Pátek 9. března 1951

Náš rozpočet státních příjmů je budován na předpokladu, že budou splněny operativní plány třetího roku pětiletky. Tento předpoklad je nejreálnějším předpokladem, na jakém ve společenském dění lze stavět. Splnění plánu je základním národním úkolem naším a základním úkolem hybné síly naší společnosti, Komunistické strany Československa. V posledním zasedání jejího Ústředního výboru byla na úspěšné splnění třetího roku pětiletky znovu položena naším presidentem Klementem Gottwaldem hlavní váha, a síla strany i celé Národní fronty bude napřena tímto směrem. Splnění rozpočtu bude odpovídat úspěšnosti výsledků tohoto náporu; a této úspěšnosti dosáhneme zhospodárněním výroby, využitím strojového parku, zavedením nových směn, bojem o snížení výrobních nákladů, o odstranění přebujelé administrativy, uvedením růstu mezd a platů do takového poměru k růstu výroby, aby nebyl strmější než ona, starostí i našich bankovních kontrolních orgánů právě o tyto vztahy. Toto všechno jsou předpoklady k naplnění cifer našeho rozpočtu realitou. Výsledky plnění úkolů, které pro nás plynou z části posledního projevu presidenta Klementa Gottwalda, týkající se zhospodárnění výroby, se ve svých důsledcích projeví ve státním rozpočtu - projeví se v tom, že docílíme opět příznivějších výsledků, než rozpočet předpokládá. Záleží ovšem na silách, které napřeme tímto směrem.

Největší příjmovou složkou rozpočtu na rok 1951 je opětovně všeobecná nákupní daň s preliminovaným výnosem 107,8 miliard Kčs, což představuje 64,7 %všech rozpočtových příjmů. Tento preliminář může být proto tak vysoký, že je propočítán na základě plánovaných hospodářských skutečností: promítá se do něho růst plánu výroby i plánu spotřeby. Do všeobecné daně zahrnujeme letos i výnos někdejších monopolů (zejména tabák, líh a sůl), jejichž výnos loni vcházel do jiné příjmové složky rozpočtu. Ve výši všeobecné daně nákupní, tak jak ji preliminujeme a jak jsem příslušnou číslici uvedl, máme tedy i ukazatele vzestupu našeho hospodářství.

Z téhož základu jako u všeobecné nákupní daně vyrůstá i příjem na zvláštní dani výdělkové. Také tato daň, prostřednictvím které přechází část výdělků našich socialistických podniků přímo do rozpočtu, vykazuje v rozpočtové kalkulaci prudký vzestup: je preliminována o 58,6 %výše než loni.

Už v rozpočtu na minulý rok jsme uváděli mezi novými daněmi, které mají vzejít z probíhající berní reformy, daň podnikovou. Touto daní měla být nahrazena zvláštní daň výdělková. Avšak k uzákonění daně podnikové zatím nedošlo pro základní změny v její koncepci. Nyní ji řešíme v celém komplexu otázek, souvisících s rozdělováním podnikového zisku, i otázek podnikových fondů pracujících. Zájem pracujících na podnikových fondech má probouzet jejich zájem na zisku podniků a vytvářet i tlak na snižování vlastních nákladů podnikových a na mobilisaci dosud neodkrytých reserv hospodárnosti. Tyto věci řešíme a během letošního roku dořešíme.

Naproti těmto daním, u kterých náš hospodářský rozvoj podmiňuje růst jejich výnosu, ztrácejí některé složky naší dosavadní daňové soustavy na svém významu. Tak úplně mizí skupina finančních monopolů, která byla nahrazena, jak jsem se již zmínil, všeobecnou daní. Tak podstatně klesá preliminovaný výnos poplatků. Naše daňová soustava se krok za krokem zjednodušuje a přibližuje se ke vzoru daňové soustavy sovětské.

Vcelku lze konstatovat, že daleko největší část všech státních příjmů plyne ze socialistického sektoru: z něho přichází 88,5 %všech rozpočtových příjmů proti 5,6 %plynoucím z důchodů obyvatelstva a proti necelým 6 %příjmů povahy smíšené nebo těžko rozdělitelné. Srovnáme-li podíl 88,5%, který v tomto návrhu rozpočtu připadá na sektor socialistický, s podílem, který na něj připadal ve skutečném hospodaření v roce 1948, 68%, i v roce 1949, kdy to bylo 78,8%, vidíme mohutný a stálý jeho vzestup. I tu zjišťujeme, že krok za krokem pevně a neústupně jdeme vpřed v budování socialismu v naší vlasti. Socialistické podniky, ve kterých má hlavní slovo pracující člověk, jsou naprosto rozhodující složkou naší výroby průmyslové i distribuce, jsou základnou našich státních příjmů, pevnosti naší měny, jsou zárukou pevnosti celého našeho finančního hospodářství. Jenom ten, kdo stojí stranou tohoto velkého budovatelského díla, může být zvikláván ve víře v úspěchy našeho hospodářského vzestupu a v pevnost naší měny.

Je samozřejmé, že měnícím se úkolům rozpočtového hospodaření a měnící se funkci státního rozpočtu jsme přizpůsobili i jeho skladbu.

Paní a pánové, dovolte, abych, blíže se ke konci, shrnul svůj výklad k návrhu státního rozpočtu na rok 1951.

Státní rozpočet třetího roku pětiletky je zároveň naším třetím skutečně vyrovnaným rozpočtem. Rozpočtová rovnováha se již stala trvalým rysem našeho finančního hospodářství v údobí hospodářského plánu. Náš státní rozpočet se čím dál tím více stává střediskem našich finančních prostředků, naší národní akumulace. Náš státní rozpočet je rozpočtem otevřeně třídním, neboť je zaměřen k posílení hospodářských i politických posic dělnické třídy a pracujícího rolnictva. Náš rozpočet je nesen mohutnou dynamikou hospodářského plánování, z níž plyne i přísná závaznost rozpočtových čísel, zaměřených k hlavním cílům pětiletky. Z nich je to především výstavba investic našeho hospodářství, na kterou soustřeďuje náš rozpočtový návrh obrovské částky. Všechny složky našeho rozpočtu mají ráz vysloveně budovatelský a mírumilovný. Postavte vedle něho schodkové rozpočty kapitalistických států a jejich výdaje na zbrojení a přípravu vojny! Budujíce socialismus, připravujeme život v míru a ne válku!

Ovšem tento nástroj budování a rozvoje se svými velikými a strhujícími úkoly by nebyl ničím, kdyby jeho číslům neodpovídala v nás všech poctivá snaha a pevná vůle naplnit je životem. Jsme povinni sami sobě, zajištění své přítomnosti i rozvoji našich národů v budoucnosti, abychom tento rozpočet splnili a abychom jej překonali. Musíme dbát o řádné a rovnoměrné jeho plnění. Zlepšováním produktivity práce v podnicích, mobilisováním reserv a ladem ležících zásob, zrychlováním obratu oběžných prostředků musíme soustředit do státního rozpočtu ještě více, než se od nás požaduje; hospodárným využitím rozpočtových prostředků a tím, že státní správu naplníme skutečně duchem socialismu, budeme usilovat o překročení plánovaných úkolů, o to, aby i rozpočet přispěl ke zrychlení naší cesty k socialismu.

Věřím, že můžeme dostát těmto úkolům a že jim vskutku dostojíme.

Paní a pánové! Před několika dny jsme oslavili třetí výročí slavných únorových dnů. I na přehledu vývoje našeho hospodářství, který jsem si tu dovolil podat, jsme viděli, jak obrovský kus cesty jsme urazili za ta tři léta.

Jsou před námi ještě veliké úkoly a nesmíme si ani zastírat svoje nedostatky. Právě je musíme nemilosrdně odhalovat a učit se z nich. Opíráme se o stále mohutnící proud budovatelského nadšení našeho lidu. V něm a v uvědomění našich pracujících máme pevnou základnu a záruku dalšího rozvoje. To platí i o státním rozpočtovém hospodářství.

Letos se po prvé ve větším měřítku uskutečnily hovory s občanstvem o státním rozpočtu a ze zpráv o jejich průběhu i účasti na nich lze soudit na zájem našeho lidu o veřejné věci a problémy finanční. V této kampani, jakou by si v žádném kapitalistickém státě vládnoucí třída nemohla dovolit, bylo utvořeno v našich městech a vesnicích téměř 11.000 rozpočtových komisí; z řad občanstva se rozprav zúčastnilo víc než půl milionu občanů a z nich diskutovalo přes 100.000 osob. Bylo podáno na 5.000 různých návrhů na zlepšení ve správě, na zlepšení rozpočtu, na získání rozpočtových úspor, a to i tím, že se občané zavazovali, že některé práce provedou brigádnicky. Mnohé z těchto návrhů byly ihned přijaty a rozpočty podle nich upraveny. A to byl jen první pokus! V příštích letech tuto kampaň ještě lépe připravíme a šíře rozvineme a budeme i touto cestou rozvíjet skutečnost, že vládnoucím elementem naší republiky je její lid.

Nyní záleží na tom, vrhnout se na úkoly z rozpočtu nám plynoucí a splňovat je ve třetím roce pětiletky ještě lépe, než jsme splnili úkoly ve dvou předchozích letech. Činíce tak zajistíme si urychlení své cesty k socialismu, posílíme frontu míru, frontu boje proti kapitalismu a vykořisťování, pomůžeme hrdinským národům Korejců a Vietnamců v jejich boji za svobodu, posílíme posice nového světa, světa svobody.

I my jsme budovateli nového světa, budujeme jej a bojujeme zaň po boku velkého Sovětského svazu, spojeni se státy lidových demokracií, spojeni vnitřně s pracujícími a utlačovanými celého imperialistického světa.

Paní a pánové, soudružky a soudruzi! Na základě všeho, co jsem si tu dovolil přednésti, vás jménem vlády prosím, abyste návrh rozpočtového zákona a státního rozpočtu na rok 1951 se sumou příjmů 166.520,133.000 Kčs a sumou výdajů 166.246,686.000 Kčs schválili podle předlohy a umožnili tím náš nástup ke splnění úkolů plynoucích z našeho boje o mír, z naší cesty k socialismu, který budujeme věrni učiteli pracujících a pokrokových lidí všeho světa, velkému Stalinovi a vedeni jeho velkým žákem, svým presidentem Klementem Gottwaldem! (Dlouhotrvající hlučný potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Děkuji panu ministrovi za jeho projev a sděluji, že vládní návrh zákona (tisk 562), kterým se stanoví státní rozpočet republiky Československé na rok 1951 (rozpočtový zákon na rok 1951), respektive rozpočet, který je jeho přílohou, byl užším předsednictvem přikázán k projednání výboru rozpočtovému, výboru hospodářskému společně s výborem pro hospodářské plánování a jeho kontrolu, výboru sociálně-politickému a zdravotnickému, výboru kulturnímu, výboru brannému a bezpečnostnímu, výboru ústavně-právnímu, výboru zahraničnímu a výboru zemědělskému. Státní závěrečný účet za rok 1949 spolu s vládním návrhem usnesení, jímž Národní shromáždění uděluje souhlas podle § 8 rozpočtového zákona republiky Československé na rok 1949, č. 33/49 Sb. (tisk 561a) byly přikázány výboru rozpočtovému.

Rozprava o projevu pana ministra bude provedena spolu s rozpravou o státním rozpočtu na rok 1951 a státním závěrečném účtu za rok 1949 v příští plenární schůzi.

Přistoupíme k projednávání druhého bodu pořadu, jímž je

2. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona o povolávání náhradníků poslanců (tisk 564).

Zpravodajem je posl. dr Jelínek. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj posl. dr Jelínek: Slavná sněmovno!

Volební řád do Národního shromáždění, na jehož podkladě byly konány v roce 1948 volby do této sněmovny, předpokládal, že bude podáno více volebními skupinami několik kandidátních listin. Důsledně podle toho pak upravil nastupování náhradníků na uprázdněné mandáty.

Národní fronta Čechů a Slováků, která se obrodila v slavných únorových dnech, vyhověla však nesmírné touze našeho lidu po jednotě a podala společnou kandidátní listinu na místě kandidátních listin jednotlivých politických stran, která pak zůstala jedinou kandidátní listinou, ježto žádná skupina voličů jiné kandidátní listiny nepodala. Víme dobře, že naši voliči v rozhodující většině uvítali tento zjev jediné kandidátní listiny jako důkaz jednoty našich národů a konsolidace politických poměrů.

Ustanovení o nastupování náhradníků však nevyhovovalo. Společná kandidátní listina obrozené Národní fronty přinášela kandidáty různých jejích složek a Národní fronta chtěla, aby za odstoupivšího poslance jedné složky nastupoval na poslanecký mandát náhradník z téže složky. Ten však nebyl v pořadí za odstoupivším poslancem a bylo proto třeba přizpůsobit toto ustanovení skutečné potřebě. To se stalo novelou č. 204/1948 Sb., která však už zase dnes nevyhovuje nynějšímu stavu této otázky. Tato novela umožnila, aby se kandidáti, uvedení za odstoupivším poslancem, vzdávali jen pro určitý případ. Řízení, které takto bylo prováděno v případech uprázdnění mandátu, bylo složité, neboť mezitím v život uvedené krajské zřízení neuskutečnilo kraje v hranicích shodných s hranicemi dřívějších volebních krajů, politickým centrem se staly kraje politické, nikoli volební, a tak řízení po uprázdnění mandátu bylo nejenom složité, ale také zdlouhavé a komplikované.

Předložený vládní návrh zákona o povolávání náhradníků za poslance splňuje účel obsadit uprázdněný poslanecký mandát nejvhodnějším náhradníkem a učinit tak co nejrychleji a bez složitého administrativního řízení. Bude proto uvítán všemi stranami, neboť jde jenom o technické opatření pro provádění vůle voličstva.

Ústavně-právní výbor projednal tuto osnovu ve své dnešní schůzi a usnesl se doporučit plénu Národního shromáždění, aby ji schválilo ve znění vládního návrhu. (Potlesk.)

Místopředsedkyně Hodinová-Spurná: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám o celé osnově hlasovat najednou podle zprávy výborové. (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona podle zprávy výborové, přednesené p. zpravodajem, nechť zvedne ruku! (Děje se.).

To je většina. Tím Národní shromáždění přijalo tuto osnovu zákona podle zprávy výborové.

Tím je vyřízen pořad schůze.

*

Sděluji, že příští schůze bude svolána písemně nebo telegraficky.

Končím schůzi.

(Konec schůze ve 12 hod. 8 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP