V r. 1947 jsme díky pracovnímu úsilí
našich dělníků dosáhli zhruba
87 % výše předválečné
průmyslové produkce. Ale pokles zemědělské
produkce v důsledku sucha u obilovin celkem o 25 %, u brambor
o 49 %, nedostatek zelené píce a jiných krmiv,
který způsobil pokles živočišné
produkce, zabrzdil růst životní úrovně
pracujících. Činnost reakčních
sil, praktické uplatňování Feierabendova
hesla "čím hůře, tím lépe"
způsobilo dokonce úplné zastavení
růstu životní úrovně. Rostla
nespokojenost pracujících, ale ne tím směrem,
jak doufala reakce, nýbrž naopak nespokojenost a hněv
proti ní. Dělníci vyspěli v boji proti
fašismu, byli tímto bojem poučeni a sjednoceni
a šli po správné cestě i nadále.
Tak celkové hodnocení hospodářských
výsledků r. 1947 je ovlivněno všemi
těmito momenty. A za to, že konečné
výsledky jsou mnohem příznivější,
než předpokládal rozpočet, děkujeme
jen nezištné pomoci Svazu socialistických republik
a usilovné práci naší dělnické
třídy. Výsledky jsou tyto: tentokráte
již sjednocený a jednotný státní
rozpočet předpokládal schodek v částce
26.124,562.571 Kčs. Hospodaření skončilo
schodkem 4.372,083.197,89 Kčs. Je tedy proti rozpočtu
schodek menší celkem o 21.752,479.373,11 Kčs.
Na tomto výsledku se podstatně podílí
vývoj příjmových položek. Rozpočet
předpokládal příjem 50.485,332.559,35
Kčs a ve skutečnosti bylo dosaženo 70.572,439.537,96
Kčs. Je tedy příjem proti prelimináři
vyšší o 20 miliard 087,106.978,61 Kčs.
Veřejné daně a dávky vynesly proti
rozpočtu o 15.322,419.937,30 Kčs více. Z
toho vynesly přímé daně zhruba o 8.900
mil. Kčs více. Zde došlo ke zvýšení
realisováním předpisů přímých
daní za r. 1946, dále zavedením jednotné
sazby náhradových přirážek, ale
hlavně konsolidací hospodářských
poměrů. Taktéž účinnost
daně ze mzdy, v podstatě o půl roku zdržená,
se zde projevila příznivě na výnosu
přímých daní.
Daň obratová, u které se nejvíce projevuje
vzrůstající objem průmyslové
výroby, vynesla proti prelimináři zhruba
o 4.996 mil. Kčs více; poplatky okrouhle o 1.333
mil. Kčs více, a to hlavně v důsledku
zvýšení dopravy. Lihový monopol vynesl
o 2.936 mil. Kčs více, než bylo předpokládáno.
Státní podniky odvedly proti rozpočtovému
prelimináři zhruba o 1.501 mil. Kčs více.
Vykázaná výdajová náležitost
hrazená z výdajů na rozpočet v částce
74.944,522.735,85 Kčs byla proti preliminované výdajové
částce 76.609,895.130,35 Kčs nižší
o 1.665,372.394,51 Kčs. Připočteme-li výdaje
dvouletkové, hrazené příspěvkem
podle § 9 finančního zákona na rok 1947
v částce 1.901,776.732,85 Kčs, byly výdaje
vyšší o 236,404.338,35 Kčs.
Nevyužité dvouletkové výdaje se projevují
u osmi rozpočtových kapitol a přenášejí
se v plné výši k použití v roce
1948 v okrouhlé výši 2 miliardy 37 mil. Kčs.
Úspory vzniklé u investičních výdajů
v částce zhruba 2 miliardy 666 milionů Kčs
nás těšit nemohou a zavinil je hlavně
sektor stavební, který v r. 1947 byl skoro výlučně
v rukou soukromých podnikatelů.
Překročení ostatních správních
výdajů, které vyžadují dodatečného
schválení Národního shromáždění,
je podrobně vyčísleno a rozvedeno v návrhu
vládního usnesení tisk č. 375.
V r. 1947 došlo v daňové soustavě k
prvnímu vážnému a vzhledem k tehdejším
poměrům skutečně pokrokovému
reformnímu zásahu. Byla upravena daň ze mzdy.
Šlo tedy v prvé řadě o úpravu
daní osob pracujících, tedy daní z
pracovního důchodu. Dnes jsou zásady této
daně vývojem překonány, tehdy však
nám tato úprava sjednotila praxi, pomohla zavést
pořádek a snížila daňový
postih pracovního důchodu.
Důležitým faktorem, který byl podroben
pozornosti rozpočtového výboru, byla částka
daňových nedoplatků. Tak nedoplatky přímých
daní činily koncem roku zhruba 11 miliard Kčs.
Nedoplatek daně obratové, jejíž výnos,
jak jsem již jednou zdůraznil, je nejlepším
ukazatelem zvýšeného obratu zboží,
neustále stoupal a činil zhruba 1 miliardu 90 mil.
Kčs. Nedoplatky daní nepřímých
byly okrouhle 915 mil. Kčs a na poplatcích 436 mil.
Kčs. Závěr z těchto daňových
nedoplatků je ten, že i když se již počala
projevovat stoupající daňová morálka,
zůstala ještě poměrně velká
část poplatníků v zajetí starých
představ anebo někteří dokonce v roli
sabotérů a daňových defraudantů.
Rok 1948 nezačínal nikterak skvěle. Přes
veškeré pracovní vypětí dělnictva
nestoupala životní úroveň. Reakce kořistila
na všech stranách a všemi možnými
způsoby. Černý trh bujel a ceny na černém
trhu neustále stoupaly. Velké množství
průmyslových i jiných výrobků,
a to i výrobků znárodněného
průmyslu, bylo odnímáno legální
distribuci a prodejem na černém trhu se stalo zdrojem
ohromných nelegálních zisků. Tehdejší
ministr výživy, pravicový socialista Majer,
namísto, aby zajišťoval řádné
zásobování obyvatelstva, znal jen jeden všelék,
a to snižování přídělových
dávek potravin. Reakce chystala zvrat a puč. Sjezd
závodních rad a rolnických komisí
dal na tento pokus reakce pádnou odpověď a
únorové vítězství lidu s reakcí
zúčtovalo.
Nová Gottwaldova vláda, vláda obrozené
Národní fronty, realisovala usnesení sjezdu
závodních rad a rolnických komisí.
Přišla druhá vlna znárodnění,
důslednější provádění
revise prvé pozemkové reformy a nová pozemková
reforma. Byl znárodněn velkoobchod a rozhodující
část stavebního sektoru. Ihned bylo přikročeno
k zajištění zásobování
a k nové orientaci zahraničního obchodu.
Všechny tyto změny měly vliv i na výsledky
našeho hospodaření. Přes nutnost mimořádného
zvýšení dovozu potravin a krmiv a přes
těžké škody, způsobené suchem,
díky odstranění reakce se počaly napravovat
škody našemu hospodářství napáchané.
Počala stoupat životní úroveň
pracujících, konsolidovaly se poměry a koncem
roku 1948 bylo dokonce u průmyslové výroby
dosaženo zhruba 103.3 % průměru průmyslové
výroby z r. 1937. Rostla produktivita práce. Dvouletý
hospodářský plán byl tedy v průmyslu
splněn.
Státní rozpočet na r. 1948 předvídal
schodek ve výši 13.513,277.786,45 Kčs. Skutečný
náležitostní schodek byl 9.088,358.899,30 Kčs
a byl tedy proti rozpočtu nižší o 4 miliardy
424,918.887,15 Kčs.
Vykázaná výdajová náležitost
výdajů hrazených z příjmů
na rozpočet v částce 74 miliard 554,382.123,75
Kčs, je proti prelimináři v částce
72.820,941.542 Kčs vyšší o 1.733,440.581,75
Kčs. Souhrn výdajů na rozpočet a výdajů
hrazených podle § 10 finančního zákona
na rok 1948 je celkově vyšší o 5.730,439.941,45
Kčs.
Osm rozpočtových kapitol překročilo
rozpočtový preliminář. Dvouletkové
výdaje jsou proti prelimináři nižší
zhruba o 2 miliardy 352 mil. Kčs. Nedvouletkové
výdaje jsou vyšší okrouhle o 4 miliardy
86 mil. Kčs. Zlepšení se projevilo markantně
u investičních výdajů, kde je úspora
okrouhle jen 30 mil. Kčs proti r. 1947, kdy se nevyčerpalo
více než 2 miliardy 666 mil. Kčs. Osobní
výdaje byly překročeny o 397 mil. Kčs.
Příjmy byly preliminovány v částce
59.307,663.755,55 Kčs a bylo dosaženo 65.466,023.224,45
Kčs, t. j. více proti rozpočtu o 6.158,359.468,90
Kčs. S příspěvky podle § 10 finančního
zákona činila celá náležitost
hospodaření v příjmové položce
částku 69 miliard 463,622.584,15 Kčs.
Na zvýšení příjmů se podílelo
22 rozpočtových kapitol. Obratová daň
vynesla proti prelimináři více o 966 mil.
Kčs, což činí v procentech 8 %, zatím
co v r. 1947 byl její výnos vyšší
o 72 % a v r. 1946 o 21 %.
Celkový výnos veřejných dávek,
daní, poplatků a cel v procentech proti rozpočtu
činí v r. 1948 7 %, zatím co v r. 1947 činil
více o 57 % a v r. 1946 dokonce o 64 %. To potvrzuje zpřesnění
rozpočtu a zvýšení pravděpodobnosti
rozpočtového prelimináře.
Odvod státních podniků byl proti rozpočtovému
prelimináři vyšší o 1 miliardu
516.7 mil. Kčs.
Nedoplatky přímých daní poklesly během
roku 1948 o více než 2 miliardy Kčs, ale přesto
činily koncem roku 1948 8 miliard 791,8 mil. Kčs.
Nedoplatky daně obratové okrouhle 1 miliardu 242
mil. Kčs, nedoplatky daní nepřímých
zhruba 1 miliardu 374 mil. Kčs a nedoplatky cel a poplatků
okrouhle 702 mil. Kčs.
Překročení výdajů, k nimž
je třeba dodatečného schválení,
je podrobně vyčísleno a rozvedeno v návrhu
vládního usnesení tisk č. 429.
V daňové soustavě pokračovala daňová
reforma i v r. 1948. Tak byla uskutečněna daň
zemědělská a daň živnostenská.
Dále byla uzákoněna všeobecná
daň, která ovšem počala působit
až v r. 1949, a to jako nástroj socialistické
akumulace.
Paní a pánové, rozpočtový výbor
provedl podrobný rozbor všech tří státních
závěrečných účtů
i s příslušnými návrhy schvalovacích
usnesení tisk č. 297 o vládních návrzích
usnesení, jimiž Národní shromáždění
uděluje souhlas podle čl. XI finančního
zák. č. 59/1946 Sb., kterým se stanoví
státní rozpočet na r. 1946, podle §
10 finančního zákona č. 234/1946 Sb.,
kterým se stanoví státní rozpočet
na r. 1947, tisk 375, dále podle § 12 finančního
zákona č. 215/1947 Sb., kterým se stanoví
státní rozpočet na r. 1948, tisk 429.
Jménem rozpočtového výboru doporučuji
slavnému Národnímu shromáždění
jak tyto státní závěrečné
účty, tak i tyto návrhy usnesení ke
schválení. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský (zvoní):
Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava
odpadá.
Má pan zpravodaj nějaké návrhy oprav
nebo změn textových?
Zpravodaj posl. Janouš: Nemám.
Místopředseda dr Polanský: Přistoupíme
k hlasování.
Kdo souhlasí se státním závěrečným
účtem republiky Československé za
rok 1946 podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
přijalo státní závěrečný
účet republiky Československé za rok
1946 podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí se státním závěrečným
účtem republiky Československé za
rok 1947 podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
schválilo státní závěrečný
účet republiky Československé za rok
1947 podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí se státním závěrečným
účtem republiky Československé za
rok 1948 podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
schválilo státní závěrečný
účet republiky Československé za rok
1948.
Kdo souhlasí s vládním návrhem usnesení,
jímž Národní shromáždění
uděluje souhlas podle čl. XI fin. zákona
č. 59/1946 Sb., kterým se stanoví státní
rozpočet na rok 1946, podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
schválilo vládní návrh usnesení,
jímž Národní shromáždění
uděluje souhlas podle čl. XI fin. zákona
č. 59/1946 Sb., kterým se stanoví státní
rozpočet na rok 1946, podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s vládním návrhem usnesení,
jímž Národní shromáždění
uděluje souhlas podle § 10 fin. zákona č.
234/1946 Sb., kterým se stanoví státní
rozpočet na rok 1947, podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
schválilo vládní návrh usnesení,
jímž Národní shromáždění
uděluje souhlas podle § 10 fin. zákona č.
234/1946 Sb., kterým se stanoví státní
rozpočet na rok 1947, podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s vládním návrhem usnesení,
jímž Národní shromáždění
uděluje souhlas podle § 12 fin. zákona č.
215/1947 Sb., kterým se stanoví státní
rozpočet na rok 1948, podle zprávy výborové,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. Tím Národní shromáždění
schválilo vládní návrh usnesení,
jímž Národní shromáždění
projevuje souhlas podle § 12 fin. zákona č.
213/1947 Sb., kterým se stanoví státní
rozpočet na rok 1948, podle zprávy výborové.
Tím je vyřízen pořad schůze.
Sděluji, že se užší předsednictvo
usneslo, aby příští schůze Národního
shromáždění se konala zítra ve
čtvrtek, dne 18. května 1950 v 10 hodin.
Končím schůzi.