Z nové konstrukce platů vyplývá, že
mizí dosavadní činovné a tím
i dosavadní rozdílná výše platu
podle místa působiště, takže za
stejnou práci se přiznává nárok
na stejný pracovní příjem, bez ohledu
na to, zda zaměstnanec působí na venkově
nebo v Praze. To znamená podstatné zlepšení
zejména pro státní zaměstnance v menších
městech a pro učitele na venkově. Učitel
působící na venkově bude zvýhodněn
ještě více v důsledku přiznání
diferenčních platů, jimiž se hodnotí
obtížnější práce učitele
na málotřídní škole, a přiznáním
pedagogických odměn, takže jeho pracovní
příjmy budou odpovídat obtížnější
práci ve škole na vesnici a úkolům,
které má při výstavbě socialistických
forem hospodaření na vesnici.
Nová úprava odstraňuje také dosavadní
záplavu zvláštních služebních
přídavků. Pro zhodnocení vyššího
výkonu, kvalitnější práce, větší
odpovědnosti dává prémiový
systém dostatečné možnosti a umožňuje
lépe odměňovati zvlášť výkonné,
iniciativní a spolehlivé zaměstnance, nežli
dosavadní paušální služební
přídavky, které dostávaly určité
kategorie zaměstnanců bez ohledu na výkon.
Výchovné, které dosud tvořilo součást
platu, se nahrazuje přídavkem na děti (§
15), který však již není součástí
mzdy, nýbrž má, stejně jako tomu je
v hospodářském sektoru, povahu sociální
dávky.
Přibližuje se tedy nová platová úprava
poměrům v hospodářském sektoru.
Při stanovení základních platů
v jednotlivých pracovních třídách
jsme se snažili přiblížiti se hodnocení
těchto tříd v hospodářském
sektoru. Z toho důvodu však bylo třeba zlikvidovat
nivelisaci platovou, k níž se ve veřejné
správě došlo jednak za protektorátu,
jednak po květnu 1945, zejména v souvislosti s měnovými
opatřeními v listopadu 1945 a ztíženými
zásobovacími poměry prvých poválečných
let.
Tato nivelisace platů ve veřejné správě
nedovolovala odměňovat zaměstnance podle
hodnoty jejich práce a podle výkonu. Podlamovala
iniciativu zaměstnance, byla příčinou,
že zaměstnanci se často vyhýbali odpovědným
funkcím, a brzdila zejména doplňování
kádrů zaměstnanců veřejné
správy z výroby a zejména z dělnických
řad. Tato nivelisace proto působila jako brzdící
prvek při přestavbě celé naší
veřejné správy, s kterou jsme započali
již v roce 1945 zřízením národních
výborů a v které jsme zejména po únoru
1948 velmi intensivně pokračovali. Bylo proto třeba
vyhudovat pružnou platovou soustavu, odstranit dosavadní
nivelisaci platů, a to jak přizbůsobením
mzdy v nejnižších pracovních třídách
mzdám platným pro odpovídající
práce v hospodářství, tak i vyšším
hodnocením prací ve vyšších platových
třídách, nežli tomu bylo dosud ve veřejné
správě. Jedině takto můžeme dospět
k tomu, aby i ve veřejné správě se
prosadila socialistická zásada "každému
podle jeho práce". Přitom má každý
možnost, aby svou pílí, znalostmi, iniciativností
dosáhl lepšího zařazení a tím
platu přiměřeného svým schopnostem.
Zařazení do pracovní třídy
a tím i výše platu není neměnné.
Vykonává-li zaměstnanec vzhledem ke svým
schopnostem a znalostem s úspěchem práce
zařazené do vyšší platové
třídy, přeřadí se do této
vyšší třídy. Mohou tedy dělníci
z továren a zaměstnanci z výroby i bez předběžného
vysokoškolského vzdělání, prokáží-li
potřebné schopnosti, zaujmout i nejodpovědnější
místo ve veřejné správě. Tím
se ovšem nesnižuje význam předběžného
vzdělání. Jeho význam však není
již v tom, jako tomu bylo dosud, že dávalo automatický
nárok na zařazení do určité
služební třídy a tím na určitou
výši platu, nýbrž v tom, že poskytuje
zaměstnanci vyšší kvalifikaci a umožňuje
mu tak konání obtížnější
a odpovědnější a tedy i lépe
odměňované práce.
K přeřazení do jiné pracovní
třídy dochází nejenom při přechodu
do vyšší platové třídy,
ale je možno i přeřazení do nižší
platové třídy, není-li zaměstnanec
dostatečně způsobilý k výkonu
prací, odpovídajících jeho dosavadnímu
zařazení, nebo vyžaduje-li toho změna
organisace práce úřadu. Toto přeřazení,
stejně jako když zaměstnanec na vedoucím
místě přestane vykonávat svou funkci,
má za následek snížení platu
na úroveň odpovídající hodnotě
jeho nové práce. Vzhledem k tomu, že pro převod
zaměstnance do nových příjmů
nebude rozhodující jeho dosavadní platové
zařazení, nýbrž povaha prací,
které koná, může dojít v některých
případech k tomu, že nové příjmy
by měly být nižší nežli dosavadní
jeho příjmy. Aby nedošlo k tvrdostem a snížení
životní úrovně zejména u sociálně
slabších kategorií zaměstnanců,
budou těmto zaměstnancům po dobu jednoho
roku a sociálně nejslabším trvale poskytovány
vyrovnávací přídavky, jimiž se
jejich nový pracovní příjem doplní
na výši dosavadních příjmů
(v duchu § 28 zákona).
Zařazení do nových pracovních příjmů
bude provedeno podle prací, které zaměstnanec
převážně konal před účinností
zákona o pracovním a platovém právu
státních zaměstnanců. Až do provedení
zařazení se vyplácejí zálohově
dosavadní příjmy. Počítáme
s tím, že v celé státní správě
bude zařazení zaměstnanců do nových
pracovních příjmů do konce července
provedeno a že od srpna budou zaměstnanci již
dostávat příjmy podle nového platového
řádu. Při zařazování
do nových platových tříd a převodu
do nových platů spolupůsobí ve smyslu
dekretu č. 104/1945 příslušný
orgán jednotné odborové organisace. Účast
jednotné odborové organisace stejně jako
možnost odvolat se ve sporech z pracovních poměrů
k rozhodčí komisi (§ 31) dává
zaměstnanci záruku, že přeřazení
bude provedeno pokud možno účelně a
spravedlivě. Rozhodčí komise, příslušné
výlučně pro spory veřejných
zaměstnanců z pracovního poměru, budou
zřízeny v celé veřejné správě
u příslušných osobních úřadů
a budou složeny paritně ze zástupců
státní správy a ze zástupců
Revolučního odborového hnutí. Tyto
rozhodčí komise nejsou snad nějakým
privilegiem veřejných zaměstnanců,
nýbrž jen předběžným dílčím
řešením otázky, která bude muset
být řešena v rámci kodexu práce
pro veškeré zaměstnance.
Zásadní význam na cestě přizpůsobení
se pracovním a platovým podmínkám
v hospodářství má ustanovení
§ 29zákona o přechodu veřejných
zaměstnanců na národní důchodové
pojištění. Národní pojištění
hodnotí, jak známo, jinak léta strávená
v zaměstnaneckém poměru a poskytuje proto
jiné dávky nežli dosavadní pensijní
zaopatření veřejných zaměstnanců.
Křivka nároků stoupá v národním
pojištění z počátku rychleji,
avšak s výjimkou nejbližších zaměstnaneckých
kategorií nedosahují důchodové dávky
národního pojištění výše
dosavadních pensí zaměstnanců veřejné
správy. Provádíme-li však vyrovnání
veřejných zaměstnanců s hospodářským
sektorem po stránce platové, musíme, i pokud
jde o výši pensijních nároků,
provésti vyrovnání. Přitom je však
nutno zdůraznit, že pensijní nároky
získané ve veřejném pensijním
zaopatření do 1. dubna 1950 zůstanou pravděpodobně
zachovány. A chtěl bych zde poznamenat, že
dnes naše plánované hospodářství,
rozvoj naší výroby umožňuje každému
zapojit se do práce a umožňuje i pensistům
najít si vhodnou práci a doplnit si tak svůj
pensijní důchod pracovním příjmem.
Vláda toto zapojení důchodců do aktivní
práce podporuje i svou daňovou politikou, i změnou
předpisu o krácení důchodu v důsledku
pracovního příjmu, který byl nedávno
vládou schválen. Mluvím-li již o vyrovnání
státních zaměstnanců s hospodářským
sektorem na poli národního pojištění,
je nutné, abych upozornil i na to, že odstraňuje
také rozdíly, které byly, pokud jde o příjmy
zaměstnance v době nemoci. Podle nové úpravy
odpadá dosavadní nemocenský rok, to je zaměstnanec
nebude již v případě dlouho trvající
nemoci dostávat svou mzdu po dobu celého roku od
svého zaměstnavatele, nýbrž jako zaměstnanci
v hospodářském sektoru jen po dobu 6 týdnů
s případným prodloužením podle
zásad platných pro zaměstnance v hospodářství,
a po této době bude zaměstnanec dostávat
příslušné nemocenské dávky
národního pojištění. Podobně
i nárok zaměstnankyně na mzdu v době
těhotenství a mateřství se omezuje
na dobu 6 týdnů za stejných podmínek,
jako je tomu v hospodářském sektoru.
Jednou z vůdčích zásad nové
úpravy pracovních a platových podmínek
státních zaměstnanců je plánování
pracovních sil (§ 4 zákona). Pro všechny
složky veřejné správy bude sestaven
pro časové období, shodné s obdobím
jednotného hospodářského plánu,
plán pracovních sil podle zaměstnaneckých
skupin a pracovních tříd, potřebných
pro plnění úkolů veřejné
správy. Podobně jako je tomu u hospodářského
plánu budou vypracovány roční prováděcí
plány za účelem určení přesné
potřeby sil. Pro učitele se bude tento prováděcí
plán sestavovat vždy na období školního
roku. Plán pracovních sil bude i podkladem pro zařazení
zaměstnanců. Každý úřad
bude moci zařadit zaměstnance jen na plánovaná
místa. V rámci plánu bude pak hospodařit
příslušný úřad sám.
Plánování pracovních sil umožňuje
přenést rozhodování ve věcech
pracovních a platových na příslušné
osobní úřady a tím podstatně
ulehčit práci ústředních úřadů
a vlády. Důležité je ustanovení
§ 6 odst. 1d, které praví, že zaměstnancem
se může stát - vedle jiných podmínek
- pouze ten, kdo prokáže přiměřenou
dobu práce ve výrobě. Splnění
této podmínky znamená, že naše
hospodářství získá novou armádu
hlavně mladistvých pro zaměstnání
ve výrobě, ale hlavně pak praxe ve výrobě
bude pro každého nesmírně cennou školou
života a sblíží jej s masami fysicky pracujících
občanů. Toto ustanovení je proto zcela v
duchu žádoucího třídního
vyrovnání, k němuž veškeré
naše snahy cílí. Odpadne složitý
systém jmenovací, který dosud tak zatěžoval
ústřední úřady a vládu.
Pouze u čelných funkcionářů
přichází v úvahu jmenování,
na př. u vysokoškolských profesorů,
případně pověření funkcí
presidentem republiky nebo vládou (§ 30). Presidentu
republiky přísluší pověřování
funkcemi, pokud jde o přednostu a ostatní zaměstnance
kanceláře presidenta republiky, přednosty
diplomatických missí, předsedu ústředí
vědeckého výzkumu, jeho náměstka
a předsedu státního úřadu statistického.
Vládě pak přísluší pověření
funkcí, pokud jde o vedoucí zaměstnance ústředních
úřadů náměstky ministrů
a přednosty odborů ústředních
úřadů. Pověřování
ostatními funkcemi přísluší jednotlivým
členům vlády a může být
přeneseno na osobní úřady. Pokud jde
o ustanovení tajemníků a přednostů
referátů u krajských národních
výborů, dosavadní způsob se nemění.
V zájmu jednotnosti mzdové politiky však vyhrazují
platové řády vládě, případně
orgánu jí tímto pověřenému,
schvalování platů zaměstnanců
zařazených do nejvyšší pracovní
třídy, v níž jsou platy stanovovány
individuálně.
Změny nastalé v organisaci veřejné
správy a v organisaci její práce v posledních
dvou letech nám vytvářejí předpoklady
pro co nejhospodárnější a nejúčelnější
využití sil ve veřejné správě.
Vytvoření a vybudování lidové
správy, t. j. organisační soustavy národních
výborů v obcích okresech a krajích,
umožnilo soustředění správy v
obcích, okresech a krajích v rukou národních
výborů a likvidaci speciálních byrokraticky
organisovaných úřadů. Připomínám
v této souvislosti jen namátkou finanční
správy, úřady ochrany práce a jiné,
které byly včleněny do národních
výborů. Toto soustředění vedlo
k podstatnému zjednodušení výkonu veřejné
správy a mohu konstatovat, že v krajích a okresech
je správa vykonávána již převážně
orgány zcela nového typu. S vybudováním
orgánů lidové správy jakožto
jednotných správních orgánů
s universální kompetencí souvisí decentralisace
rozhodování pravomoci z ústředních
úřadů na krajské a okresní
národní výbory tak, aby ústřední
úřady byly skutečně orgány
řídícími, normotvornými a kontrolními.
V minulém roce jsme řadou vládních
nařízení a usnesení přenesli
více než 1500 různých agend z ústředních
úřadů na orgány lidové správy.
Na této cestě máme ještě značné
možnosti a bude nutno - v zájmu zjednodušení
a zrychlení výkonu správy a přiblížení
rozhodování o konkretních záležitostech
k občanům tak, aby o nich rozhodoval ten orgán,
který je nejlépe informován a je občanům
nejblíže - pokračovati ve snaze o další
decentralisaci. Probíhající reorganisace
místních národních výborů
nám umožňuje přenést celou řadu
agend z okresních národních výborů
na některé kategorie místních národních
výborů. Tomu také odpovídá
přesun veřejných zaměstnanců
z ústředních úřadů dolů
do orgánů lidové správy, což
také ukazuje na účelnou demokratisaci státního
aparátu.
Účinnou pomocí při přenášení
rozhodování a odpovědnosti na nižší
organisační složky je nový způsob
práce, který byl koncem minulého roku všeobecně
ve veřejné správě zaveden, a to plánování
práce. Čtvrtletní plány práce,
sestavované ve veřejné správě,
umožňují přenášet zásady
a cíle vládní politiky do denní práce
kteréhokoliv orgánu veřejné správy,
jednotný a plánovitý výkon veřejné
správy na všech jejích úsecích
a na celém státním území a
účelnou decentralisaci rozhodovací pravomoci.
Další základní změnou v organisaci
veřejné správy je odloučení
podnikové agendy od vlastního výkonu veřejné
správy vytvořením národních
a komunálních podniků z bývalých
státních a obecních podniků a zařízení.
Zákon o pracovních a platových poměrech
státních zaměstnanců prohlašuje
také za státní zaměstnance zaměstnance
národních výborů, pokud jimi již
nebyli (§ 36 zákona). Vytváří
se tedy tímto zákonem jednotný typ státního
zaměstnance v celé veřejné správě.
Nebude tedy již rozdílu mezi zaměstnancem ústředního
úřadu a zaměstnancem místního
národního výboru, vyjma rozdíl, vyplývající
z druhu a povahy vykonávané práce.
Tím je odstraněna dosavadní nepřehlednost,
různé typy zaměstnanců ve veřejné
správě, u orgánů lidové správy
atd. Po vyloučení zaměstnanců národních
podniků se bude platová úprava vztahovat
na 304.069 zaměstnanců, kteří se dělí
podle jednotlivých zaměstnaneckých skupin
takto:
a) zaměstnanci správní | 194.400, |
b) učitelé | 83.000, |
c) zaměstnanci zdravotní péče | 26.669. |
Ustanovení zákona o pracovních a platových
poměrech soudců z povolání, prokurátorů
a soudcovských čekatelů se vztahuje na 2.600
zaměstnanců.
V r. 1948, kdy byli k veřejným zaměstnancům
počítáni zaměstnanci státních
podniků, činil počet státních
zaměstnanců, zaměstnanců lidové
správy, zaměstnanců zájmové
samosprávy, zaměstnanců státních
a obecních podniků 696.217. Počet 194.400
správních zaměstnanců dojde jestě
korektury, protože v tomto počtu je uvedeno 43.291
zaměstnanců ústavů, podniků,
fondů a zařízení, z nichž řada
bude vzhledem k povaze a funkci těchto ústavů
a zařízení ve smyslu odst. 2 § 2 zákona
z platnosti ustanovení zákona o pracovních
a platových poměrech státních zaměstnanců
patrně vyloučena.
Plán pracovních sil, na němž byly již
zahájeny práce, nám bude účinnou
pomůckou pro odhalení nevyužitých pracovních
sil, pomůže učinit pořádek v
zapomenutých úsecích veřejné
správy. To, že z úspor na osobních nákladech
vůči nákladu plánem stanovenému
budou mít zaměstnanci příslušného
úřadu prospěch, umožní mobilisaci
pracovních sil ve veřejné správě,
odkrývání reserv, účelnější
organisaci práce, odstranění byrokratismu
a umožní nahrazení mužů, schopných
zapojiti se do výroby, ženami. Plán pracovních
sil přispěje pak k tomu, abychom splnili požadavek
presidenta Gottwalda na IX. sjezdu strany, aby totiž náš
lidově demokratický státní aparát
zvládl všechny úkoly, které nám
na cestě k socialismu vyvstanou, a abychom tento úkol
splnili bez podstatného rozšíření
počtu veřejných zaměstnanců,
naopak abychom všude tam, kde se vyskytnou nadpočetné
stavy, je mohli postupně odbourávat, jak se to již
v poslední době s úspěchem děje.
Mohlo by se zdát, že nový zákon o pracovních
a platových poměrech státních zaměstnanců,
který odbourává stará a dnes již
novým vývojem překonaná privilegia,
jako byl pragmatikální poměr a definitiva,
zvláštní privilegovaná pensijní
pojištění, automatický postup, vyšší
dovolené, nemocenský nárok a jiné
výhody, bude státními zaměstnanci
bolestně pociťován, jako kdyby jim bral něco,
co jim náleželo, a jako by jejich postavení
zhoršoval. Tento názor byl by ovšem zcela nesprávný
a neodpovídal by skutečnosti. Především
dnes každý státní zaměstnanec
dobře ví, že pragmatikální poměr
a definitiva jej nijak zvlášť nechránily
před vyřazením z práce, jak dost zřetelně
ukázala opatření v r. 1924 a v r. 1938. Tento
stav byl ještě o to horší, že stát
v takovém případě nebyl vázán
žádným závazkem postarati se o existenci
propuštěných státních zaměstnanců
a že k propuštění, a to ve velkém
počtu, docházelo vždy v době hospodářské
deprese, kdy pracovní trh byl přesycen a kdy nezaměstnanost
rapidně stoupala, takže prakticky nebylo možno
očekávat, že by propuštěný
státní zaměstnanec mohl se někde uchytit.
Naproti tomu dnes náš nový hospodářský
řád a naše lidově demokratická
ústava zaručuje každému, že bude
zaměstnán a bude moci svoji existenci uhájit,
a mimo to státu je novým zákonem ukládána
povinnost, aby se postaral o vhodné umístění
těch, pro které ve státním aparátu
nebude místo a práce, ale kteří jinde
mohou prokázat a zajisté prokáží
našemu národnímu hospodářství
platné služby. Zákon také neruší
žádnou z ostatních výhod, kterým
se státní zaměstnanci těšili,
nebere jim jejich zajištění pro dobu, kdy se
stanou neschopnými práce, nebere jim také
nárok na oddech po práci; pouze odstraňuje
přežilé kastovnictví, které dnes
velká většina státních zaměstnanců
spíše těžce nesla, než aby se ho
dožadovala, poněvadž dobře vyciťovala,
jaké byly skutečné příčiny,
proč kdysi vládnoucí buržoasie státní
zaměstnance těmito výhodami poctila a jak
nebezpečné by mohly být takovéto výhody
pro celý stav.
Dnes již také řada státních zaměstnanců
učinila své první dobré zkušenosti,
že se nemusí o svoji existenci obávat. Jest
již dosti těch, kteří dobrovolně
ze státní služby odešli a našli si
místo někde ve výrobě. Všichni
jsou spokojeni a většina vydělává
dnes více, než vydělávala dříve.
V mnohých krajích a zvláště na
Slovensku jsme dnes již v situaci, kdy státní
správa musí zabraňovati svým úředníkům,
aby do výroby neodešli, poněvadž by se
již dnes na některých úsecích
veřejné správy nedostačující
stavy snížily natolik, že by nemohly zvládnout
úkoly, které jsou jim uloženy. Dokonce i pensisté,
kteří jsou zdravotně schopni, snadno nacházejí
vhodnou práci a vedle toho, že zvyšují
tím podstatně svoje příjmy, pomáhají
nám také obětavě plniti naši
budovatelskou práci.