Všichni jistě znáte, jaký byl a ještě
je nynější stav v této otázce.
Skutečnost je taková, že není téměř
kraje, není okresu a města, kde by se nestavěly
nové byty, a kde by nepožadovali, aby dostali další
bytové jednotky k přidělení pro stavbu.
Avšak podíváme-li se, jak jsou udržovány
staré byty, jak je o ně pečováno,
zjistíme, že to není prováděno
s péčí řádného hospodáře,
že celá řada bytů nám chátrá,
protože se neprovádí údržba. A
tážeme-li se, proč se údržba neprovádí,
udává se nám celá řada důvodů.
Jedni uvádějí, že to nemají v
rozpočtu, druzí, že nájem nevynáší
na údržbu, zejména na generální
opravy, a proto nedělají ani malé opravy,
ani velké. Všeobecně je známo, že
neopraví-li se některé menší
věci ihned, vznikají nám z toho daleko větší
opravy a také daleko větší škody
na majetku a mnohdy i na zdraví lidí, kteří
v takových domech bydlí. Zkrátka, na tomto
poli panovala značná anarchie a neodpovědnost.
Proto navrhovaný zákon v oboru výstavby bytového
majetku a jeho správy a udržování má
určit a přiměřeně rozdělit
odpovědnost ministrů za bytovou výstavbu,
správu bytového majetku a jeho udržování.
Dále má určit, kdo má výstavbu
a údržbu bytového majetku platit, kdo je povinen
provádět stavební úpravy a nutné
vybavení soukromých obytných domů
pro potřeby jejich trvalé ochrany. Mají být
zřízeny místní bytové správy
a domovní správy v souvislosti s prováděnou
reorganisací podniků místního hospodářství.
Přitom se přihlíží i k široké
účasti pracujících v těchto
správách. Zřídit dozorčí
a koordinační orgány stejného typu
u krajských a podle potřeby i u okresních
národních výborů. Podložit zákonným
ustanovením zřizování technických
složek bytového hospodářství
a údržbářských služeb pro
provádění rychlých a levných
oprav v domech, ve spojení se svépomocí nájemníků.
Dále má zákon zmocnit vládu, aby vydala
podrobné pokyny o organisaci bytových správ,
učinila opatření o převodu domovnických
prací na stálé domovní zaměstnance,
určíc přitom zároveň podíl
nájemníků na správě domů
a rozsah povinností k provádění drobných
oprav na vlastní náklad. Zároveň mají
být vydány předpisy o způsobu ochrany
obytných domů pro případ obrany vlasti.
Zákon rovněž stanoví zrušení
Fondu bytového hospodářství, nezbytné
důsledky z toho plynoucí, příští
úpravu financování bytové výstavby
a hospodaření s bytovým majetkem vůbec.
Osnova vychází ze zásady, že Fond bytového
hospodářství se zrušuje, bytová
výstavba a hospodaření s národním
bytovým majetkem se financuje z týchž zdrojů,
z nichž se financuje hospodaření s ostatním
národním majetkem téhož subjektu.
Družstva hradí náklady na výstavbu rodinných
domků a na jejich opravy z vlastních prostředků
a z dlouhodobého úvěru; na úhradu
provozních nákladů jim může být
povolena státní podpora. Jednotlivci hradí
náklad na výstavbu rodinných domků
a jejich opravy z vlastních prostředků, zejména
ze svých úspor. V případech stanovených
vládou může jim být poskytnut též
dlouhodobý úvěr, po případě
podpora. Bude provedena revise podpor poskytnutých na bytovou
výstavbu podle tohoto zákona a stanoveno, které
podpory se zrušují a jaké náhrady budou
vybírány od vlastníků domů
vystavěných s podporou státu. Nový
způsob financování bytové výstavby
a hospodaření s bytovým majetkem zajišťuje
další rozvoj a zlepšování bydlení
pracujících s využitím finančních
zdrojů a iniciativy pracujících v souladu
s růstem národního hospodářství
ve státě.
Kromě úkolů v zákoně již
vyznačených bude nutné provést ještě
některá jiná administrativní opatření,
která jsou uvedena ve zvláštní části
zprávy. Po stránce finanční si navrhovaný
zákon vyžádá poněkud zvýšených
nákladů na bytové správy u MNV, avšak
tyto náklady budou v budoucnu vyváženy tím,
že bude možnost celkového plánování
a zajištění generálních oprav
a údržby bytového majetku v obcích,
dále tím, že se zhospodární stavební
úpravy, a skutečným prováděním
generálních oprav i běžné údržby,
jímž by se zamezilo pokračování
dalších ztrát na bytovém majetku národním,
vzniknou nám některé úspory. A pak
stálou kontrolou všech těchto opatření
za účinné spolupráce širokých
mas občanů a také tím, že bytové
správy zajistí i některé další
úkoly, o které se dosud nikdo nestaral.
Částečné úspory vzniknou také
zrušením Fondu bytového hospodářství.
Takto navrhovaný zákon upravuje správné
hospodaření s bytovým majetkem, jak je to
nutné ve společnosti budující socialismus
a odpovídá duchu vládního prohlášení
a usnesení. Proto doporučuji jménem výboru
ústavně-právního, rozpočtového
a výboru pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu Národnímu shromáždění,
aby návrh zákona schválilo beze změny.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: Zpravodajem
k šestému bodu pořadu, t. j. k vládnímu
návrhu zákona o místním průmyslu
a komunálním hospodářství,
je posl. Fleyberk. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Fleyberk: Soudružky a soudruzi, sestry
a bratři!
Stovky závodů již splnily své úkoly
v našem prvním pětiletém plánu,
v Gottwaldově pětiletce. Další stovky
závodů je v těchto dnech splní. Mezi
závody těchto dvou skupin jsou desítky podniků
místního hospodářství.
Když jsme v prvých letech Gottwaldovy pětiletky
budovali komunální podniky, přistupovali
jsme k tomuto úkolu bez vlastních zkušeností
a proto jsme se dopustili řady chyb v jejich organisaci
i v úkolech, které jsme jim ukládali a které
nové podniky mnohdy ani na sto procent splnit nemohly.
Byla proto na jejich práci řada oprávněných
stížností, ať již na úseku
výroby a údržby či na úseku služeb.
Ani lidová správa, jíž bylo řízení
a dozor nad komunálními podniky jedním z
nejdůležitějších úkolů,
nezvládla vždy úplně novou a pro ni
neobvyklou problematiku. Výrobní a údržbářské
úkoly, právě tak jako úkoly na úseku
služeb, které komunální podniky od soukromých
podnikatelů přebíraly, byly již samy
o sobě velké a zvětšovaly se ještě
úměrně se vzrůstem nároků
našich pracujících.
Budujíce socialismus omezovali a zatlačovali jsme
soukromý sektor na všech úsecích. Úkoly,
které tento sektor dosud plnil rozsáhlou sítí
svých provozoven, vzniklých podle kapitalistických
ekonomických zásad, musely převzít
naše současně se rodící komunální
podniky, hospodařící podle zásad socialistické
ekonomie. Síť provozoven komunálních
podniků neodpovídala proto svou strukturou vždy
rozmístění potřeb. Zůstávala
nepokryta některá místa, zvláště
na vesnici, a to jak v duchu výroby či údržby,
tak i v druhu služeb.
Nahradit socialistickými podniky kapitalistický
sektor na úseku výroby, údržby a služeb
nebylo jediným důvodem k budování
komunálních podniků. Jejich úkolem
bylo též mobilisovat pro naše hospodářství
místní zdroje pracovních sil a surovin. I
na tomto úseku vykonaly komunální podniky
velký kus práce. Mnohé suroviny, jejichž
technologii zpracování komunální podniky
vyzkoušely a stanovily, staly se dnes surovinami ústředně
plánovanými a slouží k výrobě
i našim národním podnikům. Ale nejen
nové suroviny, nýbrž i odpad z průmyslových
národních podniků zpracovávají
výrobní podniky místního hospodářství.
Z tohoto odpadu, který zhodnocuje, vyrábí
místní průmysl velmi mnoho plnohodnotných
výrobků, které doplňují sortiment
zboží ústředně plánované
výroby.
Další zlepšování práce místního
průmyslu a komunálních služeb ještě
zřetelněji ukáže, jak i tento náš
nejmladší socialistický sektor přispívá
k zvyšovaní životní a kulturní
úrovně našeho pracujícího lidu.
Jeho dosavadní nedostatky, které vyvolávaly
oprávněnou kritiku občanů, týkaly
se kvality prací a služeb, jakož i jejich včasnosti.
Mnoho těchto nedostatků jde na vrub kvalifikace
pracovníků na tomto úseku a jejich odborné
a politické úrovně. Velké množství
nedostatků je i v hmotném zásobování
podniků místního hospodářství.
Kořeny mnohých nedostatků je však nutno
hledat i v organisační struktuře tohoto úseku
našeho hospodářství.
Naše vláda se již několikrát zabývala
touto otázkou a nyní předložila Národnímu
shromáždění návrh zákona,
kterým se státní podnikání
na úseku místního hospodářství
nově normuje.
Osnova o místním průmyslu a komunálním
hospodářství vychází z těchto
zásad:
a) Opouští se termín "komunální
podnik". Zrušením dosavadních předpisů
o komunálních podnicích dochází
též k zrušení inspektorátů
komunálních podniků a ředitelství
komunálních podniků, odstraněných
již dříve administrativní cestou.
b) Dosavadní komunální podniky se nyní
rozdělují do nových podnikových typů.
Jsou to podniky místního průmyslu, jež
spadají do odvětví místního
průmyslu, a dále podniky komunálního
hospodářství a domovní správy,
jež spadají do odvětví komunálního
hospodářství. Pokud jde o hospodaření
domovním majetkem, je tato otázka řešena
zvláštním zákonem.
c) Státní podniky uvedených typů mají
nový poměr k národním výborům.
Jejich financování je zvláštními
předpisy upraveno na podkladě vztahu jejich finančních
plánů k rozpočtům národních
výborů.
d) Podniky místního průmyslu mohou být
za zvláštních okolností a ze zvláštních
důvodů řízeny přímo
ministerstvem místního hospodářství.
Nová organisace těží velmi úspěšně
ze zkušeností, které na tomto úseku
má Sovětský svaz. Zajišťuje širokou
účast krajských, okresních i místních
národních výborů při řízení
výrobních podniků a činnosti místního
významu.
Navrhovaný zákon uvádí v zásadě
faktický stav organisace provedené vládním
usnesením z 31. III. 1953 ve stav právní
a současně řeší důsledně
některé otázky, jejichž naléhavost
ukázaly jednak šestiměsíční
zkušenosti s novou organisací, jednak úkoly
dané místnímu průmyslu a komunálnímu
hospodářství vládním usnesením
z 11. září letošního roku o hlavních
úkolech v oboru hospodářské politiky
v nejbližším období. Jmenuji pouze tato
dvě vládní usnesení dotýkající
se úkolů a organisace místního hospodářství.
Je však třeba připomenout, že i vládní
nařízení č. 77 z r. 1953, kterým
bylo m. j. zřízeno ministerstvo místního
hospodářství, znamená přínos
v řízení tohoto hospodářského
úseku.
Finanční dosah reorganisace podniků místního
hospodářství, jichž se týká
tato osnova, se proti stavu k 31. XII. 1952 projeví ve
zvýšení počtu podniků v důsledku
rozdělení podniků sdružených
na místní průmysl a komunální
hospodářství. Počet podniků
stoupne z 1003 na 1106, t. j. o 103 podniky po 200-300 zaměstnanců.
Zvýšení finančních nákladů
personálních se odhaduje na circa 15 milionů
korun. Přitom je třeba však vzíti v
úvahu, že podle zákona provedená reorganisace
přinese v podnicích místního významu
a komunálního hospodářství
obecné zhospodárnění. Snížení
vlastních nákladů se odhaduje nejméně
na 1 %, což zcela uhradí částku potřebnou
nejenom na tuto reorganisaci, ale i na předpokládanou
systemisaci míst. Návrh zákona ukládá
ministerstvu místního hospodářství
vydat bližší předpisy o organisaci, právních
poměrech a činnosti a o zaměstnancích
podniků ve formě vládou schváleného
statutu.
Je pamatováno i na zajištění komunálních
služeb v těch místech, kde nejsou podmínky
pro zřízení podniku komunálních
služeb. Jsou míněny obce, kde by zřízení
samostatného podniku bylo nehospodárné nebo
pro některé služby nevhodné. V takových
případech bude komunální službu
opatřovat MNV, a to buď zvláštní
rozpočtovou organisací, nebo přímo,
jako každý jiný svůj úkol v rámci
svého rozpočtového hospodaření.
V ustanoveních o organisaci zásobování
a odbytu a v přechodných ustanoveních je
spolu s otázkami zásobování podniků
místního průmyslu a komunálního
hospodářství řešena i dosud ne
docela jasná situace Řemeslných potřeb,
Kovoslužby v Praze, Obnovy v Bratislavě, Skleněných
ozdob v Bílé Třemešné a Rašelinových
závodů v Českých Budějovicích,
vesměs národních podniků, spravovaných
ministerstvem místního hospodářství.
Jsem tohoto názoru, že nový zákon, který
vychází ze současného stavu vývoje
našeho místního hospodářství
a který se opírá o cenné zkušenosti
Sovětského svazu na tomto úseku, splní
svůj účel.
Výbor ústavně-právní a výbor
pro hospodářské plánování
a jeho kontrolu projednaly na svých schůzích
z 14. XII. a 15. XII. t. r. tuto osnovu a po opravě tiskové
chyby v nadpise čtvrté části doplněním
slova "ustanovení" a po škrtnutí
nadpisu "všeobecná část" usnesly
se doporučit ji plenu Národního shromáždění
ke schválení beze změn. (Potlesk.)
Místopředseda dr Polanský: K projevu
se přihlásil ministr místního hospodářství
dr Jozef Kyselý. Prosím p. ministra, aby
se ujal slova.
Minister miestneho hospodárstva dr.
Jozef Kyselý (uvítaný potleskom):
Vážené Národné shromaždenie!
Predkladané vládne návrhy
dvoch zákonov, a to zákona o miestnom priemysle
a komunálnom hospodárstve i zákona o bytovej
výstavbe, udržovaní i správe bytového
majetku a ich financovaní, sú dôležitým
medzníkom, a to prvý vo vývoji komunálnych
podnikov, druhý v zaistení bytovej výstavby
a v riadnom hospodárení bytovom.
Pochopiť ich význam znamená
vidieť doterajší rast i nedostatky. Keď
vo februári 1948 vykročil náš ľud
rozhodnejšie na svojej ceste k socializmu, ukázalo
sa, aká významná úloha pri výstavbe
nového spoločenského poriadku musí
pripadnúť podnikom miestnej výroby a miestnych
služieb. Preto už prvému zákonu o komunálnych
podnikoch z r. 1947 pripadla úloha dať právny
podklad pre jednotné zorganizovanie podnikateľskej
činnosti sväzkov ľudovej správy v hospodárskych
útvaroch obdobných národným podnikom,
ktoré by maly postavenie právnických osôb
a boly by odpútané od administratívnej činnosti.
Vtedajšie komunálne podniky boly národným
majetkom v komunálnom vlastníctve obcí, okresov
a krajov. Aj financovanie komunálnych podnikov bolo tedy
upravené spôsobom, ktorý pripomínal
bývalú samosprávu. Hospodársky to
boly útvary izolované, na seba odkázané.
Ústredné riadenie ich činnosti a výstavba
účelnej siete ich prevádzkových závodov
bolo spojené so značnými organizačnými
i právnymi ťažkosťami. Ale i pri všetkých
týchto ťažkostiach a nepochopení, s ktorými
sa nové podniky stretávaly na každom kroku,
splnily už v prvom roku svojho trvania dôležité
hospodárske i politické poslanie.
S hospodárskej stránky sa
staly doplnkom národných podnikov. Ich poslaním
bolo rozšíriť a prehĺbiť socialistický
sektor v tých odboroch podnikateľskej činnosti,
ktoré pre svoju povahu, menší rozsah alebo
miestne obmedzený význam lepšie sa hodia na
to, aby boly v prevádzke v rámci hospodárenia
národných výborov. Nemaly za úlohu
nahradzovať národné podniky, ale doplňovať
ich, socialisticky s nimi zápoliť o zvýšenie
produktivity práce, a to dobrou, účelnou,
rýchlou a hospodárnou výrobou.
Popri hospodárskom význame
komunálnych podnikov bol tu ešte ich význam
politický, ktorý v dobe prebudovania starej spoločnosti
v novú je nepochybne na prvom mieste. Komunálnym
podnikom pripadla tu časť úlohy, vytýčenej
v úvodných ustanoveniach našej ústavy,
podľa ktorých všetko hospodárstvo má
slúžiť ľudu a byť spravované
tak, aby vzrastal všeobecný blahobyt a aby sme čo
najrýchlejšie došli k novému spoločenskému
zriadeniu, v ktorom bude úplne odstránené
vykorisťovanie človeka človekom - teda k socializmu.
Zákon z r. 1948 bol len prvým
krokom v organizácii nového činiteľa
v našom novom hospodárskom živote. Komunálne
podniky za krátky čas svojho trvania prešly
prudkým vývojom najmä pokiaľ ide o finančné
hospodárenie, v ktorom pôvodná samosprávna
koncepcia brala na seba postupne rysy hospodárstva socialistického.
Komunálne podniky boly už roku 1950 zapojené
rovnako ako národné podniky na Fond znárodneného
hospodárstva, pozdejšie potom na rozpočet Ministerstva
vnútra a teraz na rozpočet svojich národných
výborov. Tým sa dosiahlo, že záujem
národných výborov o dobrú funkciu
komunálnych podnikov je sprevádzaný i záujmom
na ich hospodárskej prosperite.
Roku 1950 bol druhým zákonom
o komunálnych podnikoch urobený dôležitý
krok v ich vývoji, a to tým, že komunálne
podniky boly vyhlásené za formu štátneho
podnikania a staly sa operatívnymi správcami národného
majetku im svereného. Ich forma sa nezmenila, hoci sa menily
hospodárske a spoločenské podmienky vôkol
nich a rástly úlohy od nich požadované.
Ani prvý, ani druhý zákon totiž nevytvoril
odlišnú formu pre podniky zaoberajúce sa výrobou
a pre podniky zaoberajúce sa službami a neoddelil
ich organizačne od seba. Takýto stav sa hodil pre
prvé časy ich existencie, keď komunálne
podniky boly vytvárané z podnikov bývalých
samospráv. Postupom času sa však ukázalo,
že treba hľadať nové cesty i pokiaľ
ide o organizáciu a že doterajšie formy stávajú
sa len brzdou vývoja. V druhej etape znárodnenia
začleňovaly sa do komunálnych podnikov postupne
ďalšie a ďalšie závody a rozsah ich
činnosti sa rozširoval.
Ich úlohy podstatne vzrástly
i tým, ako postupovala socializácia dobrovoľným
zapojovaním súkromných živností.
Keď začala rednúť sieť závodov
súkromných živnostníkov, bolo na socialistickom
sektore, aby ich nahradil vlastnými podnikmi, budovanými
na vyššej organizačnej forme socialistického
hospodárstva. Tu sa však ukázaly niektoré
prekážky, ktoré bránily plneniu úloh
komunálnymi podnikmi pre našu verejnosť. Bolo
to predovšetkým spojenie výroby a služieb
podnikov jedného typu, ďalej nedostatočná
špecializácia, pri ktorej nebolo vždy možné,
aby odborné vedenie podniku bolo pre všetky odbory
jeho činnosti rovnako kvalitné. Sdružené
podniky sa venovaly najmä tým činnostiam, z
ktorých maly finančné úspechy a zanedbávaly
služby menej výnosné. So zreteľom na výnosnosť
bola budovaná sieť služobní, ktorá
však odľahlé miesta opomínala. Nebolo
zriedkavosťou, že niektoré služby neboly
v mestách zastúpené vôbec. Ďalej
boly skresľované hospodárske výsledky,
nebolo dosť prehľadu o skutočných nákladoch
jednotlivých druhov činnosti, boly tu ťažkosti
rázu plánovacieho a pod. Preto vláda svojím
rozhodnutím z 31. marca t. r. rozdelila hospodársky
úsek miestneho hospodárstva na dve samostatné
odvetvia, a to na miestny priemysel a komunálne hospodárstvo,
z čoho potom vyplynulo i organizačné rozdelenie
komunálnych podnikoch do dvoch typov. Stavu, ktorý
takto nastal, dáva predložená osnova vládneho
návrhu právom sankciu. Naše nádeje,
ktoré do tohoto legislatívneho opatrenia kladieme,
sú reálne podložené. Očakávame
všestranné zlepšenie výroby i služieb
podnikov miestneho priemyslu aj služieb podnikov komunálneho
hospodárstva, značné sníženie
ich vlastných nákladov, organizačnú
konsolidáciu, a tým i uskutočnenie všetkých
predpokladov na to, aby tieto podniky v plnej miere prispely k
zabezpečeniu úloh, ako sú nám uložené
vládnym vyhlásením z 15. septembra t. r.