Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Aby byl zajištěn další rozvoj místního
hospodářství a kultury a aby byla zvýšena
odpovědnost národních výborů
za účelné a hospodárné vydávání
finančních prostředků a za vybírání
státních příjmů, buduje se
soustava samostatných rozpočtů národních
výborů, které jsou součástí
státního rozpočtu.
(1) Každý národní výbor
hospodaří podle vlastního rozpočtu.
(2) V rozpočtech národních výborů
se soustřeďují a jimi se zajišťují
prostředky k plnění úkolů národních
výborů jako místních orgánů
státní moci a k plnění úkolů
jejich výkonných a správních složek
a stanoví se vzájemné finanční
vztahy národních výborů k podnikům
místního průmyslu a komunálního
hospodářství.
(3) Rozpočty národních výborů
jsou součástí státního rozpočtu.
(1) Národní výbory rozpočtují
výdaje potřebné na rozvoj místního
průmyslu a komunálního hospodářství,
na vzdělání, na zdravotnictví, na
plnění jiných úkolů a na vydržování
místních orgánů státní
moci a jejich výkonných a správních
složek. Při tom se řídí státním
plánem rozvoje národního hospodářství
a programem své ostatní činnosti.
(2) Národní výbory jsou povinny
plnit své úkoly co nejúčelněji
a nejhospodárněji.
(1) Rozpočtovými příjmy
národních výborů jsou:
a) odvody podniků místního průmyslu
a komunálního hospodářství,
b) daně, o nichž tak stanoví zvláštní
předpisy, a místní poplatky,
c) výnos národního majetku spravovaného
národním výborem, pokud zvláštní
předpisy nestanoví jinak,
d) podíly na státních příjmech,
e) jiné příjmy.
(2) Vláda stanoví nařízením
podmínky pro přijetí darů a jiných
věnování a pro pořádání
sbírek národními výbory.
(3) Národní výbory jsou povinny
dbát, aby plně využily svých příjmových
zdrojů a aby si opatrovaly nové vhodné příjmové
zdroje ve své hospodářské činnosti.
(1) V rozpočtech národních výborů
se určí ve shodě se státním
plánem rozvoje národního hospodářství
části zisků, přebytky vlastních
oběžných prostředků a jiné
odvody podniků místního průmyslu a
komunálního hospodářství a
dále příděly těmto podnikům
na financování investic, na zvýšení
vlastních oběžných prostředků,
na plánovanou úhradu nákladů a na
ostatní plánované úkoly. O těchto
vztazích platí zvláštní předpisy.
(2) Národní výbory jsou povinny
dbát o to, aby rozvíjely a rozšiřovaly
svou hospodářskou základnu; pečují,
aby podniky místního průmyslu a komunálního
hospodářství, opatřujíce náležitě
potřeby obyvatelstva a poskytujíce všestranně
místní služby, vytvořily plánovitým
rozvíjením své hospodářské
činnosti, snižováním vlastních
nákladů a odkrýváním a využíváním
skrytých reserv bezpečný a spolehlivý
zdroj rozpočtových příjmů národních
výborů.
(1) Rozpočet národního výboru
musí být vyrovnán.
(2) Rozpočtový zákon stanoví
každoročně podíly na státních
příjmech pro rozpočty krajů, krajské
národní výbory stanoví podíly
pro rozpočty okresů a okresní národní
výbory stanoví podíly pro rozpočty
místních národních výborů.
(3) Podíly na státních příjmech
jsou Národním výborům poukazovány
v poměru, jak byly tyto příjmy v jejich obvodech
vybrány.
(1) Rozpočty národních výborů
se sestavují na stejné rozpočtové
období jako státní rozpočet.
(2) Skladba rozpočtů národních
výborů je v souladu se skladbou státního
rozpočtu.
(3) Vláda stanoví zásady pro sestavení
rozpočtů národních výborů,
pro jejich vyrovnávání a pro jejich zařazení
do státního rozpočtu.
(4) Vláda stanoví nařízením,
jak národní výbory projednávají
rozpočty a jak se na nich usnášejí.
(1) Národní výbory hospodaří
podle svých rozpočtů; při tom se řídí
ustanoveními rozpočtového zákona,
předpisy vydanými k jeho provedení a zvláštními
předpisy platnými pro hospodaření
v jednotlivých oborech jejich činnosti.
(2) Nový úkol, na nějž není
v rozpočtu národního výboru pamatováno,
může být národnímu výboru
uložen jen vládou nebo z jejího pověření;
přitom učiní vláda opatření
k zajištění tohoto úkolu.
(3) Vláda upraví odvod přebytků
hospodaření národních výborů.
(4) Vláda určí, ve kterých
případech a jak smí národní
výbor hospodařit mimorozpočtovými
prostředky.
(5) Ministerstvo financí upraví směrnicemi
poukazovaní právo, pokladní službu,
platební styk a kontrolu plnění rozpočtů
národních výborů.
(1) Jestliže národní výbor
dosáhl nebo určitě dosáhne vyšších
příjmů, než stanovil jeho rozpočet,
nebo uspořili na rozpočtovaných výdajích,
při čemž plnění všech jeho
plánovaných úkolů je zajištěno,
může sestavit doplňkový dílčí
rozpočet. V doplňkovém dílčím
rozpočtu mohou být rozpočtovány jen
výdaje na kulturu a na sociální a zdravotní
opatření.
(2) Doplňkový dílčí
rozpočet musí být vyrovnán.
(3) Doplňkový dílčí
rozpočet schvaluje národní výbor vyššího
stupně, doplňkový dílčí
rozpočet krajského národního výboru
schvaluje vláda; jinak platí o projednávání
a usnášení doplňkových dílčích
rozpočtů ustanovení § 7 odst. 4.
(4) Výdaje podle doplňkového dílčího
rozpočtu nelze činit dříve než
ve druhé polovině rozpočtového období.
(5) Podrobnosti upraví ministr financí.
(1) Národní výbory nemohou uzavírat
půjčky.
(2) Národní výbory se mohou zaručovat
jen za závazky podřízených podniků
a jen do výše úměrné svým
příjmům z hospodářské
činnosti; podrobnosti upraví vláda. Za jiné
závazky se mohou národní výbory zaručovat
jen podle zvláštních předpisů.
Národní výbory vedou účetní
evidenci o vlastním hospodaření a řídí,
organisují a kontrolují účetní
evidencí podřízených účetních
jednotek. Na splnění této povinnosti lze
vázat vyplácení podílů na státních
příjmech.
Dohled na plnění rozpočtů národních
výborů vykonávají národní
výbory vyššího stupně a ministerstvo
financí, ve svém oboru působnosti též
věcně příslušné ústřední
úřady.
Zákon č. 279/1949 Sb., o finančním
hospodaření národních výborů
se zrušuje. Vládní nařízení
č. 90/195o Sb., o správě národního
majetku národními výbory, zůstává
v platnosti; vláda je může nařízením
zrušit.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1953; provede jej ministr financí a ostatní
členové vlády.