Skutečnost, že po stránce ekonomické
je svět rozdělen na dva trhy, projevuje se i v námořní
plavbě. Jestliže se hospodářské
vztahy mezi Sovětským svazem a lidovými demokraciemi
vyznačují velkou stálostí a poměrně
malými cenovými výkyvy, pak se tato zásada,
platná pro výměnu zboží, přenáší
i na pole námořní plavby, kde na lodích
provozovaných těmito zeměmi neexistuje cenová
anarchie, jaká vládne u rejdařů kapitalistických
států.
Jako příklad chaosu v kapitalistickém světě
nechť slouží některé sazby námořního
dopravného. Při dopravě 1 tuny z Evropy do
Číny byla počátkem roku 1952 sazba
160 šilinků, která v únoru stoupla dokonce
na 200 šilinků. V srpnu tato sazba klesla na 70 šilinků
a v září dokonce na 60 šilinků
a nyní opět stoupá.
Je známo, že rok po zahájení korejské
války vzrostly sazby námořního dopravného
na trojnásobek. Sazby tak zv. time-charterů byly
počátkem roku 1952 dokonce tři a půlkrát
vyšší nežli začátkem roku
1950. Tak, jak jsme tomu byli zvyklí ve všech tržních
vztazích starého kapitalistického světa,
i zde se projevuje spekulativní charakter cenové
tvorby. Přitom nelze tvrdit, že by lodního
prostoru bylo dnes méně, nežli tomu bylo před
druhou světovou válkou. Podle statistiky anglického
Lloydu činila světová tonáž v
roce 1951 87 milionů rejstříkových
tun, zatím co těsně před druhou světovou
válkou činila jen 681/2 milionů tun.
Po stránce sazeb a nákladů má tedy
Československo z provozování samostatné
plavby pouze užitek. Avšak ještě důležitější
výhodou, kterou získává Československo
provozováním vlastní námořní
plavby, je okolnost, že nemůže být rušeno
naše obchodní spojení s některými
zeměmi, které by pod různými záminkami
chtěli znemožnit imperialisté.
Postupně rostoucí obchodní loďstvo SSSR
a lidových demokracií ukazuje perspektivu, v níž
nebudeme odkázáni na blahovůli těch,
kteří by nás nejraději vyhladili se
světa.
Návrh zákona o námořní plavbě,
který se předkládá Národnímu
shromáždění ke schválení,
opírá se v zásadě o zkušenosti,
kterých na poli námořní plavby nabyl
Sovětský svaz. Je to nutný důsledek
toho, že se naše hospodářství vyvíjí
podle ekonomických zákonů, platných
pro země jdoucí k socialismu.
Zákon, který dosud upravoval námořní
plavbu, je z roku 1920 a opírá se o stará
ustanovení, platná v bývalém Rakousko-Uhersku
ještě v 18. století, a ve svém pojetí
se v některých částech neliší
ani od kodexu, vydaného za Ludvika XIV. Tyto předpisy
nemohou vyhovovat nové hospodářské
struktuře lidově demokratického Československa,
neboť staré zákonodárství si
všímalo většinou jen vnějších
otázek námořní plavby, jako je vlajka,
definice rejdaře atd. Ustanovení nového zákona
pamatují na to, že právo plout pod československou
vlajkou se dává jen lodím, jejichž vlastníky
budou československé právnické nebo
fysické osoby nebo jejichž provozovatel splnil podmínky
československé státní příslušnosti.
Tím bude zabráněno, aby československé
vlajky nebylo zneužito k účelům, které
jsou v rozporu se zásadami lidově demokratického
státu.
Námořní obchodní loďstvo je jednou
z nejvážnějších zbraní imperialistických
zemí v jejich boji za odbytiště a surovinové
základny. V minulých staletích máme
pro to nejmarkantnější příklady
ve Velké Britanii, jejíž bohatství a
moc vyrostly mezi jiným na silném loďstvu.
Na základě tohoto poznatku USA během druhé
světové války vybudovaly ke splnění
svých dobyvačných plánů loďstvo
větší, nežli měla Velká
Britanie. Dnes slouží toto loďstvo výhradně
politice amerických monopolů. Tak na př.
v roce 1951 bylo dopraveno z USA do Evropy 25 milionů tun
uhlí, zatím co těžba uhlí v západní
Evropě a Anglii zůstává stále
na stejné výši.
V tomto i v jiných případech stává
se námořní plavba zbraní jedné
skupiny kapitalistů proti skupině druhé.
Na příkladě přepravy amerického
uhlí do Evropy je nejlépe patrno, že za kapitalismu
nerostou jednotlivá odvětví hospodářství
podle hledisek hospodárnosti, nýbrž výlučně
v zájmu kapitalistických zisků.
V nynějším období imperialistického
šílenství přistupují jako další
důvod ke zvyšování tonáže
v kapitalistických státech ještě přípravy
k nové válce. Tak na př. podle údajů
amerického tisku přepravil úřad pro
vojenské námořní transporty v USA
za svého trvání, to je od r. 1949, miliony
tun různých vojenských nákladů
a skoro 27 milionů nafty a naftových produktů,
určených pro válečné účely.
Ke zcela jiným účelům se používá
obchodního námořního loďstva
v SSSR a lidově demokratických státech. V
nich se stává pomocnou složkou, která
obstarává dopravu podle zásad hospodárnosti
a ve snaze vylučovat z dopravy na velké vzdálenosti
takové druhy zboží, které se dají
získat v příslušné zemi. Avšak
i při snaze zabránit zbytečným přepravám
roste vzájemná výměna zboží
takovou měrou, že je v našich zemích nutné
rozšířit základnu námořní
dopravy.
Předseda Gosplanu SSSR Saburov poukázal ve svém
nedávném projevu na XIX. Sjezdu KSSS, že do
konce nynější pětiletky značně
vzroste obchodní námořní loďstvo
SSSR a že budou rozšířeny i přístavy
a loděnice. Obdobně je tomu i v lidově demokratických
státech. Za poslední léta značně
vzrostl význam polského obchodního loďstva
na Baltickém moři. Zesílení polského,
rumunského a bulharského námořního
loďstva nám umožňuje podstatně
zvýšit transit československého zboží
přes černomořské přístavy.
Námořní doprava v táboře socialismu
a demokracie nevzrůstá na vyumělkované
základně válečných příprav,
nýbrž její růst je odůvodněn
mírovým rozmachem hospodářství.
V těchto zemích výroba vzrůstá
každoročně o desítky procent a stejným
tempem vzrůstá výměna zboží
mezi nimi.
Nový zákon dává formální
základnu pro to, aby Československá republika
mohla přispět malou hřivnou ve všeobecném
rozvoji námořní plavby uvnitř mírového
tábora.
Nejsme domýšliví, abychom předpokládali
nějaký veliký růst našeho loďstva.
Povaha každého socialistického hospodářství
vylučuje jakékoliv touhy expanse mimo území
státu, které jsou vlastní kapitalismu. Všímáme-li
si námořní dopravy, pak jen proto, abychom
v rozvoji hospodářských vztahů s ostatními
národy nebyli vydáni na pospas zvůli imperialistických
rejdařských monopolů.
Tonáž námořního obchodního
loďstva tábora míru a demokracie nestačí
dnes ještě na přepravu zboží mezi
jednotlivými zeměmi, přesto, že mezi
nimi existuje co nejužší spolupráce. Je
to způsobeno hlavně tím, že objem výměny
zboží roste rychleji nežli přirůstá
lodního prostoru. Avšak jednou načatá
cesta dává záruku, že závislost
v námořní dopravě na nejistém
kapitalistickém světě bude překonána.
Jménem hospodářského výboru
doporučuji Národnímu shromáždění
schválení návrhu zákona. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Ke slovu není
nikdo přihlášen, přistoupíme
k hlasování.
Protože není pozměňovacích návrhů,
dám o celé osnově hlasovat najednou podle
výborové zprávy.
Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
výborové zprávy, nechť zvedne ruku!
(Děje se.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o námořní plavbě
podle výborové zprávy.
Tím je vyřízen 4. bod pořadu schůze.
Přistoupíme k projednávání
pátého bodu pořadu schůze, kterým
je
5. Zpráva výboru zemědělského
k vládnímu návrhu zákona o rybářství
(tisk 651).
Zpravodajem je posl. Török; dávám
mu slovo.
Zpravodajca posl. Török: Slávne Národné
shromaždenie!
Po vydaní celého radu dôležitých
hospodárskych zákonov pristupuje Národné
shromaždenie k vydaniu ďalšieho hospodárskeho
zákona, ktorým je predložená osnova
vládneho návrhu zákona o rybárstve,
tlač č. 636, ktorý jednotne upravuje výkon
rybolovného práva v celom štáte.
Naše rybárstvo, ako dôležitá složka
poľnohospodárskej prvovýroby, bolo až
do oslobodenia, ba s malými úpravami až podnes,
riadené kapitalistickými právnymi predpismi.
Preto tento úsek nášho hospodárskeho
života nevčlenil sa dosiaľ do nášho
plánovaného hospodárstva tak, aby sa v ňom
v plnej miere mohly uplatniť zásady socialistického
hospodárstva, najmä najnovšie zootechnické
a agrotechnické smery sovietske.
Neutešený stav, v akom sa naše rybárstvo
po oslobodení nachádzalo, bol provizórnymi
úpravami, vydanými po roku 1945, čiastočne
odstránený. Plocha rybníkov sa proti roku
1937 zväčšila o 2500 ha. štátne rybárstvo
spravovalo roku 1937 11.000 ha a roku 1951 už 38.500 ha rybničnej
plochy. Výroba tržných rýb činila
v roku 1934 33.000 q, roku 1945 len 18.000 q a roku 1951 činila
56.000 q.
Zlepšenie nastalo i v hospodárení v tekúcich
vodách. Zarybňovanie tekúcich vôd pred
vojnou, hlavne vo vodách nepatriacich štátnym
lesom a majetkom, bolo veľkou vzácnosťou. Naproti
tomu v roku 1950 bolo v tekúcich vodách vysadené
vyše 100.000 kg kapra, 50.000 kg cejna veľkého,
10 miliónov šťučieho plôdku a 14
miliónov plôdku pstruhového, okrem ďalšieho
množstva násady ušľachtilých rýb.
Na tomto zarybňovaní sa čestne podieľajú
i naše Ľudové rybárske spolky, sdružujúce
okolo 80.000 rybárov najmä z radov pracujúcich,
ktoré pod novým vedením značne prispely
k odstráneniu neutešeného stavu v našom
rybárstve. Toto zlepšenie však ani zďaleka
neznamená plánovité hospodárenie,
postavené na základe socialistického hospodárstva.
Zastaralé právne predpisy sú brzdou zveľaďovania
nášho rybárstva a jeho plánovitého
využitia.
Doterajšie zákony, upravujúce rybárstvo,
majú charakter policajných predpisov. Chránia
úzke záujmy majiteľov alebo nájomcov
rybolovného práva, ktorými boli zväčša
kapitálove silní jednotlivci. Charakteristickou
známkou nimi vykonávaného rybolovného
práva bolo vykorisťovanie vôd. Roztrieštenosť
a nejednotnosť starých zákonných predpisov
nemôže zaručiť zveľadenie rybárstva
v našej republike, hoci máme pre jeho rozkvet veľmi
priaznivé podmienky. V každej časti našej
vlasti platí doteraz iný zákon na úpravu
rybolovného práva. V Čechách je upravené
rybolovné právo zemským zákonom č.
22/1885 čes. z. z., v znení zákona č.
30/1891 čes. z. z., ďalej vyhláškou č.
25/1897 čes. z. z. a vl. nariadením z doby okupácie
č. 5/1942 Sb. Na území Moravy platí
zákon č. 58/1885 z. z. v znení ďalších
zákonov a vyhlášok a na území
Sliezska platil zákon č. 28/1883 slez. z. z. Na
Slovensku upravuje rybolovné právo zák. č.
XIX/1888 s doplnkami. Okrem citovaných zákonov platí
ešte celý rad pozmeňujúcich a doplňujúcich
vyhlášok a nariadení.
Pre nejednotnosť rybárskych predpisov ináč
sa riešila otázka majiteľa rybolovného
práva v Čechách a ináč na Slovensku.
Kým v Čechách bol majiteľom rybolovného
práva iný než majiteľ brehov alebo priľahlých
pozemkov, zatiaľ na Slovensku majiteľom rybolovného
práva bol takmer všade majiteľ pozemkov. Bolo
preto častým zjavom, že v jednom toku na tomže
úseku boli dvaja majitelia rybolovného práva
podľa vlastníctva brehov. Za takéhoto stavu
bola voda obidvoma majiteľmi vykorisťovaná a
o zarybňovanie vôd sa nikto nestaral, lebo zákon
im túto povinnosť neukladal. Sú známe
konkrétne prípady, že majiteľom ľavého
brehu bol štát, pravého urbár, takže
pre rybára, chytajúceho na jednom brehu, platila
iná miera pre dĺžku rýb, než pre
rybára na brehu druhom. Ryby, ktoré jeden rybár
vracal podľa predpisov zpäť do vody, druhý
rybár podľa iného predpisu odnášal
v košíku domov. Nemožno sa preto diviť,
že pri nedostatkoch, ktoré vyplývaly už
zo samého zákona, nemohlo byť ani hospodárenie
lepšie a naše rybárstvo v tekúcich vodách
s roka na rok upadalo.
Nedostatok doterajších zákonov spočíval
i v tom, že neupravovaly pomer rybolovného práva
k iným užívacím právam vodným,
ako jazom a iným vodným stavbám. V praxi
potom dochádzalo k takým zjavom, že keď
rybársky spolok vyzval nájomcu píly, aby
úpravou jazu bol zaistený nehatený ťah
rýb v dobe trenia, nájomca v odpovedi rybárskemu
spolku vyhlásil, že ak rybársky spolok bude
trvať na svojom stanovisku, zastaví na píle
prácu a prepustí robotníkov.
Ďalšou, a to najväčšou vadou doterajších
zákonných predpisov je, že nepoznajú
plánovitosť v hospodárení a že
svojím obsahom vyhovovaly tomu kapitalistickému
zriadeniu, ktoré u nás patrí už nenávratnej
minulosti.
Zmienku zasluhuje i tá okolnosť, že za predmníchovskej
republiky - i proti viacerým pokusom - nedošlo k vydaniu
jednotného rybárskeho zákona. Posledným
pokusom bol vládny návrh zákona o úprave
rybárstva z r. 1932 (tlač 834), ktorý bol
v senáte Národného shromaždenia, ale
k jeho prejednaniu nedošlo.
Účelom navrhovaného zákona je, ako
uvádza § 1 osnovy: "Upraviť podľa zásad
socialistického hospodárenia chov rýb a iných
vodných zvierat v tekúcich vodách i rybníkoch
tak, aby prispieval k ďalšiemu zlepšeniu výživy
pracujúcich."
Navrhovaný zákon považuje rybárstvo
za dôležitú složku poľnohospodárskej
prvovýroby, ktorá má poskytovať širokým
vrstvám pracujúcich zdravú a lacnú
potravu a v neposlednej miere i príjemnú rekreáciu.
Nový zákon má na mysli nielen ochranu dnešného
stavu rybárstva, ale hlavne jeho zveľadenie a plánovité
hospodárske využitie. Prihliada i k tomu, aby poskytovaním
zákonnej ochrany rybárstvu nebola sťažovaná
práca v odvetviach priemyselnej výroby a aby pri
stretnutí sa viacerých verejných záujmov
bol rešpektovaný záujem vyšší.
Hlavné zásady, na ktorých je nový
rybársky zákon stavaný, sú:
1. Rybolovné právo vo vodách tekúcich
bude patriť výlučne štátu.
2. Tekúce vody budú rozdelené v také
hospodárske celky (revíry), v ktorých bude
možné prevádzanie plánovitého
hospodárenia.
3. Treťou dôležitou zásadou je, že
rybolovné právo bude vykonávať len socialistický
sektor.
4. Konečne zákon ukladá povinnosť majiteľom
rybníkov, aby v nich riadne hospodárili a obohatili
tak náš trh kvalitnou, lacnou a zdravou potravou.
Podľa navrhovaného zákona, ktorý je
na uvedených zásadách stavaný, sú
zaručené predpoklady na zveľadenie nášho
zanedbaného rybárstva. Tým, že rybolovné
právo v tekúcich vodách bude náležať
štátu, vylúči sa možnosť špekulácií
a obohacovania sa kapitálove silných jednotlivcov.
Rozdelením vôd na primerané hospodárske
celky (revíry) zamedzí sa ich vykorisťovanie
a zákonom uloženou zarybňovacou povinnosťou
zvýši sa podstatne doterajší stav rýb
v tekúcich vodách.
Tretia zásada, že rybolovné právo bude
vykonávať socialistický sektor, vyplýva
už z prvej zásady o vlastníctve rybolovného
práva. Len socialistický sektor môže
nám byť zárukou riadneho hospodárenia
a jeho výsledkov. Nový zákon ukladá
tiež všetkým majiteľom rybníkov povinnosť,
aby v nich zaviedli čo najracionálnejšie hospodárenie,
aby stupňovali výrobu ušľachtilých
rýb a prispeli tak výdatnou po mocou k výžive
pracujúcich.
Poštátnením rybolovného práva
nebude nikto poškodený. Árendálne poplatky
majiteľom rybolovného práva, najmä na
Slovensku, sú tak nízke, že nezasluhujú
ani zmienky. Ročné nájomné v obecných
a urbárskych vodách v horských tokoch sa
pohybovalo medzi 200 až 1000 Kčs.
Navrhovaný zákon je zákonom rámcovým.
Podrobnosti budú upravené prevádzacími
nariadeniami. Pôjde tu hlavne o úpravu vzťahov
k iným právam (priľahlým pozemkom, plaveniu
dreva, k ochranným stavbám - reguláciám,
k hubeniu škodlivých zvierat vo vodách, ďalej
bude upravený dozor a ochrana rýb, hospodárenie,
rozdelenie na revíry, doba hájenia, množstvo
násady v jednotlivých revíroch atď.)
Osnova nestanoví trestné sankcie, lebo tieto sú
uvedené v trestnom zákonníku v § 58,
ktorý trestá priestupky peňažitou pokutou
do 10.000 Kčs a odňatím slobody do 14 dní,
pokiaľ sa páchateľ nedopustil trestného
činu, kvalifikovaného podľa iných zákonných
ustanovení (ničenie rýb výbušninami,
otravou a strelnou zbraňou).
Navrhovaný zákon je veľmi časový,
lebo i z radov športových rybárov, ktorých
je dnes okolo 80.000, sa volalo po náprave.
Okrem úpravy rybolovného práva v tekúcich
vodách zveľadí sa i naše rybnikárstvo,
ktoré od vydania zákona čís. 206/1948
Sb. o zalesňovaní, zriaďovaní ochranných
lesných pásov a zakladaní (obnove) rybníkov
sa potešiteľne vzmáha. Prijatím predloženého
zákona postavíme i tento úsek nášho
hospodárskeho života na socialistický základ.