Předseda Fierlinger.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
dr Polanský, Fiala, Valo, Štětka, Žiak.
Členové vlády: předseda vlády
Široký, první náměstek
předsedy vlády gen. arm. dr Čepička,
náměstek předsedy vlády ministr Kopecký;
ministři ing. Púčik, dr h. c. Plojhar,
ing. dr Šlechta, dr Kyselý, ing. Jankovcová,
Ďuriš, David, Nosek, Barák, Beran, Dvořák,
Jonáš, Krajčír, Málek, Maurer,
dr Neuman, Poláček, Pospíšil, Reitmajer,
ing. Šimůnek, dr Škoda, Štoll.
253 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik;
jeho náměstek dr Rattinger.
(Krátce po 15. hodině za zvuků slavnostních
fanfár z opery Libuše vstupuje do presidentské
lóže president republiky Ant. Zápotocký
se svým doprovodem, provázen místopředsedkyní
NS Hodinovou-Spurnou. - Shromáždění
povstává a obráceno k presidentské
lóži za nadšeného potlesku provolává:
Ať žije soudruh Zápotocký! - Shromáždění
usedá.)
Předseda (zvoní): Zahajuji 82. schůzi
Národního shromáždění.
Jménem Národního shromáždění
republiky Československé vítám mezi
námi co nejsrdečněji presidenta republiky
Československé soudruha Antonína Zápotockého.
(Poslanci povstávají. Dlouhotrvající
hlučný potlesk. - Poslanci usedají.)
Sděluji, že došly dopisy předsedy vlády
ze dne 27. února 1954, kterými oznamuje, že
president republiky prohlásil rozhodnutími ze dne
27. února 1954 podzimní zasedání Národního
shromáždění za skončené
dnem 2. března 1954 a že svolal Národní
shromáždění k jarnímu zasedání
do Prahy na den 2. března 1954.
Podle denního pořadu schváleného užším
předsednictvem Národního shromáždění
dne 17. února 1954, který byl již členům
Národního shromáždění
rozdán, je na pořadu schůze
1. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu ústavního
zákona (tisk 754) o národních výborech
(tisk 756);
2. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 755)
o národních výborech (tisk 758);
3. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 748)
o volbách do národních výborů
(tisk 757).
Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu?
(Nebyly.)
Námitek není.
Podle jednacího řádu rozhodne Národní
shromáždění o pořadu prostým
hlasováním bez rozpravy.
Kdo souhlasí s navrženým pořadem schůze,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
To je většina. - Navržený pořad
je tedy schválen.
Navrhuji, aby rozprava ke všem třem bodům schváleného
pořadu byla sloučena.
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučení rozpravy? (Nebyly.)
Námitek není. - Projednávání
bude tedy podle návrhu sloučeno.
Přistoupíme k projednávání
prvního bodu pořadu, kterým je
1. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu ústavního zákona o národních výborech (tisk 756),
a druhého bodu pořadu, kterým je
2. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona o národních
výborech (tisk 758).
Zpravodajem je posl. Vodsloň, dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Vodsloň: Vážený
pane presidente, vážená sněmovno!
Osnovy nových zákonů o národních
výborech, které máme projednávat,
jsou vyvrcholením dosavadního vývoje výstavby
národních výborů. Tyto nové
zákony vycházejí z dosavadních zkušeností,
organisační struktury, systému a method práce
národních výborů při výstavbě
socialismu v naší zemi, právě tak jako
ze zkušeností práce sovětů v
Sovětském svazu, které jsou nám vzorem
při veškeré naší práci.
Těmito zákony provádí se základní
změna dosavadní struktury, organisace, systému
a method práce národních výborů
tak, jak to vyžadují úkoly, které mají
národní výbory v této době
řešit.
Již sama skutečnost, že vláda naší
republiky předložila tyto návrhy zákonů
všem občanům k vyjádření,
i účast širokých mas pracujících
na diskusi je výrazem hluboké demokratičnosti
našeho zřízení, jakou dějiny
naší země nepoznaly, je důkazem toho,
že v naší vlasti vládne skutečně
pracující lid. Proto také připomínky
pracujících velmi značně ovlivnily
a obohatily tyto osnovy nových zákonů.
Národní výbory, vzešlé z osvobozeneckého
boje pracujícího lidu našich národů,
prodělaly pod vedením Komunistické strany
Československa a vlády Národní fronty
veliký vývoj. V dosavadním vývoji
plnily historickou úlohu a osvědčily se jako
orgány moci pracujícího lidu. Avšak
jejich zastaralá organisační struktura již
nevyhovuje dnešním požadavkům a stává
se čím dále tím více brzdou
v plnění významných úkolů,
které dnes před národními výbory
stojí. Proto přichází vláda
s návrhy těchto nových zákonů,
které zakotvují veliké revoluční
vymoženosti našeho lidu, rozvíjejí tyto
vymoženosti získané vítězným
bojem dělnické třídy ve svazku s pracujícím
rolnictvem. Předkládané osnovy zákonů
o národních výborech vytvářejí
předpoklady k tomu, aby národní výbory
daleko lépe a odpovědněji mohly plnit své
krásné poslání v celé převýchově
mas, v procesu výstavby a přestavby naší
společnosti.
Ústavní zákon o národních výborech
vychází z Ústavy 9. května 1948 a
důsledně ji provádí. Hned v §
1 je zdůrazněno, že národní výbory
jsou místními orgány státní
moci pracujícího lidu Československa. V dalším
paragrafu se zdůrazňuje, že národní
výbory jsou řízeny vládou. Zvláště
pak je významné, že ústavní zákon
důsledně rozvádí zásadu volitelnosti,
kontroly zvolených členů národních
výborů pracujícím lidem a dává
možnost pracujícímu lidu tyto členy
kdykoliv odvolat, jestliže neplní úkoly, pro
které byli lidem do národního výboru
zvoleni. Je to velmi důležitá zásada,
na základě které rostly a sílily sověty
v Sovětském svazu. Je to zkušenost, kterou
ukázala již Pařížská komuna
v roce 1871.
Oba tyto zákony jsou výrazem nejdemokratičtější
organisace moci, jaké u nás nikdy v dějinách
nebylo. Jsou výrazem velikých, historicky převratných
změn, které u nás nastaly. Tyto zákony
ještě více umožňují, aby
vůle lidu se u nás stala zákonem, jak prohlásil
náš první dělnický president
soudr. Klement Gottwald.
Takovéto demokratické uspořádání
státu, kde jsou vytvářeny předpoklady
k uskutečnění zásady vytyčené
geniálním Leninem, t. j. aby každý občan
mohl řídit stát, je možné jen
tam, kde dělnická třída ve svazku
s pracujícím rolnictvem a ostatními pracujícími
masami svrhne buržoasii, vezme jí hospodářskou
i politickou moc, rozbije její policejní byrokratický
státní aparát a vytvoří stát
nového typu, kde správu převezme sám
pracující lid do svých rukou.
Proto také náš lidově demokratický
stát jako nástroj v rukou pracujících
pro výstavbu socialismu, naši demokracii, nelze srovnávati
se žádným kapitalistickým státem,
s měšťáckou demokracií.
V tom je též ten základní rozdíl
v celém postavení a funkci národních
výborů od bývalé t. zv. samosprávy
neblahé paměti z dob předmnichovské
republiky, kde místo lidu vládla byrokracie, zemští
presidenti a okresní hejtmani, kteří měli
právo veta proti kterémukoliv usnesení samosprávného
orgánu a nezodpovídali se nikdy ze své činnosti
lidu, nýbrž pouze buržoasii. Bylo zde pouze jedno
podřízení, t. j. kapitalistickým zájmům.
Náš nový zákon v § 3 říká,
že "národní výbory jsou voleny
pracujícím lidem, lid vysílá do národních
výborů své nejlepší představitele,
kteří jsou hodni, aby se stali zástupci lidu,
a kteří dávají záruku, že
budou své úkoly správně plnit".
Demokratičnost našich zákonů neklade
jen důraz na volby, ale žádá, aby do
národních výborů byli voleni ti, kteří
se nejlépe osvědčili v práci a v boji
za socialismus a světový mír.
Již z toho je vidět jasný rozdíl proti
bývalé samosprávě, kde celá
jedna třetina členů okresních a zemských
zastupitelstev byla jmenována z t. zv. "nepolitických"
odborníků, z řad kapitalistů, statkářů
a jejich přisluhovačů, a pouze dvě
třetiny byly voleny na základě omezeného
volebního práva.
Postavení a působnost samosprávy byly v důsledku
toho po roce 1927 dále silně hospodářsky
i politicky omezeny. Okresní hejtmani škrtem pera
rušili rozhodnutí učiněná obecními
zastupitelstvy, rozpouštěli je, suspendovali komunistické
starosty a na místo nich pak dosazovali vládní
komisaře a správní komise.
Tak na př. v r. 1936 a 1937 bylo v republice na 200 vládních
komisařů a správních komisí
jmenovaných okresními hejtmany. Tito mohli podle
§ 106 obecního zřízení vládnout
celá léta bez lidu a proti lidu. Na př. v
Mostě vládl komisař 4 roky, v Lomu u Mostu
byla správní komise déle než 4 roky.
A takových obcí v naší republice byly
celé desítky. Avšak i bez toho nemohla zastupitelstva
v důsledku okleštěné samosprávy
pro pracující nic udělat.
Ale i samotné složení zastupitelstev v důsledku
okleštění volebního řádu
nejlépe ukazuje, kdo vládl v Masarykově a
Benešově demokracii. Tak na př. v zemském
zastupitelstvu v Praze bylo ze 120 členů pouze 80
voleno a 40 jmenováno ze řad t. zv. "nepolitických"
odborníků a vysokých byrokratů. Ale
i z 80 volených členů byli pouze 3 dělníci
a 3 rolníci. Dále však tam bylo 16 statkářů,
21 kapitalistických podnikatelů, 11 ředitelů
kapitalistických podniků a ostatní z řad
bohatých živnostníků a obchodníků.
Zatím co naše zákony upevňují
svazek dělníků, rolníků a pracující
inteligence, který tvoří základní
pilíř našeho lidově demokratického
státu a vyjadřuje bratrské soužití
národů, panovala v minulosti diskriminace malých
národů a nebývalý útisk dělníků
i rolníků.
V oddíle 6, § 9 nového zákona o národních
výborech jsou obsaženy v zásadních rysech
hlavní úkoly národních výborů.
Úkoly a činnost národních výborů
jsou dány výstavbou socialismu v naší
vlasti a bojem za mír mezi národy.
Tyto úkoly jsou rozvedeny ve vládním prohlášení
z 15. září 1953. Vycházejí
z hlavního ekonomického zákona socialismu,
kde do popředí všeho snažení a
práce národních výborů je stavěna
všestranná péče o blaho člověka.
Je to krásný a vznešený úkol,
ke kterému u nás není třeba nic jiného
než dobré vůle, svědomitých,
pracovitých a dovedných rukou našich pracujících,
neboť jen na nich dnes záleží, aby z našich
měst a obcí učinili pro sebe a pro své
děti krásný, radostný a šťastný
domov.
Výrobní prostředky jsou v převážné
míře v rukou pracujících, a proto
je hlavním úkolem národních výborů
mobilisovat a plánovitě rozvíjet veliké
tvůrčí schopnosti našeho lidu pro jeho
vlastní zájmy a cíle.
Tyto zájmy a cíle nelze jinak prosazovat a uskutečňovat
než cílevědomou a vytrvalou prací i
rozhodným bojem proti všemu, co je zastaralé,
co se přežilo a co nám brání
jít vpřed na cestě k budování
socialismu a míru mezi národy.
Proto opírají se národní výbory
ve své činnosti o socialistickou zákonnost
a musí, jak se praví v § 9, odst. 2 nového
zákona o národních výborech, "svědomitě
zachovávat zákony, nařízení
a usnesení vlády a ostatní předpisy
a vychovávat občany v duchu úcty k zákonnému
pořádku".
Pro plnění těchto úkolů stanoví
zákon základní methody řízení
práce národních výborů.
Podle § 10 a 11 se národní výbory musí
pravidelně scházet, aby mohly kolektivně
a operativně řešit všechny otázky
práce a činnosti národního výboru.
Zvláště je v § 11 přímo
určeno, že národní výbory mají
projednávat a schvalovat plán rozvoje hospodářství
na svém území, posuzovat a hodnotit, jak
jednotliví členové národního
výboru vykonávají své funkce a plní
své úkoly, i jak mají pracovat stálé
komise, aby bylo upevňováno spojení s pracujícím
lidem, ve kterém je síla národního
výboru.
Jsou to nutná a důležitá ustanovení,
neboť, jak všichni víme, mnohde se národní
výbory nescházejí pravidelně, neměly
svůj konkrétní plán práce a
zvláště se neprováděla dostatečná
kontrola práce národních výborů
i jednotlivých členů a komisí, chyběla
kritika lidu i sebekritika členů národních
výborů. To byly hlavní příčiny
chyb a nedostatků v činnosti národních
výborů.
Zákon dává podle § 8 každému
občanu v republice právo obrátit se s podněty
i se stížnostmi na národní výbor,
kontrolovat činnost národních výborů,
provádět kritiku jejich práce, a na druhé
straně má národní výbor povinnost
být v nejužším spojení s pracujícími,
učit se z jejich zkušeností, dbát jejich
hlasu a operativně a nebyrokraticky vyřizovat záležitosti
občanů.
Jak je vidět, zákon vytváří
všechny předpoklady pro to, aby bylo skoncováno
s byrokratickým postupem ve vyřizování
věcí občanů, s nevšímavostí
ke kritice, připomínkám i stížnostem
z řad pracujícího lidu.
Tento zákon je důkazem toho, jak nesrovnatelně
veliká je působnost a demokratičnost národních
výborů proti obecním zastupitelstvům
předmnichovské republiky. Působnost národních
výborů se vztahuje na všechny otázky
hospodářského, politického, veřejného
i kulturního života. Není u nás úkolu,
na kterém by se národní výbory nepodílely
svou prací, zatím co tehdy, jak jsem již uvedl,
hospodářské a politické okleštění
samosprávy zužovalo jejich působnost a přímo
znemožňovalo každý projev pracujícího
lidu - nemluvě už vůbec o nějaké
péči o člověka.
Masarykovská humanitní demokracie byla úplným
výsměchem této péči. Mohli
bychom uvést tisíce příkladů
této "péče o pracující".
Uvedu dva takové příklady.
V městské radě pražské dne 5.
října 1934 byl dán s měšťácké
strany návrh, aby - jak se v návrhu říká
- byly zavedeny almuženky pro žebráky v omezeném
počtu, tak, aby žebrání mohlo být
organisovaně omezováno. Tyto almuženky by se
prodávaly na policii pro všechny pražské
domy. Tento návrh byl odůvodněn takto:
"Pražské ulice a náměstí,
zvláště ve vnitřních městských
okrajích, bývají v každý denní
čas zaplaveny žebráky. V určitých
denních dobách téměř za každým
krokem jsou chodci oslovováni žebráky. Na kraji
ulic a na vltavských mostech je vidět tlupy žebráků,
kteří používají pro dosažení
podpory i svých malých dětí. Na příklad
před krátkou dobou bylo v pozdních hodinách
večerních vidět na Karlově mostě
klečet celou rodinu s mnoha dětmi v jednom výklenku.
V mnohých domech stalo se žebráctví
úplným trápením. V jednom případě
zvonilo během dopoledne u jedněch dveří
23 žebráků."
Naproti tomu 1. září 1933 městské
zastupitelstvo pražské odhlasovalo proti hlasu komunistů
na pražské radnici darovat panu Kramářovi
vilu na Baště v hodnotě několika desítek
milionů. To se dělo za vlády Baxů,
Zenklů a jiných přisluhovačů
i z řad tak zvaných socialistických stran.
V jedné brožuře KSČ z tehdejší
doby se uvádí galerie agrárních starostů
a jejich činů, které beztrestně páchali
na pracujícím lidu na venkově. Tak na př.
ve Chválenicích u Plzně nastěhoval
agrární starosta nemocného dělníka,
příslušníka obce, se ženou a 4
dětmi do obecní pastoušky, do světnice,
která byla již obývána 5 lidmi, takže
v této světnici o 18 m2 bydlí
nyní - říká se v brožuře
- pohromadě 11 lidí a mezi nimi 4 malé děti.
To je jen malá ukázka, jak řešila tehdejší
samospráva péči o člověka -
v době, kdy fabrikanti, velkostatkáři a bankéři
vydělávali maximální zisky.