Dosud dosažené výsledky a průběh
plnění plánu v letošním roce
znamenaly pro nás v prvé řadě poučení
a zdroj zkušeností pro další plánování.
Na závodech probíhá právě příprava
vstřícného plánování
pro příští rok, pro rok 1951. Prohloubili
jsme systém plánu, zpřesňujeme plán
a klademe si další velké úkoly. Zavádíme
a prohlubujeme technicko-hospodářské normy
výkonové, kapacitní, spotřební
a ostatní, z nichž zejména významné
pro plán roku 1951 jsou normy výkonové a
normy zásob. Jsme přesvědčeni, že
plán na rok 1951 bude dalším úspěchem
snahy o prohloubení našeho plánování
a že jeho plnění přinese nový
vzestup naší průmyslové výroby.
To je letmý obraz malé části nejvýznamnějších
dat, dějů a událostí našeho znárodněného
průmyslu a národních podniků. Národní
podniky stojí na pevné finanční základně,
mají svá kmenová jmění ve výši
umožňující hospodárné
plnění plánovaných úkolů
a jsou, jak jsem se již zmínil, bohatým zdrojem
finanční akumulace. A tak jako jsme v národních
podnicích nemusili na poradu přivolávat bývalé
fabrikanty, tak jsme pro národní podniky také
nepotřebovali kapitálové pomoci z ciziny,
jak nám bylo svého času doporučováno.
Přičinili a probili jsme se sami - vlastní
silou.
Dřív než se očekávalo obnovil
průmysl zásluhou národních podniků
svou výrobní schopnost a opět o mnoho dřív,
než se očekávalo se významně
povznesla jeho úroveň po všech stránkách.
Národní podniky nesmí jen naplňovat
hrdostí, že patříme mezi deset nejprůmyslovějších
států světa, ale musí se snažit,
aby lépe než dosud plnily všechny své
závazky domácí i zahraniční,
zejména pro bratrské spojenecké země,
SSSR a země lidových demokracií. Musí
vyrábět tak, aby dodací lhůty přesně
dodržovaly, jakost svých výrobků zvyšovaly
a ještě více než dosud šířily
nezávislost a slávu naší vlasti.
Ve chvíli, kdy se národní průmysl
dal z podnětu svého nejvyššího
hospodáře, presidenta republiky Klementa Gottwalda,
na cestu své velkolepé výstavby a přestavby,
přistupuje také k pronikavému přebudování
po stránce organisační, právní,
technicko-hospodářské a hlavně ovšem
hospodářsko-politické. Před námi
leží osnovy zákonů, které mají
jednak utvrdit výsledky dosavadního procesu rozvoje,
jednak dát spolehlivou základnu pro mohutný
nástup národních podniků k socialistickým
cílům.
Je to především osnova zákona, kterou
se mění a doplňují předpisy
o znárodnění, t. j. dekret č. 100/1945
Sb., a zákon č. 114/1948 Sb., kterým bylo
provedeno znárodnění průmyslu ve druhé
etapě. Jsem přesvědčen, že nic
nevystihuje lépe význam zejména památného
dekretu č. 100/1945 Sb. a důvody jeho novelisace
než společná zpráva výborů
hospodářského a ústavně-právního
k vládnímu návrhu tohoto zákona. Omezuji
se proto na poukaz na obsah této zprávy a používám
zároveň této příležitosti,
abych oběma výborům za jejich práci
a za zhodnocení projednávaných osnov upřímně
poděkoval. Obzvláštní pocty se oběma
osnovám dostalo tím, že zprávu a referát
o nich převzal tvůrce návrhu Ústavy
9. května univ prof. dr. Procházka, který
látku v nich zpracovanou podrobil rozboru a zhodnocení
zcela mimořádné úrovně, a to
jak s hlediska vnitrostátního, tak i mezinárodního.
(Potlesk.) Národní podniky a ministerstvo
průmyslu jsou mu za to velkými díky zavázány,
stejně jako celému ústavně-právnímu
výboru a jeho předsedovi dr. Bartuškovi.
Také zpráva posl. Poláčka v
hospodářském výboru a výsledky
jednání tohoto výboru přinesly mnoho
cenných podnětů a postřehů.
Povšechně bych charakterisoval osnovu zákona,
kterým se mění a doplňují předpisy
o znárodnění, tak, že se jí urovnává
historie s ještě větší důkladností,
než tomu bylo dosud. Hlavní váha zákonodárné
ústavy však spočívá v osnově
zákona o národních podnicích průmyslových,
jež spolu se Statutem národních podniků
průmyslových podle slov pana poslance a univ. prof.
dra Procházky znamená přítomnost
a zejména budoucnost našeho socialistického
průmyslu a tvoří jeho ústavu - doplněk
VllI. kapitoly Ústavy 9. května. Jejímu projednávání
chci ještě předeslati několik poznámek.
Toho, kdo otevře zákon a přehlédne
jeho prvou stránku, upoutá jistě svým
neobvyklým obsahem úvodní ustanovení.
Z něho si vybaví nejen historický vývoj
národních podniků, ale dovídá
se také, co je pravým zdrojem činnosti národních
podniků: kolektiv pracujících, který
plní úkoly v soudružské spolupráci,
ovládané uvědomělou kázní
a vzájemnou pomocí. Národní podniky
nejsou fabriky, kde je hnací silou direktorská diktatura
a strach tisíců z propuštění.
Jsou svědectvím, že jedna myslící
hlava je veliké nic proti uvědomělému
přemýšlení všeho osazenstva, které
je naplněno vědomím, že jde o společné
dílo. Na uplatnění všech pracujících,
jejich uvědomění a vzájemné
pomoci jsou položeny základy národních
podniků, které se tak stávají prostředím,
jemuž lidově demokratický princip vtiskuje
pravý socialistický ráz. Zdůrazňuji
tuto skutečnost především proto, že
demokracie v západních kapitalistických státech,
která se tolik vynáší a vystavuje na
odiv; zůstala před vraty továren stát.
Národní podniky plní podle § 1 úkoly
výstavby socialismu. Patří k nejpřednějším
nositelům programu lidově demokratického
zřízení, jdoucího k socialismu. To
také podrobněji vyjadřuje § 2. který
vkládá do jejich poslání nejen úkoly
dosahu hospodářsko-politického, ale i upevnění
moci pracujícího lidu jakožto základní
politický předpoklad socialistického hospodářství
a lidově demokratického státu. Národním
podnikům průmyslovým se zároveň
ukazují cesty, kudy dospějí k cílům,
jež jim jejich poslání vytyčuje: soustavným
rozvojem výrobních sil, zvyšováním
produktivity práce a hospodárností. Návrh
zákona se k těmto otázkám ještě
vrací v pozdějších ustanoveních,
poněvadž se nechce spokojit jen nahozením ekonomických
pojmů pro několik zasvěcenců, ale
chce, aby jim a jejich smyslu rozuměl každý,
kdo v národním podniku pracuje, poněvadž
v něm má také na svém místě
hospodařit. Otázky soustavného rozvoje výrobních
sil, zvyšování produktivity práce a
hospodárnosti však kromě toho naplňují
377 článků Statutu národních
podniků průmyslových a zjednávají
tak každému občanu možnost, aby porozuměl
problematice průmyslové ekonomiky a podle svých
schopností prakticky přispěl k budování
socialismu.
Národní podniky průmyslové jakožto
nejprogresivnější složka hospodářského
a i veřejného života vnášejí
tentokrát i do oboru práva progresivní náplň.
V úpravě vztahu k jejich majetku se jasně
a výrazně objevuje zásada státního
socialistického vlastnictví, jež v našem
právu rozbíjí římsko-právní
pojem jednotného soukromého vlastnictví a
v souladu s Ústavou 9. května vytváří
nedotknutelný základ socialistického zřízení
státu, záštitu proti vykořisťování
člověka člověkem a záruku vzestupu
blahobytu všeho pracujícího lidu. Význam
této události není snad jen hospodářský
a politický a nespočívá jen ve výrazném
vyjádření, že jde o socialistickou hospodářskou
soustavu. Působí také výchovně
a pomáhá vypěstovávat v každém,
kdo přijde do styku s majetkem národního
podniku, stanovisko člověka vyššího
společenského řádu, jak ostatně
uvádí též Statut.
Návrh zákona o národních podnicích
průmyslových přináší však
do obsahu právní normy také zásady,
jež se dříve pokládaly jen za otázky
průmyslového hospodářství,
neboť socialismus klade na ekonomiku nejpřednější
důraz a učí nejširší vrstvy
lidové rozuměti jejím zásadám.
V socialismu se marxistická ekonomika stává
zákonem, ať již psaným nebo nepsaným.
Osnova, která je předmětem jednání
slavné sněmovny, dává přednost
výraznému vytyčení zásad průmyslové
ekonomiky, neboť vychází z názoru, že
je musí znát každý člen společnosti,
která se přeměňuje ve společnost
socialistickou. A tak v našem právním řádu
docházej i výrazu zásady, jež se uplatňují
v řízení národních podniků.
Do podrobností je ovšem rozvádí Statut
národních podniků průmyslových,
který dokonce radí, jak se věci mají
řešit.
Ze zásad řízení, které uvádí
IV. oddíl osnovy, poukazuji na plánovitost, na hospodaření
podle rozpočtu, na osobní odpovědnost, na
nejširší účast pracujících,
o které jsem se již zmínil, na zásadu
vedení celku i jeho částí vždy
jediným vedoucím a na zásady závislosti
hmotných zájmů na hospodářských
výsledcích. To jsou základní zásady
socialistického podniku, na které pak navazují
další a jejich celek dává záruku
úspěšných výsledků.
V organisaci národních podniků se osnovou
utvrzuje změna, která již byla uvedena ve skutek
při loňské reorganisaci národního
průmyslu. Jde o odbourání podnikových
ředitelství, která administrativně
jen zatěžovala a zdražovala provoz. Položením
správy národního podniku do základního
závodu se podle dosavadních zkušeností
skutečně prospělo věci, i když
se, jak jsem se ostatně již zmínil, z počátku
objevovaly obtíže.
Významné je však také, že organisace
přestala být vnitřní věcí
národního podniku a že tak padají zdi,
které zabraňovaly spolupráci útvarů
socialistického sektoru navzájem. Organisace národních
podniků se především musí přizpůsobovat
zásadám socialistického hospodářství.
Kromě toho však musí také zajišťovat
uvnitř i navenek dokonalou spolupráci a umožňovat
plnění plánovaných úkolů.
V nové organisaci není již tolik řešení,
kolik národních podniků, i když se pro
zvláštní poměry může uplatnit
také účelné řešení
mimořádné.
Zajištění hospodárnosti a s ní
souvisícího vzestupu produktivity práce bude
ve všech národních podnicích významně
uplatňovat nově zaváděná funkce
podnikového hospodáře.
Nestačí však jen razit zásady a přitom
nedbat, aby bylo zajištěno jejich plnění.
V národním podniku se má dbát zásady
hmotného zainteresování na výsledcích
plnění plánovaných úkolů
všech zaměstnanců. Statut uvádí,
jak se má tato zásada v praxi plnit. Osnova zákona
však přináší její nejvýznamnější
zajištění podnikovými fondy pracujících,
jejichž dotace budou v přímé závislosti
na splněných výsledcích. Od nich lze
také očekávat nejpronikavější
vliv na vzestup produktivity práce.
Hmotná stránka je jedním z předpokladů
nového poměru člověka k práci.
Stejně důležitá stránka však
tkví v jeho vědomí společenského
významu díla, na kterém pracuje. K takovému
uvědomění se pracující dostává
také zvyšováním své kulturní
úrovně, k němuž mají národní
podniky podle svého poslání přispívat.
V otázce rozvoje výrobních sil a zvyšování
produktivity práce se návrh zákona nechce
spokojit pouhým uvedením pojmu. Vytyčuje
alespoň základní pracovní pole, na
něž se musí soustředit úsilí
národních podniků, aby dosáhly soustavného
a všeobecného vzestupu. Nechci při této
příležitosti mluvit o technice, organisaci
a kádrech, ani o socialistickém soutěžení
a jeho vyšších formách, zejména
o údernictví a zlepšovatelském hnutí.
Poukazuji na Statut národních podniků průmyslových,
který v těchto otázkách na mnohých
místech čerpá z moudrého učení
velkého Stalina.
Konečně se dostávám k náplni
oddílu o vrchním vedení národních
podniků a dozoru nad nimi. Tam vrcholí konstrukce
zřetelným výrazem skutečnosti, že
průmyslovou výrobu v národních podnicích
provozuje stát. Státní socialistické
vlastnictví majetku národních podniků
a jejich vrchní vedení státem, který
na národní podniky dozírá, jsou nejvýznačnější
státně-politické rysy návrhu, jež
oddělují minulost od přítomnosti.
V mnohých otázkách dospěly národní
podniky již ke stavu, který odpovídá
ustanovením návrhu. V četných bodech
však ještě musí udělat kupředu
krok, dva - nebo dokonce celé desítky, aby v čin
byly převedeny stránky Statutu, opírajícího
se o zkušenosti velké socialistické země
sovětské, jejího slavného lidu a o
poznatky našich nejlepších hospodářských
pracovníků, úderníků, mistrů,
ředitelů a zlepšovatelů. Nashromáždilo
se tam množství látky o národních
podnicích, odpovídajících představám
podniku socialistického. Dovídáme se v něm
také o vývoji našeho znárodnění,
aby tím lépe bylo chápáno poslání
národních podniků dnes a i v příští
době. V rozsáhlých statích, jež
následují po úvodu a po základních
článcích, se pojednává o otázkách
spadajících do rámce každé kapitoly
s nejrůznějších hledisek. Je to však
zvláště hospodářsko-politická
stránka každého z problémů, jež
ve Statutu docházejí svého výrazu,
jakož i úkoly výstavby a přestavby našeho
průmyslu a budování socialismu. Ty musí
výklad a použití každé ze zásad
určovat na prvém místě, a to směrodatně.
Národní podniky jistě už vykonaly úctyhodnou
práci. Před nimi však stojí úkoly
nepoměrně složitější, rozmanitější
a těžší, než které již
překonaly. Půjde o to, aby se sjednotila a prohloubila
jejich organisační výstavba, aby zásady
řízení a organisační pravidla
vždy a na všech místech určovaly způsob
postupu, ať jde o ředitele, vedoucího výroby,
vedoucího provozu, mistra, předáka pracovní
čety nebo učně nebo o podnikového
plánovatele, technického vedoucího, podnikového
hospodáře, kádrového vedoucího
a všechny ostatní, o kterých se Statut zmiňuje
v kapitole o organisaci. Musí se však také
soustavně prohlubovat plánování, zejména
v přípravě podnikového plánu
a při vypracování jeho návrhu, při
čemž rozhodující úspěch
musí zajišťovat vstřícné
plánování, technicko-hospodářské
normy a jejich zpevňování. Značné
pokroky musí prodělat příprava provádění
podnikového plánu, hlavně však jeho
plnění, podrobované soustavně kontrole.
V tomto směru bude především rozhodující
podíl práce člověka a jeho vztah k
ní, jež všemi formami socialistického
soutěžení, zejména údernictvím
a zlepšovatelským hnutím a uzavíráním
socialistických smluv přinese výkony dosud
nikdy nedosažené. Mimořádného
podnětu se tomuto mohutnému pracovnímu úsilí
dostane řešením mzdy v průmyslu skutečně
podle zásluhy, výchovou dorostu, všestrannou
péčí o kádry a jejich školení.
Druhým neméně pronikavým účinkem
zapůsobí na rozvoj výrobních sil a
produktivitu práce dokonalé využití
výrobních zařízení, zajištěné
důkladným zjištěním jeho kapacity
a opatřeními k jejímu nejvyššímu
využití, rozvážná a cílevědomá
investiční politika, postavená do služeb
výstavby a přestavby, hospodárné zacházení
s materiálem a energií, obzvláště
však vědecký výzkum a na něj
navazující vývoj, uplatnění
specialisace, typisace a normalisace a kooperace závodů
a podniků poskytujících si vzájemnou
pomoc v technickém pokroku a v lepším plnění
plánu. Dokonalá technická kontrola pak musí
zajišťovat, aby výrobek, v němž je
zhmotněna veškerá práce, dokonale plnil
své společenské poslání a byl
nejen prostředkem k neustálému zvyšování
životní míry pracujícího lidu,
ale také zajišťoval dobré jméno
československému průmyslu.
Před námi se otevírají nesmírné
možnosti všeobecného rozvoje hmotné úrovně
i duševní vzdělanosti, poněvadž
národní průmysl si nemíní výsledky
podržet pro sebe. Chce pomoci zemědělství
a lesnímu hospodářství, chce pracovat
také pro jejich mocný rozvoj a chránit úrodu
a lesní porost před nebezpečím, ať
přichází odkudkoliv. Také průmyslu
a všech pracujících se dotýká,
ohrožují-li je přírodní vlivy
nebo zlý škůdce, a je jistě svědectvím
jejich živého porozumění pro potřeby
druhé výrobní větve, když se
v okamžiku nebezpečí mandelinky bramborové
několikanásobně překračuje
plánovaná výroba obranných prostředků
a zařízení, jak jsem se o tom již dříve
zmínil. Také však ostatním hospodářským
odvětvím chce průmysl pomáhat, chce
svou prací zabezpečovat podmínky rozvoje
vědy a umění a zajišťovat nezávislost
státu na kapitalistické cizině.
To jsou cesty průmyslové výroby, kdysi namnoze
soustředěné na tuctové druhy krámského
a jarmarečního zboží a postupně
víc a víc přecházející
v mohutnou skladbu lidského důmyslu, jež čerpá
bohatství vlastní země a přeměňuje
je ve statky, umožňující vysoko posunouti
životní míru pracujícího člověka
a zabezpečiti jej před hospodářskou
krisí, nezaměstnaností a všemi zjevy,
které nakonec vedou také k ponížení
lidské důstojnosti. Pod dopady krumpáčů,
pod zásahem kompresorů a rypadel, pod koly traktorů
a buldozzerů, životem dolů, vysokých
pecí, válcoven, mostáren, strojíren,
elektráren, chemických kolosů a celých
nově vyrůstajících průmyslových
středisek duní dnes země pracovitého
lidu, jehož uvědomění a pilné
ruce přetváří jeho vlast ve zkvétající
kus světa. Nechť velká cesta, jež povede
národní podniky za jejich posláním,
je poseta památníky jejich budovatelské práce
a výbojů tvůrčí schopnosti
šťastného lidu československého,
jemuž tuto cestu připravoval a nakonec určil
president republiky Klement Gottwald. (Potlesk.)
Místopředseda David: Ke slovu je dále
přihlášen pan posl. dr Berák.
Dávám mu slovo. (Hluk. - Místopředseda
David zvoní.) Prosím o klid.
Posl. dr Berák: Slavná sněmovno!
Pět let uplynulo od osvobození naší
vlasti slavnou Rudou armádou. Jak veliký pokrok
jsme od té doby učinili ve výstavbě
našeho hospodářství a v jeho přeměně
v hospodářství socialistické! Soubor
hospodářských zákonů, o nichž
právě jednáme - obě novely znárodňovacích
dekretů, dále zákon o národních
podnicích průmyslových a konečně
zákon o financování národních
a komunálních podniků - je toho nejlepším
důkazem. Pět let je v dějinách státu
krátká doba, ale jak mnoho bylo za tuto dobu vykonáno!
Poměry od těch dob, kdy lid převzal zničené
a vyrabované závody do své správy,
až do dneška se pronikavě změnily. Nejen
že jsme odstranili škody napáchané válkou
a okupací v našem průmyslu, nýbrž
dále jsme rozvinuli výrobu. Na mnohých místech
jsme postavili nové závody, které přispívají
k dalšímu rozvoji výroby a tím ke zvýšení
naší životní a kulturní úrovně.
Nebylo by možné v tak krátké době
odstranit válečné škody a nadto rozvinout
dále náš průmysl, kdybychom ho neznárodnili
a nenastoupili cestu k novému společenskému
řádu - k socialismu. Znárodnění
průmyslu a upevnění vlády lidu po
slavném únoru 1948 vedlo k nepoznanému dosud
rozvoji tvůrčí iniciativy pracujících
a stalo se základem všech velkých úspěchů,
kterých jsme již dosáhli.
Po rozsáhlé reorganisaci průmyslu, vyhlášené
před rokem, v průběhu plnění
plánu prvého roku Gottwaldovy pětiletky,
byla odstraněna byrokratická podniková ředitelství
a místo nich byly uplatněny zásady přímého
řízení výroby bez zbytečných
fermanů a oběžníků. Dřívější
neodpovědnost byla nahrazena na všech místech
zvýšeným vědomím odpovědnosti
za svěřené úkoly. Ustavení
menších a snadněji ovladatelných národních
podniků vedlo ke zvyšování iniciativy
jednotlivých závodů, což má nemalý
vliv na růst produktivity práce a socialistické
akumulace.