Čtvrtek 11. prosince 1952

Zákon

ze dne ..................... 1952

o kontrolní a revisní správě ministerstva financí.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

K upevnění finanční 1 rozpočtové kázně a k prohloubení kontroly plnění státního rozpočtu reorganisuje se revisní služba finanční správy, vykonávaná orgány ministerstva financí pověřenectva financí a krajských Národních výborů, v ústředně organisovanou kontrolní a revisní službu. Tuto službu vykonává kontrolní a revisní správa ministerstva financí.

§ 2.

(1) Kontrolní a revisní správě přísluší kontrolovat

a) zda a jak rozpočtové a hospodářské organisace, jakož i ostatní zařízení a organisace zachovávají ustanovení rozpočtových zákonů a předpisů vydaných k jejich provedení, plní své povinnosti ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům národních výborů a dbají o plné využití příjmových zdrojů, o plynulost příjmů a o účelné a hospodárné vydávání rozpočtových i vlastních finančních prostředků a ostatních hospodářských prostředků;

b) jak plní své úkoly finanční orgány, banky, státní spořitelny a Státní pojišťovna;

c) jsou-li dodržovány mzdové a platové předpisy a předpisy o mzdových fondech a nejsou-li překračovány stavy zaměstnanců;

d) jak hlavní (vedoucí) účetní vykonávají funkci státního kontrolního orgánu, zejména jak zajišťují provádění dokladových revisí hospodářské a finanční činnosti podřízených účetních jednotek;

e) zda a jak vnitřní finanční kontroly státních orgánů, organisací a zařízení plní své úkoly.

(2) Při plnění svých úkolů jsou orgány kontrolní a revisní správy povinny opírat se o nejširší iniciativu pracujících.

§ 3.

(1) K zajištění úkolů kontrolní a revisní správy jsou její orgány oprávněny:

a) provádět dokladové revise a prohlídky hospodářských prostředků u všech organisací a zařízení;

b) vstupovat do veškerých místností, zařízení a prostorů, vyžaduje-li to řádné provedení finanční kontroly;

c) požadovat předložení rozpočtů, plánů a jejich rozpisů, veškerých písemností národohospodářské evidence, jakož i jakýchkoli jiných záznamů, dokladů, dopisů, listin a písemností a tento materiál na místě prověřovat;

d) žádat o předložení protokolů a jiného materiálu o provedených kontrolách a revisích;

e) vyžadovat si vysvětlení, svědecké výpovědi a znalecké i jiné odborné posudky;

f) požadovat od bank a státních spořitelen informace o finančních operacích týkajících se kontrolované organisace nebo zařízení, o stavu a pohybu finančních prostředků na jejich účtech, o výši a čerpání poskytnutých úvěrů a o jejich celkovém finančním stavu;

g) vzít do úschovy nebo jiným způsoben zabezpečit prověřovaný materiál, hrozí-li nebezpečí jeho ztráty nebo zavlečení;

(2) Veškeré organisace, zařízení, jakož i jednotlivé osoby jsou povinny orgány kontrolní a revisní správy účinně podporovat, poskytovat jim s největším zrychlením písemně i ústně potřebné informace a zajistit jim i možnost provedení finanční kontroly na místě.

§ 4.

(1) Soustavu kontrolní a revisní správy tvoří kontrolní a revisní správa ministerstva financí hlavní revisor pro Slovensko a místní orgány kontrolní a revisní správy.

(2) Místními orgány kontrolní a revisní správy jsou:

a) hlavní revisoři při krajských Národních výborech;

b) vedoucí revisoři při okresních národních výborech.

§ 5.

(1) Kontrolní a revisní správa ministerstva financí

a) řídí činnost svých kontrolních orgánů na území celého státu a dohlíží na ni;

b) kontroluje, zda a jak ministerstva, jiné ústřední úřady, pověřenectva, krajské národní výbory, banky, státní spořitelny, Státní pojišťovna a jim podřízené organisace a zařízení zachovávají ustanovení rozpočtových zákonů a předpisů vydaných k jejich provedení plní své povinnosti ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům národních výborů a dbají o plné využití příjmových zdrojů, o plynulost příjmů a o účelné a hospodárné vydávání rozpočtových i vlastních finančních prostředků a ostatních hospodářských prostředků;

c) plní ostatní úkoly podle § 2 na území celého státu.

(2) Hlavní revisor pro Slovensko.

a) řídí činnost hlavních a vedoucích revisorů na Slovensku;

b) kontroluje, zda a jak pověřenectva, krajské národní výbory na Slovensku a jim podřízené organisace a zařízení zachovávají ustanovení rozpočtových zákonů a předpisů vydaných k jejich provedení, plní své povinnosti ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům národních výborů a dbají o plné využití příjmových zdrojů, o plynulost příjmů a o účelné a hospodárné vydávání rozpočtových i vlastních finančních prostředků a ostatních hospodářských prostředků;

c) plní ostatní úkoly kontrolní a revisní správy podle § 2 na Slovensku.

(3) Hlavní revisor při krajském národním výboru

a) řídí činnost vedoucích revisorů a dohlíží na ni;

b) kontroluje, zda a jak okresní a místní národní výbory a referáty (oddělení) krajského národního výboru, jakož i organisace a zařízení podřízené národním výborům zachovávají ustanovení rozpočtových zákonů a předpisů vydaných k jejich provedení, plní své povinnosti ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům národních výborů a dbají o plné využití příjmových zdrojů, o plynulost příjmů a o účelné a hospodárné vydávání rozpočtových i vlastních finančních prostředků a ostatních hospodářských prostředků;

c) kontroluje, jak plní své úkoly finanční orgány v obvodu krajského národního výboru;

d) kontroluje, jsou-li dodržovány mzdové a platové předpisy a předpisy o mzdových fondech a nejsou-li překračovány stavy zaměstnanců;

e) kontroluje, jak hlavní (vedoucí) účetní vykonávají funkci státního kontrolního orgánu, zejména jak zajišťují provádění dokladových revisí hospodářské a finanční činnosti podřízených účetních jednotek;

f) kontroluje, zda a jak vnitřní finanční kontroly státních orgánů v obvodu krajského národního výboru a vnitřní finanční kontroly organisací a zařízení podřízených národním výborům plní své úkoly.

(4) Vedoucí revisor při okresním národním výboru

a) kontroluje, zda a jak místní národní výbory a referáty (oddělení) okresního národního výboru, jakož i organisace a zařízení podřízené okresnímu a místním národním výborům zachovávají ustanovení rozpočtových zákonů a předpisů vydaných k jejich provedení, plní své povinnosti ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům národních výborů a dbají o plné využití příjmových zdrojů, o plynulost příjmů a o účelné a hospodárné vydávání rozpočtových i vlastních finančních prostředků a ostatních hospodářských prostředků;

b) kontroluje, jak plní své úkoly finanční orgány v obvodu okresního národního výboru;

c) kontroluje, jsou-li dodržovány mzdové a platové předpisy a předpisy o mzdových fondech a nejsou-li překračovány stavy zaměstnanců;

d) kontroluje, jak hlavní (vedoucí) účetní vykonávají funkci státního kontrolního orgánu, zejména jak zajišťují provádění dokladových revisí hospodářské a finanční činnosti podřízených účetních jednotek;

e) kontroluje, zda a jak vnitřní finanční kontroly státních orgánů v obvodu okresního národního výboru a vnitřní finanční kontroly organisací a zařízení podřízených okresnímu a místním národním výborům plní své úkoly.

(5) Vedoucí kontrolní a revisní správy může pověřit působností uvedenou v odstavci 1 písm. b) a c) hlavního revisora pro Slovensko nebo místní orgány kontrolní a revisní správy.

§ 6.

(1) O výsledku finanční kontroly sepisují orgány kontrolní a revisní správy protokol, jehož obsah po ukončení kontroly projednají s odpovědnými zástupci kontrolované organisace nebo zařízení.

(2) Výsledky finančních kontrol provedených v ministerstvech, jiných ústředních úřadech, pověřenectvech a u krajských národních výborů předkládá vedoucí kontrolní a revisní správy ministru financí; výsledky jiných finančních kontrol mu předkládá podle jeho pokynů.

(3) Hlavní revisor pro Slovensko projednává výsledky finanční kontroly s pověřencem financí.

(4) Výsledky finančních kontrol u organisací a zařízení podřízených národním výborům projednávají orgány kontrolní a revisní správy též s finančními referáty těchto národních výborů.

§ 7.

(1) Zjistí-li se při provádění finanční kontroly, že byla státu způsobena škoda, oznámí to vedoucí kontrolní a revisní správy neprodleně ministerstvu státní kontroly.

(2) Vznikne-li při provádění finanční kontroly podezření z trestného činu nebo přestupku, učiní vedoucí kontrolní a revisní správy neprodleně opatření ke stíhání vinníka a oznámí to ministerstvu státní kontroly.

(3) Povinnosti podle odstavců 1 a 2 uložené vedoucímu kontrolní a revisní správy platí obdobně pro hlavního revisora pro Slovensko a hlavní a vedoucí revisory, kteří o provedených opatřeních zpraví též vedoucího kontrolní a revisní správy.

§ 8.

Ministerstvo financí uvědomí příslušné vedoucí činitele o všech nedostatcích zjištěných během kontroly, o oznámeních učiněných podle § 7 odst. 1, jakož i o opatřeních provedených podle § 7 odst. 2 a dává jim závazné pokyny k jejich odstranění.

§ 9.

(1) Vedoucího kontrolní a revisní správy jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra financí.

(2) Hlavního revisora pro Slovensko jmenuje a odvolává k návrhu pověřence financí a po slyšení vedoucího kontrolní a revisní správy ministr financí.

(3) Hlavní revisor pro Slovensko a hlavní revisoři jsou bezprostředně podřízeni vedoucímu kontrolní a revisní správy, vedoucí revisoři hlavním revisorům.

(4) Osobním úřadem zaměstnanců kontrolní a revisní správy je ministerstvo financí.

(5) Ministerstvo financí převezme v dohodě s ministerstvem vnitra pro výkon finanční kontroly z orgánů dosavadní revisně trestní služby finanční správy u národních výborů potřebný počet zaměstnanců.

§ 10.

(1) Úkoly a činnost kontrolní a revisní správy a jejích orgánů upraví podrobněji ministr financí.

(2) Ministr financí se zmocňuje, aby pro obvody jednotlivých okresních národních výborů ustanovoval vedoucí revisory postupně podle potřeby.

§ 11.

Zrušují se všechny předpisy o věcech upravených tímto zákonem, zejména zákon č. 186/ 1948 Sb., o revisní službě finanční správy.

§ 12.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1953; provede jej ministr financí v dohodě se zúčastněnými členy vlády.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP