Socialistická zásada kolektivní spolupráce
a vzájemné kontroly vyžaduje, aby také
z našich vysokých škol navždycky zmizela
stará isolovanost jednotlivých odborníků.
Proto podle reformy už zavedené sdružují
se učitelé téhož vědeckého
nebo uměleckého oboru nebo i několika oborů
úzce příbuzných na fakultě
do pracovních skupin, zvaných "katedry".
Předloženým zákonem se má tento
nynější stav legalisovat. Za činnost
těchto kateder bude odpovídat vedoucí profesor
katedry. On také řídí všecku
její výchovnou a vědeckou nebo uměleckou
práci. Ručí za odbornou i politickou vyspělost
kádrů. O výchovu vědeckého
nebo uměleckého dorostu je ještě zvláště
postaráno samostatnými vědeckými a
uměleckými ústavy.
Z celého ducha navrhovaného zákona vyplývá
jasně dvojí stěžejní zásada:
princip socialistické kolektivity, vzájemné
pracovní družnosti, kritiky a sebekritiky, a na druhé
straně princip individuální, osobní
odpovědnosti za svěřenou a vykonanou práci.
Obě tyto zásady jsou vtěleny také
do nově navrhované organisace vedení a správy
vysokých škol. V čele každého vysokého
učení bude stát rektor, jmenovaný
presidentem republiky na období tří studijních
let. Jeho náměstky budou dva prorektoři.
O zásadních školských otázkách
bude rozhodovat rada příslušné vysoké
školy. Pro její správu se zřizuje rektorský
úřad (rektorát) v čele s tajemníkem.
Obdobně mají být organisovány také
jednotlivé fakulty vysokých škol s děkanem.
Teprve nyní se uskutečňuje starodávná
zásada "společenství všech učitelů
a studentů", "universitas magistrorum et discipulorum".
Teprve za vlády lidu na naší společné
cestě k socialismu stávají se všecky
vysoké školy u nás v pravém smyslu slova
"universitami", t. j. pracovním kolektivem soudružného
bratrství v ustavičném úsilí
o pokrok a mír.
Řada přechodných a závěrečných
ustanovení navrhovaného zákona zajišťuje
hladký přechod do nových poměrů
vysokoškolského života.
Kulturní výbor a ústavně-právní
výbor Národního shromáždění
projednaly na svých schůzích dne 26. a 27.
dubna t. r. podrobně a pečlivě celou osnovu
zákona o vysokých školách. Oba výbory
se jednomyslně usnesly doporučit ji Národnímu
shromáždění ke schválení
v plném znění a jenom s jedinou věcnou
změnou: slovo "ministry" je třeba nahradit
slovy "členy vlády", a to na konci §
§ 17, 19 a 37 a ve třetí řádce
§ 20.
Paní a pánové, předkládáme
vám návrh zákona, který zapíná
organisaci českého a slovenského vysokého
školství do všech ostatních vymožeností
lidově demokratické revoluce. Odstraňuje
z našich nejvyšších učilišť
všecky zbytky zkostnatělého středověku
a lživého buržoasního liberalismu. Namísto
ilusorní "autonomie" řadí se jím
všecky naše vysoké školy uvědoměle
a radostně do jednotného společenství
pracujícího lidu, aby společně s ním
sloužily podle týchž zásad a zákonů
stejnému cíli: co nejrychlejší výstavbě
socialismu v naší vlasti. Tímto zákonem
chceme dát všem vědcům a umělcům
na vysokých školách největší
a nejkrásnější, opravdu akademickou
svobodu: pracovat po boku dělnické třídy
a za jejího vedení, po boku rolnictva a pracující
inteligence stále více pro štěstí
a blaho celku. Může být lepší a
krásnější svobody, nežli je svoboda
pravdy a pokroku? Naše společná cesta k socialismu
nestrpí žádných nepravd a polopravd,
žádných lží a výmyslů,
žádných skrytých ani otevřených
pokusů reakce o zvrat poměrů pod jakoukoli
rouškou předstírané "akademické
svobody" na vysokých školách. Je jenom
jedna pravda a jedna svoboda - to je svoboda lidu a pravda lidu.
Také pro naše vysoké školy nadchází
doba, o níž řekl Bedřich Engels: "Převzetím
výrobních prostředků společností
bude odstraněna výroba zboží a tím
i panství výrobku nad výrobci. Anarchie ve
společenské výrobě bude nahrazena
plánovitou cílevědomou organisací.
Boj o individuální existenci přestane. Tím
teprve vystoupí člověk v jistém smyslu
definitivně z říše zvířecí
a přestoupí ze zvířecích podmínek
existence do podmínek skutečně lidských.
Životní podmínky obklopující
lidi a dosud je ovládající budou nyní
podrobeny panství a kontrole lidí, kteří
se tak stanou po prvé vědomými, skutečnými
pány přírody, protože se stanou pány
svého vlastního společenského bytí...
Objektivní, cizí síly které dosud
ovládaly dějiny, vstoupí pod kontrolu lidí
samých. Teprve pak budou lidé s plným vědomím
sami tvořit své dějiny, teprve pak budou
mít společenské příčiny,
uváděné jimi do pohybu, převážně
a v stále rostoucí míře účinky
jimi chtěné. Je to skok lidstva z říše
nutnosti do říše svobody."
Pevně věřím a jsem z hloubi duše
přesvědčen, že na této společné
cestě všeho pokrokového lidstva k opravdové
svobodě a ke skutečnému lidství nebudou
chybět ani československé vysoké školy.
(Předsednictví se ujal předseda dr John.)
Když více než před 600 lety zakládal
Karel IV. naši první vysokou školu, universitu
Karlovu, výslovně se tehdy dovolával vzoru
nejpokrokovějších učilišť
tehdejší doby, vysokého učení
pařížského a bolognského. Za
600 let se těžisko kulturního světa
přesunulo. Ani my dnes v návrhu nové organisace
vysokých škol nejsme sami. Těžíme
z našich vlastních nejlepších tradic a
zkušeností, předznamenaných jménem
Komenského. Jdeme ruku v ruce s nejosvědčenějšími
výsledky vysokoškolské organisace v zemích
lidových demokracií. Ale i v nové úpravě
našich vysokých škol na cestě k socialismu
jsme se nejvíce naučili od zkušeností
nejpokrokovější vědy světa, od
Sovětského svazu.
Jestliže vás, paní a pánové,
jménem výborů kulturního a ústavně-právního
nakonec prosím, abyste přijali tento vládní
návrh zákona o vysokých školách,
vzdávám znovu náš společný
hold sovětské vědě, sovětskému
umění a sovětské kultuře. Náš
dávný akademický pozdrav "Vivat, crescat,
floreat" nechť patří tentokrát
věrnému a věčnému přátelství
také kulturní spolupráce československé
a sovětské a těm, kteří jsou
na prospěch světového míru a kulturního
rozkvětu jeho nejpevnější zárukou:
presidentu republiky Klementu Gottwaldovi a generalissimu
Stalinovi! (Dlouho trvající potlesk.)
Předseda: Ke slovu se přihlásil pan
ministr školství, věd a umění
dr Zdeněk Nejedlý. Prosím pana ministra,
aby se ujal slova.
Ministr dr Nejedlý (uvítán povstáním
a dlouho trvajícím potleskem): Slavná
sněmovno, páni poslanci, paní poslankyně!
Od přijetí nového základního
školského zákona Národním shromážděním
uplynula 2 léta. Přijali jsme tenkrát nový
školský zákon, zákon o jednotné
škole, jehož účinek - myslím -
vidíme dnes již všichni, zejména na venkově.
Dnes předkládá vláda Národnímu
shromáždění další důležitý
školský zákon, který doplňuje
o poslední stupeň naši školskou soustavu.
Je to zákon o vysokých školách. Po krásných
slovech pana zpravodaje nemusím zde již vyzvedat význam
vysokých škol v lidově demokratické
republice. My socialisté jsme první, kteří
světový názor zakládají na
vědě. Odtud ten veliký rozmach vědy
v socialismu. Proto nám musí nesmírně
záležet na stavu vysokých škol, jako hlavních
pěstitelích vědy, které nám
vychovávají mládež pro další
vědeckou práci. Na druhé straně si
musíme říci, že žádná
kategorie škol netrpěla tolik konservatismem, jako
právě vysoké školy. Na národních
školách se již dávno dály přeměny,
kdežto vysoké školy zůstávaly pořád
stejné.
Pan zpravodaj se zmínil o šestistyletém jubileu
Karlovy university, které jsme slavili před dvěma
lety. Při tomto jubileu jsme se chlubili, že jsme
600 let zachovali v podstatě soustavu pražské
university. Myslím, že by bývalo bylo třeba
vyvodit z toho i druhý důsledek, že je totiž
jistě čas, abychom postavili i naše vysoké
školy na jiný základ. Doba, která úplně
změnila celý svět a celý život,
musí se také odrazit ve vysokých školách.
Proto vláda předkládá tento zákon.
Upozorňuji i s hlediska resortního, že zákon
neřeší ještě všechny otázky.
Je zde otázka klasifikace vědy - my dnes přece
hodnotíme a sestavujeme vědy docela jinak, než
jak je to dosud ze starého konservatismu na našich
vysokých školách. My stavíme vědu
docela jinak, než jak jsou jednotlivé fakulty sloučeny
na našich universitách. Jsou to věci, které
již dávno nejsou v souhlase s dnešním
vědeckým stavem. Toto všechno zákon
ještě neřeší. Není to lehký
úkol, my nechceme také dnes vyvolat nějaké
theoretické otázky, neboť především
chceme urychlit výchovu dobrého našeho dorostu.
Pouze v jedné věci upravuje tento zákon dosavadní
systém, že totiž vylučuje z naší
university theologické fakulty. Tento požadavek byl
již starý, já se pamatuji ještě
jako student, jak jsme se zde za něj bili, neboť theologické
fakulty mají docela jiný úkol nežli
vědecké zkoumání. My je však
nerušíme, ale dáváme je tam, kam patří,
to jest pod státní úřad pro věci
církevní.
Zákon sám je v podstatě organisačním
zákonem, který má zejména zaručit
větší pohyblivost. Vysoké školy
byly dosavadním zákonodárstvím přímo
zabarikádovány, neboť z nich byla vyloučena
všechna operativnost, a jestliže se našli rektoři,
profesoři nebo děkani, kteří si skutečně
něco dovolili, dělali to vlastně mimo zákonný
rámec. Byla zde celá řada věcí,
které nedovolovaly, aby se jednalo tak, jak doba vyžaduje.
I nejmenší úprava vyžadovala často
dlouhou proceduru. To byla první věc. Druhou věcí
byla nepřesaditelnost profesorů. Když přešel
profesor z jedné university na druhou, musel prodělat
znovu celou proceduru. Vysokoškolskými profesory byla
přímo fetišsky ctěna autonomie, která
se však obrátila v něco docela jiného,
než čemu měla sloužit. Autonomie ve jmenování
se zvrhla často v nejtěžší a nejhorší
osobní politiku, kde reakce se velmi často kryla
za autonomii a kdo se jí nehodil, toho tam prostě
nepustila.
Dále je otázka vysokoškolských funkcionářů,
rektorů, děkanů. Většinou se
změny dály mechanicky; byl už takový
statut, že šel jeden rektor za druhým. Hodil
se, nehodil - na tom nezáleželo; prostě šli
po sobě. Ovšem jakmile se někdo nehodil vládnoucí
- řeknu přímo - klice někdy, pak se
tam ovšem nedostal. Mohl bych sám uvést takový
příklad a zrovna z naší filosofické
fakulty, která byla přece ještě nejpokrokovější
fakultou; tam také šli děkani celkem mechanicky
po sobě, ale už za Rakouska nebyl děkanem Masaryk,
nebyl jím za první republiky F. X. Šalda a
nebyl jsem děkanem - což jsem docela chápal
- ovšem ani já. Tady je vidět, co znamená
autonomie, když se jí takhle využívá.
Ale přitom nešlo jenom o osoby, to se týkalo
také celého vědeckého systému,
celého charakteru věd, které se tam přednášely
a jak se tam potom jednalo. Vždyť jsme to viděli
po roce 1945 - a je to jistě smutná kapitola z dějin
našich vysokých škol - že největším
sloupem reakce byli v určitých dobách naši
vysokoškolští studenti, což mělo
jistě příčinu zejména právě
také v nadvládě těchto reakčních
živlů na našich vysokých školách.
A řeknu to hned přímo: byla to krásná
práce Čs. svazu mládeže, která
přišla a svou průbojností dosáhla
i proti tomuto duchu, že jsme se dočkali naopak zase
krásného zjevu, jakým byl letošní
sevřený 1. máj, kdy vysokoškolští
studenti byli chloubou naší lidové manifestace.
(Potlesk.)
Proto předkládáme zákon, který
přináší odpomoc aspoň po organisační
stránce, jež zejména bránila skutečnému
pokroku na našich vysokých školách. Zákon
zavádí především daleko větší
pohyblivost v celém tom zřízení, v
tom, co je třeba, jak to doba a chvíle kolikrát
přináší; dává se to do
pravomoci vlády a něco do pravomoci školské
správy, jež obě jsou zejména v naší
republice - a myslím, že to každý přizná
- tak operativní, že skutečně zaručují
správné řešení věci i
úpravu systému.
Potřebujeme nové fakulty. Začali jsme, pak
se to zarazilo vlivem známých událostí,
také osobních, a nyní se chystáme
a budeme pokračovat v zakládání nových
fakult podle potřeby. Dále půjde o využití
profesorů, jak pan zpravodaj také řekl. Nemůžeme
uznávat takovou až nemožnou definitivu u vysokoškolských
profesorů, která neexistuje vůbec nikde v
celém státním zřízení;
taková nesesaditelnost, jako by to bylo něco docela
posvátného.
Při jmenování funkcionářů
nám zákon pomáhá, abychom vybírali
podle schopností. To není žádná
diskvalifikace. Jsou učenci - profesoři, kteří
se nehodí k takové spíš přece
jenom administrativní správě, a jsou učenci
a vědci, u kterých je dokonce škoda je tím
zatěžovat. Proto i zde nalézá zákon
jinou formu pokud se týká ustanovení osob,
ke kterým i vláda může mít důvěru
a o kterých i my máme přesvědčení,
že budou svůj úřad vykonávat
pořádně. Proto se také rozšiřuje
doba, na kterou budou ustanoveni funkcionáři, rektoři
a děkani, na více let, poněvadž staré
ustanovení prakticky vedlo k absurdnostem, že sotva
se tam některý funkcionář trochu ohřál
a jakž takž se orientoval ve svém oboru, musel
odejít a přišel tam druhý.
Co se týče autonomie, není tímto zákonem
rušena, naopak rozšiřuje se a upravuje, ale ovšem
taková autonomie, kde je také možný
korektiv, kde ustanovení neplatí jako poslední
instance. Je zde Státní výbor, který
bude složen většinou z profesorů, ale
ne už jenom z jedné university, z jedné fakulty,
nýbrž vůbec z našich vysokých škol,
kde však budou také jako zástupci lidé
z praxe, neboť zejména to musí jistě
každý uznat, že na příklad vedoucí
našeho průmyslu mají dnes jistě také
slovo ke zřízení naší techniky
a pod. A tady právě autonomie, která na jedné
straně dá větší pohyblivost a
daleko lépe zaručí, že se tam nebudou
moci uplatňovat rozličné speciální
zájmy, ať už jednotlivých osob, oborů
nebo pod., ale jinak všechno podle tohoto zákona prochází
tímto výborem - tedy autonomií.
A studenti? O těch se dosud vlastně ve vysokoškolských
zákonech vůbec nemluvilo, to byla ta "misera
plebs", se kterou se jenom jednalo a která se řídila.
Tady teď dává zákon něco jiného;
dává studentům také - řeknu
přímo - jistá práva, a nejenom práva,
také výhody, takové, aby opravdu mohli plnit,
co od nich žádáme. A právě v
důsledku tohoto zákona a jeho uplatnění
se vláda obrací ke studentům a očekává,
že i oni republice dají, co republika potřebuje.
(Předsednictví převzal místopředseda
David.)
Naše vláda má jistě největší
péči o vysoké školy, a již zde
bylo řečeno, co všechno bylo u nás zřízeno
od r. 1945: nové university, nové fakulty v českých
zemích i na Slovensku. A už jsem také řekl,
že přikročíme k dalším.
Chceme zvýšit i respekt k našim vysokým
školám. Rektora až dosud potvrzoval ministr,
nyní ho bude potvrzovat sám president republiky
na znamení, že republika si skutečně
vysokých škol cení a vysoko je staví.
K tomu všemu však jsme potřebovali zákon,
který by to umožňoval. A dnes mám čest
předložiti lidovému zastupitelstvu tento zákon
a jsem přesvědčen, že lidové
zastupitelstvo bude mít pro něj nejlepší
pochopení v pravém opaku k tomu, co my starší
víme, jak buržoasní parlament k těmto
otázkám býval často přímo
tupý.
Proto prosím o schválení předloženého
zákona, aby tak jako jiné, i naše vysoké
školy vykročily vpřed a mohly šťastně
kráčet kupředu ke cti a užitku naší
vědy, společenského pokroku, národní
kultury a republiky. (Poslanci povstávají. -
Hlučný potlesk. - Poslanci usedají.)
Místopředseda David: Děkuji panu ministru
za jeho projev.
Sděluji, že jsou dále ke slovu přihlášeni
řečníci: posl. Pelikán, dr
Kácl, Podborský, dr Berák a
Čaplovič.
Prosím pana posl. Pelikána, aby se ujal slova.
Posl. Pelikán: Pane předsedo, páni
ministři, paní a pánové!
Když při letošních oslavách 1.
máje skupina vysokoškoláků pochodovala
okolo dělníků jednoho pražského
závodu, byla zahrnuta srdečnými a upřímnými
pozdravy pracujících a jedna z dělnických
žen, aby snad ještě zdůraznila a odůvodnila
tyto projevy přátelství, hlasitě řekla:
"Vždyť jim musíme zamávat, jsou to
přece už naši noví studenti!" Tato
slova se roznesla po všech fakultách a stala se jedním
z nejkrásnějších zážitků
našich studentů z májových oslav.
Uvádím tuto drobnou příhodu nyní
proto, poněvadž tato dělnická masa vystihla
prostou větou to, co svým způsobem vyjadřuje
i náš nový zákon o vysokých školách:
že totiž stará hradba, dělící
naše vysoké školy od ostatního života,
stále rychleji se rozpadá, otvírajíc
cestu všem novým, smělým myšlenkám,
jimiž žije náš pracující lid,
a že také nenávratně se smazává
se studentstva ona hanba, o které mluvil p. ministr Nejedlý,
do níž naše studentstvo uvrhla předúnorová
reakce. Naši studenti proto s radostí vítají
zákon o vysokých školách, neboť
v něm vidí cestu, která je vede ještě
k těsnějšímu sblížení
s pracujícími, která jim zaručuje
péči státu o hmotné podmínky
studia, dává jim možnost vědecké
práce a zajišťuje jim možnost spolurozhodování
o všech otázkách našeho vysokoškolského
života. A všechna naše mládež, i dělnická
a rolnická, vítá tento zákon proto,
poněvadž v něm vidí vyjádření
a potvrzení těch hluboce demokratických opatření,
jež přivedla do vysokoškolských přednáškových
síní mladé dělníky a rolníky
a jež i nadále umožní všem nadaným
příslušníkům pracující
třídy osvojit si vysokoškolské vzdělání.
Co změnilo tak pronikavě tvářnost
našich vysokých škol a vytvořilo předpoklady
pro provádění vysokoškolského
zákona? Především to byl příchod
dělníků na vysoké školy, prováděná
a stále se zdokonalující reforma vysokých
škol, zavedení přednášek ze společenských
nauk a ustavení skupin Československého svazu
mládeže na fakultách, které v krátké
době sdružily tisíce nejlepších
studentů a které ukovávají pevný,
ideový i organisační svazek studentů
s ostatní pracující mládeží.
Na fakultách se rozvíjejí družby se
závody, při nichž se studenti poznávají
s dělníky, učí se vážit
si jejich práce, úderníci jsou zváni
na fakulty k přednáškám a besedám,
při nich informují studenty o úkolech jejich
budoucího povolání a závody zase předkládají
fakultám a jejich vědeckým ústavům
k řešení různé problémy
a tím orientují naše vysoké školy
na pomoc výstavbě socialismu.
Jednou z největších akcí, která
dokazuje nový poměr studentů k práci,
je Soutěž tvořivosti mládeže, jejíž
studijní část vede studenty vysokých
škol k samostatné práci, zaměřené
k řešení problémů především
naší výroby. Veliké množství
dokončených prací v Soutěži tvořivosti
mládeže dokázalo, že čeští
a slovenští studenti dovedou přinést
mnoho cenného a nového a především
prakticky prospěšného pro rozvoj našeho
hospodářství i ostatních oborů
života. Důkazem toho jsou vynikající
práce jako na příklad těžní
vozík a zařízení na mazání
lan, vypracovaný na vysoké škole báňské
v Ostravě, návrh na stavbu Sokolovny v Praze, vypracovaný
fakultou stavebního inženýrství, mechanisace
stájových prací, jež vznikla na zemědělsko-lesnické
fakultě v Praze, a mnoho jiných prací. Také
mezi našimi studenty máme své zlepšovatele,
vynálezce a hrdiny práce, na něž je
naše studentstvo právem hrdo. Tak na př. zde
přítomný posluchač vysoké školy
báňské v Ostravě, Jindřich
Lát, zpracoval loňského roku v Soutěži
tvořivosti mládeže důlní vrtací
stroj na překopy, čímž se produktivita
práce v překopech zvýší o 50
- 100%. (Hlučný potlesk.) A tak bychom mohli
jmenovat desítky a stovky dalších studentů
i celých pracovních kolektivů. Stále
častěji byste mohli vidět na fakultách
fotografie a jména studentů, kteří
svým studiem i prací pro celek jsou příkladem
ostatním a chloubou, jako na př. nejlepší
studenti filosofické fakulty soudr. Smíšek,
Kačer, Grygar, nebo ze stavebního inženýrství
Boháč, Chobot, Blažek, kteří
jsou nejen vzornými studenty, ale také vzornými
politickými pracovníky. (Potlesk.)