Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
K upevnění finanční 1 rozpočtové
kázně a k prohloubení kontroly plnění
státního rozpočtu reorganisuje se revisní
služba finanční správy, vykonávaná
orgány ministerstva financí pověřenectva
financí a krajských Národních výborů,
v ústředně organisovanou kontrolní
a revisní službu. Tuto službu vykonává
kontrolní a revisní správa ministerstva financí.
(1) Kontrolní a revisní správě
přísluší kontrolovat
a) zda a jak rozpočtové a hospodářské
organisace, jakož i ostatní zařízení
a organisace zachovávají ustanovení rozpočtových
zákonů a předpisů vydaných
k jejich provedení, plní své povinnosti ke
státnímu rozpočtu a k rozpočtům
národních výborů a dbají o
plné využití příjmových
zdrojů, o plynulost příjmů a o účelné
a hospodárné vydávání rozpočtových
i vlastních finančních prostředků
a ostatních hospodářských prostředků;
b) jak plní své úkoly finanční
orgány, banky, státní spořitelny a
Státní pojišťovna;
c) jsou-li dodržovány mzdové a platové
předpisy a předpisy o mzdových fondech a
nejsou-li překračovány stavy zaměstnanců;
d) jak hlavní (vedoucí) účetní
vykonávají funkci státního kontrolního
orgánu, zejména jak zajišťují provádění
dokladových revisí hospodářské
a finanční činnosti podřízených
účetních jednotek;
e) zda a jak vnitřní finanční kontroly
státních orgánů, organisací
a zařízení plní své úkoly.
(2) Při plnění svých úkolů
jsou orgány kontrolní a revisní správy
povinny opírat se o nejširší iniciativu
pracujících.
(1) K zajištění úkolů
kontrolní a revisní správy jsou její
orgány oprávněny:
a) provádět dokladové revise a prohlídky
hospodářských prostředků u
všech organisací a zařízení;
b) vstupovat do veškerých místností,
zařízení a prostorů, vyžaduje-li
to řádné provedení finanční
kontroly;
c) požadovat předložení rozpočtů,
plánů a jejich rozpisů, veškerých
písemností národohospodářské
evidence, jakož i jakýchkoli jiných záznamů,
dokladů, dopisů, listin a písemností
a tento materiál na místě prověřovat;
d) žádat o předložení protokolů
a jiného materiálu o provedených kontrolách
a revisích;
e) vyžadovat si vysvětlení, svědecké
výpovědi a znalecké i jiné odborné
posudky;
f) požadovat od bank a státních spořitelen
informace o finančních operacích týkajících
se kontrolované organisace nebo zařízení,
o stavu a pohybu finančních prostředků
na jejich účtech, o výši a čerpání
poskytnutých úvěrů a o jejich celkovém
finančním stavu;
g) vzít do úschovy nebo jiným způsoben
zabezpečit prověřovaný materiál,
hrozí-li nebezpečí jeho ztráty nebo
zavlečení;
(2) Veškeré organisace, zařízení,
jakož i jednotlivé osoby jsou povinny orgány
kontrolní a revisní správy účinně
podporovat, poskytovat jim s největším zrychlením
písemně i ústně potřebné
informace a zajistit jim i možnost provedení finanční
kontroly na místě.
(1) Soustavu kontrolní a revisní správy
tvoří kontrolní a revisní správa
ministerstva financí hlavní revisor pro Slovensko
a místní orgány kontrolní a revisní
správy.
(2) Místními orgány kontrolní
a revisní správy jsou:
a) hlavní revisoři při krajských Národních
výborech;
b) vedoucí revisoři při okresních
národních výborech.
(1) Kontrolní a revisní správa
ministerstva financí
a) řídí činnost svých kontrolních
orgánů na území celého státu
a dohlíží na ni;
b) kontroluje, zda a jak ministerstva, jiné ústřední
úřady, pověřenectva, krajské
národní výbory, banky, státní
spořitelny, Státní pojišťovna a
jim podřízené organisace a zařízení
zachovávají ustanovení rozpočtových
zákonů a předpisů vydaných
k jejich provedení plní své povinnosti ke
státnímu rozpočtu a k rozpočtům
národních výborů a dbají o
plné využití příjmových
zdrojů, o plynulost příjmů a o účelné
a hospodárné vydávání rozpočtových
i vlastních finančních prostředků
a ostatních hospodářských prostředků;
c) plní ostatní úkoly podle § 2 na území
celého státu.
(2) Hlavní revisor pro Slovensko.
a) řídí činnost hlavních a
vedoucích revisorů na Slovensku;
b) kontroluje, zda a jak pověřenectva, krajské
národní výbory na Slovensku a jim podřízené
organisace a zařízení zachovávají
ustanovení rozpočtových zákonů
a předpisů vydaných k jejich provedení,
plní své povinnosti ke státnímu rozpočtu
a k rozpočtům národních výborů
a dbají o plné využití příjmových
zdrojů, o plynulost příjmů a o účelné
a hospodárné vydávání rozpočtových
i vlastních finančních prostředků
a ostatních hospodářských prostředků;
c) plní ostatní úkoly kontrolní a
revisní správy podle § 2 na Slovensku.
(3) Hlavní revisor při krajském
národním výboru
a) řídí činnost vedoucích revisorů
a dohlíží na ni;
b) kontroluje, zda a jak okresní a místní
národní výbory a referáty (oddělení)
krajského národního výboru, jakož
i organisace a zařízení podřízené
národním výborům zachovávají
ustanovení rozpočtových zákonů
a předpisů vydaných k jejich provedení,
plní své povinnosti ke státnímu rozpočtu
a k rozpočtům národních výborů
a dbají o plné využití příjmových
zdrojů, o plynulost příjmů a o účelné
a hospodárné vydávání rozpočtových
i vlastních finančních prostředků
a ostatních hospodářských prostředků;
c) kontroluje, jak plní své úkoly finanční
orgány v obvodu krajského národního
výboru;
d) kontroluje, jsou-li dodržovány mzdové a
platové předpisy a předpisy o mzdových
fondech a nejsou-li překračovány stavy zaměstnanců;
e) kontroluje, jak hlavní (vedoucí) účetní
vykonávají funkci státního kontrolního
orgánu, zejména jak zajišťují provádění
dokladových revisí hospodářské
a finanční činnosti podřízených
účetních jednotek;
f) kontroluje, zda a jak vnitřní finanční
kontroly státních orgánů v obvodu
krajského národního výboru a vnitřní
finanční kontroly organisací a zařízení
podřízených národním výborům
plní své úkoly.
(4) Vedoucí revisor při okresním
národním výboru
a) kontroluje, zda a jak místní národní
výbory a referáty (oddělení) okresního
národního výboru, jakož i organisace
a zařízení podřízené
okresnímu a místním národním
výborům zachovávají ustanovení
rozpočtových zákonů a předpisů
vydaných k jejich provedení, plní své
povinnosti ke státnímu rozpočtu a k rozpočtům
národních výborů a dbají o
plné využití příjmových
zdrojů, o plynulost příjmů a o účelné
a hospodárné vydávání rozpočtových
i vlastních finančních prostředků
a ostatních hospodářských prostředků;
b) kontroluje, jak plní své úkoly finanční
orgány v obvodu okresního národního
výboru;
c) kontroluje, jsou-li dodržovány mzdové a
platové předpisy a předpisy o mzdových
fondech a nejsou-li překračovány stavy zaměstnanců;
d) kontroluje, jak hlavní (vedoucí) účetní
vykonávají funkci státního kontrolního
orgánu, zejména jak zajišťují provádění
dokladových revisí hospodářské
a finanční činnosti podřízených
účetních jednotek;
e) kontroluje, zda a jak vnitřní finanční
kontroly státních orgánů v obvodu
okresního národního výboru a vnitřní
finanční kontroly organisací a zařízení
podřízených okresnímu a místním
národním výborům plní své
úkoly.
(5) Vedoucí kontrolní a revisní
správy může pověřit působností
uvedenou v odstavci 1 písm. b) a c) hlavního revisora
pro Slovensko nebo místní orgány kontrolní
a revisní správy.
(1) O výsledku finanční kontroly
sepisují orgány kontrolní a revisní
správy protokol, jehož obsah po ukončení
kontroly projednají s odpovědnými zástupci
kontrolované organisace nebo zařízení.
(2) Výsledky finančních kontrol
provedených v ministerstvech, jiných ústředních
úřadech, pověřenectvech a u krajských
národních výborů předkládá
vedoucí kontrolní a revisní správy
ministru financí; výsledky jiných finančních
kontrol mu předkládá podle jeho pokynů.
(3) Hlavní revisor pro Slovensko projednává
výsledky finanční kontroly s pověřencem
financí.
(4) Výsledky finančních kontrol
u organisací a zařízení podřízených
národním výborům projednávají
orgány kontrolní a revisní správy
též s finančními referáty těchto
národních výborů.
(1) Zjistí-li se při provádění
finanční kontroly, že byla státu způsobena
škoda, oznámí to vedoucí kontrolní
a revisní správy neprodleně ministerstvu
státní kontroly.
(2) Vznikne-li při provádění
finanční kontroly podezření z trestného
činu nebo přestupku, učiní vedoucí
kontrolní a revisní správy neprodleně
opatření ke stíhání vinníka
a oznámí to ministerstvu státní kontroly.
(3) Povinnosti podle odstavců 1 a 2 uložené
vedoucímu kontrolní a revisní správy
platí obdobně pro hlavního revisora pro Slovensko
a hlavní a vedoucí revisory, kteří
o provedených opatřeních zpraví též
vedoucího kontrolní a revisní správy.
Ministerstvo financí uvědomí příslušné
vedoucí činitele o všech nedostatcích
zjištěných během kontroly, o oznámeních
učiněných podle § 7 odst. 1, jakož
i o opatřeních provedených podle § 7
odst. 2 a dává jim závazné pokyny
k jejich odstranění.
(1) Vedoucího kontrolní a revisní
správy jmenuje a odvolává vláda na
návrh ministra financí.
(2) Hlavního revisora pro Slovensko jmenuje
a odvolává k návrhu pověřence
financí a po slyšení vedoucího kontrolní
a revisní správy ministr financí.
(3) Hlavní revisor pro Slovensko a hlavní
revisoři jsou bezprostředně podřízeni
vedoucímu kontrolní a revisní správy,
vedoucí revisoři hlavním revisorům.
(4) Osobním úřadem zaměstnanců
kontrolní a revisní správy je ministerstvo
financí.
(5) Ministerstvo financí převezme v dohodě
s ministerstvem vnitra pro výkon finanční
kontroly z orgánů dosavadní revisně
trestní služby finanční správy
u národních výborů potřebný
počet zaměstnanců.
(1) Úkoly a činnost kontrolní
a revisní správy a jejích orgánů
upraví podrobněji ministr financí.
(2) Ministr financí se zmocňuje, aby
pro obvody jednotlivých okresních národních
výborů ustanovoval vedoucí revisory postupně
podle potřeby.
Zrušují se všechny předpisy o věcech
upravených tímto zákonem, zejména
zákon č. 186/ 1948 Sb., o revisní službě
finanční správy.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1953; provede jej ministr financí v dohodě
se zúčastněnými členy vlády.