Budeme hlasovat o 1. bodu dnešního pořadu.
Ad 1. Hlasování o osnově zákona,
kterým se zřizuje Státní úřad
pro věci církevní (tisk 354).
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodajca posl. Török: Nemám.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Nejsou.
Přistoupíme k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona v znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové jednomyslně. (Dlouhotrvající
potlesk.)
Tím je vyřízen 1. bod dnešního
pořadu.
Budeme hlasovat o druhém bodu pořadu.
Ad 2. Hlasování o osnově zákona
o hospodářském zabezpečení
církví a náboženských společností
státem (tisk 355).
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. dr Havelka: Nemám.
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Přistoupíme tedy k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 2. bod pořadu.
Přerušuji schůzi na jednu hodinu a příští
schůze začíná přesně
ve 2 hod. odpoledne.
Místopředseda dr Polanský: Zahajuji
přerušenou schůzi. Budeme projednávat
třetí bod denního pořadu, jímž
je
3. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnímu návrhu zákona (tisk 340)
o náhradách cestovních, stěhovacích
a jiných výdajů (tisk 353).
Zpravodajem je posl. Horn. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Horn: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Dosavadní předpisy o náhradách cestovních,
stěhovacích a jiných výdajů
ve státním hospodářství i v
jiných sektorech našeho národního hospodářství
nesly jasné znaky starého řádu, zejména
v tom, že přiznávaly náhrady výdajů
odstupňované podle služebních tříd
a platových stupnic. Nadto ještě dálo
se to na základě předpisů většinou
z doby okupantské. Bylo proto nutno a účelno
vypracovati osnovu zákona, která by, sledujíc
jednotnou sociálněpolitickou linií, upravila
tyto otázky ve všech oborech pracovních, tudíž
jak v sektoru veřejno-zaměstnaneckém, tak
i v sektoru hospodářském pro celé
státní území jednotně.
Náhrady cestovních, stěhovacích a
jiných výdajů a otázky s tím
souvisící jsou až dosud ve veřejném
sektoru upraveny těmito předpisy:
1. vládními nařízeními č.
51-57/1942 Sb. a nařízeními č. 95
a 96/1940 Sb. a předpisy vydanými na jejich základě
pro země české,
2. vládním nařízením č.
136/1943 Sb. z. a předpisy vydanými na jeho základě
pro Slovensko.
Výše diet pro jednotlivé obory hospodářského
sektoru je nejednotná a v řadě mzdových
(platových) vyhlášek nebyla otázka diet
řešena vůbec.
Rozdíl v dosahu i v rozsahu jednotlivých úprav
vyžaduje zjednodušení, jehož bude dosaženo
navrhovaným zákonem.
Navrhovaný zákon je zákonem zmocňovacím
a rámcovým. Jsou v něm upraveny jen základní
a zásadní otázky úpravy náhrad
cestovních, stěhovacích a jiných výdajů,
kdežto úprava podrobností se zůstavuje
dílem vládním nařízením,
zejména však podrobným prováděcím
předpisům, jež podle § 10 navrhovaného
zákona budou vydány v Úředním
listě.
Již tím po formální stránce se
navrhovaná úprava liší od úprav
dosavadních v sektoru veřejném, neboť
úpravy dosavadní upravovaly již samy podrobnosti
náhrad buď přímo ve vládních
nařízeních, jež měla moc zákona,
nebo v prováděcích nařízeních
publikovaných rovněž ve Sbírce zákonů
a nařízení. Novou úpravou bude dosaženo
možnosti rychlejšího přizpůsobování
úprav náhrad služebních výdajů
měnícím se hospodářským
poměrům.
Nejdůležitější však v navrhovaném
zákoně jest, jak již výše zdůrazněno,
to, že navrhovaný zákon bude představovat
pro celé státní území jednotnou
úpravu zásadních otázek náhrad
cestovních, stěhovacích a jiných výdajů
pro všechny osoby - s výjimkou veřejných
funkcionářů - u nichž hrazení
těchto výdajů může přijíti
v úvahu.
Proti vládnímu návrhu zákona se však
rozpočtový výbor usnesl navrhnouti, aby ve
vládní osnově byly provedeny tyto změny:
1. aby z dosahu zákona byli vyňati veřejní
funkcionáři,
2. aby z textu zákona byly vypuštěny maximální
sazby náhrad a ustanovení o stupních výdajů
a aby zákon zmocnil vládu, aby příslušné
maximální sazby stanovila vládním
nařízením.
Vynětí veřejných funkcionářů
z dosahu zákona se navrhuje proto, ježto ústavní
činitele nelze pod úpravu zahrnouti vzhledem k významu
jejich funkce a ježto nelze používat jako argumentu
pro skutečnost, že úprava bude jednotná
pro všechny zaměstnance, poukazu na to, že úprava
se bude vztahovati i na nejvyšší funkcionáře
státu. Taková argumentace a takový postup
by měly příchuť rovnostářství.
Stejně nelze zahrnouti pod zákon ani členy
a funkcionáře národních výborů,
neboť právní poměry těchto funkcionářů
jsou upraveny v příslušných normách
o nich platných a zejména otázky náhrad
skutečných výdajů u těchto
veřejných funkcionářů jsou
v zákoně č. 235/1948 Sb. upraveny vyhovujícím
způsobem.
Ciferné sazby pro jednotlivé druhy náhrad
se navrhuje vypustit ze zákona proto, ježto právě
výši náhrad je nutno přizpůsobovat
skutečným hospodářským číslům.
Bude proto účelné, když tato úprava
bude svěřena vládnímu nařízení.
Rozpočtový výbor projednal vládní
návrh zákona, usnesl se jednomyslně na změnách,
o nichž jsem zásadně promluvil, a rovněž
jednomyslně se usnesl navrhnouti sněmovně,
aby přijala vládní návrh zákona
o náhradách cestovních, stěhovacích
a jiných výdajů podle zprávy výboru
tisk 353. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Ke slovu
není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Má p. zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Horn: Nemám.
Místopředseda dr Polanský: Přistoupíme
k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
zprávy výborové, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy
výborové.
Tím je vyřízen 3. bod pořadu.
Přistoupíme k projednávání
čtvrtého bodu pořadu, jímž je
4. Zpráva výboru rozpočtového k
vládnímu návrhu zákona (tisk 345)
o vkladních knížkách (tisk 352).
Zpravodajem je posl. Horák. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Horák: Paní a pánové!
Osnova zákona o vkladních knížkách,
která má dnes býti schválena Národním
shromážděním, je dalším
a konečným zásahem do skupiny tří
zákonů, a to č. 237, 238 a 239 z r. 1924,
vyhlášených jako t. zv. bankovní zákon.
Dva z těchto zákonů byly již zrušeny
a nyní máme před sebou vládní
návrh zákona o vkladních knížkách,
jehož odhlasováním se zruší prvá
část posledního zákona této
skupiny. A tak z celého bankovního zákona
zůstane pouze skupina předpisů o vnitřním
uspořádání peněžních
ústavů, která bude vložena do dozorčích
řádů a stanov bank, národních
podniků, jež schvaluje ministr financí.
Nežli přikročím k rozboru osnovy samé,
prosím, paní a pánové, za prominutí,
že vás zavedu několik roků zpět
a podíváme se společně do doby, kdy
se začala vyvíjet naše nová měna.
Po zavedení nové měny v říjnu
1945 přicházely nové prostředky do
peněžních ústavů pouze v nepatrné
míře, jelikož obyvatelstvo, věrno zvyku
z doby okupace udržovat doma velké hotovosti, uschovávalo
opět značné částky doma, takže
s postupujícím rozmnožováním
oběživa docházelo k thesauraci nových
platidel. Teprve počátkem r. 1946 počal se
projevovati zvýšený příliv vkladů
u peněžních ústavů, a to především
v důsledku vyprodávání starých
skladů zboží za nové, vyšší
ceny. Hlavním pramenem těchto nově tvořících
se úspor bylo však uvolňování
vázaných vkladů, které bylo prováděno
k tíži emise nových platidel. Jak se to jevilo
v číslicích?
V říjnu 1945 byl stav vkladů na vkladních
knížkách v republice 4,7 mil. Kčs, v
prosinci 1946 stoupl na 15,209 mil. a v prosinci 1947 dosáhl
již částky 27,466 mil. Kčs. Tento vzestup,
jak jsem se zmínil, byl odůvodněn výprodejem
starých skladů zboží za nové,
vyšší ceny a přeměnou starých
vázaných vkladů na nové Kčs.
Dne 1. září 1947 započal činnost
Likvidační fond měnový a od té
doby přestalo uvolňování starých
vázaných korun k tíži nové měny.
Výplata nových korun z vázaných vkladů
provádí se od té doby výhradně
z vlastních prostředků tohoto fondu, takže
uvolňování vázaných vkladů
nerozmnožuje kupní sílu, což by vedlo
k hospodářsky neodůvodněnému
vzrůstu vkladů u peněžních ústavů.
S hlediska vývoje akumulace peněžních
prostředků představuje rok 1948 určité
mezidobí. Krátce po únorových událostech
nastalo určité zpomalení a ochabnutí
vkladové činnosti, které však bylo poměrně
v krátké době překonáno, takže
již v druhé polovici roku 1948 došlo k zlepšení
tvorby úsporných vkladů a vývoj pokračoval
se vzestupnou tendencí obzvláště v posledních
měsících roku, kde se projevil vliv dobré
úrody a postupující hospodářské
konsolidace. Důvěra střádalů
byla posílena a projevila se vzestupem vkladů u
všech peněžních ústavů.
V posledním prosincovém týdnu r. 1948 došlo
k výraznému vzestupu vkladů u peněžních
ústavů, neboť velká řada soukromých
podnikatelů ukládala kvapně své thesaurované
peněžní prostředky z obavy, aby u nich
nebyly nalezeny při kontrole inventur, prováděných
v souvislosti se zavedením všeobecné daně.
Musí nám býti jasno, že peníze
stávají se úsporami teprve tehdy, jsou-li
uloženy u peněžních ústavů
jako vklady. Peníze uložené doma, tedy thesaurované,
nejsou úsporami, jsou spíše našemu plánovanému
hospodářství nebezpečné, neboť
jsou většinou v rukou lidí, kteří
snadno podléhají panice a kteří nebývají
ani třídně, ani státně spolehliví.
Podle dat Státního úřadu statistického
činil celkový vzestup vkladů prvních
vkladatelů na vkladních knížkách
v r. 1948 6,2 miliardy.
Jestliže přírůstek vkladů na
vkladních knížkách činil v r.
1946 14,4 miliardy, v r. 1947 Kčs 12,2 miliardy, pak se
nám přírůstek 6,2 miliardy za r. 1948
zdá slabý. Vedle příčin dočasného
rázu byl způsoben i příčinami
trvalého rázu, z nichž nutno uvésti
pocit zabezpečení pro stáří
nebo nemoc uzákoněním národního
pojištění, odstranění nejistoty
z nezaměstnaností tím, že naše
ústava zaručuje právo na práci, -
to jsou psychologické momenty, - a jako další
příčiny i změnu důchodového
rozvrstvení a s ní spojené změny struktury
národní spotřeby.
Počátkem roku 1949 došlo ke zlepšení
vkladové tvorby proti roku 1948. Přírůstky
vkladů na vkladní knížky, kterých
bylo docíleno v prvních dvou měsících
roku 1949, byly tím potěšitelnější,
že byly získány za změněné
situace tvorby úsporných vkladů. Zjišťujeme
totiž, že jestliže dříve byly tvořeny
vklady kapitálově silnými jedinci, dnes se
nám rozmnožuje počet vkladů drobných
střádalů, pocházejících
z nejširších pracujících vrstev.
A to musí umět naše znárodněné
peněžnictví podchytit.
Organisací peněžnictví, provedenou zákonem
č. 181/1948, položili jsme i základ k soustředění
úspor. Peněžní úspory jsou tím
větší silou, čím jsou soustředěnější,
a to také bylo jedním z cílů při
koncentraci peněžnictví. Musíme se ovšem
také stále starat o našeho střádala,
starat se také o jeho důvěru k peněžnímu
ústavu i k naší měně. Jako každý
rok i letos bude provedena propagační akce spořivosti
v prvním listopadovém týdnu, při které
bude nutno vnésti myšlenku spořivosti do širokých
mas pracujících. Náš střádal
dnes může klidně spát - není
hazardováno s jeho úsporami; jestliže dříve
peněžní ústavy nakládaly se vklady
autonomně, podle vlastního uvážení,
bez ohledu na prospěch široké obce vkladatelů,
dnes je jich plánovitě použito k dobru našeho
hospodářství, k dobru celého našeho
kolektivu.
Předložená osnova rozeznává vkladní
knížky Poštovní spořitelny, nár.
podniku, jako cenný papír znějící
na jméno, a vkladní knížky ostatních
peněžních ústavů jako cenné
papíry znějící na doručitele.
Majitel vkladní knížky Poštovní
spořitelny předkládá při výběru
průkaz totožnosti; naproti tomu u ostatních
peněžních ústavů je doručitel
knížky považován za majitele a svoji totožnost
neprokazuje. Vkladní knížky mohou toho času
vydávat všechny peněžní ústavy,
ovšem ministr financí má možnost toto
právo některým peněžním
ústavům odebrati. Má dále možnost
nařídit, aby předpisy o vkladních
knížkách Poštovní spořitelny
platily buď pro všechny, nebo jen pro některé
peněžní ústavy, a to podle toho, jak
to bude vyžadovat péče o povznesení
spořivosti. Tím by byla jednak zdůrazněna
funkce vkladní knížky, jednak by bylo usnadněno
umořovací řízení. I vládě
je dána možnost, aby podporovala spořivost
tím, že může nařízením
stanoviti daňové i dávkové úlevy
jak pro vklady, tak i pro úroky z nich. Osnova pamatuje
též na to, že vkladní knížky
nesmějí být vydávány bez skutečného
vkladu, což se dříve u některých
peněžních ústavů stávalo,
ačkoli to nebylo přípustné.
Pro podporu vkladatelů bylo vloženo ustanovení
o obchodním tajemství a anonymitě vkladů,
která je zaručena, a porušení se strany
peněžního ústavu se trestá jako
správní delikt.
Rozpočtový výbor projednal vládní
návrh zákona o vkladních knížkách,
tisk č. 345, a doporučuje jej plenu Národního
shromáždění s přesvědčením,
že je posílením pro naši měnu,
pro naše střádaly a že našemu peněžnictví
dává příležitost k rozvinutí
jeho tvůrčích schopností. (Potlesk.)