Středa 12. července 1950

Právem se dá očekávat, že se zákon projeví blahodárně také při rozmisťování administrativy všeho druhu. Koncentrací administrativy do vhodných budov dojde se ke značnému jejímu zhospodárnění ve všech oborech, ať již veřejné správy a národních i jiných podniků, či nejrůznějších ústavů, korporací, spolků a pod. Současně však bude zákon znamenat velkou pomoc proti nežádoucímu soustředění administrativy, zejména v Praze. Tím se předem odstraní množství průvodních potíží, které vznikají ze vzrůstajících požadavků na bytovou plochu, na kulturní, zdravotní a sociální zařízení velkoměsta, nehledě k tomu, že se tak zabrání neúměrnému vzrůstu hlavního města. Praze pomůže tento zákon k urychlenému splnění úkolů, vytyčených jejím směrným plánem.

Národní výbory získají tímto zákonem dále možnost účelně organisovat omezováním zbytečné administrativy spolkový život. Konečně pak získají možnost plánovitě vracet obytné plochy, zabrané nejrůznějšími kancelářemi, opět jejich původnímu účelu a tak přispět k řešení jednoho z nejvážnějších problémů našich velkých měst.

Lidová správa jako orgán státní moci je konečně povinna pečovat o neustálý rozvoj zdravotních, sociálních, školských a kulturních zařízení, tak jak to vyžaduje neustále rostoucí životní úroveň pracujícího lidu.

Takovou zdravotní, sociální a kulturní politikou vytváří lidová správa předpoklady, aby zdravý, sociálně zabezpečený a kulturně vyspělý lid byl schopen plnit velké budovatelské úkoly na naší cestě k socialismu.

Zvýšeným požadavkům na tato zařízení zdaleka nestačí ani dědictví po kapitalistickém systému, ani dosavadní výsledky stavebnictví, zaměřeného především k přednostním výrobním oborům.

Návrh předloženého zákona dává lidové správě možnost, aby bez zdlouhavého vyvlastňovacího řízení použila všech možností ke krytí těchto potřeb. Velikou výhodou osnovy zákona tisk 473 proti dosavadnímu stavu je zjednodušení celého řízení o podmínkách užívání místností, stanovení nájmu a náhrad škody. Rozhodování vyhražené dříve soudům je přeneseno na MNV, který jako místo plánující hospodaření s místnostmi může i v těchto věcech týkajících se náhrad rozhodovat rychle a pružně.

Zákon, který zavádí tak pronikavou změnu, lze proto hodnotit jako významný krok na naší cestě k socialismu, zvláště když se uváží, že je operativní a jeho výkon není vázán složitým byrokratickým řízením, které by znemožňovalo rychlé a pružné rozhodování.

Osnova zákona má všechny znaky moderního socialistického zákona, je rámcová a umožňuje jeho pružné užívání. Doporučuji proto jménem výboru hospodářského Národnímu shromáždění, aby vládní návrh zákona tisk č. 473 schválilo ve znění, jak je přijal výbor hospodářský. (Potlesk.)

Podpredseda Valo (zvoní): K slovu neni nikto prihlásený, rozprava odpadá.

Pristúpime k hlasovaniu.

Pretože neni pozmeňovacích návrhov, dám o celej osnove hlasovať naraz podľa zprávy výborovej. (Námietky neboly.)

Námietok niet.

Kto teda súhlasí s celou osnovou zákona v znení zprávy výborovej, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)

To je väčšina. Tým Národné shromaždenie prijalo túto osnovu zákona podľa zprávy výborovej.

Tým je vybavený 6. bod poriadku.

Pristúpime k prejednavaniu siedmeho bodu poriadku, ktorým je

7. Zpráva výborov hospodárskeho, soc.-politického a zdravotníckeho a výboru rozpočtového k vládnemu návrhu zákona o organizácii bytového majetku a o Fondu bytového hospodárstva (tlač 495).

Zpravodajkou je posl. Netušilová. Dávam jej slovo. (Předsednictví převzal místopředseda dr Polanský.)

Zpravodajka posl. Netušilová: Vážené Národní shromáždění, pánové a paní!

Vládní návrh zákona č. 487 o organisaci bytového majetku a o fondu bytového hospodářství, který je předkládán váženému Národnímu shromáždění ke schválení, je dalším důkazem úspěšného růstu našeho národního hospodářství, který zpětně působí ke stálému zvyšování životní úrovně pracujících, včetně úrovně bytové, a je dalším důkazem starostlivosti naší vlády o pracující. Tato starostlivost je samozřejmě zaměřena nejdříve ke zdrojům, z nichž vycházejí předpoklady bohaté budoucnosti naší vlasti, ke klíčovému podnikání, k ostatnímu národnímu podnikání, k jednotným zemědělským družstvům i komunálním i družstevním podnikům. Tento zákon sleduje perspektivu organisované výstavby i obnovy bytových jednotek, zbavenou spekulantství, vydřidušství i protekcionářství. Odstraňuje ze všeho dění starý kapitalistický chaos a bohaté zdroje obohacování a spekulace jednotlivců i různých společností. Tímto však byly v kapitalistické minulosti naší republiky také závodní byty a každá finanční pomoc na obnovu. Páni uhlobaroni a fabrikanti viděli i v závodních ratejnách, v závodních bytech, t. zv. koloniích i kasárnách, zdroje svých zisků a v nájemnících své sluhy nejen pro své rodiny, ale též své nástroje při stávkách, o čemž by mohlo mluvit Kladensko, Mostecko i Ostravsko. To však je pro nás kapitalistická minulost.

Vláda dělnické třídy, která vlastní výrobní prostředky, obrací jejich výsledky do řad těch, kteří se o jejich rozvoj nejvíce starají, a to i prostředky bytové kultury. Proto kolem našich dolů, hutí a továren rostou nové domy, sídliště - vesnice. Již ne jako kasárna a ratejny, ale jako vkusné, pohodlné a moderní domy pro horníky, dělníky a mistry, v nichž žijí noví, šťastní budovatelé. Tato výstavba však musí v budoucnosti být cílevědomě organisována, spravována a finančně zabezpečena.

O to se postará opatření, jež obsahuje vládní návrh zákona tisk 487. V podstatě tohoto vládního návrhu zákona jde 1. o nové organisování národního bytového majetku a majetku bytových sdružení a 2. o finanční službu bytového majetku, která bude sloužit národním a komunálním podnikům a JZD.

Dosavadní stav bytového majetku národních podniků byl takový, že mnohdy vlastnily národní podniky řadu domů, ve kterých však nebydleli jejich zaměstnanci a národní podniky dělaly mnohde staré domácí pány. Zájem národních podniků o takovéto domy byl malý a domy bez udržovacích investic rychle chátraly.

Druhá část organisace se týká majetku bytových sdružení. Ke konci r. 1948 bylo v českých zemích na 954 bytových sdružení a nadací, z nichž přemnohá sledovala všechno jiné - především zisk - jen ne službu pracujícím.

Ministerstvo práce a sociální péče bude tímto zákonem zmocněno, aby bytový majetek spolků, společností s ruč. omezeným a akciových společností po dohodě s věcně příslušným ministerstvem převedlo na stát nebo zčásti na obecně prospěšná bytová družstva, která budou sloučena v obecně prospěšná bytová družstva okresní.

Roztříštěné bytové družstevnictví nemohlo plnit své poslání plánované výstavby pro nedostatek prostředků a mnohdy i pod tíží dluhů trpně přihlíželo k chátrání domů. Při nové organisaci bytového majetku podle vládního návrhu jde o to, aby plánování investic napomáhalo plnění jednotného hospodářského plánu, což je jedinou zárukou stále stoupající bytové úrovně pracujících.

Prvou podmínkou, aby i bytová politika pomáhala plnění pětiletého plánu, budou zajišťovat příslušné krajské národní výbory, které budou o stavebních investicích rozhodovat, a to tak, aby plnění hospodářského plánu bylo podporováno. Ministerstvo práce a sociální péče bude zmocněno po dohodě s příslušným ministerstvem dát do správy bytový majetek národním nebo komunálním podnikům pro jejich zaměstnance, aby tu byly úzké vztahy býti nejen dobrými hospodáři ve výrobě, ale i ve správě domů.

Druhá podmínka, která souvisí se stoupající bytovou úrovní pracujících, je udržet takové nájemné, které mohou pracující platit. To však vyžaduje, aby schodky, které vznikají z rozdílů dosavadní předválečné výše nájemného a dnešních stavebních nákladů, byly hrazeny z veřejných prostředků. Tato skutečnost nás nutí, aby bytové stavební investice byly svěřeny výlučně socialistickému sektoru, jemuž bude obstarávat finanční službu podle dnes projednávaného vládního návrhu Fond bytového hospodářství. Působnost fondu bude se zásadně vztahovat na bytový majetek národních a komunálních podniků a JZD. Ministerstvo práce a sociální péče může však v dohodě s ministerstvem financí a věcně příslušnými ministerstvy působnost rozšířit.

Dosavadní bytový fond bude tímto zákonem zrušen a jeho skrovné jmění přejde do Fondu bytového hospodářství. Do Fondu bytového hospodářství budou odváděny všechny přebytky bytového hospodářství i částky rovnající se odpisům na majetku. Naproti tomu fond bude hradit případné oprávněné schodky. Fond bytového hospodářství vyrovná se též se závazky vyplývajícími z dvouletého plánu. Pevnou základnou pro odhad plánovaných investic tvoří zákon o pětiletém plánu, podle něhož má býti do konce r. 1953 získáno stavbami a rekonstrukcemi 9,700.000 m2 nové bytové plochy s nákladem 39.300,000.000 Kčs, z čehož připadá na české země 25.600,000.000 a 13.700 milionů na Slovensko. Výstavba bude se tedy řídit potřebami pětiletého plánu. Zvláštní kategorií fondu budou rodinné domky. Tyto domky budou moci stavět podle plánu národní podniky, komunální podniky i JZD a budou je moci prodat zasloužilým pracovníkům do vlastnictví.

Zvláštní výhody poskytuje vládní návrh pro náborovou akci do klíčových oborů. Noví zaměstnanci vyjmenovaných oborů, na př. dolů, hutí, těžkého strojírenství, kteří se přihlásí natrvalo do nového zaměstnání, budou požívat výhody, které značně sníží trhovou cenu domku. Při 3 % úmoru může stálý zaměstnanec, který vytrvá v zaměstnání, získat za 17 roků dům do vlastnictví za pouhou jednu třetinu stavebních nákladů. První jedna třetina bude odečtena ihned a třetí po 17 letech. To jsou veliké možnosti mladým nadšeným budovatelům, kteří půjdou pracovat tam, kde jich republika nejvíc potřebuje.

Avšak i další výhody vyplývají pro zasloužilé pracovníky. Taková je péče naší vlády o pracující. Tím se nemohou pochlubit kapitalistické státy. To je zákonitostí socialistického státu sovětského, ze kterého čerpáme zkušenosti, které podle možností růstu našeho národního hospodářství uskutečňujeme též u nás.

Finanční služba fondu týká se též Jednotných zemědělských družstev, která dosud nevyvíjela zvýšenou bytovou péči. Také ti zasloužilí pracovníci, kteří tvoří nový život na vesnici, kteří se starají o zvýšené výnosy a hospodárné společné obdělávání, sklizeň, výmlat a výkup, si plně zaslouží, aby požívali možností, které nám už dnes skýtá plnění pětiletého plánu.

Fond bytového hospodářství, jako samostatná právnická osoba, bude míti vlastní orgán, který povede i jeho správu. Bude jím devítičlenný výbor, jehož členy i předsedu a náměstka bude jmenovat ministr práce a sociální péče v dohodě s ministrem financí.

Naší dělnické třídě žije se denně radostněji. Zákony, které její vláda a zástupci v Národním shromáždění tvoří, prospívají jejímu rozvoji. Jak jinak je tomu v kapitalistických zemích, kde početné rodiny jsou denně vyhazovány na dlažbu, protože nemohou platit nájemné, protože otec pozbyl zaměstnání. Jak jinak je tomu v koloniálních a polokoloniálních zemích, kde bohaté zdroje seberou imperialisté, a domorodé obyvatelstvo bydlí v chýších a brlozích. Vlády těchto zemí se nestarají, jak zvýšit bytovou úroveň milionů rodin, dětí a žen živořících a trpících, ale vymýšlejí si nejpekelnější zločinné prostředky, jak zabrzdit šťastný rozvoj v lidově demokratických státech - mandelinku bramborovou, špiony, sabotéry, vrahy a nyní v lidově demokratické Koreji agresi a válku. Tak chtějí přehlušit skutečnost 45 milionů nezaměstnaných, která je výsledkem jejich anarchistické výroby a vykořisťování. Nic tuto skutečnost nepřehluší. Výsledky pilné práce milionů našich dělníků a dělnic, mistrů, techniků a rolníků, kteří jsou vedeni předvojem dělnické třídy, naší slavnou Komunistickou stranou Československa, půjdou stále a směleji kupředu a budou posílením poctivému boji korejských vlastenců proti americkým imperialistickým paličům války.

Paní a pánové, hospodářský výbor projednal na svém zasedání vládní návrh zákona tisk 487 a doporučuje slavnému Národnímu shromáždění jeho schválení se změnami, které byly uvedeny ve zprávě výborové. (Potlesk.)

Místopředseda dr Polanský: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen 7. bod pořadu.

Přistoupíme k projednávání osmého bodu pořadu, jímž je

8. Zpráva výboru ústavně-právního a výboru branného a bezpečnostního k vládnímu návrhu zákona o opatřeních souvisících s úpravou kázeňského práva příslušníků ozbrojených sborů (tisk 490).

Zpravodajem je posl. Tauš. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Tauš: Paní a pánové!

Od února 1948 jsme byli v této síni svědky projednávání několika důležitých zákonů, týkajících se samých základů našich ozbrojených sborů. A dnes máme na pořadu další, byť rozsahem menší, ale významem důležitý zákon týkající se opatření, která souvisí s úpravou kázeňského práva příslušníků ozbrojených sborů.

Porážkou hlavních opor světového imperialismu ve druhé světové válce - fašismu německého, italského a japonského - dík existenci SSSR, plynoucí z převahy socialistického zřízení nad kapitalistickým, byly dány historické podmínky pro osvobození řady evropských států nejen od cizích fašistických uchvatitelů, ale i od vlastních vykořisťovatelů - vlastních kapitalistů. Tak vzniká po druhé světové válce věnec lidově demokratických států, osvobozených slavnou sovětskou armádou. Lid těchto států, který se stal po prvé v dějinách skutečným pánem a hospodářem ve svých zemích, se dává na cestu svého světlého vzoru, Sovětského svazu, dává se na cestu budování socialismu.

I naše republika po květnové revoluci r. 1945 vykročila rázně na cestu budování socialismu. Ale jen bláhový nebo nevědomý by se mohl domnívat, že tato cesta bude hladká, bez obtíží, bez překážek. Právě zkušenosti Sovětského svazu nám ukazovaly, co nástrah a úkladů čeká nás na této cestě. Ukazovaly nám také, jak nebezpečné by bylo se domnívat, že svržení kapitalisté se definitivně vzdali. Naopak. Nastupují nejen u nás, ale všude tam, kde byli zbaveni svých výsad, zbaveni možnosti beztrestně vykořisťovat lid, k přepestrým formám sabotáží, vyvolávání obtíží, maření úsilí pracujícího lidu a nevynechávají jedinou příležitost k tomu, aby ve spojení se zahraniční reakcí, s jakýmkoliv sebehorším nepřítelem našeho lidu budování socialismu poškozovali. Chovají neustále naděje, že jejich ztracený ráj, to je beztrestné vykořisťování lidu, se opět vrátí. Po únoru 1948 pak, kdy padly všechny naděje reakce na možnost jakéhokoliv zvratu vnitřními silami, nastoupila naše reakce cestu otevřené zrady a podporována i povzbuzována zahraničními představiteli světového imperialismu, především americkými a anglickými, spekuluje a spoléhá jen na válku, na válku proti vlastnímu lidu, na válku proti vlastnímu národu. Odhalili svou hnusnou tvář všichni ti Zenklové, Ripkové a Majerové a nedávný proces na Pankráci byl až příliš poučnou a názornou školou, než aby nás nechal na pochybách o tom, že reakce je schopna všeho, a burcuje nás k tomu, že proti silám temna je nutno budovat a organisovat všechny síly na ochranu trvalého míru.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP