Čtvrtek 1. listopadu 1951

Naše vláda v čele s naším soudruhem Zápotockým ihned po únorovém zasedání Ústředního výboru KSČ přikročila k provádění celé řady opatření, která znamenala a znamenají zhospodárnění naší státní, lidové a hospodářské správy, a mezi jiným také ke zřízení ministerstva státní kontroly.

Nebudu se zabývati úkoly ministerstva státní kontroly - na tuto otázku dal odpověď ministr státní kontroly soudruh Bacílek, která, jak víte, byla uveřejněna v denním tisku.

Kontrolu, o níž chci mluvit, lze ovšem provádět na různých místech a různými prostředky, které se musí navzájem doplňovat a koordinovat, aby se nedělala kontrola pro kontrolu.

Dnes už nelze nevidět výsledky kontroly, které se nám projevují na příklad ve Státní bance a v peněžnictví vůbec. Jak všichni víme, Státní banka a peněžnictví, které bylo přetvořeno z vykořisťovatelského nástroje v rukou kapitalistů na nástroj, pomocí něhož má dělnická třída provádět kontrolu výroby, oběhu zboží i hospodaření podniků, používá peněz, jejichž úloha se v našem hospodářství změnila, při plánovaném hospodářství jako nástroje evidence a kontroly celého hospodářského dění. V penězích se promítají výsledky práce a pomocí peněz dostávají dělníci a všichni pracující podíl ze společného produktu, který jim podle jejich práce a služeb náleží, a jak to soudruh Zápotocký ve svém projevu tak konkrétně dokázal, že jsme to si nesmíme zamlčovat - na hranicích možností a že nemůžeme více utrácet než vydělávat.

Abychom mohli více vydělávat, toho můžeme docílit jen a jen stálou a soustavnou kontrolou celého našeho hospodářského, sociálního a kulturního života.

Proto peníze je třeba hlídat a kontrolovat, aby nikdo nedostával anebo si nebral více, než si zaslouží.

K plnění tohoto úkolu je třeba kádrů, které nad vší pochybnost musí býti oddány dělnické třídě, věci socialismu. Musí býti schopny politicky myslet a rozhodovat, býti důsledně při kontrole a rozhodování, musí umět osobně přesvědčovat a ne četníkovat, to jest, nesmí hledat za každým rohem zloděje a nepoctivce.

Takové kontrolní kádry potřebuje náš lidově demokratický režim jako soli.

Ochrana a nedotknutelnost národního majetku musí býti ctí a povinností každého poctivého občana tohoto státu. Bude třeba rázně skoncovat se starým myšlením - z cizího, to je ze státního, krev neteče. Bude třeba zorganisovat lidovou kontrolu, počínaje místními národními výbory přes okresní a krajské národní výbory až ke státní kontrole. Takovou lidovou kontrolu už započalo organisovat ministerstvo vnitra a jeho počáteční úspěchy jsou již patrny, ale jak ukázal na příkladech sám ministr vnitra soudruh Nosek, objevují se ještě právě ve finančním hospodářství národních výborů velké nedostatky, které je třeba odstraňovat.

Nic by nám nepomohlo míti ministerstvo státní kontroly a čekat, že ono to za nás všechny udělá. Tady mají povinnosti poslanci jako volení zástupci lidu, aby se při výkonu své funkce plně zapojili do lidové kontroly, jak nás to učí velký Lenin, že kontrola je 90 % pořádku.

Naše vláda učinila před parlamentními prázdninami celou řadu opatření pro zhospodárnění státní, lidové a hospodářské správy v našem státě. Jedno takové opatření týká se zhospodárnění osobního autoprovozu ve státní, lidové a hospodářské správě. Uvedu jen stručný přehled a některé výsledky, jak se projevily při provádění usnesení vlády, pokud jde o zhospodárnění autoprovozu národních výborů. Zástupci národních výborů - okresních a krajských - na poradách za tím účelem svolaných uvítali a kladně zhodnotili způsob provádění průzkumu a zhospodárnění autoprovozu v lidové správě. Průzkum jasně ukázal, jak bezhlavě a nezodpovědně byla vybavována lidová správa osobními auty. Tak na příklad okresy Žatec, Stříbro, Hořice, Děčín, Chomutov, Teplice, Kladno atd. měly 7 až 10 osobních vozů pro tak zvané plnění úředních výkonů, zatím co okresům Soběslav, Vodňany, Stod, Kraslice, Lanškroun, Dvůr Králové atd. stačila 2 osobní auta pro úřední naléhavé cesty, při čemž je třeba zdůraznit, že tyto okresy nemají o nic menší politickou a hospodářskou problematiku než ty okresy, které mají 10 osobních aut.

Tady je vidět, jak se velkoryse začala provádět politika motorisování - ne pro plnění hospodářských úkolů, ale politika osobního pohodlí.

Při hodnocení politických a hospodářských otázek jednotlivých okresů byl zkoumán dosavadní stav a vývoj do budoucna jak průmyslové, tak i zemědělské výroby a možnost využití hromadných dopravních prostředků, jak jsou vybaveny služby dopravními prostředky, včetně motocyklů, jak je prováděna koordinace služebních jízd, kdo disponuje služebními osobními vozy, jak je prováděna údržba, vybavení veterinární a lékařské služby dopravními prostředky, jaký je stav úvěru na benzin a pohonné látky vůbec a kteří referenti nejvíce využívají vozového parku.

Průzkumem objevila se celá řada nedostatků a závad, v nichž uvedu jen některé.

1. Jak bylo zjištěno, údržbě osobních vozů ve většině případů není věnována řádná péče. To je ponecháno osudu.

2. Téměř na všech okresních národních výborech zůstává nevyřešena otázka lékařské a veterinární služby s hlediska dopravních prostředků. Lékaři a veterináři používají většinou svých motorových vozidel. Většinou se proplácí kilometrovné při používání vlastních motorových vozidel, při čemž není zajištěna a prováděna kontrola. Na příklad: Okresní národní výbor v Kolíně vyplácí veterináři, který je současně zvěrokleštičem, měsíčně na kilometrovném přes Kčs 10.000 a v červenci t. r. dokonce přes Kčs 13.000. Jestli tomuhle chce někdo říkat zhospodárnění veřejné služby, pak je to nejlepší způsob - zbankrotění veřejné správy.

Přátelé, jestliže uvádím dnes tato fakta o nehospodárnosti v autoprovozu u národních výborů, činím tak proto, abych upozornil na nutnost řádné kontroly v lidové správě všech stupňů.

Prosím, aby mi bylo dobře rozuměno. Chci zvlášť podtrhnout, že nikdo přece nechce, aby lidová správa neměla k obstarávání veřejného zájmu osobní auto pro naléhavé potřeby, ale nikdo mne nepřesvědčí o tom, že taková obec Flaje anebo Prestovec, které mají 400-600 obyvatel, potřebují osobní auto, anebo konečně, že místní národní výbor v Šumperku, který má tři osobní auta, měl nadto ještě letadlo typu Sokol (Veselost.)

Docela právem si zástupci krajských národních výborů a okresních národních výborů stěžovali na poradách, že osobní automobily svádějí často místní národní výbory k obcházení ONV a KNV, k intervencím přímo na ministerstvech, mnohdy v záležitostech, které jasně patří do kompetence okresních anebo krajských ONV.

Nemohu se nezmínit o autoprovozu hlavního města Prahy. To je zvláštní kapitola, která zasluhuje pozornosti. Autoprovoz hl. m. Prahy se vyznačuje právě tím, že přes nejhustější dopravní síť - za 5 minut jsi v Praze s místa na místě potřebují pražské národní výbory největší počet osobních aut, při čemž obvodním národním výborům postačí po jednom osobním voze, který je používán jen pro naléhavé případy, zatím co Ústřední národní výbor, pro který asi platí výjimečná pravidla, a jeho úřad potřebuje 26 osobních aut, jak bylo výslovně řečeno na representaci a rychlé vykonávání služeb úřadu. Ono se říká, že pod svícnem bývá tma, ale tady je úplné temno. (Veselost.) Všichni víme, že v Praze je možno v několika minutách projet elektrikou, autobusem nebo trolejbusem na různá místa, ale tohle nechápe finanční kontrolní komise Ústředního národního výboru hlavního města Prahy.

Ať se na mne ti, kterých se to dotýká, nehněvají, když jim připomenu jedno staré pražské srovnání pro rychlé úřadování na proslavené pražské obci. Toto srovnání zní: "Kdyby se mohly dělat z pražských konšelů nitě, tak by se věru nikdy nepřetrhly". (Veselost.) Já nevím, jestli tomu docela dobře rozumíte. A já bych k tomu dodal, že by všem těm, kteří mají za to, že pro svou službu nemohou úřad vykonávat bez osobního, jim přiděleného auta, že by jim slušelo býti více skromnými, ba dokonce prospělo, kdyby na své úřední cestě Prahou, v pohovorech s občany v elektrikách, autobusech a trolejbusech poznali přání, požadavky a stížnosti pražských občanů. (Hlučný potlesk.)

Chci jenom v závěru zdůraznit, že by bylo chybou domnívat se o několika málo příkladech, které jsem zde uvedl, že se vyskytují snad jen u národních výborů. Ony se v daleko větší míře vyskytují na ústředních místech našeho hospodářství. Bylo by chybou se domnívat, že vybudováním státní kontroly jsme již otázku kontroly vyřešili. Těch několik set lidí by nebylo s to zvládnout tyto velké úkoly, kdyby se jim nedostalo široké podpory a spolupráce všech. Naše kontrola stane se stoprocentně účinnou teprve tehdy, bude-li široká, masově založená a naučíme-li se pomocí této kontroly kontrolovat a odstraňovat chyby, odhalovat je ve všech důsledcích.

"Práce nás čeká" - tak končil soudruh Zápotocký svůj včerejší projev. Ano, čeká nás mnoho práce na všech úsecích naší činnosti. Samozřejmě také na úseku státní a lidové kontroly. My se však této práce nebojíme, poněvadž víme, že na jejím konci čeká bohaté ovoce pro stát a náš národ. V starých pověstech českých se praví, že naše země oplývá mlékem a medem. A my tato stará toužebná přání našich předků proměníme ve skutečnost. (Dlouhotrvající potlesk.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Přistoupíme k hlasování o prohlášení předsedy vlády a o návrhu na vyslovení důvěry vládě.

Národní shromáždění je způsobilé se usnášet.

Kdo souhlasí s prohlášením předsedy vlády ze dne 31. října 1951 a s předneseným v něm návrhem na vyslovení důvěry vládě, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To jsou všichni. (Hlučný, dlouhotrvající potlesk.)

Tím Národní shromáždění jednomyslně schválilo prohlášení předsedy vlády učiněné v Národním shromáždění dne 31. října 1951 a vyslovilo jednomyslně vládě důvěru ve smyslu § 83 odst. 3 ústavy.

Tím je vyřízen 1. bod pořadu.

Užší předsednictvo Národního shromáždění se usneslo, aby se příští schůze konala zítra v pátek dne 2. listopadu 1951 v 9 hodin. Na jejím pořadu byly by nevyčerpané body pořadu 58. schůze Národního shromáždění, jak byl schválen ve včerejší schůzi Národního shromáždění, t. j.

1. Zpráva výboru branného a bezpečnostního k vládnímu návrhu zákona (tisk 588) o branné výchově (tisk 590),

2. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 587) o státním svátku, o dnech pracovního klidu a o památných a významných dnech (tisk 589),

3. Doplňovací volba předsednictva a členů výborů Národního shromáždění.

Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)

Námitek není.

Podle § 24 odst. 1 jedn. řádu rozhodne Národní shromáždění o pořadu zítřejší schůze prostým hlasováním bez rozpravy.

Dám tedy hlasovat.

Kdo souhlasí s navrženým pořadem zítřejší schůze, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Navržený pořad je tedy schválen.

Schůze se bude konati zítra o 9. hodině.

Končím schůzi.

(Konec schůze v 18 hod. 3 min.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP