Poštovní služba a její úkony nebyly
plánovány a nebyly ani předvídány.
Jsem přesvědčen, že by se asi velmi
překvapeně tvářil bývalý
vedoucí úředník poštovního
provozu, kdyby měl vysvětlit, čím
jsou určovány poštovní poplatky a sazby.
Nebylo vůbec žádné evidence poštovního
zařízení a tak se stalo - a to se prosím
skutečně stalo a není tomu tak dávno,
pouze něco přes dva roky - že bylo rozhodnuto
položit v určité části Prahy
určitým směrem kabel, aby se pak při
rozkopání terasy pro položení kabelu
zjistilo, že tam již plánovaný kabel je
položen, a to přesně týmž směrem,
jímž měl být veden nový kabel.
Byl to, paní a pánové, slavný únor,
který tento nemožný stav v jeho dalším
vývoji zastavil. Tak jako v celém našem životě,
i na poštách vytvořil únor podmínky
k zavedení nového ducha do poštovnictví.
A dovolte mi, abych jako příslušník
lidu poštovního použil této příležitostí
a alespoň krátce a v zásadách upozornil,
co pro poštu únor znamenal.
Především: tak jako v ostatních oborech
našeho hospodářského života, únor
umožňuje, aby na vedoucí místa byli
dosazeni noví lidé, lidé odborně připravení
a myšlence lidové demokracie oddaní, kteří
- po odstranění těch, kdož dovedli dosavadního
nepružného systému využívat pro
své osobní pohodlí, pro své sobecké
zájmy a pro zájmy nepřátel lidové
demokracie - se pokusili tohoto nepružného systému
a organisace využít ve prospěch lidové
demokracie a socialismu. Nebyla to úloha snadná.
Bylo především nutno zápasit s tvrdošíjnými
názory, že pošta se nedá vésti
jinak, než se až dosud vedla. Po únoru se nejprve
přistoupilo k odstranění anonymity práce
a kolektivní neodpovědnosti všech administrativních
zaměstnanců. 85-90 % všech vyřízených
případů podepsal a rozhodl ten, kdo případ
vypracoval. V dubnu 1948 bylo ze sedmi odborů ministerstva
pošt vytvořeno 5, počet 38 oddělení
byl snížen na 22 a stav zaměstnanců
ministerstva pošt byl v dubnu 1948 snížen o 30
%. Byla provedena reorganisace všech dosavadních ředitelství
post, a to tak, že z celkového počtu 94 oddělení
jich bylo vytvořeno 62 a počet zaměstnanců
snížen s 2400 na 1800. Byla vytvořena nová
organisační struktura poštovních úřadů
tím, že byly vybudovány okrskové poštovní
úřady. Za okrskové poštovní úřady
byly určeny úřady v některých
větších místech, jež jsou nyní
přirozenými centry poštovního provozu
a zároveň hospodářskými středisky
okrsku. Zřízení poštovních okrskových
úřadů znamená zásadní
odklon od dřívější úpravy,
kdy všechny poštovní úřady bez
zřetele na velikost byly organisačně rovnocenné
a neměly téměř žádné
pravomoci. Na okrskové poštovní úřady
byla a bude přenesena z ředitelství pošt
veškerá agenda, kterou lze účelněji
obstarat přímo u výkonných služeben.
Organisační výstavba okrskových poštovních
úřadů bude v celku dokončena zároveň
se zřízením národního podniku.
Vybudování okrskových poštovních
úřadů bylo předpokladem pro nové
pojetí organisace podniku. Její těžiště
se přenáší z byrokratických orgánů
na orgány výkonné služby, žijící
v samém středu poštovního provozu a
proto daleko lépe schopné přizpůsobiti
se okamžitým potřebám života. Je
proto možné nazvat okrskové poštovní
úřady spolu s nově organisovanými
výkonnými technickými služebnami pilíři,
na nichž spočívají základy nové
organisace podniku.
Zmíněné organisační změny
byly provázeny podstatným zjednodušením
administrativní agendy. Z ministerstva pošt byly již
odsunuty veškeré agendy, které tam nepatřily,
aby se tak ministerstvo mohlo stát skutečným
orgánem řídícím. Také
z ředitelství pošt byla přesunuta řada
agend, které mohou být účelněji
obstarávány výkonnými služebnami.
Přesunem agend na nižší složky podniku
byla uskutečněna dalekosáhlá decentralisace.
Rozhodování o mnoha věcech, které
dříve příslušelo ministerstvu
nebo ředitelství pošt, náleží
nyní poštovním okrskovým úřadům.
S decentralisací souvisí nový aprobační
systém, který přenesl značnou část
rozhodovací pravomoci na jednotlivé zaměstnance,
zvýšil jejich odpovědnost, zbavil vedoucí
zaměstnance balastu podpisování běžných
opatření a umožnil, aby věnovali své
síly řešení významnějších
otázek.
Všechny uvedené změny, uskutečněné
od února, znamenají sice značné zlepšení
proti minulému stavu, ale je třeba na ně
pohlížet jen jako na stupeň vývoje,
jako na opatření, která sice hodně
změnila, ale která nejsou schopna přinést
úplnou nápravu. Tento vývoj bude dovršen
teprve přeměnou podniku Čs. státní
pošta na podnik národní. Poštovní
správa učinila již nyní potřebná
opatření, aby zároveň s osnovou zákona
byl vydán také organisační statut,
takže dnes je už přichystána úplná
nová organisace budoucího ministerstva pošt,
ústředního ředitelství i další
organisační výstavba podniku. Těžiště
rozhodování o provozu podniku se zcela přenese
na výkonné služebny, t. j. na okrskové
poštovní úřady a nový typ výkonných
služeben telekomunikačních, t. j. na krajské
telekomunikační správy, jež budou vybaveny
nejširší pravomocí. Dnem znárodnění
posty se ruší všechna ředitelství
pošt, která byla semeništěm byrokratismu,
a podnik nastoupí do nového života s novými
orgány, které jsou bližší lidu,
a orgány koordinačními, kterými budou
t. zvané krajské poštovní inspektoráty.
V sídle každého politického kraje. Na
rozdíl od dosavadních 10 ředitelství,
z nichž každé má průměrně
přes 200 zaměstnanců, bude zřízeno
18 krajských poštovních inspektorátů,
které budou mít průměrně 20-25
zaměstnanců.
Paní a pánově, přes všechno to,
co bylo vykonáno, se při provádění
všech nutných opatření čím
dále tím jasněji ukazovalo, že na starém,
kapitalisty vybudovaném systému se nedá do
budoucnosti a natrvalo vybudovat něco zcela nového,
co by odpovídalo potřebám a snahám
lidové demokracie a budovatelskému úsilí
všeho našeho pracujícího lidu. Čím
dále tím více se na poštách ukazovala
stará leninská pravda, že je nutno kapitalisty
vybudovaný státní systém správy
rozbít, použít z něho věci vyhovující
a vybudovat nový systém, budovaný jen a jen
pro potřeby lidové demokracie a socialismu.
Při provádění všech opatření
směřujících k zlepšení
minulého stavu se v celé nahotě objevila
skutečnost, že byrokracie a byrokratismus netvoří
pouze lidé-byrokraté, nýbrž že
je to systém vybudovaný na kolektivní neodpovědnosti,
systém vybudovaný na anonymitě práce
vedoucích pracovníků, který vytváří
podmínky byrokracie, jež pak automaticky plodí
byrokraty. A proto zcela ve smyslu opět leninské
pravdy, že tak jako anarchisté a anarchismus násilným
odstraňováním následků zla
nemohou přinést trpícímu lidstvu osvobození,
není ani na poštách možné odstraňováním
byrokratů, t. j. odstraňováním následků
zla odstraňovati zlo samo, t. j. odstraňovati systém
a byrokratismus.
Čím dále tím jasněji se ukazovalo,
že má-li být i na poštách úspěšně
splněn hlavní příkaz našeho pětiletého
plánu, t. j. zvýšení produktivity práce,
že toho není možné dosáhnout v
podniku vedeném byť i zlepšeným, ale přece
jen starým systémem, který hlavně
k těm, v jejichž rukou leží jedině
úspěch splnění hlavního příkazu,
t. j. k mase poštovních zaměstnanců,
je naprosto nespravedlivý. Zproduktivnění
práce podniku Československá pošta je
tedy vlastním cílem tohoto zákona. Prvním
významným krokem k tomu bylo zavedení národní
soutěže u Československé pošty
od 1. září 1946. Přesto, že -
nebo snad právě proto, že soutěž
odkrývá pracovní reservy, umožnila porovnávání
výkonů jednotlivých služeben i zaměstnanců
a byla nezbytnou přípravou pro zavedení výkonnostního
systému Československé pošty, který
vstoupil v platnost 1. července minulého roku, se
reakce ve vedení pošty v únoru 1948 rozhodla
tuto soutěž zastaviti. Druhým krokem k zproduktivnění
práce bylo zavedení výkonnostního
systému, který dojde svého vyjádření
také v novém mzdovém řádu,
podle něhož budou napříště
poštovní zaměstnanci odměňováni
za svou práci.
Nová právní forma podniku umožní
důsledné zavedení hospodaření
podle rozpočtu. Bude tak hospodařit nejen podnik
jako celek, nýbrž i jednotlivé jeho složky.
Výsledky jejich hospodaření se projeví
v bilanci jednotlivých služeben podniku a přimějí
vedoucí těchto služeb i všechny jednotlivé
zaměstnance, aby sami usilovali o nejvyšší
produktivitu své práce. Zaměstnanci budou
vedeni tímto systémem k tomu, aby se stali dobrými
hospodáři ve svém podniku, neboť svou
mzdou budou na dobrých výsledcích podniku
interesováni. Budou sami dbát, aby služebny
nebyly ani personálně ani věcně předimensovány
a sami budou hledat zdroje úspor a nové možnosti
jak využít zařízení podniku,
čímž bude podnícena jejich iniciativa.
Zavedením tohoto systému odpadne těžkopádná
a drahá každodenní vrchnostenská kontrola.
Celý podnik bude veden snahou získati si nové
druhy příjmů zavedením nových
služeb lidu a celému národnímu hospodářství.
Tyto služby budou uskutečňovány bez
rozšiřování věcného nebo
personálního vybavení podniku, jen lepším
a hospodárnějším využitím
možností, které má podnik již k
disposici. A právě proto, aby tohoto všeho
mohlo být dosaženo, aby mohla býti zavedena
zdola až nahoru důsledná osobní odpovědnost,
aby mohla býti provedena nejen částečná,
ale důsledná decentralisace, aby mohl být
zcela omezen škodlivý vliv zbytečné
vrchnostenské administrativy a aby přednostům
okrskových úřadů spolu s agendou mohla
býti svěřena také veškerá
pravomoc, aby mohly býti lépe než dosud zaváděny
nové pracovní methody, aby mohl býti vybudován
systém hospodaření podle rozpočtu,
aby mohl býti opuštěn nespravedlivý
a škodlivý systém ohodnocování
zaměstnanců, je bezpodmínečně
nutno vytvořit - jak jsem již řekl - systém
zcela nový. A proto, slavná sněmovno, je
vám dnes předkládán zákon o
přeměně státního podniku Československá
pošta na podnik národní.
Dalším účelem této přeměny
je, jak již řekl pan ministr pošt, také
nutnost přejít i na poště na jednotný
typ národního podnikání v našem
hospodářství.
Paní a pánové, v této části
jsem se pokusil vysvětlit a zdůvodnit nutnost projednávaného
zákona. Nyní mi dovolte, abych v druhé částí
svého referátu objasnil některá významná
ustanovení osnovy.
§§ 1-4 řeší zřízení
a právní postavení podniku obdobně,
jako je tomu u ostatních již zřízených
národních podniků.
§ 5 stanoví, že všechna soukromá
telefonní zařízení, která budou
napojena na poštovní síť, se stávají
majetkem podniku. Toto ustanovení se netýká
zařízení armády, SNB, československých
drah, veřejné správy a národních
podniků. Účelem tohoto znárodnění
soukromého telefonního zařízení,
za které podnik poskytne náhradu, je: za prvé
ještě více upevnit bezpečnost státu,
za druhé dosáhnout jednotné typisace zařízení,
za třetí dosáhnout jednotnosti udržování
telefonního zařízení a za čtvrté
zabránit neoprávněnému držení
telefonního zařízení a neoprávněným
černým stavbám tohoto zařízení,
čímž nejen přichází stát
o poplatky za zastavěné aparáty, nýbrž
tímto způsobem je v období plánovaného
hospodářství narušován telekomunikační
plán pošty. Stávalo se a stává
se ještě dnes, v době, kdy pošta má
naprostý nedostatek telefonního zařízení,
že si jednotlivci toto zařízení, když
na ně prostě mají, mohou koupit, a tak dochází
ke skutečnostem, že telefon nepřijde vždy
tam, kde ho bylo z hospodářských důvodů
nejvíce třeba, nýbrž také tam,
kde jedinec prostě na to měl nebo má.
§ 6 umožňuje novému národnímu
podniku zavádět nové druhy činnosti,
je-li to se zřetelem na jeho zařízení
a s hlediska národohospodářského účelné
a hospodárné. Na tento paragraf, paní a pánové,
zvláště upozorňuji, protože zde
se po prvé v historii našeho poštovnictví
dostává možnosti, aby pošta využila
své dobré organisace, své hustě rozložené
sítě úřadů po celém
území státu ke službám také
jiným nežli jen poštovním.
Pro ujasnění, o jaké nové služby
by mohlo v budoucnosti jít, dovolím si uvést
jeden příklad. Přespolní doručovatel
je povinen osobně při zachování listovního
tajemství doručiti poštu i do vzdálené
samoty. Dejme tomu, že naše samota je vzdálena
od města, v němž je poštovní úřad,
5 km. Tato samota má zaveden elektrický proud k
osvětlení i k jiné spotřebě.
Každý měsíc musí zaměstnanec
příslušného energetického národního
podniku tuto samotu navštívit, aby zjistil spotřebu
elektrické energie, po příp. dodal účet
nebo přímo vyinkasoval částky za spotřebovaný
proud. Stává se tudíž jednou měsíčně,
že z městečka X do samoty Y jdou spolu po jedné
cestě k stejnému cíli 2 zaměstnanci
různých, sice národních podniků,
ale přece jenom zaměstnanci jednoho národního
hospodářství. A v tomto případě
by bylo z důvodu účelnosti a z důvodů
národohospodářských prospěšné,
aby na samotu šel pouze jeden zaměstnanec, který
ze zvláštní povahy své služby nemůže
svůj úkol svěřit zaměstnanci
druhému. V tomto případě je to přespolní
listonoš, který při své služební
návštěvě samoty provede národnímu
energetickému podniku odpočet na elektroměru
a po příp. vyinkasuje peníze, a národní
energeticky podnik uhradí určitou částkou
národnímu podniku pošta služby pro něj
konané.
Dále si dovoluji, paní a pánové, upozornit
na § 10, odst. 1, jehož ustanovení je ve svých
důsledcích revoluční. Tento zákon
je prvním zákonem, uskutečněným
v období lidové demokracie, který stanoví
osobní odpovědnost ústředního
ředitele podniku, a to zcela a bez výhrad.
Po prvé v krátké, ale slavné historii
našeho národního podnikání bude
v čelo našeho národního podniku postaven
ředitel bez představenstva národního
podniku. Jen ústřední ředitel - a
nikdo jiný - bude odpověden za vedení podniku
bez možnosti schovávat se ve své odpovědnosti
za nepostihnutelný kolektiv představenstva podniku.
I toto dalekosáhlé opatření je zcela
v souladu se socialistickou metodou řízení
podniku.
V oddílu III ukládá § 12 národnímu
podniku hospodařit podle zásad plánovaného
hospodaření. Toto ustanovení § 12 je
opět dalším důkazem pokrokovosti celé
osnovy. Na rozdíl od dosavadních ustanovení,
kterými se ukládá ostatním národním
podnikům řídit se zásadou obchodního
podnikání, je v tomto paragrafu uložena
podniku povinnost říditi se zásadami plánovaného
hospodářství, kterážto formulace
lépe vystihuje poslání národního
podniku v období budování socialismu.
Paragraf 16, oddíl IV osnovy, řeší jednu
z nejvážnějších a nejcitlivějších
otázek. Nejcitlivější proto, že
se přímo dotýká 55.000 poštovních
zaměstnanců, a nejvážnější
proto, že od základu změní jejich služební
postavení.
Odstavec 1 tohoto paragrafu stanoví, že dnem zřízení
národního podniku nebo dnem pozdějších
přidělení se stávají zaměstnanci
podniku zaměstnanci v soukromoprávním postavení.
Odstavec 2 určuje, že pracovní a mzdové
poměry upraví pracovní a mzdový řád,
schválený ministerstvem práce a soc. péče.
Co prakticky tato prostá ustanovení znamenají?
V prvé řadě dokazují velkou politickou
uvědomělost většiny poštovních
zaměstnanců, protože přeměna
podniku v národní podnik a změna služebního
poměru poštovních zaměstnanců
děje se v souladu a se souhlasem drtivé většiny
všech zaměstnanců. (Potlesk.) Ano, slavná
sněmovno, poštovní zaměstnanci sami
v široce provedené diskusi vyslovili nadšený
souhlas s přeměnou podniku a s novým uspořádáním
svého služebního poměru.
V čem spočívá jejich nový služební
poměr? Předně v tom, že se pošťáci
stanou ze státních pragmatikálních
zaměstnanců zaměstnanci podnikovými
a že opouštějí starou kapitalistickou
definitivu. Vzpomeneme-li si, že není tomu tak dávno,
co se reakce v roli ochránců definitivy pokusila
zneužít veřejných zaměstnanců
pro své nekalé zájmy, musíme konstatovat,
že skutečnost, v níž se poštovní
zaměstnanci dobrovolně zříkají
této tak obdivované vymoženosti, je opravdovým
důkazem, že tak jako ve výrobě i na
poštách zavládl nový duch a že
s novým duchem se začíná rodit nový
člověk. (Potlesk.) Zrušení definitivy
bude mít v zápětí další
své důsledky v personálních opatřeních,
a to ty, že především budou na poštách
zrušeny všechny nic neříkající
služební tituly. Víme, že naše veřejnost
nevezme toto opatření na vědomí a
dále bude o našich doručovatelích používat
pěkného a českého oslovení
listonoš. Ono skutečně nejde o zrušení
tohoto označení, správně vystihujícího
práci doručovatele. Jde o tituly, které s
prací a posláním poštovních zaměstnanců
neměly naprosto nic společného a které
byly a jsou dědictvím kapitalistické společnosti,
která si tituly vymyslela jenom proto, aby mohla snáze
provádět stavovské rozdělení
pracujících. A proto radostně se všichni
nebo alespoň skoro všichni pošťáci
rozloučí se všemi těmi pomocnými
zřízenci, podúředníky I. a
II. stupnice, se všemi akcesisty, se všemi těmi
revidenty, kteří po celou svou životní
dráhu nikdy nic nerevidovali, se všemi řediteli,
kteří velmi často nic neřídili,
a se všemi ostatními tituly, taktéž nevyjadřujícími
práci a odpovědnost toho kterého zaměstnance.
Místo nezdravého a často pro lidi nedůstojného
poklonkování a titulování nastoupí
jednotné označení "poštovní
zaměstnanec" a v osobním i služebním
oslovení bude daleko lépe zníti: pane Nováku,
nebo půjde-li o člena ROH, krásné
odborářské oslovení: soudruhu Nováku
místo dnešního: pane vrchní oficiále
nižší pomocně-technické služby.
(Veselost. - Potlesk.)
Dalším ozdravením personálních
poměrů bude významné opatření,
podle něhož budou v národním podniku
zrušeny všechny dosavadní služební
kategorie, do nichž byli zaměstnanci zařazeni
ne snad podle svých schopností a druhů vykonávané
práce, nýbrž podle vysvědčení,
které však samo o sobě ještě není
dostatečným důkazem potřebné
kvalifikace. Zrušení kategorií a zařazení
zaměstnanců nikoli podle délky služebních
a fysických let a ne podle honosného titulu, nýbrž
jen a jen podle toho, co dělají a k čemu
mají odborné vědomosti a schopnosti, umožní,
aby se v podniku skutečně všichni schopní
lidé uplatnili.
Všemi těmito opatřeními - zavedením
nového hodnocení a odměňování
zaměstnanců podle zásluhy - bude definitivně
odstraněna nezdravá a nesprávná zásada
ve státní a veřejné správě,
vytvořená v kapitalistické společnosti:
"kus jako kus" a "dělej jenom tolik, aby
tě nevyhodili". Jak jsem již v úvodu řekl,
každý pošťák bude osobně zainteresován
na výsledku hospodaření podniku, každý
bude moci široce a všestranně uplatniti a rozvinouti
své schopnosti. Odstraněním nepružných
a nemožných předpisů, vydáním
nových předpisů rámcových bude
umožněna a uplatněna iniciativa všech
pokrokových. Doba, kdy právo na iniciativu měl
jenom ten, kdo byl v pořadníku o stupínek
výše, je nenávratně překonána.
Výkonnostní systém, prémie hospodárnosti
- to vše umožní poštovním zaměstnancům
v národním podniku, aby svým přičiněním,
svým poctivým výkonem, překonáváním
výkonnostních norem mohli určovat výši
své odměny za práci a tím i výši
své životní úrovně. Poštovní
zaměstnanci od r. 1945 a hlavně od února
1948 již nesčíslněkrát dokázali,
že to myslí s vybudováním socialismu
opravdově. Ve svém budovatelském úsilí,
které při této příležitosti
nelze přejíti, ukázali naší veřejnosti,
že učiní vše, aby pošta byla podnikem
skutečně pokrokovým.