Středa 17. května 1950

V r. 1947 jsme díky pracovnímu úsilí našich dělníků dosáhli zhruba 87 % výše předválečné průmyslové produkce. Ale pokles zemědělské produkce v důsledku sucha u obilovin celkem o 25 %, u brambor o 49 %, nedostatek zelené píce a jiných krmiv, který způsobil pokles živočišné produkce, zabrzdil růst životní úrovně pracujících. Činnost reakčních sil, praktické uplatňování Feierabendova hesla "čím hůře, tím lépe" způsobilo dokonce úplné zastavení růstu životní úrovně. Rostla nespokojenost pracujících, ale ne tím směrem, jak doufala reakce, nýbrž naopak nespokojenost a hněv proti ní. Dělníci vyspěli v boji proti fašismu, byli tímto bojem poučeni a sjednoceni a šli po správné cestě i nadále.

Tak celkové hodnocení hospodářských výsledků r. 1947 je ovlivněno všemi těmito momenty. A za to, že konečné výsledky jsou mnohem příznivější, než předpokládal rozpočet, děkujeme jen nezištné pomoci Svazu socialistických republik a usilovné práci naší dělnické třídy. Výsledky jsou tyto: tentokráte již sjednocený a jednotný státní rozpočet předpokládal schodek v částce 26.124,562.571 Kčs. Hospodaření skončilo schodkem 4.372,083.197,89 Kčs. Je tedy proti rozpočtu schodek menší celkem o 21.752,479.373,11 Kčs.

Na tomto výsledku se podstatně podílí vývoj příjmových položek. Rozpočet předpokládal příjem 50.485,332.559,35 Kčs a ve skutečnosti bylo dosaženo 70.572,439.537,96 Kčs. Je tedy příjem proti prelimináři vyšší o 20 miliard 087,106.978,61 Kčs. Veřejné daně a dávky vynesly proti rozpočtu o 15.322,419.937,30 Kčs více. Z toho vynesly přímé daně zhruba o 8.900 mil. Kčs více. Zde došlo ke zvýšení realisováním předpisů přímých daní za r. 1946, dále zavedením jednotné sazby náhradových přirážek, ale hlavně konsolidací hospodářských poměrů. Taktéž účinnost daně ze mzdy, v podstatě o půl roku zdržená, se zde projevila příznivě na výnosu přímých daní.

Daň obratová, u které se nejvíce projevuje vzrůstající objem průmyslové výroby, vynesla proti prelimináři zhruba o 4.996 mil. Kčs více; poplatky okrouhle o 1.333 mil. Kčs více, a to hlavně v důsledku zvýšení dopravy. Lihový monopol vynesl o 2.936 mil. Kčs více, než bylo předpokládáno. Státní podniky odvedly proti rozpočtovému prelimináři zhruba o 1.501 mil. Kčs více.

Vykázaná výdajová náležitost hrazená z výdajů na rozpočet v částce 74.944,522.735,85 Kčs byla proti preliminované výdajové částce 76.609,895.130,35 Kčs nižší o 1.665,372.394,51 Kčs. Připočteme-li výdaje dvouletkové, hrazené příspěvkem podle § 9 finančního zákona na rok 1947 v částce 1.901,776.732,85 Kčs, byly výdaje vyšší o 236,404.338,35 Kčs.

Nevyužité dvouletkové výdaje se projevují u osmi rozpočtových kapitol a přenášejí se v plné výši k použití v roce 1948 v okrouhlé výši 2 miliardy 37 mil. Kčs.

Úspory vzniklé u investičních výdajů v částce zhruba 2 miliardy 666 milionů Kčs nás těšit nemohou a zavinil je hlavně sektor stavební, který v r. 1947 byl skoro výlučně v rukou soukromých podnikatelů.

Překročení ostatních správních výdajů, které vyžadují dodatečného schválení Národního shromáždění, je podrobně vyčísleno a rozvedeno v návrhu vládního usnesení tisk č. 375.

V r. 1947 došlo v daňové soustavě k prvnímu vážnému a vzhledem k tehdejším poměrům skutečně pokrokovému reformnímu zásahu. Byla upravena daň ze mzdy. Šlo tedy v prvé řadě o úpravu daní osob pracujících, tedy daní z pracovního důchodu. Dnes jsou zásady této daně vývojem překonány, tehdy však nám tato úprava sjednotila praxi, pomohla zavést pořádek a snížila daňový postih pracovního důchodu.

Důležitým faktorem, který byl podroben pozornosti rozpočtového výboru, byla částka daňových nedoplatků. Tak nedoplatky přímých daní činily koncem roku zhruba 11 miliard Kčs. Nedoplatek daně obratové, jejíž výnos, jak jsem již jednou zdůraznil, je nejlepším ukazatelem zvýšeného obratu zboží, neustále stoupal a činil zhruba 1 miliardu 90 mil. Kčs. Nedoplatky daní nepřímých byly okrouhle 915 mil. Kčs a na poplatcích 436 mil. Kčs. Závěr z těchto daňových nedoplatků je ten, že i když se již počala projevovat stoupající daňová morálka, zůstala ještě poměrně velká část poplatníků v zajetí starých představ anebo někteří dokonce v roli sabotérů a daňových defraudantů.

Rok 1948 nezačínal nikterak skvěle. Přes veškeré pracovní vypětí dělnictva nestoupala životní úroveň. Reakce kořistila na všech stranách a všemi možnými způsoby. Černý trh bujel a ceny na černém trhu neustále stoupaly. Velké množství průmyslových i jiných výrobků, a to i výrobků znárodněného průmyslu, bylo odnímáno legální distribuci a prodejem na černém trhu se stalo zdrojem ohromných nelegálních zisků. Tehdejší ministr výživy, pravicový socialista Majer, namísto, aby zajišťoval řádné zásobování obyvatelstva, znal jen jeden všelék, a to snižování přídělových dávek potravin. Reakce chystala zvrat a puč. Sjezd závodních rad a rolnických komisí dal na tento pokus reakce pádnou odpověď a únorové vítězství lidu s reakcí zúčtovalo.

Nová Gottwaldova vláda, vláda obrozené Národní fronty, realisovala usnesení sjezdu závodních rad a rolnických komisí. Přišla druhá vlna znárodnění, důslednější provádění revise prvé pozemkové reformy a nová pozemková reforma. Byl znárodněn velkoobchod a rozhodující část stavebního sektoru. Ihned bylo přikročeno k zajištění zásobování a k nové orientaci zahraničního obchodu.

Všechny tyto změny měly vliv i na výsledky našeho hospodaření. Přes nutnost mimořádného zvýšení dovozu potravin a krmiv a přes těžké škody, způsobené suchem, díky odstranění reakce se počaly napravovat škody našemu hospodářství napáchané. Počala stoupat životní úroveň pracujících, konsolidovaly se poměry a koncem roku 1948 bylo dokonce u průmyslové výroby dosaženo zhruba 103.3 % průměru průmyslové výroby z r. 1937. Rostla produktivita práce. Dvouletý hospodářský plán byl tedy v průmyslu splněn.

Státní rozpočet na r. 1948 předvídal schodek ve výši 13.513,277.786,45 Kčs. Skutečný náležitostní schodek byl 9.088,358.899,30 Kčs a byl tedy proti rozpočtu nižší o 4 miliardy 424,918.887,15 Kčs.

Vykázaná výdajová náležitost výdajů hrazených z příjmů na rozpočet v částce 74 miliard 554,382.123,75 Kčs, je proti prelimináři v částce 72.820,941.542 Kčs vyšší o 1.733,440.581,75 Kčs. Souhrn výdajů na rozpočet a výdajů hrazených podle § 10 finančního zákona na rok 1948 je celkově vyšší o 5.730,439.941,45 Kčs.

Osm rozpočtových kapitol překročilo rozpočtový preliminář. Dvouletkové výdaje jsou proti prelimináři nižší zhruba o 2 miliardy 352 mil. Kčs. Nedvouletkové výdaje jsou vyšší okrouhle o 4 miliardy 86 mil. Kčs. Zlepšení se projevilo markantně u investičních výdajů, kde je úspora okrouhle jen 30 mil. Kčs proti r. 1947, kdy se nevyčerpalo více než 2 miliardy 666 mil. Kčs. Osobní výdaje byly překročeny o 397 mil. Kčs.

Příjmy byly preliminovány v částce 59.307,663.755,55 Kčs a bylo dosaženo 65.466,023.224,45 Kčs, t. j. více proti rozpočtu o 6.158,359.468,90 Kčs. S příspěvky podle § 10 finančního zákona činila celá náležitost hospodaření v příjmové položce částku 69 miliard 463,622.584,15 Kčs.

Na zvýšení příjmů se podílelo 22 rozpočtových kapitol. Obratová daň vynesla proti prelimináři více o 966 mil. Kčs, což činí v procentech 8 %, zatím co v r. 1947 byl její výnos vyšší o 72 % a v r. 1946 o 21 %.

Celkový výnos veřejných dávek, daní, poplatků a cel v procentech proti rozpočtu činí v r. 1948 7 %, zatím co v r. 1947 činil více o 57 % a v r. 1946 dokonce o 64 %. To potvrzuje zpřesnění rozpočtu a zvýšení pravděpodobnosti rozpočtového prelimináře.

Odvod státních podniků byl proti rozpočtovému prelimináři vyšší o 1 miliardu 516.7 mil. Kčs.

Nedoplatky přímých daní poklesly během roku 1948 o více než 2 miliardy Kčs, ale přesto činily koncem roku 1948 8 miliard 791,8 mil. Kčs. Nedoplatky daně obratové okrouhle 1 miliardu 242 mil. Kčs, nedoplatky daní nepřímých zhruba 1 miliardu 374 mil. Kčs a nedoplatky cel a poplatků okrouhle 702 mil. Kčs.

Překročení výdajů, k nimž je třeba dodatečného schválení, je podrobně vyčísleno a rozvedeno v návrhu vládního usnesení tisk č. 429.

V daňové soustavě pokračovala daňová reforma i v r. 1948. Tak byla uskutečněna daň zemědělská a daň živnostenská. Dále byla uzákoněna všeobecná daň, která ovšem počala působit až v r. 1949, a to jako nástroj socialistické akumulace.

Paní a pánové, rozpočtový výbor provedl podrobný rozbor všech tří státních závěrečných účtů i s příslušnými návrhy schvalovacích usnesení tisk č. 297 o vládních návrzích usnesení, jimiž Národní shromáždění uděluje souhlas podle čl. XI finančního zák. č. 59/1946 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na r. 1946, podle § 10 finančního zákona č. 234/1946 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na r. 1947, tisk 375, dále podle § 12 finančního zákona č. 215/1947 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na r. 1948, tisk 429.

Jménem rozpočtového výboru doporučuji slavnému Národnímu shromáždění jak tyto státní závěrečné účty, tak i tyto návrhy usnesení ke schválení. (Potlesk.)

Místopředseda dr Polanský (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Janouš: Nemám.

Místopředseda dr Polanský: Přistoupíme k hlasování.

Kdo souhlasí se státním závěrečným účtem republiky Československé za rok 1946 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo státní závěrečný účet republiky Československé za rok 1946 podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí se státním závěrečným účtem republiky Československé za rok 1947 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění schválilo státní závěrečný účet republiky Československé za rok 1947 podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí se státním závěrečným účtem republiky Československé za rok 1948 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění schválilo státní závěrečný účet republiky Československé za rok 1948.

Kdo souhlasí s vládním návrhem usnesení, jímž Národní shromáždění uděluje souhlas podle čl. XI fin. zákona č. 59/1946 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1946, podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění schválilo vládní návrh usnesení, jímž Národní shromáždění uděluje souhlas podle čl. XI fin. zákona č. 59/1946 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1946, podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s vládním návrhem usnesení, jímž Národní shromáždění uděluje souhlas podle § 10 fin. zákona č. 234/1946 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1947, podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění schválilo vládní návrh usnesení, jímž Národní shromáždění uděluje souhlas podle § 10 fin. zákona č. 234/1946 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1947, podle zprávy výborové.

Kdo souhlasí s vládním návrhem usnesení, jímž Národní shromáždění uděluje souhlas podle § 12 fin. zákona č. 215/1947 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1948, podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění schválilo vládní návrh usnesení, jímž Národní shromáždění projevuje souhlas podle § 12 fin. zákona č. 213/1947 Sb., kterým se stanoví státní rozpočet na rok 1948, podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen pořad schůze.

Sděluji, že se užší předsednictvo usneslo, aby příští schůze Národního shromáždění se konala zítra ve čtvrtek, dne 18. května 1950 v 10 hodin.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 19 hod. 15 min.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP