Pred nami, pred všetkým naším ľuďom
stojí veľká a čestná úloha
dokončiť s úspechom prvú Gottwaldovu
päťročnicu, položiť pevný základ
nášmu hospodárstvu, prispieť naším
podielom k udržaniu a zaisteniu svetového mieru.
Čerpajúc z nevyčerpateľnej studnice
Sovietskych skúseností, musíme plne využiť
pomoc, ktorá je nám tak štedre poskytovaná
sovietskou vládou a sovietskym ľudom. Vyzbrojení
leninskostalinským učením, dbajúc
rad a pokynov nášho milovaného prezidenta Gottwalda,
posledný rok päťročnice s úspechom
splníme. (Potlesk.)
V mene rozpočtového výboru a všetkých
ostatných výborov odporučujem slávnemu
Národnému shromaždeniu prijať rozpočet
tak, ako bol plénu Národného shromaždenia
predložený. (Dlhotrvajúci potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Dávám
slovo zpravodaji ke státnímu závěrečnému
účtu za rok 1951, posl. Janoušovi.
Zpravodaj posl. Janouš: Soudruzi ministři a
poslanci, paní a pánové!
Rozpočtový výbor ve své schůzi
dne 10. dubna t. r. při projednávání
státního závěrečného
účtu za rok 1951 konstatoval, že závěrka
třetího roku prvé Gottwaldovy pětiletky
skončila daleko větším přebytkem,
než stanovil státní rozpočet. Hospodářské
výsledky roku 1951 navazovaly na příznivé
výsledky dosažené v r. 1949 a 1950, t. j. prvého
a druhého roku Gottwaldovy pětiletky.
Přebytku více než 14 miliard jsme dosáhli
proto, že díky poctivé prácí
statisíců našich pracujících
vzrostl objem průmyslové výroby proti roku
1950 o plných 15 %. Dosáhli jsme tohoto úspěchu
proto, že i v roce 1951 nám všestranně
a nezištně pomáhal náš osvoboditel,
věrný přítel a spojenec, Sovětský
svaz. A dosáhli jsme ho i navzdory škodám,
které nám na poli hospodářském
napáchali příslušníci spikleneckého
centra.
Rozprava o státním závěrečném
účtu proto dnes u nás není rozpravou
o snědeném krámu, jak tomu bylo v období
prvé, kapitalistické republiky. Tehdy i sebeopatrnější
mluvení o státním závěrečném
účtu bylo pro představitele vlády
lžidemokratické kapitalistické republiky nepříjemné
a nebezpečné. Státní závěrky
vždy neúprosně ukazovaly, jak daleko za předpokládanými
rozpočtovými příjmy zůstaly
skutečně dosažené příjmy,
a proti tomu jak skutečně výdaje byly daleko
vyšší, než stanovil rozpočet. V zrcadle
státní závěrky se objevil každý
pracně sdělaný "vyrovnaný"
rozpočet jako rozpočet schodkový, úpadkový.
Jiným ani nemohl být, neboť byl přesným
obrazem onoho společenského řádu,
který jej předkládal, t. j. obrazem zkomírajícího,
ke krachu spějícího kapitalistického
řádu. Státní a jiné veřejné
dluhy rostly systematicky pravidelně každým
rokem a dosahovaly hrozivé výše.
Jak jinak je tomu dnes, kdy se u nás stala hospodářem
dělnická třída a pracující
lid! Únorové vítězství pracujících
nad reakcí v roce 1948 nám vytvořilo předpoklad
k budování socialismu, šťastného
a plného života, což nám finančně
zabezpečují naše státní rozpočty.
Rozpočet roku 1951 jsme nazvali rozpočtem mírového
budování. Závěrka hospodaření
na rozpočet potvrzuje, že jsme se z vytyčené
cesty neuchýlili ani o krok. Tak jak rostla naše výroba,
rostla i péče o člověka, tento největší
a nejcennější statek socialistického
společenského řádu. Daleko lépe
než kdykoliv před tím jsme se starali o hmotné,
zdravotní a kulturní potřeby pracujících.
To nejlépe dokazuje srovnání některých
položek ze státních závěrečných
účtů roku 1951 s rokem 1937. Tak se ukáže
třídní charakter tehdejšího protilidového
hospodaření prvé kapitalistické republiky.
Poučným též bude srovnání
i s r. 1947, t. j. prvním rokem dvouletky.
Tak podle závěrečného účtu
za rok 1937 bylo v rozpočtu ministerstva školství
vydáno 997,005.519 Kčs, t. j. na jednoho obyvatele
asi 66,50 Kčs.
O 10 roků později, po strašné okupaci
a ožebračení země fašistickými
okupanty, po leteckém bombardování nejdůležitějších
průmyslových objektů letci tak zvaných,
"našich spojenců" ze západu, dávala
naše lidově demokratická republika jen v rozpočtové
kapitole ministerstva školství již částku
6.979,957.898 Kčs, t. j. na jednoho obyvatele částku
581,70 Kčs, čili skoro devětkrát více,
než v roce 1937.
V třetím, rozhodujícím roce prvé
Gottwaldovy pětiletky, jsme v rozpočtové
kapitole ministerstva školství vydali již 15
miliard 899,684.016 Kčs, t. j. 1.325 Kčs na jednoho
obyvatele, tedy téměř dvacetkrát více
než v roce 1937. (Potlesk.) K těmto výdajům
bychom ovšem měli připočítat
další stamiliony, které jsme na kulturní
potřeby vydali v kapitole tehdejšího ministerstva
informaci a osvěty.
Soudružky a soudruzi, srovnání péče
o člověka na poli sociálním a zdravotním
dává podobný obraz. Státní
závěrka z roku 1937 říká, že
v kapitole ministerstva zdravotnictví a tělesné
výchovy byl vydán obnos 857,307.029 Kčs,
t. j. 57,15 Kčs na jednoho obyvatele. V té době
bylo statisíce dětí nezaměstnaných
ve stavu těžké podvýživy, takže
tato částka je strašnou obžalobou tehdejšího
panujícího řádu.
Státní závěrka za rok 1951 potvrzuje,
že opět jen v rozpočtové kapitole ministerstva
zdravotnictví jsme vydali 9.892,410.808 Kčs, t.
j. 824,40 Kčs na jednoho obyvatele, tedy 17krát
více než v předmnichovské republice.
(Potlesk.)
V roce 1937 bylo v rozpočtové kapitole ministerstva
sociální péče a v kapitole odpočivné
a zaopatřovací platy vydáno celkem 990,961.872
Kč, t. j. 66,10 Kčs na jednoho obyvatele. Zde si
ovšem musíme připomenout, že roku 1937
přesto, že to byl rok, ve kterém se horečně
zbrojilo a dělaly opevňovací práce,
byla stále statisícová armáda nezaměstnaných.
Jsou tedy v těchto výdajích započítány
i "podpory" pro nezaměstnané.
V roce 1947 jsme v obou těchto kapitolách jen na
sociální účely vydali 11,103.729.000
Kčs, t. j. 925,30 Kčs na jednoho obyvatele, čili
proti roku 1937 zhruba 13krát více. Státní
závěrka roku 1951 zaznamenává v obou
těchto kapitolách pro tytéž účely
výdaje již ve výši 25.931,266.101 Kčs,
t. j. na 1 milion obyvatel 2 miliardy 161 milionů Kčs.
čili 32krát více než v předmnichovské
republice v roce 1937.
K těmto výdajům ve zdravotnictví a
v sociální péčí by bylo třeba
připočítat dalších 43 miliard
303 milionů poskytnutých přímo v rozpočtu
ÚNP. (Nemocenské 15 miliard 610 milionů,
důchodové 27 miliard 693 milionů a mimo to
několik dalších miliard v rozpočtu rodinných
přídavků.) Tak se stará náš
lidově demokratický stát o člověka,
jeho kulturu, zdraví a zabezpečení stáří!
Čísla řečí pravdivou a nesmlouvavou
ukazují, jaký kus cesty jsme za poměrně
krátkou dobu urazili, jali jsme se vzdálili od neutěšených
poměrů pro pracující lid za kapitalistického
panství v prvé republice.
Uvedená čísla jsou také nejpádnější
odpovědí všem dřívějším
vykořisťovatelům, kteří byli
pravou příčinou toho, že nezaměstnaní,
mladí i staří, byli odsouzeni k tomu, aby
spali ve stozích slámy, aby mrzli bez jakékoliv
pomoci, aby umírali hladem i nemocemi, vydáni na
pospas všem přírodním živlům.
Jsou odpovědí i jejich služebníkům
a pomahačům, kteří - sami žijíce
v blahobytu - nechtěli vidět, jak se lidé
živí odpadky, jak strádají a trpí.
Páni a jejich služebnici, kteří proti
dělnické třídě používali
mocenského policejního aparátu, páchali
tak zločiny proti lidskosti a jejich zločiny si
vyžádaly tisíce a tisíce obětí.
Rozpočtový výbor hodnotil překročení
výdajů u rozpočtové kapitoly ministerstva
práce a sociální péče, ministerstva
zdravotnictví a ministerstva vnitra, kde došlo k překročeni
výdajů z titulu větších sociálních
nákladů jako další prodloužení
péče o člověka. Proto tato překročeni
schválil.
K překročeni výdajů, ke kterému
došlo u některých jiných rozpočtových
kapitol, není třeba dodatečného souhlasu
Národního shromáždění,
poněvadž byly současně vyrovnány
vyššími příjmy v těchto
kapitolách dosaženými. Rovněž výdaje
u kapitol během roku nově vytvořených
nevyžadují dodatečného schválení.
U státního dluhu došlo k dalšímu
sjednocování státního dluhu. Nedošlo
k žádným novým úvěrovým
operacím, podobně jako v roce 1949 a 1950. Podle
zákona č. 144/49 Sb. byly přebírány
neemisní dluhy bývalých svazků lidosprávy,
t. j. zemí, okresů, měst a obcí. Během
roku jich bylo převzato za 3.500 mil. Kčs a přesto
se státní dluh zvýšil jen o 678 mil.
Kčs. To tedy znamená, že jsme během
roku splatili 2.919 mil. Kčs na zmenšení státního
dluhu. Zahraniční dluh jsme snížili
o 1 868,100 000 Kčs.
Také došlo k dalšímu zjednodušení
ve struktuře státního dluhu. Úrokováni
vnitřního dluhu a podle zákona č.
168/49 Sb. provedená konverse si vyžádaly vyššího
nákladu proti rozpočtu v částce 11,575.656
Kčs. Toto překročení rozpočtový
výbor rovněž schválil.
Překročení výdajů ve prospěch
Fondu znárodněného hospodářství
je jiného rázu. I ono tím, že slouží
k rozvoji našeho hospodářství, slouží
sice k zlepšení péče o člověka,
ale nepřímo toto značné překročení
výdajů v celku bylo velkou pákou rozvoje,
ale má i své zápory. Jedním z hlavních
záporů byl ten, že pracovníci jednotlivých
podniků ztratili zájem o to, aby vlastními
silami dostali svůj podnik na patřičnou výši
a spoléhali se na to, že Fond znárodněného
hospodářství jim vždy a za jakékoli
situace pomůže Rozpočtový výbor
proto vítá přímé napojení
podniků na rozpočet a zrušení Fondu
znárodněného hospodářství.
Rozpočtový výbor věnoval pozornost
i vývoji výdajů a příjmů
uskutečňovaných národními výbory
všech stupňů. I když je na prvý
pohled patrný zřejmě veliký pokrok
v práci národních výborů, nemůžeme
být ani zde plně spokojeni. A ku podivu nejsou vždy
největší slabiny u MNV, často jsou větší
u ONV. Je přirozeně, že nelze mechanicky srovnávat
ani jednotlivé okresy, ba ani kraje, je v nich potřebí
vždy vidět uskutečňované úkoly
- přece však jsou některé zkušenosti
poučné. Tak průměr předpokládaných
příjmů je v českých krajích
u MNV dán 90,1 %. Je-li tento průměr u MNV
v Pražském kraji plněn jen na 89 %, pak je
potřeba věnovat práci finančních
referátů MNV v Pražském kraji zvýšenou
pozornost. Nejnižší průměr v českých
krajích u MNV je v kraji Libereckém a nejvyšší
v kraji Jihlavském.
Celkově splnily plán příjmů
jak KNV, tak i ONV a MNV v průměru v českých
krajích na 108 %, ve slovenských krajích
pak na 97 %, t. j. celostátně na 106 %.
Výdaje byly v porovnáni s tvorbou příjmů
plněny u některých MNV přímo
údernicky. Průměr plnění výdajů
je u MNV v českých krajích 120,6 %. Vysoko
nad průměr jsou MNV v kraji Gottwaldovském
a v kraji Ostravském. Na Slovensku je průměr
čerpání výdajů u MNV na 99
% a nad průměr jsou MNV v kraji Nitranském.
Celkový průměr výdajů krajských,
okresních a místních národních
výborů je jak v českých, tak i v slovenských
krajích stejný, t. j. 1180.
Jistě, že jak u příjmů, tak i
výdajů je procento plnění ovlivněno
nesprávným odhadem příjmů i
výdajů, a to všech národních
výborů a ve všech krajích. Nebylo by
možné, aby při správném plánování
splnil KNV v Českých Budějovicích
příjmy na 548 %, KNV Karlovy vary a Ústi
nad Labem přes 400 % a KNV Žilina dokonce na 993 %,
Bratislava na 748 % a Košice na 521 %.
Překračování výdajů
je mnohdy ovlivněno i postupem centrálních
úřadů, které hlavně koncem
roku přelévají bezplánovitě
velké částky k disposici krajům, aniž
se v krajích jeví potřeba finančních
prostředků pro účely, na které
jsou peníze poukazovány.
Tak ku příkladu ministerstvo zemědělství
v listopadu 1951 poukázalo KNV v českých
krajích 7,744.500 Kčs na odměny účetním
poradcům. KNV Pardubice vrátil poukázanou
částku s tím, že vystačí
s vlastními prostředky. Dále přikázalo
152 mil. na adaptace družstevních stáji. KNV
v Brně z částky 20,3 mil. spotřeboval
jen 11 mil. pověřenectvo stavebního průmyslu
dalo k disposici KNV 28,05 mil. na opravu mostů a silnic
a KNV z toho spotřebovaly jen 17,39 mil. Ministerstvo stavebního
průmyslu přikázalo ještě v lednu
1952 KNV Pardubice 3,357.000 Kčs a Liberci 2,535.000 Kčs.
Těchto úvěrů nebylo vůbec použito
ba KNV Pardubice měl z úvěrů dříve
poskytnutých jestě 1,637.759 Kčs.
Soudružky a soudruzi, pani a pánové, jedním
z dědictví minulosti jsou i daňové
nedoplatky. Jejich výše vcelku poklesla, a to na 78,3
% v porovnání se stavem na počátku
roku. Jistě na tom má svůj podíl i
zlepšená práce finančních referátů,
ale přesto není vše v pořádku.
Tak zaostalo placení všeobecné daně
u zemědělců, a to vinou, neplatičů-kulaků.
I do práce finančních referátů
je potřebí vnést víc politické
a třídní hledisko. Nedoplatky zde tvoří
60,62 % předpisu. U všeobecné daně placené
živnostníky je stav lepši a nedoplatky zde tvoří
10,04 % předpisu. I někteří pracovnici
socialistického sektoru nechápali dobře svou
povinnost vůči celku a připustili, že
nedoplatky u zvláštní daně výdělkové,
placené socialistickým sektorem, vzrostly více
než dvojnásobně proti počátečnímu
stavu na začátku roku.
Naproti tomu značně poklesl nedoplatek na dani všeobecné,
placené socialistickým sektorem, a to v celostátním
měřítku. Nedoplatky této daně
poklesly téměř o plné dvě třetiny.
V poměru k předpisu činí nedoplatky
2,67 %.
Nedoplatek na dani ze mzdy činí v poměru
k předpisu sice jen 3,03 %, ale zůstatek nedoplatků
v porovnání s rokem 1950 stoupl o plných
8 %.
Celkově v porovnání s rozpočtovým
preliminářem převyšovaly skutečně
dosažené příjmy rozpočtový
předpoklad zhruba o 31 %. Skutečné výdaje
byly oproti rozpočtovému prelimináři
rovněž vyšší, a to zhruba o 23 %.
Uvedl jsem, soudruzi a soudružky, některé příznivé
i nepříznivé příklady, které
ovlivňovaly jak tvorbu příjmů, tak
i výdajů.
Přejdu nyní k celkovému výsledku hospodaření.
Čistý přebytek hospodaření
na rozpočet v roce 1951 činí částku
14.265,796.062 Kčs. Převážná
část přebytku má býti použita
k financování převisu investic, uskutečněných
v roce 1952, a ku splacení vnitřního státního
dluhu. Rozpočtový výbor toto použití
přebytku podle vládního návrhu schválil.
Rozpočtový výbor také provedl rozbor
jednotlivých položek příjmů,
hlavně těch, které podstatně přispěly
k vytvoření přebytku v hospodařeni.
Na prvém místě stojí výnos
všeobecné daně. V důsledku zvýšené
kupní síly obyvatelstva vynesla více, než
bylo plánováno. Na druhém místě
stojí zvláštní daň výdělková,
placená socialistickým sektorem - i když, jak
jsem právě uvedl, právě u ní
stouply nedoplatky - a vyšší výnos zde
činí 7.296,535.000 Kčs. Dosáhlo se
ho proto, že komunální podniky doplatily daň
za léta 1949 a 1950 a dále proto, že byl proveden
odvod daňových reserv sektorem spotřebních
družstev a konečně tím, že některé
národní podniky dosáhly větší
akumulace, než byla plánována.
O růstu mezd a platů, o stoupajícím
počtu pracovníku v naší znárodněné
výrobě, ale také o nepořádcích
v mzdové a platové politice svědči
větši výnos daně ze mzdy. Byl vyšší
o 3.707,000.000 Kčs, zatím co výnos všech
ostatních přímých daní byl
vyšší jen o 1.322 mil. Kčs.
Z ostatních vyšších výnosu je potřeba
jmenovat odvod zařízení státní
správy, který byl vyšší o 1.060
mil. Kčs. dále i výnos cel o 313 mil. Kčs.
To svědčí o rozmachu zahraničního
obchodu v podobě stoupajícího dovozu.
Soudružky a soudruzi, paní a pánové!
Odečteme-li přebytek, který předpokládal
rozpočet na rok 1951, pak v porovnání s příjmy
činí přebytek 8 a půl procenta. Je
to dobrý výsledek, potvrzující nejen
lepši plánováni, ale i lepši hospodaření
s finančními prostředky. Celkově činil
přebytek 31 % předpokládaných příjmů,
jak jsem uvedl již prve.
Rozpočtový výbor se také v podrobnostech
zabýval výdaji uskutečněnými
ve vlastní státní správě. Přesto,
že výdaje převýšili preliminář
o 23 %, nebyly výdaje na investice uskutečněny
plné výši, nýbrž jen na 92 %. Je
to sice nejvyšší plnění dosažené
od roku 1945 a zásluhu na tom má bezesporu zlepšená
práce stavebního sektoru, ale byli bychom raději,
kdyby výdaje u investic byly splněny na plných
100 %. Zde nás tato úspora nemůže těšit.
Jinak je tomu u těchto položek:
Výdaje na věcné potřeby byly uskutečněny
na 9ž %, na nářadí a přístroje
na 88 %, na stroje a zařízení na 75 % a na
nákup motorových vozidel na 67 %. Všechny tyto
položky byly dotčeny vládním usnesením
o úsporách. Vládni usnesení byla u
některých položek přímo čarovným
proutkem na jejich snížení. Byl snížen
i stav pracovníků v administrativě. Takovéto
úspory nás těší a proto rozpočtový
výbor s díkem kvitoval tato usnesení vlády,
a to ve všech směrech.
Rozbor výdajových položek některých
rozpočtových kapitol ukázal, že ne vždy
byly výdaje i příjmy řádně
plánovány. Někteří rozpočtoví
pracovníci vědomě podhodnotili výdaje
i výnosy u těch položek, kde potom za pomoci
vyšších příjmů, t. j. příjmů
souvztažných, mohli překročit plánované
výdaje. Tím si nejen usnadňovali situaci,
ale to jim umožnilo provádět různé
nákupy a nehospodařit s každou korunou, s každým
haléřem, jak bylo jejich prvou a základní
povinností. Jinde zase si vědomě ponechali
v rozpočtu položky tak zvaně vatové,
a tak jsou některé rozpočtové kapitoly,
kde čerpáni na výdaje dosáhlo 60 %,
ale někde také jen 30 % proti rozpočtovým
předpokladům. Proto nižší čerpání,
než povoluje rozpočet, nemusí být a
není vždy výrazem dobrého hospodaření,
ale i výrazem něčeho jiného.