Středa 7. prosince 1949

(Začátek schůze v 10 hod. 11 min.)

Přítomni:

Předseda dr John.

Místopředsedové Komzala, dr Polanský, dr Procházka, Richter, Valo, V. David, Žiak.

Členové vlády: náměstkové předsedy vlády Fierlinger, dr Ševčík; ministr-předseda Státního úřadu plánovacího dr Dolanský, ministři Nosek, dr Čepička, V. Kopecký, Petr, inž. dr Šlechta, dr Neuman, Plojhar, inž. Jankovcová.

Předseda NÚKÚ dr Friedmann.

231 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik; jeho náměstkově dr Ramajzl, dr Rattinger.

Předseda (zvoní): Zahajuji 37. schůzi Národního shromáždění.

Sděluji, že posl. Vilém Nový vzdal se přípisem ze dne 25. listopadu 1949 poslaneckého mandátu.

Dále se vzdal poslaneckého mandátu přípisem ze dne 5. prosince 1949 posl. dr Roháľ Iľkiv.

Dále sděluji, že ministerstvo vnitra oznámilo přípisem ze dne 15. listopadu 1949, č. 214/1212/11-1949-I/5, že povolává na poslanecký mandát, uprázdněný resignací paní posl. Vlasty Horklové-Damkové, poslance Vladimíra Knapa (č. j. 112 17/11 49-S).

Posl. Vladimír Knap dostavil se do dnešní schůze. Protože před tím podle § 89 jednacího řádu podepsal v kanceláři Národního shromáždění prohlášení, obsahující formuli poslaneckého slibu, přistoupíme ke slibu podle § 42 ústavy a § 90 jednacího řádu NS tím způsobem, že bude přečtena ústavou předepsaná formule slibovací, pan posl. Knap ke mně přistoupí a vykoná slib podáním ruky a slovem "slibuji".

Žádám o přečtení slibovací formule a pana posl. Knapa žádám, aby přistoupil ke mně vykonat slib. (Poslanci povstávají.)

Gen. tajemník NS Kováčik (čte): "Slibuji, že budu věren republice Československé a jejímu lidově demokratickému zřízení. Budu zachovávat její zákony a svůj mandát vykonávat podle nejlepšího vědomí a svědomí k prospěchu lidu a státu."

Posl. Knap (podávaje předsedovi ruku): Slibuji. (Poslanci usedají.)

Předseda: Užší předsednictvo usneslo se dne 1. prosince t. r. na denním pořadu, který byl již členům Národního shromáždění rozeslán. Je to

1. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 378) a právu rodinném (tisk 382).

2. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 379) o zatímních změnách v některých občanských věcech právních (tisk 383).

3. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 380) o matrikách (tisk 384).

4. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 381) o úpravě některých organisačních otázek v oboru soudnictví (tisk 385).

5. Zpráva výboru ústavně-právneho k vládnemu návrhu zákona (tlač 377) o úradných listoch (tlač 388).

6. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 373), kterým se mění a doplňuje zákon o všeobecné dani (tisk 386).

7. Zpráva výborů hospodářského a rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 376) o organisaci výzkumnictví a dokumentační služby (tisk 387).

Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu? (Nebyly.)

Námitek není.

Podle § 24, odst. 1 jedn. řádu rozhodne Národní shromáždění o pořadu prostým hlasováním bez rozpravy. Dám tedy hlasovat. Kdo souhlasí s navrženým pořadem dnešní schůze, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Navržený pořad je tedy schválen.

Přistoupíme k projednávání prvého bodu denního pořadu, jímž je

1. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 378) o právu rodinném (tisk 382).

Zpravodajkou je posl. dr Patschová. Dávám jí slovo.

Zpravodajka posl. dr Patschová: Pane předsedo, páni ministři, slavná sněmovno!

Dnes projednávaný vládní návrh zákona o právu rodinném má svůj hluboký historický význam. Jde především o zákon, který je jasným svědectvím převratných změn, k nímž došlo v hospodářském a politickém zřízení našeho státu poté, když společným hrdinným bojem národů Sovětského svazu a pracujícího lidu Československa byla obnovena samostatnost a svrchovanost našeho státu a kdy materiální i morální pomoci bratrského sovětského svazu i pracovním úsilím našeho lidu je nám umožněno budovat Československo jako lidově demokratický stát, jako přechodné vývojové období k socialismu. Naše ústava z 9. května 1948, určujíc hlavní zásady našeho nového společenského státního řádu a formulujíc hospodářské a politické základy státního zřízení i zásady demokratických reforem ve všech oborech státního, politického i kulturního života, určila také poměr našeho státu k rodině a její místo v námi budovaném společenském řádu. Toto povznesení hlavních zásad, jež upravují manželství a rodinu na stupeň ústavních předpisů, se vysvětluje samou podstatou existence rodin a závislostí její formy na společenském řádu. Rodina je buňkou společnosti, podle níž lze usuzovat na podmínky trvání společnosti a na stupeň jejího vývoje. Rodina v buržoasním třídním státě jeví podobné protiklady a rozpora, v nichž se pohybuje společnost rozpoIcená na třídy, společnost, která není schopna rozřešit a odstranit tyto protiklady a antagonismy.

Československo jako stát lidové demokracie likvidoval kapitalistický řád, položil základy socialistického zřízení a dal se na cestu vývoje, který povede k likvidaci antagonistických tříd s jejich nepřekonatelnými rozpory. Za těchto podmínek se nevyhnutelně mění i rodina, která vždy a všude má v sobě odraz podmínek existence společnosti. Jestliže dnes, po únorovém vítězství našeho lidu nad nezdařeným pokusem reakce o zvrat našeho vývoje, určuje náš stát přebudování všech společenských poměrů na cestě k socialismu, nemůže pominout oblast poměrů manželství a rodiny, v nichž je zvlášť silný vliv buržoasních představ a institucí na miliony lidí a kde v celé řadě případů se vyskytují ještě přežitky feudálního zřízení. Bez očištění těchto poměrů ode všeho toho, co je znetvořuje v buržoasní společnosti, bez přesného formulování oněch zásad, na nichž se bude budovat nový, demokratický řád mnoha milionů lidí, nelze jít cestou k socialismu.

V této souvislosti je nutno vzpomenout charakteristiky, kterou podal Lenin o prvních dekretech sovětské vlády o manželství a rodině jako o dekretech, které svého času spolu s dekrety o zrušení statkářského vlastnictví k půdě a zrušení stavů, s dekrety o rovnoprávnosti národností a s jinými dekrety prováděly očistu "... sociálních poměrů ve státě od středověku, od nevolnictví, od feudalismu". Stačí vzpomenout zákonů carského Ruska, na př. článku 107 desátého svazku Sbírky zákonů Ruské říše, který zněl: "Žena je povinna podrobovat se svému muži jako hlavě rodiny, projevovat mu lásku a úctu, poslouchat ho a prokazovat mu oddanost jako pánu domu", nebo dalších článků, které mluví o tom, že žena se musí naprosto podřizovat vůli svého manžela, musí svého muže následovat, kamkoliv odjede, a nesmí nastoupit práci bez jeho svolení. A dnes v Sovětském svazu platný Kodex zákonů o manželství, rodině a opatrovnictví, přijatý na 3. schůzi XII. zasedání dne 19. listopadu 1926, je všem lidovým demokraciím vzorem uspořádání manželských a rodinných poměrů v duchu spravedlnosti a pokroku a svědectvím toho, jak vysoko převyšuje morálka socialistického státu pokryteckou morálku státu měšťáckého.

Také naše dosud platné manželské a rodinné právo, upravené v rámci občanského zákoníka z r. 1811, vykazuje všechny základní znaky, jež jsou vlastní všem kapitalistickým zákonodárstvím. Každý právní řád je určován hospodářskou strukturou společnosti a vyjadřuje povšechné hospodářské zájmy té třídy, která v dané epoše ovládá hlavní výrobní prostředky. Právní řád za kapitalismu sloužil zájmům buržoasie jako třídy vládnoucí, a proto i právní úprava manželství a rodiny byla odrazem takových poměrů, jež byly charakteristické pro manželství příslušníků této třídy. Manželství a rodina za kapitalismu měly tytéž znaky, jakými se vyznačovaly již v dobách svého vzniku. Vznik těchto institucí je spjat s prvním vývojovým stupněm civilisačním a tím již s počátky třídní společnosti. Smysl a účel těchto institucí pak je dán soukromým vlastnictvím k výrobním prostředkům, neboť úkolem rodinného zřízení je zajistit a odevzdat majetek rodiny pravému a legálnímu dědici vlastníkovu. Tento smysl a účel rodiny zůstal stejný ve všech vykořisťovatelských systémech, jež jsou založeny na principu soukromého vlastnictví, a proto tento smysl a účel má i rodina v kapitalismu. I manželství za kapitalismu bylo, zejména u vládnoucí třídy, nikoli dobrovolným a citovým svazkem, nýbrž nuceným společenstvím na majetkovém základě. A protože tento majetek náležel muži, bylo tím dáno i jeho nadřazené hospodářské i právní postavení vůči všem členům rodiny. Byla proto právní úprava manželství a rodiny, podle slov Leninových, založena na nerovnosti ženy, na despotismu muže a otce, na zásadách ovládání a zotročování.

Nová úprava manželského a rodinného práva vychází ze zcela nového pojetí a z nové funkce, jakou mají manželství a rodina v lidově demokratickém státě. Lidově demokratické zřízení je přechodným stadiem k socialismu a uskutečňuje se v něm hospodářská proměna kapitalistické soustavy v soustavu socialistickou. Výrobní prostředky, jež byly v rukou jednotlivců vykořisťovatelů, se dostávají do rukou společnosti, různé formy vykořisťování jsou postupně likvidovány. Hospodářská konsolidace a zajištění všech pracujících spravedlivým důchodem z trvalého zaměstnání má svůj blahodárný vliv i na vzájemné vztahy mezi lidmi. Novým uspořádáním společností je postupně odstraňováno nízké sobectví a hrubá vypočítavost, charakterisující lidské vztahy za kapitalismu. Vzniká nová morálka, která se odráží i v novém pojetí manželství a rodinných vztahů, pojetí, které odpovídá změněné sociologické funkci manželství a rodiny v lidové demokracii. Ve shodě s rodící se morálkou nastupující socialistické společností vidí stát v manželství a rodině vhodnou formu, jak uspořádat osobní a rodinné vztahy lidí nikoli na podkladě majetkovém, nýbrž na podkladě vzájemné citové náklonnosti a vytvořit tak zdravou základnu pro úspěšnou výchovu dětí jako budoucích občanů nové, vyšší formy státu. Nové rodinné právo je proto normováno ve shodě s novou hospodářskou základnou a na ní spočívající společenskou morálkou nastupujícího vyššího společenského řádu, jehož úkolem je odstranit všechny formy vykořisťování. Tato morálka uznává především vzájemnou lásku v rámci rodiny, jejímž cílem je šťastné soužití lidí a zrození dětí a jejich výchova v uvědomělé socialistické občany.

Nelze nevzpomenout, že nositelem této nové vyšší formy manželství stala se již za kapitalismu dělnická třída. Základem manželských a rodinných svazků dělnické třídy nebyly nikdy soukromovlastnické vztahy a rodinný majetek, k jehož zachovávání a dědění byla monogamie a vláda mužů vytvořena. Ekonomika lidové demokracie, která zajišťuje všechny občany spravedlivým důchodem z trvalého zaměstnání a která postupně začlení stále větší počet žen do společensky produktivní práce, umožní širokým vrstvám pracujícího lidu uzavření manželství nikoliv pod tlakem soukromovlastnických poměrů, nýbrž svobodně, podle náklonnosti a z touhy po šťastném osobním a rodinném životě. U srovnání s manželstvím a rodinou za kapitalismu jde tedy o nový, vyšší typ manželství a rodiny, který je pokrokovou formou manželství a rodiny lidově demokratického státu. Toto manželství a tato rodina je založena na principech plné rovnoprávnosti muže a ženy tak, jak je tato rovnost zaručena ústavou z 9. května 1948. Právní rovnost žen s muži, které bylo dosaženo v rámci osvobozovacího boje dělnické třídy, dochází v osnově zákona o právu rodinném plného výrazu. Požadavek zrovnoprávnění žen, tak naléhavě a úporně, leč přitom marně prosazovaný mezi pokrokovými složkami ženského hnutí v dobách buržoasní demokracie, dochází svého naplnění až nyní, v zákonodárství demokracie lidové. Je to nejlepším důkazem toho, že ani demokratická zásada rovnoprávnosti žen nemůže být uskutečněna v demokracii měšťácké, nýbrž že jí s úspěchem uskutečňuje až demokracie lidová jako vývojové stadium k socialismu.

Jestliže tedy za kapitalismu nejdůležitějším znakem rodiny byla její stránka majetková, pak v lidově demokratickém státě hlavním úkolem rodiny je: vytvořit harmonickou základnu pro soužití dvou rovnoprávných jedinců a zajistit zdravou a uvědomělou výchovu nových občanů budoucího socialistického státu. Majetkový princip není již proto vedoucí složkou při úpravě manželství a rodiny, neboť hmotně je tato rodina zabezpečena hospodářským zřízením lidově demokratického státu, které trvale odstranilo krise a nezaměstnanost a zaručuje každému občanu právo na práci a spravedlivou odměnu za ní. Kromě toho zajišťuje lidově demokratický stát v různých formách širokou péčí o dítě a tím napomáhá manželství a rodině splnit její výchovné úkoly. Těžisko právní úpravy manželství a rodiny nespočívá proto již v hledisku majetkově-právním, jak tomu bylo za kapitalismu, nýbrž zdůrazňuje rodinu jako zvláštní kolektiv, ve kterém jeho členově, spojení soudržností a láskou, projevují druh druhu materiální i morální pomoc, všemožně druh o druha pečují a společnou prací uskutečňují socialistický společenský řád. Tyto charakteristické znaky rodiny, jak se jeví v novém zákonu rodinného práva, řadí rodinu našeho lidově demokratického státu důstojně po bok rodiny sovětské, která svou vysokou společenskou i mravní hodnotou je vzorem pro uspořádání života ve všech lidových demokraciích. Socialistická rodina v Sovětském svazu je vytvořena jako základna harmonického rozvoje svobodných lidí, usilujících o uskutečnění komunistického společenského řádu.

V duchu tohoto pojetí manželství a rodiny byly již po únorovém vítězství našeho lidu vypracovány kodifikační komisí ministerstva spravedlnosti zásady nového rodinného práva. Po vyhlášení legislativní dvouletky p. ministrem spravedlnosti dnem 1. září 1948 bylo v práci pokračováno v rozšířeně kodifikační komisi za účasti zástupců zájmových a masových organisací, jako je Revoluční odborové hnutí, Jednotný svaz českých zemědělců, Rada žen, Čs. svaz mládeže, zástupců z řad dělníků a dělnic a zástupců lidu, takže již tím byl zaručen vliv nejdůležitějších představitelů našeho života na tvorbu tohoto zákona. Při stanovení zásad se vycházelo z pečlivého rozboru současného života tak, aby nejen odpovídal hospodářským a společenským poměrům lidové demokracie, nýbrž aby na rozdíl od právních předpisů doby kapitalistické, jež měly charakter norem konservačních, byl také hnací silou našeho úsilí o dosažení socialismu.

Návrh zákona o právu rodinném je prvním zákonem, který byl vypracován ministerstvem spravedlnosti v rámci legislativní dvouletky, a jeho úkolem je zákonně uspořádat manželské a rodinné vztahy tak, aby tím bylo zajištěno osobní a rodinné štěstí našich občanů. I u nás, ovšem v jiné formě, se uplatňují tytéž principy jako v Sovětském svazu. I tam první kodex zákonů o aktech občanského stavu, právu manželském, rodinném a poručenském, přijatý na zasedání Všeruského ústředního výkonného výboru v r. 1918, byl první kodifikací netoliko sovětského rodinného zákonodárství, nýbrž vůbec první sovětský kodex zákonů. Tato skutečnost je důkazem toho, jaký důraz klade socialistický stát na to, aby vytvořil zákonné podmínky pro plný a nerušený rozvoj osobního a rodinného štěstí svých občanů.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP