Jsem si však vědom toho, že je to velký
úkol, který narazí na velké obtíže,
a to zejména proto, že ještě ne všichni
naši spoluobčané se považují za
hospodáře své lidově demokratické,
socialismus budující země. To má svou
příčinu v tom, že je to jen několik
málo let, co se u nás udály velké
historické změny, které měly za následek,
že politická a hospodářská moc
přešla z rukou jedné společenské
třídy, třídy kapitalistů, statkářů,
bankéřů a vysokých byrokratů,
dík slavnému vítězství sovětských
armád a dlouholetému boji a práci naší
strany, do rukou druhé společenské třídy,
dělnické třídy a všech pracujících.
A konečně, že teprve v únoru 1948, to
je před 4 roky, se toto naše vítězství
pod vedením naší slavné komunistické
strany a soudruha Gottwalda definitivně upevnilo.
Domácí reakce již není schopna svými
vlastními silami běh událostí měnit
a kolo dějin obrátit nazpátek. Musíme
si být vědomi toho, že jen malá část
reakce se odebrala do náruče svých zahraničních
imperialistických spřeženců. Většina
kontrarevolucionářů zde zůstala. Žije
si tady takřka klidně, neboť náš
lid není mstivý. Nemstí se, neboť msta
mu není vlastní. Mstivost, to je vlastnost buržoasie
a její vlády jako vlády menšiny, která
musí udržet svou vládu násilím.
Naše vláda má za sebou ohromnou, drtivou většinu
a proto se nepotřebuje mstít. Ale je fakt, že
v našem státě od hospodářské
a politické moci odstavená třída,
buržoasie - byť i nebyla ve svých občanských
právech zkrácena - je nespokojena a svou nespokojenost
dává denně najevo. A tato její nespokojenost
s lidově demokratickým režimem bere na sebe
různé formy, a někdy zdánlivě
velmi nevinné, takže se těžko dají
ihned postřehnout. Začíná to někdy
nedbalostí a lajdáctvím, jde to přes
zlodějny až k sabotážím. To závisí
vždy na situaci, to závisí na naší
bdělosti a ostražitosti.
Tak např. v roudnickém okrese vykupovači
hospodářského družstva vzali veřejnému
zásobování 152 prasat po 120 kg váhy,
54 krav po 400 kg váhy, asi 10 telat a 11 ovcí.
A to všechno se dělo v socialistickém sektoru.
Ale kdo to byl, kdo takto ošidil stát a lid? Bývalí
trhovci, řezníci a hostinští, kteří
se tak těžce provinili tím, že rozkradli
majetek lidu. V jiném místě zase uhynulo
12 prasat, každé ve váze přes 100 kg.
Zjistilo se, že musela zahynout již před týdnem.
A kdo byl vinen? Vesnický boháč. Jinde zase
nechali maso ve vagóně 3 týdny, ač
se mělo ihned vykládat. Kdo byl vinen? Bývalý
velkoobchodník. A tak bych mohl pokračovat jenom
ze zkušeností posledních dnů. Co tím
chci říci? Když se setkáváme
s takovými příklady, vypadá to někdy
tak, jakoby všechny tyto špatnosti, nepořádky,
zlodějny a sabotáže byly na denním pořádku.
A zvlášť můj resort, který má
za úkol zabránit všem těmto nepořádkům
a zlodějnám, mohl by upadnout do takové nesprávné
psychologie a to by bylo nebezpečí pro kontrolu.
Musíme si být vědomi, že většina
těchto zločinů je páchána právě
třídním nepřítelem. Setkáváme
se někdy s kritikou, zjišťující
tyto nepořádky. Tato kritika je zajisté správná.
Bylo by však chybou z těchto případů,
napáchaných třídním nepřítelem
a zloději a někdy i neuvědomělými
lidmi, vyvozovat, že jde o obecně platné zjevy.
Pokud se týká třídního nepřítele,
který se dopouští těchto trestných
činů, nesmí nás to vůbec udivovat.
Tento třídní nepřítel, takový
dřívější akcionář
Smíchovského pivovaru, Českomoravské-Kolben-Daněk,
bývalé Ringhofferovky, Marschnerovy čokoládovny,
Janečkovy zbrojovky atd. si seděl, akcie měl
v tresoru a z nich velké zisky. Jediná jeho zásluha
byla, že měl akcie. Vedení závodu mnohdy
nerozuměl, od toho tam byli ředitelé. Jen
na konci roku si v Národní politice nebo v Národních
listech atp. přečetl výzvu, že ta a
ta banka na ty a ty kupóny vyplácí tolik
a tolik podle usnesení správní rady. A teď
najednou přišli komunisté s nějakým
Košickým programem a všechny tyto iluse o střihání
kupónů byly ty tam. (Veselost. Potlesk.)
Pro nás to byla veliká změna a pro ně
také. Tato změna společenského řádu
byla tak veliká jak pro nás, tak pro ně.
My jsme tuto změnu připravovali a nyní se
učíme dobře vládnout, neboť pracovat
jsme uměli již dříve. Avšak u nich,
u kapitalistů, je to trochu těžší.
Pracovat neumějí a nechtějí, aspoň
ne tam, kde my chceme. Oni se opravdu nemohou cítit hospodáři
v naší zemi. Zvykli si hospodařit jinak než
my, po svém, po kapitalisticku. Oni se cítili hospodáři,
když výrobní prostředky, banky a obchod
byly v jejich rukou. Představte si, jak může
být takovým lidem - 37 miliard bylo za rok 1950
převedeno do Fondu znárodněného hospodářství,
a to nehledě k investicím, které jsou předvídány
v letošním roce ve výši téměř
92 miliard. A k tomu přistupují veliké částky
na sociální opatření a na školy,
které by kapitalisté nikdy nepovolili. Všechno
to, co dříve ze společenského bohatství
šlo do jejich kapes, nyní slouží lidu.
Pokud se týká apelu soudruha ministra financí
na dobrovolné respektování socialistického
vlastnictví, nelze předpokládat u kapitalistických
živlů a jejich pomahačů, že by
toho uposlechli. Zde je nutno zavést přísnou
kontrolu a toho, kdo nebude chtít tomu rozumět,
kdo nebude respektovat všeobecné zájmy národa
a výstavbu socialismu, důrazně přimět,
aby toho zanechal. Naše kontrola musí vychovat náš
lid v tom smyslu, aby zabránila všem nectnostem kapitalistické
morálky, která se přenáší
i do našeho prostředí, i do našeho lidově
demokratického řádu. Nesmíme nikdy
zapomenout, že nejen naše domácí reakce,
ale i všichni ti "naši přátelé"
na západě se snaží staré prvky
kapitalistické morálky u nás konzervovat.
Žijeme stále v období přechodu od kapitalismu
k socialismu. Nepřítel má ještě
velkou sílu, i hospodářskou, ale hlavně
má zkušenosti, které nahromadil po staletí
své vlády, a těchto zkušeností
využívá rafinovaně proti nám.
Jsme v takovém období naší výstavby,
kdy jedním z nejdůležitějších
úkolů vedle dobrého řízení,
dobré organisace a dělby práce je i kontrola.
Jsme si vědomi toho a učí nás tomu
soudruh Gottwald, že socialismus v naší
zemi komunisté sami nevybudují. Socialismus musíme
budovat se vším pracujícím lidem, s
celým národem. Je naší povinností,
abychom získali všechen pracující lid,
dělníky, rolníky a také část
maloburžoasie pro tento vznešený cíl.
Je ještě mnoho těch, kteří zůstávají
dosud pasivní, jsouce ovlivňovaní reakcí,
která zaujala postoj nepřátelský a
škodí. A zde vedle výchovy připadá
kontrole velký úkol přispět k tomu,
aby se reakci toto škůdcovství nepodařilo.
Dříve pracující provádět
kontrolu nemohli. K provádění kontroly je
třeba míti moc a u nás dělnická
třída a všichni pracující moc
mají a proto kontrolu provádět budou.
Dovolte nyní, abych řekl několik slov o kontrole
dříve, za kapitalismu. Je samozřejmé,
že jako ve všech kapitalistických státech
i v předmnichovské republice vládnoucí
třídy, t. j. průmyslový a bankovní
kapitál a statkáři, organisovali státní
kontrolu tak, aby se zdála nadtřídní,
jakoby zcela nezávislou a neodvislou od orgánů
vládní a exekutivní moci a jako by tato kontrola
měla právo kontrolovat státní hospodářství,
a takto prý sloužit lidu. Již v roce 1919 zřídila
tak zvaný Nejvyšší účetní
kontrolní úřad a to podle slov zákona
jako "samostatný, ministerstvům rovnocenný,
ale na nich nezávislý orgán". Předseda
NÚKÚ měl být rovněž podle
slov zmíněného zákona odpovědný
za působnost úřadu jedině a přímo
Národnímu shromáždění,
rozuměj buržoasnímu parlamentu. Této
kontrole říkali, že je to tak zvaný
anglický systém, kde kontrola prý je na vládě
nezávislá a přičleňuje se k
zákonodárnému sboru čili parlamentu.
Prý je to výhodnější způsob
kontroly, jak říkali, než americký systém,
kde kontrola je prý též nezávislá
a odpovědná jedině hlavě státu,
což v dnešní době znamená odpovědná
Trumanovi.
Avšak, jak ukázala praxe, bylo v naší
první republice úplně lhostejno, jaký
systém kontroly byl u nás zaveden. O tom zde přesvědčivě
mluvil s. Štětka. Kradlo se vesele podle anglického
systému, a v Americe, jak je dostatečně známo,
se krade podle jejich systému až bůh brání
dodnes. (Potlesk.)
Lze říci, že české buržoasii
to opravdu bylo jedno, podle jakého systému může
krást, ona by kradla pravděpodobně systematicky
i bez jakéhokoliv systému. (Veselost.) A
přece jen jí otázka kontroly nebyla lhostejná.
Jejich kontrola byla nutná, aby se mohli lépe oklamat
důvěřiví maloměšťáci
a hlavně pracující lid. Je přece rozdíl,
krást pod kontrolou státní kontroly, je to
jistější a pohodlnější.
(Veselost.) Parlament byl často pod dojmem různých
velkých afér a zlodějen. Podvodné
stříbrňácké lihové a
uhelné milionové podvody, daňové defraudace
za pomoci daňových úřadů a
ministerských radů, zneužití státních
prostředků přes sanaci bank a pojišťoven
a nešlo tehdy o malé částky. Tři
sta milionů zkrachovaným bankám, 100 milionů
velkostatkářům, 400 milionů fabrikantům,
100 milionů maďarským grófům,
Habsburkům atd. 700 milionů bylo jen Baťovi
odpuštěno na daních, 3 miliardy chystali na
reparace.
Avšak nikdo, opravdu nikdo v buržoasním parlamentě
předmnichovské republiky nezažil, že by
se předseda zmíněného, prý
vrcholného "Nejvyššího kontrolního
úřadu" zde ujal slova a požádal
parlament, jemuž podléhal, o potrestání
vinníků. Neozval se ani tehdy, kdy pro milion nezaměstnaných
se pouze z milodarů vařily polévky, kdy naproti
tomu se současně rozkrádaly miliardy ze státních
peněz, kdy se cynicky kradlo. Byl zamítnut návrh
komunistických poslanců na skrovné podpory
všem nezaměstnaným ze státní
pokladny. Nepomohly návrhy komunistických poslanců,
kteří věrni svému heslu "brát
bohatým a dát chudým" žádali,
aby tyto stamilionové prostředky státu sloužily
lidu a nezaměstnaným především,
a ne zločinným machinacím zkrachovaných
finančních magnátů.
Jak to vypadalo s kontrolou za kapitalismu u nás, ukáže
tento příklad, jak se každý o něm
může přesvědčit ve sněmovních
protokolech Začátkem roku 1922 došlo parlamentní
komisi, která se jmenovala honosně "Úsporná
komise", hlášení, že někteří
předáci agrární strany zprostředkovávají
prodej budovy na Václavském náměstí
pro Pozemkový úřad za velmi nevýhodných
cenových podmínek. Komise měla k disposici
materiál, který dokazoval, že pro účely
Pozemkového úřadu lze získat mnohem
vhodnější objekt za cenu o několik milionů
nižší. Spor se tehdy dostal až do vlády
a ministerská rada za předsednictví Švehly,
který byl současně předsedou agrární
strany, rozhodla, že Pozemkový úřad
má zakoupit dům na Václavském náměstí.
Úsporná komise sněmovny se potom usnesla,
že není v zájmu veřejném, aby
ona věc byla projednávána v plénu
Národního shromáždění.
Když jeden z poslanců v plenu žádal vysvětlení
celého tohoto podvodného jednání,
předseda této parlamentní úsporné
komise dr. Kramář, přesto, že
byl také předsedou jiné politické
strany, národně-demokratické, t. j. fabrikantů
a jiných spekulantů, se vyjádřil takto:
"Prosím, dovolte, abych o tom nemusel dále
mluvit" a tím to zhaslo. (Veselost.)
Co u nás je již dávnou minulostí, to
je v Americe obvyklé a právě nyní
v plném rozkvětu. Již po několik měsíců
probíhá tam velká aféra daňové
korupce a daňových defraudací. Není
náhodou, že tato aféra vypukla právě
nyní, když v Americe má dojít k presidentským
volbám, neboť strana pana Trumana je plně zapletena
do těchto defraudací, jak sám americký
buržoasní tisk je nucen přiznat. Zdá
se, že Truman kryje všechny vinníky. Ale ať
volby v Americe vyhrají republikáni nebo demokraté,
americký způsob života, to je korupce, jak
ji svět ještě nikdy neviděl, zůstane
tam zachována.
A nyní dovolte, abych promluvil o některých
otázkách naší kontroly. Nejlepší
poučení najdeme u Lenina a Stalina. J. V. Stalin,
který již v roce 1919 byl Leninem postaven v čelo
státní kontroly, tehdy řekl: "Ve staré
předrevoluční době stála kontrola
mimo státní úřady. Byla to vnější
síla, která se prováděním revisí
v úřadech snažila odhalit vinníky, polapit
zločince, a na to se také omezovala. Tato methoda
je, řekl bych, methodou policejní, methodou chytání
zločinců, methodou senzačních odhalení,
aby o tom křičel všechen tisk. Tato methoda
musí být zavržena, to není methoda dělnicko-rolnické
inspekce. Naše inspekce nesmí pohlížet
na úřady, které reviduje, jako na cizí,
musí na ně pohlížet jako na své
vlastní úřady, které nutno učit,
které je nutno zdokonalovat. Hlavní věcí
není chytání jednotlivých zločinců,
ale především svědomité a vážné
zkoumání kontrolovaných úřadů,
zkoumání jejich nedostatků a předností
a tím i napomáhání k jejich dalšímu
zdokonalování. Nejhorší a nejméně
žádoucí je to, jestliže se inspekce zvrhne
v policejní methodu, začne-li si všímat
maličkostí u kontrolovaného úřadu,
začne-li jim šlapat na paty, bude-li si všímat
jen povrchu věcí a opomíjet hlavní
závady."
A tato moudrá slova generalissima Stalina jsou i vodítkem
pro naši státní kontrolu. To znamená
v dnešní době především
chránit státní socialistické vlastnictví,
družstevní vlastnictví atd., to znamená
upevňovat státní disciplinu a zejména
dbát na dobré hospodaření jak v národním
hospodaření, tak ve státní správě.
Všechna opatření vlády a významná
usnesení, která byla v poslední době
učiněna, jsou návodem pro nás všechny,
jak v této věci postupovat, jak hospodařit.
Pokud jde o socialistické vlastnictví, které
je pilířem našeho lidově demokratického
řádu, musí být chráněno
tak, jak to žádá ústava. Je vlasteneckou
povinností každého občana udržovat
a zvelebovat národní majetek, dbát toho,
aby národní majetek nebyl zkracován a poškozován.
To je také zásada našeho nového občanského
zákoníka, který správně charakterisuje
význam socialistického vlastnictví jako nedotknutelného
zdroje bohatství a síly republiky a blahobytu pracujícího
lidu.
Činnost ministerstva státní kontroly je zatím
velmi krátká. Není ještě dostatečně
rozvinuta, avšak i dosavadní zkušenosti ukazují,
že je dobrým nástrojem v rukou pracujících
v boji proti narušovatelům socialistického
vlastnictví, že chrání a v budoucnosti
bude ještě lépe chránit státní
a národní zájmy.
Celá rozprava, všichni poslanci a ministři
svými projevy jasně naznačili, jak důležitý
je úkol mně svěřeného resortu.
Mohu ubezpečit, že úkoly, uložené
mému resortu, budou splněny. Zvlášť
nutno dbát, aby velké hodnoty, určené
naším státním rozpočtem k blahu
našeho lidu, byly ve smyslu všech projevů pánů
poslanců a paní poslankyň opravdu chráněny
a použity pouze pro ty účely, pro které
byly určeny.
Tato ochrana našeho státního a národního
majetku je věcí vlasteneckou. Je věcí
naší národní cti. A i zde se musíme
učit od národů Sovětského svazu.
Být vlastenci, oddanými bojovníky za socialismus,
znamená, aby všichni naši úderníci
a údernice na svých pracovištích, všichni
naši pracující, chránili společný
nám majetek. Pokud se kontroly týče, má
se řídit moudrou zásadou vyjádřenou
soudruhem Gottwaldem: důvěřovat a
prověřovat. Je na nás všech, na celé
obrozené Národní frontě, na všech
ministerstvech, podnicích, závodech, jejich vedoucích,
organisačních složkách, abychom v tomto
duchu prováděli kontrolu, utužovali státní
disciplínu a dbali toho, aby zákony byly zachovávány.
Zdědili jsme z buržoasního řádu
nevraživost, egoismus a sobectví, všechny vlastnosti,
které narušují splnění našich
úkolů. Tato špatná, po buržoasním
řádu zděděná morálka
musí být námi překonána. Jsme
si vědomi toho, že úspěch každého
z nás je úspěchem nás všech.
Je proto chyba, když někteří ctižádostiví
jednotlivci, kteří jsou ve vleku staré buržoasní
morálky, závidí úspěchy druhým.
Vede to k řevnivosti, k nezdravé konkurenci a k
zbytečným sporům. Buďme si vědomi,
že svádíme boj o vítězství
socialismu, o vítězství míru. V tomto
boji platí zásada co nejlépe semknout naše
řady. Jsem pevně přesvědčen,
že tato naše nerozborná jednota a svědectvím
toho je též rozprava, která právě
zde ve sněmovně probírá - nám
umožní překonávat veškeré
obtíže a zvítězit v boji za výstavbu
socialismu a za mír.
Tak jako všichni řečníci zde končili
s přesvědčením a pevným odhodláním,
že se nám dílo podaří, i já
musím říci, že v to věřím.
Věřím našim národům, věřím
Národní frontě, věřím
naší komunistické straně, věřím
soudruhu Gottwaldovi a soudruhu Stalinovi, věřím,
že socialismus v naší vlasti vybudujeme. (Hlučný
potlesk.)
Místopředseda Fiala (zvoní):
Děkuji panu ministru státní kontroly za jeho
projev. Dávám slovo posl. Vošahlíkovi.
Posl. Vošahlík: Soudruzi poslanci, paní
a pánové!
Státní rozpočet na rok 1952 je - jak již
zde bylo mnohokrát během rozpočtové
rozpravy řečeno - svědectvím a historickým
dokumentem trvale vzrůstající síly
našeho lidově demokratického státu a
zajišťuje finanční prostředky k
tomu, aby náš stát mohl splnit s úspěchem
všechny velké úkoly naší hospodářské,
kulturní, sociální a také politické
výstavby.
Státní rozpočet na rok 1952 proto také
pamatuje na upevnění a výstavbu našeho
státního aparátu, neboť má-li
naše lidová demokracie jako státní forma
diktatury dělnické třídy plnit všechny
úkoly a přivést naši společnost
k socialismu, musí mít takový státní
aparát, takový dobře fungující
státní mechanismus, který by mohl s pronikavým
úspěchem splnění těchto úkolů
beze zbytku dobře a správně zajistit. Státní
aparát není však nic neměnného,
státní aparát je pro politiku a ne politika
pro aparát, jak říká Vladimír
Iljič Lenin, a musí se proto podřídit
úkolům, a to jak ve svých organisačních
formách a ve své celé struktuře, tak
také v methodách své práce a ve správném
kádrovém obsazení svých pracovníků.
Proto jsme loňského roku změnili organisaci
vedení a řízení národních
podniků a celé hospodářské
struktury, proto jsme změnili také financování
našich národních a komunálních
podniků, proto jsme změnili a prohloubili i strukturu
a funkci našeho státního rozpočtu, jelikož
jsme si byli vědomi toho, že organisace národních
podniků, která snad mohla vyhovovat v období
obnovy našeho hospodářství, stala se
již nedokonalou a nemohla plnit úkoly v období
rychlé přestavby a výstavby našeho národního
hospodářství, v období rychlého
budování socialismu a posilování obranyschopnosti
státu. Proto jsme reorganisovali i předsednictvo
vlády a různými organisačními
opatřeními starali jsme se také o to, aby
i místní orgány státní moci
a správy, aby naše národní výbory
mohly lépe plnit své povinnosti jako masové,
celý náš státní život prolínající
organisace lidu, jako převody politiky svazku pracujících
měst a venkova, vedeného naší Komunistickou
stranou Československa.