Předseda Fierlinger (ujímaje se předsednictví):
Nyní přistoupíme k volbě místopředsedů
Národního shromáždění.
Kdo souhlasí s návrhem, aby místopředsedy
Národního shromáždění
byli zvoleni poslanci Jozef Valo, Anežka Hodinová-Spurná,
dr Dionysius Polanský, Antonín Fiala
a Andrej Žiak, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? - (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? - (Nikdo.)
Děkuji. - Tím jsou jednomyslně zvoleni
místopředsedy Národního shromáždění
poslanci Josef Valo, Anežka Hodinová-Spurná,
dr Dionysius Polanský, Antonín Fiala
a Andrej Žiak. (Potlesk.)
Přistoupíme k volbě ostatních
členů předsednictva Národního
shromáždění podle předneseného
návrhu.
Kdo souhlasí s návrhem, aby členy předsednictva
Národního shromáždění
vedle předsedy a místopředsedů byli
zvoleni poslanci Jiří Beneš, Josef Čermák,
Pavol Dávid, Marie Fišarová,
Jan Harus, Ladislava Kleňhová-Besserová,
dr Jaroslav Krofta, Jaroslav Ledl, dr Štefan
Manca, Václav Mandovec, Antonín Novotný,
Ján Pavlík, Ludvík Svoboda,
akademik Jaroslav Šimon, Josef Štětka,
dr Vlasta Trpíková, Josef Závěta
a František Zupka, nechť zvedne ruku! (Děje
se.)
Je někdo proti? - (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? - (Nikdo.)
Děkuji. - Tím byli navržení poslanci
jednomyslně zvoleni členy předsednictva
Národního shromáždění.
(Potlesk.)
Tím bylo zvoleno předsednictvo Národního
shromáždění podle §§ 63 a
64 ústavy.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, abych vám
jménem svým i jménem všech zvolených
členů předsednictva Národního
shromáždění poděkoval za vaši
důvěru.
Přerušuji nyní schůzi na 30 minut.
(Schůze přerušena v 10 hod. 25 minut - opět
zahájena v 11 hod.)
Předseda: Zahajuji přerušenou schůzi.
Přistoupíme k projednávání
dalšího pořadu.
Užší předsednictvo Národního
shromáždění navrhuje, aby projednávání
3. a 4. bodu schváleného pořadu bylo sloučeno.
Jsou nějaké námitky proti tomuto návrhu?
(Námitky nebyly.)
Nejsou.
Kdo tedy s předneseným návrhem souhlasí,
nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Je někdo proti? - (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? - (Nikdo.)
Děkuji. - Projednávání obou bodů
bude tedy podle návrhu sloučeno.
Dávám nyní slovo poslanci Tymešovi,
zpravodaji ke 3. bodu schváleného pořadu,
kterým je
3. Zpráva výborů rozpočtového
a hospodářského, zemědělského,
ústavně-právního, kulturního,
zdravotního a zahraničního o vládním
návrhu rozpočtového zákona na rok
1956 (tisk 50).
Zpravodaj posl. Tymeš: Vážený soudruhu
presidente, soudružky a soudruzi!
Vláda předložila Národnímu shromáždění
k projednání a ke schválení státní
rozpočet na rok 1956. Projednávání
a schválení státního rozpočtu
patří mezi nejdůležitější
úkoly našeho zákonodárného sboru.
Letos jednání o státním rozpočtu
je zvlášť významné, neboť
je to rozpočet prvého roku druhé pětiletky,
ve kterém dochází ke sladění
hospodářských plánů všech
zemí lidové demokracie a Sovětského
svazu.
Zahajujeme naši druhou pětiletku současně
s šestou pětiletkou Sovětského svazu.
Návrh směrnic XX. sjezdu KSSS k šestému
pětiletému plánu vyvolal zděšení
u kapitalistických monopolů a obdiv a ohromný
zájem u pracujících v celém světě.
Je to skutečný triumf mírové výstavby.
Také úkoly v naší druhé pětiletce
jsou mimořádně velké. A tyto úkoly
chceme plnit již od počátku tohoto roku stejně
úspěšně jako hrdinní sovětští
lidé. Vždyť i náš plán prvého
roku druhé pětiletky je - jak řekl předseda
vlády V. Široký - "výrazem správného
uplatnění ekonomických zákonů
socialismu, je výrazem nejvlastnějších
zájmů a tužeb všeho našeho pracujícího
lidu".
Státní rozpočet zajišťuje peněžní
prostředky pro veliké úkoly stanovené
Státním plánem rozvoje národního
hospodářství. Finanční plánování
je organickou součástí hospodářského
plánování. Státní rozpočet
není však pouhým pasivním finančním
zajištěním úkolů národohospodářského
plánu, on také aktivně působí
na plán a napomáhá k jeho překračování.
Náš rozpočet, stejně jako rozpočet
Sovětského svazu a zemí lidové demokracie,
je rozpočtem mírového budování.
Vždyť 53,5 % z plánovaných rozpočtových
výdajů je určeno na rozvoj národního
hospodářství, především
na přednostní růst výroby výrobních
prostředků, zejména elektrické energie,
paliv a surovin. Státní investiční
výstavba se zvyšuje o více než jednu pětinu.
Na rozvoj zemědělské výroby je v rozpočtu
téměř 9 miliard korun.
Srovnáme-li náš rozpočet s rozpočty
kapitalistických zemí, vidíme na prvý
pohled obrovský rozdíl. Na příklad
rozpočet Spojených států amerických
nepřihlíží vůbec k změnám,
k nimž došlo v minulém roce, a je i tentokráte
rozpočtem horečného zbrojení Vojenské
výdaje USA se zvýšily o miliardu dolarů
a činí dvě třetiny státního
rozpočtu. U nás stejně jako v SSSR a zemích
lidové demokracie se početní stavy armád
snížily a tím se snížily i výdaje
na obranu a bezpečnost země, které u nás
činí 10,7 % státního rozpočtu.
Velké výdaje na zbrojení v kapitalistických
státech vedou k dalšímu zbídačení
pracujících vrstev. Daňová břemena
ve Spojených státech proti roku 1939 jsou více
než osmkrát vyšší, v Anglii více
než čtyřikrát vyšší.
Daně jsou uvalovány především
na pracující lid. Naproti tomu kapitalisté
z horečného zbrojení shrabují stále
větší zisky.
Šílené zbrojení vede k stálému
snižování výdajů na školství,
zdravotnictví, sociální péči
a na neválečné investice. Podle zprávy
listu New York Times dává se v Americe na školství
polovina toho co v Anglii a pětina toho, co na školství
dává Sovětský svaz. Nelze se pak divit,
že podle amerických statistik nechodí pět
milionů dětí do škol a procento negramotnosti
vzrůstá. Podle oficiální americké
statistiky nemá 82 % venkovských domů ve
Spojených státech elektrické světlo.
Maurice Thorez v článku "Nové údaje
o zbídačování" uvádí,
že přímo uprostřed Paříže
v nezdravých brlozích svítí dělníci
dosud petrolejem, protože tam v některých místech
není zavedena elektrika.
Velké výdaje na horečné zbrojení
mají vliv také na stoupání cen životních
potřeb. I tím se snižuje životní
úroveň pracujícího lidu. Spojené
státy, které jsou nejsilnější
kapitalistickou zemí, přiznávají ve
své statistice, že ve spotřebě masa
na jednoho obyvatele jsou na šestém místě
a ve spotřebě mléka dokonce na třináctém
místě na světě. To jsou následky
strašlivého zbrojení.
Rozpočty kapitalistických zemí slouží
k vykořisťování pracujících
lidí a není proto divu, že kapitalisté
nemají velký zájem na veřejném
projednávání státního rozpočtu
V mnohých zemích - na příklad ve Francii
- jednání o státním rozpočtu
v Národním shromáždění
působí ministru financí a vládě
značné starosti.
U nás vláda nemusí s Národním
shromážděním bojovat o rozpočet.
Naše vláda má plnou důvěru Národního
shromáždění a lidu a proto může
směle předstoupit před Národní
shromáždění a lid se státním
rozpočtem. Vždyť je to rozpočet, na který
můžeme býti plným právem hrdi,
rozpočet, který je k prospěchu lidu a republiky.
Náš rozpočet je na rozdíl od kapitalistických
států rozpočtem vyrovnaným a od roku
1949 končíme každý rok našeho hospodaření
značnými přebytky. Kapitalistické
státy se zadlužují a úroky z dluhů
znovu uvalují na bedra pracujících. U nás
hospodaříme bez dluhu.
A přece provádíme přímo ohromnou
výstavbu a přestavbu našeho hospodářství.
Stavíme nové závody, velká vodní
díla, nová sídliště, hospodářská
zařízení pro JZD, stavíme školy,
nemocnice a byty, ochraňujeme kulturní památky.
Jaký to rušný, kypící život
proti živoření v kapitalistické republice!
Jaký ohromný rozvoj zaznamenáváme
zejména na Slovensku, kam se dostává i letos
ve státním rozpočtu 27 % investic!
V našem státním rozpočtu činí
téměř jednu třetinu vydání
na kulturní, zdravotní a sociální
zařízení. V kapitalistických zemích
tyto výdaje se stále snižují. Je dokladem
velké hospodářské síly naší
země, že může kromě ohromných
částek na rozvoj průmyslu, zemědělství,
dopravy a obchodu dávat ještě tak velké
sumy na školství, zdravotnictví a na sociální
opatření.
Při tom životní úroveň našeho
lidu stoupá, zatím co v kapitalistických
zemích klesá. Zvyšování životní
úrovně obyvatelstva, to je stálá linie
politiky naší KSČ a vlády republiky.
V druhé pětiletce plánujeme zvýšení
životní úrovně o více než
jednu třetinu. Na tempu zvyšování produktivity
práce, na zvýšené výrobě,
na hospodárnosti především záleží,
jaké bude tempo zvyšování životní
úrovně pracujícího lidu. Loni značně
stouply příjmy obyvatelstva, zvláště
zemědělců. Tyto zvýšené
příjmy musíme podložit zvýšenou
produkcí.
Dále je třeba zajišťovat prostředky
na doplňování státních hmotných
reserv, jejichž soustavné zvyšování
upevňuje hospodářskou moc a obrannou sílu
republiky.
Převážnou část státních
výdajů platíme z příjmů
socialistického sektoru, které dosahují 85,5
% všech státních příjmů.
Daně placené obyvatelstvem činí pouze
11,9 %. Správné a včasné odvody daní
a zisků a rovnoměrné plnění
národohospodářského plánu zajišťují
rovnoměrné plnění finančního
plánu, které zase zpětně působí
na plnění národohospodářského
plánu. Proto ani placení daní obyvatelstvem
se nesmí podceňovat. Jestliže jsme loni splnili
plán zemědělské daně pouze
na 93,3 %, pak je to proto, že zejména pracovníci
některých národních výborů
placení této daně podceňují
vzhledem k tomu, že činí nepatrnou část
státních příjmů. Je to nesprávný
postup. Plán příjmů je třeba
plnit u všech daní. Kromě toho placení
této i jiných daní obyvatelstvem má
také politicko-výchovný význam. Stát
dává miliardové částky na rozvoj
zemědělství. Vždyť jen výroba
zemědělských strojů bude v tomto roce
vyšší téměř o 147 % než
v roce 1954. Bude se vyrábět více než
50 nových typů zemědělských
strojů, které značně ulehčí
a zlevní zemědělskou práci. Když
ukážeme rolníkům tuto velkou péči
vlády o zemědělství a srovnáme
s poměry za kapitalismu, pak i ti rolníci, kteří
daně dluhují, uznají, že také
oni musí na další rozvoj zemědělství
přispívat.
Při placení daní obyvatelstvem se plně
osvědčil nový způsob sběru
daňového přiznání a vyměřování
spolu s inkasem přímo na vesnici. Přímý
styk finančních pracovníků s poplatníky
pomáhá upevňovat důvěru pracujících
k finančním orgánům a přispívá
k odstraňování byrokratických pracovních
postupů. Poplatníci mají možnost uplatnit
při vyměřování daně
své námitky a ověřit si, že výměr
je spravedlivý, což je první podmínkou
pro úspěšné plnění a překračování
plánu inkasa daní.
Okresní a místní národní výbory
stále ještě nedostatečně využívají
své řídící funkce u spravovaných
podniků a služeb místního hospodářství.
Důsledky se pak projevují v neplnění
plánovaných odvodů, neprovádí
se plánovaná údržba národního
majetku a pod. Proto soutěž finančních
odborů ONV by se měla zaměřit v tomto
roce především na další zlepšení
hospodaření národních výborů,
které by obcím umožnilo sestavení doplňkových
rozpočtů pro kulturní a sociální
zařízení.
Také řádné projednání
rozpočtů národních výborů
přímo ve volebních obvodech a podchycení
tvůrčí iniciativy pracujících,
při čemž mohou poslanci velmi účinně
pomáhat, jistě přinese mnoho konkretních
závazků na překročení úkolů
stanovených rozpočtem.
Bude třeba dále rozvíjet hospodářsko-organisační
a kulturně-výchovnou funkci národních
výborů, rovnoměrně rozdělit
úkoly mezi jednotlivé kategorie a prohlubovat materiální
zainteresovanost národních výborů
na plnění a překračování
hospodářských úkolů státního
plánu i úkolů národních výborů.
Rovněž bude třeba zjednodušit administrativu
a zkvalitnit řízení národních
výborů.
Výbory Národního shromáždění
jednaly o jednotlivých kapitolách státního
rozpočtu velmi podrobně. Směrnicí
pro nás bylo, že je třeba plánované
úkoly na rok 1956 splnit a zpevnit. Poslanci při
jednání ve výborech NS zkoumali především,
nejsou-li v rozpočtech reservy, protože v některých
podnicích i v ministerstvech jsou stálé snahy
tyto reservy skrývat. Poslanci přenesli do jednání
výborů především zkušenosti
a poznatky, které získali v besedách s voliči
a na svých pracovištích. Na příkladech
ukázali, jak je možno ještě zvyšovat,
zkvalitňovat a zlevňovat naši výrobu.
Největší pozornost věnovali poslanci
kapitolám ministerstva paliv, energetiky, hutí a
rudných dolů, strojírenství, stavebnictví
a zemědělství, kde ukázali na vážné
nedostatky, které se přenášejí
i do jiných resortů. Znovu bylo zdůrazněno,
že finančních prostředků musí
být používáno v souladu se státním
plánem rozvoje národního hospodářství,
pro zvyšování a zdokonalování
výroby, pro obranu a bezpečnost naší
vlasti a pro stálý vzestup hmotné a kulturní
úrovně pracujícího lidu. Je proto
třeba, aby všichni pracovními ministerstev,
úřadů, podniků a národních
výborů si byli stále vědomi toho,
že příjmy jednotlivých kapitol je nutno
považovat za minimální a výdaje kapitol
za maximální. Při sestavování
technicko-průmyslových a finančních
plánů i v průběhu plnění
plánů - po celý rok - musíme stále
hledat další zdroje státních příjmů
i úspor v hospodářství, zejména
podporou a rozvíjením tvůrčí
iniciativy a aktivity našeho pracujícího lidu.
O rozpočtu se nerozhoduje pouze ve vládě
a v Národním shromáždění,
ale také v továrnách, úřadech
a na polích. Proto letos musíme věnovat více
péče tomu, abychom se státním plánem
rozvoje národního hospodářství
a státním rozpočtem seznámili všechny
naše pracující a mobilisovali je k plnění
velkých úkolů naší pětiletky.
Projednáním a schválením státního
rozpočtu náš úkol nekončí.
Musíme obracet pozornost našich pracujících
k otázkám zvyšování, zkvalitňování
a zhospodárňování výroby, musíme
se starat, aby jejich iniciativa a kritika nebyla v závodech
přehlížena a umlčována. Zvláštní
péči je třeba věnovat rychlejšímu
zavádění nové techniky a zavádění
pokrokových method sovětských i našich
předních pracovníků, zlepšovatelů
a vynálezců.
Příznivé výsledky hospodaření
v roce 1955, kterých jsme dosáhli díky plnění
směrnic X. sjezdu a usnesení ÚV KSČ,
ukazují, jak velké jsou naše možnosti
pro další rozvíjení našeho hospodářství.
Náš státní rozpočet je rozpočtem
dobrých hospodářů. Je to rozpočet
silného, zdravého a mohutně se rozvíjejícího
státu, rozpočet, který naplňuje radostí
a hrdostí srdce každého dobrého vlastence.
Je to rozpočet reálný, který plně
odpovídá našim možnostem a potřebám.
Je to rozpočet zajišťující další
velký rozmach naší vlasti, její svobodu
a bezpečnost. Je to rozpočet dalšího
zvyšování životní úrovně
obyvatelstva. Za tento rozpočet se postaví všechen
pracující lid. Marně se snaží
zrádná emigrace štvavou rozhlasovou propagandou
a zločinnou balonkovou akcí vyvolat nedůvěru
našeho lidu k hospodářským opatřením
KSČ a vlády republiky. Náš lid věří
své straně - KSČ - která ho nikdy
nezklamala a nezklame a která bezpečně nás
vede k vítězství socialismu. (Potlesk.)
Náš lid věří své vládě
a proto zvýšené úkoly plánu a
státního rozpočtu na rok 1956 plní
navzdory všem zrádcům a nepřátelům.
Na naší vítězné cestě
nás nezastaví ani úsilí představitelů
kapitalistických států o vměšování
se do našich vnitřních poměrů.
Ať dělají cokoliv, kapitalistickou "svobodu"
nám ani nevnutí, ani pro nás nevymodlí.
Náš lid má ještě v živé
paměti, co je to svoboda v kapitalismu, a proto nikdy nepřipustí,
aby velkostatkářské a fabrikantské
pijavice znovu mohly kořistit z jeho práce. (Potlesk.)