Také stálé úsilí kapitalistických
monopolů vyvolat u nás nedůvěru k
Sovětskému svazu je a zůstane marné.
Naši lidé nejlépe vědí, co pro
nás znamená přátelství a spojenectví
se Sovětským svazem, vědí, jak Sovětský
svaz nám pomáhá při naší
výstavbě, vědí, že spojenectví
a přátelství se Sovětským svazem
je pevnou zárukou naší nezávislosti,
svobody a naší šťastné budoucnosti.
Není síly na světě, která by
nás mohla oddělit od Sovětského svazu;
naše přátelství je na věky.
Úspěšné plnění státního
plánu rozvoje národního hospodářství
bude také naším velmi cenným příspěvkem
mírovým silám celého světa
v boji za vítězství míru.
Doporučuji jménem rozpočtového a hospodářského
výboru a jménem ostatních výborů,
které rozpočtové kapitoly projednaly, aby
Národní shromáždění schválilo
rozpočtový zákon a státní rozpočet
na rok 1956 tak, jak byl vládou předložen.
(Potlesk.)
Předseda: Dávám nyní slovo
poslanci Štětkovi, zpravodaji ke 4. bodu denního
pořadu, kterým je
4. Zpráva výboru rozpočtového a
hospodářského o vládním návrhu
usnesení, jímž Národní shromáždění
schvaluje podle § 62 ústavy státní závěrečný
účet na rok 1954 (tisk 51).
Zpravodaj posl. Štětka: Soudruhu presidente,
soudruzi poslanci!
Vláda předložila Národnímu shromáždění
státní závěrečný účet
za rok 1954 současně s návrhem rozpočtového
zákona na rok 1956.
Můžeme tedy jednati o výsledcích hospodaření
za rok 1954 současně s projednáváním
státního rozpočtu na letošní
rok.
Národní shromáždění, které
má podle § 62 naší ústavy zkoumat
státní závěrečné účty,
nezkoumá pouze výsledky hospodaření,
ale také jak bylo plánováno a jak byly plánované
úkoly plněny.
V roce 1954 došlo k rozvoji národního hospodářství
a ke zvýšení úrovně pracujících:
bylo dosaženo dalších úspěchů
ve výstavbě, ve zvýšení životní
úrovně obyvatelstva a obranyschopnosti ČSR.
K 1. dubnu 1954 bylo provedeno rozsáhlé snížení
státních maloobchodních cen zboží
a služeb, od peněžní reformy již
třetí, které přineslo obyvatelstvu
roční úspory 5,9 miliardy Kčs. Byla
snížena daň ze mzdy pro svobodné a bezdětné,
což znamenalo pro pracující další
úsporu ve výši více než 1 miliardy
Kčs.
Reálné důchody zemědělské
vzrostly též zvýšením výkupních
cen některých zemědělských
produktů, snížením cen strojených
hnojiv a sazeb za práci strojních a traktorových
stanic. Maloobchodní obrat stoupl proti předešlému
roku ve srovnatelných cenách o 20 %.
Zlepšilo se zásobování uhlím
a elektřinou, rozšířil se sortiment
a zlepšila se kvalita spotřebního zboží.
Strojírenské závody vyrobily nové
stroje, které přispěly k dalšímu
zvýšení technické úrovně
v Československu.
V roce 1954 bylo v našem hospodářství
mnoho vážných nedostatků, které
brzdily rychlejší rozvoj výroby, produktivity
práce a hospodárnosti, takže ke zvýšení
životní úrovně bylo nutno použít
reserv vytvořených v minulých letech.
Ve srovnání s rokem 1953 vzrostla hrubá výroba
průmyslu v roce 1954 o 4,4 %. Při tom výroba
výrobních prostředků se zvýšila
o 4,2 % a výroba spotřebních předmětů
o 4,7 %.
Zejména ministerstvo strojírenství a ministerstvo
hutního průmyslu a rudných dolů nedosáhly
růstu výroby potřebného pro zajištění
proporcionálního rozvoje národního
hospodářství.
Ke zpomalení tempa rozvoje došlo také ve stavebnictví.
Objem stavebně-montážních prací
provedený v roce 1954 je nižší než
v roce 1953.
Vývoj zemědělství nebyl přes
všechnu mu poskytovanou pomoc příznivý.
Objem rostlinné výroby proti roku 1953 poklesl,
objem živočišné výroby sice vzrostl
zhruba o 5 %, ale plánovaný růst nebyl splněn.
Nebyl též splněn plán výkupu.
Objem zahraničního obchodu se zvýšil
proti roku 1953 o 6,5 %, zejména v důsledku zvýšení
obratu s kapitalistickými státy. Nebyl však
splněn plán vývozu, zvláště
investičních celků.
Největší nedostatky byly v roce 1954 v plnění
kvalitativních ukazatelů státního
plánu a rozpočtu. Vývoj vlastních
nákladů byl nepříznivý. Náklady
na veškerou výrobu zboží byly překročeny
o 3 %. Produktivita práce vzrostla v roce 1954 proti roku
1953 jen o 2,1 %. Průměrné mzdy vzrostly
mnohem rychleji než produktivita práce.
V investiční výstavbě se nepodařilo
podstatně zlepšit rozpočtovou projekční
dokumentaci. Rozestavěnost se zvýšila. Plán
uvedení kapacit do provozu nebyl splněn. Strojní
dodávky se zpožďovaly, jejich kvalita nebyla
dobrá a způsobila vážné škody,
zejména v energetice.
Likvidace nadnormativních zásob neprobíhala
uspokojivě, což bylo jednou z nejvážnějších
příčin platebních obtíží
podniků. Na základě směrnic X. sjezdu
KSČ byl však v roce 1954 zesílen boj proti
těmto nedostatkům a provedena řádná
opatření, zejména k odstranění
disproporcí v našem národním hospodářství.
Tak byly sjednány předpoklady pro rychlejší
rozvoj národního hospodářství
v roce 1955.
Nová účetní evidence, zavedená
u všech rozpočtových organisací od 1.
ledna 1954, nestala se dosud účinným nástrojem
k prosazování přísné finanční
a rozpočtové discipliny, sledování
a dodržování norem a ukazatelů, zvýšení
hospodárnosti. Ve splnění státního
rozpočtu na rok 1954 se projevily jak úspěchy,
dosažené při rozvoji našeho národního
hospodářství a při zvyšování
životní úrovně, tak i nedostatky, které
tento rozvoj brzdily. A to je poučení pro hospodaření
státní správy a národního hospodářství
vůbec.
Vážným nedostatkem našeho hospodářství
zůstalo i v roce 1954 zaostávání investiční
výstavby. Hlavní příčinou neplnění
plánu investiční výstavby bylo neplnění
plánu stavebně-montážních prací
pro špatnou organisaci práce, nehospodárnost
s materiálem, nízké využívání
mechanisačních prostředků a jiné.
Ani v roce 1954 se podstatně nezlepšily nedostatky
v plánování, v projektové a rozpočtové
přípravě.
Příděly na investice národním
podnikům byly splněny na 98,3 %, investiční
výdaje ústředních rozpočtových
organisací na 88,6 %, příděly na investice
rozpočtových organisací zapojených
na státní rozpočet finančními
vztahy na 83,1 %, investiční výdaje strojních
a traktorových stanic na 86,8 %, investiční
výdaje národních výborů na
86,3 %, příděly na investice hospodářským
organisacím národních výborů
na 97,9 % a ostatním na 82,6 % - tedy celkem na 94,6 %.
Nejvážnější bylo opožďování
investiční výstavby v úsecích
důležitých pro rozvoj našeho národního
hospodářství. Neuspokojivé bylo dokončování
bytových jednotek.
Ze státního rozpočtu na rok 1954 byla přidělena
kromě přídělů na investice
národním podnikům rozpočtovaná
částka 9.126,000.000 a byla využita jen na
98.1 %.
Na přídělech na ztráty národních
podniků bylo z rozpočtované částky
vyčerpáno 92,8 %. Při celkových vypořádáních
jednotlivých resortů za hospodářský
rok 1954 bylo však ještě v roce 1955 uhrazeno
na přídělech na neplánované
a nadplánované ztráty z minulých let
úhrnem 2.207 milionů Kčs - především
ministerstvu zemědělství a ministerstvu hutního
průmyslu a rudných dolů.
Z rozpočtovaných prostředků na rok
1954 na mzdový fond v oboru ústředního
rozpočtu bylo vyčerpáno 94,7 % v důsledku
nesplnění plánu pracovních sil, protože
části pracovníků byly určeny
nižší funkční platy pro nesplnění
stanovených kvalifikačních předpokladů
předepsaného vzdělání a praxe.
Národní pojištění celkem vykazuje
na straně příjmů za rok 1954 podle
rozpočtu 6.495 milionů a výsledku 5.910 milionů
Kčs, to jest plán byl splněn na 91 %. Na
straně výdajů má národní
pojištění nemocenské v rozpočtu
4.752 milionů a na důchodové pojištění
plán byl splněn na 99,2 %.
Příjmy i výdaje nemocenského pojištění
jsou ovlivňovány zúčtováním
se závody za prosinec 1954, které bylo provedeno
v roce 1955.
Nedosažení příjmů národního
pojištění vyplynulo ze snížení
sazeb pojistného národního pojištění
nemocenského spotřebním a výrobním
družstvům a z nedoplatků pojistného
důchodového pojištění.
Práce národních výborů na tomto
úseku byla nedostatečná a proto nedoplatky
stále vzrůstají a v roce 1954 vzrostly na
1.044 milionů. Převážnou část
těchto nedoplatků tvoří nedoplatky
pojistného samostatně hospodařících
zemědělců.
Výdaje státního rozpočtu na národní
pojištění nemocenské byly ovlivňovány
tím, že předpokládané průměrné
procento pracovní neschopnosti 4,56 % bylo skutečností
5,11 % překročeno. Počet důchodců
národního pojištění se v roce
1954 zvýšil o 3,9 %.
Důležitým znakem státního rozpočtu
ČSR je, že v rámci jednotného státního
rozpočtu mají národní výbory
všech stupňů vlastní rozpočty,
které jim poskytují finanční základnu
pro jejich rozsáhlou činnost.
Samostatné rozpočty národních výborů
pomáhají zajišťovat uspokojování
mnohostranných místních potřeb pracujících.
Zabezpečováním a prováděním
rozpočtů národních výborů
se pracující zapojují do správy státu
a učí se být starostlivými hospodáři
svého státu.
Národní výbory jako orgány státní
moci pracujícího lidu a státní správy
řídí ve svých obvodech za účasti
pracujících hospodářskou a kulturní
výstavbu podle směrnic strany a vlády. Rozpočtové
hospodaření národních výborů
za rok 1954 mělo tyto výsledky:
1. Vlastní příjmy rozpočtem stanovené
byly docíleny na 117,1 %, podíly na státních
příjmech podle rozpočtu byly docíleny
na 98,9 %, takže rozpočtové příjmy
podle rozpočtu byly překročeny na 101,9 %.
2. Na straně výdajů: investiční
výdaje podle rozpočtu byly čerpány
na 89,2 %, rozpočtové výdaje byly čerpány
na 96,2 %.
Vlastními příjmy bylo v roce 1954 kryto pouze
20,2 % výdajů národních výborů,
ve slovenských krajích jen 14,6 %. Zbytek výdajů
byl financován podíly na státních
příjmech. Rozpočty příjmů
nebyly sestavovány mobilisačně.
Plán tržby podniků komunálních
hospodářství byl splněn na 107 %.
Stavební podniky splnily objem stavebně-montážních
prací na 104 %. Procentní plnění však
nevyjadřuje správně skutečné
hospodářské výsledky, neboť plány
byly často stanoveny nízko a podniky nedodržovaly
cenové a kalkulační předpisy.
V bytovém hospodářství byly vlastními
příjmy kryty celkové výdaje jen ze
40 % a zbývajících 60 % bylo kryto příděly
z rozpočtu. Podnikové zisky nebyly výsledkem
zvýšení produktivity práce a snížení
vlastních nákladů, ale vznikly v mnohých
případech na úkor zákazníků.
Z celkového objemu výdajů národních
výborů připadalo 73 % na výdaje kulturní
a na sociální opatření, 15,2 % na
výdaje na hospodářství a 11,9 % na
výdaje správní.
Na věcných nákladech vznikly vcelku menší
úspory. Na úseku zdravotnictví byl však
rozpočet překročen, neboť normy výdajů
na léky nebyly v mnohých zdravotnických ústavech
dodržovány. Zdravotnické odbory rad národních
výborů nezabezpečovaly účinnou
kontrolou spotřebu léků.
Plnění státního rozpočtu za
rok 1954 na Slovensku.
Rok 1954 přinesl další úspěchy
v hospodářské výstavbě Slovenska
a ve zvýšení hmotné a kulturní
úrovně slovenského lidu.
Hrubá výroba v průmyslu vzrostla proti roku
1953 o 4,8 %, produktivita práce stoupla v průmyslu
o 3,6 %. Vlastní náklady v průmyslu se sice
o 3 % snížily, ale plánovaného snížení
nebylo dosaženo. Objem investičních prací
se proti roku 1953 zvýšil o 6 %.
Zvýšení kupní síly obyvatelstva
se projevilo vzrůstem maloobchodního obratu o 20
%.
Rozpočtové hospodaření v roce 1954
končilo proti rozpočtovému přebytku
230 milionů Kčs přebytkem 3.041 milionů
Kčs. Důvodem rozpočtového přebytku
nejsou nadplánované příjmy, nýbrž
nesplnění plánovaných úkolů,
které státní rozpočet finančně
zabezpečil.
Rozpočtový a hospodářský výbor
ve své schůzi 20. ledna 1956 projednal státní
závěrečný účet za rok
1954 a vládní návrh č. 49 usnesení,
jímž Národní shromáždění
schvaluje podle § 62 ústavy státní závěrečný
účet za rok 1954, který vykazuje přebytek
z hospodaření podle státního rozpočtu
na rok 1954 ve výši 3.041,064.433,66 Kčs.
Rozpočtový a hospodářský výbor
doporučuje, aby tohoto přebytku podle vládního
návrhu č. 49 bylo použito:
a) částky 166,304.400 Kčs na zvýšení
trvalé zálohy národním výborům
a
b) částky 2.874,760.043,66 Kčs na doplnění
státních finančních reserv, uložených
ve Státní bance československé.
Rozpočtový a hospodářský výbor
po podrobném prozkoumání státního
závěrečného účtu za
rok 1954 a po projednání vládního
návrhu tisk 49 doporučuje plenu Národního
shromáždění, aby s nimi projevilo svůj
souhlas. (Potlesk.)
Předseda: Ke slovu se přihlásil ministr
financí Július Ďuriš. Dávám
mu slovo.
Minister financií Ďuriš (uvítán
potleskem): Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia!
Pracujúci ľud Československa pod vedením
komunistickej strany a vlády Národného frontu
dosiahol v uplynulom roku ďalšie úspechy v hospodárskom
a kultúrnom rozmachu svojej krajiny. Po desaťročnom
úspešnom budovaní svojej vlasti si náš
ľud ukladá ďalšie úlohy, aby v prvom
roku druhej päťročnice svojou slobodnou tvorivou
prácou ďalej rozmnožil národné
bohatstvo, upevnil moc pracujúceho ľudu, ďalej
rozvinul hospodárstvo a silu republiky a tak zabezpečil
stále zvyšovanie životnej úrovne a rozmach
národnej kultúry.
Nepretržitý rozvoj nášho národného
hospodárstva zodpovedá základnému
charakteru socialistickej výstavby. Rýchle tempo
hospodárskeho rozvoja je v súlade s možnosťami
nášho národného hospodárstva
a potvrdzuje prevahu socialistického hospodárskeho
systému nad systémom kapitalistickým.
Prevaha socialistického hospodárskeho systému,
všestranná pomoc Sovietskeho sväzu, posilnenie
našich vnútorných zdrojov hospodárskou
spoluprácou s krajinami tábora mieru a socializmu,
ktoré v tomto roku nastupujú do boja za ďalší
rozmach hospodárstva v nových päťročniciach,
a zákonitý rast nových a nových, dosiaľ
nevyužitých zdrojov nám umožňujú
určiť si pre druhú päťročnicu
ďalší rýchly rast výroby, produktivity
práce a hospodárnosti, dosiahnuť ďalšie
významné zvýšenie životnej úrovne
pracujúcich.