Po vítězném únoru, kdy naše dělnická
třída ve svazku s pracujícím rolnictvem
v čele s naší komunistickou stranou vzala moc
v tomto státě pevně do rukou, současně
se zlidověním našeho soudnictví reorganisovali
jsme i advokacii. Bylo zřejmé, že advokáti
nemohou pokračovat ve svých starých vykořisťovatelských
methodách, které advokacii převážně
ovládaly.
Proto i advokacie nastoupila po únoru novou cestu, kterou možno označit jako prvý stupeň vývoje, směřující k dobudování advokacie, která by odpovídala potřebám naší lidové demokracie. Zákonem ze dne 22. prosince r. 1948 byly zrušeny advokátní komory, dřívější to stavovské organisace advokátů, a byla zřízena krajská sdružení advokátů a Ústřední sdružení advokátů. Výkon advokacie byl vázán na členství v Krajském sdružení advokátů a nastoupena tak cesta k vykořenění starých kapitalistických praktik z advokacie.
Naše zkušenosti však ukázaly, že má-li
advokacie úplně ztratit jakýkoli ráz
kapitalistického podnikáni a má-li přispívat
k upevňování lidově demokratického
zřízení a nového právního
řádu vůbec, že je třeba od základů
změnit organisaci advokacie, že nutno i zde - jak
pravil soudruh Gottwald "vykonat celou práci".
Vedla nás k tomu také povinnost, sjednotit nejbližší
pomocníky prokuratury a soudu v nové orgány
tak, abychom i z nich vytvořili věrné a oddané
rádce a pomocníky našeho pracujícího
lidu. (Předsednictví převzala místopředsedkyně
Hodinová-Spurná.)
Proto jsme přikročili k vybudování
právních poraden, které tvoří
vyšší stupeň ve vývoji advokacie.
Jednou z nejdůležitějších otázek
přestavby naší advokacie je její řádná
organisace. Podle nové úpravy mohou advokacii vykonávat
jen advokáti, kteří jsou členy některé
advokátní poradny. I když budou advokáti
sdruženi v advokátních poradnách, neznamená
to, že se občané nemohou obracet o právní
pomoc na určitého člena advokátní
poradny v kterékoliv advokátní poradně.
Zákon stanoví, že každý občan
má právo svobodné volby advokáta.
Advokátní poradny jsou pracovní kolektivy,
které pod vedením vedoucího poradny budou
lépe plnit úkoly lidovou demokracií advokacii
svěřené. Tímto uspořádáním
se nejen umožní prohloubení odborných
a politických znalostí advokátů, ale
umožní se také lepší styk s pracujícími,
kterým budou pomáhat radou při všech
příležitostech.
Advokátním poradnám se dostává
novou zákonnou úpravou právní subjektivity.
Stávají se hospodářsky a administrativně
samostatným celkem, a ježto je právní
pomoc zásadně honorována, budou advokátní
poradny moci krýt veškerou režii i režii
Ústředí advokátních poraden
z vlastních příjmů. Tato úprava
povede i k zhospodárnění jejich provozu.
Tím bude také zajištěno, aby jak počet
advokátních poraden, tak počet pracovníků
v jednotlivých poradnách nebyl vyšší,
než jak to vyžaduje skutečná potřeba
řádného poskytování právní
pomoci občanstvu.
Poskytování právní pomoci přestane
být výdělečnou činností
jednotlivých advokátů, kteří
nebudou dostávat odměnu od jednotlivých občanů,
nýbrž od poraden. Tím bude opět zajištěno,
že občané, kteří se obrátí
o právní pomoc, budou platit jen tolik, aby byly
kryty náklady advokátních poraden.
Na rozdíl od staré úpravy osnova vytyčuje
významnou zásadu, že advokát nebo jiný
člen pracovního kolektivu poradny, který
při poskytování právní pomoci
způsobí svým zaviněním škodu,
a advokátní poradna odpovídají za
tuto škodu rukou společnou a nerozdílnou. Toto
ustanovení ještě více přispěje
k zvýšení důvěry občanstva
v advokátní poradny. Povede všechny členy
pracovního kolektivu k tomu, aby zkvalitnili svoji práci,
aby ji vzájemně kontrolovali, neboť případné
poskytnutí náhrady za škodu způsobenou
některým z nich bude mít za následek
též zvýšení výdajů
poradny a tím nepřímo snížení
pohyblivých složek platů všech členů
pracovního kolektivu.
Zákon přesně vytyčuje požadavky,
které se kladou při přijetí advokáta
za člena advokátní poradny. Je nutno zmíniti
se o dvou podmínkách, které znamenají
zásadní změnu proti dosavadnímu stavu.
Je to v prvé řadě podmínka právnického
vzdělání, kterého lze nabýt
buď na universitě nebo na právnické
škole pracujících. Dosud mohl být advokátem
jen právník, který absolvoval vysokoškolské
studium. Podle vzoru SSSR je nutno umožnit také absolventům
právnických škol pracujících
přístup i k advokacii.
Proti dříve požadované pětileté
praxi snižuje projednávaný zákon právní
praxi na dobu dvou let. Dobře víme, proč
se dříve vyžadovala doba pěti let k
tomu, aby někdo mohl býti advokátem. Zakrývalo
se to tím, že prý by kratší právní
praxe byla na újmu odborné úrovni. Pravou
příčinou bylo však to, že mnozí,
zejména z vrstev nemajetných, nevydrželi pět
dlouhých let živořit z nuzné almužny
a raději opustili zaměstnání. Tak
se konkurence advokátů sama odstraňovala.
Nynější dvouletá praxe má nám
umožnit omlazení advokacie a její doplnění
novými, politicky vyspělými kádry.
Osnova zvláště vyzdvihuje činnost Ústředí
advokátních poraden jako vrcholného orgánu
celé organisace. Ústředí advokátních
poraden bude zejména důslednou kontrolou dbát,
aby byly řádně plněny veškeré
úkoly advokacie, bude organisovat, řídit
a kontrolovat výkon advokacie a činnost advokátních
poraden a zajišťovat, aby poskytování
právní pomoci se dálo v souladu se zájmy
společnosti, přispívalo k upevnění
socialistické zákonnosti a napomáhalo budování
socialismu v naší zemi.
Soudruzi a soudružky, stejná snaha nás vedla
při osnově zákona o státním
notářství. V r. 1949 jsme provedli reorganisaci
československého notářství.
Zákon především sjednotil instituci
notářství na celém státním
území, zrušil notářské
komory a vybudoval organisaci notářství tak,
aby byla v souladu s krajským zřízením.
Jako hlavní úkol byla notářům
uložena povinnost přispívat k zachovávání
a upevňování lidově demokratického
právního řádu. V rámci této
základní povinnosti upravovalo notářství
- jako polooficiální instituce - majetkoprávní
vztahy občanů a poskytovalo jim odbornou ochranu
před spory tak, aby nebyly rušeny citové vztahy
osobní, rodinné a sousedské a zejména
aby úpravou těchto vztahů nebyli pracující
rušeni v práci.
Tato organisace notářství z r. 1949 dnes
již nevyhovuje. Nové úkoly, které souvisí
s budováním socialistického hospodářství
a s výchovou občanů v duchu socialistického
soužití, vyžadují nutně i podstatného
prohloubení úkolů notářských.
Notáři musí míti především
na zřeteli ochranu celého našeho socialistického
hospodářství a pomáhat k ochraně
osobních a majetkových zájmů našich
občanů při výkonu své funkce.
Tyto velké, kvalitativní změny náplně
dosavadních úkolů notářství
nezbytně vyžadují, aby notářství
bylo zestátněno.
Zestátnění je odůvodněno tím,
abychom notáře úplně zbavili soukromopodnikatelského
charakteru, aby byli hospodářsky nezávislí
a mohli tak dobře plnit hlavní úkol, který
jim svěřujeme, t. j. ochranu socialistického
vlastnictví. Vedla nás k tomu také snaha
zhospodárnit i administrativu celého notářského
aparátu. Proto také notáře přičleňujeme
organisačně blíže soudům.
Jsme přesvědčeni, že předkládaný
zákon ještě více upevní důvěru
našich občanů v notáře, poněvadž
celou svojí činností jsou notáři
přímo předurčeni k tomu, aby ve své
každodenní práci, při stálém
styku s nejširším okruhem pracujících
přispívali k jejich výchově a k dodržováni
socialistické zákonnosti.
Zákon vytváří notářství
jako státní úřad. Na rozdíl
od dosavadního stavu, kdy notářský
úřad byl zosobněn v osobě notáře,
na kterého se hledělo jako na osobu samostatně
výdělečně činnou, zákon
toto postavení od základu mění. Úkoly
státního notářství budou plnit
státní notáři, kteří
budou působit jako orgány státu a budou státními
zaměstnanci, stejně jako notářští
čekatelé a ostatní zaměstnanci notářství.
Podobně jako pracovní kolektivy v advokátních
poradnách, také všichni pracovníci v
notářství se sblíží s
pracovníky soudů a prokuratur v semknutý
kolektiv a vytvoří tak lepší předpoklady
pro další prohloubení jejich politické
i odborné úrovně. Stanou se tak ještě
účinnějšími pomocníky
naší zlidověné justice při hájení
zájmů a cílů dělnické
třídy.
Osnova dává možnost, aby se notář
skutečně osvědčil jako účinný
pomocník našeho soudu. Dává možnost,
aby z pověření soudu prováděl
celé úseky řízení a činil
v nich i všechna rozhodnutí. Odstraníme tím
také dosavadní dvoukolejnost, která zbytečně
rozmnožovala administrativní aparát.
Jestliže notáři budou tedy státními
zaměstnanci, budou odměňováni podle
platových řádů pro správní
zaměstnance. Nebudou je proto odměňovat již
účastníci právních úkonů
- žadatelé - jak to bylo ve staré úpravě.
Tím je zřetelně zdůrazněn zásadní
rozdíl mezi bývalými notáři
a notáři novými, osobami v pracovním
poměru. Za činnost notářů se
budou vybírat ve prospěch státu místo
dosavadních odměn a poplatků pouze notářské
poplatky. Jimi bude uhrazen osobní a věcný
náklad spojený s institucí notářství.
Soudruzi a soudružky, slavné Národní
shromáždění!
Oba dva zákony jsou dalším krokem, který
jsme učinili na cestě budování nové
soustavy socialistického práva. Budou nám
sloužit ještě více k upevnění
socialistické zákonnosti. Očekáváme,
že novou organisací advokacie a státního
notářství umožníme všem
pracovníkům na tomto úseku, aby pomáhali
k socialistické převýchově našich
občanů, kteří budou mít na
mysli v prvé řadě zájem celku; aby
chránili naše socialistické vlastnictví,
aby dbali, že zákony, které si dává
sám pracující lid, budou přísně
dodržovány. Plníme tak i velký úkol,
daný presidentem republiky soudruhem Kl. Gottwaldem
na zasedání ÚV KSČ dne 6. prosince
- t. r. upevňovat státní disciplinu, t. j.
napomáhat k přesnému uplatňování
zákonů, nařízení a předpisů
a dát tak plný průchod socialistické
zákonnosti.
Prohlásil jsem na tomto místě již v
projevu při projednávání nového
občanského zákoníku a zákona
o řízení ve věcech občansko-právních,
že neustaneme na cestě budování nové
soustavy pracujícího lidu. Budeme dále pokračovat
při budování našeho soudnictví
tak, abychom přebudovali naše soudnictví zlidovělé
v soudnictví lidové s volenými soudci. Vybudujeme
silné generální prokuratury jako strážkyně
naší socialistické zákonnosti, socialistického
práva, jak to odpovídá potřebám
a vůli našeho
Máme přitom stále před očima
historické zkušenosti Sovětského svazu,
kterých jsme v plné míře využili
i při vypracování těchto zákonů.
Tyto zkušenosti nás přesvědčí,
že čím lepší právní
předpisy, čím přesněji vyjadřují
potřeby vývoje materiálního života
společnosti, tím více se stávají
závažným činitelem státní
politiky. A my dokážeme, že naše nové
zákony a právní předpisy budou organisující
a mobilisujicí silou při řešení
našich velkých úkolů na cestě
smělejšího a rychlejšího postupu
vpřed - k socialismu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Děkuji panu ministru Raisovi.
Dalším řečníkem je p. posl. Patera,
prosím, aby se ujal slova.
Posl. Patera: Paní a pánové, soudruzi
a soudružky!
Pan ministr spravedlnosti a páni zpravodajové k
zákonům o advokacii a notářství
vyzvedli význam toho, co přinášejí
zákony pro naše lidově demokratické
zřízení. Tyto zákony - po zákonech
o lidovém soudnictví, o novém trestním
a občanském právu - jsou dalším
prohloubením dosavadních zákonů o
advokacii a notářství, které byly
schváleny v roce 1948 a 1949 a jsou dalším
upevněním našeho lidově demokratického
právního řádu.
Co očekává náš pracující
lid od těchto nových zákonů? Tyto
zákony mají pomoci ke zkvalitnění
práce našich advokátů a notářů,
mají přispět k jejich sblížení
s pracujícím lidem, mají přispět
a pomoci našim advokátům a notářům
k převýchově dosud někdy starého
myšlení tak, aby oni pomáhali hájení
práv a zájmů pracujícího lidu
a stali se tak platnými společníky při
budování hospodářské výstavby
našeho společenského řádu.
Víme ze zkušenosti, že advokacie za staré
buržoasní politiky chránila především
zájmy vládnoucí třídy, zájmy
buržoasie. Advokáti byli věrnými strážci
zájmů vykořisťovatelské menšiny
nad vykořisťovanou většinou - pracujícím
lidem. Advokáti na jedné straně věrně
sloužili, a na druhé straně se stávali
sami kapitalistickými podnikateli. Klientela se získávala
na velkých procesech a tím získávali
někteří advokáti suverénní
postavení v řadách advokátů
samých.
Nešlo jim při obhajobách o to, poskytnout pomoc
k získání materiální pravdy
a spravedlnosti, nýbrž především
o to, aby co nejvíce vytěžili pro sebe, a hájili
podle toho, jak kdo zaplatil, i když šlo o darebáka,
kterého se snažili "vysekat" za každou
cenu. Šlo jim o to, aby získali populární
jméno tím, že se o nich říkalo
"ten to umí vysekat", aby využili dále
této popularity k dalšímu rozšiřování
svých zisků. Myšlení advokátů
bylo jednostranné, bylo naplněno abstraktně
a konkretnost mu byla cizí. Advokát prováděl
svou práci, odtrženou od skutečného
života, od skutečných příčin
trestného činu, šel svou cestou spekulační,
cestou vyšších příjmů, ať
šlo o kohokoliv.
Známe případy, že se advokáti
nestyděli jít tak daleko, že vymáhali
poslední haléř chybějící
do celkové vymáhané částky.
Advokátní řád z dob kapitalismu stanovil
v § 9, že advokát má hájit zájmy
své strany horlivě a svědomitě, použít
k tomu všech prostředků, pokud neodporují
plné moci, jeho svědomí a zákonům.
Z četných příkladů vidíme,
jak se advokáti za kapitalismu dovolávali tohoto
ustanovení při používáni drastických
způsobů ve své činnosti a při
zvyšování útrat straně, kterou
hájili. Je samozřejmé, že jejich svědomí
jim v tom vůbec nevadilo.
Mohli bychom uvést mnoho příkladů
takové jejich činnosti. Omezím se jen na
ty charakteristické. Tak na př. býv. advokát
dr Jožka Huněk vedl exekuci pro částku
140,40 Kčs. Když byla exekuce zrušena, protože
dlužník zaplatil 140 Kčs, neváhal tento
horlivý zastánce zájmů strany vést
exekuci pro zbylých 40 haléřů. Jeho
horlivost šla v tomto případě tak daleko,
že po zamítnutí exekuce podal proti onomu rozhodnutí
stížnost. Zdá se to neuvěřitelné,
ale nebyl to ojedinělý případ mezi
advokáty. Podobně jednal i býv. advokát
JUDr Slavomír Novotný, který původně
vedl exekuci pro částku 500 Kčs. Jelikož
byla již tato částka dlužníkem
zaplacena, neváhal po skončení této
zbytečné exekuce vést exekuci druhou na částku
33,90 Kčs, to jest útrat, které mu byly přisouzeny
za návrh na zrušení prvé exekuce. Nevadilo
mu, že dlužník mu zálohově zaplatil
50 Kčs na útraty. Schopnost tohoto advokáta
zvyšovat útraty byla tak veliká, že se
nemohl přece uspokojit s tak malou částkou.
Exekuce pro 33,90 Kčs způsobila další
výdaje v částce 54,60 Kčs. To však
nestačilo; proto tento advokát podal útratovou
stížnost o zvýšení útrat
o 14, 60 Kčs, což znamenalo pro stranu další
výdaje v částce 30,70 Kčs. Stejnou
horlivost prokázal tento advokát i za jiných
okolností. Tak dal provést úschovu zabavených
věcí v bytě jedněch manželů,
ačkoli věděl, že jim umírá
syn, a za této situace neváhal vyžádat
si od otce právě zemřelého syna záruční
prohlášení. Přitom výkon úschovy
nebyl naprosto nutný, jelikož dotčení
manželé zabavené věci nikam neodvlékali
ani neprodávali.
Již z těchto příkladů je jasně
vidět, že za kapitalismu dbali advokáti především
vlastních zájmů, aby měli co největší
zisky. Byli jsme v advokacii svědky uzavírání
úvěrových obchodů advokáty,
při čemž vybírali vysoké úroky
a žádali za tuto činnost velikou odměnu.
Tak bývalý advokát JUDr Karel Papež
se zabýval úvěrovými obchody v tak
velké míře, že se nakonec dostal před
soud, obžalován z lichvy. Necítil se však
vinen, naopak. Když na nátlak veřejného
mínění psaly některé noviny
o jeho činnosti, neváhal tento výtečník
okamžitě žalovat pisatele článků
pro falšování pravdy a žádat náhradu
za škodu ve výši 200.000 Kčs.
Podle těchto příkladů právem
musil vidět pracující lid v advokátech
příslušníky buržoasní třídy
a zastánce kapitalistického řádu.
Že advokáti byli kapitalisty, kteří
vykořisťovali nejen pracující lid, ale
i své koncipienty, uvádím příklad
JUDr Prokeše z Karlových Varů, s kterým
jsem rozmlouval o novém zákoně o advokacii
a který mně řekl: "Svou advokátní
činnost rozděluji na dvě éry, a to
na éru, kdy jsem nastoupil v roce 1935 jako koncipient
za 500 Kčs měsíčně, kdy jsem
byl vykořisťován samým advokátem,
svým zaměstnavatelem. Přesvědčil
jsem se, že šlo advokátu jen o to, abych udělal
co nejvíce práce, ale dostal co nejmenší
odměnu. - Druhá moje éra je od roku 1945,
kdy jsem se stal samostatným advokátem v pohraničí,
kde již bylo znát, že se změnil u nás
v ČSR řád v lidově demokratický,
kdy lid je pánem ve své zemi. Přesto však,
i když bylo mnoho mladých koncipientů, kteří
byli vykořisťováni za staré republiky
advokáty a v roce 1945 se osamostatnili ve svých
advokátních kancelářích, načichli
jsme buržoasní výchovou a dá nám
to mnoho práce, abychom se oprostili od starých
návyků. Je jasné, že lidově demokratické
zřízení potřebuje nových právníků
- naší povinnosti je, abychom se zapojili, abychom
podle nových zásad a zákonů přispívali
k upevnění lidově demokratického zřízení
a dodržováni jeho zákonů."