Aj druhá osnova zákona o bytovej
výstavbe, udržovaní a správe bytového
majetku a ich financovaní vychádza bezprostredne
z tej časti vládneho vyhlásenia z 15. septembra
t. r., ktorým je uložené nášmu
rezortu podstatne zvýšiť a zlepšiť
údržbu a opravy závodných i komunálnych
domov, zaistiť bytovú výstavbu a riadne hospodárenie
s bytovým majetkom.
Ako ďaleko vynikne závažnosť
týchto úloh vidíme z toho, keď uvážime,
že Československá republika má veľmi
bohatý bytový fond. Na tomto bytovom fonde podieľa
sa štátny sektor 18.8 %, družstevný sektor
1.7 %, súkromný sektor 79,5 %. Hospodárenie
s bytovým majetkom v štátnom socialistickom
sektore vykonávajú jednak bytové komunálne
podniky, jednak národné podniky a iné socialistické
právnické osoby a tiež ústredné
a iné orgány.
Doterajšia organizácia správy
a udržovania bytového majetku u nás vykazuje
mnohé nedostatky. Keď sa pozrieme na základné
rysy doterajšej úpravy, zistíme, že tu
bola koncentrácia správy bytového majetku
mnohosektorových útvarov bez vzájomnej koordinácie,
bez vymedzenia zodpovednosti za hospodárenie niektorých
sektorov a bez zodpovednosti za dozor nad udržovaním
majetku ako celku, a tiež fondové hospodárenie
socialistickým bytovým majetkom, obstarávané
Fondom bytového hospodárstva, ktorý mohol
obstarávať iba finančnú službu,
nie však už skutočné operatívne
riadenie bytového hospodárstva. Nebola zaistená
koordinácia ani v zásadných otázkach
hospodárenia a pokiaľ ide o súkromný
sektor, nebolo zaistené ani plánovanie udržovacích
prác. Ďalej treba konštatovať, že doterajšie
predpisy o hospodárení s bytovým majetkom
a najmä predpisy o prenajímaní a nájomnom
sú veľmi složité a početné,
a závady, ktorými bol prejímaný majetok
zaťažený, boly tiež značné.
Národné výbory nepociťovaly priamy záujem
na hospodárení bytových podnikov a vzájomné
odtrhnutie národných výborov a bytových
podnikov sa ukázalo škodlivým. Prejavovalo
sa to pri zaisťovaní potreby údržbárskych
závodov najmä tým, že národné
výbory nepoznaly potrebu bytových podnikov a dávaly
prednosť investičným prácam pred údržbou
domov. Preto novo navrhovaná úprava ako hlavnú
zásadu si kladie previesť správu bytového
majetku z doterajších bytových podnikov na
národné výbory, ktoré sú najbližšie
pracujúcim, ktoré si pre tento účel
vytvoria bytové správy a pre vlastný výkon
správy si môžu za podmienok v zákone
uvedených vytvoriť samostatné chozrasčotné
jednotky pre neveľké skupiny domov - domové
správy.
Od novej zákonnej úpravy očakávame,
že bude prostriedkom, ktorý v duchu vládneho
vyhlásenia z 15. septembra t. r. sa postará, aby
škody na bytovom majetku nevzrastaly, ale postupne sa odstraňovaly,
aby zlepšením a skvalitnením správy
stala sa táto skutočnou službou občanom
v každom smere, získala dôveru a spoluprácu
pracujúcich, zhospodárnila údržbové
práce a zaistila generálne i bežné opravy
bytového majetku v obciach i v mestách.
To samozrejme môžeme splniť
len za úzkej spolupráce domových správ
s nájomníkmi, ktorí svojou iniciatívou
i spoluprácou budú môcť zlepšiť
obhospodarovanie bytov. (Predsedníctvo prevzal podpredseda
Fiala.) Len od takejto spolupráce so širokými
masami možno očakávať podstatné
zlepšenie bytového hospodárstva, najmä
i po stránke zvyšovania bytovej kultúry.
V zásade možno konštatovať,
že oba zákony majú charakter organizačný
a čerpajú z bohatých skúseností
Sovietskeho sväzu. Ich smyslom je zaistiť vládne
vyhlásenie z 15. septembra 1953 v jeho generálnej
línii - zvýšenej starostlivosti o blaho človeka
a zvýšenie jeho životnej i kultúrnej úrovne.
Na týchto zásadách
hospodárskych i politických je vybudovaný
vládny návrh, ktorý je predložený
Národnému shromaždeniu s návrhom na
schválenie.
Prosím o prijatie oboch osnov v smysle referátov
pánov zpravodajcov. (Potlesk.)
Místopředseda Fiala: Děkuji panu ministru
dr Kyselému za jeho projev. Dalším přihlášeným
řečníkem je posl. Janouš, kterému
dávám slovo.
Posl. Janouš: Paní a pánové,
soudruzi poslanci!
Zákony o bytové výstavbě a o místním
průmyslu a komunálním hospodářství,
které dnes projednáváme, pomáhají
konkretisovat úkoly obsažené ve vládním
prohlášení z 15. září
t. r. To se týká především zákona
o bytové výstavbě, udržování
a správě bytového majetku a jejich financování.
Vedle otázek mezd a platů, ceny spotřebních
statků denní potřeby je to otázka,
jak se bydlí a za kolik se bydlí, která má
podstatný vliv na životní úroveň
širokých mas.
Právě na poli kultury jsme po kapitalistech zdědili
dědictví ve všem všudy poznamenané
vlčími zákony kapitalistické společnosti,
ve které i byty - tak jako vše jiné - se v
prvé řadě stavěly pro dosažení
zisku a ne pro uspokojení potřeb společnosti.
Všechny zákony, dotýkající se
této otázky, jsou toho nejlepším důkazem.
Drobné dílčí úpravy nebo zlepšení,
které ten či onen zákon přinášel,
byly výsledkem úporného třídního
boje a nebyly dávány kapitalisty z jejich humánního
nebo mravního založení, nýbrž právě
jako výsledek těchto třídních
bojů. Proto byly dělnické čtvrti opomíjeny
pokud jde o vybavení komunikacemi, kanalisací. vodovodem,
osvětlením a pod. Neškodí připomenout
si některé skutečnosti právě
v těchto dnech, kdy na Ostravsku bylo slavnostně
otevřeno nové hornické sídliště
a kdy skoro ve všech městech jsou denně předávány
nové bytové jednotky.
Je přirozené, že na kvalitu bydlení
máme dnes jiné požadavky než kdysi, a
to proto, že máme vyšší životní
úroveň, že nemáme nezaměstnaných,
že je dělnická třída vládnoucí
třídou, která buduje nový společenský
řád, řád neznající vykořisťování
člověka člověkem.
Líčíme-li dnes nedávnou minulost,
zdá se to líčením temného středověku,
něčeho, co dnes prostě je nemožností,
na co se však my velmi dobře pamatujeme, neboť
jsme to prožívali a zakoušeli na vlastním
těle. Dejme hovořiti faktům. Stát,
který je v každé společnosti nástrojem
vládnoucí třídy, při řešení
bytové otázky kapitalistické společnosti
stál přirozeně vždy na straně
vykořisťovatelů proti vykořisťovaným.
Proto podporoval takovou bytovou výstavbu a tam, kde ji
potřeboval, a podporoval ji takovým způsobem,
jak to vyhovovalo vládnoucí třídě,
to je kapitalistům. Nedával podporu podle toho,
zda byty byly zdravotně nezávadné a vhodné,
nýbrž podle podlahové plochy. Takový
byl už zákon čís.144 z r. 1902 ř.
z., podle kterého se poskytovaly výhody na započaté
novostavby až do 20. července 1922. Tento zákon
určoval, že plocha bytu o jedné místnosti
smí činiti toliko od 16 do 25 m2, bytu
o 2 místnostech 20 až 35 m2 a ještě
k tomu u těchto bytů, které stavěli
převážně továrníci pro
své dělníky, si mohli stanovit takové
nájemné, aby jim zaručovalo čistý
5 % výnos z prostavěného kapitálu.
Tak tedy měli za 20 roků zpět nejen investovaný
kapitál, ale po celou dobu osvobozen domovní majetek
od domovní daně, někdy dokonce i na další
desetiletí. Proto podobné stavby podnikali ne ze
zájmu o lepší bydlení svých dělníků,
ale ze zájmu o svou kapsu, protože mohli tak hrozit
nejen vyhazovem z práce, ale i vyhazovem z bytů.
Tohoto svého privilegia v čas stávek také
vydatně využívali.
Jiným zákonem, kterým byla zavedena přímá
podpora na stavbu domů a jehož stopy zůstaly
až po dnešní dny, byl zákon čís.
285 ř. z. z r. 1907, podle něhož byl v r. 1908
zřízen Fond císaře France Josefa na
paměti jeho vladařského jubilea. Tento fond
byl zákonem čís. 242 ř. z. v r. 1910
přeměněn na Státní bytový
fond pro péči o malé byty. Jeho zásady
a tradici převzal podle zákona čís.
45 r. 1930 u nás zřízený Státní
bytový fond, který přinesl zlepšení
v tom, že se podpora mohla poskytnout i na stavbu bytů,
jejichž plocha nepřekročila 40 m2,
t. j. dávalo se dělníkům o 5 metrů
více než za starého Rakouska.
Křivdili bychom naší buržoasii, kdybychom
vzpomínali jen těchto dvou zákonů
a ostatní její opatření pominuli mlčením.
Vždyť ona se statně činila. Tak jedním
z prvních jejích opatření na poli
bytové péče byl zákon č. 181
z r. 1919 o omezení stěhovacího práva.
Každý, kdo se chtěl přestěhovat,
potřeboval povolení obce nebo příslušného
obvodního bytového úřadu. Toto opatření
mělo v prvé řadě zabezpečit
dostatek levných pracovních sil v tom kterém
místě a teprve v druhé řadě
zabraňovat přílivu lidí do míst,
kde byla bytová tíseň. Jak tedy vidíme,
myslela to buržoasie s tou svobodou pro chudý lid
v té své "svobodou oplývající"
republice opravdu dobře, ovšem s hlediska svých
zájmů. Je jen ke cti dělnictva, že tento
zákon vůbec nerespektovalo, takže se minul
očekávaným účinkem.
Jiných legislativních norem byly hned v prvých
poválečných letech vychrleny celé
desítky a na pomoc vyřešení bytové
tísně byly vydány i státní
stavební losy. Jedny výhody se rušily, jiné
se zaváděly, ale nedostatek bytů vyřešen
nebyl, neb nebylo postaveno dost vhodných nezávadných
bytů. Jen nájemné nepřestávalo
stoupat, a to přes různá nařízení
o zákazu zvyšování nájemného
a přes existující ochranu nájemníků.
Podle skreslené měšťácké
statistiky, která byla vždy přiléhavě
učesaná, aby sloužila potřebám
vládnoucí buržoasie, stoupl průměr
nájemného u bytů požívajících
ochrany se 7,3 % v r. 1930 na 8,6 % v r. 1937 a u bytů
nepožívajících ochrany s 9,6 % na 15,5
% z celkového indexu úhrnu životních
nákladů dělnické rodiny.
V r. 1930 přijala poslanecká sněmovna resoluci
žádající vládu, aby celý
problém bytové výstavby byl řešen
velkoryse, definitivně. Když však vláda
po 2 letech předložila návrh zákona
(tisk 1805 z r.1932), byl zákon stažen s programu,
protože se pro jeho přijetí nenašla potřebná
většina. A to nebyl žádný revoluční
nebo definitivně bytovou otázku řešící
návrh zákona, nýbrž návrh, abych
tak řekl ústy Jaroslava Haška, řešící
věc v mezích mírného pokroku,a přesto
propadl.
Měli jsme několik zákonů o stavebním
ruchu z doby dočasné stabilisace kapitalismu, t.
j. do r. 1929, a po roce 1930 až do r. 1937 dalších
7 zákonů. Každý z těchto zákonů
řešil problém podpor a bytové výstavby
s jiných hledisek a jinými způsoby. Zákon
čís. 45 z r. 1930 dával podporu jen na stavbu
takových bytů, jejichž podlahová plocha
u bytů o jedné místnosti nesměla být
větší než 24 m2, jiné
zákony dávaly podpory, daňové nebo
jiné úlevy na domy, ve kterých aspoň
60 % bytů bylo vyhrazeno na byty o kuchyni a 1 pokoji,
ale jejichž celková podlahová plocha nesměla
být větší než 40 m2.
Jak vidíte, snaha pánů byla pořád
stejná: chudák nesměl moc vyskakovat ani
doma. Aby nemohl vyskakovat vůbec, o to se buržoasie
velmi účinně starala jiným způsobem.
Podle oficiální statistiky býv. Ústřední
sociální pojišťovny činila průměrná
denní mzda v r. 1929 19,11 Kčs, v r. 1932 již
jen 17,73 Kčs, v r. 1933 pak 16,72 Kčs a v r. 1935
jen 15,93 Kčs, čili byla o 3,12 Kčs nižší
než v r. 1929.
A to nám vysvětluje vše, co dohromady dělá
nelidskou historii lidského bydlení v době
prvé, kapitalistické republiky. Ani za kapitalistické
republiky nezmizely ze šlechtických a jiných
velkostatků pověstné ratejny a deputátní
"byty" s hliněnými nebo cihlovými
podlahami, s okénky jako dlaně a s kouřícími
kamny v prostředku ratejny nebo jiného deputátního
bytu. Cihlářští dělníci,
tito výrobci stavebního materiálu na stavbu
bytů i paláců ve většině
případů svým bídným
ubytováním byli na tom jen o něco málo
lépe než zemědělští dělníci.
O ubytování svobodných zemědělských
dělníků se vůbec nedá mluvit.
Dál spali u kulaků v létě na půdě
nebo ve stodole, v zimě ve stáji nebo v chlévě.
Ve městech to nebylo o mnoho lepší. U továren
zůstaly strašit kasárny pro ubytování
svobodných a zanedbané, nevzhledné tovární
domky. A ani těch nebylo dost. Tak vznikaly na okraji měst
nouzové kolonie. V samotném hlavním městě
Praze vznikly hned na několika místech. Vagónové
kolonie vznikly u Brandýsa nad Lab. a jinde. Ve Vysokém
Mýtě zůstaly po válečných
zajatcích z prvé světové války
dřevěné baráky. I ty byly v krátké
době "obydleny". Byty byly jeden od druhého
odděleny tenkými provisorními stěnami
ze dřeva nebo jiné hmoty, takže se o nějakém
soukromém životě zde ubytovaných rodin
nedalo mluvit. Samozřejmě nějaké příslušenství
k těmto bytům rovněž nebylo a vše,
co bylo pro obyvatele uděláno, byl před baráky
stojan na vodu. Tak podobně to bylo v řadě
ostatních větších a velkých měst.
Přirozeně, že tato doba byla opravdovou zlatou
dobou, ale jen pro domácí pány. Vždyť
ještě v r. 1925 bylo v samotné Praze o 23 989
domácností více než bytů, t.
j. nedostávalo se 23 989 bytů a proto nájemné
utěšeně rostlo přes všechna oficiální
opatření a nařízení.
Všechny oficielní osobnosti u nás a v celém
tehdejším buržoasním světě
měly plná ústa filantropických řečí
o nutnosti pomoci, ale skutek utek. Tehdejší president
republiky T. G. Masaryk charakterisoval stav jako "veliký
fakt vší té bídy hospodářské
a společenské vůbec, bídy hmotné
a mravní, kterou všichni a stále máme
před očima, ať se díváme na nouzi
proletářů nebo přepych boháčů,
ať posuzujeme život ve městech nebo na venkově,
na ulici nebo v domácnosti, vše to, co dnes znamená
neklid a nespokojenost, touhu a strach, naději a zoufání
tisíců a milionů, to vše je spojeno
s bytovou otázkou jako součástí sociální
otázky". Uvádím tento výrok jako
typickou ukázku pokrytectví. Masaryk jakoby mluvil
ke všem a stál nad stranami, ve skutečnosti
stojí na straně bohatých. Stranil bohatým
a z jeho úst nepadlo ani slovo odsouzení těch,
kteří byli příčinou strachu
a neklidu, o kterém mluvil. Tu morální bídu
měl vidět tam, kde byl přepych, u těch,
kteří to vše zavinili, t. j. u boháčů.
Ti pro růst svých zisků byli schopni opravdu
všeho a byli tak mravně otrlí, že si s
gustem jen jim vlastním ve svých palácích
otiskovali i to, jak známá a bohatá pražská
kavárnice nutila své dvě vlastní nezletilé
dcery k tomu, aby se prodávaly. Tu hmotnou bídu
bylo opravdu vidět na každém kroku a proto
snad obdivovatelé a stoupenci Masarykovi v t. zv. socialistických
stranách dělnických neustále přemlouvali
dělníky k tomu, aby nechtěli zvyšování
mezd a platů, k tomu, aby nestávkovali a pěkně
mírně a pokojně šli k socialismu cestou
osvěty a mravního obrození.
Ano, byla to pro buržoasii opravdu zlatá doba a za
nejlépe uložený kapitál se tehdy počítal
kapitál uložený do stavby domů. Kdejaký
sklep se tehdy změnil na byt a jen Praha měla v
roce 1930, tedy na počátku krise, 4027 obydlených
sklepních bytů. Sklepních, suterénních
a polosuterénních bytů bylo v republice 4
% všech bytů. Kolik tisíc bytů bylo
zdravotně a jinak závadných, kolik se z nich
platilo a čí vinou byly obydleny, na to nám
měšťácká statistika odpověď
nedala. Víme, že v r. 1930 bylo jen v Praze 10448
bytů se dvěma nebo více domácnostmi
a 53 620 bytů bylo přeplněných. V
celé republice bylo 27,1 % bytů o jedné jediné
místnosti bez příslušenství,
a bytů s podlahovou výměrou do 20 m2
bylo v českých krajích mimo Prahu plných
18 %.
Nelze přejít mlčením, že nouze
a bída nutila uživatele i těch primitivních
bytů a dokonce i bytů o jedné místnosti
k tomu, aby si brali podnájemníky. Ti jim pomáhali
platit činži, ale mnohdy i živit. Systém
podnájemníků nebyl jen v Praze, ale ve všech
venkovských městech. Šetřením,
které provedl dr Daníček, zjistil, že
v obcích politického okresu kladenského a
ve zdravotním obvodu lánském ze 44 968 obyvatelů
mělo jen 41,2 % obyvatelů vlastní lůžko,
47,7 % spalo po dvou na jedné posteli a zbytek spal na
židlích,na zemi a pod. Velká část
těch, kteří neměli vlastní
lůžko, byli podnájemníci a ani tam nebyly
případy, kde se spáči na posteli střídali,
žádnou zvláštností.
Podobné výsledky přineslo šetření
na druhém konci republiky, kde přes 82 % šetření
bylo provedeno mezi malorolníky. a to v šesti obcích
okresu Medzilaborského. Tam provedla šetření
dr Holéczy-Šťovíčková a
v těchto obcích mělo vlastní lůžko
jen 4,6 % občanů, 34,5 % spalo po dvou na jedné
posteli a 31,9 % po třech na jedné posteli. Autorka
sice psala: "Často vidíme, že 3 až
4 deti spia na jedné posteli, alebo rodičia s dvoma
deťmi. Takto spia 40 % obyvateľstva." Přesto
však dělá nesprávné závěry,
když dále píše: "Čím
viac miestností má rodina, tým menej osôb
spí samo a tým viac osôb spí po 2,
3 a 4 na jednej posteli. Konzervatizmus ľudí nedovoľuje,
aby menili spôsob zariadenia." My víme, že
to nebylo žádný konservatismus, ale kapitalismus
s jeho bídou, který nedovoloval žít
lidsky, že to byly následky stálého
ponižování a strachu před budoucností,
co nedovolovalo lidem volně, svobodně vydechnout
a narovnat páteř.
K plnému vylíčení "kultury bydlení
a podmínek bydlení" v kapitalistické
republice patří ještě uvést dvě
kategorie: nezaměstnané a domovníky.
Člověk, který ztratil zaměstnání,
šel postupně stupínek po stupínku dolů.
Napřed vyčerpal podporu v nezaměstnání
- ovšem, měl-li na ni podle gentského systému,
této vymoženosti reformistů nárok -
pak postupně prodal kousek po kousku ze své chudé
garderoby a na konec neměl na nájem nebo podnájem.
Pak chodil do noclehárny, když se mu podařilo
sehnat dvě koruny, ve dne se hřál v ohřívárnách,
potom hledal útočiště ve vápenkách,
cihelnách nebo ve stozích. Zde se nocleh často
změnil v nocleh poslední, za který se platilo
životem. Všichni se ještě pamatujeme na
zprávy o požárech stohů, při
kterých přišly často o život i
desítky lidí. Ženatí, kterým
se nepodařilo udržet si střechu nad hlavou,
"zabydlovali" kdejakou skalní díru nebo
stavěli různá nouzová obydlí.
Tak, zatím co na příkaz tehdejšího
pražského primátora, hnusného zrádce
národa, Petra Zenkla, policie bezohledně bourala
nouzové domky a jejich majitele surově bila a zatýkala
a jejich skrovňoučký majetek nechala na ulici
na pospas živlům, tito a desítky jim podobných
deložovaných ubožáků stavěli
o kousek dál ještě horší, méně
vyhovující nouzová obydlí. K zákrokům
docházelo i z jiných důvodů, v žádném
případě ne z důvodů zdravotních
a estetických, jak se tehdy říkalo. V důsledku
krise se totiž měnila situace na trhu bytů.
V Praze podle oficielní statistiky nám ještě
v r. 1931 scházelo 1347 bytů, ale o dva roky později,
v r. 1933 nám jich už 5221 přebývalo.
Ne proto, že by bylo bývalo bytů dost, nebo
proto, že by všichni potřební bydleli,
ale proto, že lidé neměli peněz na zaplacení
nájemného. Proto se bořila střecha
nad hlavou těm, kteří již roky bydleli
v nouzových stavbách v Edenu a jinde, neb se usuzovalo,
že by se z nich někteří mohli stát
nájemníky v řádných bytech
a tak začít odvádět nájemné
řádným domácím pánům.
Žádnému z těch, kteří
neměli střechu nad hlavou, toulání
a přespávání, kde se dalo, se nelíbilo,
ani tomu nepřivykli, ale nebylo práce a tím
ani peněz na bydlení.