Také naše ženy se dnes již nemusí
obávat, že bychom kdykoliv v budoucnosti mohli a chtěli
postrádat jejich pomoci při naší práci.
Naopak, budeme je potřebovati ve stále vzrůstajícím
množství, zaměstnáme je ve všech
možných oborech a jejich pracovní příležitosti
budeme čím dál tím více rozšiřovat.
Vidíme, jak dnes všude, a to i v krajích dříve
hospodářsky zanedbaných, rostou utěšeně
nové velké moderní závody, vyžadující
stále nové pracovní síly. Vynasnažíme
se také, abychom pro lehké práce získali
i méněschopné, jako jsou invalidé,
mladiství a pod. Náš nový hospodářský
řád nám umožňuje, že se
již nemusíme obávat o nedostatek příležitosti
k práci. Naopak, každý náš občan
podle svých schopností bude do celkové práce
a celkového úsilí zapojen, zatím co
v kapitalistických státech nezaměstnanost
nabývá hrozivých rozměrů a
lidé staršího věku nenacházejí
vůbec práci.
Odpadne také obava, která dříve mnohému
státnímu zaměstnanci nedala spát,
že v okamžiku, kdy dovrší svých 35
služebních let, bude dán do pense bez ohledu
na to, zda je ještě svěží, práce
schopný a zda by do pense skutečně rád
šel. Nyní státní zaměstnanec
bude sloužiti bez tohoto časového omezení
a do výslužby odejde tehdy, bude-li skutečně
práce neschopen, anebo dovrší-li 65 roků
svého věku. (Předsednictví převzal
místopředseda Komzala.)
Pro určování vlastní výše
mzdy budou nyní rozhodné platové řády,
vydané podle zmocnění tohoto zákona,
které budou různé pro odlišné
kategorie veřejných zaměstnanců. Bude
zvláštní platový řád pro
zaměstnance správní, pro učitele,
pro zdravotní personál a pro zahraniční
službu. Platové řády budou již
zcela konkretně přihlížet k lepšímu
a spravedlivějšímu rozvržení zaměstnanců
do pracovních tříd, a to podle druhů
prací, které zaměstnanec koná. Takové
rozvržení odpovídá, pokud to vůbec
lze, obdobnému rozdělení pracovníků
ve výrobě a v důsledku toho umožňuje
snadnější srovnání odměny
za práci ve výrobě a ve státní
administrativě. Již z tohoto důvodu bylo především
zapotřebí likvidovat platovou nivelisaci, k níž
došlo již během okupace a také v první
době po květnu 1945, o které jsem se již
zmínil. Důsledky této nivelisace byly ovšem
veliké. Takto určené platy ve skutečnosti
odstraňovaly a podlamovaly iniciativu a snahu po zvýšení
pracovního výkonu u státních zaměstnanců,
poněvadž již svým principem nedovolovaly
odměňovati práci podle zásluhy. Výsledkem
byla zmenšená pracovní výkonnost státního
aparátu jako celku. Nová platová úprava,
aby odstranila nedostatky, musí tedy na rozdíl proti
starým platům lépe zhodnotit kvalitnější
práci ve vyšších třídách.
Jedině tím způsobem mohou nové platové
řády prosadit socialistickou zásadu každému
platit tolik, kolik si svou výkonností a kvalitou
práce zaslouží. Přitom nelze ani takovéto
úpravě upříti charakter sociální.
Odstraněním kastovních přehrad umožňuje
nový zákon nakonec každému, aby svou
vlastní pílí, znalostmi a iniciativou byl
zařazen do vyšší platové třídy,
vykonával vyšší práce a dostával
větší odměnu. Odpadnou nyní dříve
tak časté námitky, že mnohý pracovník
jenom proto, že jej rodiče nemohli poslat na nějakou
školu, nemohl ve svém povolání dosáhnout
odpovědnějších míst, třebaže
sebevzděláním, dlouhou praxí a inteligencí
stal se objektivně daleko schopnějším
k výkonu vedoucí práce než mnohý,
který příslušnou školu absolvoval.
Dnes přichází do veřejné správy
řada zaměstnanců přímo z továren,
od soustruhů, bez vysokoškolského vzdělání,
a přesto každý z těchto nových
zaměstnanců může být zařazen,
jestliže jeho schopnosti budou tomu odpovídat, na
místo nejodpovědnější a v důsledku
toho nejlépe honorované. Přitom výše
platu nebude se řídit pouze zařazením
do příslušné platové třídy.
Platové řády budou zvlášť
odměňovat i funkce ve veřejné správě,
které z různých důvodů, jako
je na př. odpovědnost za práci jiných
lidí, dále vyšší druhy odpovědnosti
atd., vyžadují si vyššího hodnocení,
a to zvláštními funkčními přídavky.
Samozřejmě, že jsme věnovali velkou
pozornost platovým řádům učitelů,
a to nejen z toho důvodu, že učitelé
jsou naším úzkým profilem, že zejména
dnes, kdy dospívají početné válečné
ročníky dětí a naše školy
jsou přeplněny, se nám nedostává
učitelů, zejména na venkově, nejen
proto, že učitelé ve srovnání
s ostatními kategoriemi státních zaměstnanců
téže kvalifikace byli materiálně v nevýhodě,
nýbrž též proto, že masa našich
pracovníků v tomto oboru může působit
výchovně nejen na mládež ve škole,
nýbrž též mimo školu a také
na ostatní občanstvo. Právě učitel
svou průpravou, kulturou a politickým rozhledem,
který má mít, může zejména
na venkově být důležitým veřejným
činitelem a pomáhat účinně
ve výstavbě socialistického státu.
Za dnešních poměrů se před něj
staví celá spousta nesmírně vděčných
a odpovědných úkolů, ať již
jde o výchovu občanstva v novém lidově
demokratickém duchu, či o práci kulturní,
nebo také o spolupráci při plnění
odpovědných úkolů drobného
zemědělce. Pomůže nám zcela jistě
prosazovat vyšší formy hospodaření
na vesnici a stane se tak mocnou pákou pokroku v našem
zemědělství.
Nesmíme zapomínat ani na odborné učitele
v odborných školách nejrůznějších
druhů a typů, které vštěpují
mládeži vedle technických znalostí též
lásku k tvořivé práci ve výrobě
tak, jak to vyžaduje naše socialistické hospodářství.
Nás nový typ lidově demokratického
učitele naváže tak se ctí na pokrokovou
tradici učitele velké éry buditelské,
kdy byl spolunositelem velkých pokrokových národních
myšlenek, a také na dobu pozdější,
kdy ve velkém politickém zápase našeho
proletariátu stála většina z nich vždy
na straně lidu. Proto chápete, že jsme platový
řád učitelů připravovali s
obzvláštní pečlivostí a láskou.
Avšak nejen masa drobných učitelů našich
národních škol, jejichž velký význam
každý právě dnes pochopí, dozná
zlepšení svého materiálního postavení.
(Potlesk.) Chceme také, aby naši vysokoškolští
profesoři, kteří postaví svoji vědu
do služeb lidu, pocítili, že jejich snahy docházejí
vděčného ocenění v národě.
Neméně důležitým oborem jsou
naši zdravotničtí pracovníci, a to jak
personál ošetřující v nemocnicích
a zdravotních ústavech, tak i naši lékaři.
Jsou to vesměs pracovníci konající
nesmírně odpovědnou a pro zdraví lidu
důležitou práci se stále se množícími
a vzrůstajícími úkoly, jak to vyžaduje
moderní lékařské věda a hygiena
a jak to chápe též naše nová lidová
demokracie, která chce postavit celé zdravotnictví
na novou základnu, chce, aby každému pracujícímu
občanu se dostalo v případě nemoci
a úrazu pečlivého a rychlého odborného
ošetření, zejména dnes, kdy budujeme
v duchu naší ústavy a zákona ze dne
15. dubna 1948 naše nové národní pojištění.
Úkoly, před kterými stojí naše
zdravotní služba, jsou přímo obrovské.
Chceme proto, aby každý náš zdravotnický
pracovník - počínaje ošetřovatelkou
v nemocnici - byl si vědom své odpovědnosti
a proto také aby se mu dostalo za jeho namáhavou
a obětavou práci spravedlivé odměny,
abychom také mohli získat nové kádry
spolehlivých pracovníků. Přitom také
netřeba zapomínat, že od lékařů
budeme stále více požadovat, aby věnovali
své síly ne soukromé praxi, kde pouze zámožnému
dostává se přednostního ošetření,
nýbrž aby chápali své povolání
jako skutečné velké humánní
poslání, jako oddanou a obětavou službu
lidu. Vše, co dnes investujeme do zdravotní služby,
bude neobyčejně cenný vklad, který
ponese bohaté úroky.
Spolu s ostatními státními zaměstnanci
upravujeme současně zvláštním
zákonem také pracovní a platové poměry
soudců, soudcovských čekatelů a prokurátorů.
Pracovní a platová úprava této kategorie
státních zaměstnanců neliší
se ve svých principech příliš od úpravy
ostatní. Vzhledem k povaze práce bylo ovšem
nutno připustit některé změny u soudců,
kterým jejich postavení bylo v některých
směrech upraveno přímo ústavou, a
nový zákon staví dnes soudcům na roveň
také prokurátory, jejichž odpovědnost
a kompetence bude připravovaným novým trestním
právem podstatně rozšířena. Zhodnocení
práce celé této kategorie, která se
novým zákonem uvádí v život,
je zajisté přiměřené těžkým
a odpovědným úkolům, které
dnes soudům a prokuraturám v období zvýšeného
třídního boje a střežení
vymožeností, kterých si dělnická
třída dobyla, připadá.
Jsem přesvědčen, že nová úprava
pracovních a platových poměrů prakticky
všech kategorií státních zaměstnanců
a všech ostatních zaměstnanců veřejné
správy bude uvítána ohromnou většinou
těch, kterých se týká. (Potlesk.)
Bude znamenat pro každého schopného a iniciativního
pracovníka podstatné materiální zlepšení.
Naše lidová demokracie splňuje znovu svůj
slib; krok za krokem zvyšuje životní míru
pracujících všech kategorií a zabezpečuje
je proti krisím a nezaměstnanosti. Veřejní
zaměstnanci musí si dobře uvědomit,
že v době, kdy ostatní pracující
na úseku výroby se snaží dosáhnout
co nejvyššího výkonu a největších
úspor a kdy velké hnutí úderníků
v dělnické třídě má
nás přivést k dalšímu zpevnění
našeho národního hospodářství
a ke zvýšení životní úrovně
celého národa, musí se i u nich projevit
snaha vyrovnat pracovní normy ve směru vyšší
produktivity práce. Musí se snažit dosáhnout
i ve veřejné správě co nejvyšší
pracovní ekonomie. Každý jednotlivec musí
zvýšit své pracovní úsilí,
odbourat na svém pracovišti vše to, co je zastaralé,
co ho v dosažení vyšší výkonnosti
brzdí a co je neúčelné. Jen tak, jestliže
plně uskuteční celá masa státních
zaměstnanců tyto předpoklady, vyrovnáme
postupně přehradu, která vlivem kapitalistické
politiky vyrostla mezi pracující třídou
a zaměstnanci státní správy, a uskutečníme
i v tomto směru kýženou zájmovou jednotu
pracujících mas.
Celková úprava státnězaměstnaneckého
práva, jak jsem o ní již mluvil, nese v sobě
řadu revolučních prvků, které
nám ukazují cestu vpřed k socialismu.
Bude ovšem vyžadovat stálé a soustavné
péče a stálého úsilí,
aby v praxi přinesla výsledky, které si od
ní slibujeme. Lze se nadít, že oba zákony
se stanou novým kamenem ve velké budově našeho
nového socialistického státu. (Dlouhotrvající
potlesk.)
Podpredseda Komzala (zvoní): Ďalej sú
prihlásení títo rečníci: posl.
Horn, Koktán, Török, Sláva,
dr Haim.
Dávam slovo pánu posl. Hornovi.
Posl. Horn (přivítán potleskem):
Slavná sněmovno, paní a pánové!
Návrh zákona o pracovních a platových
poměrech státních zaměstnanců
je jednou ze základních a historických úprav,
které provádíme v oboru státního
zřízení, a dokumentuje, jak daleko jsme postoupili
na cestě k socialismu.
Takováto historická úprava pracovních
a platových poměrů někdejších
základních opor kapitalistického státu
a každého třídního státu
nás nutí k tomu, abychom, přistupujíce
vědecky k této otázce, se podívali
do historie na to, jak stát vznikl, jak se rozvíjel
a jak se rozvíjely orgány státní moci.
Engels ve svém Původu rodiny, soukromého
vlastnictví a státu říká: "Stát
tu tedy není od věčnosti. Byly společnosti,
které se bez něho obešly, které neměly
potuchy o státu a státní moci."
V raných dobách lidského věku žili
lidé v rodech a rodové zřízení
bylo společenskou formou, v níž nebylo třeba
státu a státní moci.
"Na určitém stupni hospodářského
vývoje, který byl nutně spjat s rozdělením
společnosti do tříd, stal se tímto
rozdělením stát nutností," říká
dále Engels.
Teprve tehdy, když lidská společnost ve svém
vývoji dosahuje takového stupně, že
se dostává do neřešitelných rozporů
sama se sebou, že se rozděluje do nesmiřitelných
protikladů, které není s to sama zvládnout,
že v ní vznikají protichůdné
hospodářské zájmy, dochází
ke vzniku státu proto, aby tyto antagonistické zájmy
nezničily samu společnost.
Tyto antagonistické zájmy vznikají, když
výrobní prostředky z rodového vlastnictví
přešly do rukou jen určité skupiny lidí,
když tím vznikají třídy a třídní
rozpory. Stát vzniká uprostřed konfliktů
těchto tříd a je proto zpravidla, jak ukazuje
Engels, státem té nejmocnější
hospodářsky vládnoucí třídy,
která se tím stává politiky vládnoucí
třídou a tak získává nové
prostředky k ujařmení a vykořisťování
potlačené třídy.
Tento charakter státu můžeme pozorovat u všech
státních útvarů a vidíme na
nich, že práva přiznaná občanům
byla odstupňována podle majetku a tím bylo
přímo vysloveno, že stát je organisací
majetných tříd na ochranu proti nemajetným.
Prostředky, které získává vládnoucí
třída a které si vytváří
ve státě, který je zdánlivě
nad společností, je veřejná moc. Veřejná
moc existuje v každém státě, a jak říká
Engels, "sílí však tou měrou, jak
se zostřují třídní protiklady
a jak se sousedící státy stávají
většími a zalidněnějšími."
K udržení veřejné moci je ovšem
třeba vymáhat na občanech příspěvky,
daně, které rodové zřízení
vůbec neznalo. Jak postupuje civilisace, vidíme,
že prostředky na udržení veřejné
moci nejen že nejsou poskytovány vládnoucími
třídami, neboť většinu daní
nese v různých formách potlačovaná
a vykořisťovaná vrstva pracujících,
nýbrž že stát "vystavuje směnky
na budoucnost, vypůjčuje si, dělá
státní dluhy".
Veřejnou moc, jakož i právo vymáhat
daně mají v rukou úředníci,
a ti stojí jako orgán společnosti formálně
nad společností, ve skutečnosti jsou však
orgány vládnoucí třídy, orgány
jejího třídního násilí.
Výsadní postavení státního
aparátu je tedy postavením orgánu státní
moci, postavením zvláštního aparátu
pro systematické užívání násilí
a podrobování si lidí násilím.
Tak, jak se vyvíjí stát v různých
etapách společenského vývoje, vyvíjí
se i státní mašinerie, nezbytná pro
panství buržoasie. Vyvíjí se centralisovaná
státní moc. Lenin říká ve Státu
a revoluci, že pro státní mašinerii jsou
nejpříznačnější dva orgány,
úřednictvo a stálá armáda.
Tyto orgány jsou spjaty s vládnoucí třídou,
s buržoasií, a Lenin praví: "Zážitky
každého dělníka ozřejmují
toto spojení neobyčejně názorně
a důkladně. Dělnická třída
na své vlastní kůži se učí
poznávat toto spojení, a proto tak snadno chápe
a pevně si osvojuje učení o nevyhnutelnosti
tohoto spojení."
Jaké důkazy o správnosti Leninových
slov nám podává celý vývoj
společnosti i historie několika posledních
měsíců! Scelbovi pochopové v Italii,
Mochovy stvůry ve Francii poučují vražděním
a krveprolitím dělnickou třídu o tom,
koho chrání policajtský systém západních
demokracií. V Anglii tak zvaná "dělnická
vláda" zakazuje dělnické třídě
oslavu svátku všech pracujících celého
světa, oslavu 1. máje, a hrdiny, kteří
tento den manifestují za tak strašnou věc,
jako je "mír", rozhání policejními
obušky a vodí do vězení.
Lenin říká, že "ve všech buržoasních
revolucích, jež zažila Evropa od pádu
feudalismu, je tento úřednický a vojenský
aparát rozšiřován, zdokonalován
a upevňován. Zejména střední
vrstvy jsou získávány na stranu velké
buržoasie a ve značné míře se
jí podřizují s pomocí tohoto aparátu,
skýtajícího hořejším vrstvám
rolnictva, řemeslníků, obchodníků
a pod. poměrně pohodlná, klidná a
čestná místečka, která stavějí
jejich držitele nad lid."
"Zvláště pak imperialismus, epocha bankovního
kapitálu, epocha obrovských kapitalistických
monopolů, epocha přerůstání
monopolistického kapitalismu v kapitalismus státně-monopolistický
zaznamenává neobyčejné zesílení
"státní mašinerie", neslýchaný
růst jejího úřednického a vojenského
aparátu ve spojení se zesílenou persekucí
proletariátu jak v monarchistických, tak i v nejsvobodnějších
republikánských zemích."
Tato persekuce proletariátu, zvláště
pak jeho uvědomělého předvoje, komunistické
strany, nabývá různého rozsahu a různých
forem. Zatím co Spojené státy severoamerické
stavějí před poslušné soudy nejen
představitele komunistické strany, nýbrž
i všechny pokrokové lidi, ba v poslední době
pokládají za zločince každého,
kdo třeba jen souhlasil s presidentem Rooseveltem, postupuje
Anglie, kterou dnes vedou tak zvaní představitelé
dělnické třídy, ovšem samozvaní,
jinou formou, jak nám o tom podává důkaz
anglický list Times z 8. května 1950 v článku
"Opatření proti komunistům". Zde
se nejprve vypočítávají různá
připravovaná anebo provedená opatření
ve Francii, Australii, Jižní Africe a Kanadě,
a pochvaluje se doslova, "že minulý měsíc
bylo vidět pozorovatelný vzrůst aktivity
v boji, který je stále veden mezi demokratickými
vládami a komunistickými menšinami." V
článku se dále praví: "Mnoho
může býti uděláno, jako se to
děje ve Velké Britannii, bez jakékoli legální
diskriminace komunistů. Vláda nemá povinnost
zaměstnávat jakékoliv osoby v jakékoli
části služby, a ač je zvyklostí
ve svobodných společnostech, že politické
testy nejsou uplatňovány vůči těm,
kteří si přejí pracovat ve veřejné
službě, je vláda zcela oprávněna
to provádět, je-li bezpečnost společnosti
v sázce. Těmito způsoby a za pomoci výkonné
bezpečnostní služby mohou být zabrzděny
nejnebezpečnější formy komunistického
pronikání."
Majíce na mysli vývoj událostí třeba
jen v posledních měsících, nemůžeme
se než obdivovat, když ze zkušeností poúnorové
revoluce v r. 1917 v Rusku uzavírá Lenin: "Z
toho vyplývá, že všechny buržoasní
strany, i ty nejdemokratičtější, včetně
revolučně-demokratických, jsou nuceny zesilovat
persekuci revolučního proletariátu, upevňovat
represivní aparát, to jest opět tutéž
státní mašinerii. Takový průběh
událostí nutí, aby revoluce soustředila
všechny své ničivé síly proti
státní moci, nutí, aby si vytkla za úkol
nikoli zdokonalení státní mašinerie,
nýbrž její rozmetání, její
zničení."
Tím se dostáváme k otázce, zda proletariát
potřebuje stát, jaké jsou jeho formy a funkce.
Tato otázka je v theorii jasně vyřešena
a Lenin říká: "Zatím co vykořisťovatelské
třídy potřebují politické panství
v zájmu zachování vykořisťování
většiny menšinou, to jest v zájmu vykořisťování
většiny menšinou, potřebují vykořisťované
třídy politické panství v zájmu
úplného odstranění jakéhokoli
vykořisťování, tedy v zájmu obrovské
většiny proti nepatrné menšině
otrokářů, t. j. statkářů
a kapitalistů."