Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
Účel zákona je umožnit a zajistit v
rámci státního plánu rozvoje národního
hospodářství stálé zlepšování
bytových podmínek pracujících a finančně
zajistit bytovou výstavbu a řádné
hospodaření s bytovým majetkem. V souladu
s potřebami budování socialistického
hospodářství zajišťuje stát
výstavbu vhodných a zdravých bytů
pro pracující. Stát též podporuje
individuální výstavbu rodinných domků
pro vlastní bydlení pracujících.
Bytovým majetkem podle tohoto zákona jsou nemovitosti
sloužící výhradně nebo převážně
bytovým účelům, jakož i jejich
součásti a příslušenství.
(1) Bytovou výstavbu ve svých obvodech organisují
národní výbory.
(2) Bytovou výstavbu provádějí socialistické
právnické osoby, zejména národní
podniky a podniky místního průmyslu a komunálního
hospodářství, pro ubytování
svých zaměstnanců; národní
výbory pak a bytová družstva také pro
ubytování ostatních pracujících.
Bytovou výstavbu mohou provádět též
ústřední úřady a jiné
orgány státní správy.
(3) Výstavbu rodinných domků pro vlastní
bydlení mohou provádět též jednotlivci;
při výstavbě těchto domků poskytuje
stát pracujícím pomoc.
(1) Správci národního bytového majetku,
jakož i vlastníci (poživatelé) ostatního
bytového majetku jsou povinni hospodařit s ním
s péčí řádného hospodáře,
zejména včas zajišťovat a provádět
generální a běžné opravy.
(2) Pokud není stanoveno jinak, hospodaří
socialistické právnické osoby a státní
orgány s národním bytovým majetkem
podle předpisů, které pro ně platí
při hospodaření s ostatním národním
majetkem.
(1) Jednotliví ministři a vedoucí ústředních
úřadů odpovídají v oboru své
působnosti za bytovou výstavbu a za hospodaření
s národním bytovým majetkem.
(2) Ministr místního hospodářství
a národní výbory odpovídají
za bytovou výstavbu a za hospodaření s bytovým
majetkem, který patří k bytovému hospodářství
národních výborů.
(3) Ministr místního hospodářství
a národní výbory odpovídají
dále za dozor na bytovou výstavbu socialistických
právnických osob, jejichž majetek není
ve státním vlastnictví, a na výstavbu
bytového majetku osobního, jakož i za dozor
na hospodaření s ním a na hospodaření
s bytovým majetkem soukromým; dále odpovídají
za dozor při zajišťování a provádění
běžných a generálních oprav u
veškerého bytového majetku.
(1) K bytovému hospodářství národního
výboru patří bytový majetek, který
byl podle předpisů o tom platných svěřen
národnímu výboru nebo jím převzat
do správy.
(2) Národní výbory zruší bytové
komunální podniky a převezmou správu
jejich bytového majetku. Rovněž převezmou
správu bytového majetku dosavadních bytových
hospodářství komunálních podniků.
Pokud práva a závazky zrušených podniků
nepřevedou souhrnně na jiný subjekt, provedou
likvidaci těchto podniků, řídíce
se směrnicemi ministerstva místního hospodářství
vydanými v dohodě s ministerstvem financí.
(1) Vláda stanoví, za kterých podmínek
v městech a obcích městského typu
místní národní výbor zřídí
pro řízení svého bytového hospodářství
místní bytovou správu. Ke zřízení
místní bytové správy je třeba
souhlasu krajského národního výboru.
(2) V ostatních případech spravují
národní výbory bytový majetek, patřící
k jejich bytovému hospodářství, v
rámci svého ostatního hospodářství.
(1) Úkolem místní bytové správy
je pečovat za široké účasti pracujících,
aby bytový majetek sloužil co nejlépe svému
společenskému poslání.
(2) Místní bytová správa řídí
bytové hospodářství národního
výboru a zároveň vykonává dozor
nad ostatním bytovým majetkem v obci, pečujíc
při tom o provádění jeho běžných
a generálních oprav.
(1) K výkonu správy zajišťování
běžných a generálních oprav a
stavebních úprav bytového majetku zřizuje
si místní bytová správa pro skupiny
domů domovní správy.
(2) Zřizování domovních správ
přísluší místní bytové
správě pro bytový majetek, jehož správa
a udržování náleží do působnosti
národních výborů.
(3) Socialistické právnické osoby, po případě
úřady a orgány státní správy
mohou zřizovat domovní správy pro bytový
majetek, který spravují; mohou též výkonem
správy tohoto majetku pověřit ve vzájemné
dohodě místní bytovou správu podle
směrnic, které vydá ministerstvo místního
hospodářství v dohodě s ministerstvem
financí a zúčastněnými ministerstvy.
(1) Ve městech, kde práce na generálních
i běžných opravách a jiných technických
službách pro bytové hospodářství
dosahují značných rozměrů a
nákladů, může ministr místního
hospodářství v dohodě s ministrem
financí začlenit jako technické složky
bytového hospodářství do soustavy
bytových správ a jim podřídit podniky
komunálního hospodářství, po
případě rozpočtové organisace
národního výboru, sloužící
převážně potřebám bytového
hospodářství.
(2) U větších domovních správ
může místní bytová správa
zavést službu pohotovostních údržbářů
k rychlému odstraňování drobných
poškození bytového majetku.
K zajištění kontroly a pomoci širokých
mas občanstva při plnění úkolů
bytových a domovních správ budou při
domovních správách vytvořeny občanské
komise (komise pro údržbu, komise hospodářsko-finanční,
komise osvětová a pod.).
(1) Podle potřeby může okresní národní
výbor zřídit se souhlasem krajského
národního výboru okresní bytovou správu.
(2) Krajský národní výbor zřídí
krajskou bytovou správu.
(1) Vláda upraví podrobnosti o právním
postavení, organisaci a úkolech bytových
a domovních správ.
(2) Vláda také
1. blíže vymezí pojem bytového majetku
a stanoví, který bytový majetek nebo v jakém
rozsahu je určitý bytový majetek vyňat
z působnosti tohoto zákona;
2. učiní opatření, podle něhož
by byl umožněn postupný převod domovnických
prací v domech na stálé zaměstnance
domovních správ, a určí povinnosti
nájemníků, pokud jde o správu domu
nebo o provádění drobných oprav v
bytech;
3. vydá předpisy o způsobu ochrany obytných domů při obraně vlasti;
4. určí, jaká opatření lze
učinit, jestliže stavebníci nepokračují
řádně v bytové výstavbě
nebo obnově;
5. stanoví, za jakých podmínek lze zrušovat
bytová sdružení a převádět
jejich bytový majetek na stát nebo na některé
okresní bytové družstvo se současnou
úpravou právních poměrů vyplývajících
z členství ve zrušeném sdružení.
(3) Národní výbory mohou vydávat všeobecně
závazné předpisy, jimiž se upravuje
občanské soužití obyvatelů v
obytných domech (domovní řády) a povinnost
čištění chodníků, podle
směrnic ministra místního hospodářství.
Hospodaření s národním bytovým
majetkem a jeho výstavba se financují, pokud není
stanoveno jinak, podle předpisů, podle nichž
je financována socialistická právnická
osoba nebo státní orgán, které spravují
bytový majetek nebo provádějí bytovou
výstavbu.
Bytová družstva hradí náklady na hospodaření
se svým bytovým majetkem, na jeho výstavbu
a na generální opravy zásadně z vlastních
prostředků. Na bytovou výstavbu a generální
opravy může jim být poskytnut dlouhodobý
úvěr.
Jednotlivci hradí náklady na stavbu a opravy svých
rodinných domků zásadně z vlastních
prostředků. K úhradě nákladů
na stavbu rodinných domků může jim být
poskytnut dlouhodobý úvěr.
(1) Hospodaření s bytovým majetkem národním,
který spravují domovní správy, financuje
se podle § 5 zákona č. 83/1952 Sb., o rozpočtech
národních výborů. Podrobnosti upraví
vláda.
(2) Vláda upraví také hospodaření
s jiným bytovým majetkem než národním,
který spravují domovní správy; při
tom může stanovit, že soukromí vlastníci,
kteří užívají vlastního
bytového majetku spravovaného domovní správou
jako národním správcem, jsou povinni přispívat,
pokud nestačí jeho výnos, na úhradu
provedených oprav a jiných nákladů
skutečně vynaložených na tento majetek
národní správou, a to až do výše,
jež odpovídá v místě obvyklému
nájemnému z objektů jimi užívaných.
(1) Náklady na běžné a generální
opravy a na stavební údržbu bytového
majetku v soukromém vlastnictví hradí vlastník
(poživatel) zásadně z vlastních prostředků.
(2) U soukromého bytového majetku, jehož vlastníci
jsou podle zákona č. 80/1952 Sb., o domovní
dani, povinni odvádět nájemné peněžnímu
ústavu, hradí se náklad na běžné
a generální opravy a na stavební úpravy
též z částek, které převedou
peněžní ústavy ze zvláštního
účtu nájemného na účet
oprav.
Vláda
1. stanoví podmínky pro poskytování
dlouhodobých úvěrů bytovým
družstvům (§ 15) a jednotlivcům na osobní
bytový majetek (§ 16);
2. stanoví, že může být poskytnuta
podpora bytovým družstvům na úhradu
provozních nákladů a jednotlivcům
na úhradu nákladů spojených se stavbou
rodinných domků, jakož i podmínky těchto
podpor;
3. upraví právní poměry mezi národními
podniky a vlastníky rodinných domků, jejichž
výstavba nebo obnova byla financována Fondem bytového
hospodářství;
4. stanoví, jaké penále mohou požadovat
subjekty socialistického sektoru jako pronajimatelé
bytového majetku za dlužné nájemné,
jež se stalo splatným po účinnosti tohoto
zákona.
(1) Fond bytového hospodářství (dále
jen "Fond") se zrušuje.
(2) Dnem zrušení Fondu přecházejí
na stát práva a závazky podle zákona
č. 41/1947 Sb., o státní podpoře na
obytné stavby, a podle zákona č. 86/1946
Sb., o stavební obnově, ve znění předpisů
tyto zákony měnících a doplňujících,
jakož i podle § 19 nařízení sboru
pověřenců č. 128/1945 Sb. n. SNR,
o výstavbě měst a obcí na Slovensku.
Týmž dnem přechází na stát
rovněž právo na úhradu z důvodů
podpor poskytnutých na bytovou výstavbu před
r. 1945.
(3) Vláda upraví vypořádání
ostatních práv a závazků Fondu, jakož
i vypořádání ostatních právních
poměrů, jež vyplynou z jeho zrušení.
(4) Likvidační přebytky Fondu se odvedou
do státního rozpočtu.
Vláda stanoví,
1. které podpory poskytnuté na bytovou výstavbu
a obnovu a v jakém rozsahu se zrušují, jakož
i které náhrady, za jakých podmínek,
v jakém rozsahu a jakým způsobem budou vybírány
od vlastníků domů vystavěných
s podporou státu;
2. za jakých podmínek a v jakém rozsahu lze
ještě poskytnout podporu na bytovou obnovu.
Příslušné částky záloh
poskytnutých na obnovu rodinných domků a
zemědělských usedlostí na Slovensku
z veřejných prostředků považují
se za podpory poskytnuté podle zákona č.
86 1946 Sb. ve znění předpisů jej
měnících a doplňujících
a podle § 19 nařízení sboru pověřenců
č. 128/1945 Sb. n. SNR.
Zrušují se předpisy, které odporují
tomuto zákonu, zejména zákon č. 110/1950
Sb., o organisaci bytového majetku a o Fondu bytového
hospodářství.
Opatření učiněná před
počátkem účinnosti tohoto zákona
ve shodě s ním považují se za učiněná
podle tohoto zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej ministr místního
hospodářství a ministr financí v dohodě
se zúčastněnými členy vlády.