Zlepšení využití výrobních
prostředků je jedním z důležitých
úkolů, jehož plnění zároveň
se stále vzrůstajícím údernickým
a zlepšovatelským hnutím zvýší
socialistickou peněžní akumulaci v národních
a komunálních podnicích. Již projednávání
rozpočtu na rok 1950 a v nedávné době
exposé ministr financí Kabeše o výsledcích
našeho hospodaření v r. 1949 nám v plném
světle ukázalo význam socialistické
peněžní akumulace pro další rozvoj
našeho hospodářství a zvyšování
blahobytu našeho lidu. Jde nyní o to, abychom socialistickou
akumulaci jednak všemi prostředky neustále
zvyšovali a abychom takto nashromážděné
finanční prostředky správně
rozmísťovali. K tomu slouží Fond znárodněného
hospodářství, do něhož vplývá
akumulace v podobě zisků a úroků z
kmenového jmění. Již dnes je možno
říci, že národní podniky, sečteme-li
daň výdělkovou a odvody zisků a úroků
z kmenového jmění, vytvoří
takové hodnoty, že téměř kryjí
náklady spojené s jejich plánovanými
investicemi. To znamená, že již dnes si národní
podniky na svoje rozvojové investice samy vydělají.
Tyto fondem znárodněného hospodářství
nashromážděné prostředky spolu
s dotacemi ze státního rozpočtu a ostatními
příjmy je nutno řídit tam, kde toho
vyžaduje plánovaná výstavba našeho
socialistického hospodářství, zájem
a potřeba pracujícího lidu.
Z toho je zřejmé, jaký význam má
úsilí o zvyšování peněžní
akumulace v socialistických podnicích. Toho všeho
je si pracující lid vědom, protože se
neustále přesvědčuje, jaký
je rozdíl mezi akumulací v kapitalismu a akumulací
socialistickou. Kapitalisté nashromažďují
do svých bezedných kapes produkt společné
práce a výsledku potu a mozolů dělníků,
rolníků a ostatních pracujících.
Kapitalisté dovedou z krajíce národního
důchodu urvat pro sebe vždy daleko největší
podíl. Tak tomu bylo i u nás. Používali
k tomu legálních i nelegálních prostředků.
Když jim nestačil normální zisk, sáhli
k defraudacím daňovým, k podvodům,
jak o tom svědčí aféry pražcové,
lihové a jiné, k sanacím ze státních
peněz atd. Hodnoty, které vytvořil náš
pracovitý český a slovenský lid, nesloužily
k zvětšování národního
bohatství, nesloužily k rozmnožování
pracovních příležitostí, nýbrž
pouze k zvyšování bohatství kapitalistické
třídy, které bylo provázeno vzrůstající
chudobou a nouzí, nezaměstnaností a vykořisťováním
pracujících lidí. Tak je tomu i dnes v kapitalistickém
světě. Na jedné straně hromadění
obrovských bohatství, kterých se nakonec
používá k porobě a útlaku dalších
a dalších národů imperialistickými
státy, na opačné straně utrpení,
hlad a bída. Zisky amerických monopolů činily
v r. 1948 přes 21 miliard dolarů, t. j. 3 a půlkrát
více než v r. 1939. V r. 1949 se zvýšily
o dalších 7 %. V této době se snížily
mzdy dělníků v uhelných dolech o 29
%, v ocelářském průmyslu o 14 %, v
ostatním průmyslu o 10 %. Výdělky
farářů se zmenšily o 17 %.
V této době však také došlo ke
krvavé intervenci v Řecku, k zásahům
amerického imperialismu v západní Evropě,
v této době se také připravovalo napadení
korejského lidu. Socialistická akumulace má
zcela jiné cíle. Socialistická akumulace
slouží lidu, pracujícímu člověku.
Staví továrny a výrobní zařízení,
mechanisuje zemědělství, dává
práci všem, tvoří nové a nové
zdroje, z nichž pramení stále mocnějším
tokem blahobyt, štěstí a spokojenost českého
i slovenského lidu. Pracující lidé
se denně o tom přesvědčují.
Proto není na světě síly, která
by jim mohla něco z toho vzít. Proto nenašli
v lidu odezvy ti, kteří se spikli proti lidově
demokratické republice, aby i za cenu války obnovili
opět kapitalistický řád. Žádný
dělník, žádný pracující
se nebude již dále dřít, aby pánové
Hejda, Pecl a ostatní kapitalisté mohli z jejich
práce akumulovat vykořisťovatelské zisky.
Právě naopak: Když se pracující
lid dověděl o tom, co se děje v procesu před
státním soudem, odpověděl zvýšeným
pracovním úsilím, socialistickými
závazky, překročováním plánu.
Abychom mluvili v duchu tohoto zákona, odpověděl
zvýšením socialistické akumulace. A
tak je to správné. My víme, že nejlepší
a nejúčinnější zbraní
proti všem rozvratníkům, proti podněcovatelům
války, proti kapitalistickému násilí
je jedno jediné: Vybudovat naše socialistické
hospodářství, naše národní
podniky podle linie dané presidentem republiky Klementem
Gottwaldem, aby zajistily stoupající blahobyt
lidu, aby posílily tábor lidově demokratických
států, aby daly příklad dělnické
třídě a pokrokovým lidem v kapitalistických
státech, aby se staly platnou silou toho světa,
který v čele se Sovětským svazem přináší
lidstvu mír, štěstí a socialismus. (Potlesk.)
Výbory hospodářský a rozpočtový
projednaly ve svých schůzích navrhovaný
zákon tisk 498 a doporučují Národnímu
shromáždění, aby jej přijalo
se změnami, které byly přijaty v obou výborech.
(Potlesk.)
Místopředseda David: Ke slovu se přihlásil
pan ministr průmyslu Aug. Kliment. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Ministr Kliment (uvítán potleskem):
Slavná sněmovno, paní a pánové!
Nedávno jsme v květnových dnech vzpomínali
pětiletého trvání našeho lidově
demokratického státu. Vraceli jsme se ve vzpomínkách
k národně-osvobozeneckému zápasu,
který zásluhou Sovětského svazu a
jeho slavné, nepřemožitelné a vítězné
Rudé armády vyvrcholil naším osvobozením
a obnovením naší samostatnosti. Připomínali
jsme si při této příležitosti,
jak musel pracující lid po květnu 1945 bojovat
o udržení výsledků naší
revoluce a jaké úsilí musel vynakládat,
aby se neopakoval osudný rok 1920, kdy byla proti jeho
vůli vybudována republika buržoasně
demokratická, která nedovedla obstát v kritických
dobách nacistickému náporu.
Je k prospěchu věci, připomeneme-li si tuto
nedávnou minulost právě nyní, při
projednávání znárodňovacích
osnov. Celý vývoj nás přímo
nutí, abychom se vraceli k začátkům
našeho znárodnění a jeho vývoji
až do dnešní doby a dospěli tak při
hodnocení příčin, udávajících
výstavbě socialistického státu směrodatný
ráz, k našim národním podnikům
dnešního typu. Vždyť znárodnění
a národní podniky jsou vedle národních
výborů nejpříznačnějším
zařízením pro povahu lidově demokratického
státu, jehož rozkvět, výstavba a pochod
kupředu - k socialismu - jsou s rozvojem a úspěchem
národních podniků nerozlučně
spjaty. Proto znárodnění průmyslu
a spolu s ním bank a pojišťoven se stalo ústředním
bodem zájmu pracujícího lidu. Znárodnění
bylo také prvým zkušebním kamenem v
květnu 1945 utvořeného socialistického
bloku. Když se totiž osnova dekretu po svízelných
jednáních dostala na konci září
1945 na pořad jednání vlády, začaly
se ozývat hlasy reakce, umlčené v květnu,
a dožadovaly se revise navrhovaného rozsahu znárodnění.
Máme dobře v paměti, jak reakce dokazovala
mimo jiné, že koncepce dekretu o znárodnění
porušuje zásady Košického vládního
programu. Domnívala se mylně, že to bude dostačující
argument na stále důraznější
volání závodů po znárodnění.
Teprve když bylo vidět, že znárodnění
musí být provedeno a že na návrat fabrikantů,
kompromitovaných z první republiky, ale zvlášť
dobou okupace, není ani pomyšlení, začala
reakce uplatňovat jiné názory a jiný
obsah dekretu o znárodnění. Žádala
zejména, aby každý podnik podléhající
znárodnění byl podnikem veskrze samostatným,
a to i vůči státu. Cílem bylo, když
již nebylo možno zabránit znárodnění,
dát mu hned od začátku do vínku taková
ustanovení, která by vliv státu na národní
podniky oslabila, ne-li vyloučila. Reakce se snažila
vytvořit takový stav, aby závody sobecky
uplatňovaly vlastní zájmy, štvaly se
navzájem proti sobě a konec konců i proti
státu, a zabránit, aby se jednotně vedený
a společnou vůlí naplněný národní
průmysl nestal mocnou pákou hospodářské,
politické a společenské přestavby
státu.
Nezapomněli jsme dosud, že se reakce pokoušela
dokonce tvrdit, že Slovensko není pro znárodnění
zralé, že by tam mohlo přicházet v úvahu
nejvýše několik největších
podniků. Kromě toho se tvrdilo, že konstrukce
znárodnění je dokonce na újmu slovenských
zájmů. Hlasy, šířící
tuto legendu, se dožadovaly také toho, aby znárodňovací
osnovy byly projednány Slovenskou národní
radou, aby se neprovádělo znárodnění
dekretem a aby se vyčkalo, až se sejde parlament.
V této pro znárodnění kritické
chvíli se ozvaly závody a důrazně
a rozhodně žádaly, aby se upustilo od všech
dalších průtahů a od oklešťování
znárodňovacích osnov a aby znárodnění
bylo urychleně vyhlášeno. Přestože
jednota pracujícího lidu a jeho tlak, aby znárodnění
bylo urychleně vyhlášeno, znemožnily mnohé
plány reakce, byla nicméně hranice znárodnění
počtem zaměstnanců stanovena nevýhodně,
zvláště v odvětvích textilního
a dřevopracujícího průmyslu.
V textilním průmyslu se posunula hranice v jednotlivých
výrobních stupních tak nerovnoměrně,
že znárodněný textilní sektor
upadl do závislosti na spolupráci soukromých
podniků. Z toho také vyplynuly mnohé nesnáze,
jimiž jsme v textilním průmyslu trpěli,
dokud druhé znárodnění po únoru
1948 tyto poměry neurovnalo. Nejinak tomu bylo v dřevoprůmyslu
a jinde. Přepočítali se však všichni
nepřátelé znárodnění
a jejich pomahači, když předpokládali,
že prosazením tohoto požadavku uchrání
průmyslové majetky své a svých zahraničních
přátel od znárodnění.
Proti úmyslům reakce vystoupilo sjednocené
Revoluční odborové hnutí, které
celou svou vahou se postavilo za znárodnění
a vyhlásilo na den 25. října velikou manifestaci
všeho pracujícího lidů v Praze na Václavském
náměstí a ve všech městech republiky,
při níž by se znárodnění
slavnostně vyhlásilo jako konečný
historický mezník doby útisku pracujícího
lidu a upevnění jeho slavného osvobození.
To také rozhodlo a v poslední chvíli v předvečer
manifestace a čtyři dny před zasedáním
Prozatímního Národního shromáždění
byly slavné znárodňovací dekrety podepsány.
Mohutný dojem manifestace pracujícího lidu
dne 25. října 1945, při níž byla
veškerá práce zastavena, a rozhodnost odborů
bezvýhradně se postavivších za znárodnění
dovedly sice ztlumit rejdy nepřátel znárodnění,
nikoli však zcela umlčet. Reakce pouze změnila
svou taktiku a začala jinou špinavou hru. Předstírajíc
starost o zájem státu, upírala podmínky
znárodnění každé fabrice a snažila
se na svou stranu přetáhnout postižené
fabrikanty, jejich přisluhovače a s nimi též
sympatisující cizinu. Reakční politikové
však nezapomínali zejména na sebe a počínali
si tak, že znovu potvrdili, že zůstali takovými,
jakými byli ve dnech Mnichova, a že jsou ochotni za
své třídní zájmy, za udržení
svého bohatství a další obohacení
znovu obětovat zájmy a svobody lidu. Vždyť
nebyl to tehdy jen případ Jandery z Ústí
nad Orlicí, který za jidášský
groš, několik desítek tisíc, měl
být vypuštěn ze znárodnění,
ale byly to i případy jiné, jak v českých
zemích, tak i na Slovensku, které pobuřovaly
celou pracující veřejnost. Zvláštní
zájem soustředila reakce zejména na podniky
textilního odvětví a odvážila
se hájit a navrhovat vypuštění ze znárodnění
i takových podniků, které měly až
800 zaměstnanců, jen když se jim z temných
pramenů podařilo získat potvrzení,
že dekretem určený počet zaměstnanců
nebyl podle předpokládaných poměrů
rozvržen. Byli dokonce ochotní roztrhávat podniky
a znárodňovat jen přádelnu nebo tkalcovnu
a ostatní ponechat majiteli.
Také však obor chemicko-farmaceutický a obory
papírenský, sklářský, dřevařský
a kožedělný byly prostředím rejdů,
pokoušejících se vyrvat podniky ze znárodnění.
Zejména mimořádné obtíže
byly vyvolány při znárodňování
elektráren. Reakce se pokusila podnítit ve správách
obcí úplnou kampaň proti převzetí
komunálních elektráren a plynáren.
A ještě nebylo skončeno toto tažení,
již začala reakce se svými spojenci uplatňovat
požadavek paritního zastoupení v představenstvech
ústředních orgánů a později
také národních podniků. Domáhala
se paritního zastoupení, i když jí bylo
prokázáno, že její zastoupení
v osazenstvech závodů činí bezvýznamnou
menšinu.
Také při projednávání osnovy
statutu národních podniků průmyslových
použili odpůrci znárodnění každé
příležitosti, aby snížili možnost
soustředit průmyslový majetek v rukou státu
a organisačně zeslabili národní podniky
a jejich vyšší orgány. Tyto snahy se však
uplatňovaly již při projednávání
osnovy dekretu, kdy se odpůrci znárodnění
soustředili celkem na tři hlavní otázky:
na vlastnictví majetku národních podniků,
na rozsah majetku, z něhož je možno tvořit
národní podniky, a na organisaci národních
podniků. V otázce prvé prosazovali, aby majetek
začleněný do národního podniku
přešel též do vlastnictví tohoto
podniku a aby stát k němu neměl s hlediska
soukromoprávního žádného vztahu.
Reakcí šlo o to, rozptýlit mohutnou silu národních
podniků do útvarů, prosazujících
vlastní zájem. Těmto záměrům
se ve vládě s rozhodností jemu vlastní
opřel nynější president republiky Klement
Gottwald a energicky žádal, aby se vztah národních
podniků ke státu v dekretu výslovně
vyjádřil. Teprve toto vystoupení přinutilo
reakci k ústupu. V § 13 dekretu pak bylo uvedeno,
že národní podniky jsou majetkem státu.
Ale ani potom nepřestaly rejdy okolo poměru národních
podniků ke státu. V druhé otázce pak
šlo o rozsah majetku, z něhož bylo možno
tvořit národní podniky. Bylo nutno pokládat
za samozřejmé, že se národní
podniky zřizují nejen z majetku znárodněného,
ale i z konfiskátů a z ostatního majetků,
ať ho stát nabyl jakýmkoliv způsobem.
Při projednávání osnovy historického
dekretu však vyvinuli odpůrci znárodnění
přímo zběsilý odpor, aby jakákoli
zmínka o zřizování národních
podniků z konfiskátů zmizela. Šlo jim
také o jejich stoupence, nechvalně proslulé
mnohé národní správce konfiskátů,
zejména z první doby po osvobození. O tuto
otázku vzešel známý boj při projednávání
statutu v prosinci 1945 a v lednu 1946, kdy se podařilo,
třeba v omezené míře, prosadit ustanovení
o použití konfiskátů k začlenění
do národních podniků.
První národní podniky neměly snadný
úkol. Byly soustavně předmětem břítké
kritiky odpůrců socialismu, přitom ovšem
kritiky destruktivní, naplněné zlou vůlí
a nepřátelstvím. Na jejich vrub se přičítalo
vše špatné, co vůbec vycházelo
z výroby, a to zejména z výroby soukromé,
a na ně se svaloval nedostatek zboží, v poválečné
době zcela pochopitelný. Hned z počátku
se na nich požadovaly vysoké finanční
zisky, třebaže i nejzatvrzelejší odpůrce
musel uznat, že národní podniky převzaly
majetkové podstaty z doby okupace silně podkapitalisované,
že některé jejich objekty byly úplně
v troskách, že převážná
většina objektů byla značně zanedbaná
nedostatkem údržby a že se jim starosti s obnovou
a dokonce i se zvýšenými nároky hromadí.
Národní podniky rozplynul svěřený
jim majetek v přívalu různých hospodářsky
neodůvodněných nároků bývalých
fabrikantů a jejich přisluhovačů,
kteří si je často v poslední chvíli
smluvně zajišťovali. Národní podniky
musely také vydržet nápor, který na
jejich majetkovou podstatu vykonávaly neupravené
ceny, a v době, kdy soukromý sektor převážně
prodával za černé ceny, trpělivě
vyčkávat opatření cenové politiky,
jež vyrovnají nepoměr mezi náklady a
výnosy. To byl jistě dosud málo doceněný
příspěvek národních podniků
hospodářské konsolidaci státu.
Přesto však se hospodaření národních
podniků záměrně na veřejnosti,
v tisku i v Národním shromáždění,
a ještě ovšem skresleněji v soukromých
hovorech, podrobovalo přehnané kritice tak, aby
byl vyvolán dojem, že se znárodnění
nezdařilo a že je nutno podrobit je revisi. To byla
doba, kdy se objevovali lidé rázu Hejdova, kteří
by nejraději byli národní podniky zaprodali
kapitalistickým vykořisťovatelům. Veřejnosti
se tehdy předstíralo, jako by iniciátorům
šlo o hospodářské řešení
ve prospěch národních podniků. Jaké
však byly jejich pravé úmysly, to nám
tato individua doznala v nedávném procesu s rozvratníky.
Také ve vedení národních podniků
byly prosazovány formy typicky příznačné
pro kapitalistické podniky. Víme ostatně,
jakých jsme získali zkušeností s představenstvy,
složenými z členů povětšině
neznalých problematiky podniku, která s druhé
strany umožňovala řediteli zbavovat se odpovědnosti.
Představenstva však v národním podniků
měla také být orgánem zmenšujícím
a tlumícím váhu závodních rad,
což se zvláště projevovalo při
sestavování starého statutu národních
podniků. A bylo zásluhou soustředěného
úsilí komunistů ve vládě v
čele s Klementem Gottwaldem, že se podařilo
v tomto statutu - proti dekretu č. 100/1945 - zesílit
postavení a pravomoc ředitele. Nechci se zmiňovat
o zkušenostech s institucí náměstků
ředitele podle starého typu. O tom je možno
se dočíst v důvodové zprávě
k osnově zákona o národních podnicích.
Chtěl bych však jen konstatovat, že jak představenstva,
tak i náměstkové byli pro národní
podniky od jejich prvopočátků namnoze jen
přítěží. Nemohli ovšem jejich
rozvoji zabránit, neboť obětavé úsilí
pracujících, zejména v některých
odvětvích, dostoupilo takové míry,
že mu nemohly odolat ani technické překážky,
natož několik kazimírů, jimž politická
zášť zaslepila oči při pohledu
na průmysl, zvedající se z válečných
trosek.
Když se skončilo formování národních
podniků, začalo se s jiné strany. Po závodech
a jejich okolí se roznášely šeptané
zprávy, jež zřejmě měly za účel
zneklidňovat pracující a odvádět
je od jejich úkolů. S oblibou se k tomu vybírala
průmyslová střediska, aby se při prolínání
jednotlivých osazenstev dosáhlo působivějšího
účinu. Tak se ve Zlíně, nynějším
Gottwaldově, a jeho okolí šířily
zprávy, že se vrátí člen rodiny
Baťů, aby převzal zpět podnik a tak
odvrátil pohromu, hrozící zvláště
v zahraničním obchodě. V chemicko-farmaceutickém
průmyslu se již dokonce uváděla cizí
firma, které se prý raději nejvýznačnější
objekty odevzdají do provozu, aby tak bylo zabráněno
blížící se krisi. Těžkou
chemii pak tyto pověsti již vydávaly do područí
cizozemského koncernu, neboť se prý bez jeho
přispění a technické pomoci neobejde.
To nebyly snad jen zprávy, které vznikly u nás
doma. Přinášel je také západní
tisk, což dosvědčovalo svornou spolupráci
domácí i cizí reakce.
Ruku v ruce, za plné pomoci zahraniční reakce
byl veden zběsilý a záštiplný
útok na existenci Stalinových závodů.
Žel, stalo se, že i za pomoci vědeckých
činitelů byla veřejnost přesvědčována
o nevýhodě udržování provozu
Stalinových závodů, o zbytečném
mrhání penězi a podobně. Již
dávno ví celá naše veřejnost,
co tento tovární kolos, tato chlouba těžké
chemie, pro hospodářství znamená,
že jeho výroba nás činí nezávislými
na cizině a že poskytuje naší výrobě
i vývozu nepostradatelné výrobky.
Bylo nespočetné množství takových
útoků na národní podniky. Přepočítali
se však všichni odpůrci znárodnění.
Nepodařilo se jim likvidovat znárodnění
a vrátit doly a fabriky do rukou jejich dřívějších
majitelů a tak znovu zotročit dělný
lid, jak to zamýšleli a s kapitalistickou cizinou
smlouvali. Navzdor potížím, překážkám
a všem úkladům a útokům zůstaly
národní podniky nejen neotřeseny, ale zásluhou
slavné, vítězné Komunistické
strany Československa vyrostly dokonce v mohutný
živoucí kmen našeho národního hospodářství,
vydávající bohaté ovoce ve prospěch
všeho českého a slovenského pracujícího
lidu. (Potlesk.)