Kulturní velikost a mravní převaha naší
lidové demokracie je v tom, že navždycky odstranila
všecko nekulturní barbarství, kterým
otravoval kapitalistický řád život našeho
lidu. I umění a věda musí sloužit
neustálému zvyšování životní
úrovně pracujících. Už naši
buditelé věděli, jak obrovský význam
může mít pro život českého
a slovenského člověka dobrá kniha
a opravdu hodnotné umění. Vzpomeňme
za všecky ostatní příklady aspoň
na dva nebo tři vynikající vlastence z počátku
našeho národního obrození! Kolik buditelských
knížek roznesl po českých krajích
ušlechtilý Páter Stanislav Vydra, jak o něm
vypravuje Al. Jirásek v "F. L. Věkovi"!
Kolik krásných a živých knih se rozletělo
na posilu srdcí do všech končin z "České
expedice" Krameriovy! A jak jedinečně záslužné
poslání konal po vlastech českých
svým nepřekonatelným loutkovým divadlem
lidový umělec Matěj Kopecký! Tito
mistři české kultury už tehdy věděli,
že lidu se má dávat jenom nejlepší
umění a nejpokrokovější základy
poznání. Znovu na ně vděčně
myslíme zvláště letos, na sklonku jubilejního
roku Josefa Dobrovského, "patriarchy" našeho
obrození a znamenitého učitele i v otázkách
lidové osvěty a národní vzdělanosti.
Oni vytvořili tradice, po kterých jsme šli
a jdeme od raně obrozeneckých červánků
až k Juliu Fučíkovi a Zdeňkovi Nejedlému,
Klementu Gottwaldovi a Antonínu Zápotockému.
Z jejich ducha a podle jejich příkladu je vypracován
také vládní návrh zákona o
právu autorském. Předloha podává
přímo vzornou ukázku, jak nově a všestranně
se chápe i sám pojem autorského práva.
Ani zdaleka se v něm už nemyslí jenom na autora
a nakladatele, jak tomu bylo ve starých buržoasních
zákonech. V celém návrhu zákona je
pojato autorské právo tak, aby se "na výsledcích
tvůrčí činnosti autorů mohly
podílet" zároveň i "nejširší
masy pracujícího lidu". Zákon zajišťuje
dokonale a promyšleně osobní i majetková
práva autorů děl literárních,
vědeckých a uměleckých. Zdůrazňuji:
Netýká se jenom literatury a vědeckých
spisů, ale pamatuje na všechny obory uměleckého
tvoření. Umožňuje a vytváří
takové podmínky, které podněcují
ideovou, uměleckou a vědeckou činnost, sloužící
zájmům lidu a jeho kulturnímu růstu.
Navržený text zákona i připojená
důvodová zpráva podrobně vypočítávají
a objasňují nejrůznější
myslitelné okolnosti z oblasti autorského práva.
Neocenitelným vodítkem v přípravných
pracích a úvahách o návrhu byly zkušenosti
autorského práva sovětského a obdobných
zákonů v zemích lidových demokracií,
v Rumunsku, Bulharsku a Polsku. Zejména Sovětský
svaz a jeho zákonodárství, nejpokrokovější,
nejlidovější a nejlidštější
na celém světě, staly se také při
návrhu tohoto zákona nevyčerpatelnou studnicí
nabádavých podnětů a hlubokého
poznání.
Návrh zákona chrání zájmy československých
tvůrčích pracovníků také
s širokého hlediska mezinárodního. Protože
naše republika je členkou Bernské konvence,
správně byla vyřešena v návrhu
zákona otázka rozsahu ochrany autorského
práva ještě i 50 let po smrti autorově.
Tato poměrně dlouhá doba ochrany nám
zajišťuje nesporně veliké výhody
i v poměru k zahraničí, máme-li na
mysli umělecká díla našich nejpřednějších
skladatelů a spisovatelů, populárních
i v cizině. Patří k nim na př. Josef
Suk, Oskar Nedbal, Alois Jirásek, Jaroslav Hašek,
Karel Čapek.
Novinkou v navrhovaném zákoně jsou kapitoly
o autorských organisacích a kulturních fondech,
které se stanou mocnou oporou a vzpruhou umělecké
i vědecké tvořivosti. Radostně vítáme
ustanovení § 82, podle kterého může
vláda prohlásit nařízením za
kulturní majetek národa volné dílo
autorů dávno zesnulých, jestliže takové
dílo "svou zvlášť vynikající
úrovní a svým mimořádným
významem trvale obohatilo národní kulturu"
a zasluhuje proto zvláštní ochrany i úcty.
Důrazně je třeba upozornit na celou šestou
část navrhovaného zákona, kde se mluví
o "právech příbuzných právu
autorskému". Můžeme být jistě
hrdi nato, že jsme jednou z prvních zemí na
světě, kde se v přesném znění
zákona zajišťují také práva
výkonných umělců, stejně jako
ochrana práv podniků pro výrobu snímků
a podniků pro šíření děl
rozhlasem a televisí.
Tato i všechna ostatní navrhovaná ustanovení
dokazují, že zákonem o autorském právu
se u nás ještě prohloubí a posílí
socialistická zákonitost na poli kulturní
tvorby. Posuzujeme-li předlohu jako celek, vidíme
v ní znamenité státnické dílo.
Je koncipována na základě přebohatých
zkušeností a rozsáhlých odborných
znalostí. Otvírá před našimi
tvůrčími pracovníky, spisovateli,
umělci, vědci i výkonnými vědci
nejradostnější perspektivy do budoucnosti.
Zbavuje je existenčních starostí. Zaručuje
jim tak krásné podmínky pro tvůrčí
práci, o jaké se jim za vlády kapitalismu
sotva kdy snilo. Dává jim možnost, aby rozvinuli
všecky své síly a plamenné nadšení
ve prospěch našeho lidu. Nuže, nechť se
směle rozletí podle vzoru svých sovětských
soudruhů k nejvyšším vrcholům lidského
myšlení a tvoření, na křídlech
umění a vědy k výstavbě socialismu
v naší vlasti a do boje za trvalý světový
mír!
Výbory ústavně-právní a kulturní
projednaly podrobně vládní návrh zákona
o autorském právu na svých schůzích
ve dnech14., 15. a 22. prosince t. r. Společně doporučují
v textu předlohy několik drobných změn,
jak jsou obsaženy v tisku 738.
Připomínám, že provedením nového
zákona o právu autorském nevzniknou státní
pokladně žádné zvláštní
nové náklady a ani státní administrativa
a soudnictví nebudou jím nijak nově zatíženy.
Soudružky a soudruzi, máte svým hlasováním
rozhodnout o vládním návrhu zákona,
který vyjadřuje nejkrásnější
představy všeho našeho lidu o poslání
kulturních tvůrčích pracovníků
v naší lidové demokracii. Zákona, který
se stává obzvláště významným
a důležitým po nedávném usnesení
Ústředního výboru Komunistické
strany Československa na základě referátu
I. tajemníka KSČ s. Antonína Novotného
o kulturních otázkách. Tento zákon
pomůže jedinečně ke kulturnímu
růstu všech našich pracujících,
sdružených v Národní frontě Čechů
a Slováků. Jménem ústavně-právního
a kulturního výboru vás proto prosím,
abyste přijali navrhovaný zákon beze změny.
(Potlesk.)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
přistoupíme proto k hlasování.
Protože není pozměňovacích návrhů,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
najednou podle zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění
výborové zprávy, nechť zvedne ruku!
(Děje se.) Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona o právu autorském (autorský
zákon). (Potlesk.)
Tím je vyřízen první bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
druhého bodu schváleného pořadu, kterým
je
2. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona, kterým
se mění a doplňují některá
ustanovení trestního práva správního
(tisk 732).
Zpravodajem je poslanec dr Vácha, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Vácha: Slavné Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi!
Národní výbory, tyto naše orgány
lidové státní moci a správy a základ
našeho lidově demokratického státního
zřízení, byly již od počátku
své existence v roce 1945 pověřovány
vedle řady jiných úkolů také
určitou trestní pravomocí. Bylo to zcela
přirozené, poněvadž lidově demokratická
republika našla v nich nejlepší a tehdy jediný
nástroj k provádění těch dalekosáhlých
a velkých změn, kterých bylo zapotřebí
k tomu, abychom mohli vytvářet plánované
socialistické hospodářství a postupně
přetvářet celý společenský
řád. Národní výbory v tomto
období úspěšně splnily svůj
úkol očisty národa od kolaborantů
a přisluhovačů německých fašistů,
zavedly svojí autoritou pořádek do zásobování
obyvatelstva a staly se skutečným ochráncem
celého našeho lidově demokratického
zřízení. Když jsme potom v roce1950
přikročili ke kodifikaci celého práva
přestupkového a vydali nový trestní
zákon správní a trestní řád
správní, byla národním výborům
svěřena vskutku rozsáhlá pravomoc
ve věcech trestních.
Podle této zákonné úpravy národní
výbory byly výlučně oprávněny
stíhati a trestati celou širokou paletu trestních
skutkových podstat, obsažených v trestním
zákoně správním. Šlo vesměs
o činy, které záležely v porušení
povinností ukládaných občanům
v obecném zájmu, povinností, jejichž
řádné plnění úzce souviselo
s potřebami státní správy. Aby národní
výbory byly s to tento velký úkol splnit,
byly vybaveny pravomocí ukládat poměrně
velmi těžké tresty, a to nejen vysoké
pokuty, nýbrž i tresty na svobodě do 6 měsíců,
případně podle § 12 trest. zákona
správního osobám lidově demokratickému
zřízení nepřátelským
až do 2 let. Tresty tedy, které byly nezřídka
těžší než tresty stanovené
trestním zákonem soudním na některé
trestní činy, souzené lidovými soudy.
Avšak již tehdy důvodová zpráva
uvedla, že nelze předvídat, jaké nové
úkoly naší lidové správě
napadnou a zda nový trestní zákon bude vždy
dostatečnou pomůckou k jejich plnění.
Měl býti jen východiskem a základnou,
která se bude přizpůsobovat dalším
etapám naší cesty k socialismu.
Vcelku lze dnes říci, že naše národní
výbory i tento velký úkol úspěšně
zvládly, že používaly svěřené
jim trestní pravomoci úměrně a v zájmu
výstavby lidově demokratického zřízení.
Ovšem úkoly, které tím byly národním
výborům uloženy, byly příliš
rozsáhlé, než aby je alespoň částečně
nezaváděly s cesty plnění těch
povinností, které jim lidově demokratické
zřízení jako základním orgánům
státní moci a správy přednostně
ukládá. Chceme totiž, aby se tyto naše
lidové orgány staly v prvé řadě
vychovateli a organisátory širokých mas našeho
lidu při výstavbě socialistického
hospodářství, aby na rozdíl proti
správě kapitalistických států
nezřizovaly a nedekretovaly pouze občanům
jejich povinnosti, nýbrž aby dovedly každého
občana přesvědčit, že plnění
zákonů a nařízení, usnesení
strany a vlády a směrnic ústředních
úřadů je v zájmu budování
socialismu v naší vlasti a tím také
v jeho zájmu vlastním. Aby tak každý
občan bez donucovacího nátlaku spontánně
a rád plnil své povinnosti, aby iniciativně
přicházel se zlepšovacími návrhy
a pomáhal tak naši práci zrychlovat.
Národní výbor má býti tedy
ještě více než dosud, i v rámci
své trestní pravomoci, především
zkušeným vychovatelem a přesvědčovatelem.
Nedostatky této masově politické práce
našich národních výborů, které
byly kritisovány na posledním zasedání
ÚV KSČ předsedou vlády s. Širokým,
nedají se přirozeně přičísti
pouze zaneprázdnění národních
výborů trestní přestupkovou agendou.
Avšak dnes, kdy máme již vybudovány lidové
soudy, je možno v tomto směru národním
výborům ulehčit jejich práci a největší
část trestní agendy vykonávané
dosud národními výbory přesunout zpět
na lidové soudy. To je vlastní smysl a účel
projednávané osnovy zákona, kterým
se mění a doplňují některá
ustanovení trestního práva správního.
Novela vychází z předpokladu, že úkoly,
které naše národní výbory mají
i nadále uskutečňovat, vyžadují,
aby národní výbory jako dosud mohly neposlušného
nebo nepoctivého občana trestně stíhat.
(Předsednictví převzala místopředsedkyně
Hodinová-Spurná.) V důsledku toho zůstává
jim i nadále umožněno vynucovat svá
rozhodnutí a opatření, trestat celou škálu
trestních skutkových podstat podchycených
v trestním zákoně správním.
Avšak národní výbory uzákoněním
této novely budou moci ukládat pouze tresty lehčí,
tresty, které mají míti spíše
úkol občana důrazně upozornit a přesvědčit,
že se nechoval správně. V důsledku toho
nebudou moci národní výbory ukládati
nadále tresty na svobodě, které mají
přece jen více charakter represivní, nýbrž
na místo nich jako trest hlavní budou moci ukládat
trest nápravného opatření do 3 měsíců,
veřejné pokárání nebo pokutu
do 3000 Kčs. Jako vedlejší tresty pak zákaz
činnosti, propadnutí věci a uveřejnění
nálezu. Neznamená to ovšem, že by občan
za spáchaný delikt nemohl být postižen
tvrději. Naopak. Dojde-li národní výbor
k přesvědčení, že povaha trestného
činu je taková, že by nestačila ke spravedlivému
potrestání výměra trestu, kterou může
uložit národní výbor, postoupí
celý případ prokurátorovi, který,
dojde-li k stejnému názoru, zažaluje trestný
čin u soudu. Ten může potom vyměřit
plnou sazbu trestu na svobodě podle trestního zákona
správního. Jak je vidět, autorita národních
výborů tímto opatřením nijak
neutrpí.
Novela dále obsahuje v oddílu čtvrtém
ustanovení, upřesňující trest
nápravného opatření, které
bylo již dříve používáno
jako vedlejší trest v trestním řízení
soudním. Nyní se stalo pro obor trestního
práva správního hlavním trestem, majícím
sice citelně postihnouti provinivšího se občana
zhoršením jeho pracovních podmínek na
určitou dobu či snížením jeho
odměny za práci, avšak bez difamujícího
charakteru, doprovázejícího vždy trest
na svobodě. Výchovný účel tohoto
trestu je tím podtržen.
Tím, že novela přenáší velkou
část přestupkové agendy na lidové
soudy, bylo nutno upravit také přestupkové
řízení před trestními soudy,
které nový zákon nezná. Činí
tak oddíl třetí novely, který obsahuje
některá speciální ustanovení
týkající se vazby a zastupování
obžaloby prokurátorem.
Funkcionáři národních výborů
zcela jistě tyto navrhované změny přivítají,
a to nejen proto, že jim ubude práce a že se
budou moci více věnovat vlastním budovatelským
úkolům, nýbrž také proto, že
přestanou být soudci a stanou se v daleko větší
míře skutečnými organisátory
lidu svého obvodu, kteří nebudou nuceni v
té míře jako dosud trestat, nýbrž
budou hledat jiné prostředky, jak i pobloudivší
občany přivést na správnou cestu.
A naši občané nebudou již také,
jako někdy dosud činili, pohlížet na
národní výbor jenom jako na úřad,
který jim něco předepisuje, co někdy
mohou plnit jen s obtížemi a vypětím
sil, a který sám je hned v zápětí
trestá, nýbrž spíše jako na rádce
a pomocníka, který jim pomáhá úspěšně
překonávat nahromaděné překážky
při plnění pracovních úkolů,
trpělivě jim vysvětlí smysl a účel
předpisů a směrnic vlády a poradí
jim, co mají dělat.
Ústavně-právní výbor ve své
schůzi dne 14. prosince projednal navrženou osnovu
a doporučuje plenu Národního shromáždění,
aby ji schválilo ve znění vládního
návrhu s malou změnou v § 6. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen,
přistoupíme proto k hlasování.
Protože není pozměňovacích návrhů,
dám hlasovat o celém vládním návrhu
najednou podle zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky? (Námitky nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona ve znění výborové
zprávy, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Děkuji. - Tím Národní shromáždění
jednomyslně schválilo vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňují některá ustanovení
trestního práva správního.
Tím je vyřízen druhý bod pořadu
schůze.
Přistoupíme k projednávání
třetího bodu schváleného pořadu,
kterým je
3. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona o přechodné
úpravě promlčení některých
peněžitých pohledávek (tisk 733).
Zpravodajem je posl. dr Kučera, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Kučera: Slavné Národní
shromáždění!
Po skončení okupace v naší zemi v r.
1945, zvláště pak po vítězném
únoru 1948, nastaly u nás velké politické
a hospodářské změny, vyvolané
vítězstvím dělnické třídy
nad temnými silami domácí a cizí reakce.
Převedení výrobních prostředků
z rukou soukromých podnikatelů do vlastnictví
státu vytvořilo hluboké a rozsáhlé
přechody majetkových práv. Slučování
jednotlivých znárodněných podniků
v nové výrobní celky, umožnění
společensky pokročilejší výrobní
formy, postavilo pracující lid před složité
úkoly, které se daly řešit i s většími
či menšími obtížemi. Tyto obtíže
byly ještě zvyšovány činností
osob a vrstev znárodnění nepřejících,
která směřovala zpravidla ke zpomalení
a znesnadnění znárodňovacího
procesu. Nový občanský zákoník,
platný od 1.1.1951, zavedl vzhledem k zrychlenému
běhu hospodářského života obecnou
promlčecí dobu tříletou a pro některá
práva a nároky promlčecí dobu desetiletou.
Dnem 31.12.1953 končí jednak běh tříletých
promlčecích dob, které počaly běžeti
1.lednem 1951, jednak podle přechodného ustanovení
obč. zákoníka končí třicetileté
promlčecí doby, jichž běh počal
v letech1924-1950.
Tímto promlčením jsou však ohroženy
četné pohledávky Státní banky
čs., Investiční banky a státních
spořitelen, jakož i pohledávky různých
likvidovaných majetkových podstat.