemohl rozhodnout o tom, že si dá vymalovat úřední
místnosti, když tyto místnosti nebyly malovány
více než 15 nebo někdy i 30 let, ale on si
nemohl a nesměl ze služebních peněz,
které měl k disposici, koupit ani novou lopatku
na uhlí, když stará již svému účelu
dosloužila. O tom, zdali stará lopatka na uhlí
na poštovním úřadě dosloužila
nebo nedosloužila, nemohl rozhodovat vrchní poštovní
ředitel jako přednosta úřadu, nýbrž
to mohl posoudit pouze inspekční úředník
příslušného ředitelství
pošt, kterým v každém případě
byl vysokoškolsky vzdělaný úředník.
Aby mohl věc správně posoudit, zajel si inspekční
úředník na úřad třebas
i 150 km vzdálený a osobně se přesvědčil,
zda si snad pan přednosta nechce dovolit přepych
nové lopatky, když by ta stará mohla svou funkci
ještě po nějakou dobu plnit. Skutečností,
že pan poštovní rada ve funkci inspekčního
úředníka uznal nutnost koupě lopatky,
se však záležitost, paní a pánové,
ještě nekončila. O svém zjištění
musel podat cestovní zprávu svému přednostovi
oddělení, který spis postoupil k vyřízení
oddělení kompetentnímu, které jej
projednalo, aby pak spis cestoval podle aprobačního
systému od referenta k vedoucímu oddělení
a odtud k vedoucímu aprobační skupiny. Po
projednání spisu na ředitelství pošt
bylo přednostovi úřadu dopisem sděleno,
že byla uznána nutnost vyhovět jeho žádosti
o zakoupení nové lopatky, a přednosta byl
vyzván, aby ve smyslu x-tého předpisu si
dal předložit od tří různých
místních dodavatelů nabídku a tu aby
obvyklou služební cestou postoupil ředitelství
pošt k rozhodnutí. A tak po několika měsících
vážného úředního jednání,
kdy touto záležitostí strávili dobře
placení úředníci ředitelství
pošt několik hodin svého úředního
času, který representoval několik set korun,
po tom, kdy inspekční úředník
obdržel na cestovních dietách taktéž
alespoň 200 Kčs, ne-li více, po tom, kdy
bylo popsáno několik archů papíru,
dostal přednosta pokyn, aby ve smyslu učiněné
nabídky odebral od určené firmy lopatku v
ceně 10 korun a účet aby předložil
do 7 dnů účtárně ředitelství
pošt k proplacení. A celý tento závažný
a těžký případ se končil
prakticky tím, že živnostník, který
lopatku dodal, čekal několik měsíců
na zaplacení účtu.
A takovýchto případů, které
byly běžné, bych mohl slavné sněmovně
předložit stovky a tisíce. Byly by to často
případy, které se odehrály také
již v období lidové demokracie. Mohl bych vyprávět,
jak v roce 1947 na jednom šumavském poštovním
úřadě úředník, který
ztratil klíček od psacího stolu, otevřel
stůl násilím a částečně
jej poškodil; jak pro poškozený stůl byl
vyslán z ředitelství pošt nákladní
vůz, stůl byl odvezen do Prahy, v Praze ve vlastních
dílnách opraven a opět nákladním
autem odvezen na Šumavu. Nákladní auto ujelo
celkem 348 km, propálilo přes 80 l benzínu,
strávilo 2 pracovní dny na cestě na Šumavu
a zpátky, zatím co místní řemeslník
by byl stůl opravil za 50 Kčs.
Nemohu a nechci o všech podobných případech
mluvit, ale dovolte mně, abych použil této
příležitosti a poukázal na nemohoucnost
a nemožnost kapitalisty vybudovaného systému,
podobné situace řešit a odstranit.
V roce 1947 vznesla jednotná odborová organisace
vůči ministerstvu pošt kategorický požadavek,
aby s tímto nemožným stavem bylo skoncováno,
aby byl odstraněn. Odboráři si nápravu
představovali prostě tak, že ministerstvo pošt
vydá výnos, jímž budou přednostové
úřadu zmocněni, aby do částky
dejme tomu 5000 Kčs prováděli sami pod osobní
odpovědností potřebné nákupy
a činili různá drobná opatření,
aby ředitelství pošt dodatečně
předložili účetní doklady k přezkoumání.
Na tento požadavek reagovalo ministerstvo pošt - prosím,
znovu opakuji, v r. 1947 - svoláním obrovské
porady všech přednostů odborů a oddělení
ministerstva pošt, zástupců všech 8 ředitelství
pošt, a na této celodenní poradě vysokých
odborníků byl vypracován veliký, dlouhý
seznam věcí a opatření, které
může přednosta úřadu provést
sám ve své kompetenci s podmínkou dodatečného
schválení nadřízeného úřadu.
Paní a pánové, nedomnívejte se snad,
že z této porady vyšel seznam věcí
závažných. Nikoliv, seznam obsahoval věci
malicherné v ceně několika málo korun,
jako je na př. zmíněná lopatka na
uhlí, hadr na podlahu, křída, rýžový
kartáč a podobné maličkosti.
A tak jako v těchto případech, tak bylo řízeno
naše poštovnictví i ve všech věcech
poštovního provozu vůbec. Na vedoucí
a rozhodující místa se dostávali pouze
zaměstnanci školou již předem pro podobné
funkce vybraní. Přímo absurdní byla
skutečnost, která vydržela po celá dlouhá
léta až do února 1948, že inspekčním
úředníkem ředitelství pošt,
to znamená úředníkem, jemuž byl
svěřen určitý veliký počet
poštovních úřadů, u nichž
měl provádět kontrolu poštovního
provozu a instruktáž se stal člověk
ihned po vystudování práv, bez jakékoli
praxe. Vůbec nic poštovní správě
nevadilo, že při studiu práv neměl příležitost
poznat naprosto nic o poště a pošťácké
vědě. Velmi často se stávalo, že
inspekční úředník, který
viděl provoz pouze z funkce svého úřadu,
se až do konce své úřední dráhy
nenaučil poště rozumět. Přesto
se tito zaměstnanci dostávali v pozdější
době na místa, s nichž poštovní
provoz řídili. Tato skutečnost pochopitelně
kapitalistickému režimu vůbec nevadila, neboť
stačilo úplně, že tento vysokoškolsky
vzdělaný úředník byl věrným
ochráncem zájmů kapitalistické třídy
a společnosti a že v sobě svěřeném
obvodu byl postrachem všech těch zaměstnanců,
kteří by snad našli dost odvahy, domáhat
se změny ducha, který na poštách vládl.