Vládny návrh zákona o rybárstve (tlač
635) bol prejednaný dna 23. októbra 1952 v poľnohospodárskom
výbore Národného shromaždenia a bol
týmto výborom schválený bez zmeny
(tlač 651). Odporúčam slávnemu Národnému
shromaždeniu, aby prijalo zákon o rybárstve
podľa zprávy výborovej. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu není
nikdo přihlášen, přistoupíme
tedy k hlasování.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovat
najednou podle výborové zprávy.
Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve zněni
výborové zprávy, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o rybářství podle
zprávy výborové.
Tím je vyřízen 5. bod pořadu schůze.
Přistoupíme k projednávání
šestého bodu pořadu schůze, kterým
je
6. Zpráva výboru pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu o vládních
nařízeních vydaných podle § 42
odst. 1 zákona č. 241/ 1948 Sb. o prvním
pětiletém hospodářském plánu
rozvoje Československé republiky (tisk 653).
Zpravodajem je posl. Mráz. Dávám mu
slovo.
Zpravodaj posl. Mráz: Vážené
soudružky a soudruzi, paní a pánové!
Naše Národní shromáždění
již při schvalování zákona o
prvním pětiletém hospodářském
plánu rozvoje Československé republiky pamatovalo
v § 42, odst. 1 na to, aby naše vláda nařízeními
činila i taková opatření, nutná
k splnění pětiletého plánu,
k nimž by jinak bylo třeba zákona. Že
toto opatření bylo správné, potvrdil
nám vývoj za celé období, které
od schválení zákona uběhlo.
V r. 1950 - 24. února - náš president soudruh
Klement Gottwald vytyčil na zasedání
ÚV KSČ stručné heslo "Dále
a směleji vpřed k vybudování socialismu
v naší vlasti" a "Urychlit reorganisaci,
přestavbu a přeorientaci našeho průmyslu".
Tyto stručné dvě věty znamenaly jak
pro naši vládu, tak pro hospodářské
a politické činitele a všechen náš
lid nové, velké a smělé úkoly.
Hned v r. 1951 zvyšujeme úkoly pětiletého
plánu. Podstatně zrychlujeme tempo cesty k socialismu.
Děláme to proto, abychom v tom velikém, historickém
boji mezi dvěma tábory, táborem míru
a táborem války, nezůstali zpět, nýbrž
naopak, abychom seč naše síly stačí,
přispěli k upevnění jednoty, síly
a moci mírumilovných zemí, celého
mírumilovného tábora vedeného Sovětským
svazem.
Byla učiněna celá řada opatření,
aby tempo růstu výrobních sil mohlo neustále
stoupat, aby se tím také zvyšovala životní
úroveň našeho lidu a tím aby se i u
nás projevila dějinná převaha socialismu
nad kapitalismem.
Soudruh Stalin ve svém posledním díle
"Ekonomické problémy v SSSR" napsal: "Za
nejdůležitější ekonomický
výsledek druhé světové války
a jejích hospodářských důsledků
je nutno považovat rozpad jediného, vše zahrnujícího
světového trhu. Tato okolnost určila další
prohloubení všeobecné krise světové
kapitalistické soustavy."
Naše zvýšené úkoly pětiletého
plánu a s tím spojená nutná reorganisace,
přestavba a přeorientace průmyslu, měly
také ten smysl, aby i naše země upevnila nezávislost
svého hospodářství na kapitalistickém
západu, zajistila se tím před důsledky
krisí kapitalistických zemí a stejně
tak před důsledky diskriminační politiky,
prováděné kapitalistickými zeměmi
jak vůči nám, tak vůči celému
táboru mírumilovných zemí.
Tím i naše republika přispěla svým
podílem k upevnění nového světového
trhu. Avšak i zde musíme dodat, že to bylo za
vydatné pomoci Sovětského svazu. A na této
cestě musíme pokračovat. Jsme přesvědčeni
spolu se Sovětským svazem, že mírové
soužití a spolupráce mezi kapitalistickými
zeměmi a zeměmi socialismu je možná.
Ovšem za předpokladu oboustranného přání
spolupracovat, plnit převzaté závazky a při
zachování zásady rovnoprávnosti a
nevměšováni se do vnitřních věcí
druhého. Přitom však nesmíme nikdy zapomínat
na tu skutečnost, že pokud existuje imperialismus,
existuje i nebezpečí nových válek.
A velmi případně řekl s. Gottwald:
"Imperialisté s oblibou válčí,
mají-li proti sobě slabšího. Mají-li
proti sobě silného, je s nimi spíše
řeč."
Proto musíme dělat taková opatření,
která naší zem budou neustále posilovat
a současně odpovídat základnímu
ekonomickému zákonu, formulovanému s. Stalinem:
"zabezpečení maximálního uspokojování
neustále rostoucích materiálních a
kulturních potřeb celé společnosti
- nepřetržité zdokonalování výroby
na základě nejvyšší techniky."
Podíváme-li se na vládní nařízení,
která se dnes předkládají ke schválení,
mám za to, že všem těmto předpokladům
odpovídají. Tak vládní nařízení
č. 18 z 27. V. 1952, jímž se zřizuje
ministerstvo výkupu, je děláno proto, aby
se systém výkupu a jeho organisace podstatně
zlepšila a tím aby se zlepšilo zásobování
obyvatelstva potravinami, čili aby se lépe zabezpečovaly
rostoucí materiální potřeby společnosti.
K témuž účelu slouží vládní
nařízení č. 35 z 15. VII. 1952 o vymezení
úkolů při výkupu zemědělských
výrobků v roce 1952.
Dále vládní nařízení
č. 13 z 8. IV. 1952 o správě spojů,
vládní nařízení č. 33
z 29. VII. 1952 o zřízení ministerstev železnic
a reorganisaci železnic, vládní nařízení
č. 34 z 29. VII. 1952 o organisaci silniční,
letecké a vodní dopravy a cestovního ruchu
mají zlepšit podle zkušeností Sovětského
svazu jejich činnost a tím lépe plnit úkoly
vyplývající pro ně z pětiletého
plánu.
Stejně tak vládní nařízení
č. 42 z 19. VIII. 1952, kterým se zřizují
plánovací komise národních výborů
a vydává jejich statut, vychází ze
sovětských zkušeností, a je to důsledek
usnesení strany a vlády o sestavování
státního plánu rozvoje národního
hospodářství ČSR.
Vládní nařízení č. 38
z 5. VHI. 1952 o změně a doplnění
vládního nařízení č.
73/1951 Sb., kterým se zřizuje ministerstvo státní
kontroly, umožňuje tomuto ministerstvu, aby v případě
závad, odhalených kontrolou, při nezachování
zákonů, nařízení a rozhodnutí
vlády a také v případě jiných
nepořádků všeho druhu i hospodářské
a finanční činnosti podniků a úřadů,
operativně činilo nutná opatření,
směřující k zavedení státního
pořádku v kontrolovaných objektech. I toto
nařízení bylo vypracováno podle zkušeností
a zákonných dokumentů vlády Sovětského
svazu.
Vládní nařízení č. 21
z 8. VI. 1952 o věrnostním přídavku
horníků ruší zákon č.
248/1949 Sb. i s prováděcími vyhláškami
č. 1200, 1201 a 1205/1949, neboť nebylo dosaženo
účelu, který tento zákon sledoval.
Nové vládní nařízení
lépe vystihuje to, že věrnostní přídavek
ukazuje na vedoucí postavení hornického povolání
ve společnosti a stává se tak nástrojem
k získávání stálých
zaměstnanců. Kromě toho brzdí nezdravou
absenci a fluktuaci a odstraňuje některé
tvrdostí dřívějšího zákona.
Ostatní vládní nařízení
jsou zaměřena na zlepšení kádrové
politiky v našem národním hospodářství.
Je to jednak vládní nařízení
č. 20 z 6. V. 1952 o rozmísťování
absolventů vysokých škol a výběrových
odborných škol a dále vládní
nařízení č. 43 z 19. VIII. 1952 o
rozmisťování odborných pracovníků,
vyplňující dosavadní mezeru tím,
že dává možnost odpovědným
činitelům provádět takové přesuny
a rozmístění odborníků, aby
to bylo v souladu s potřebami našeho pětiletého
plánu. Vládní nařízení
č. 22 z 27. V. 1952 o nové úpravě
učňovských zkoušek má zajistit
lepší kvalitu zkoušek a vyučenců
a vládní nařízení č.
39 z 29. VII. 1952 o zákazu přijímání
pracovníků do zaměstnání bez
řádného rozvázání předchozího
pracovního poměru má zamezit nežádoucí
fluktuaci a zavést do hospodaření pracovními
silami pořádek.
Z tohoto výčtu vidíme, že všechna
vládní nařízení, předložená
Národnímu shromáždění
ke schválení, mají umožnit ještě
lepší plnění našich hospodářských
úkolů, tím urychlit budování
naší krásné socialistické vlasti
a posílit tábor míru. Proto jménem
výboru pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu doporučuji, aby Národní shromáždění
tato vládní nařízení schválilo
beze změny. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu není
nikdo přihlášen.
Přistoupíme nyní k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem na schválení
vládních nařízení, vydaných
podle § 42 odst. 1 zákona č. 241/1948 Sb. o
prvním pětiletém hospodářském
plánu rozvoje Československé republiky a
uvedených ve zprávě výboru pro hospodářské
plánování a jeho kontrolu a to ve znění,
jak byla uveřejněna ve Sbírce zákonů,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo uvedená vládní
nařízení.
Tím je vyřízen 6. bod pořadu schůze.
Přistoupíme nyní k projednávání
posledního bodu pořadu schůze, kterým
je
7. Zpráva výboru mandátového ve
věci zbavení mandátu posl. Jána Daxnera
(tisk 640).
Zpravodajem je posl. Mjartan; dávám mu slovo.
Zpravodajca posl. Mjartan: Slávne Národné
shromaždenie!
Ústredný akčný výbor Slovenského
Národného frontu navrhol svojím prípisom
zo dňa 28. Júla 1952 zbaviť poslanca Národného
shromaždenia Jána Daxnera poslaneckého
mandátu.
Ústredný akčný výbor Slovenského
Národného frontu, rokujúc na základe
usnesenia Strany slovenskej obrody, zistil, že Ján
Daxner ako poslanec Národného shromaždenia
nevykonával svoj poslanecký mandát a že
sa tak previnil proti záujmom ľudu.
Na základe týchto skutočností, zistených
Slovenským Národným frontom, ktorý
vyjadruje vôľu slovenského pracujúceho
ľudu a je volebnou skupinou na kandidátskej listine,
ktorej bol Ján Daxner zvolený, usniesol
sa mandátový výbor vo svojej schôdzke,
konanej dňa 21. Októbra 1952, odporučiť
Národnému shromaždeniu, aby zbavilo podľa
§ 66 odst. 2 zákona o rokovacom poriadku Národného
shromaždenia č. 195/49 Sb. Jána Daxnera
poslaneckého mandátu. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá.
Přistoupíme nyní k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem výboru mandátového,
jak jej pan zpravodaj přednesl, aby podle § 66 jednacího
řádu byl posl. Ján Daxner zbaven mandátu,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji. Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo návrh mandátového
výboru.
Tím je také vyřízen pořad schůze.
Sděluji, že příští schůze
se bude konat zítra ve čtvrtek dne 30. října
v 8 hodin ráno.
Končím schůzi.