Předseda dr John.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
dr Polanský, Fiala, Valo, Štětka,
Žiak.
Členové vlády: náměstkové
předsedy vlády dr Dolanský, Bacílek,
dr Čepička, Kopecký, Novotný,
Fierlinger, dr Nejedlý, Uher, Beran,
Barák; ministři dr Plojhar, dr inž.
Šlechta, Harus, inz. Jankovcová,
Ďuriš, Nosek, Dvořák,
Jonáš, Kabeš, Krajčír,
Málek, Nepomucký, dr Neuman, Poláček,
Pospíšil Ant., Pospíšil
Jos., dr Rais, Reitmajer, Smida, Sýkora,
inž. Šimůnek, Šrámek,
Štoll.
238 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik;
jeho náměstek dr Rattinger.
Předseda (zvoní): zahajuji 74. schůzi
Národního shromáždění.
Sděluji, že poslaneckého mandátu se
vzdal posl. Jindřich Šnobl.
Podle denního pořadu usneseného užším
předsednictvem Národního shromáždění
dne 9. dubna 1953, který byl již členům
Národního shromáždění
rozeslán, je na pořadu schůze
1. Zpráva výborů rozpočtového,
pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu, zemědělského, kulturního,
sociálně-politického a zdravotnického,
ústavně-právního, branného
a bezpečnostního a zahraničního (tisk
710) o vládním návrhu rozpočtového
zákona na rok 1953 (tisk 698);
2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu usnesení (tisk 699), jímž Národní
shromáždění uděluje souhlas podle
§§ 11 a 12 zákona č. 29/1951 Sb., kterým
se stanoví státní rozpočet republiky
Československé na rok 1951 (rozpočtového
zákona), a schvaluje podle § 62 ústavy státní
závěrečný účet za rok
1951 (tisk 706).
Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu?
(Nebyly.)
Námitek není.
Podle jednacího řádu rozhodne Národní
shromáždění o pořadu prostým
hlasováním bez rozpravy.
Kdo souhlasí s navrženým pořadem schůze,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. - Navržený pořad
je tedy schválen.
Navrhuji, aby rozprava k oběma bodům pořadu
byla sloučena.
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučení rozpravy? (Nebyly.)
Námitek není.
Projednání bude tedy podle návrhu sloučeno.
K projevu se přihlásil soudruh ministr financí
Jaroslav Kabeš. Prosím soudruha ministra, aby
se ujal slova.
Min. financí Kabeš (uvítán
hlučným potleskem): Soudružky a soudruzi,
paní a pánové!
Budování socialismu, nastoupené v roce 1945
po osvobození našich národů velikou
Rudou armádou a urychlené únorem 1948 vedlo
nás i v roce 1952 k dalšímu rozvoji naší
průmyslové výstavby i výroby a k rozšíření
naší společenské spotřeby, jak
to odpovídá základnímu ekonomickému
zákonu Socialismu.
V tomto roce byla hrubá výroba našeho průmyslu
o 18,3 % vyšší než v roce 1951 a dosáhli
jsme téměř dvojnásobku výroby
z roku 1937. V roce 1952 byly u nás dány do provozu
nové vodní elektrárny, vysoké pece,
martinské pece, obloukové pece, koksové baterie,
bylo postaveno a výrobě odevzdáno přes
1,000.000 m2 plochy halových staveb a stejně
veliké plochy jiných staveb, určených
pro výrobu. Byly zaváděny nové druhy
výrob, byla v rámci úsilí o růst
výrobnosti práce úspěšně
uplatňována nová výrobní technika,
umožňující mechanisaci a automatisaci
a tím i zdokonalení výrobního procesu
a ulehčení práce.
Tento pokrok naší výroby se opírá
o zkušenosti, které nám bratrsky sdílejí
sovětští soudruzi. Rozhodujícím
činitelem je tu ovšem tvůrčí
budovatelství našich dělníků
a techniků: jen za rok 1952 bylo v průmyslu přijato
k uskutečnění více než 40.000
zlepšovacích návrhů.
Síla socialistického budování strhla
i naši vesnici. Její přerod k socialismu se
v posledních letech a zvláště v roce
1952 bral nezadržitelně vpřed. Jestliže
do IX. sjezdu Komunistické strany Československa
v roce 1949 zahájilo skutečnou činnost teprve
208 jednotných zemědělských družstev,
měli jsme počátkem roku 1952 již na
3.000 družstev III. a IV. typu a do konce roku 1952 stoupl
jejich počet na 5.784. Práce našeho zemědělství
je téměř z třetiny zmechanisována.
Je využíváno nových agrotechnických
metod podle sovětských zkušeností. Socialistický
sektor našeho zemědělství dává
novou tvářnost našim dědinám
a životu jejich lidu.
Do února 1948 byl jednou z brzd plánovité
výstavby našeho hospodářství
soukromý obchod. Znárodnění vnitřního
a zahraničního obchodu bylo rozhodujícím
krokem na nové cestě. Náš socialistický
zahraniční obchod upevňuje naše svazky
se Sovětským svazem a s demokratickými státy.
Jejich podíl na našem zahraničním obchodě,
nedosahující v roce 1949 poloviny celkového
jeho objemu, vzrostl v roce 1951 téměř na
dvě třetiny a dnes se blíží třem
čtvrtinám. Rozšiřují-li se tak
naše hospodářské styky se státy
s plánovaným hospodářstvím,
neznamená to ovšem, že chceme rušit či
omezovat své styky s ostatními zeměmi; naopak,
přejeme si poctivě a v míru spolupracovat
s každým, kdo je dobré vůle. Jak bylo
předsedou vlády soudruhem Širokým zdůrazněno
v prohlášení vlády dne 16. t. m., bude
naše vláda pokračovat v úsilí
o rozvíjení obchodních vztahů se všemi
zeměmi podle zásady rovný s rovným
a poskytování vzájemných výhod.
Přeměna našeho maloobchodu, který byl
v roce 1948 ještě z 88 % v soukromých rukou,
v maloobchod socialistický je dnes téměř
ukončena. Na 99 % maloobchodních tržeb prochází
rukama naší státní a družstevní
maloobchodní sítě.
Růst naší výroby je základem
zlepšování životních podmínek
našich pracujících. Díky jí a
z ní plynoucí stálé zaměstnanosti
všeho našeho pracujícího lidu, jenž
už nezná strašidla nezaměstnanosti, stoupla
u nás spotřeba masa v roce 1952 proti roku 1951
o 2 %, proti roku 1936 dokonce o 27,5 %. Spotřeba vepřového
sádla vzrostla za poslední rok o 9 %, spotřeba
chleba o 10 %, pečiva o 23 %, umělých jedlých
tuků o 3 %, zmrazené zeleniny o 17 %, cigaret o
10 %. Růstu životní úrovně dosahujeme
pak nejen růstem výroby, ale i výměnou
našich průmyslových výrobků za
zboží jiných států, zejména
lidově demokratických.
Jako roste hmotná spotřeba, roste i spotřeba
statků kulturních. Zatím co jsme měli
v republice ve školním roce 1935/1936 1.697 středních
škol různých typů, včetně
t. zv. měšťanek, máme jich dnes 2.952
při téměř dvojnásobném
počtu žáků. Za stejnou dobu vzrostl
počet odborných škol o 48 % a počet
jejich žactva o 34 %. Vysokých škol bylo v předmnichovské
republice v roce 1937/1938 celkem 9 s 18.796 studenty; dnes máme
30 vysokých škol se 46.830 posluchači, z čehož
je 6.349 absolventů dělnických přípravek.
Prudký je i růst počtu mateřských
škol a jeslí. Mateřských škol včetně
jeslí bylo v roce 1936 1.908 s 80.299 dětmi; v roce
1953 je plánováno jen mateřských škol
přes 7.000 s téměř 290.000 dětmi
a počet jeslí bude činit přes 2.000
s více než 39.000 dětmi. Zatím co v
kapitalistické republice připadal v roce 1937 jeden
lékař na 1.218 obyvatel a na Slovensku dokonce na
1.815 obyvatel, připadá letos v lidově demokratické
republice jeden lékař na 774 obyvatel. Počet
lůžek v nemocnicích byl v roce 1952 proti roku
1937 vyšší téměř o 60 %,
při čemž je na letošní rok počítáno
s jeho dalším podstatným rozšiřováním.
Rozvoj našich kulturních zařízení
je patrný i z těchto čísel: máme
dnes 63 stálá divadla proti 18 divadlům v
roce 1937. Počet kin vzrostl proti roku 1937 o víc
než 87 %, počet jejich návštěvníků
téměř o 60 %; počet koncesovaných
radiových přijímačů se zvýšil
o 155 %. Počet výtisků vydaných knih
vzrostl o více než 84 %.
Hlavním spotřebitelem těchto kulturních
statků pak není dnes buržoasie, ale široké
masy pracujících.
Růst investiční výstavby v roce 1952
pokračoval; proti roku 1951 se její objem zvětšil
skoro o 17 %; okrouhle dvě třetiny investičních
nákladů byly vloženy do průmyslu. V
roce 1952 bylo odevzdáno do užívání
přes 25.000 bytů; koncem roku bylo rozestavěno
dalších 34.500 bytů.
Zvláště významný je rychlý
růst hospodářské výstavby a
životní úrovně na Slovensku. Výroba
slovenského průmyslu vzrostla proti roku 1951 o
24 %. Přitom činil v těžkém průmyslu
její vzrůst 39,1 %, což znamená proti
roku 1937 více než šestinásobné
zvýšení. Proto i vzrůst spotřeby
obyvatelstva a rozvoj jeho kulturních zařízení
je na Slovensku často rychlejší než v
českých krajích (na příklad
přírůstek bytové plochy, zvýšení
spotřeby, na příklad chleba, vajec, nábytkových
souprav a j.). V těchto číslech se nám
představuje nové Slovensko, jiné než
za masarykovské a benešovské předmnichovské
měšťácké republiky. Není
to již vydíraná zemědělská
oblast, nýbrž prudkým životem kypící
průmyslová krajina.
Pokusil jsem se výčtem některých ukazatelů
doložit mohutný a stále stoupající
zákonitý rozvoj našeho hospodářství
a našeho života. Těchto, předtím
nikdy netušených úspěchů bychom
nebyli dosáhli, nebýt průkopnické
práce Komunistické strany Československa,
nebýt moudrého a pevného vedení našich
osudů naším nezapomenutelným učitelem
presidentem Klementem Gottwaldem (Potlesk), nebýt
účinné pomoci Sovětského svazu,
nebýt velké iniciativy a nadšené, uvědoměle
budovatelské práce mas našich dělníků,
rolníků a pracující inteligence a
nebýt toho, že se nám podařilo soustředit
ohromné vnitřní finanční zdroje
pro plánované účely naší
socialistické výstavby.
Státní hospodářství za rok
1951 skončilo podle závěrečného
účtu, který byl předložen, příznivě.
Bylo dosaženo příjmů v úhrnné
výši 218.859,4 mil. Kčs a na výdajích
bylo vyčerpáno úhrnem 204.593,6 mil. Kčs,
takže tento rok skončil celkovým přebytkem
v částce 14.265,8 mil. Kčs. (Potlesk.)
Tento přebytek vzešel z hospodářství
našich socialistických podniků, z rozvoje naší
socialistické výroby a vláda vám navrhuje,
aby ho bylo použito na financování dosud nesplacených
investic a na snížení státního
dluhu.
Přesto, že nejsou dosud plně zpracovány
konečné výsledky státního hospodaření
za rok 1952, lze bezpečně říci, že
i v tomto roce končí naše státní
hospodaření značným přebytkem.
Výsledky našeho finančního hospodářství
v letech 1951 a 1952 prokazují, že jsme byli nejen
s to financovat ze svých běžných příjmů
mohutnou investiční výstavbu, ale uspokojovat
i stále rostoucí kulturní potřeby
našeho obyvatelstva i výdaje na zdravotní péči
a snížit přitom státní dluh.
v kapitalistických státech.
Docela jinak tomu bylo v Československu masarykovském
a benešovském, vykořisťovaném vedle
vlastní i mezinárodní buržoasií.
Technický pokrok, který by byl um našeho pracujícího
lidu s to tvořit, byl v Československu, ovládaném
zákony kapitalismu, buržoasií brzděn.
Režimu kriminálů a pendreků, zahalovanému
do licoměrných frází pseudohumanistického
kazatelství, pranic nezáleželo na technickém
pokroku jakožto předpokladu růstu výrobnosti
práce, růstu výroby a ulehčení
práce pracujícím. Na čem záleželo,
byla tvorba zisků pro buržoasii ovládající
půdu, továrny, obchod i banky. A zatím co
úzké vrstvy buržoasie městské
i venkovské bohatly, utápěla se jejich republika
v dluzích, které platili jenom pracující.
Totéž vidíme pořád ještě
v kapitalistických zemích, kde rozpočtové
schodky a státní dluhy stále rostou. Tak
na příklad činil v roce 1951/1952 rozpočtový
schodek Spojených států severoamerických
přes 4 miliardy dolarů, v roce 1952/1953 je očekáván
částkou téměř 6 miliard dolarů
a v roce 1953/1954 dokonce částkou skoro 10 miliard
dolarů. Válečné výdaje USA
dosáhly v roce 1952/1953 přibližně šedesátinásobku
těchto výdajů v roce 1939.
Břemeno této politiky dopadá jen na pracující.
Přitom zisky zbrojařských monopolistů,
které činily v roce 1938 něco přes
3 miliardy dolarů, stoupají v roce 1951/1952 na
skoro 43 miliardy dolarů. Tato "prosperita" je
ovšem vykoupena bídou nejméně tří
milionů zcela nezaměstnaných a asi deseti
milionů částečně zaměstnaných.
Příjmy všech farmářů,
t. j. rolníků, v USA činily v roce 1952 pouhých
9 1/2 miliardy dolarů, což je nejnižší
jejich úroveň za posledních deset let.
Situace v druhých kapitalistických státech
je obdobná.
Tak činil schodek britského státního
hospodářství v roce 1951/1952 150 milionů
liber. Schodek francouzského státního rozpočtu
dosáhl v roce 1952 částky 650 miliard franků
a schodek italského státního rozpočtu
428 miliard lir. Přitom činí vojenské
výdaje ve velké Britanii 34 % celkového rozpočtu,
zatím co tam připadá na vzdělání
vcelku jen 5 % rozpočtu a na školství menší
podíl než v roce 1910. Ve Francii dosahují
vojenské výdaje 40 % celého státního
rozpočtu, v Brazílii 60 %. V titovské Jugoslávii
činí tato vydání dokonce 78,6 %, zatím
co je v této zemi, jejíž vládnoucí
klika se odvažovala tvrdit, že buduje socialismus, na
hospodářství věnováno pouze
5,1 % a na sociální pojištění
jen 4,5 % státního rozpočtu. Ve Francii byl
počet lidí bez práce v roce 1952 třikrát
větší než v roce 1946, v západním
Německu více než třikrát a ve
velké Britanii vzrostla v této době nezaměstnanost
asi o 30 %. Naproti tomu obchodní zisky na příklad
britských akciových společností vzrostly
v roce 1952 proti roku 1951 o 11,5 %, při čemž
nelze pochybovat, že data jejich uveřejněných
bilancí jsou nízká, protože kapitalisté
nevykazují v bilancích to, co vydělají,
ale to, co chtějí zdanit.
Tak je tomu s hospodářstvím kapitalistických
států. S neoblomnou zákonitostí tam
rostou rozpočtové schodky; zatím co horečně
zbrojí a rostou zisky zbrojařů a jejich bank,
roste vykořisťování pracujících
a zároveň státní dluh, který
působí další zhoršení situace
pracujících.
Druhou světovou válkou se nepodařilo oslabit
Sovětský svaz; naopak. Sovětský svaz
zmohutněl a kolem něho se v nerozbornou, jednou
ideou míru a socialismu nesenou jednotu seskupily nově
vytvořené, zdravé a silně lidově
demokratické státy, spolu s ohromnou říší
Čínskou a s demokratickým Německem.
Kapitalismus pozbyl nesmírně důležitých
politických i hospodářských posic,
zeslábl a vězí ve vážných
hospodářských potížích
každého kapitalistického státu o sobě
i v rozporech mezi kapitalistickými státy navzájem.
Tak před námi stojí dva světy a dva
principy: svět starý, svět kapitalismu, kořistnictví,
násilí, úpadku a války; svět
nový, svět socialismu a komunismu, svět svobody,
rozvoje a míru. Tak se před námi rýsují
dvě cesty lidstva, ovládané dvojí
zákonitostí, tak monumentálně jasně
odhalenou a formulovanou soudruhem Stalinem.
Československo, vedené Komunistickou stranou Československa
a řídící se moudrými směrnicemi
svého prvního dělnického presidenta
Klementa Gottwalda, jde v neotřesitelném společenství
s velikým Sovětským svazem, s Čínou
Mao-Ce-Tunovou a s ostatními lidovými demokraciemi
cestou míru a budování socialismu. O této
naší cestě svědčí i vládní
návrh státního rozpočtu na rok 1953.
Tento návrh vychází z výsledku roku
1952, z plánovaného rozvoje národního
hospodářství v roce 1953 a také z
potřeby upevnit obranyschopnost naší země.
Předpokládá a ukládá v rozpočtovém
zákoně i ve vládních usneseních
k návrhu státního rozpočtu jako přímý
předpoklad a podmínku našeho zdárného
rozvoje další upevnění státních
financí i financí jednotlivých odvětví
národního hospodářství, zesílení
chozrasčotu a kontroly korunou, upevnění
státní, plánovací a finanční
discipliny, řádné plnění plánu
výroby a oběhu zboží a plánu
výstavby, řádnou a pevnou funkci ministerstva
financí a všech jeho orgánů od bank
až po finanční referáty národních
výborů.