Čtvrtek 11. prosince 1952

(Začátek schůze v 9 hod. 04 min.)

Přítomni:

Předseda dr John.

Místopředsedové Hodinová-Spurná, dr Polanský, Fiala, Valo, David, Žiak.

Členové vlády: předseda vlády Zápotocký, náměstkové předsedy vlády Široký, dr Dolanský; ministři Dvořák, dr Havelka, Kabeš, Kopecký, Krajčír, Krosnář, Málek, Maurer, Nepomucký, dr Neuman, Nosek, dr h. c. Plojhar, Pokorný, Pospíšil Ant., Smida, dr inž. Šlechta.

255 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik; jeho náměstek dr Rattinger.

Předseda (zvoní): Zahajuji 68. schůzi Národního shromáždění.

Sděluji, že došel dopis pana předsedy vlády ze dne 3. prosince 1952, kterým sděluje, že pan president republiky rozhodnutím ze dne 2. prosince 1952

a) zprostil dr Antonína Gregora úřadu ministra zahraničního obchodu,

b) jmenoval náměstka ministra zahraničního obchodu Richarda Dvořáka ministrem a pověřil ho vedením ministerstva zahraničního obchodu. (Potlesk.)

Dále sděluji, že poslaneckého mandátu se vzdal v mezidobí posl. Josef Orel.

Ministerstvo vnitra povolalo na uprázdněné poslanecké mandáty tyto poslance: Bohumila Čiháka, Stanislava Chalánka, Jana Nedělku, Oldřicha Svobodu a Josefa Uhra.

Všichni tito poslanci se dostavili do dnešní schůze.

Protože před tím podle § 89 jedn. řádu podepsali v Kanceláři Národního shromáždění prohlášení, obsahující formuli poslaneckého slibu, přistoupíme ke slibu podle § 42 ústavy a § 90 jedn. řádu Národního shromáždění tím způsobem, že bude předem přečtena ústavou předepsaná formule slibovací, poslanci Bohumil Čihák, Stanislav Chalánek, Jan Nedělka, Oldřich Svoboda a Josef Uher ke mně přistoupí a vykonají slib podáním ruky a slovem "slibuji".

Žádám o přečtení slibovací formule a jmenované poslance žádám, aby ke mně přistoupili vykonat slib. (Poslanci povstávají.)

Gen. tajomník NS Kováčik (číta): "Sľubujem, že budem verný republike Československej a jej ľudovodemokratickému zriadeniu. Budem zachovávať jej zákony a svoj mandát vykonávať podľa najlepšieho vedomia a svedomia na prospech ľudu a štátu."

Posl. Čihák (podávaje předsedovi ruku): Slibuji.

Posl. Chalánek (podávaje předsedovi ruku): Slibuji.

Posl. Nedělka (podávaje předsedovi ruku): Slibuji.

Posl. Svoboda Oldřich (podávaje předsedovi ruku): Slibuji.

Posl. Uher Josef (podávaje předsedovi ruku): Slibuji. (Poslanci usedají.)

Předseda: Podle denního pořadu usneseného užším předsednictvem Národního shromáždění, který byl členům Národního shromáždění rozeslán a jehož konečné doplněné znění bylo dnes členům Národního shromáždění rozdáno, je na pořadu schůze:

1. Zpráva výboru rozpočtového (tisk 681) k vládnímu návrhu zákona o dani z obratu (tisk 666).

2. Zpráva výboru rozpočtového (tisk 682) k vládnímu návrhu zákona o dani z výkonů (tisk 665).

3. Zpráva výboru rozpočtového (tisk 692) k vládnímu návrhu zákona o důchodově dani družstev a jiných organisací (tisk 689).

4. Zpráva výboru rozpočtového (tisk 680) k vládnímu návrhu zákona o dani ze mzdy (tisk 668).

5. Zpráva výboru rozpočtového (tisk 675) k vládnímu návrhu zákona o zemědělské dani (tisk 667).

6. Zpráva výboru rozpočtového (tisk 691) k vládnímu návrhu zákona o dani z příjmů obyvatelstva (tisk 690).

7. Zpráva výboru rozpočtového (tisk 696) k vládnímu návrhu zákona o živnostenské dani (tisk 688).

8. Zpráva výboru rozpočtového (tisk 676) k vládnímu návrhu zákona o domovní dani (tisk 664).

9. Zpráva výboru rozpočtového (tisk 683) k vládnímu návrhu zákona o dani z představení (tisk 663).

10. Zpráva výboru rozpočtového (tisk 694) k vládnímu návrhu zákona o místních poplatcích (tisk 685).

11. Zpráva výboru rozpočtového (tisk 679) k vládnímu návrhu zákona o rozpočtech národních výborů (tisk 669).

12. Zpráva výboru rozpočtového (tisk 674) k vládnímu návrhu zákona o organisaci peněžnictví (tisk 658).

13. Zpráva výboru rozpočtového (tisk 693) k vládnímu návrhu zákona o pojišťovnictví (tisk 687).

14. Zpráva výboru rozpočtového (tisk 695) k vládnímu návrhu zákona o kontrolní a revisní správě ministerstva financí (tisk 686).

15. Zpráva výboru zahraničního (tisk 677) k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu obchodní dohoda mezi republikou Československou a republikou Libanonskou, podepsaná v Bejrutu 12. července 1952 (tisk 656).

16. Zpráva výboru zahraničního (tisk 678) k vládnímu návrhu, kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu obchodní dohoda mezi republikou Československou a republikou Syrskou, podepsaná v Damašku dne 30. července 1952 (tisk 657).

Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu? (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Podle § 24 odst. 1 jedn. řádu rozhodne Národní shromáždění o pořadu prostým hlasováním bez rozpravy.

Dám tedy hlasovat.

Kdo souhlasí s navrženým pořadem dnešní schůze, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. Navržený pořad je tedy schválen.

Podle usnesení užšího předsednictva navrhuji, aby projednávání bodů 114 schváleného pořadu bylo sloučeno.

Jsou nějaké námitky proti návrhu na sloučení těchto bodů? (Námitky nebyly.)

Námitek není.

Projednávání bude tedy podle návrhu sloučeno.

Dávám slovo zpravodaji k 1. a 2. bodu pořadu, posl. Hornovi.

Zpravodaj posl. Horn: Slavná sněmovno, soudružky a soudruzi!

V dnešní schůzi bude Národní shromáždění projednávat řadu důležitých daňových a finančních zákonů, které znamenají dovršení a ucelení naší finanční a daňové soustavy v dané vývojové etapě.

Jedním z nejdůležitějších vládních návrhů je návrh zákona o dani z obratu a k ní se přimykající dani z výkonu. Daň z obratu představuje nejdůležitější pramen našich státních příjmů. Prostřednictvím daně z obratu odvádějí podniky socialistického sektoru převážnou část akumulace, to je převážnou část svých výtěžků za tím účelem, aby prostředků takto získaných bylo použito k výstavbě a rozvoji našeho národního hospodářství a k financování naší socialistické výstavby.

Dosavadními úspěchy na cestě k socialismu dosáhli jsme dík nadšenému úsilí našeho pracujícího lidu toho, že převážná část výrobních prostředků je vlastnictvím lidu. Lid je pánem ve svém domě a teď jde stále více o to, aby všechna naše výroba a všechno bohatství naší země sloužilo jen a jen a stále více jeho zájmům. K tomu je třeba neustále vyrábět více, lépe a levněji a to hlavně v rozhodujících výrobních odvětvích. Tak zabezpečíme nejlépe a na věky naši národní svobodu a státní svrchovanost, co největší obranyschopnost naší země. A jenom tak také zabezpečíme nejlépe i všechny sociální, zdravotní a kulturní požadavky našeho pracujícího lidu.

Hmotný a i finanční předpoklad k tomu je dán bohatstvím, které patří lidu, kterým lid sám vládne a sám na něm hospodaří. Je velikou socialistickou ctí a slávou našeho lidu, že naše znárodněné podnikání pracuje s dobrými výtěžky a tak potvrzuje slova našeho presidenta Klementa Gottwalda, že co lid dovede, nikdo nedovede.

Výtěžky znárodněného podnikání plynou do státní pokladny jednak formou obratové daně, jednak přímým odvodem zisku. Tak představuje obratová daň v našem státě převážnou část výsledků našeho socialistického úsilí o výstavbu vlasti a zároveň převážnou část finančních prostředků, kterými budujeme a rozšiřujeme naše socialistické podnikání ve prospěch našeho lidu, a to ovšem i pokud jde o zabezpečení naší socialistické vlasti proti každému útoku zevnitř i zvenčí.

Úkol financování převážné části pětiletky sledovala již všeobecná daň. O tom svědčí naše rozpočty, ve kterých všeobecná daň tvořila svými výsledky, vedle zisků uváděných do rozpočtu přímo, převážnou část našich státních příjmů. Ovšem všeobecná daň byla zaváděna v době, kdy ještě nebyly dány všechny předpoklady k tomu, aby daň mohla plnit nejen úkol opatřování zdroje pro státní rozpočet, ale také úkol socialistického nástroje k vyvíjení tlaku na co největší hospodárnost ve výrobě. Tím méně mohla být všeobecná daň signalisátorem a kontrolorem hospodářských závad, chyb, nedostatků a nepořádků. Jaké předpoklady k tomu chyběly? Především ta okolnost, že nebylo pevně stanovených velkoobchodních a maloobchodních cen, a kromě toho také ta okolnost, že neexistovaly ještě odbytové organisace bezprostředně začleněné do výrobního odvětví. Proto musela být konstrukce všeobecné daně přizpůsobena hospodářským podmínkám té doby a v důsledku toho nemohla a tím více již dnes nemůže plnit v celém rozsahu funkce, které jsou od ní očekávány, to je, aby jako pevná složka ceny zabraňovala zvyšování vlastních nákladů, aby byla účinným nástrojem kontroly plánu, aby napomáhala uplatňování principu chozrasčotu a aby byla jako část akumulace odčerpávána tam, kde se akumulace vytváří, to je ve výrobě. Teprve řadou opatření, ke kterým jsme přistoupili v organisaci našeho národního podnikání po zářijovém zasedání Ústředního výboru KSČ v roce 1951, byly vytvořeny podmínky k odstranění zmíněných nedostatků. Na základě tohoto zasedání ÚV KSČ došlo pak k opatřením strany a vlády, směřujícím ke zvýšení výroby a produktivity práce, na př. v našich hutích, dolech, chemickém průmyslu, a posléze zejména k opatřením, směřujícím k zavedení nového způsobu a nové metody našeho plánování. Tato opatření jsou ve svých důsledcích velmi významným předpokladem k tomu, aby daň z obratu mohla plnit jak své rozpočtově poslání, tak i své poslání hospodářské. Těmito opatřeními byl dán také podnět k upevnění pořádku v tvorbě cen, neboť bez pořádku není a nemůže být ani pořádku v hospodářství. Od 1. ledna příštího roku budeme mít pevnou soustavu maloobchodních a velkoobchodních cen, při čemž tato cenová soustava v žádném případě nebude znamenat zvýšení cen.

Je nesporně velikým krokem vpřed, že můžeme dnes s radostí konstatovat, že předpoklady, které všeobecné dani chyběly, aby byla nejen rozpočtově finančním, nýbrž i hospodářským instrumentem, již máme, a tak bude naše obratová daň jistě dobrým prostředkem k další úspěšné socialisaci naší země.

Nelze přitom neporovnat rozdíl mezi tím, jak provádíme výstavbu naší socialistické průmyslové a zemědělské výroby my a jak to dělali a dělají kapitalisté. Kapitalisté budovali fabriky a velkostatky z výsledků kapitalistického vykořisťování pracujícího lidu, na jeho úkor a na jeho účet. My budujeme socialistickou výrobu a velkovýrobu pro pracující lid z výsledků našeho znárodněného podnikání, z jeho hospodářského rozvoje ve prospěch pracujícího lidu a jeho vlasti. V tom je zásadní rozdíl našeho státu směle kráčejícího k socialismu, v tom je zásadní rozdíl našich daní, našich příjmů a našich plateb do státního rozpočtu od států kapitalistických a od kapitalistických daní.

Výdaje rozpočtů buržoasních států, které jsou určeny převážně na udržování utlačovatelského státního aparátu a na přípravu agresivních válek v zájmu kapitalistických zisků, jsou hrazeny daněmi, které převážně dopadají na pracující, na dělnickou třídu, na zemědělce a na pracující inteligenci, ať již daněmi přímými nebo nepřímými, spotřebními. Zatím co kapitalistické zisky buď dani ani nepodléhají nebo jen formálně, dopadají zvláště těžce na pracující daně, nazývané daněmi nepřímými či spotřebními, to jest daně, které platí spotřebitel, často aniž ví, že je platí a jichž výše by se ani nedopočítal. Typickou takovou daní spotřební je v buržoasních státech a byla i v Československé buržoasní republice t. zv. daň z obratu. Již tehdy lid trefně říkal, že daň obratová se nazývá obratovou proto, že se nesčetněkrát obrací na bedrech spotřebitele. Jinak tomu ovšem za kapitalismu být nemohlo a ani být nemůže, neboť stát a celý jeho aparát a tedy i daně slouží třídě kapitalistů k tomu, aby kapitalisté dosahovali maximálních zisků maximálním vykořisťováním, ba i za cenu vyloženého okrádání drobných poplatníků, jako tomu bylo a je u kapitalistické daně z obratu, která obracela kapsy spotřebitelů na ruby.

Naše daň z obratu je formou odvodu akumulace, je jednorázovou, neobrací se, platí ji výroba, případně odbytové organisace výroby, a daní z obratu se nazývá jenom proto, že při zjišťování té části akumulace, která má býti daní odvedena, se bere v úvahu obrat, t. j. tržba, vyjádřená úhrnem prodejních cen. Návrh nové daně z obratu se vztahuje pouze na podniky našeho socialistického sektoru. Příjmy soukromých podnikatelů, kteří až dosud podléhali částečně též všeobecné dani, budou nyní v plné míře zdaněny přímo daní z příjmů obyvatelstva a daní živnostenskou.

Obdobou daně z obratu je daň z výkonů, která odčerpává do státního rozpočtu část akumulace, vytvářené podniky socialistického sektoru, poskytujícího služby a práce. Je proto tato daň doplňující částí nové daně z obratu. Naše národní výbory jsou pověřeny úkolem vybírat obě navrhované daně. Národní výbory již osvědčily, že dovedou plnit a zajišťovat velmi významné úkoly, a můžeme proto od nich očekávat, že stejně úspěšně budou plnit svoji úlohu při vybírání daně z obratu a daně z výkonů, jako to dosud dělaly u daně všeobecné.

Jsme proto právem přesvědčeni, že daň z obratu při správném provádění bude přinášet našemu hospodářství nejen dosavadní rozpočtové finanční efekty všeobecné daně, nýbrž že zejména také pomůže veskrze uplatňovat zásadu našeho presidenta soudruha Klementa Gottwalda, vyrábět v našich podnicích stále více, lépe a levněji.

Výbor rozpočtový projednal ve schůzi dne 3. prosince t. r. vládní návrh o dani z obratu (tisk 666) a vládní návrh o dani z výkonů (tisk 665) a usnesl se doporučit jej plenu Národního shromáždění ke schválení ve znění zprávy výboru rozpočtového. (Potlesk.)

Předseda: Děkuji zpravodaji posl. Hornovi a prosím paní zpravodajku k bodu 3., posl. Machačovou.

Zpravodajka posl. Machačová: Paní a pánové, soudruzi a soudružky!

Zákon o důchodové dani družstev a jiných organisací, tisk 689, upravuje novým způsobem jejich zdanění.

Tuto důchodovou daň budou platit především družstva všech druhů spotřební, výrobní, bytová a pod. s výjimkou zemědělských družstev, která budou zdaňována podle zákona o zemědělské dani. Dále podniky dobrovolných a jiných organisací, jakož i zbývající ještě osoby soukromého sektoru, to jsou akciové společnosti a jiná sdružení osob.

Družstva odváděla dosud část svých zisků ve formě zvláštní daně výdělkové, která jim byla vyměřována podle zákona o přímých daních. Tento zákon se nyní celý v novém daňovém systému ruší, neboť byl vytvořen pro kapitalistické formy podnikání a stal se přežitkem v nynější etapě vývoje budování socialismu v naší zemi.

Při novém zdanění družstev se již přihlíží k novému charakteru družstev, která se podle Ústavy 9. května přebudovávají na družstva lidová, a přihlíží se také k právě prováděné reorganisaci družstev, která usměrňuje jejich poslání v souladu s nynějším naším hospodářským zřízením.

Při stanovení sazeb se vycházelo z toho, že družstvům připadají při budování socialismu významné úkoly na vesnici, kde mají obstarávat správné a řádné zásobování všemi potřebami pro domácnost a hospodářství a provádět výkup nadsmluvních zemědělských přebytků.

Jejich úkolem je pomáhat při budování socialistické vesnice uvědomováním malých a středních rolníků a jejich výchovou ke kolektivní práci. Mají využívat místní zdroje surovin a zužitkovávat odpadové suroviny znárodněného průmyslu a mají svoji činnost zaměřit na rozšíření výroby široké denní spotřeby a na poskytování služeb obyvatelstvu prostřednictvím svých řemeslnických a opravářských dílen.

Zdanění se týká tří typů družstev. Jde o družstva spotřební, řemeslnicko-výrobní a bytová.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP