Čtvrtek 18. května 1950

(Začátek schůze v 10 hod. 17 min.)

Přítomni:

Předseda dr John.

Místopředsedové Hodinová-Spurná, Komzala, dr Polanský, Richter, Procházka, Valo, David.

Členové vlády: náměstek předsedy vlády dr Ševčík; ministři Nosek, dr Nejedlý, Kopecký, Petr, dr inž. Šlechta, dr Neuman, inž. Jankovcová.

213 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik; jeho náměstkové dr Ramajzl, dr Rattinger.

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná (zvoní): Zahajuji 45. schůzi Národního shromáždění.

Užší předsednictvo usneslo se dne 27. dubna 1950 na tomto denním pořadu:

1. Společná zpráva výborů kulturního a ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 438) o vysokých školách (tisk 453).

2. Zpráva výboru ústavně-právního o vládním návrhu ústavního zákona (tisk 464)) o úpravách v organisaci veřejné správy (tisk 470).

3. Společná zpráva výboru branného a bezpečnostního, výboru sociálně-politického a zdravotnického a výboru rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 445) o sociálním zabezpečení osob povolaných k službě v branné moci a jejich rodinných příslušníků (tisk 458).

4. Zpráva výboru rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 446) o dani ze samostatné činnosti (tisk 462).

5. Zpráva výboru rozpočtového k vládnímu návrhu zákona (tisk 447) o dani z literární a umělecké činnosti (tisk 463).

6. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 451) o užívání a změně jména a příjmení (tisk 466).

7. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 449) o provozu na veřejných silnicích (tisk 465).

8. Zpráva výborů hospodářského a ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 448) o úpravě podnikání v silniční dopravě (tisk 468).

9. Zpráva výborů hospodářského a ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 452) o telekomunikacích (tisk 467).

10. Zpráva výboru zemědělského k vládnímu návrhu zákona (tisk 450) o hospodaření lesními semeny a sazenicemi (tisk 461).

Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu? (Nebyly.)

Námitek není.

Podle § 24, odst. 1 jednacího řádu rozhodne Národní shromáždění o pořadu prostým hlasováním bez rozpravy. Dám tedy hlasovat.

Kdo souhlasí s navrženým pořadem dnešní schůze, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Navržený pořad je tedy schválen.

*

Přistoupíme k projednávání prvního bodu pořadu, jímž je

1. Společná zpráva výborů kulturního a ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 438) o vysokých školách (tisk 453).

Zpravodajem je posl. dr Julius Dolanský. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Julius Dolanský: Paní předsedkyně, páni ministři, paní a pánové!

Předstupuji před slavné Národní shromáždění, abych podal jménem výboru kulturního a ústavně-právního společnou zprávu k vládnímu návrhu zákona o vysokých školách (tisk 438 a 453). Máme projednat jeden z nejvýznačnějších zákonů na poli kulturním. V duchu Ústavy 9. května chceme upravit tímto zákonodárným aktem novou, lepší a jednotnou organisaci československých vysokých škol. Naše lidová demokracie dosáhla a dosahuje už ve druhém roce Gottwaldovy první pětiletky při budování socialismu jedinečných hospodářských a politických úspěchů. Na všech stranách zaznamenáváme také nikdy nebývalý kulturní rozvoj. Vzdělání a osvěta pronikají do nejširších lidových mas. Přejeme si, aby se tímto předloženým návrhem zákona o vysokých školách náš nový kulturní rozmach ještě více posílil a zabezpečil.

Dovolte, abych hned předem řekl, že tu jde o zákon v pravém slova smyslu revoluční. Logicky se jím vyvrcholuje celková školská reforma, jak vyplynula z epochálního podnětu pana ministra školství, věd a umění, dr Zdeňka Nejedlého. Také tímto navrženým zákonem se má uskutečnit plán jednotné školy, rozčleněné podle vzoru Komenského na 4 stupně, nepočítáme-li v to školství mateřské. Po všech našich školách žádáme, aby nám vychovávaly nového člověka, člověka vpravdě svobodného a socialistického. Závidíme naší mládeži, že má štěstí vyrůstat už v docela jiných podmínkách, než jsme rostli my za časů kapitalistického rozvratu a buržoasní zvůle. Nikdy doposud v celých našich více než tisíciletých dějinách jsme neměli takový počet škol všech stupňů a tolik prostředků k všestrannému vzdělání jako dnes, kdy si u nás vládne lid sám. Omezíme-li se jenom na oblast vysokých škol, už pouhé srovnání několika čísel ukazuje, co tu dovedla vytvořit naše lidová demokracie za necelých 5 let. Na konci první republiky, v posledních letech před mnichovskou zradou ve školním roce 1937/38 bylo v celém Československu 13 vysokých škol s 21.000 posluchači. Tohoto rekordního čísla dosáhla naše vládnoucí buržoasie za 20 let svého panování, a i tyto vysoké školy prohrála a pohřbila hanebnou kapitulací před Hitlerem, který, jak známo, všechny české vysoké školy uzavřel, rozkradl a zničil. Po květnu 1945 jsme stáli před úkolem vybudovat všecko naše vysoké školství znovu od základu. Naše mladá lidová demokracie nejenom obnovila všecky staré dřívější školy, připojila k nim ještě školy další, a tak máme dnes místo 13 už 21 vysokých učilišť, t. j. přes 161% předmnichovského stavu. A počet posluchačů se na nich téměř ztrojnásobil; proti původním 21.000 je jich dnes téměř 60.000.

Takové možnosti dává české a slovenské mládeži lidově demokratická republika Gottwaldova. Je vládou lidu a pro lid. Kde dříve, do Mnichova, mohl jít na vysokoškolské studie jenom jeden vyvolenec, tam dnes studují na našich vysokých školách 3 studenti, a vůbec to už není zlatá mládež bohatých rodin nebo hladová studentská bída, jakou my jsme se na vlastní pěst probíjeli. Za štědré podpory státních stipendií mohutní neustále příliv studentstva z rodin dělnických a z řad drobného rolnictva - věc dříve neslýchaná. Brány nejvyššího vzdělání se dokořán otevírají opravdu všem mladým nadaným lidem.

Rozumí se samo sebou, že za takových okolností veškerá naše péče musí směřovat a směřuje k tomu, aby vzrůstající kvantitě odpovídala také vzestupná kvalita. Chceme nejenom více inteligence, ale také inteligence lepší. Lidová demokracie, socialismus a komunismus potřebují co nejvíce vzdělaných lidí s vyšší úrovní odbornou i politickou. Hluboké přeměny v celkové struktuře společnosti se musí nutně odrazit také v rostoucí národní vzdělanosti a v dokonalejší lidové osvětě. Nesmírná zásluha marxismu-leninismu je právě v tom, že přeměnil socialismus, jak praví soudruh Stalin, ze snů o lepší budoucnosti lidstva ve vědu. Věda, umění a kultura vůbec jsou důležitým nástrojem a pomocníkem při výstavbě socialistické společnosti. Pomáhají organisovat, mobilisovat a přetvářet život nejširších lidových mas. Ano, potřebujeme takovou vědu, takové umění a kulturu vůbec, která by byla spjata co nejúžeji s životem, životu sloužila a rozvíjela jej. Toto poslání může plnit jenom tehdy, když budou věda a umění spojeny co nejtěsněji s praktickou činností, s pronikavou a aktivní znalostí skutečných životních potřeb společnosti. Jedním ze základních požadavků vědeckého socialismu je bezpodmínečně spojení theorie a praxe, jejich jednota. V boji o utvoření nového, lepšího socialistického člověka připadá právě proto veliký úkol vysokým školám a vysokoškolské inteligenci. Už Komenský ukazoval, že školou dokonale účelnou je taková škola, která je pravou dílnou lidí, dílnou lidskosti. Proto požadoval, aby byla jedna a táž methoda při vyučování všech věd, a sám se pokusil také takovou methodu vynalézt. Dnes máme daleko lepší, dokonalejší a všestrannější methodu, jak uskutečnit štěstí a blaho všeho lidstva. Je to učení všech učení a umění všech umění, marxismus-leninismus. Buržoasie nikdy nedovedla plně ocenit a uplatnit návod Komenského pro jednotnou výchovu na školách ve prospěch rozvoje lidské společnosti. Teprve vědecký socialismus Marxův a Engelsův, Leninův a Stalinův ukazuje už naší lidové demokracii jedině správnou cestu, jak rozšířit světlo vzdělání do nejširších lidových vrstev. A dovolte, abych při této příležitosti citoval slova presidenta republiky a předsedy KSČ s. Klementa Gottwalda z IX. sjezdu KSČ: "Zkušenost nás učí, že pro budování socialismu si musí pracující lid vytvořit a vychovat vlastní inteligenci, pocházející z jeho středu a s ním třídně a ideologicky spjatou... Naše školy, zejména střední a vyšší, musí lidově demokratické republice vychovávat lidi věrné a věci lidu a národa oddané. Pro reakci není na našich školách místa. Vedle prohloubení školení odborného musíme naši novou inteligenci v kursech i ve školách vychovávat v duchu nejpokrokovějšího světového názoru, v duchu dialektického a historického materialismu, v duchu marxismu a leninismu." - Tolik Klement Gottwald.

Ano; všechny naše vysoké školy se mají stát takovýmito ohnisky a pevnou základnou pro šíření opravdové vědy. Naší mladé inteligenci, vyrostlé z řad dělnictva, drobného rolnictva a pracujícího lidu vůbec, se musí dostat nejlepšího vzdělání odborného i politického.

K tomu směřuje vládní návrh zákona o vysokých školách. Podle něho chceme přímo uložit naší lidově demokratické republice, aby zřizovala vysoké školy a pečovala o ně. Má se zajistit také na tomto poli neustálé zlepšování životních podmínek a kulturní úrovně našeho lidu, stejně jako rozvoj vědy a umění pro budování socialismu v naší vlasti, jak říká § 1. Nejschopnějším synům a dcerám pracujícího lidu chceme tím zabezpečit přístup k nejvyšším stupňům vzdělání se zřetelem k potřebám a prospěchu celku.

Prvním a nejpřednějším úkolem vysokých škol jako škol nejvyššího stupně je ovšem vychovávat odborně i politicky vysoce kvalifikované pracovníky, věrné lidově demokratické republice a oddané myšlence socialismu. Ale kromě toho žádáme také po našich vysokých školách, aby učily tvořivě vědecky a umělecky pracovat, samostatně tvořit ve vědách i umění. Jedině v tom je záruka ustavičného rozvoje kultury, socialistické obsahem a národní formou. Jako třetí úkol ukládáme našim vysokým školám, aby si neponechávaly výsledky své práce jenom samy pro sebe a pro své příslušníky. Podle navrženého zákona musí vysoké školy nadále také účinně spolupracovat na šíření vědy a umění mezi lidem. To je novinka. A revoluční novinka. Odstraňujeme tím poslední přehrady mezi šťastnými majiteli nejvyššího vzdělání a mezi širokými vrstvami pracujícího lidu. Ani nejvyšší výboje kultury nesmějí nadále zůstat jenom výsadou studované inteligence. V socialistické společnosti se už nikdy nemůže opakovat stížnost takového Petra Chelčického, samorostlého lidového myslitele, který kdysi právem káral "roty mistruov kolejských", t. j. tehdejší universitní profesory, že se povyšují nad lid a stavějí se proti lidu.

Obracím se k vám, Magnificence, pánové rektoři všech našich českých a slovenských vysokých škol. K vám, Spectabiles děkani fakult! I k vám, soudruzi a kolegyně studenti, zástupcové naší veškeré akademické obce! Přišli jste mezi nás do Národního shromáždění, abyste byli svědky projednávání tohoto zákona. Obrovské, nekonečné a odpovědné pole nové činnosti se otvírá všem nám, vysokoškolským pracovníkům. Bereme na sebe trojí úkol: Nejenom vychovávat nové odborníky a uvědomělé občany naší lidově demokratické vlasti. Chceme je také vést k samostatné tvůrčí aktivitě. A zavazujeme se před tímto Národním shromážděním, že budeme spolupracovat ze všech sil na šíření vědy a umění mezi lidem. Myslím, že mohu prohlásit jménem celé naší akademické obce: Povinnosti, které od nás očekává naše lidově demokratická republika, splníme. Vynasnažíme se podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, aby se také všechny české a slovenské vysoké školy staly nejlepšími učitelkami nové socialistické inteligence, věrné spolubojovnice dělnické třídy v úsilí o výstavbu socialismu a o zabezpečení světového míru. (Potlesk.)

Ze srdce proto vítáme také všechna další ustanovení navrhovaného zákona. Radujeme se, že jeho osnova poskytuje náležitou pružnost a pohyblivost v organisaci vysokého školství u nás. Ty tam jsou doby, kdy pro vznik každé nové vysoké školy bylo třeba sestavovat zvláštní zákon. Rozhodli jsme se, že chceme dále a směleji vpřed k vybudování socialismu v naší vlasti. Pověřujeme proto přímo vládu, aby rozhodovala o počtu, rozsahu a sídle vysokých škol. Jejich síť bude možno nadále řídit a upravovat vždycky včas a v souhlase s plánovanými potřebami hospodářské a kulturní výstavby státu. Bude-li kde třeba zřídit na př. vysokou školu těžkého průmyslu, nic nám nestojí v cestě, aby takováto škola byla ihned podle tohoto zákona založena. Také v tom se obráží přímo skvěle, jak hluboko a pronikavě zasáhla ve svých blahodárných důsledcích lidově demokratická revoluce. I v základní organisaci vysokých škol vede k dalšímu zlidovění, k další demokratisaci naší národní vzdělanosti.

Vrchní správa vysokých škol a dozor na ně přísluší ovšem ministru školství, věd a umění. Ten má také osobní odpovědnost.

Ale předložený návrh zákona zavádí další novinku, která má výsostně demokratický smysl v duchu zásady kolektivní spolupráce: Jako poradní, iniciativní a koordinační sbor ministra školství, věd a umění se zřizuje pro studijní, organisační, personální a hospodářské záležitosti vysokých škol zvláštní Státní výbor pro vysoké školy. Bude se vyjadřovat o všech zásadních věcech a důležitých opatřeních na vysokých školách a bude pečovat o jejich vědeckou a uměleckou úroveň. Osnova zákona přesně stanoví složení tohoto Státního výboru. Přiměřené zastoupení v něm budou mít Slováci, sdružení ještě zvláště v samostatnou odbočku Státního výboru pro vysoké školy na Slovensku. Chtěl bych výslovně zdůraznit, že navrhovaný vysokoškolský zákon se ovšem vztahuje na celé státní území ČSR a zcela jistě přispěje k vyrovnání kulturní úrovně obou našich národů. Jako už naše první hospodářská pětiletka odstraňuje hospodářskou nerovnoměrnost všech krajů republiky intensivní industrialisací Slovenska, tak i tímto vysokoškolským zákonem zajišťujeme organický a spravedlivý růst nové mladé inteligence ze všech končin našeho státu.

Paní a pánové, dovolte, abych pověděl za všecky nás, příslušníky starších pokolení, jedno tajné, ale bohužel už neuskutečnitelné přání: Chtěl bych být znovu studentem. Nahlédněte jenom do třetí části navrhovaného zákona! Sami se přesvědčíte, jak je postaráno o naše studentstvo. O jejich přijetí na vysoké školy už nerozhoduje bohatá kapsa zámožného tatínka nebo mladistvě hrdinská vůle odvážných jednotlivců, získat nejvyšší vzdělání za cenu bídy a odříkání. Studenti budou přijímáni jenom podle svých schopností a se zřetelem k plánovaným hospodářským, sociálním a kulturním potřebám státu. Stát se o ně stará po stránce sociální, zdravotní, kulturní i mravní. Žádá od nich za to, aby pracovali ze všech sil, aby splnili co nejlépe studijní plán a stali se tak odborně i politicky vyspělými budovateli socialismu. Už od roku 1945 se ovšem leccos z toho fakticky uskutečňovalo. Dnes se to zajišťuje zákonem. Pro zvláště nadané absolventy navrhuje osnova zřízení nové instituce "vědecké a umělecké aspirantury". Tu se učíme od sovětského vzoru. Chceme tím umožnit těm mladým lidem, kteří jsou obzvlášť nadáni pro tvůrčí vědeckou nebo uměleckou práci, aby se dále vzdělávali na státní útraty jeden až tři roky pod vedením svého profesora ve svém oboru na vysoké škole. Absolventům zákon zaručuje, že se jim dostane i titulů a hodností. Jsou proto naprosto zbytečné a jalové strachy, které už předem u nás šířila zlovolná reakce, jako by prý měly být akademické "tituly" zrušeny. Budeme mít i nadále lékaře, právníky, inženýry, profesory atd. Akademická hodnost bude udílena zpravidla ve dvou stupních, takže význam doktorského titulu se tím po vzoru sovětských doktorů, učenců nejvyšší kvalifikace, ještě nekonečně posílí.

Navrhovaná organisace vysokých škol se ovšem pronikavě dotýká i vysokoškolského učitelstva. Také tu zavádí lepší a pružnější postup. Odstraňuje přežitek dosavadních "mimořádných profesur" a "soukromých docentů". Zřizují se nové kategorie učitelských sil: docenti, odborní asistenti a odborní instruktoři. Všichni budou za svou práci náležitě placeni. Profesorům se dostane cti, že je bude jmenovat na základě jejich vynikající odborné způsobilosti president republiky, docenty pak ministr školství, věd a umění. Rozumí se, že to musí být vždycky ti nejlepší z nejlepších. Za jejich vysokou kvalitu ručí Státní výbor pro vysoké školy, z něhož budou vycházet příslušné návrhy na jmenování nebo pověření. Zákon dává ministru školství, věd a umění také plnou možnost, aby na návrh Státního výboru ustanovil a po případě měnil působiště profesorů a docentů na vysokých školách, stejně jako jim určuje jejich učitelskou činnost v rámci jejich vědního nebo uměleckého oboru. Dosavadní zásada nesesaditelnosti vysokoškolských profesorů se tím ruší. Každý z nás bude pracovat tam, kde toho vyžadují naléhavé potřeby státu - podobně jako příslušníci všech ostatních kategorií veřejných zaměstnanců. Jsem přesvědčen, že všichni se vynasnažíme radostně a nadšeně plnit své čestné poslání vysokoškolských učitelů, ať nás naše lidově demokratická republika povolá kamkoliv.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP