Návrh stanoví jako vedoucí myšlenku,
že telekomunikační zařízení
lze zřizovat a provozovat jen na základě
povolení. Výjimku stanoví zákon pro
určité taxativně uvedené orgány
státní správy a národní podniky.
Návrh nového telekomunikačního zákona
přináší také právní
podklad chystané úpravy, která má
zajistit telekomunikace před rušením. Do návrhu
byla pojata podstata dlouho už připravovaného
a diskutovaného návrhu zákona o ochraně
rozhlasu před rušením. Toto ustanovení
uvítají zejména posluchači rozhlasu,
i když jeho provedení si vyžádá
se zřetelem k velké řadě technických
otázek ještě jisté doby.
Péči a věci telekomunikační
soustřeďuje návrh zákona v rukou poštovní
správy, ovšem ponechává se tam kompetence
ostatním oborům veřejné správy,
jimž, po případě podnikům v jejich
oboru působnosti, se dává zmocnění
ke zřizování a provozování
vlastních telekomunikačních zařízení.
Ke správě věcí telekomunikačních
náleží zejména péče o
koordinaci telekomunikací, jejíž význam
vyniká zvláště u zařízení
radioelektrických, u nichž pořádek v
etheru je nezbytným předpokladem jejich řádné
funkce.
Návrh respektuje vedoucí myšlenku našeho
lidově demokratického státního zřízení,
vyjádřenou v § 124 ústavy, podle níž
veřejnou správu na území, pro které
byly zvoleny, vykonávají v zásadě
národní výbory, a umožňuje proto,
aby národním výborům mohly být
svěřeny vládním nařízením
i úkoly veřejné správy v oboru telekomunikací.
Návrh řeší však tuto otázku
též se zřetelem ke zvláštní
povaze telekomunikačních zařízení
a služeb jimi obstarávaných a umožňuje
proto také jinou úpravu, t. j. pověření
národního podniku Čs. pošta prováděním
některých úkolů veřejné
správy v oboru telekomunikací, a to v těch
případech, kde pro to svědčí
důvody účelné hospodárnosti.
Jde v podstatě o zachování dosavadního
stavu, který je účelný tam, kde činnost
správní je organicky spjata s činností
podnikovou, na př. při udělování
povolení pro rozhlasové přijimače
nebo neveřejné telefony.
Slavná sněmovno, to je zhruba vše, co jsem
pokládal za správné říci k
návrhu nového zákona o telekomunikacích.
Závěrem bych rád dodal, že úprava
věcí telekomunikačních, která
je předmětem zákona, byla během legislativního
řízení uvážena co nejsvědomitěji
a nejpečlivěji. Návrh, který máte
před sebou, je vypracován tak, aby nejen odpovídal
dnešnímu stavu techniky, ale aby ani předčasně
nezastaral. Je to návrh zákona, o kterém
mohu poctivě říci, že nejen vystihuje
svou věc a plní svůj úkol, ale je
přitom i tak pružný a pohotový, že
hledí vpřed k onomu tradičně rychlému
vývoji techniky a přitom má na mysli, aby
byl především dobrým nástrojem
našeho lidu při budování socialismu.
Je to, paní poslankyně a páni poslanci, opravdu
dobrá osnova zákona. Umožní další
úspěšný rozvoj našich telekomunikací,
na němž mají živý a oprávněný
zájem všichni uvědomělí občané
tohoto státu. Proto vám doporučuji osnovu
a prosím o její schválení. (Hlučný
potlesk.)
Podpredseda Valo: Ku slovu už nie je nikto prihlásený.
Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi posl. Šimánkovi.
Zpravodaj posl. Šimánek: Vzdávám
se slova.
Podpredseda Valo: Má pán zpravodajca nejaké
návrhy oprav alebo zmien textových?
Zpravodaj posl. Šimánek: Nemám.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený 9. bod poriadku.
Pristúpime k prerokovávaniu desiateho bodu poriadku,
ktorým je
10. Zpráva výboru zemedelského k vládnemu
návrhu zákona (tlač 450) o hospodárení
s lesnými semenami a sadenicami (tlač 461).
Zpravodajcom je posl. Haško. Dávam mu slovo.
Zpravodajca posl. Haško: Slávna snemovňa,
panie a páni!
Zemedelský výbor prerokoval dňa 10. mája
t. r. vládny návrh zákona o hospodárení
lesnými semenami a sadenicami, tlač č. 450.
Týmto zákonom sa zaistí dostatočné
množstvo kvalitných semien a sadeníc, aby sa
mohla zalesniť všetka potrebná pôda i podľa
zákona č. 206/1948 o zalesňovaní a
zriaďovaní ochranných lesných pásov.
Podľa pokynov Ministerstva zemedelstva hlavnú úlohu
vykonávajú Krajské národné
výbory, ktoré za pomoci Okresných národných
výborov a príslušných štátnych
výskumných ústavov uznávajú
vhodné lesné čiastky, oblasti, stromové
skupiny a jednotlivé stromy za spôsobilé k
získavaniu lesných semien a sadeníc. Ministerstvo
zemedelstva určuje druhy, ktoré sa majú pestovať
len z lesných semien a sadeníc. Rúbať
drevo v týchto oblastiach môže povoliť
výnimočne okresný národný výbor.
Majiteľ lesa musí svoju potrebu kryť z vlastného
sberu semien. Sbierať semená je oprávnený
len príslušný podnik, a majiteľ musí
sber trpieť. Pôjde však vždy o dohodu medzi
majiteľom lesa a podnikom. Majiteľ lesa na vyzvanie
podáva zprávu o stave sberu. Sber semien pre iné
účely než lesnícke je dovolený
len po krytí celoštátnej potreby u príslušnej
dreviny. Podnik môže žiadať, aby majitelia
pestovali určité druhy. Táto požiadavka
sa nevzťahuje na cvičné školky. Výmena
semien medzi majiteľmi v rámci vlastnej potreby je
dovolená. Zákon dáva Ministerstvu zemedelstva
za účelom pružnosti možnosť robiť
výnimky z ustanovenia. Vojenská lesná správa
bude spolupracovať po dohode Ministerstva národnej
obrany s Ministerstvom zemedelstva. Tento návrh zákona
rieši obchodovanie lesnými semenami a sadenicami tak,
že obchod prechádza výlučne do rúk
znárodneného sektoru, do rúk Československých
štátnych lesov, n. p. Vyhovuje sa takto ustanoveniu
§ 1 ods. 2 poslednej vety zákona o päťročnom
pláne, lebo skutočne vytlačuje kapitalistický
spôsob podnikania z národného hospodárstva.
Tento zákon bude podkladom plánovitého rozvoja
a rozširovania lesníctva u nás, ktoré
má a bude mať veľké úlohy tiež
pri vodohospodárskych plánoch, pri ochrane lesných
zvierat a pri mnohých iných podujatiach. Vieme,
že dosiaľ nikto nemyslel na to, ako skončí
to šafárenie s našimi lesmi, ktoré bolo
charakteristické v kapitalistickej spoločnosti a
ktoré sa riadilo honbou za ziskom. Všetky staré
krivdy, napáchané dosiaľ na našom lesnom
hospodárstve, sa budú musieť napravovať
postupne a plánovite.
Ďalej tento zákon odstraňuje rozdielny stav,
ktorý dosiaľ trvá, že totiž v Čechách
platí vládne nariadenie č. 350 z r. 1940
Sb. a s tým súvisiace vyhlášky o lesnom
semenárstve, o sbere lesných semien, o pestovaní
lesných sadeníc, o obchode s nimi a o uchovaní
a vypestovaní dedične hodnotného stromového
dorastu, kým na Slovensku platí vládne nariadenie
č. 174/1939 Sb. o výbere lesného osiva sadeníc,
s príslušnou vyhláškou. Tieto nariadenia
sú veľmi odlišné, rozdielne, nejednotné,
nevyhovujú dnešnej potrebe plánovitého
zaistenia dostatočného množstva kvalitných
semien a sadeníc. Za takéhoto stavu je ozaj nutné
toto zákonné opatrenie už tým skôr,
že si nevyžiada žiadnych nových výdavkov.
Vzhľadom na to, že pôvodné znenie §
8 vládneho návrhu nezabezpečovalo, že
krytie celoštátnej lesníckej potreby bude včas
vyhlásené, a opomenutie včasného vyhlásenia
by mohlo spôsobiť národnému hospodárstvu
značné škody, zemedelský výbor
pri prerokovávaní tohto vládneho návrhu
urobil zmenu tak, ako je vytlačená v priloženej
zpráve výboru, tlač 461. Iných zmien
nebolo a preto menom zemedelského výboru doporučujem
takto upravenú osnovu zákona prijať slávnym
plénom Národného shromaždenia tak, ako
ju upravil a schválil zemedelský výbor. (Potlesk.)
Podpredseda Valo: Ku slovu nie je nikto prihlásený,
rozprava odpadá.
Má pán zpravodajca nejaké návrhy opráv
alebo zmien textových?
Zpravodajca posl. Haško: Nemám.
Podpredseda Valo: Pristúpime k hlasovaniu.
Pretože niet pozmeňovacích návrhov,
dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy
výborovej. (Námietky neboly.)
Námietok niet.
Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v
znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku!
(Deje sa.)
To je väčšina. Tým Národné
shromaždenie prijalo túto osnovu zákona
podľa zprávy výborovej.
Tým je vybavený poriadok dnešnej schôdze.
Oznamujem, že budúca schôdza Národného
shromaždenia bude svolaná písomne alebo telegraficky.
Končím schôdzu.