Předseda dr John.
Místopředsedové: Hodinová-Spurná,
Komzala, dr Polanský, Fiala, Valo, David, Žiak.
Členové vlády: náměstek předsedy
vlády a ministr zahraničních věcí
Široký, náměstkové předsedy
vlády Fierlinger, dr Ševčík;
ministři Bacílek, Bílek, arm. gen.
dr Čepička, dr Gregor, dr Havelka,
inž. Jankovcová, Jonáš, Kabeš,
Kliment, Kopřiva, Krajčír, Málek,
Nosek, dr h. c. Plojhar, Pokorný, inž.
Púčik, dr Rais, Smida, dr inž.
Šlechta.
248 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: Gen. tajemník NS Kováčik;
jeho náměstkové dr Ramajzl, dr Rattinger.
Podpredseda Žiak (zvoní): Zahajujem
61. schôdzu Národného shromaždenia.
Predsedníctvo klubu poslancov čs. strany lidovej
oznámilo listom zo dňa 19. decembra 1951, že
posl. Engelbert Toman vstúpil do klubu poslancov
čs. strany lidovej
a poslanecký klub čs. strany socialistickej oznámil
listom zo dňa 19. decembra 1951, že posl. Jiří
Fleyberk sa stal jeho členom.
Užšie predsedníctvo Národného shromaždenia
usnieslo sa dňa 13. decembra 1951 na tomto dennom poriadku:
- Zpráva výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona (tlač 591) o štátnom notárstve (tlač 599).
- Zpráva výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona (tlač 593) o advokácii (tlač 600).
- Zpráva výboru rozpočtového k vládnemu návrhu zákona (tlač 593) o správnych poplatkoch (tlač 608).
- Zpráva o vládnych nariadeniach vydaných na základe zmocnenia vlády podľa § 42 odst. 1 zák. č. 241/1948 Sb., (tlač 609).
Sú nejaké námietky proti tomuto poriadku
? (Neboly.)
Námietok niet.
Podľa § 24 odst. 1 rokovacieho poriadku rozhodne Národné
shromaždenie o dennom poriadku prostým hlasovaním
bez rozpravy. Dám teda hlasovať.
Kto súhlasí s navrhnutým poriadkom dnešnej
schôdze, nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
To je väčšina. Navrhnutý poriadok je teda
schválený.
Pristúpime k prerokovaniu prvého bodu denného
poriadku, ktorým je
- Zpráva výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona o štátnom notárstve (tlač 599).
Podľa usnesenia užšieho predsedníctva navrhujem,
aby rokovanie o tejto predlohe sa slúčilo s rokovaním
o druhom bode poriadku, ktorým je
- Zpráva výboru ústavno-právneho k vládnemu návrhu zákona o advokácii (tlač 600).
Sú nejaké námietky proti návrhu na
slúčenie týchto bodov poriadku? (Neboly.)
Námietok niet. Rokovanie bude teda podľa návrhu
slúčené.
Dávam slovo zpravodajcovi k vládnemu návrhu
zákona o notárstve, posl. dr Kučerovi.
Zpravodaj posl. dr Kučera: Slavné Národní
shromáždění, paní a pánové!
Osnova zákona o státním notářství
ukazuje nám jasně na základní rozdíl
mezi pojetím práva v kapitalistické a socialistické
společenské soustavě. Právo, které
budujeme v našem státě, může být
jenom právem, hájícím zájmy
pracujícího lidu oproti právu v kapitalistickém
zřízení, které slouží
jedině vykořisťovatelům. To si uvědomili
i českoslovenští právníci a na
svém manifestačním sjezdu v září
1949 si vytyčili úkoly a projevili svoje rozhodnutí
zařaditi se do nadšeného šiku budovatelů
socialismu v naší zemi. Na sjezdu byla zdůrazněna
nutnost vychovávat nové, dobré právníky,
kteří, zbavivše se mentality buržoasního,
individualistického práva a jeho formalismu a jsouce
nerozlučně spjati s pracujícím lidem,
budou tvořit a nalézat právo s vyššího
hlediska naší lidově demokratické společnosti
na cestě k socialismu.
V poselství sjezdu vyzvedl pan president republiky Klement
Gottwald zvýšené úkoly právníků
a význam jejich práce v naší společnosti,
s níž, úzce spjati s lidem, jsou spolubudovateli
nového společenského řádu,
socialismu. Právníci, soudci, úředníci,
advokáti, notáři mají ve své
každodenní práci naplňovat právní
předpisy živou skutečností v duchu zásad
Ústavy 9. května. Osnova zákona o státním
notářství těmto požadavkům
plně vyhovuje, jak vysvitne ze srovnání instituce
notářství v režimu kapitalistickém
a socialistickém.
Notářství v buržoasních státech
je povoláno bránit především
zájmy vládnoucí buržoasní třídy.
Příjmy z věcí přidělovaných
notářům jako soudním komisařům,
zejména věci pozůstalostní, poskytovaly
veškerou záruku toho, aby notáři chránili
práva utvrzující panství vykořisťovatelské
menšiny nad vykořisťovanou většinou.
V některých krajích bylo přesvědčení,
že jen notář smí projednávat
dědictví, psát smlouvy a provádět
veškeré majetkové transakce, a to nejvíce
převodů věcných práv, hlavně
soukromého vlastnického práva k výrobním
nástrojům a prostředkům, základu
třídního panství buržoasie. V
tom spočívala hlavní činnost notářů.
Notáři byli kapitalistickými podnikateli
a není žádné tajemství, že
patřili mezi nejbohatší občany okresu.
Byli ztělesněním kapitalistického
režimu a proto byli ponejvíce vyhledáváni
majetnými vrstvami, které byly oporou kapitalistickým
řádům (akcionáři, statkáři,
továrníky a pod.). Notáři byli vedeni
hlavně snahou po výdělku, nedbali proto často
zájmů klientů a zájmů veřejných.
Protahovali projednání větších
pozůstalostí, aby měli více útrat,
smlouvy svatební, výměnkářské
a pod. psali leckdy tak, aby vyhověli tomu, kdo jim práci
zadal, ač věděli, že může
v budoucnosti dojít k častým a zdlouhavým
sporům o plnění smluv. Skutečně
s hlediska veřejného zájmu vadně napsané
smlouvy a dědické dohody vyvolávaly časté
spory výměnkářské, vlastnické
a jiné. Notářství patřila tudíž
v kapitalistickém režimu k výnosným
místům. Dcery notářů byly výbornou
partií a tak se často stávalo, že čekatelé
notářství přiženili se na notářství,
které bylo hlavním předmětem jejich
spekulace, a uzavření sňatku bylo pouze nepříjemnou
nutností k dosažení tohoto tučného
místa. Notářství stávala se
leckdy rodinným podnikem, přecházejícím
z generace na generaci.
Vzhledem k tomu, že obvod notářství
byl rayonován, odpadala obava z případné
konkurence, takže ani krise, do kterých se kapitalistický
režim periodicky dostával, nepůsobily rušivě
na výkon notářství. Velké známosti,
kterých docílili notáři výkonem
svého povolání, měly v zápětí
velkou důvěru zvláště venkovského
lidu, čehož dovedli notáři ve svůj
prospěch znamenitě využít. Notářství
tak stala se baštou kapitalistů, baštou dobře
hájenou a chráněnou.
Politické a hospodářské změny
v našem státě po osvobození sovětskou
armádou v roce 1945 a zvláště pak bouřlivý
růst hospodářsko-organisátorské
a kulturně výchovné funkce našeho lidově
demokratického státu musely se projevit i v nazírání
na úkoly notářství. Po únorovém
vítězství a po vydání Ústavy
9. května byla provedena reorganisace československého
notářství zákonem čís.
201/49 Sb., jímž bylo notářství
pověřeno, aby spolupůsobilo při úpravě
majetkoprávních poměrů občanů
a upevňovalo lidově demokratický právní
řád. Zároveň bylo notářství
přizpůsobeno krajskému zřízení.
Tímto zákonem reorganisované notářství
přestalo však již vyhovovat, neboť se zaměřilo
převážně na formální úpravu
majetkoprávních vztahů a na poskytování
odborné ochrany před spory.
Podle nové osnovy uplatňování a ochrana
zákonných zájmů občanů,
socialistických právnických osob a jiných
společenských organisací musí býti
v souladu s duchem a socialistickými cíli lidové
demokracie. Jedině tak může přispět
i notářství k upevňování
socialistické zákonnosti, bez níž budování
socialismu by nemohlo mít plný úspěch.
Bylo nutno tudíž dosavadní úkoly notářské
rozšířit a podstatně prohloubit a uvést
v soulad s právním stavem vytvořeným
novými právními kodexy.
Jestliže nahlédneme do právních řádů
Sovětského svazu a jiných lidových
demokracií, vidíme, že instituce notářství
byla ponechána a že tedy i v socialistické
společnosti má notářství svoje
oprávnění. Proto nechce naše republika
notářství rušit, ale chce je reformovat,
aby bylo vhodným instrumentem při budování
socialistického řádu. V SSSR se notářství
vykonává v státních notářských
kancelářích, v Bulharsku je notářství
včleněno přímo do soudnictví.
V Maďarsku bylo notářství přeměněno
na veřejnou služební instituci se zachováním
dosavadního pojmenování i oboru činnosti.
Zvolili jsme zestátnění notářství,
což bude zárukou, že notářství
pod dohledem státu zvýšené úkoly
ve všech směrech splní a že se tak vyjde
nejlépe vstříc potřebám občanstva,
které má dnes k státu plnou důvěru.
Pokud jde o úkoly státního hospodářství,
nutno podle osnovy rozlišovat činnost ve vlastním
oboru působnosti, činnost z pověření
soudu a ostatní činnost. Notářství
je státním úřadem. Notář
se stává státním zaměstnancem.
Notářství se zřizují pro obvod
okresních soudů. Notář je pod služebním
dohledem předsedy okresního soudu, osobním
úřadem notáře je krajský soud.
Notář je ustanovován ministrem spravedlnosti.
Ve vlastním oboru působnosti a při činnosti
z pověření soudu používá
notář notářské pečeti,
jejíž otisk propůjčuje notářským
listinám povahu veřejné listiny. Osnova uvádí
podrobně náležitosti pro ustanovení
notářů a notářských
čekatelů. Tyto předpisy jsou jasné.
Je samozřejmé, že se klade důraz na
věrnost a oddanost notáře lidově demokratickému
zřízení.
Notář je povinen vykonávat svou úřední
činnost v souladu se slibem, který učiní
při svém prvém ustanovení do rukou
předsedy krajského soudu. Úřední
činnost notářů musí se vyznačovat
zejména jasností a úplností úkonů,
aby byly vyloučeny jakékoliv pochybnosti a aby účastníci
neutrpěli újmu na svých právech. Jestliže
by notář při právním úkonu
měl důvodně za to, že se úkon
příčí zákonu nebo obecnému
zájmu, může odmítnout účast.
Při své činnosti ve vlastním oboru
působnosti musí notář při každém
právním úkonu učiněném
před ním vždy zřídit notářský
zápis. Osvědčovací činnost
vyžadující notářský zápis
je uvedena v osnově taxativně. Proti dosavadnímu
stavu se osvědčovací činnost notářova
rozšiřuje o oprávnění provést
výslech, případně i písemný,
žádá-li o to cizozemský soud nebo úřad,
anebo je-li toho třeba pro uplatnění nebo
zachování nároku v cizině. Osnova
stanoví základní formální náležitosti,
které musí notářský zápis
mít, aby byl veřejnou listinou, jakož i o tom,
kdy notářský zápis je vykonatelný
soudní exekucí. Vykonatelnost notářských
zápisů soudní exekucí sjednává
lepší a rychlejší ochranu právních
nároků účastníků. Notář
také protestuje směnky a převoditelné
cenné papíry.
Těžiště funkce notářství
posunuje se nyní na činnost vykonávanou z
pověření soudu. Okresní soud může
pověřit notáře, aby prováděl
celé úseky řízení a činil
v nich všechna rozhodnutí, což dříve
nebylo. Lid nemohl nikdy pochopit, proč notář
smí projednávat pozůstalost, nesmí
však rozhodovat o otázkách, které se
vyskytnou během pozůstalostního řízení,
a nesmí sám vydat rozhodnutí. V tomto směru
tedy přiznává osnova notáři
velmi důležitou pravomoc. Rozhodnutí notáře
má účinky soudního rozhodnutí
a jsou proti němu přípustné opravné
prostředky. Křivá výpověď
svědka, znalce nebo tlumočníka učiněná
při řízení před notářem
je trestná jako křivá výpověď
učiněná před soudem.
Činnost na žádost účastníků,
sepis smluv, ověřování, osvědčování
atd., jest v osnově vymezena tak, že o sepsání
podání a jiných listin lze notáře
požádat jenom tehdy, když je to v souvislosti
s jeho činností. Notář smí
tedy na př. sepsati smlouvu a provésti výmazy
břemen v pozemkových knihách, když to
vyplývá z projednání přidělené
mu pozůstalosti.
Notáři a ostatní zaměstnanci notářství
jsou státními zaměstnanci, jejichž jediným
příjmem je pracovní příjem
poskytovaný státem. V tom se jeví podstatný
rozdíl mezi bývalými notáři
a notáři novými, kteří nejsou
již soukromokapitalistickými podnikateli, nýbrž
změnili se v osoby v pracovním poměru.
Dosavadní notářské poplatky, jež
se vybíraly z notářských úkonů,
budou nově upraveny, aby bylo dosaženo shody s příslušnými
soudními poplatky. Strany, pro něž notář
pracoval, budou odměnu za jeho činnost poukazovat
státu, který ponese všechny osobní a
věcné náklady spojené s výkonem
notářství. Podrobnosti vyřeší
nařízení ministra financí. Ústřední
notářský sbor a krajské sbory notářské
se podle osnovy ruší. Jejich práva a závazky
přecházejí na stát. Osnova má
běžná, přechodná a závěrečná
ustanovení, jakož i zmocnění, aby ministr
spravedlnosti nařízením připravil
podrobnosti o notářských zápisech,
o rozsahu činnosti notářství z pověření
soudu a aby provedl bližší úpravu řízení
před notářem. Zákon nabude účinnosti
dnem 1. ledna 1952.
Přijetím zákona padne definitivně
jedna z nenápadných sice, ale velmi důležitých
bašt kapitalismu. V novém notářství
bude mít státní správa lidově
demokratické republiky nástroj, jímž
může pomáhat našemu lidu kdykoliv potřebuje
právní službu a současně upevňovat
socialistickou zákonnost, která pomůže
účinně budovat socialismus a přispívat
zároveň k udržení světového
míru. Instituce notářství dostává
nyní krásné úkoly, v nichž se
může plně vyžít. A náš
lid dostane další složku justiční
správy, složku, ve kterou bude mít plnou důvěru.
Ústavně-právní výbor projednal osnovu o státním notářství (tisk 591) ve schůzi dne 11. prosince 1951 a doporučuje ji slavnému Národnímu shromáždění ke schválení. (Potlesk.)
Podpredseda Žiak: Dávam slovo zpravodajcovi
k vládnemu návrhu zákona o advokácii,
posl. dr Jelínkovi.
Zpravodaj posl. dr Jelínek: Paní a pánové,
soudružky a soudruzi!
Předložený vládní návrh
zákona o advokacii je výrazem vývoje, který
jsme u nás na cestě vybudování nového
společenského řádu ušli v oboru
právního řádu, a má podobu
kamene, který má dvě strany, podle toho,
s které se na něj kdo dívá. Ti, kdo
patří kapitalistické minulosti, se na něj
dívají zespodu. A tu má podobu těžkého
náhrobního kamene, kterým vítězný
pracující lid, přebudovávající
advokacii pro potřeby svého právního
řádu a lidově demokratického zřízení,
definitivně pohřbívá stavovskou advokacii
a její vykořisťovatelský charakter.
Ti, kdo jsou oddanými stoupenci lidové demokracie
a kdo podle svých životních zkušeností
uvítali v r. 1945 možnost, které se našemu
pracujícímu lidu dostalo osvobozením republiky
od nacistické okupace sovětskou armádou,
možnost, aby náš stát v duchu nejlepších
národních tradic skoncoval s nadvládou prospěchářské
a protinárodní buržoasie a jejích přisluhovačů
a vydal se na cestu k šťastnější
socialistické budoucnosti, ti všichni vidí
ve vládním návrhu zákona o advokacii
jeden z kamenů, tvořících nový
právní řád. Společnost, která
definitivně vyřídila možnost restaurace
kapitalismu a která buduje socialismus, dává
právu a právním institucím a zařízením
novou tvář a podobu. Nepotřebuje, nechce
a neuznává - jak napsal president republiky s. Klement
Gottwald IV. sjezdu čs. právníků
- právo z kapitalismu, které se zahalovalo v hábit
nadstranickosti a nadtřídnosti, ve skutečnosti
však bylo - ať již právník sám
chtěl či nechtěl - obhajobou vykořisťování
a násilí, páchaného na pracujícím
lidu. Společnost, která buduje socialismus, potřebuje
právo, které otevřeně a upřímně
hájí věc lidu a posiluje jeho vládu
k podpoře socialistického budování
a proti nepřátelům lidu a socialismu. Aby
nové právo sloužilo lidu jako účinná
zbraň k potírání nepřátel
socialismu a jako výchovný prostředek, který
mobilisuje do boje za nový společenský řád,
musí být právní zařízení
přebudována. Je třeba nových lidových
soudů, je třeba prokuratur a je třeba přebudovat
i notářství a advokacii.