A nebylo nijak nevýznamné, že se tato krásná
slavnost konala loni i letos u presidenta republiky. Již
tento fakt svědčí o zcela novém poměru
mezi státem a hospodářstvím, mezi
nejvyššími představiteli naší
společnosti a pracujícím lidem. A zvlášť
důrazně se nám tato úvaha projevuje
u našeho presidenta Klementa Gottwalda, poněvadž
jsme si jak při projednávání těchto
osnov, tak při oné slavnosti znovu velmi živě
připomenuli, že celá ohromná akce znárodňovací,
ony památné říjnové dekrety
1945 a poúnorové znárodňovací
zákony 1948 vzešly z jeho iniciativy, jsou do velmi
značné míry jeho dílem a mohly být
uskutečněny jen dík jeho neúnavné
energii a státnické moudrosti.
Paní a pánové, ústavně-právní
výbor se zabýval velmi podrobně všemi
třemi osnovami a při tom si byl plně vědom
jejich velkého státního, politického,
hospodářského, právního i mezinárodního
významu. Hlavní výsledky, k nimž dospěl
ve svém jednání a ve své diskusi,
jsou obsaženy ve zprávách, které máte
před sebou, tisky 502, 503 a 504. Považuji tedy za
zbytečné, abych je zde opakoval. Zdůrazňuji
jen to, že je tam řečeno, že říjnové
dekrety i poúnorové znárodňovací
dekrety byly opravdovými milníky na naší
cestě k socialismu a jejich novelisace nijak neznamenala
snížení jejich významu. Budou pro nás
znamenat nejen právní normy, ale památné
historické dokumenty, které jsou nerozlučně
spjaty s naší květnovou revolucí, s
únorovými událostmi a s vývojem naší
lidové demokracie vůbec.
Znamenají-li první dvě osnovy, uvádějící
znárodňovací dekrety 100 a 101 do definitivní
formy, jakýsi závěr naší nedávné
minulosti, našeho boje o znárodnění,
lze třetí osnovu spolu s chystaným statutem
národních podniků nazvat základním
zákonem našeho socialistického průmyslu,
jakousi průmyslovou ústavou v oboru veřejného
socialistického sektoru našeho hospodářství.
Dovolte, abych závěrem poukázal ještě
na to, jak se zdůraznilo již v důvodové
zprávě, že jsme při nové úpravě
svého znárodněného průmyslu
velmi mnoho vzali ze sovětských zkušeností.
Ano, čerpali jsme z nich opravdu hodně, to jest
na osnově vidět a to nám také ušetřilo
mnoho obtíží, které museli prodělávat
v Sovětském svazu.
Ale chtěl bych zdůraznit dále, že nejenom
čerpáme stále větší měrou
ze zkušeností Sovětského svazu, ale
že přímo využíváme jeho
mocné podpory a ochrany, neboť bez této podpory,
která se tak mocně projevila v létě
1947, nebyli bychom mohli překonat obtíže a
nebyli bychom došli ke stavu, že dnes můžeme
mluvit téměř o stoprocentním znárodnění
našeho průmyslu, že dnes můžeme mluvit
o této hlavní větvi našeho průmyslu
jako o průmyslu socialistickém a že od té
doby jsme měli nesmírně ulehčen svůj
úkol přímou podporou SSSR v nejrůznějším
směru a zároveň těsnou spoluprací
se zeměmi lidové demokracie. Náš socialistický
průmysl je tedy nejen výsledkem květnové
revoluce a února, ale jeho dnešní rozvoj je
přímým důsledkem této podpory
a ochrany Sovětského svazu a spolupráce s
ním a se zeměmi lidových demokracií.
Paní a pánové, jménem ústavně-právního
výboru doporučuji, abyste předložené
návrhy zákonů, tisky 502, 503 a 504, přijali
beze změny podle zprávy výboru. (Potlesk.)
Předseda: Dávám slovo zpravodaji výboru
hospodářského k bodu 1 až 3 denního
pořadu, posl. Poláčkovi.
Posl. Poláček: Paní a pánové,
soudružky a soudruzi!
Hospodářský výbor ve své schůzi
dne 27. června projednal návrhy zákonů;
za prvé zákona, kterým se mění
a doplňují předpisy o znárodnění
dolů a některých průmyslových
podniků, dále návrh zákona, kterým
se mění a doplňují předpisy
o znárodnění některých podniků
průmyslu potravinářského, a návrh
zákona o národních podnicích průmyslových.
Hospodářský výbor hodnotil předložené
návrhy zákonů jako další mezník
na cestě budování našich národních
podniků. Hodnotil předložené návrhy
zákonů jako výsledky vítězství
našeho pracujícího lidu na hospodářském
poli, jako potvrzení správnosti cesty, po které
náš president a naše vláda vedou náš
lid. Předložené osnovy zákonů
organisačně zajišťují a ukazují
našim národním podnikům zásady
na cestě přebudování v socialistické
podniky. Proto i dnešní projednávání
v plenu NS je jistě velkým a slavným okamžikem
ve výstavbě našich národních
podniků na cestě budování a výstavby
socialismu v naší vlasti.
Uplynula poměrně krátká doba od znárodnění
těžkého průmyslu, bank a pojišťoven.
Tímto znárodněním byla vytvořena
reálná hospodářská základna
naší lidové demokracie. Hlavní výrobní
prostředky byly vzaty z rukou velkoburžoasie a odevzdány
do rukou státu. Uskutečnění znárodňovacích
dekretů, kterými našly revoluční
zásady našeho lidu svoje zakotvení v právním
řádu, narazilo na nikoliv bezvýznamné
potíže. Buržoasní kruhy, které
se tehdy zúčastnily Národní fronty
a byly dokonce zastoupeny i ve vládě, se snažily,
když se jim nepodařilo porazit Košický
vládní program, alespoň jej odsunout nebo
sabotovat jeho plnění. Byly pronášeny
falešné theorie o postupném znárodňování,
nebo návrhy na přeměnu našich národních
podniků v akciové společnosti. V hospodářském
výboru bylo vzpomenuto slov dnešního presidenta
s. Klementa Gottwalda, který jako mluvčí
KSČ tehdy prohlásil, že KSČ trvá
na okamžitém provádění znárodňovacího
dekretu v plném rozsahu, aby byly vyloučeny případné
pozdější komplikace. Soudruh Gottwald
na Václavském náměstí 25. října
1945 mimo jiné řekl: "Naše dělnictvo,
úřednictvo a technická inteligence chtěly
a chtějí mít záruku, že z jejich
práce nebudou týti cizáci, zrádci
a nepřátelé národa, že hospodářské
moci nebude opět zneužito k úkladům
proti národu a republice."
Dnes je zřejmé, že kdybychom byli neprovedli
znárodnění včas a v takovém
rozsahu, hospodářský život by se byl
stal základnou dalekosáhlého útoku
reakce proti naší lidově demokratické
republice. Všichni víme, že přestože
byla znárodněním podlomena moc buržoasie,
přestože převážná většina
výrobních prostředků a rozhodující
posice hospodářského života byly soustředěny
v rukou lidově demokratického státu, zbytky
buržoasie využívaly hospodářských
posic, které jim zůstaly v jejich rukou "ne
k prospěchu a k rozkvětu naší země,
ale k brzdění a rozvracení našeho hospodářského
života." Víme, že tehdy velkokapitalisté,
bankéři, fabrikanti a jejich političtí
spojenci přijímali znárodnění
se zaťatými zuby. Před lidmi dělali,
jakoby vůbec nepomýšleli na odstranění
znárodňovacích dekretů, zatím
však spekulovali na politický zvrat, který
jim měl umožnit vrácení bank a průmyslových
podniků. V únoru 1948 se tento pokus o zvrat nezdařil.
Dělnická třída zvítězila
proto, že měla svou KSČ a že Gottwaldovo
vedení této strany za 20 let tvrdých bojů
udělalo z ní skutečný předvoj
dělnické třídy. Díky prozíravé
Gottwaldově politice stanula dělnická třída
v čele našeho národa. Moc lidu v čele
s dělnickou třídou byla posílena a
upevněna. Dnes projednávané návrhy
zákonů jsou potvrzením správnosti
naší cesty, jsou těžkou ranou do falešné
theorie všech, kteří hlásali postupné
znárodňování, kteří
nevěřili národním podnikům,
kteří podceňovali schopnosti a iniciativu
pracujících. Přes všechna proroctví
o zkrachování našeho hospodářství
udělali škrt naši dělníci. Přesvědčili
všechny tyto snílky o pravém opaku. Dnešní
návrhy zákonů jsou toho dokladem. Naši
pracující překonávají staré
normy z dob kapitalismu, naši pracující denně
dokazují, že jsou lepšími hospodáři
než kapitalisté.
Během této krátké doby ukázal
se rozdíl mezi kapitalistickým a socialistickým
hospodářským systémem. Nejhlubším
rozporem kapitalistického systému je skutečnost,
že rozvoj výrobní síly společenské
práce znamená stoupající vykořisťování
a snižování životní úrovně
dělnické třídy. Kapitalističtí
fabrikanti využívali hladu, aby v dělníkovi
vzbudili osobní hmotný zájem na výrobě,
hlad v kapitalismu byl a je universálním popudem
k práci. Za kapitalismu všechno ovoce, které
přináší rozvoj výrobních
sil, sklízeli kapitalisté. Proto práce v
kapitalistických podnicích byla pro dělníka
nenáviděnou dřinou a otročinou. Socialistická
organisace výroby spočívá na zcela
jiných podnětech k práci. Je to především
vědomí dělníka, že továrny,
podniky patří všemu lidu a ne kapitalistům,
je to vědomí dělníka, že závody
spravují ne chráněnci kapitalistů,
ale představitelé dělnické třídy.
Vědomí, že pracují ne na kapitalisty,
ale pro sebe, pro svůj vlastní stát, pro
celou společnost.
U nás po únoru 1948 nastal daleko větší
vzestup rozvoje výrobních sil nežli před
únorem 1948. Tento rozvoj socialistických sil vyrůstal
z vědomí vítězství dělnické
třídy nad reakčními silami, které
před únorem oslabovaly vědomí společných
budovatelských cílů všech pracujících.
Po únoru vyrostla nám řada úderníků,
nových hospodářů, jejichž podnětem
k práci bylo vědomí, že nepracují
na kapitalisty, vědomí, že pracují na
svém, pro sebe, pro celou naši společnost.
Úderníci Krajčí, Toncar, Polívková
a ostatní překonávají staré
normy proto, že práce přestala být pro
ně nenáviděnou dřinou a otročinou.
Tito dělníci nevidí již v továrně
vězení, ale vidí ve svém podniku něco
blízkého, jim drahého, něco, na rozvoji,
čehož mají největší zájem.
Zrušením lístků na mouku, chléb,
stálým snižováním cen na volném
trhu se v praxi naši pracující přesvědčují,
že zvyšováním výroby dnes přinášejí
zvýšení životní úrovně
všemu našemu lidu.
Oba znárodňovací dekrety z r. 1945 byly ještě
skoupé k myšlence socialistického kolektivního
chápání funkce pracujících
v národních podnicích. Tento nedostatek je
novým návrhem zákona odstraněn. Návrh
zákona o národních podnicích průmyslových
zajišťuje plnou účast pracujících
v dalším socialisačním procesu našich
národních podniků. Kolektiv pracujících
je v národních podnicích základním
pilířem. Kolektivy pracujících v soudružské
spolupráci, ovládané uvědomělou
kázní a vzájemnou pomocí, jsou zárukou
úspěšného plnění poslání
našich národních podniků při
výstavbě socialismu. Posláním národních
podniků průmyslových jest podle plánu
přispívat výrobou k vzestupu národního
bohatství, ke zvyšování hmotné
a kulturní úrovně pracujícího
lidu. Aby národní podniky toto poslání
úspěšně splnily, musí dbát
o soustavné rozvíjení výrobních
sil a soustavné zvyšování produktivity
práce a hospodárnosti. Socialistické soutěžení
širokých mas pracujících je jednou z
hlavních cest ke zvýšení produktivity
práce. Je to methoda budování socialismu,
opírající se o tvůrčí
činnost a uvolňující iniciativu pracujícího
lidu. Uzavírané smlouvy mezi dělníky,
techniky a úředníky jsou důkazem toho,
že v našich podnicích se vytváří
nový vztah pracujících k práci, neznámý
za kapitalismu. Setkáváme se s novými lidmi
na konferencích úderníků, techniků,
kde vidíme nové hospodáře. Slyšel
jsem úderníka s. Jirsu z plzeňské
Škodovky, když vyprávěl na jedné
takové konferenci, jak se u nich v oddělení
až dosud prováděla výroba osazené
hřídele. Říká: "Postupář
vzal vždy největší průměr
hřídele, přidal něco na opracování,
kovárna vykovala tyč a už se soustružilo,
jen třísky lítaly. Dříve jsem
si toho ani nevšiml, dnes však bych plakal, když
vidím, jak se plýtvá materiálem."
Soudr. Jirsa přišel se změnou pracovního
postupu a nyní z množství materiálu,
ze kterého se dříve vyráběla
jedna hřídel, dělají hřídele
tři. Tento soudruh se zamyslil nad těmi velkými
přídavky proto, že v materiálu, který
šel do odpadu, viděl nejen studený kov, ale
viděl v něm práci našich hutníků
a kovářů. Takovýchto zjevů
máme dnes v našich podnicích stovky. Návrh
zákona o národních podnicích průmyslových
se zásadně přidržuje poznatků
získaných z dosavadní činnosti pracujících
v našich národních podnicích a ze zkušeností,
kterých nabyl v budovatelské práci při
výstavbě své průmyslové výroby
Sovětský svaz. Zákon o národních
podnicích průmyslových uvádí
cesty, kudy mají národní podniky jít
za dosažením socialistických cílů.
Výrobky našich národních podniků
pomáhají při budování socialismu
nejen v našich zemích, ale přispívají
i druhým lidově demokratickým zemím,
průmyslově slabším, v jejich boji za
socialismus. K budování socialismu však nestačí
ojedinělí úderníci. Je třeba,
aby všechen pracující lid následoval
úderníky, aby všichni pracující
vyráběli více, lépe a levněji.
Dnes projednávané zákony jsou velkou oporou
pro pracující v našich národních
podnicích, jsou jedním z předpokladů
pro masový rozvoj údernického hnutí
a socialistického soutěžení. Náš
pracující lid, který v minulosti nashromáždil
nesmírně praktických zkušeností,
přináší zlepšovací náměty,
které pomáhají k technickému zdokonalení,
k lepší organisaci práce, k lepším
výrobním postupům, k lepšímu
využití výrobních zařízení.
Údernictví je cílevědomé uplatnění
dovednosti, zručnosti a důmyslu našeho lidu.
Údernictví v našich podnicích je potvrzením,
že pracující lid nevidí v práci
prostředek svého vykořisťování,
nýbrž zdroj rostoucího blahobytu celé
společnosti. Úderníci jsou noví lidé
naší socialistické epochy. (Předsednictví
převzal místopředseda David.)
Nyní bude třeba, abychom předložené
návrhy zákonů po jejich přijetí
rychle uvedli v život a seznámili všechny pracující
na pracovištích v závodech s náplní
a se zásadami těchto zákonů. Tak přispějí
k tomu, aby se na našich závodech masově rozvíjelo
údernické hnutí a socialistické soutěžení,
které zajistí úspěšné
splnění naší Gottwaldovy pětiletky.
Náš pracující lid se praxi již
přesvědčil, že je veden správnou
cestou. Náš lid se nedá zastavit na této
cestě štvaním naší zrádné
reakce ze zahraničí, nedá se zastavit ani
válečným štvaním jejich imperialistických
chlebodárců. Náš lid je si vědom,
že nejúčinnější formou boje
proti nepřátelům míru je jeho budovatelská
práce. Atomová puma v rukou kapitalistů znamená
nebezpečí války, smrt, utrpení a bídu
pro miliony lidí ve světě. S touto zbraní
nemohou si nikdy získat důvěru a lásku
lidu ti, kteří používají těchto
prostředků. Budovatelská práce lidu
přináší radost, lepší život,
štěstí, blahobyt a mír všemu lidstvu.
Proto budovatelská práce lidu je tisíckrát
silnější než atomová puma imperialistů,
proto i naši pracující zvýšenou
budovatelskou prací přispívají k zajištění
světového míru. Vědomí našich
pracujících je v tomto boji posíleno tím,
že stojíme pevně v táboře míru,
v jehož čele stojí silný a nepřemožitelný
náš osvoboditel, Sovětský svaz. Náplní
zákonů dnes projednávaných jsou zkušenosti
našeho pracujícího lidu a zkušenosti získané
hrdinným sovětským lidem při výstavbě
průmyslu v jeho zemi. V těchto zákonech je
zakotvena pevně víra v konečné vítězství
pracujícího lidu při přebudování
našich národních podniků v socialistické
podniky. Tyto zákony jsou jedním ze základních
kamenů naší lidové výstavby,
jsou výrazem boje našeho pracujícího
lidu za nový život, za nového člověka,
jsou výrazem boje za vítězství socialismu
v naší vlasti. Tyto zákony jsou posílením
všeho našeho pracujícího lidu v boji za
plnění a překročování
budovatelských úkolů, jsou posilou všech
mírumilovných lidí ve světě
v boji proti imperialistickým válečným
štváčům. Jménem hospodářského
výboru doporučuji slavnému Národnímu
shromáždění, aby předložené
návrhy zákonů přijalo podle zprávy
výborové. (Potlesk.)
Místopředseda David: Dávám
slovo zpravodaji ke 4. bodu pořadu, posl. dr Hulínskému.
Zpravodaj posl. dr Hulínský: Paní
a pánové!
Navrhovaný zákon o financování národních
a komunálních podniků souvisí s právě
projednávanými zákony o nové organisaci
našich socialistických podniků. Spolu s nimi
představuje vyšší stupeň organisace
socialistického sektoru, který, zejména po
únoru 1948, se neustále rozšiřuje a
mohutní. Úkolem navrhovaného zákona
je tuto mohutnou stavbu našeho socialistického podnikání,
rozčleněnou do řady odvětví
a do různých právních forem, sepnout
jednotným finančním systémem a hospodaření
národních a komunálních podniků
zapojit přes Fond znárodněného hospodářství
do rámce hospodářství státního.
Toto uspořádání je umožněno
zejména proto, že i náš státní
rozpočet dostává nový obsah a novou
formu a každým rokem se přibližuje rozpočtu
socialistickému. Definitivní uspořádání
našeho peněžnictví zřízením
Státní banky vytvořilo předpoklady,
aby navrhovanou osnovou byly dány zákonné
podklady pro kontrolu plnění plánu a hospodaření
našich socialistických podniků pomocí
finančních prostředků.
V našem hospodářství působí
již zcela nové hospodářské zákony,
neznámé kapitalistickému světu. Patří
mezi ně socialistické plánování,
socialistický princip odměňování
podle hodnoty práce, rozšířená
socialistická reprodukce a jiné. Vedle těchto
nových socialistických zákonů používáme
úspěšné též některých
starých hospodářských zákonů
v přeměněném způsobu v zájmu
upevnění a vývoje našeho hospodářství.
Z nich zákon hodnoty, který vyjadřuje nutnost
míti ne pouze naturální, ale i peněžní
evidenci a plánovati finančně výrobní
náklady, t. j. množství vynaložené
práce při výrobě, je theoretickým
podkladem tohoto zákona.
Vědomé používání zákona
hodnoty zajišťuje našim socialistickým podnikům
hospodářskou samostatnost a iniciativu, zvětšuje
jejich materiální zájem na výsledcích
výroby a podnikání vůbec, na růstu
produktivity práce, snižování výrobních
nákladů a zvyšování socialistické
akumulace.
Význam tohoto zákona tkví v tom, že
se socialistickým podnikům, národním
a komunálním, přidělují napříště
finanční prostředky plánovité,
t. j. přesně podle plánovaných úkolů.
Dosud jednotné kmenové jmění se dělí
na dvě části s přesně vymezenou
funkcí:
1. na základní fond, který se stanoví
a mění podle toho, jak se plní investiční
plán, při čemž se odstraňuje
dosavadní prostředník, Investiční
banka, u níž národní podniky přechodně
čerpaly investiční úvěr. Náklady
na investice budou hrazeny přímo z Fondu znárodněného
hospodářství;
2. na obratový fond. Zřízením obratového
fondu dostává náš lidově demokratický
stát, naše plánovací služba, účinný
nástroj k prohloubení a k zpevnění
plánu. Obratový fond bude znamenat podstatné
zrychlení obratu všech oběžných
prostředků. Toto samo o sobě nenápadné
opatření má velký význam pro
urychlenou výstavbu a přestavbu našeho hospodářství,
neboť oběžné prostředky v měřítku
našeho národního hospodářství
lze počítat na miliardy a vyjadřují
hodnotu několikaměsíční práce
našeho lidu. Zrychlení oběhu obratových
prostředků o jeden jediný den uvolňuje
stamiliony korun a umožňuje zvýšit několikanásobně
výrobu nebo rozsah investičních prací
při daných národohospodářských
zdrojích. Lze tvrdit, že zrychlení obratu oběžných
prostředků, které pracují v našich
socialistických podnicích, o jednu desetinu opatřilo
by nám prostředky na krytí téměř
jedné třetiny plánovaných investic
na rok 1950, a to nejen prostředky finanční,
nejen koruny, ale což je neméně důležité,
také prostředky hmotné, to je železo,
cement, dřevo a jiné suroviny. Teprve pak jasně
vysvitne dosah této osnovy pro mobilisaci dosud skrytých
zdrojů pro plnění 5LP. Vidíme jasně,
jaké ohromné možnosti pro rozvoj naší
lidově demokratické republiky tkví v našem
systému socialistického hospodářství,
zbaveného krisí, osvobozeného od bídy
a nezaměstnanosti. Avšak tyto možnosti se neuskuteční
samy. Je třeba je uvádět v život úsilím
všech pracujících, odhalovat a využívat
reserv, které jsou dosud v našem hospodářství,
protože příliš pomalu a nehospodárně
používáme svých oběžných
prostředků, že je necháme ležet
v nadměrných zásobách, v rozpracovaných
výrobcích, v pomalém oběhu zboží
a materiálu.