Středa 26. května 1954

(Začátek schůze v 9 hod. 37 min.)

Přítomni:

Předseda Fierlinger.

Místopředsedové dr. Polanský, Fiala, Valo, Štětka, Žiak, Harus.

Členové vlády: první náměstek předsedy vlády dr. Dolanský, náměstek předsedy vlády ministr Kopecký, náměstek předsedy vlády ministr Uher; ministři dr. h. c. Plojhar, inž. dr. Šlechta, dr. Kyselý, inž. Jankovcová, David, Krosnář, Nosek, Barák, Beran, Dvořák, Krajčír, Poláček, Pospíšil, Reitmajer, Smida, dr. Škoda, Štoll.

252 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře NS: gen. tajemník NS Kováčik; jeho náměstek dr. Rattinger.

Předseda (zvoní): Zahajuji 84. schůzi Národního shromáždění.

Ministerstvo vnitra povolalo na uprázdněné poslanecké mandáty tyto poslance: dr. Vladimíra Brežného, Václava Jiránka a Jaroslava Malíka.

Všichni tito poslanci se dostavili do dnešní schůze.

Protože předtím podle § 89 jedn. řádu podepsali v Kanceláři Národního shromáždění prohlášení, obsahující formuli poslaneckého slibu, přistoupíme ke slibu podle § 42 ústavy a § 90 jedn. řádu Národního shromáždění tím způsobem, že bude předem přečtena ústavou předepsaná formule slibovací, poslanci dr. Vladimír Brežný, Václav Jiránek a Jaroslav Malík ke mně přistoupí a vykonají slib podáním ruky a slovem "slibuji".

Žádám o přečtení slibovací formule a jmenované poslance žádám, aby ke mně přistoupili vykonat slib. (Poslanci povstávají.)

Gen. tajomník NS Kováčik (číta): "Sľubujem, že budem verný republike Československej a jej ľudovodemokratickému zriadeniu. Budem zachovávať jej zákony a svoj mandát vykonávať podľa najlepšieho vedomia a svedomia na prospech ľudu a štátu."

Posl. dr. Brežný (podávajúc predsedovi ruku): Sľubujem.

Posl. Jiránek (podávaje předsedovi ruku): Slibuji.

Posl. Malík (podávaje předsedovi ruku): Slibuji. (Poslanci usedají.)

Předseda: Sděluji, že mandátový výbor ve své schůzi dne 26. května 1954 prozkoumal a ověřil poslanecké mandáty těchto poslanců: Bohuslava Bláhy, Františka Kukly, Karla Mrázka, Marie Müllerové, Jana Pištěka a Ludmily Šmehlíkové.

Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)

Námitek není.

Národní shromáždění vzalo tedy na vědomí usnesení mandátového výboru a ověřilo poslanecké mandáty jmenovaných poslanců.

Podle denního pořadu usneseného užším předsednictvem Národního shromáždění dne 20. května 1954, který byl již členům Národního shromáždění rozdán, je na pořadu schůze:

1. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu ústavního zákona (tisk 763) o volbách do Národního shromáždění a o volbách do Slovenské národní rady (tisk 766).

2. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 764) o volbách do Národního shromáždění (tisk 767).

3. Zpráva výboru ústavně-právního a výboru zahraničního k vládnímu návrhu (tisk 759), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu Smlouva mezi Československou republikou a Lidovou republikou Bulharskou o právní pomoci ve věcech občanských a trestních, podepsaná v Praze dne 13. dubna 1954 (tisk 765).

4. Zpráva výboru zahraničního k vládnímu návrhu (tisk 761), kterým se předkládá Národnímu shromáždění republiky Československé k projevu souhlasu obchodní smlouva mezi republikou Československou a Švýcarskou konfederací, podepsaná v Bernu dne 24. listopadu 1953 (tisk 768).

5. Zpráva výboru pro hospodářské plánování a jeho kontrolu k vládnímu nařízení ze dne 3. února 1954 č. 8 Sb., kterým se mění a doplňují předpisy o projektové a rozpočtové dokumentaci investic (tisk 762).

6. Zpráva výboru sociálně-politického a zdravotnického k vládnímu nařízení ze dne 3. února 1954 č. 9 Sb., kterým se mění a doplňuje ustanovení § 7 odst. 2 zákona č. 64/1950 Sb. o sociálním zabezpečení osob povolaných k službě v branné moci a jejich rodinných příslušníků (tisk 760).

7. zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu nařízení ze dne 12. února 1954 č. 17 Sb. o platových poměrech zaměstnanců státního aparátu (tisk 769).

Vládní nařízení uvedená v bodech 5, 6 a 7 byla vydána podle § 14 odst. 1 zákona č. 2/1954 Sb. o státním plánu rozvoje národního hospodářství republiky Československé na rok 1954.

Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu? (Nebyly.)

Námitek není.

Podle jednacího řádu rozhodne Národní shromáždění o pořadu prostým hlasováním bez rozpravy.

Kdo souhlasí s navrženým pořadem schůze, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

To je většina. - Navržený pořad je tedy schválen.

Navrhuji, aby rozprava k prvním dvěma bodům schváleného pořadu, to je ke zprávě výboru ústavně-právního o vládním návrhu ústavního zákona o volbách do Národního shromáždění a o volbách do slovenské národní rady a ke zprávě výboru ústavně-právního o vládním návrhu zákona o volbách do Národního shromáždění byla sloučena.

Jsou nějaké námitky proti návrhu na sloučení rozpravy? (Nebyly.)

Námitek není.

Projednávání bude tedy podle návrhu sloučeno.

Přistoupíme k společnému projednávání prvního bodu pořadu, kterým je

1. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu ústavního zákona o volbách do Národního shromáždění a o volbách do Slovenské národní rady (tisk 766),

a druhého bodu pořadu, kterým je

2. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona o volbách do Národního shromáždění (tisk 767).

Zpravodajem k prvnímu bodu pořadu je posl. dr. Haim, dávám mu slovo.

Spravodajca posl. dr. Haim: Slávne Národné zhromaždenie!

Návrh ústavného zákona o voľbách do Národného zhromaždenia a o voľbách do Slovenskej národnej rady predkladá vláda republiky Národnému zhromaždeniu po veľkom volebnom víťazstve československého pracujúceho ľudu vo voľbách do národných výborov.

Celá predvolebná kampaň k voľbám do národných výborov a samotný volebný akt sú dokumentom nevšedného záujmu a aktívnej účasti všetkého pracujúceho ľudu na riadení nášho ľudovodemokratického štátu. Doširoka sa uplatňujúce občianske práva a slobody nášho pracujúceho ľudu umožnili a umožňujú rozhodovať pracujúcim Československa o základných otázkach riadenia štátu od najnižších po najvyššie štátne orgány. Uvedomelosť a oddanosť pracujúcich i jednoznačná príchylnosť k politike strany a vlády jasne dokumentovala vo voľbách do národných výborov rozhodnú vôľu nášho ľudu ísť ďalej po ceste budovania šťastného života, po ceste výstavby socializmu. Aktívna účasť vo volebnej kampani a na voľbách samých zvýraznila opätovne neodškriepiteľnú oddanosť československého pracujúceho ľudu línii nášho vnútro- a zahraničnopolitického života, ako ju vytyčuje vláda československého Národného frontu a vedúca zložka Národného frontu Komunistická strana Československa. Voľby nad každú pochybnosť jasne ukázali, že cesta československého pracujúceho ľudu, ktorú nastúpil po svojom oslobodení slávnou sovietskou armádou v roku 1945, je cesta vytýčená z vôle všetkého nášho ľudu, je cesta vernosti a bezhraničnej oddanosti nášmu veľkému osloboditeľovi a priateľovi - Sovietskemu sväzu. Československý pracujúci ľud volil za Národný front, za mier vo svojej krajine, za dorozumenie a víťazstvo mierových síl na celom svete.

Ústava 9. mája zakotvila najdemokratickejšie práva a slobody nášho ľudu, za ktoré bojovali a mreli najväčší príslušníci našich národov. Ona dáva plnú voľnosť ich opravdivému rozvinutiu. Celý doterajší vývoj nášho ľudovodemokratického štátu dokazuje, že náš ľud bezprostrednou účasťou na správe štátu je nevyčerpateľným zdrojom sily nášho štátu a táto jeho účasť je neporovnateľnou prednosťou ľudovodemokratického spoločenského zriadenia.

V znamení tohto neobmedzene sa uplatňujúceho vplyvu pracujúcich na vývoj našej ľudovej demokracie predkladá vláda republiky Národnému zhromaždeniu návrh ústavného zákona o voľbách do Národného zhromaždenia a o voľbách do Slovenskej národnej rady, ktorý znamená ďalšie prehĺbenie demokratičnosti našej volebnej sústavy, ako sme boli toho svedkom pri voľbách do národných výborov.

Tento vládny návrh ústavného zákona prichádza do Národného zhromaždenia vtedy, keď po historickom víťazstve nášho ľudu 16. mája t. r. pracujúci žijú v znamení budovateľského nadšenia pred snemovaním najvyššieho orgánu vedúcej zložky československého Národného frontu, pred X. zjazdom Komunistickej strany Československa. Vtedy, keď pracujúci u nás hrdo hlásia svojej rodnej strane splňovanie a prekračovanie smelých budovateľských záväzkov. Vtedy, keď všetci žijú vo vedomí toho, že toto snemovanie najlepších príslušníkov pracujúcich Československa prinesie ďalšie jasné zvýraznenie úsilia nás všetkých o zabezpečovanie šťastného a radostného života.

Vládny návrh ústavného zákona, predkladaný plénu Národného zhromaždenia, je ďalším dokumentom stáleho posilňovania demokratických zásad ľudovej demokracie, tak ako ich prináša samotný postup budovania socializmu v Československej republike. Vidno z toho tú základnú súvislosť, že rozvoj budovania socializmu prináša súčasne so sebou ďalší rozvoj a prehlbovanie demokratických práv a slobôd občanov socialistického štátu. To je dôkazom toho, že skutočná demokracia, opravdivé uplatnenie vôle je možné len v socializme. Vidíme to výrazne aj keď sa pozrieme na úpadok demokratických práv a slobôd v kapitalistických t. zv. demokratických štátoch. Tu miesto ich upevňovania a rozvoja vidíme ich stále obmedzovanie a potlačovanie, ktoré vedie v kapitalistických štátoch k postupnému posilňovaniu reakcie a k fašizácii režimov v buržoázii.

Ustanovenia vládneho návrhu predkladaného ústavného zákona z časti vychádzajú zo zásad zakotvených v Ústave 9. mája a z časti zásady ústavy ďalej prehlbujú a rozvíjajú.

Rozsah volebného práva, spôsob jeho vykonávania ako aj aktívne a pasívne volebné právo sú vo vládnom návrhu uplatnené podľa Ústavy 9. mája. Tak isto trvanie volebného obdobia Národného zhromaždenia je zakotvené v ustanoveniach ústavy na 6 rokov.

Ďalšie ustanovenia však - tak, ako tomu je i vo volebnej sústave do národných výborov - znamenajú hlboké rozvinutie demokratičnosti našej ľudovodemokratickej volebnej sústavy. Ústava 9. mája určuje pevný počet 300 poslancov Národného zhromaždenia a 100 poslancov Slovenskej národnej rady. Určuje takú volebnú sústavu, podľa ktorej sa vytvárali veľké volebné kraje pre voľbu viacerých poslancov podľa kandidačných listín jednej alebo niekoľkých volebných skupín. To sťažovalo občanom možnosť styku a kontroly práce poslanca a neumožňovalo v dostatočnej miere uplatniť vplyv voličov na výber poslanca najmä pri uprázdnení sa poslaneckého mandátu, keď bol povolávaný náhradník bez účasti voličov.

Podľa zásad novej volebnej sústavy budú poslanci volení vo volebných obvodoch a to vždy jeden poslanec za volebný obvod.

Takto bude možno uplatniť v plnej miere ako vplyv voličov na výber kandidáta, tak aj plnú kontrolu voličmi volebného obvodu. Takto sa stane zástupca príslušného volebného obvodu v najvyššom zastupiteľskom orgáne v našom štáte prvým pomocníkom a radcom ľudu svojho volebného obvodu v takom zamierení a rozsahu, ako je nám v tejto práci a starostlivosti o občanov vzorom poslanec pracujúcich Najvyššieho sovietu v Sovietskom sväze.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP